Det är ännu inte färdigräknat, men det ser ut som britterna röstat för Brexit. De regionala skillnaderna är tydliga och unionen Storbritannien kan komma att upplösas, då nordirländarna och skottarna röstat för att vara kvar i EU. Pundet rasar och guldet rusar.
Resultat nedladdat 06:49. Alla distrikt är
inte räknade. Källa: Wikipedia CC BY-SA 3.0 |
De katolska delarna av Nordirland, samt Skottland, röstade för att vara kvar i EU, medan England och Wales röstade för att gå ur unionen.
Terrororganisationen IRA:s politiska gren Sinn Fein kräver nu en folkomröstning om en irländsk återförening, då man anser att England förverkat rätten att representera Nordirland. Återstår att se om krigsyxan grävs upp och de brittiska öarna återigen exploderar i inhemsk terror eller om London är beredda att släppa Nordirland. Man ska inte underskatta betydelsen EU-medlemskapet har haft för freden på Nordirland.
Från skotskt håll kommer det antagligen krav om en ny skotsk folkomröstning om utträde ur Storbritannien.
Brexitresultatet är än så länge 51.7% för Brexit och 48.3% för Bremain. Resultatet är preliminärt, då samtliga distrikt ännu inte är räknade.
Marknadsreaktionerna låter inte vänta på sig. Det brittiska pundet rasar. Guldpriset rusar både i USD och även i SEK.
I skrivande stund kostar guldet 373:13 SEK per gram, vilket kan jämföras med all time high på 390:60 SEK per gram.
Guldpriset i SEK per gram. Källa: Bullionstar. Återpublicerat med tillstånd. |
Återstår att se exakt hur börserna går. Just nu krashar terminen för S&P-500 och är ner 5.07%. Svenska kronan faller 6.3% mot USD, vilket gör att den som sitter på USA-tillgångar kompenseras för eventuell amerikansk börskrasch och eventuellt rent av går plus.
Nikkei kraschar i skrivande stund 7.57%, Hang Seng rasar 4.67% och All Ordinaries faller 3.30% medan SSE Composite bara går minus 1.19%.
Stockholmsbörsen har stängt idag, då det är midsommar. Det kan bli en intressant börsmåndag i Stockholm, när börsen ska hinna ikapp de internationella marknaderna. Över helgen kommer en del frågetecken att rätas ut och en lång rad andra tillkomma om det blir Brexit.
Värt att notera är att slutresultatet alltså inte är inne och marknadsreaktionerna inte säger något om den långsiktiga utvecklingen, särskilt inte av den verkliga ekonomin utanför finansmarknaderna. Blodet är i vattnet och det finns alltid de på marknaden som nyttjar ett osäkert läge.
Storbritannien är en nettobidragsgivare till EU-avgiften. Andra nettobidragsgivare som Sverige kommer framöver få betala Storbritanniens bidrag till EU:s budget. Dock lär Sverige vara det sista landet som lämnar unionen och någon folkomröstning kommer aldrig bli aktuell här. Euroomröstningen har lärt svenska politiker att man inte ska fråga svenska folket i EU-frågor. Svenska politikers reaktion blir nog snack om solidaritet och att vi ska ge ifrån oss ännu mer makt, pengar och självbestämmande till EU.
Ifrån Kreml hörs asgarv. Trots allt gick Putinregimen ut i krig mot Ukraina för att hindra att landet närmar sig EU. Nu får man en av EU:s giganter att frivilligt lämna unionen, ivrigt påhejat av det av Putin finansierade UKIP. Putins Förenade Ryssland i Nederländerna kräver nu en folkomröstning om EU-utträde även där. Nederländerna är ännu en nettobidragsgivare till EU:s budget. Vi får som sagt se om Sverige får ta hela EU-nettoavgiften framöver.
146 kommentarer
Ahh,Bremain blir det nog ändå.
Trixandet går nog bra…
De får väl göra som i andra "demokratiska" länder dvs hålla folkomröstningar tills resultatet blir rätt…
Svt propagandaministeriet har nu samtliga inbjudna pro EU.
Oberoende,sanningssägare,jomenvisst.
Vi i Sverige vet ju att vid ett brexit kommer ängländarna att sakta grillas i helvetets alla plågor. Armodet kommer dra som en farsot genom land o rike och sätta självaste kungahuset på gatan. Inget kommer trampa de stinkande markerna och fåglarna kommer flyga omvägar bara för att slippa se misären. Inte bara Eu utan hela världen kommer nu fjärma sig från detta hopplösa anhang som verkligen inte förstår någonting. Vilka stackare, ömklingar, om de bara förstod sitt bästa.
Frexit!
😉
Visst är det tänkbart att GB blir kvar i EU efter att ha fått ytterligare eftergifter från EU. Det är ju ingen jordskredsseger för brexit. Och skottarnas hot kan vara svårt att ignorera.
Extrema nationalistdårar som Kasselstrand jublar
Ja blir det brexit så skall det bli kul att se alla remainfoliehattar inmundigas med remouladsås och rostad lök. Dessutom kanske media får börja tänka över sin strategi. Men men, det är osannolikt att detta kommer accepteras, eu uppfyller ju en rad krav för att klassas som fascistiskt. Men det är klart inget som demokratihatare skulle erkänna. Tråkigt för mina aktier dock, jag tänkte sälja av under rallyt. Nu får man gå long term in i Storbritannien i höst istället.
Nu skall det forst rostas i parlamentet.
Jag hoppas val pa nagot plan att UK fick en bra havstang iom. detta och att det kan leda till riktig forandring i EU.
Ja, nu cashar val Nigel Farage in sin rubel-check och gar i pension 🙁
Det ar lite fel tid med splittring med ett starkt ryssland och Kina sa nu gnuggar nog putin handerna.
De som sitter på högbelånade fastigheter i England kan inte vara glad en dag som denna.
Var symptomatiskt att London där bostadsbubblan är som störst röstade stanna.
Nu har vi ju en downgrading att vanta och hogre rantor sa nog lar bopriserna fa en del stryk och dessutom har ju efterfragan drivits av utlanningar ett tag nu och med denna osakerhet lar man val inte gora sitt livs investering nastkommande 6manader.
Dom pratade val om 20-30% boprisfall och 20-30% svagare pund, det blir ju 40%-60% billigare bostader om man tror pa UK och koper i dollar 🙂
När har en folkomröstnings resultat fått gälla? Eliten vill ha GB kvar i EU för att tygla folket lättare. Så vill det bli nu också. Så bry er inte så förskräckligt mycket.
Bra fråga, högertrafik, kärnkraft? Har inte koll… In i Eu gick bra, men också nej till euron, men det var Sverige det.
"You can check out any time you like, but you can never leave"
Good one
I danmark som faktiskt tillämpar beslutande folkomröstningar har folkomröstningar fått gälla. Danska grundlagen t.ex. är antagen mha folkomröstning (och lär fortsätta gälla tills en folkomröstning ändrar den).
Så fort en folkomröstning bara är rådgivande eller att den kan köras över av parlamentet så kan man ju fråga sig nyttan med omröstningen, isht ifall regimen redan bestämt sig i frågan.
Sen var ju kärnkraftsfrågan rena skämtet – dels för att man hade formellt tre alternativ och kunde tolka resultatet som man ville och dels för att man de fakto bara hade alternativet att avveckla…
Nu ryktas det att Sydkorea, Indien, Danmark, Kina intervenerar på valutamarknaden.
Totalt kaos.
Alla intervenerar! Har en vän som sitter på valutakontoret för en av storbankerna, han kallar detta armageddon. Det är kört nu.
Tänk att hela väldens liv hänger på om UK är kvar i EU eller inte. Fantastiskt. Tror du själv på Armageddon?
Nej, det är överdrivet. Däremot ökar risk och osäkerhet för en hyffsat lång period framöver. Det är nog ingen som vet vad det kommer resultera i och det är också det som är problemet. I långa loppet går dock livet vidare den här gången också.
Om resultatet håller i sig så är det, det bästa som hänt EU sedan grundandet. Man kan hoppas det blir back to the basis med tullunion och fri rörlighet och sedan avveckling av 99% av byråkratin. (Anglosaxiska) Europa har historiskt varit som mest framgångsrikt när det var uppdelat i flera konkurrerande stater med begränsad statlig byråkrati. Så Brexit kan, om resultatet står sig, bli vaccinet mot Eurosklerosen.
Ja innan första världskriget gick det rasande bra, o vad vackert Europa då måste varit. Men jag kan tänka mig att logiken är som följer, när det går bra för flera stater som ligger nära varandra samtidigt, då blir det krig. Därför är EU ett fredsprojekt. (Ja det var i andra världskriget som Europa förstördes, Sverige klarade detsamma utan krig)
+1.
Sommaren 1914 kunde man resa utan pass från Vladivostok till Lissabon. Världen var helt öppen, mycket mer än idag. Det krävdes inga pass för att invandra till USA till exempel. Det rådde i stort sett frihandel globalt också. 1 världskriget förändrade allt.
Ja det gick rasande bra trots krigen.
Ryssland hade inrikes pass för resor mellan regioner fram till revolutionen så det förefaller som om Sandow har fel.
Pass för ryssar, det är sant. Utlänningar resande i Ryssland tror jag inte behövde pass. Vi låter det vara osvuret. Hur eller hur var det otroligt mindre kontroll på resande än det är idag.
Suck nedan hamnade i fel tråd så reportar här:
Nja, ECSC var främst tänkt som ett sätt att minska risken för ännu ett fransk-tyskt krig. EEC hade ekonomisk "integration" som huvudsyfte vilket formaliserades med EEA. Och med EEA Hade det kunnat räcka; men för klåfingriga byråkrater så… F.ö. kan britterna gå med i EFTA för att få tillgång till EEA och därmed inga skillnader i frihandel ned EU.
@Besserwisser: Önska på du, men det är ingen garanti för att dina önskningar infrias. Utan GB blir EU av med en stor bromskloss – nu riskerar det bli fritt fram för byråkrater (när inte någon stor aktör säger stopp mot att flytta makten).
Hoppet är det sista som flyr… 😉
Folkvandringarna håller på att krossa EU som de krossade romarriket
Inget som inte lite svensk feministisk utrikespolitik kan lösa. Det är inte folkvandringen som krodsar EU, det är alla inskränkta rasister som vägrar omfamna andra kulturer som förstör. Vi borde försöka bli av med dessa människor, jag tänker mig ett läger av något slag.
Redan krossat "här" va?
Spännande tider väntar på många sätt.
Tur att vi har en stark och handlingskraftig regering som närapå alltid fattar intelligenta och juste beslut åt dom som föder dom!
Jag håller inte med. Folkvandringar kommer och går, det handlar inte om det. Det handlar om att vi i det läget inte är handlingskraftiga, att vi inte har en plan eller iaf en vision på en servett och att vi (Européer) passar på att käbbla istället för att tänka efter och göra något vettigt och göra något bra av situationen. Den nostalgivurm som många har kan förstås, men det innebär inte att det skulle fungera idag. Och liksom det påpekas här av bl.a. Fixa är det främst ett Fredsprojekt. Vilket är viktigt att komma ihåg.
Visst har EU problem, men det innebär inte att det inte går att lösa. EU har en stor byråkratiskt apparat, ja, men innebär det att det blir garanterat bättre utan den? Det vet väl vi inte egentligen. Det är en halv miljard av de på planeten idag som lever rätt bra. Och den befolkningen har ju krav om lite allt möjligt. Klart det blir en byråkrati.
Jag skulle tro att även okunskap och ett sorts ointresse för vad EU gör och kan göra bidrar här.
Romarna överlevde ju dessutom ett antal folkvandringar om jag inte minns fel.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja, och Malmö ligger ju fortfarande kvar (Tyvärr)
Romarna kunde hantera folkvandringar så länge de hade sin romerska religion, men när de blev kristna blev de oförmögna att försvara sina egna intressen. Kristna borde hålla sig borta från politiken, då deras messias tydligt deklarerat att hans rike inte är av denna världen. Men det verkar dagens kristna inte vilja acceptera.
Ingen blir gladare än vi om vi kan lämna så vi slipper ID-runkande på Kastrup och Hyllie.
Om du runkar mindre går det smidigare både på Kastrup och i Hyllie…
Tala om det för din mamma, hon kan inte hålla fingrarna borta.
+1 Teheimar och Ben.
Grattis
Jag tror det på längre sikt är bra för GB.
Hoppas detta är början på slutet för EU i vilket "svarta hål" vi gödslar våra skattepengar.
Gurus som tex Marc Faber har länge talat om det som positivt för GB.
Tragiskt resultat.
Folk som inte begriper bättre har fallit (och fortsätter falla för) lösa påståenden, rykten och totala felaktigheter om EU.
Byråkratin exempelvis är extremt slimmad jämfört med övrig byråkrati, EU har färre anställda än Stockholms län exempelvis senast jag såg siffror på det för några år sedan.
Det demokratiska "underskottet", ett valt parlament och valda regeringschefer stiftar regler och lagar där regeringscheferna till mycket stor del har veto.
Att precis alla regeringschefter (eller andra deltagare i ministerrådet) alltid skyller alla mindre populära beslut på "EU" samtidigt som de själva tar personligt ansvar för alla mer populära beslut medför att folk i gemen får en felaktig bild av vad EU gör och det som gäller.
Att Sverige ensamt tolkat den fria rörligheten som att alla har rätt till välfärdstjänster omedelbart bara de tar sig hit är ett SVENSKT! beslut, inget som ingår i den fria rörligheten för arbetskraft. Den fria rörligheten för arbetskraft innebär just det, arbetskraft, inte personer.
Schengenavtalet reglerar i princip bara passfrihet (Irland och Stor-brittanien är exempelvis inte medlemmar, detta pga att de inte ville införa nationella idhandlingar.)
Visst har EU vissa problem, exempelvis idiotin om att göra det ännu svårare för lagliga vapeninnehavare eller innehållsreglering av streamingtjänster (inget av vilket har gått igenom ännu). Men fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och arbetskraft överväger med enorm marginal dessa marginella fel.
Gemensamma regler och standarder gör enormt mycket för handel och industri, tråkigt men sant.
Att vi fått för oss att ha enormt mycket tuffare regler vilket slår ut svensk industri och jordbruk är återigen ett SVENSKT! beslut, inte EU men det är lätt att skylla på EU istället för att politiker går ut och säger som det är.
Tänk er reaktionen om Sven-Erik Bucht gick ut och sa "svensk mjölkproduktion slås ut till stor del på grund av de särregler som vi beslutat och det är så vi tänkt att det skall vara"
Mycket lättare att skylla på EU "Den globala marknaden gör att svensk matproduktion slås ut pga att den inte är konkurenskraftig"
Jag som demokrativän bara avskyr fraser som "folk som inte begriper bättre". Demokrati handlar om folkstyre. Folk är inte dumma i huvudet, faktiskt. Nu har UK sagt sitt. Problemen och missnöjet med EU har tilltagit de senaste decenniet. Trenden har svängt mot mer centralisering, federalism, anonymt byråkratvälde och det vill folket inte ha! Det är ingen tillfällighet eller olycka det här valresultatet. Det behövs förändring!
Vad är det som är tragiskt med resultatet? Att du inte gillar det?
Nu får EU göra en liten reboot och kommer därefter stärkta ur detta. Kanske man lägger EUs förenta stater på hyllan och nöjer sig med frihandel och rörlighet, vilket vore bra. Kanske även GB kan vara med då. Skitländerna som bara diar behöver inte heller finnas kvar efter reboot.
Skitländer klarar sig förmodligen bättre med en stark centralkälla att göra affärer med än att lära sig att dia bidrag. Alla länder går genom ett antal faser och kommer i bästa fall ut på andra sidan som vinnare. Tyvärr leder inte bidrag till den utvecklingen, utan till stagnation och bidragsberoende.
Vad som är eller inte är "marginella fel", beror väl på vilken utgångspunkt man har?
Med en budget där 40% går till jordbruksbidrag är det uppenbart att något är helt fel. När brittiska kungahuset som äger halva England är en av de största bidragstagarna i EU är det alldeles uppåt väggarna galet. Kan man investera i mark gör man en bra investering i att dia på EU:s tutte. Helt horribelt sossefierat när eliten profiterar på massornas skatter.
Ja byråkratin är verkligen slimmad, sist jag kollade fakta så kostade inte EU-byråkraterna mer än att driva ett lite större postkontor i tex Örebro. Jag tycker det är olyckligt att det finns så många mindre vetande som inte har koll. Dessutom tycker jag att det här med demokrati börjar kännas rätt passe'. Så tråkigt att folk som tycker fel har rätt att göra sin röst hörd, de förstår inte för de är så korkade.
Ja, byråkratin kostar bara ca 10 Miljarder Euro per år. Något som de flesta postkontor i Örebro klarar sig galant på.
Har en bekant som jobbar som produktionschef på ett större postkontor i Örebro. Är ganska övertygad om att deras budget inte är 86 miljarder kronor, men jag ska fråga honom för säkerhets skull.
Det jobbar 650 anställda i Riksdagen, en uppgång med 200 personer från 1994. Regeringskansliet´s anställda har ökat dramatiskt genom Alliansen. 4.600 anställda. 5.000 svenskar jobbar i Bryssel. EU har 50.000 "byråkrater" och det är bara början eftersom man fortsätter att expandera. Betänk att man har dubbla(trippla) förvaltningar i Bryssel resp. Strasbourg(Luxembourg). Parlamentet flyttas regelbundet mellan dessa platser. Titta på hur många jätte byggnader man rest sedan 90-talet i EU-distriktet. EU-Kommissionen håller till i ett 70-tal byggnader och har representationskontor i alla medlemsländer samt 120 delegationskontor i hela världen plus i internationella organisationer. Sedan glömmer man bort att det skapats nya typer av organisationer som lever av EU-byråkratin. Dessa inkluderar lobby-organisationer t.ex.
Precis, en del postkontor i Örebro klarar sig förmodligen på 50 miljarder kronor eller mindre, medan andra behöver kanske 100 miljarder kronor eller mer för att producera.
Ja, portot höjs ju hela tiden för att klara av den dyra post-byråkratin i framförallt Örebro.
50k byråkrater à 1Mkr schablon styck blir 50 miljarder skattade kronor. Dock kostar nog byråkraterna mer än en vanlig svenne så dubbla och vi hamnar på ca 100 miljarder kr vilket stämmer rätt bra med 10 miljarder Euro.
Är det seriöst någon som på fullt allvar tror att ett postkontor i Örebro har en budget på mellan 50 och 100 miljarder? Vi snackar 2-3% av hela Sveriges BNP på ett kontor i Örebro?
Tror någon det på fullt allvar är det dags att vakna upp.
Troe någon misstagit sig med 4 nollor. 86 miljoner låter ner rimligt för ett postkontor.
Har för mig att jag läst att vårt regeringskansli har flest tjänstemän per capita i västvärlden. Allt förändrades efter ansvars-regeringarna som ändade med statsminister Ingvar Carlsson. Nyliberalismen tog vid. De som ville privatisera och slimma staten.
@Thomas A: "+1"
Rttck har rätt, när man nämner siffran 10 miljarder euro så är det de direkta byråkratiska kostnaderna på plats som avses. Mängden De stora kostnaderna ligger sannolikt i de enskilda länderna. Anpassningar till nya regler, lagar och direktiv är inte gratis, särskilt inte heller när olika regler går stick i stäv mot varandra. Sen har vi såklart bidragsansökningar som inte är gratis o listan kan sannolikt göras ännu längre…
Exempel på merkostnader är de ständiga flyttningen av EU-parlamentet. Bara reskostnader 1:a klass. Hotell och övernattningsboende och extra traktamenten. Det sägs att flyttfirmorna är det största vinnarna när administrations-pärmarna ska köras mellan Strasbourg och Bryssel.
@ Thomas Arvidsson
Trodde först att vi bara hade en lite satirisk exkursion., men nu inser jag det handlar om verkligheten Naturligtvis är budgeten högre än som sagts för Örebros postkontor. Förmodligen mellan tummen och pekfingret omkring i genomsnitt 3141592653589793 miljarder kronor per kontor.
ELITEN kommer aldrig att såga av den gren de sitter på. Oavsett självkritik. "Money talks".
Hear, hear!
1 Mkr per byråkrat räcker inte. Glöm inte bort att kostnaden per kvm-byråkrat ska ingå. Precis som vid produktkalkylering har vi sär- och samkostnader att ta hänsyn till. Inte bara lön + ersättningar.
Givet en livscykelanalys för en typisk byråkrat så kommer pensionskostnaderna att spela en icke helt oväsentlig roll. Den stora frågan är dock om återvinningen görs på ett acceptabelt grönt sätt, eller om man måste lägga på någon CO2 eller avfallsskatt för att beivra missbruk.
Det är så att "byråkraten" faktist utför ett arbete (vet att det blir 20 inlägg som påstår motsatsen) men hur tänker ni att man leder en större sammanslutning eller för den delen en organisation utan administratörer?
Om man ska dra motargumenten till sin spets så bör då varje person vara helt självstyrande och då helt oberoende av andra. Klarar man sig inte själv så får man gå under, kanske låter bra tills det drabbar en själv eller ens närmaste.
Ingen har påstått att byråkraten inte utför något arbete. Frågan gäller byråkratin som självexpanderande.
Fungerande byråkrati minskar i omfattning då den ständigt effektiviserar processet. Ha ha, nu skojar jag med er. Det går ju inte.
Hade vi flygit ner till Bryssel och diskuterat detta så hade det väl suttit ett hundratal välbetalda tolkar och översatt till våra olika dialekter.
Hurra! Men vadan detta? Bremain ledde tydligen i opinionsundersökningar med 52% och t.o.m. 54% under natten, sedan helt plötsligt nu när jag vaknar så har Brexit vunnit? Manipulerade opinionsundersökningar? Guldet rusar nästan 10% nu.
11%. Roligt att köpa guld nu tydligen.
Har väl inte varit över 6% idag, i dollar då.
I kronor.
Ok,synd att man bara har en guldtand då!
Skulle haft en grill..
UK Polls misslyckas igen. Egentligen inte oväntat mht till hur opålitliga man är i de vanliga valen. Bookmakers däremot väldigt oväntat men visar på att spelarna representerar Remain-lägret sett till kapitalinsatser?
Valutakaoset tror jag lugnar sig men trenden fortsätter antagligen. Euron stärks paradoxalt just nu mot valutaparen pund och kronan vilka som förutspått faller. Mot dollarn lär euron nu fortsätta ner. Euron ska ner till start-nivån kring 0,8.
Dollarn på väg mot 11 kr(11-15) när 8,90-nivån. Guldet kan börja stiga tillsammans med dollarn.
EU-projektets varande kommer att undermineras när nationalismen fortsätter att förstärkas pga inte minst Eurons fel-konstruktion och dess konsekvenser.
Klassikt bookmakerupplägg där man får folk att satsa på fel häst för att få höga odds på egna hästen.
Kan vara men här låg man rejält "fel" så jag tror att de haft lägre marginaler än vanligtvis.
Sjunkbomben: de får bra odds oavsett vilken häst folk satsar på, eller snarare om folk satsar på bägge hästar. Upplägget är att justera oddsen så bookmakern själv slipper gamla – man får ju inte bättre odds än garanterad vinst med minimal insats.
I bästa fall leder det till att EU måste adressera de problem som är uppenbara, exempelvis demokratiunderskottet. Jag tror att det här kan leda till något bra. Är dock varken för eller emot Brexit, men det kan tvinga EU att ta tag i en hel hoper frågor som om de inte adresseras i slutändan leder till diktatur. Kan vara så at GB återigen räddar Europa.
Jag hoppas att Brexit leder till ett fort Europa mot den storskaliga invasion från U-världen som pågår. Ett riktigt fort Europa, och inte som nu, ett av vänstern, påstått fort Europa.
Tackar GB för att ruska om EU! Hoppas bara att det hjälper att skapa lite sans. Sossefieringen av Europa med centralstyrning av allt möjligt och bidragifiering är något som måste motarbetas på varje nivå. I bästa fall leder det till ett mindre EU med bara de starkaste länderna i union, och övriga satelliter som wannabees tills de kvalificerar sig att vara med i klubben.
Om Merkel och Löfvén m.fl inte hade stått och gastat "refugees welcome" under 2015 så hade remain-sidan vunnit. Period.
Hur kommer det sig då att t ex Skottland röstade för remain?
Skottarna kan inte sköta sig själva, de ville ju bli styrda av england nyss. Men ännu bättre är ju att bli styrda av bryssel…
Nu är jag inte helt pålästmen Skottland hade ju inte bara EU-valet att tänka på. Det finns ju också tankarna och viljorna på att Skottland ska lämna Storbritanien. Enligt Tony Blair så fanns (finns) en stor risk att Skottlands vilja att lämna GB skulle öka om det blev ett brexit.
Dessutom så har väl skottarna alltid obstruerat mot engelsmännen….
Darfor att Skottland och Nordirland ar langsinta och inte har glomt bort det engelska kolonialstyret.
Visst fanken var det invandringen som knackte detta. Nu ar det bara for EU att valja, fri invandring och gratis bidrag till alla eller att behalla EU, jag vet ju vad jag hade gjort 🙂
Det som stor medborgarna ar att EU fattar beslut at dom, eller att nationella regeringar blir allt mindre nationella for dom har sina retrattpositioner i sikte.
EU har inte "fri invandring".
Tja när inga gränskontroller sker och "asyl"-ordet fungerar som en sorts "sesam öppna dig" magisk formel så har man de facto fri invandring. (Eller hade i varje fall)
Nä.
🙂
8===D
Ra..fugees.
Förresten,nu när kronan försvagas och allt blir dyrare kommer ju den efterlängtade inflationen,ååå vad bra att få mindre för pengarna.
😀
Showen går vidare. Skribenter skriver Putin jublar och inte "52% av röstarna i Britannien". Plötsligt rasar kurser med 4%, 8%, 11% trots att långa förhandling är att vänta. Ingen vet hur de slutar. Handla kommer man väl i fortsättningen också. Ord används för att manipulera och föra fram den egna agendan. Några förklarar att folket är dumt och inte förstår. Den egentliga frågan är väl hur EU som började som Europeiska kol- och stålgemenskapen (EKSG) och var ett fredsprojekt hamnat i denna situation.
När de psykopatiska politikerna får fritt spelrum når man till sist ett ändläge där man måste säga stopp, no more. Och där är vi nu. Nu kommer baksmällan, ruelsen, och sen är det bra, och vi alla går stärkta vidare.
@enannan
Du menar nationalisterna betalda av Putin?
Snetmot Nosrorb
Ta av dig foliehatten 🙂
"Ett Europa" är lättare för USA att påverka och styra än en massa olika självständiga länder,det är tänkvärt.
Kanske är EU något tankesmedjor någonstans kommit fram till att det vore en bra sak,för sin sak..
https://www.sinnfein.ie
Hur kommer det gå med detta kan man undra,har ju varit lite inHEMSKT där förr.
Hallelujah. Fast det är klart, det är väl ingen som förväntar sig att UK verkligen kommer lämna EU. Makteliten har nog en rockad eller två planerade för det här utfallet.
13.8 och 11,3% Au/Ag uppgång i UK just nyss.
EUs lama insats när det gäller hanteringen av asylinvandringen är en bidragande orsak till dagens Brexit resultat. Allt talade för Bremain men det brittiska folket har sagt sitt om saken….
Storbritanninens nya premiärminister håller en kort men bra sammanfattning!
Titta, lyssna och njut!
https://www.youtube.com/watch?v=sLCb1cGROAw
Kul att han nämner Sverige (swexit) nästan först av länder som kommer sen.
När folkomröstningen om självständighet var i skottland togs det upp att ett självständigt skottland kanske inte per automatik blev medlem i EU (vilket kan varit en bidragande faktor till att skotland inte röstade för självständighet).
Mot bakgrund av det vore kanske den smidigaste lösningen att england och wales lämnar GB. Blir det tvist om var GB's huvudstad skall förläggas så kan det isf lösas genom att Nordirland återförenas med Irland. Konsekvensen blir att skotland blir ensam kvar i GB, GB kan fortsätta vara EU-medlemmar och England och Wales slipper ur unionen. Nordirland blir också kvar då de då är en del av en annan EU-medlem.
Enda problemet med en sådan lösning är prestige från engelskt håll kanske…
Precis, England och Wales får gå ur GB/UK så är allt löst 🙂
Jag tror man överdriver lite vad gäller den fria rörligheten av medborgare. Det som UK lär mista är friheten att slippa söka arbetstillstånd inom EU. Passfriheten har man ändå inte idag(Schengen).
Betr kapitalrörlighet är UK redan före EU´s regler det öppnaste landet. Varför skulle EU hindra UK´s investeringar i EU.
Varför skulle utländska banker(och investerare) lämna UK? Pundets fall? Glöm inte att euron är den valuta som borde falla mer pga sin felkonstruktion och den växande nationalismen/revolutionen mot EU. Det är dollarn som i första hand stiger pga den fortsatta europa-instabiliteten. Att etablera utländska banker inom EU kommer att kosta i form av hårdare regler jmf med UK. Däremot är det rimligt att anta att exklusivt fastighetskapital kan flytta till USA eller andra. Kan spräcka fastighetsbubblan. Det hade nog kommit ändå förr eller senare. UK kommer att slippa betala ytterligare för kommande bankkris inom EU(bankunionen t.ex)! Förväntar sig investerare fortsatt lägre pund-kurs så bör det dock få viss negativ effekt. Glöm dock inte att valutakurs-fall i första hand är en faktor vid utvecklingsmarknader där utländskt kapital är mycket stort mht till landets storlek.
Varför skulle EU införa handelshinder mot EU? Skulle man behandla UK som t.ex USA? De flesta större länder utanför EU har (fri-)handelsavtal med EU. EU bygger på handelshinder mot övriga utanför den inre marknaden. Detta är egentligen avsteg från ambitionen om MFN som var/är WTO´s huvudagenda. Handelshinder handlar inte om tullar och kvoter i första hand utan särskilda villkor för produktkrav, miljökrav etc. UK uppfyller ju dessa redan idag.
UK har alltid varit först med att gå ur alla valuta-samarbeten med EU/EG etc. Sverige har alltid följt UK. Orsaken har varit att denna typ av samarbeten alltid havererat pga dess "omöjliga" konstruktion. Jmf EMU som kommer att krascha likt alla andra om inte EU överför alla skulder till EU-obligationer vilket Tyskland aldrig kommer att gå med på.
Utländska bankers(förutom lindrigare lagstiftning i UK)kan idag sälja inom EU genom de s.k branching, dvs att man behöver ingen balansräkning(dotterbolag) för att handla. Man är alltså idag verksamma via bransch-kontor som t.ex förmedlar kunders banktjänster till London-kontoren. Denna möjlighet kan ev. försvinna vid en Art.50-förhandling(kan bli ett lämpligt straff av tyskar och fransmän). När det gäller cross-border värdepappershandel(interbank) borde den kunna fortsätta som idag.
Vill bankerna ha t.ex in-och utlåning inom EU bör de kunna etablera dotterbolag. Kan förhindras av EU.
"I do not take my mandate from the European people.”
Cecilia Malmström (12/10 2015 The Independent)
En kommissionär kan inte kritisera sitt uppdrag. Det ligger i sakens natur. Visserligen är denne en person som skapar lagförslagen men det görs alltid tillsammans med t.ex Rådet. Parlamentet är främst en samtalspartner när väl förslaget ligger på bordet. I normala parlament kommer förslagen från utskotten, dvs de valda, inte de ovalda. Karriären styr.
GOOOOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLLLLLLLLLLLL!!!!!
Demokratianhängarna – EU-apparatjikarna:
52 % – 48 %.
Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig, att Skottland skulle ansöka om medlemskap i den katolska dysfunktionella EU. Detta synsätt är NOG mer spekulationer dåliga förlorare.
Kom ihåg att de dåliga förlorarna har haft fel tidigare och har tappat känslan för vad folket tycker.
När nu UK säger nej till EU och ja till Europa, fås ett gyllene tillfälle för UK att känna större sammanhållning inom UK.
Du verkar ha usel fingertoppskänsla, varför yrar dom då om att "nu ska vi inte ha bråttom ut"?
Sammanhållningen verkar inte vara så bra med tanke på att olika delar har röstat väldigt olika i frågan. Ej heller rösterna som höjs om skotsk självständighet och nordirlands återförening med irlan verkar tyda på sammanhållning….
Nordirländarna vill tillhöra UK. Det har de velat under en lång tid.
Skottarna vill tillhöra UK enligt UK-folkomröstningen 2014.
Däremot vill Irland sedan lång tid tillbaka införliva Nordirland.
Sedan vimlar det av dåliga förlorare i dessa dagar som sprider dynga.
Men sammanhållningen kan absolut bli bättre och nu ges ett gyllene tillfälle att förbättra den, särskilt med tanke på att EU, som motarbetar nationalstater, nu faller bort.
Här är en bra kommentar från Financial Times. https://www.youtube.com/watch?v=ik8ssUUa5Ro
Glad midsommar!
Som jag skrev innan valet så var det givet att det här skulle bli resultatet. All statistik i världen kunde inte förutspå att det skulle bli brexit eftersom man inte kunde veta hur stora delar av befolkningen skulle rösta som vanligtvis inte röstar överhuvudtaget.
Nu väntar ett par år av förhandlingar innan skilsmässan blir ett faktum. Mycket kan hända under den tiden.
Det ända man kan säga med säkerhet är att en hel i den Europeiska Politiska Adeln sitter löst nu. De har aktivt bidragit till det här resultatet genom sin publika stil som översittare och besserwissrar. I UK lämnar Cameron och Corbyn får sparken nästa vecka men EU är den institution där nytt ledarskap behövs mest av allt för att kunna överleva. Tyvärr tror jag inte det blir förändringar där.
Nästa hållplats blir Grexit. Euro projektet är nästa projekt att slaktas.
Var skrev du det? Tror inte grexit ligger så nära tillhands…
Tippar att den här trenden kommer att växa i Europa, hoppas även i Swe….
Folk börjar fatta att länderna i N halvan av Eur inte kan betala för resten av världen.
SVT/TV4 har en ganska bra rapportering och analyser, hyfsat opartiskt och ok. Men gammel-media med DN i spetsen vrider sig i plågor, som väntat, lite kul att se …
Kolla DI, snacka om hjärnsmälta, skrattar gott åt deras krossade liv.
Det verkar fortfarande finnas föreställningar om att vi kan betala för resten av eu och världen. Det är bara när verkligheten kommer och på besök som man tillfälligt tvingas anpassa sig.
Så inom överskådlig framtid kommer inte svexit bli aktuellt. Kanske efter grexit och/eller dexit…
Frexit skulle det va, dvs när Sverige står ensam kvar med notan…
En union i en union, kan det bli mer odemokratiskt. Bra val av Britterna, hoppas bara politikerna respekterar valresultatet.
Ryssland är indelat i okrugs, raions, autonoma delstater etc.
Den logiska slutsatsen är enligt dig att en rysk statskollaps är önskvärd eftersom en sådan union av unionen är odemokratisk?
Så Ryssland är en demokrati, eller vad är det du säger?
Jag säger inget utan ställer en fråga. Torde framgå av frågetecknet? Är du inte läskunnig?
De maktkorrumperade EU-apparatjikarna och dess svans av nyttiga idioter vill gärna sätta likamedstecken mellan EU och Europa. De försäger sig ofta genom att göra denna slarviga sammanblandning. När de säger Europa menar de ofta EU.
Med ett EU utan det Förenade kungadömet som, i historiskt, kulturellt, industriellt och militärt hänseende har spelat en så pass viktig roll inom ramen för begreppet Europa, kommer sagda sammanblandning bli ännu mer falsktskrikande.
Därför bör EU i samband med Brexit göra en ordentlig omdaning av verksamheten. En namnändring måste t.ex. genomföras. Nytt namn blir:
KONTINENTALEUROPEISKA UNIONEN
Jag tror att Irland skulle ha en del emot det uppenbart felaktiga och idiotiska förslaget. Liksom säkert en del skitöar i Medelhavet. Har du nånsin sett en s k "karta" över Europa eller hade ni inte såna på det rumänska barnhem där du tyvärre överlevde dina ungdomsår??
Har inte mamma sagt åt dig att du inte får leka med tangentbordet? Gå tillbaks och lek med lego! Och var inte så purken.
Om inte namnbytet passar får de väl i så fall byta till medlemskap i den mer inkluderande "Eurasiska ekonomiska unionen". Och då blir du väl gladare:)
Nej det är nog mest du som får förmaningar om lego. I mitt öra viskar din mamma HELT andra saker.
Dummaste svenska politiska kommentaren jag hittat hittills står Lotta Edholm för:
"Europa hade behövt mer enighet. Nu får vi istället mindre"
Vänta nu, har ryss-trollen vaknat igen?
Kan ni inte låta oss få lida ifred ens en dag innan ni blåser på med er usla grammatisja retorik.
Grekerna är ju rätt positiva till Grexit så vitt jag förstått. Känner att det faktiskt finns stor risk för Grexit :(. Händer det så kan man börja undra vad som kommer hända med EU. EU var en bra sak över 10-20 år sedan, sen kände nog folk att det spårade ur. Kanske dags för EU 2.0? Nån form av sammanhållning bör ju EU länderna ha, frågan är hur man inte får "ledarna" till att inte spåra ur med sin maktgirighet.
Idag kan man läsa att Tysklands brexit-plan är att sätta hårt mot hårt. Britterna hade inte ens hunnit rösta ur sig innan EU politikerna tar nästa stora felaktiga beslut. Det är uppenbart att politikerna hellre ser världen rasa ihop än att erkänna att dom gjort fel. Idioter.
Skrämmande att se alla nationalromantiker, smygfascister och haverister som häckar här. Hoppas verkligen inte det är respresentativt för någon form av intelligentia eller ens bloggens läsare.
Vad det hela egentligen handlar om är att globaliseringens förlorare har fått nog
http://www.sydsvenskan.se/2016-06-12/carl-rudbeck-globaliseringens-forlorare-har-fatt-nog
och att EU är sabbat av medlemsländerna som medvetet skickar dit de mest okarismatiska och emellanåt buffligaste politikerna de kan för att EU ska framstå som halvkasst och därmed låta nationalstatspolitiken fortfarande vara i centrum.
Skulle EU vara riktigt bra skulle nationalstatspolitikerna bli smått överflödiga och få lägre status och lägre lön. Politikerna på nationsnivå sätter alltså sina egna intressen före Europas väl.
EU förvandlas till en bekväm syndabock för saker som oftast inte har med EU att göra. Precis detta har David Cameron gjort. Han hoppades vinna inrikespolitiska poäng med denna folkomröstning och satte hela EU på spel. Han lyckades ena sitt parti, men offrade EU och kanske UK och i förlängningen hela Europa.
—
Som reformativ federalist ser jag en ypperlig möjlighet att stärka banden inom resterande EU och ta ett steg bakåt, börja om lite, och renodla verksamheten som syftar till fred, demokrati och samförståndsanda. EU:s väg framåt har minst sagt spretat och varit oklar de senaste åren.
Det är dags att lägga ner euron, då gemensam valuta bara funkar med någon slags gemensam finanspolitik. Detta limbotillstånd som är nu är bara destruktivt. Passfrihet är väl lite som euron, att det bara funkar ordentligt om det finns ett samarbete kring asylmottagning. Så det får man ta och göra om, och göra det frivilligt till sin grund att vara med i.
EU bör, förutom det ekonomiska samarbetet, fokusera på skydd och rättigheter för medborgarna.
Jordbruksstödet måste kastas ut, liksom flyttcirkusen Bryssel-Strasbourg. Istället bör en del av pengarna gå till infrastruktur och demokratifrämjande både inom och nära EU, resten sparas. Marknadsdiktatur i allmänhet ska stävjas.
Vi behöver mer samarbete, inte mindre. Nationalstaten är inget naturligt eller självändamålsmässigt.
Jag tror att en del byråkrati är oundviklig och priset vi får betala för att leva i frid och fred.
@Snetmot Nosrorb 19:16
På förekommen anledning vill jag betona att jag är en av Putin oavlönad svensk nationalist, så jag tar åt mig av din inledningslitania. Beträffande nationslojalitet är den hos mig till 100 % mot det gamla fina Sverige, som är så mycket mer än det geografiska området och som nu håller på att förstöras i rasande takt av EU-vurmare, nyliberaler, floskelstinna PK-botar och kulturmarxister.
Jag ser med sorg i ögonen hur den forcerade blattefieringen tränger undan svensk kultur, demografi och svenska traditioner, och som hånfullt flinar mot föregående svenska generationers strävanden. Jag ser hur Sverige förvandlas till ett överbefolkat Arabland med hög kriminalitet, hög social oro, taskigt utbildningsväsende, och där kristna marginaliseras gentemot muslimerna.
Nationalstaten, inte Multikulti, är den mest naturliga. Sverige har varit en nationalstat sedan 1500-talet, och har som sådan varit mycket framgångsrik. En nationalstat kan mycket väl samarbeta med andra nationalstater. Det har det nordiska samarbetet under 1900-talet visat.
EU gillar inte nationalstater. Därför stödjer EU regionsindelningen så att nationalstatsindelningen lättare uppluckras. EU vill också förstöra, avreglera, privatisera alla strukturer som är organiserade på nationsnivå. Det kan vara viktiga samhällsfunktioner, som på ett optimalt sätt verkar inom hela landet i statlig regi.
I nationalstaternas frånvaro, kan den unkna tanken om ”The New World Order” (NWO) förverkligas, ty EU drivs som ett pilotprojekt för NWO.
Ditt prat om EU som mindre fast vassare vid en eventuell Brexit är nog mer ett önsketänkade från din sida, än förankrat i realiteter. EU har inte tidigare visat prov på realism, varför skulle de göra det nu vid en eventuell Brexit.
2007 uppgick administrationskostnaderna till 6,7 G€ eller 5,6 % av EU:s totala budget. 2014, då Kroatien hade tillkommit, var motsvarande kostnad 8,34 G€ eller 6,0 % av EU:s totala budget. 2015 har posten Adminstration en budget på 9,336 G€.
En Brexit kommer sannolikt motivera ytterligare arbetsinsatser från högavlönade EU-apparatjikar och därmed öka administrationskostnaderna.
http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/200809/20080904ATT36232/20080904ATT36232EN.pdf
http://ec.europa.eu/budget/financialreport/2014/lib/financial_report_2014_en.pdf
Att från svensk synvinkel tala om EU som ett fredsprojekt, tyder på att vederbörande inte har alla hästar i stallet. Sverige har först i och med EU-medlemskapet, efter en knappt 200 års obruten fredsperiod, hamnat i krig på Balkan, i Afghanistan och i Libyen.
Bra iaktagelse! Helt korrekt.
Jubelkören för brexit består av IS, Iran och Ryssland. Det är så talande det kan bli.
Det är ju britterna vi alla har att tacka för att Europa inte enades under en nazistisk eller kommunistisk flagga redan på 1940-talet. Brittisk nationalism och motsträvighet var det som fick dem att slåss för vår framtid när alla andra (bl.a. Sovjet och USA) ignorerade, föll eller började samarbeta med Hitler.
Lustigt att ledare för grundarländerna väljer att mötas och bestämma visionen om EU, när det sägs att EU styrs av folket. Struntprat. Demokratins fördel är att förståsigpåarna och eliterna inom makten inte alltid kan få som de vill. Det är det som gör demokrati så svårt för eliten och förståsigpåarna och det är därför demokratin är något vi andra måste stå upp och försvara oavsett om vi håller med eller inte.
EU är inte demokratiskt. Vem f-n har valt fram Juncker? Inte jag. Inte heller den politiker som jag röstade på. Inte heller den motsatta politiker som grannen röstade på. När makten hamnar för långt bort så är det inte längre någon demokrati. Det är ett slags elitstyre.
@Frihet; +1
Eurokratin är en teknokrati som vet att folket inte fattar bättre!
Avgas-skandalerna visar på hur EU fungerar. USA stämde t.ex VW på miljarder. Nu är en uppgörelse nådd där VW förutom att ta tillbaka bilar även betalar ett skadestånd till varje bilägare på 5.000 USD.
Tror ni VW har krävts på skadestånd av EU? Naturligtvis inte. VW är ett tyskt företag.
Nu bekänner stora delar av det svenska politiska och journalistiska etablissemanget vilka demokraturens kreatur de verkligen är bakom en torftigt pålagd demokratisk fasad. De uttrycker förakt för och misstänkliggör folkets allmänna vilja i UK i samband med deras EU-omröstning.
Carl Bildt, som har varit med i Riksdagen och ratificerat Lissabonavtalet där också en utträdesklausul ingår, är fullkomligt rosenrasande över att UK i demokratisk ordning har bestämt sig för att utnyttja utträdesklausulen och lämna EU. Han använder all sin verbala och föga analytiska begåvning till att misstänkliggöra valresultatet. Han beskyller de äldre som röstade i UK för att beröva de yngre deras framtid i EUROPA!? OBS, Bildt kan inte hålla begreppen isär, då han EUROPA säger inte!
Svensk MSM fortsätter att misstänkliggöra det demokratiska valresultatet i UK, t.ex. genom att frammana bilden att Skottland har blivit lurade på sitt EU-medlemskap. Bakgrunden är att premiärministern i UK, David Cameron, nämnde redan 2013 för parlamentet att han skulle utlysa en folkomröstning i hela UK om EU-medlemskapet före 2017 års utgång. Det fanns således ett godkänt lagförslag i House of Commons sedan 2013 att det skulle bli en kommande EU-omröstning.
Så när Skottland hade sin folkomröstning 2014 huruvida Skottland skulle vara en del av UK eller inte, hade skottarna den kommande EU-omröstningen med i beslutsunderlaget. Skottarna visste om, att om Skottland var kvar i UK efter 2014 års omröstning, så fanns det en risk för att Skottland på demokratisk väg skulle gå ur EU efter den kommande EU-omröstningen. Skottland bestämde sig 2014 för att vara kvar i UK med allt vad det innebar, t.ex. ett demokratiskt beslutat EU-utträde före 2017 års utgång.
Nu hör det till saken att Skottland är en stor nettobidragstagare av EU-medel. Att riskera att förlora dessa pengar, är nog det främsta skälet till brösttonerna från utvalda skotska politiska företrädare och den relativt positiva inställningen till den dysfunktionella EU. Skulle Skottland dumdristigt gå ur UK och ansöka om EU-medlemskap, gör de klokt i att inte hoppas alltför hårt på att få mycket pengar från EU, som nog prioriterar andra kostnadsposter, särskilt när en stor nettobidragsgivare som det ”hypotetiska rest-UK” ej är med och bidrar till EU:s gemensamma budget.