Nedan följer Sveriges sämsta kollektivtrafikbolags standardsvar till kunder som klagar, ett så kallat “dra åt helvete”-svar som innebär att man fullkomligt struntar i vad kunden tycker och inte ens bemödar sig att svara på det konkreta klagomålet.
Numera nedlagd direktbuss, eller enligt Västtrafik utvecklad trafik. |
Bakgrunden här är att man har dragit in direktbussarna till Göteborg från min by Sätila, den mest expansiva delen av Marks kommun. Istället ska man undantaget några till syns slumpmässiga tider (som 13:27) behöva byta buss, men Västtrafiks bussar klarar ju inte av att hålla tiderna, så jag (och andra med mig) har strandats mitt i skogen utan buss att byta till på ungefär en timme (i bästa fall – vid vissa tillfällen får man vänta i två timmar på att anslutningsbuss kommer när Västtrafik är sena).
Jag formulerade ett klagomål, där jag likt landsfader Stefan Löfven uttryckte att “det är inte ok” och även tog upp att busschauffören, som inte kunde hålla tiderna, var extremt otrevlig och det samma gällde Västtrafiks kundtjänst per telefon. Att få en taxi ut till skogen tar 45 – 60 minuter, så det är inte ett alternativ, nej.
Följande standardsvar fick jag efter en knapp vecka.
“Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss på Västtrafik angående linje 300 och 330.
Det är viktigt för oss att få veta hur vår trafik upplevs. Som en del av vår långsiktiga trafikutveckling ser vi därför över önskemål från bland annat kunder, Kollektivtrafiknämnden, berörda kommuner och trafikföretag. Din synpunkt kommer att vara en del av detta arbete.
Hur trafiken kommer att påverkas av dina synpunkter beror på många faktorer. Vi har delvis mål och riktlinjer från vår ägare, Västra Götalandsregionen, för att utveckla trafiken att ta hänsyn till. Dessutom behöver vi fördela våra resurser så att de gör så stor nytta som möjligt för så många som möjligt. Även miljö- och trafikfaktorer påverkar slutresultatet.
Vi uppskattar att du tog dig tid att meddela oss vad du tycker om vår trafik. Du hjälper till att göra oss bättre.
Vi sparar dina synpunkter i vår databas.
Med vänlig hälsning”
Svaret betyder alltså att man skiter fullkomligt i klagomålet och inte ens ber om ursäkt för vare sig att bli strandad i en timme mitt i skogen eller för den extremt otrevliga personalen.
Extra intressant är att man bland annat tittar på önskemål från kunder. Imponerande, Västtrafik, att ni bland annat bryr er om vad era kunder tycker.
Annat intressant är att på helger så går lokalbussen fem minuter efter bussen in till Göteborg och missar alltså anslutning. Hur svårt kan det vara att planera in lokalbussen fem minuter före bussen in till Göteborg? Antagligen omöjligt, eftersom man vet att man inte klarar av att hålla sina tider ändå, utan missar med 15 – 20 minuter hela tiden.
Att döda en bygd, som tidigare haft utmärkta kommunikationer, kallas för övrigt att utveckla trafiken. Man vill ju utveckla trafiken så inte folk ska ta bilen till Göteborg och behöva betala trängselskatt.
Om du som chef, företagare eller annan arbetsgivare någonsin får in en platsansökan från någon som anger Västtrafik i någon form sin CV, riv och släng. ansök Speciellt kundtjänst och trafikplanerarna, eller klagomålstjänst enligt ovan, vars enda förmåga är att kunna utföra klipp-och-klistra. Och som arbetssökande – är du inkompetent eller otrevlig och inte kan få jobb någonsannanstans – sök dig till Västtrafik.
Men jag är int bitter. Hädanefter gör jag som Västtrafik vill och tar bilen istället och kör lite extra på tomgång inne i Göteborg (mindre än en minut i taget, förstås). Och man har ju behållit en del direktbussar, t ex klockan 13:27 går det en direktbuss från byn in till Göteborg. 13:27 är ju känd för den tunga pendeltrafiken med alla jobbpendlare. Spara pengar kommer man ju också göra, eftersom man med bil inte kan gå på lokal i Göteborg längre, eftersom det inte längre går några nattbussar. Den jobbpendlare däremot t ex lämnar barn till skolan vid 08:30 får vänta en timme på nästa buss, då Västtrafik lagt bussar 8:09 och 09:26, dvs runt skoltid inte ens ordinarie en gång i timmen, och kommer inte vara i Göteborg förrän runt halv elva. Men direktbuss går åtminstone 13:27.
Två år på raken har bloggens läsare utsett Västtrafik som sämst i Sverige, och man har en milkostnad om 445:- SEK per körd mil. Att lägga ner busslinjer är så att säga ganska lönsamt för oss skattebetalare, och jag ser fram emot att man sänker skatten motsvarande.
Så vad är din personliga upplevelse av Västtrafiks service och kundvänlighet?
31 kommentarer
Det är vi som har monopol vi ska ge er vad ni tål. Västtrafik den sista sovjetstaten. 😄😄😄😄
De konstiga tecknen är :-)) :-))
För att citera läsvärd roman som nu blivit film "Vitskjortor, fy fan!"
Sommarjobbade som busschaffis på landsbyggden när jag studerade och jag känner minst sagt igen det som beskrivs. På ett par somrar hade jag omvandlats till en avgrundsliberal som var för precis all privatisering – enbart på grund av länstrafikens inkompetens och ineffektivitet.
Fast vad blir bättre av privatisering i detta fall? Finns ju ingen konkurrens förutom vid själva upphandlingen, där uppdraget allt som oftast ges till lägste budgivare vilket ju knappast är en garant för kvalitet…
Dessutom brukar en stor del av fordonsflottan tillhöra landstinget, och brukar de sista åren av avtalstiden endast få avhjälpande underhåll. Haverier på dyra komponenter brukar man i möjligaste mån slippa byta genom kortsiktiga lösningar.
Har jobbat extra på SL i 6 år vid sidan av mitt ordinarie jobb och inget har då förändrats till det bättre. Snarare tajtare tabeller med sura passagerare och chaufförer som följd.
Skit in blir skit ut…
Fast det får givetvis inte bli som för cornu med ett std svar utan mänsklig inblandning.
Men privatisering är inte lösningen på allt… Förmodligen inte offentlig regi heller… Men det funkar inte nu i varje fall… Inte i sthlm heller…
@Ellge
Och i den mån det finns kvalitetskrav så chansar man helt kallt på att upphandlande myndighet inte faktikst kommer utkräva att man levererar utlovad kvalitet (det finns kanske till och med fall där man inte ens utkräver att man skall komma undan med utlovat pris).
We don't care, we don't have to, we're the phone company.
Instämmer…
Min dotter sa just detsamma bara i förrgår.
Och hennes kompisar blev mycket förvånade då det ändå varit hyggligt fram till nu…
Men hädanefter är det bättre att ta bilen, säger även ungdomarna…
Undrar vad politikerna i kommunen sysslar med…..
Cheferna på Västtrafik m.fl. bolag har väl som främsta mål att erhålla högsta möjliga bonus.
Vilka är det som betalar? Ja, jag tror för min del att det är kunderna som drar det tunga lasset.
Hälften av kostnaderna ligger på skattesedeln.
Frågan är ju också på vilka grunder som bonusen delas ut.
I ett vettigt drivet företag borde ju bonusen delas ut på grund av att man utfört ett lönsamt arbete. Även om man normalt sett beräknar lönsamheten på ett smått tvivelaktigt sätt så är det dock normalt sett något som har någon slags korrelation med lönsamhet.
När det kommer till det offentliga och skattefinansierade så blir kriterierna dock ofta helt verklighetsfrämmande. Kanske är hur snabbt man levererar FU-svar till kunderna en del av bonusgrundande kriterierna? Ett annat lär ju vara "kundnöjdhet" vilket kan vara hur stor andel av feedback som får FU-svar (vilket ju bara skickas till "nöjda" kunder).
Kan vara värt att kolla om de har konto på kanalöarna.
Som i många verksamheter som opererar i gråzonen mellan offentlig verksamhet och ett privat företag är korruptionen inom Västtrafik omfattande. På alla nivåer. Och eftersom driftsformen är som den är är den allra mesta korruptionen legal. Det gäller allt från miljardupphandlingar av (i stort sett helt undermåliga) biljettsystem till att det fullkomligt vimlar av svågrar, kusiner och gamla polare på snart sagt varje nivå inom verksamheten.
Resultaten blir givetvis därefter.
Sedan har man precis som alla andra hel- eller halvmonopolister sett till att göra sig oanträffbara för sina betalande kunder. In med en bimbo-kundtjänst som med nöd och näppe klarar av att säga "tack för att du hörde av dig". Däremot gör man sig alltid tillgänglig för sådan media man vet är menlös och inte ställer besvärliga frågor. Reportagen i lokaltidningarna här om det stundande 8 månaders kaoset för pendlare med Västtåg ger sken av att Västtrafik stått upp för pendlarna gentemot stora stygga Trafikverket medan verkligheten är man lagt sig helt platt och försatt de som tågpendlar längs västra stambanan norr om Göteborg i en helt omöjlig situation i åtta (8) månader. Till att börja med.
Som sagt ovan: den som inte blir ärkeliberal eller rent utav anarkist efter att ha rest med Väattrafik tillräckligt ofta och länge har svåra problem med verklighetsuppfattningen.
Jag fick på julaftonen precis samma nonsenssvar. Naiv som jag är hade jag förväntat mig en motivering till en försämring av tidtabellen. Men dom byter ut första meningen bara. Förresten avslöjades för mig att deras kundsupport sitter i Tartu, Estland. Säkert förnämliga människor – fast lokalkännedom? Så här löd svaret jag fick:
Tack för att du hörde av dig till oss på Västtrafik angående linje 57.
Det är viktigt för oss att få veta hur vår trafik upplevs. Som en del av vår långsiktiga trafikutveckling ser vi därför över önskemål från bland annat kunder, Kollektivtrafiknämnden, berörda kommuner och trafikföretag. Din synpunkt kommer att vara en del av detta arbete.
Hur trafiken kommer att påverkas av dina synpunkter beror på många faktorer. Vi har delvis mål och riktlinjer från vår ägare, Västra Götalandsregionen, för att utveckla trafiken att ta hänsyn till. Dessutom behöver vi fördela våra resurser så att de gör så stor nytta som möjligt för så många som möjligt. Även miljö- och trafikfaktorer påverkar slutresultatet.
Vi uppskattar att du tog dig tid att meddela oss vad du tycker om vår trafik. Du hjälper till att göra oss bättre.
Vi sparar dina synpunkter i vår databas.
Epic…
Finns Uber Pop ute i Sätila? Har själv haft bra erfarenheter av dem. Kan vara ett alternativ till kollektivtrafiken.
Fast ditt klagomål hamnade ju i en databas. Och där blir det ju säkert inte liggande utan åtgärd.
Jag tror att när helgerna är över kommer de att seriöst gå igenom alla brev i databasen och upprätta en handlingsplan för att komma tillrätta med det som kunderna inte har varit nöjda med, det är ju en självklarhet.
En mailbox är definitionsmässigt en databas.
Databasen som de använder finns på alla Linux och Mac-datorer. Det är den bottenlösa /dev/null.
@Inge Njören
Ja och de får ut en automagiskt genererad handlingsplan från /dev/random…
Jag var en liten liten aning ironisk.
Det verkar som de har satt in något slags autosvar. Förmodligen kommer ingen levande varelse ens att se klagomålet, än mindre stressas av det. God Jul så att säga.
Eftersom det handlar om icke konkurrensutsatt (nåja) offentlig verksamhet är väl handlingsplanen rätt enkel, typ "Välj annat färdmedel" eller den klassiska "Är du så jävla bra själv då?"
Nästan svårt att relatera till det här när man jobbar i en konkurrensutsatt affärsrörelse och varje klagomål ses som en katastrof.
@Anonym
:-))
Västtrafik är en katastrof och har så varit under lång tid. Håller med om att det bästa för kollektivtrafikens framtid vore att kicka ut Västtrafik från marknaden.
En jäkla massa politiker i Västtrafik och kollektivtrafiknämnden som helt saknar kompetens och drivkraft för att styra verksamheten. Trots att biljettpriset till häften är betalt med skattemedel ligger man kostnadsmässigt över bilkörning på många områden. Dessutom kan man inte lita på att de håller tider eller kommer överhuvudtaget.
Trots det offentliga samhällets massiva haveri i alla avseenden så finns det gott om folk som vill ha mer statligt styrd verksamhet, högre skatter, mer tvång osv. Sen finns det de som tycker att nog får vara nog som ropar efter att anställa kompetens men fortsätta driva det i offentlig regi. Sen finns det ytterligare några som tycker att det offentliga är toppen överlag men inte just där de själva bor där fungerar just ingenting men om man bara gjorde mer som någon annanstans där det eventuellt fungerar så skulle det bli bättre.
Det finns ytterst få människor i Sverige idag som faktiskt tycker att det offentliga borde läggas ner trots att de monumentalt misslyckats med allt ansvar som de själva tagit på sig. De tär det som är det mest tragiska i kråksången.
Här i Tjockhult tycker jag SL funkar bra.
-Håller med. I vanliga fall klarar de av sitt jobb. Dock så är systemet extremt fragilt; minsta lilla störning så går verkligen allt åt helsike…detta gäller speciellt roslagsbanan och tillhörande matarbussar. Det metrologiska fönstret för optimal trafik är mycket litet indeed…
Skönt att man flyttat till Stockholm. Bodde i Göteborg 8 år och efter bara ett halvår kan jag konstatera att huvudstaden är överlägsen på alla vis.
SL och tunnelbanan är som en dröm efter år av krångel med spårvagnar och bussar som inte dyker upp (västtrafik).
Vården i Göteborg är ett haveri. Du kan ringa mellan 8-9 och eftersom att alla ringer då är det såklart upptaget. I stockholm kan du ringa 8-17 och får i princip garaneterat en tid.
Vet inte hur många mord/skjutningar/knivhuggningar som skedde i mitt område där jag bodde där. I Stockholm är det av någon konstig anledning mycket lugnare på denna fronten med.
Och pinsammast av allt kallar sig Göteborg för "evenemangsstaden".
De kallar väl morden för evenemang? I så fall ligger de ju i framkant! 🙂
SL är en oerhört dåligt skött organisation som behöver höja månadskortet eller skatten vartannat år. Det är sorgligt att höra att Västtrafik är sämre…
Nu är ju det total avsaknad av kompetent tankegång som får dig att dömma ut kundtjänst för ett standardsvar som de skickat ut (för att få behålla jobbet och inte få en varning?). Vi har precis samma restriktioner på vår arb plats. Vissa frågor får vi inte hjälpa kunden med. Vi måste svara med ett svar som säger släng dig i väggen och kom åter när du gjort vad du ska. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att företaget förväntar sig att du ska vänta i skogen en timme. Ta bilen som sagt =)
Hjälper inte att skälla på dem. Endast mutor och beröm funkar om man vill ha något ändrat.