Den världsledande tillverkaren av kryssningsfartyg, italienska Ficantieri, har beställt sex system av det svenska energiteknikbolagen Climeons lösning för fartyg, Climeon Ocean. Samtliga sex kommande kryssningsfartyg kommer köra Climeons teknik och installerad effekt bli 2.7 MW.
Ficantieris varv. |
Detta framgår av ett pressmeddelande.
Climeons teknik kommer producera elkraft ur låggradig spillvärme från fartygens dieselmotorer, vilket kommer öka mängden tillgänglig elkraft per förbrukad kubikmeter diesel. Det handlar om 450 kW per fartyg via produkten Climeon Ocean 450M, som årligen sparar 900 ton bränsle och minskar CO2-utsläppen med 2 700 ton. Leveranserna av systemen till Ficantieri börjar nästa år.
Climeon har tidigare haft pilotinstallationer hos Viking Line, vilket ledde till att Viking Line nu ska ha systemet på alla sina nya fartyg och utvärderar att installera på sina befintliga skepp.
Det skulle inte förvåna mig om det kommer fler industriorder på Climeon Ocean, och vi kan vara på väg att se något som kan bli till en industristandard inom sjöfarten. Allt fler fartyg är idag dieselelektriska, där man inte driver fartyget direkt med dieselmotorerna, utan med elmotorer där elkraften kommer från dieslarna. Även för rena dieselelektriska transportfartyg kan Climeons system bli aktuellt, då det ger mer kraft per enhet bränsle och alltså innebär konkreta bränslebesparingar och förbättrad ekonomi. Initialt har dock ordrarna handlat om färjor och kryssningsfartyg, där man också har stora mängder el som går till kundernas bekvämlighet.
Jag är aktieägare i Climeon, som inte är börsnoterat.
9 kommentarer
Jodå, detta är cool teknik och absolut intressant. Om det är tillräckligt lönsamt kan det ju bli en snabb utbyggnad vid "rätt" bränslepriser.
Hur stora blir besparingarna i pengar räknat?
Är det korrekt uträknat om man uppskattar att fartygsbränsle kostar ~$200-400/ton, dvs en besparing på 1,5-3 miljoner kronor per år per 450M-enhet? Hur snabb blir paybacken?
Reed, Carrall, Agramonte och Lazear.
Yellow fever.
Panamakanalen
Ja, apropå bolaget Climeon.
Rätt myggskydd och skydd för kosingen.
Man måste ju tänka framåt ifall det flyter in penningar.
Såvida inte destinationen är bränd, givetvis…
I bland undrar jag om inte du haft för mycket "koks" i lasten..
Hehe, jag har tänkt ungefär sammma sak.
Nå, skepparn, vad har du i svampsoppan egentligen? 🙂
Enligt Tintin, Erik g?
Nej dylika varelser transporterar jag ej.
Jag älskar att fara iväg i tangentens riktning, liksom.Vad gäller Princekoks: grabben skall ha haft AIDS.
Någon förvånad?
Annars kul, givetvis, att Climeon går bra!
Sätt maskinerna på utloppet från kärnkraftverken.
För låg temperatur.
Grattis till vinsten, även om det dröjer tills du får utdelning eller enkelt kan sälja. Kan vara mycket lönsamt men finns alltid risker med nya företag. Skulle vara kul med en liten post.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Liknar lite hur trippelexpansionsmotorerna fungerade på ett beskrivande plan där användes fler a cylindrar för att ta tillvara det allt lägre ångtrycket.
Titanic hade till och med en extra turbin till kopplad som drevs med ånga understigande det atmosfäriska trycket.
Just fartyg är ju annars lite speciella då dom måste ha med sig allt vilket gör att "grön teknik! är betydligt vettigare där än på torra land i dom flesta avseenden.