744
Den brittiskafolkomröstningen om fortsatt medlemskap i EU pågår just nu. Här har vi en öppen tråd och uppesittarkväll för alla som är intresserade.
Vallokalerna har öppet från 0700 BST till 2200 BST, dvs svensk tid klockan 0800 till svensk tid klockan 2300. Slutligt resultat kommer offentliggöras i morgon midsommarafton. Tid för detta är okänt.
Själv är jag på bröllop i eftermiddag (livet går vidare trots Brexit eller Bremain) och kan inte uppdatera dagens utveckling, men kommer förstås att bevaka kommentarsfältet ändå.
Så får vi se om jorden gått under i morgon på grund av Brexit, som utlovat.
95 kommentarer
Huvuddelen av valdistriktens resultat beräknas komma mellan kl 3 och 5 inatt (brittisk sommartid antar jag, alltså mellan kl 4 och 6 svensk sommartid). Framåt kl 8 svensk tid borde 99% vara färdigräknat. Se länkat diagram: https://twitter.com/zerohedge/status/745939923455344640.
Fräscht, Zerohedge.
Det är redan klart för bremain flute, sorry att berätta det nu innan sagan är slut men ibland måste man bara.
Håller med Östrogen.
Var mer eller mindre helt säker på Bremain men nu är det ju ett nytt vansinnesdåd pågående på en biograf i Tyskland. Det kan vara droppen som får de osäkra att rösta brexit.
Om UEFA hade beslutat att utesluta England ur EM på grund av bråken med Ryssland kanske brexit haft en reell chans.
Nu blev det inte så utan dessa osäkra väljare hänger på puben, snackar fotboll, dricker sina pints och går hem och sover.
Stefan Östergren: Jag tänker inte sitta uppe i natt för att följa resultaten, utan väntar till imorgon på morgonen när det är färdigräknat. Jag bara postade diagrammet som en tjänst för att de som eventuellt är intresserade av nattlig valvaka ska få en tidslinje.
Att det blev en länk till ZeroHedge beror enbart på att det var där jag råkade se diagrammet. De har ju snott det från någon annan.
Enligt Bild.de har de nu hittat en granat och ett bombbälte, inget pass ännu. Det kan påverka röstningen om det skulle sippra genom mediabruset i GB…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Puss på er engelskar/engelskor, vi älskar er också!
Men skottarna, walesarna och nordirländarna kan dra för dom vill man inte pussa. Inget Great i Storbrittaninen längre.
Lill-Britta är sötare men inte sexigare än Stor-Britta.
Brits makes it in the meadows
Helt apropå finns det 717 flickor/kvinnor i Sverige som heter Ulla-Britta, varav 565 har det som tilltalsnamn. Stackars barn. Det kan inte vara lätt.
Hmm, i GB finns det 2341677 som heter Dick…
Swedes makes it in the brits
I Sverige finns det människor som begåvats med namnen Peter Niklas eller Petter Niklas
Ingen moderering? Ha ha! Snippa! Pistill! Marginalskatt!
Ludwig Von Mises-institutet! Jan Myrdal!
Olof Palme.
Alice Bah
Men usch vilka grova ord. Det här måste vara en sån där hatsajt man läser om i Aftonbladet. Ojdå, nu sa jag ett ännu fulare ord och måste gå och tvätta munnen med tvål.
Sexuagesima!
Gunde Svan
Putin!
Rule Britannia! Deutschland über alles! Vive la France! Danmark åt danskarna!
Eehh, Sverige åt svenskarna…? Jag menar förstås alla nya och gamla. Allas lika värde etc.
…i bidragens, feminismens och den heliga mångkulturens namn.
Jag har varit upptagen hela dagen med att öppna sillburkar. Övar inför morgondagen. En trevlig sysselsättning under valvakan och terapi så god som någon.
Nordpolen åt nordpolackerna!
Valfusk…?!?. Läs armstrongeconomics.com
500 USD för en guldanalys kändes ju prisvärt och seriöst.
Sen har vi guldanalys part 2 till hösten för ytterligare 500 USD, längtar redan.
Denna rapport är allt du behöver, Stefan.
(Den passar nog din plånbok lite bättre.)
https://www.armstrongeconomics.com/product/the-mayan-discovery-of-time-the-real-story-2012-beyond-2012/
Gud va spännande Fjordor, hur gick det?
Stämde storyn från 2012?
Jag önskar inget kaos i Europa, men ett ifrågasättande av EU och dess "gemensamma" regler är på sin plats. Jag är för Brexit, det är alltid bra med prejudicerande fall, så man vet hur ett utträde hanteras.
Inte det bästa landet att provköra en EU exist på, bättre med Grekland eller annat kleptoman land i såfall..
Det är ju redan kaoz. Tur att vi inte får läsa och höra allt på TV4, Aftonbladet och Propagandaministeriet. Orkestern spelar för fullt på övre däck och vi fikar på som om ingenting händer.
Varför skulle Grekland gå ur? De sitter ju bara och samlar in pengar från norra europa.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Brexit? Är det när man sticker från Storbritannien?
Svexit *klapp*klapp*, Svexit *klapp*klapp* ÅååÅå! Låt oss få rösta!
Svexit *klapp*klapp*, Svexit *klapp*klapp* ÅååÅå! Låt oss få rösta!
Måste fråga, vilken melodi syftar du på? Jolene? Kostervalsen?
Då detta val är väldigt jämnt är det också relativt enkelt att manipulera utgången till remains sida:
-mörda en politiker och skylla på pro-brexit
-manipulera oddsen till remains fördel för att folk ska luras att remain leder (psykologisk krigsföring)
-manipulera börser av samma orsak som ovan
-man äger redan media och och eliten på sin sida, propagera och sprid rädsla om farorna med att lämna EU. Om folk får höra en lögn dagligen så kommer man till slut tro på den, eller åtminstone påverkas av den undermedvetet.
Det engelsmännen tyvärr inte inser är att brexit är viktigt för alla europeer:
Om UK går ur EU så blir det spiken i kistan för EU och då kommer även alla andra EU-medborgare att börja kräva att deras länder också ska gå ur EU.
Vem vill vara med på ett sjunkande skepp?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Amen!
JAAAAAAAA !
Bremain leder med en 1% för att bli Tysklands Bitch och fortsätta Demokraticharaden i Bryssel. Gratulera !
Ein volk, ein reich, ein EU!
@Johan 22:28
Exakt! NEUROPA!
Hitlers vision är även EU-federalisternas vision.
Hitlers "Lebensraum"-tanke är EU-federalisterna "Östutvidgning"!
Fjärde riket. Hitler skulle varit stolt.
Jag hoppas på "leave"-majoritet, alltså Brexit. Det borde alla göra som tror på demokrati. Jag menar De som verkligen tror på demokrati! Inte på demokrati som, och endast som, en avväpnande floskel i stil med de likaledes avväpnande flosklerna ”rasist” samt "alla människors lika värde".
Det finns väldigt lite av de demokratiska fundamenten i EU:s struktur och vid hela processen av överstatligt beslutsfattande inom EU.
EU är främst till för EU-apparatjikar som kan mjölka systemet för egen vinning. När så mycket egoism och nationsegoism tillåts ligga som en våt filt över bygget, borgar det för dysfunktionalitet.
Så ”stay”-anhängare (=Remain) bör fråga sig varför är jag ingen verklig demokratianhängare, och vad är det för krafter som verkar på mig som gör att jag övertalas att stanna kvar i den dysfunktionella unionen EU?
Håller med. De som är för att stanna kvar i EU, även här i Sverige, är mestadels auktoritetstrogna människor typ "det-är-säkert-bra-att-vara-med-i-EU-eftersom-dom-säger-det" typ för fred och samarbete och demokrati och sån't.
Eller också är de smartare än man tror. De litar helt enkelt inte på politikerna i Sverige, utan tror att det är bättre om EU (som vi ju är med i) bestämmer, och att vi får vara med och påverka litegrann. Det kan gå ihop, därför att i den förra regeringen fanns en enda hjärna – Anders Borg. I den nuvarande svamp-regeringen finns…vänta nu…tänker…nä…ingen hjärna.
Är det vägledande eller tvingande omröstning?
Vägledande
Engländarna är roliga. Kolla in taggen #usepen borde tilltala alla foliehattar.
Både UK och SE är nettobidragsgivare till EU:s gemensamma budget, med 7087,6 M€ respektive 2603,3 M€ år 2014.
UK jämfört med SE har betydligt mer att säga till om i EU och gör det betydligt billigare per capita. Nettoavgiften per capita 2014 för det Förenade kungadömet var 110 €, och för Konungariket Sverige 270 €.
Nu borde också Sverige få hålla en folkomröstning om EU.
Land____ Netto[M€]___Per cap[€]
NL______ 6358,3______ 378
SE______ 2603,3______ 270
DE______ 17658,5______ 219
DK______ 995,9______ 177
FI______ 842,2______ 154
AT______ 1296,9______ 152
FR______ 7488,6______ 114
UK______ 7087,6______ 110
IT______ 5193,4______ 85
IE______ 87,5______ 19
ES______ -427,5______ -9
HR_____ -154,5______ -36
CY______ -112,3______ -131
BE______ -1811,6______ -162
SK______ -948,6______ -175
RO_____ -4485______ -225
BG_____ -1794,9______ -248
CZ______ -2870,5______ -273
PT______ -3195,1______ -306
PL______ -13481,5______ -355
EE______ -467,2______ -355
SI______ -757,5______ -368
LV______ -792,2______ -396
MT_____ -178,8______ -420
EL______ -5145,2______ -472
LT______ -1501,2______ -510
HU_____ -5624,4______ -569
LU______ -1467,7______ -2670
EU-budget 2014 enligt Annex 2c.
http://ec.europa.eu/budget/financialreport/2014/lib/financial_report_2014_en.pdf
Socialism när den är som (o)rättvisast. Varför ska vi dugliga länder ösa en massa pengar över alla de där andra skitländerna. Det naturliga vore en union med folk på samma våglängd. Låt gå att Tjeckien kan få vara med trots att de inte är kreditvärdiga, de har ju rätt många vackra kvinnor.
Och god öl som vi vill kunna importera utan handelshinder!
Kl. 00.00 Kommer första resultat-prognosen. Med hur många %-enheter vinner Bremain?
Hur som helst indikerar valutamarknaden mer åt "sell the news". Börs-terminerna följer? Oj…just nu kom Ipsos(tfn-undersökning);54% stay
ändrat till 00.30
sorry…var UTC dvs 1:a prognos 01.30. Dow-terminen upp 1% till 18.088 just nu, God natt!
Argumenten för EU-medlemskap liknar de som framfördes i radio av en ung kvinna angående Göteborgskrogarnas stängning kl 3 istället för kl 5: Politikern vet säkert bäst, jag får väl gå på svartklubb istället.
Riktigt tajt omröstning. Just nu är klockan 04:10 och LEAVE leder med knappt 100 000 röster. 50.5 % mot 49.5 %
Något är helt klart, det här kommer vara första riktigt stora näsknäppen mot politikeretablissemanget att de måste börja lyssna
Snart 05:00 och nu leder LEAVE med nästan en halv miljon röster. Ser ut att bli en brexit
Ja, det är verkligen jämnt. Hoppas att leave kan behålla sitt övertag. Jag måste också säga att efter att ha suckat över de som orkar bry sig om vuxna män som leker med bollar så börjar jag kanske förstå dem nu. Jag antar att de tycker att det är spännande att följa en jämn fotbollsmatch, på samma sätt som utgången av denna omröstning är oerhört spännande.
Enligt The Guardian återstår nu kl. 5.15 144 valdistrikt, och Brexit leder med 51% mot 49. Antalet röster är 9 996 549 för Brexit mot 9 519 278 för Bremain. Gode Gud, Store Allah eller vem som helst, måtte Brexit vinna!
52-48 nu, yay!
http://www.bbc.com/news/business-36611512
Pundet på lägsta nivån sedan 1985
Valutakurser går alltid upp och ner, precis som börskurserna. Detta är bara kortsiktigt, men att britterna nu verkar rösta för att behålla sin frihet och oberoende från den odemokratiska, sönderreglerade superstaten som EU tyvärr har utvecklats till är något långsiktigt positivt.
Pundet tappar 8.5% mot usdollar i skrivande stund.
Blir en historisk dag.
9.5% försvagning nu GPB/USD.
Komiskt att Stockholmsbörsen har stängt en dag som denna.
Den gula metallen stiger sju procent i dollar och tretton procent i kronor…
Nu får man väl se det som avgjort, det blir en BREXIT. Har svängt i den frågan, vill numera lämna EU också och hellre starta en union med Norge, Finland och Danmark. Vi har ganska precis samma förutsättningar och kultur. Varför ska vi pumpa in 30 miljarder per år för att betala Greklands misskötta kommunistekonomi?
SWEXIT tack!
Scandinavian Union tack!
Tror inte resten av Norden är så intresserade av en union med Sverige. Möjligen kunde Sverige sättas under samnordiskt förvaltarskap, byfåne i sammanhanget som det är.
Vi har fortfarande stor industri som skandinaviska länder får ta del av, vi har en av de bästa försvarsindustrier som kan utrusta länderna med material till säkert väldigt förmånlig kostnad i en union, istället för dyrt material som knähund åt Nato.
Är ganska övertygad om att det finns intresse.
Varför skulle inte skandinaviska länder vilja ha Sverige menar du?
Invandringen och alla no go-zoner, försvarspolitiken, den ekonomiska politiken. Vad gäller industrin håller Löfven % co på att knäcka stora delar av den också, bl.a. med sina fina förslag om kilometerskatt, företagens bekostande av sjukskrivning m.m. Sverige är på fallrepet på alla områden, och lever på lån i högkonjunktur. Sverige är inte längre välsett utomlands, och det kan vi tacka de senaste två regeringarna i synnerhet för.
Yay! The battle for britain is won! UK räddar europa en gång gång till. Nu bara MÅSTE EU förändras.
Det är liberalerna som knäckt EU genom att förespråka fri invandring.
Analysen är riktig, men hur liberalt är det, när liberalerna samtidigt tvingar oss att betala för den.
Inte svårt att räkna ut att de 7 miljarder € som försvinner iom BREXIT kommer få betalas av övriga plusbetalare, dvs bla vi, för att finansiera Grekland mm.
SWEXIT tack.
Lägg hälften av de 30 miljarder vi betalar netto till att skjuta in extra i försvaret istället, resterande 15 miljarder finns många fina hål att stoppa in i.
http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/EUs-budget/Vad-EU-landerna-betalar-och-vad-de-far-tillbaka/
7 miljarder euro?
Detta blir mycket dyrare än så.
7 miljarder är en droppe i havet mot den som komma skall när marknaderna öppnar och alla förluster ska täckas.
Vem tror du täcker dom?
Och därmed försvinner intresset att vara kvar i EU. En av de största nettobetalare försvinner och vi övriga får nu betala ännu mera för att bekosta bananrepubliker som inte kan hantera pengar.
Hejdå EU.
Hej SU.
Frågan är om vi ens själva kan hantera våra pengar.
Tror det är väldigt få som förutsåg detta och växlade över till USD i sina pensioner osv.
Nu är det eftertankens kranka blekhet för engelsmännen.
2-7 år innan de är ur.
Semesterresan utomlands blev genast mycket dyrare och pensionerna urholkas.
Verkligen ingen drömsits.
nu skall parlamentet rosta, kul nar det nastan ar 50/50.
Skottland hade 68% remain och kommer nu rosta igen for sin sjalvstandighet, nordirland ville ocksa stanna i EU.
Ar sjalv lagom road av detta eftersom jag har starka band till UK men ar ganska kluven till vad som kommer handa.
En lagoddsare ar att EUR kommer ta mer stryk an pundet pa sikt, det har ar samre for EU an for UK.
Dock borjar jag fundera pa om parlamentet verkligen kommer rosta for ett uttrade nar Skottland lovat nu sjalvstandighetsomrostning och nar finansmarknaderna ar i kaos.
Det ar ju trots allt +48% som vill stanna 🙂
Vilken jadra soppa detta blev.
Har aldrig någonsin sett såna stora rörelser på valutamarknaden som idag.
Någon som minns en värre dag? Spontant känns detta som det värsta sedan kronkrisen 1992 men det var ju en isolerad svensk händelse.
Undrar om inte regeringen kommer forsoka sig pa en kompromiss istallet, dom kraver en ordentlig revidering av EU for att stanna, dom har ju nu en bra havstang, EU forsokte syna bluffen men det var ingen bluff.
Det som detta verkligen handlar om ar de fattiga landernas parasitering pa EU gemensamma budget dels i bidrag och att deras medborgare flyttar till vastra europa bara for bidragen och utnyttjar systemen till max.
Kan man komma at det och behalla freedom of movement och allt som ar bra, vad ar problemet?
I slutandan sa kommer ju UK ha en deal liknande som Norge eller swissarna, EU medborgare far flytta dig men dom far inga gratis pengar, sa borde det ju vara overallt kan man ju tycka.
Smatt otroligt, pundet var uppe pa 1.5 igar mot dollarn och nu just over 1.3
Killen som skotte Bloomberg Brexit Tracker far nog se sig om efter ett nytt jobb och Ladbrokes mfl. forlorar nog en del idag nar dom maste borja betala ut.
Jag var ganska overtygad om att dom skulle stanna med knapp marginal for det var vad finansmarknaderna sa, en ganska kostsam felbedomning det dar…
Stefan, vad tror du om pundet pa lite sikt?
Just i denna stund är det ju bara kaos så jag passar på pundet, omöjligt ge prognos där.
Det som förvånar mig lite är att SEK stärks så kraftig mot pundet.
Kanske säljer USD senare idag om SEK går in i väggen.
Jag har varit långsiktigt negativ till pundet.
Nu är det bara att kalkylera om.
Problemen kvarstår dock för UK vilket är att deras ekonomi är alldeles för beroende av finansbranschen.
Nu hade man en syndabock i EU och invandrarna.
Var ju enklast så.
@Stefan: Isolerad svensk företeelse? Pundet tog rejält med stryk 1992 också. Anledning till både SEK och £ var att vi var knutna till ERM – föregångaren till euron.Den fungerade inte då – och den fungerar inte idag.
Lotta.
Du har naturligtvis helt rätt, hade inte sovit på hela natten, var mer förvirrad än vanligt.
Kan vara början på en ny trend vi ser. Upplösningen av EU, följt av upplösningen av länder. Har för mig att Jämtland har allt preparerat med en egen president, och i Skåne går man man ur huse en gång om året med spett för att bända loss Skåne fån Sverige. Putin ler i mjugg, planen har lyckats. Således dags att lära sig ryska.
Birgitta Ohlsson skyller på Cameron, men bör titta i spegeln för att finna den skyldiga. Det är extrema förespråkare för öppna gränser som har knäckt EU.
forhoppningsvis leder detta till en tillnyktring i EU och man borjar skota sitt atagande som vuxna.
Vi kan ju borja med att lata de lander som misskoter sig fa ta sitt ansvar.
Sedan kan vi ju sluta ge valfard at alla som har rad med en bussbiljett och toppa med att minska diktaturen EU bestammanderatt over medlemmarna.
Det vore dock forodande att bryta upp den fria marknaden, fria rorligheten och en del annat av det gemensamma tycker iallafall jag som haft nytta av det sedan 99.