Enligt pappersutgåvan (och betaldigitalutgåvan?) av DN har minst en supermiljöbil från en annan tillverkare än Volkswagen nu avslöjats fuska med NOX-utsläppen. Nederlänska TNO har testat en laddhybrid och konstaterat att den ger 3-5x större NOX-utsläpp vid normal körning än vid testcykeln.
Laddhybrider klassas som supermiljöbilar i Sverige, men Volkswagen har ingen dieselladdhybrid. Här handlar det alltså istället om något av följande märken: Citroen, Mercedes eller Volvo, då det är dessa som har dieseldrivna laddhybrider.
Det ska handla om en bilmodell som kom i somras, men TNO säger inte vilket märke det handlar om.
Supermiljöbil med noll NOX-utsläpp. |
NOX-fusket omfattar alltså inte bara Volkswagen och härvan kommer bli större.
När Volkswagen nu bygger om sina NOX-fuskande bilar kommer dessas bränsleförbrukning och med det CO2-utsläpp att öka, och en del kan därmed sluta klassas som miljöbilar. Därmed ska och bör dessa taxeras upp fordonsskattemässigt, och kan och bör även förlora andra miljöbilsförmåner. Förmånsvärden på tjänstebilar från Volkswagen kan också påverkas.
Grunden till NOX-fusket är att det är svårt att både få låga CO2-utsläpp, speciellt under olika skattemässiga gränser, och låga NOX-utsläpp. När man nu måste korrigera NOX-utsläppen kommer CO2-utsläppen alltså öka.
Bland nya dieselladdhybrider denna sommar hittar man speciellt Volvo D60 D5 Twin Engine. Det kan alltså mycket väl vara Volvo PV som NOX-fuskat med dieselmotorn på en laddhybrid. Frågan blir då direkt om man även NOX-fuskat med sina övriga dieslar?
Tillägg: Relaterat finns hela listan med vilka VW-personbilmodeller (dvs ej Audi, Skoda, Seat) som VW fuskat med här. Audi har en interaktiv tjänst här eller en lista här. Inga bloggläsare äger ju Skoda eller Seat, så deras listor länkar jag inte till.
39 kommentarer
Det här är RAFFLANDE
Återigen visar det sig att man inte ska pyssla med subventioner, avdrag, politiskt dikterade gränsvärden osv. Det hjälper inte i verkligheten då det oavkortat leder till fusk och genvägar genom gråzoner. Precis som i allt annat där staten skickar in sina kladdiga och smutsiga händer.
Nu ska vi alltså sitta med en svindyr hantering för att ta reda p exakt vilka bilar som ska klassas om och vilka som ska återkrävas på diverse subventioner. Kostnaden för processen kommer givetvis vida överstiga pengarna man har att hämta hem. Man kommer alltså lyckas med konststycket att betala två gånger för något som man inte ens vill ha.
men det är väl ok, det är ju bara skattebetalarna som betalar iaf och politikerna kan säkert komma på något smart sätt att tillskansa sig än mer makt genom detta.
Här är en alternativ ide som slår två flugor i en smäll: Samla in alla dessa "olagliga" bilar och ställ upp dem någonstans där man kan hålla dem varma inuti via eluttag. Sedan kan de användas som primitiva flyktingbostäder över vintern.
Ja, just det, för att framstå som en sansad person så måste man göra ALLA ämnen till en fråga om invandring.
Ytterligare misslyckande kring statens tvångsåtgärder. http://www.di.se/artiklar/2015/10/1/debattpolitisera-ap-fonderna/
Först stjäl man medborgarnas pengar under någon slags förevändning om pension som man lika gärna kunde låta folk spara till själva eller åtminstone låta folk ha kontroll över pengarna själva. Man stjäl pengarna rakt in i statsbudgeten och lämnar en revers och hoppas det håller.
Sen låter man delar av pengarna faktiskt synas mer än som ett löfte som folk får placera men pengarna i stort är omgärdade av ett sinnessjukt politiserat regelverk och folk som ser korruptionen lämnas inget utrymme att plocka ut sina pengar utan staten styr och ställer. Alltmedan privata aktörer mutar och profiterar på dessa pengar eftersom ingen har en aning om någonting.
Nu höjs röster om hur man ska återgå till det gamla och hur staten ska han än mer kontroll över medborgarna.
Men ingen tänker tanken att folk ska få vara fria och självständiga individer som kan tänka själv. Varför kan jag inte få fatta mina egna beslut kring vilken bil jag ska köpa, varför ska staten muta mig och tillverkare med mina egna pengar när inget de gör någonsin blir bra.
Ge mig mitt liv och makten över mitt liv tillbaka. Omedelbums!
Man brukar säga att om något är för fantastiskt för att vara sant är det förmodligen inte det heller. Ska man köpa säljoptioner i Volvo nu?
Kinesiska Volvo Car (PV) inte börsnoterade AB Volvo.
Citroen avslöjades för många år sen med avgasfusk; dom blandade helt sonika upp avgaserna med friskluft innan avgaserna passerade sensorerna. En low-tech lösning som jag har för mig var helt laglig på den tiden.
@cornu,
Haha, förvisso har du en poäng kring att det är ett annat Volvo, men med delat varumärke, så kommer varumärkessmällen även LV som står mitt framför den fläkten.
ps. Förresten lite småkomiskt hur Volvo Car alltid blir något "kinesiskt" om det är något negativt, men kallas "svenskt" om det handlar om något positivt i lilla ankdammen Sverige. ds.
Att blanda ut avgaser med luft innan mätning av utsläpp kallas "constant volume sampling" och är etablerad standard vid emissionsmätningar, dvs man blåser in luft så att man hela tiden har en konstant volym avgaser + luftinblandning att mäta.
3-5 ggr större, det är inte så farligt om man jämför med ursprungliga vw-skandalens 40 ggr högre.
3-5x kan förklaras, 40x är oförklarligt och helt och hållet medvetet fusk.
Håller med. DN måste skilja på fusk ala VW och diskrepans mellan körcykler och verklig körning. I det sistnämnda fallet är det lagkravet det är fel på som inte speglar verkligheten.
I en hybrid är det t.ex lätt att trampa ur ren eldrift och på så sätt få igång dieselmotorn även i fall där ren eldrift borde räcka. Så detta borde medföra fler motorstarter, och mer NOx, i verklig körning jämfört med en väl kontrollerad körcykel.
Här är rapporten (på engelska som tur är):
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDUQFjAAahUKEwimt_XSpKPIAhXEqnIKHe-WDf8&url=http%3A%2F%2Fpublications.tno.nl%2Fpublication%2F34617061%2FTXv24y%2FTNO-2015-R10858.pdf&usg=AFQjCNGkSh5cL_VsM0oquPE1kwZ4MKKO1w&sig2=vquLbdvYq7oMe8zN85EabA&bvm=bv.104317490,d.bGQ&cad=rja
Det verkar inte heller röra sig om något fusk utan bara hur körcykeln som används för test skiljer sig åt jämfört med "vanligt" användande.
(Högre hastighet, längre sträckor, inte alltid fulladdat batteri osv)
Precis. Dvs. exakt samma svammel som Auto Bild körde med kring BMW X3 2,0d xDrive och fick backa kring (troligtvis med en stämning från BMW runt hörnet nu).
Läser man lite i TNOs rapport så är det en Euro 5 bil från 2013 som har testats i mars 2015, alltså inte någon bil som "Släpptes i somras". Man bör också notera att fotona i rapporten är "exempel" och alltså inte avbildar den testade bilen.
Kortare länk till rapporten:
http://publications.tno.nl/publication/34617061/TXv24y/TNO-2015-R10858.pdf
En reflektion över rapporten: Om man inte tänker ladda bilen så bör man inte köpa en pluginhybrid, En "Vanlig" bil lär då belasta miljön mindre.
VW kommer mest sannolikt retrofitta bilarna med urea(AdBlue)system. Samma som används på större personbilar (typ SUVar) och lastbilar. Det är förmodligen det enda sättet att behålla prestanda och minska NOX tillräckligt.
Många av de bilar som ska in har redan AdBluesystemet. Bl.a. min…
Aj då! Då är det riktigt illa.
Jag skulle bli mycket förvånad om VW gör något annat än enbart uppdatering av mjukvaran där man tar bort fusket och regenererar kväveoxidfällan normalt precis som bilen gör i testläge. Någon påverkan av prestanda har jag svårt att tänka mig att det blir, avgastesterna utförs bara vid relativt låg last varvid dessa inte utgör något hinder vid fullgas.
Bilar med kväveoxidfälla lär få något högre bränsleförbrukning i verklig körning (men oförändrad förbrukning i körcykeln), bilar med selektiv katalytisk rening lär få något högre AdBlue förbrukning.
Kissa i grenröret?
Det är nog inte helt osannolikt att MP lägger en motion om att VW även skall implementera ett system för återvinning av kateter om de gör den kopplingen.
Hoppas att de ansvariga för detta fusk skäms rejält inför deras barn. Trots allt deras planet!
Vem är ansvarig?
1. Biltillverkaren som fuskat?
X. Politikerna som ställt kraven som lett till fusket. Alltmedan man ser till att konkurrensen blir skev genom skattepengar som gör att vissa känner sig tvingade att fuska.
2. Konsumenterna som säger att de vill ha miljövänligt men inte är beredda att betala för det när det väl kommer till kritan
X.Politikerna. Blir lätt så när man ställer orimliga krav. Men allt skylls ju som vanligt på företagen("kapitalismen")
En ingenjör som får en uppgift löser den enligt kravspecen. Om det bara står att bilen i test skall släppa ut en viss mängd av något så löser ingenjören det på det mest effektiva sättet. Om sedan kravställaren inte förstår att lösningen är en potentiell medial katastrof så är det inte ingenjörens fel, utan kravställarens. Det är inte ovanligt med diskrepans mellan kravställare och utförare när det gäller förståelse av krav och lösningar. Snarare så är det normalsituationen.
Föga överraskande. Gissar spontant att det är alla av de alternativen och dessutom alla som du inte räknat upp.
Kommer det någon överraskande nyhet i härvan? Att någon visat sig ha kört helt ärligt?
Nog är det självklart att Tesla säkerligen kan visa att de inte fuskat i just de här testerna, men de gör väl andra tester de kan fuska i?
Det Tesla inte gör är att tala om hur elen skall produceras. Gasel och kolel är inte heeelt Nox fritt om man säger så. Eu släpperut ca 10MT , USA 20 MT per år
… How is da crock?
Det Tesla inte gör är att tala om hur elen skall produceras. Gasel och kolel är inte heeelt Nox fritt om man säger så. Eu släpperut ca 10MT , USA 20 MT per år
… How is da crock?
Utsläppen av NOx (och partiklar, etc) från kraftverk är åtminstone mestadels koncentrerad till några få punkter utanför städer, medan utsläpp från bilar sker från miljoner punkter rätt inne i stadsmiljöer där folk finns.
Elbilar som tankas i Sverige ger inte så mycket utsläpp av kväveoxider. Vår elproduktion sker mest med vatten-, kärn- och vindkraft. Kolel framställs förmodligen mest i Värtaverket på Östermalm.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Att det fuskades med mjukvara som kunde känna av när bilarna testades va känt redan 2014.
Detta klipp från newsnight Dec 2014.
Om du inte har 2 minuter kolla från 1:20
https://www.youtube.com/watch?t=6&v=pjUr3RQRERM
Det är rätt intressant här att observera hur det mänskliga psyket som slår ut i full blom enligt sin fördisponerade Darwinistiska profil.
Ett företag är ekvivalent med en människa i den populära pressen och här. Och amerikanerna har faktiskt tagit det steget och humaniserat företag med omfattande mänskliga rättigheter. Dock är jag av en annan uppfattning.
Ett företag består av människor som arbetar tillsammans. Det är ingen människa, eller ens har mänskliga värderingar. Det är per definition en psykopatisk form i vilken människor arbetar. Vidare är det en form där ingen har riktigt full kontroll. Utan det är snarare så att ena handen kan mycket väl göra något annat än den andra vill. Så ursprunget till det här debaclet kan mycket väl vara välvilligt och etiskt från alla inblandade men visade sig senare vara helt uppåt väggarna.
Cert och normal körning skiljer sig år rätt mycket. Grovt sett kan man säga att man använder halva varvtalsområdet och halva tillgängliga momentet vid cert, vilket jag personligen tycker är ganska långt ifrån normal körning. Så länge som man inte har fuskat (som VW-koncernen) vid cert är bilen laglig, även om den släpper ut 3-5x mer i andra körfall.
Amerikanernas NTE-krav (not to exceed) är ett bra komplement till cert-cykeln som reglerar hur mycket fordonet max får släppa ut under alla körfall, men det finns inte i Europa.
@Wilson Problemet med NTE-kraven är väl att om man bara testar det under orealistiska omständigheter så blir de lika missvisande som de tester som VW "fuskat" med.
"Fusket" blir ju löjligt enkelt eftersom körmönstret skiljer sig så från normalt körmönster att det helt enkelt bara är till att anpassa programmvaran till att gå in i snik-inställningar ifall den märker att "föraren" snik-kör (sen är det bara att släppa på allt när man märker att föraren "mot förmodan" trycker på gaspedalen).
Hela tänket med den sortens test är feltänkt. Ska man jobba med så här komplexa system i dynamisk miljö (olika körförhållanden) så är det enda sättet att få bra värden att mäta verklig bränsleförbrukning och lägga skatten där det biter, dvs rakt på bränslet. Konsumenterna måste då också lära sig att titta på verkliga mätdata, och inte syntetiska tester.
Korrekt, men då måste politrukerna frigöra sig från tanken att de skall planekonomiskt diktera utsläppsnivåer osv. Man får helt enkelt finna sig i att det lik förbannat kommer finnas aktörer för vilka det är värt att bränna bränsle ändå.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ok. Då tar vi det igen.
DET FINNS INGEN "NORMALKÖRNING"!
Testcykeln är till för att ALLA bilar skall kunna jämföras sinsemellan eftersom testet ALLTID har samma förutsättningar.
Glöm allt snack om att "det borde införas en ärligare körcykel". Kan nån förklara för mig vad som är en "ärlig" testcykel? Jag kan garantera att det inte finns två människor på den här planeten som kör bil exakt lika, vilket gör hela resonemanget om "ärlig" testcykel helt irrelevant och meningslöst.
Testcykeln har samma funktion för bilar, som näringsdeklarationen på matvaror.