Enligt en mycket tillförlitlig källa tillämpar just nu polisen Polislagen §24 på minst två plattformar på Stockholms Centralstation, för att hålla ordning och hindra att de som inte har biljetter sätter sig på tåget till Norge. I praktiken håller alltså svensk polis kvar asylsökande i Stockholm, om dessa inte köpt tågbiljett. En sorts omvänd variant av spelet “skicka vidare de asylsökande till något annat land” som övriga Europa just nu leker.
Min källa, som jag träffat ett antal gånger och litar på, skriver:
“Plattformarna 3 och 4 är avspärrade med en liten kontrollpunkt, där kravet är att man skall ha en biljett för att komma in. Anledningen är att tåget till Narvik avgår från plattform 4 och den används av flyktingar som försöker ta sig till Narvik.
Polisen använder ngt som heter PL24 för det.
Pratade med en polis. Trevliga och håller sig lugna. Polisen förklarade att biljettkravet är för att inte överbelasta tågen och för att hålla ordning. Frågade även om hon kunde säga något om en sak jag hört av en av mina bekanta som reser på sträckan Malmö-Stockholm ofta. Han hade sett att en del flyktingar har både bättre kläder och mobil (iPhone 6) än han själv har. Och var irrterad över att de då kunde åka utan biljett när de såg ut att ha råd (han är student).
Polisen bekräftade att de är medvetna om det, och berättade (på min följdfråga om de visste ifall de som kom nu gått typ genom halva Europa) att nej, man ser inte så fräsch ut om man flytt under jobbiga former, utan att flyktingströmmen är antagligen utsträckt och de som kom kommer först är unga killar som har armbågat sig fram. Sen att det är främst unga män, så långt få kvinnor och barn. Polisen sade att som det ser ut nu är det nog inte de som har störst behov som kommer först.
När jag gick förbi tåget så hördes det att de även gjorde utrop på arabiska, liksom att de hade några säkerhetsvakter som skulle med tåget. Kan tänka mig att en och annan rasist tar upp det som bevis på att Norden håller på bli islamiserad.”
Foton nedan.
Delen av polislagen som används i detta fall är
“24 § I samband med allvarliga störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten får Polismyndigheten, om det är nödvändigt för att ordningen eller säkerheten ska kunna upprätthållas, förbjuda tillträde till ett visst område eller utrymme. Detsamma gäller om det finns risk för sådana störningar.
Under samma förutsättningar som anges i första stycket får Polismyndigheten anvisa deltagare i en folksamling att följa en viss väg.
Om det är så brådskande att Polismyndighetens beslut inte kan avvaktas, får en polisman, i avvaktan på myndighetens beslut, meddela sådana förbud och anvisningar som avses i första och andra styckena. Lag (2014:588).”
Kort sagt anses strömmarna av asylsökande vara allvarliga störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten, eller en risk för sådana störningar. Åtminstone de som vill ta sig till Norge via Narvik. Som alltså får stanna kvar i Stockholm om de inte kan köpa en biljett. Man kan gissa att SJ:s utfästelse att asylsökande slipper betala för biljetter kan ha med saken att göra. Den allmänna myndighetsinställningen om att vi just nu är på väg in i en krissitation kan bekräftas från oberoende källor på annat håll.
Svensk polis stoppar alltså asylströmmarnas rörlighet, precis som Tyskland, Finland, Kroatien, Italien, Österrike, Ungern, Tjeckien, Slovakien, Danmark och Litauen. Skillnaden är att svensk polis håller kvar de asylsökande i Sverige, istället för att hindra dem från att komma in, eller sätta dem på första tåg till ett annat land.
För övrigt kan man gissa att SJ just nu går Sverigedemokraternas ärenden genom att asylsökande slipper betala för att åka tåg. Studenten, som nämns ovan, lär inte vara den ende som tittar snett på detta.
Tillägg: Vet inte om jag är först på bollen, men vi får se om situationen Kroatien – Ungern kommer urarta i mellanstatliga våldsamheter nu när Kroatien skickar de asylsökande i landet till rasisterna i Ungern, och forcerat gränsspärrarna Ungern satt upp mot EU-landet Kroatien. Det kan finnas risk att kulor börjar flyga mellan Kroatien och Ungern, även om risken än så länge kan anses låg. Tydligt är att varken Kroatien eller Ungern vill ha de asylsökande och att tvångsåtgärderna från Ungern alltså inte hjälpte. Antingen accepterar Ungern forceringen av gränsen, eller så eskalerar Ungern. En hypotetiskt utbrott av strider mellan Ungern och Kroatien är en potentiell väldigt svart svan som nog ingen förutsett.
Tillägg 2: Enligt andra källor är det många faktorer bakom polisens närvaro. Dels handlar det om att grupperingar försökt lura med sig ensamkommande flyktingbarn eller försökt skrämma asylsökande från att kontakta svenska myndigheter.
Nu tar istället socialstyrelsen hand om ensammkommande och migrationsverket erbjuder alla som vill att söka asyl i Sverige.
Malmö har tidigare drabbats av kraftiga tågförseningar på grund av asylströmmarna och polisens biljettkontroll kan motverka detta.
En annan incident var att bistron ombord på ett tåg fick slut på växel och kunde alltså inte sälja mat mot kontanter, vilket ledde till hätsk stämning efter att personer suttit på tåg utan mat och vatten i timmar.
Läget på Centralen rapporteras som lugnt, men väldigt märkligt på många plan.
156 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Inlägg som länkar till nazistsajter raderat.
Länken till Daily Mail kan du posta om, men inte de till hatsajter.
Anade att det kunde gå så här ska länka till någon annan källa när det gäller det andra då-
Men du vet ju att det inte finns någon annan som skriver om att SJ fått sin bistro plundrad
Eller delar den här bilden från tågpersonalens egen Facebooksida
https://www.dropbox.com/s/xbi9tu2ubeh0axz/2015-09-19-12-15-19_tagpersonal_asyl_illegala_flyktingar_sj.jpg?dl=0
Bara ca 20% av de som kommer till EU har flytt från Syrien, resten kommer någon annanstans ifrån
Nu vet jag inte vilken sida det var frågan om.. men jag hoppas du inser att bara för att media kallar en sida för nåt upprepade gånger under lång tid så behöver det inte ha nåt som helst med verkligheten att göra. Det räcker med att de skriver artiklar som förespråkar en minskad eller kontrollerad invandring, så kommer sidan att kallas för hat/rasist/nazistsajt inom 2 sek av msm.. och man kommer upprepa det tills folk tror på det.
Det går väl fint att länka till den norsk media också.. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Moralisme-overstyrer-realiteter–Hege-Storhaug-8168895.html
Man behöver ju inte ta en sida som i Sveriges ljugmedia stämplas som nazistsajt.. det räcker med vilken utländsk media som helst för att läsa samma sak.
Nej, det var en länk till en av de allra värsta svenska nazistnyhetssajterna. Ingen diskussion om det.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Citat från hatsajt raderat. Dels pga hatsajt och dels pga övertramp av citaträtten om 2-4 meningar.
Skärp dig Kallle7. Dina rasistiska åsikter är inte välkomna här. Håll dig till dina hatsajter, där finner du folk som delar dina åsikter och som uppskattar ditt hat.
Du är nu varnad. Nästa steg är att jag går in och raderar samtliga dina kommentarer, även de du gjort tidigare.
Att vara kritisk mot en totalt urspårad invandringspolitik har inget med hat att göra. Det har med verklighet och realism att göra. Att rapportera från den har inget med nazism att göra heller. Oavsett vad msm har upprepat för dig.
Fast Kallle7 är inte kritisk. Vore han kritisk skulle han länka till seriösa källor och inte till en av de värsta hatsajterna.
Ärligt talat så bryr jag mig inte om du raderar alla mina kommentarer.
Det är mycket värre att du tror att det jag skrivit hittills idag är rasistiskt, och att det är den lille onde rasisten i mig som får mig att framhäva de negativa konsekvenserna av regeringens politik, bara för att jag är just en ond rasist.
Och att du faktiskt missar vad som egentligen sker, du hade ju helt rätt i en av dina tidigare artiklar, den om subversion, att bla media är övertaget av vänsterextremister som vilseleder medborgarna.
Samtidigt så köper du den medians version av verkligheten rakt av när det gäller vissa saker.
Ser du inte att det som pågår tex med öppna gränser, gratis tåg och annat (gratis för alla utom Svenskar) är en produkt av vänster-medias styrning?
Såklart att de kallar bloggar som avslöjar verkligheten för nedsättande namn, precis som de gör med partier som vill stoppa dem.
Jag försökte faktiskt hitta andra länkar, jag vet ju att du inte gillar de andra sidorna, men om en sida faktiskt gör egna reportage så finns det ju inget annat att länka till.
Vila sidor får jag inte länka till då? 😉
Känns inte som jag har särskilt många försök kvar att prova mig fram på
Sidor du inte får länka till är t ex Avpixlat, Fria Tider, Exponerat mfl sådana sajter. Är du måttligt intelligent förstår du vad jag menar.
Du får ha vilka åsikter du vill, vi har fortfarande åsiktsfrihet i Sverige. Men jag har hygienkrav på innehållet på denna blogg, så du kan ägna dig åt ditt korståg någon annanstans om det inte passar.
Att jag skriver om den nuvarande begynnande krisen innebär inte att du får frikort att länka till onyanserade hatsajter.
Du menar att man inte får länka till sidor som skriver om de negativa konsekvenserna av den invandringspolitik som sker.
Check
Varför får man inte länka till Avpixlat och Fria Tider? Exponerat kan jag förstå, men inte de första två. Om du stör dig på politisk vinkling så är de ju åtminstone mer neutrala än exempelvis Aftonbladet och Expressen.
Att ensidigt skriva saker som stöder din ståndpunkt är inte att vara neutral, nej.
Kalle har helt rätt, om du inte tillåter länkar till sidor som belyser hur den faktiska situationen i samhället ser ut så är du inte bättre än PK maffian ("politisk korrekt maffian".
Du vet mycket väl att alla de etablerade medierna censurerar och undanhåller sanningen hur det ser ut och vad som händer i vårat samhälle idag.
Dock tror jag att det kommer ändras i framtiden. Jag och alla andra som lever mitt i allt detta som händer är inte blinda och tillslut kommer trycket på det etablerade medierna blir så stort att de måste börja skriva sanningen.
Bland "folket" kokar ilskan och hatet, inte mot flyktingarna utan framför allt mot våra politiker och media som satt oss i denna situation respektive försöker underhålla sanningen så uppenbart att många känner att de blir behandlade som "mindre vetande".
Haha.. jag hade tänkt höra om det var Avpixlat han menade… som ren ironi 🙂 Men det var det tydligen 😀 Då förstår jag nivån.. Det verkar som msm fått ett rejält grepp om Cornus verklighetsuppfattning också 🙂
N-e-j, avpixlat är ingen hatsajt.. eller rasistsajt.. det är bara oseriöst att påstå en sån sak. Orkar inte ens bemöta sånna dumheter längre. Lika meningslöst som att argumentera mot en religiös person.
Fria Tider har en betydligt bredare rapportering än Avpixlat. FT rapporterar tex om skuldbubblan (väldigt rasistiskt…) och utländsk politik. Avpixlat är väldigt enkelspårig och onyanserad.
Sen om Mr C inte vill ha dessa länkar på sin egen blogg så är det ju helt i sin ordning så klart.
Jag sympatiserar inte med Avpixlat, men enskilda artiklar är välskrivna och tar med källor upp saker t.ex. DN inte gör.
DN sysslar ju som bekant med "agendaästtande journalistik", precis som Avpixlat, även om den senare är klart mer koncentrerad till en fråga.
Jag trodde att du hade åsyftat nordfront eller liknande.
Vill även hävda att det inte är självklart att avpixlat är rasistisk, snarare kulturistisk.
Och nej, det var inte Avpixlat det länkades till i förekommande fall, även om jag raderar länkar även dit.
Trist att en så kompetent herre som Cornucopia köper etiketterna "hatsajter,rasistsajter" etc som MSM har satt på avpixlat och fria tider. Du kan kan nog som vi andra läsa och länka till avpixlat i vissa fall, väldigt enkelt då man använder kritiska glasögon. Allt som oftast har de källor och fakta som bakgrund till skillnad ifrån MSM som kör känsloargumenten.
Måste säga att det är lite konstig sågning av FT av Lars.
En del nyheter som de haft på sistone som inte direkt gynnar de "vita":
Det var ett gäng på 9 svenska ("vita" antagligen) ungdomar som mördade en invandrare samt försökte mörda en till (var väl antagligen bara en som utförde mordet).
Innan dess så var det väl nån "vit" pedofil som begick övergrepp på invadrarbarn?
Svensk man på 35 har mördat sin mor på 70.
Dansk (antagligen etnisk med tanke på hans namn) gripen i sydafrika, hade könsdelar från 21 kvinnor i frysen. Osv.
Antingen så hittar folk på om att de är rasistiska bara för att de inte döljer ursprung osv, eller så har jag missat något. Om sanningen nu skulle vara att invandrare är överrepresenterade när det gäller brottslighet så kan man väl inte klandra sajten?
"Antingen så hittar folk på om att de är rasistiska bara för att de inte döljer ursprung osv, eller så har jag missat något."
Förstnämnda är korrekt.
"Sidor du inte får länka till är t ex Avpixlat, Fria Tider, Exponerat mfl sådana sajter. Är du måttligt intelligent förstår du vad jag menar"
Hatsiter? Ja, om man tycker att rapportera sant är hat. Så kanske… Vore det inte bättre om du släpper hatet? Dessa siter är numera Svensk mainstream om man vill få reda på fakta i vissa känsliga spörsmål.
"Sidor du inte får länka till är t ex Avpixlat, Fria Tider, Exponerat mfl sådana sajter. Är du måttligt intelligent förstår du vad jag menar"
Hatsiter? Ja, om man tycker att rapportera sant är hat. Så kanske… Vore det inte bättre om du släpper hatet? Dessa siter är numera Svensk mainstream om man vill få reda på fakta i vissa känsliga spörsmål.
1000 "flyktingar" om dagen nu till Sverige ger en årstakt om över 300 000 vilket med anhöringinvandring 1:2 ger miljontalet invandrare från Mellanöstern på några år. Är inte detta en svart svan om något?
"Kan tänka mig att en och annan rasist tar upp det som bevis på att Norden håller på bli islamiserad"
Haha 🙂 Det behöver man knappast vara rasist för att inse vid det här laget 🙂
Och vad betyder islamiserad?
Islamiserad (t) är när ett land fått sitt styre utbytt som tex med Iran 1979 som fick sin monark störtad och ersatt av en Islamistisk regering,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Iranska_revolutionen
Pr Ion
Det som pågår i Tensta, Rinkeby, Vivalla, Angered, Bergsjön osv.
Alla de hundratals som väljer att lämna Svedala för att slåss med IS/Daesh.
"Detta är inte Sverige" skriker en mot SVTs reporter.
Att kunna tala arabiska borde vara en del av svenska skolans kursutbud.
Likaväl som man har kinesiska med mera…
Inget märkligt.
Tycker jag….
"Vad var det jag sa", tänker jag varje gång jag ser på nyheterna nu för tiden
Grattis! Ser bra ut för Sverige och Europa det här.
Ser nästan ut att vara en planerad kollaps av Mellanöstern och Nordafrika för att destabilisera Europa.
Bara nästan….jag vill ju inte vara en konspirationsterrorist. Nu väntar vi bara på att folks huvuden ska börja huggas av på öppen gata…
Konspirationsteorist? Det ett ganska intressant mobbningsord media har hittat på och som används i tid och otid numera. Att folk med gemensamma intressen samarbetar har med människans natur att göra, inte med påhittade konspirationer. Att det finns folk med högre intressen än att renovera köksluckorna 10ggr/år och köpa senaste iPhonen får man vara bra naiv för att inte inse.
mmm jag vet. därför jag gjorde narr av uttrycket genom att skriva konspirations"terrorist" eftersom det finns PK politiker som vill förbjuda påtalande av konspirationsteorier.
Varenda dag sen flera år tillbaka, när jag läser nyheter så tänker jag, och ibland skriker följande högt::
"Dom måste skoja"
"År det här verkligen sant!"
"Vi är på väg åt Helvete"
"Vad har vi gjort för ont?"
"Jag måste byta land snarast"
"Vad är det för fel på våra jävla politiker?"
Det är ingen konspiration utan verklighet:
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/09/recep-tayyip-erdogan-bashar-assad-refugees-nato-syria.html#ixzz3mEtoFGPK
Jag har också reagerat på att "flyktingarna" är så välvårdade; dom ser rena och välrakade ut, kläderna är inte smutsiga eller trasiga som man skulle tro efter en sån strapats, nästan så jag skulle tro att dom luktar gott också.
Narvik? Hmm. Är det närmsta hållplatsen om man vill till Finland?
Man kan tycka vad man vill om Sverigedemokraterna, men nu står Sveriges överlevnad som i-land på spel och då har vi inte tid / råd att vela som regeringen gör. Vad ska ni som inte röstade på SD 2010, 2014 säga till era barnbarn när dom frågade vad ni gjorde för att förhindra sveriges undergång?
Förvånar mig att det överhuvudtaget finns nån som tror på detta längre att det i huvudsak skulle röra sig om flyktingar.. Varför fortsätter folk att läsa svensk media endast? Det är ofattbart för mig.. Du kan läsa new york times eller vilken media som helst.. utom Sveriges msm.. så inser du snabbt att det främst är ekonomiska migranter det handlar om. Oftast folk som redan hade ett tryggt ställe att bo på i andra länder men där bidragen och annat är sämre än i Sverige. De som verkligen skulle behöva hjälp är självfallet kvar.
Ingen av dem skulle ens satt sin fot i vårt land, de skulle allihop stoppats vid gränsen in i EU och skickats tillbaka till något, med hjälp av EU pengar, väl fungerande läger i ett säkert land.
Visst skulle vi kunnat ta in kvotflyktingar och arbetskraftsinvandrare, om vi ville och hade plats för dem.
Vilket vi antagligen hade haft om vi inte fått rådande förhållanden nerkörda i halsen i många år
Särskilt kvinnor och små barn, då de har det svårast.
Unga vuxna män skulle vi inte tagit in en enda av, vilket också minskat riskerna för vår befolkning och samhälle avsevärt
Sveriges överlevnad som i-land står knappast på spel. På vilket sätt har Du fått det sämre? Hur illa har det gått för i-länder som tar emot många invandrare? Är USA och Tyskland u-länder eller är de ekonomiska, vetenskapliga och kulturella giganter? Tänk på det du och ta din medicin!
Katten
USA tar emot 70 000 asylsökare per år, Sverige tar fler och då är USA ca 35 gånger större.
Sverige har under lång tid tagit emot många fler än Tyskland per capita.
Vill du se framtiden så läs in dig på Malmös och Södertäljes situation. Vi blir inget u-land över en natt, men om en generation så är vi kanske ett av de fattigare i Västeuropa?
@lata katten
Sveriges överlevnad som fungerande land står på spel, men det fattar du inte ens?
Tyskland är också på väg åt Helvete, tro inget annat, bara vänta så ska du få se.
Malmö tex, behöver 4 Miljarder i bidrag för att gå runt och det finns fler liknande exempel
Det har gått för fort, för mycket på för kort tid, vi klarar det inte, det finns inga jobb, inga bostäder, inga skolor inte tillräckligt med någonting och det går inte ens att fixa till det om ens pengarna funnits eftersom det bara fortsätter.. Snälla läs lite nedan, så ser du vad jag menar.
Dagen till ära så länkar jag bara till Cornus egna sidor
http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/dagens-samhalle-600-000-flyktingar.html
http://cornucopia.cornubot.se/2015/03/skolan-klarar-inte-av-flyktingstrommen.html
http://cornucopia.cornubot.se/2014/07/johan-westerholm-om-invandring.html
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Somebody; var har du fått den siffran ifrån? Enligt UNHCR tog USA emot 121160 asylansökningar år 2014 (hittar ingen senare statistik). Men vad jag syftar på är naturligtvis deras långa tradition av invandring, t ex drygt en miljon svenska ekonomiska flyktingar på arton- och nittonhundratalet.
Kalle7: exakt vad är det stora problemet med att "det inte känns svenskt". Är det skäl nog att hindra folk från att fly från krig. Jag beklagar att du blivit oprovocerat slagen av invandrare, det har jag också blivit. Av detta kan man dock inte dra så många slutsatser. Själv drog jag aldrig slutsatsen att hindra danskar från att komma hit (jag råkade bli slagen av en dansk). Och de problem du upplevde flydde du ju ifrån, så du löste ju det alldeles på egen hand… vad återstår annat än främlingsfientlighet i din argumentation.
Och ja, det blir en belastning för samhället, men knappast katastrof. Det är mycket olyckligt att våra politiker inte kan uppvisa någon plan för att lösa de praktiska problemen (bostad, skola) med flyktingmottagandet. Personligen föreslår jag flyktingläger med egen basal sjukvård och skolor (många av yrkena kan rekryteras ur flyktinggruppen). Detta innebär visserligen att de behandlas lite sämre än de svenska medborgarna men kanske är enda sättet att kunna ge en stor mängd asylsökande hjälp. Genom att skaffa sig en egen försörjning kan man få tillgång till resten av samhällsservicen (det som flyktingarna idag närmast får direkt tillgång till).
Lata katten. Hur länge tror du migranterna accepterar ett läger då? Vissa kliver ju inte ens av bussen om den inte stannar på Grand hotell. Hur länge ska de interneras? Var ska de sen?
@lata katten. Du kan inte jämföra dagens önskan om ett bättre liv med 1800-talets USA. 1) de ekonomiska migranter a kom med eget kapital och köpte indianernas konfiskerade jord. 2) utbildning, sjukvård fick de betala/ordna själva. Om dagens flyktingar kom med kapital, köpte jord, byggde sina egna hus och inte konkurrerade ut inhemska behov av sjukvård vore det väl inga problem? Och hur många hade kommit under sådana premisser? 10%?
@lata katten
Rekrytera folk ur flyktingströmmen till att köra skolor?
Jo det blir ju koranskolor, det har vi ju redan sett.
Och varför tror du att de måste fly från sina hemländer?
För att de länderna är väl fungerande fredliga mästerverk som prioriterar mänskliga rättigheter?
Och hur tror det det påverkar vårt samhälle när 30-40-50% av vår befolkning kommer från de länderna? Svar: Det blir likadant här. Kolla på bla Malmö med mer än 50% utlandsfödda invånare.
Läste du inte den artikeln? Och den handlade bara om 600000, med dagens tempo är vi där om mindre än 2 år. Vi klarar aldrig att hålla igång de delar som behövs för att vi ska ha ett fungerande samhälle.
Och det är en katastrof! Efter det så har vi egentligen inte hjälpt en enda människa i det här landet, vi har bara lurat hit dem,och helt idiotiskt för många till. Så många att vårt samhälle också havererade. Och efter det så kan vi inte heller hjälpa någon alls som har problem i något annat land.
Är det bra gjort av oss tycker du?
Sen klagar du på min upplevelse av att bo i förorten, jag tog förresten bort det inlägget pga en felaktighet. Men grunden i upplevelserna beror ju på att människor från länder långt bort, har andra värderingar, andra prioriteringar, andra religioner än människor från länder närma oss. Varför ska jag stå ut med det, när jag faktiskt mår direkt dåligt av det? Jag kan faktiskt inte hjälpa att jag mår sådär, det är inget som går att välja. Så jag flyttar istället och röstar för ett annat sätt att hjälpa människor på.
Men det får jag inte för dig, för då är jag en dålig människa?
Köpte indianernas jord? Skämtar du? Du har uppenbarligen inte läst Sveriges mest lästa bok (sorry Zlatan) . Karl-Oskar fick 150 acres gratis av staten (ca 50 hektar) och 5 år skattefrihet. Man undrar ju också vad indianerna skulle fått betalt? Glaspärlor?
Köpte indianernas jord? Skämtar du? Du har uppenbarligen inte läst Sveriges mest lästa bok (sorry Zlatan) . Karl-Oskar fick 150 acres gratis av staten (ca 50 hektar) och 5 år skattefrihet. Man undrar ju också vad indianerna skulle fått betalt? Glaspärlor?
Karl-Oskar är fiktion…
Alla fick 150 acres….och fem års skattefrihet…..utgick från att folk förstog det. Utvandrarna är mindre fiktion än du tror. Moberg forskade och Karl-Oskar Niilsson var den förste som utvandrade från ljuder socken 1853 Han fanns alltså på riktigt alltså.
@Ronny
Kanske inte så enkelt som det låter…
Den svenska amerika-utvandringen var under en ganska lång period, ca 1840-1930, i samband med nödåren på 1860-talet ökade den kraftigt. Förhållandena i Sverige var svåra, små åkerstycken som inte kunde försörja familjerna. I amerika fanns gott om relativt bördig prärie i mellanvästern, immigranter kunde ansöka om ett stycke land för en låg eller ingen kostnad alls. Normalt 160 acres (65 hektar). Detta i syfte att förbättra landet och få det uppodlat/beboligt.
Dock fanns det krav kring detta (3-stegsraket)
1. Du ansökte om land, (betalade ev 1,25 USD per acre).
2. Du förband dig att under en 5-års period bo där och odla upp marken.
3. Du kunde sedan ansöka om att bli rättmätig ägare om du uppfyllt villkoren.
Att röja och odla upp mark är inte direkt "manna från himlen" utan kräver en hel del arbete. Reglerna ändrades några gånger men "the Homestead Act of 1862" beskriver bra hur det fungerade. Fram till 1986 delades totalt 1,6 miljoner landområden ut, ca 10% av USA:s yta.
Det går inte att jämföra riktigt….
Dagens folkvandring är en del i ett politiskt spel, inklusive klimatproblem.
Syriens kris började med en fem år torka som drev in nomader och småbönder till städerna. Jordbrukets bevattning var på upphällningen i området och på det Irakkriget. Situationen var ohållbar. Likadant går det för Libanon. Turkiet och Israel väntar nu på att ta över resterna av drtta område, sedan folket flytt…
Eventuellt till Europa.
Narvik som hållplats? = Norge
Haparanda till Finland? = Där väntar en folklig kedja som hindrar flyktingar att komma dit. De kallas av DN för främlingsfientliga på ledarsidorna. En(flera) person i denna "lynchgrupp" uttalar sig enbart med sakliga skäl som de flesta kan förstå(eller inte förstå av andra skäl).
Polislagen 24§ används för övrigt(tror jag) vid huligan-upplopp inför t.ex fotbollsmatcher.
Gratis upphälle, gratis tågbiljetter och iPhone 6? Är det början månne till en ny priviligierad överklass?
Det är konstigt att så många tappar pass och andra ID-handligar, men inte sina iPhones. Hur kan det komma sig.
För övrigt så sitter M och KD i samma EU-grupp som Orbans Fidesz-parti. Just sayin'.
Det är inte alls konstigt. Har du försökt sätta eld på en Iphone nån gång? Nästan lika omöjligt som att spola ner skiten i en flygplanstoalett.
…och med "skiten" menar jag naturligtvis också en Iphone.
De flyr från krig, på vilket sätt har det med att äga en iPhone att göra?
lata katten det finns några som inte förstår att de med kunskap pengar och iPhone har lättare att ta sig fram. En stor del av de flyktingarna kommer också snabbast in i det svenska samhället och blir skattebetalare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Så ömkligt att höra vuxna människor vara avundsjuka på människor som lämnat allt de hade bakom sig. Inlevelseförmågan verkar vara noll så jag känner att jag får hjälpa till lite.
Gör ett tankeexperiment där du lämnar över din lägenhet/hus, din bil, alla möbler och säger upp dig från ditt jobb. I gengäld får du en splitterny iPhone 6, snygga kläder och gratis tågåkande i hela Europa, och 10 % betalt för dina grejer som du kan festa upp på vilken McDonalds som helst.
Katten
Jag tolkar det som att det är medelklassen som flyr, dvs de som kan betala smugglarna och de som har råd med dyra telefoner. Man kan naturligtvis ha asylskäl även om man äger senaste iPrylen.
Men frågor som dyker upp är ju om vi hjälper dem som behöver det mest, eller de som är resursstarkast?
…självklart kan en iPhone återspegla ekonomisk förmåga att fly, det begriper nog de flesta. Men det har fortfarande inget med behovet att fly att göra. Såvitt jag vet skyddar inte en iPhone mot bomber (AppStorelänk, bitte 🙂 )
@Somebody is wrong on the internet
Nej, frågan är: Varför är det så viktigt att hitta anledningar att slippa hjälpa?
@ Nanotäck
Skattebetalare? De kan ju börja med att bli biljettbetalare på SJ (och inte valarbetare åt SD som Cornu nu är ängslig för).
@iblandekonomi
Nej, frågan är hur vi bäst hjälper så många av dem som behöver det bäst med de begränsade resurser som vi har? Eller hur tror du att sjukvården eller andra budgetområden i landet fungerar? Att det finns oändligt med resurser?
@iblandekonomi
Nej, frågan är: Varför är det så viktigt att hjälpa de som inte har lika stort behov som de som har mycket större, faktiskt hjälpbehov (t ex kvinnor och barn i flyktinglägren)?
Det ni gör nu är djupt inhumant. Varför inte lägga resurserna på de som behöver det mest?
@iblandekonomi
…och en annan fråga är varför du fantiserar ihop att Somebody försöker hitta anledningar att slippa hjälpa? Gått på lite msm-propaganda, kanske? SD:are är monster som man inte behöver tänka på som människor, typ… (inte för att jag vet om Somebody är SD:are, men…).
Att skära i vaccinationsprogrammen i Afrika för att hjälpa ensamkommande i Sverige (a 3-6000 kr dygnet) är för mig djupt inhumant.
De som säger att man inte ska ställa grupper emot varandra lever inte i verkligheten. Då kan man ju ge ÖB 100 miljarder för att göra Gotland till ett ointagligt fort med luftvärn, ubåtar, flygdivisioner och sjömålsrobotar. Det är ju bara att låna upp pengarna eller att höja skatten. Vad är problemet?
iblandekonomi: Beror ju helt på av vilken orsak de lämnar stället.. Är det som nu i huvudsak för att få bättre bidrag osv än de hade innan så får de iaf inte mitt medlidande på det sätt som msm vill ha det.
Varför måste en flykting vara utfattig?
Om landet eller byn man bor i attackeras flyr väl alla?
@Kingedward24
Nej, en flykting måste inte vara utfattig (och jag vet inte vem som skulle ha påstått det). Men jag undrar: Varför måste en "flykting" som uppenbarligen inte är utfattig åka till Sverige från en trygg asyl-tillvaro i Turkiet eller annat land, slänga sitt pass, ljuga om att han kommer från Syrien… osv?
Och varför måste han få del av våra trygghetssystem när det finns så många andra som bättre behöver hjälp (som befinner sig på otryggare plats utan pengar och Iphone?
Det finns många fler bra frågor men börja med att besvara dessa så återkommer jag med ytterligare några.
Eller 2014, migrationsöverenskommelsen skedde faktiskt i mars 2011, efter valet 2010.
Ungern verkar ju bara det enda land som håller på Schengen-överenskommelsen. En av de viktigaste förutsättningarna för Schengen är ju att man håller på den yttre gränsen. Precis som Orban försöker göra. De andra syltryggarna verkar följa minsta motståndets lag. Dessutom, som t. ex. Kroatien, verkar man vilja provocera fram ytterligare stök och bök genom att skicka de asylsökande till Ungerns gräns (där många kommer ifrån) istället för att hjälpa dem vidare till Slovenien-Österrike-Tyskland-Und so weiter. Hela kalabaliken drogs dessutom igång när DDR-Merkel lovade guld och gröna skogar för att bara några dagar senare gå på kontrakurs och signalera indragningar i flyktingpolitiken. Vilken jävla soppa!
Mmm, fast Europa är ju inget smörgåsbord även om man passerat Ungern. Poliskontroller inne i landet är vl t o m tänkt att ersätta vår egen gränskontroll? Att polisen står inne på Sthlm Central och kollar biljetter torde ju därmed vara helt i sin ordning.
Enligt Dublinreglerna kan man inte lalla omkring i Europa. Antingen så söker man asyl ganska omedelbart, eller så ska man ut. Det är högst rimligt. Att Sverige således håller på reglerna och tar fast personer som tagit sig ända till Stockholm utan att kontakta någon EU-myndighet (och dessutom verkar ha för avsikt att resa ytterligare hundratals mil på EU-territorium) får man väl i så fall anse är rätt bra och vettigt?
I REVAprojektet utförde man ju liknande kontroller utan att hänvisa till PL24, det räckte med utlänningslagen 9:9, och även då var detta samordnat med biljettkontroller. Nu var ju REVA oerhört kritiserat så då är det ju inte fel att hitta på ett nytt lagrum att hänvisa till, kanske.
Att Ungern hade mage att motsätta sig den skenheliga agendan "Refugee welcome" har i länder som styrs av "öppna hjärtan" lett till en ocean av krokodiltårar och floder av godhet-inspirerat hat.
Lars det kanske är dags att du påpekar att några som skriver här inne är rasister. så att vi vet tänker jag.
Japp, vi ska väl inte vara sämre än msm.. alla som yppar ett kritiskt ord om Sveriges urspårade invandringspoltik och medias rapportering i samma ämne stämplas omedelbart som nazister. Skyldig tills motsatsen bevisats.
Absolut är några som skriver här inne rasister. Eller tror du att alla är goda människor?
Cornu : I den här tråden eller i hela bloggen? Definiera gärna rasism cornu. Snälla gör det.
Och sen jämför vi med SAOL. Sen får du redovisa exakt var och vem som uttalade sig rasistiskt. Det duger inte att svepande säga att det låter rasistiskt. Vet du överhuvudtaget vad rasism är?
Att definiera koncepten man diskuterar är a och o för alla filosofiska resonemang.
En rasist kan vara någon som har en åsikt om nationalstatens suveränitet. Nationalstaten är väl en rasistisk konstruktion?
Eller så lägger man av med autisterierna och inser att om man äger en hemsida så kan man radera som man behagar.
I ett nötskal : Rasism är, precis som det låter att man tror att en viss ras är värd mer än en annan, eller att svarta är mindre värda än vita och att man kan behandla dom därefter.
En stat (eller nationalstat som alag säger) kan aldrig vara rasistisk eftersom staten nästan alltid innefattar många olika raser och folk som lever tillsammans.
@ alag : Vad är skillnaden mellan nationalstat och stat / land?
@alag
Inte mer rasistisk än att du äger din villa som du byggt och betalat för, vi äger vårt land för att vi är födda här och våra föräldrar har byggt upp landet med blod, svett och skattepengar.
Vi har därefter hjälpt till efter bästa förmåga att förvalta och sköta det här landet
Om någon flyttar hit så har han (hans barn) samma chanser att bli en "delägare" om han investerar blod, svett och skattepengar för landets bästa..
Om vi håller tätt kring landets gränser för att då bibehålla den ordning som råder, som vi är nöjda med är inget konstigt egentligen, utom för vänsterextremister.
Det har alltså ingenting med ras att göra.
En nationalstat är väl en nation där blodsband är av vikt. En nationalstat kan bara uppstå kring allmän egendom – en stat. Ett land kan uppstå ur privat egendom genom att folk söker samhällen som tjänar dem. I ett fritt land sätts gränser kring privat egendom – där spelar rasism som åsikt inte något större roll.
Jag ifrågasätter bara din definition av rasism Lars, den verkar inte mycket bättre än Arnstad.
Att personer inte har samma åsikt som dig gör dem inte till rasister.
Att det finns individer som ser att media i Sverige totalt ignorerar att rapportera vissa händelser i Sverige som sedan väljer att fylla det rapporteringsvakuumet är inte rasism. Det är sund logik.
Jag tror att det som sker just nu med stor sannolikhet kommer leda till inbördeskrig i Sverige. Svenskar verkar precis som du ofantligt naiva när det kommer till förståelsen av vilken värld vi lever i.
Precis som du ibland ifrågasätter läsare på den här sidan och påpekar att de troligtvis är stalinister och jobbar för Putin. Så har jag börjat undra om du inte jobbar för Saudiarabien. Troligtvis så stämmer båda föreställningarna lika bra. Rätt eller fel.
Kallle7> Din jämförelse hus/land haltar. Hur då? Jo vi har väl en äganderätt, den är relativt okomplicerad. Vem som "äger" ett land är oerhört mycket mer komplicerat då man mycket väl kan vara "delägare", i alla fall i Sverige, om man är säg medborgare eller har uppehållstillstånd. Som du vet har vi ju regler för hur man får dessa två ynnestar och då i nån mening blir delägare.
@ Herr Muffins
Jo den haltar något..Nuförtiden..
Eftersom våra politiker inte gjort sitt jobb.
De har suddat ut landets gränser och devalverat kriterierna för att få bli och vara medborgare.
Och delar ut rättigheter till alla som lyckas ta sig hit.
Rättigheter som endast skulle vara för de som är medborgare!
Nu för tiden, med dagens generösa definition, är vi alla rasister. Jag tycker att vi alla ska stolt ställa oss upp som goda rasister!
Om det finns någon som undkommer att vara rasist är denne antagligen sinnesslö.
@Kallle7 Vi har väl i vår demokratiska ordning röstat fram dessa beslutsfattare. Men bra i alla fall att du håller med om att det ändå haltar eftersom mängden medborgare kan ändras och "ägandet" (märklig syn men OK, det är din syn) är konstant.
Du tycker alltså, gissar jag, att alla regler för asyl, uppehållstillstånd och slutligen medborgarskap och som bygger på mänskliga rättigheterna är felaktiga? I så fall delar jag bloggägarens analys om din politiska färg.
Men du kan också förklara hur du annars får ihop mänskliga rättigheter med att kräva att endast medborgare ska få sjukvård.
Mina personliga åsikter är ju att det finns ingen anledning att vi ska släppa in och låta oss utnyttjas av människor som "flytt" från andra sidan jorden och på vägen passerat ett stort antal fredliga säkra länder.
Ingen av dem skulle ens satt sin fot i vårt land, de skulle allihop stoppats vid gränsen in i EU och skickats tillbaka till sitt hemland, eller till något, kanske med hjälp av EU pengar, väl fungerande läger i ett säkert land.
Vi har däremot en skyldighet att hjälpa folk som flyr på riktigt från våra närmast gränsande grannländer
och kan då förvänta oss detsamma från dem liksom.
Precis som jag anser att de närmast liggande länderna till Syrien är skyldiga att ta hand om och hjälpa de som flyr därifrån! Självklart ska vi hjälpa till med mycket resurser till de länderna och ev bidraga till att försvara dem mot tex IS.
Om vi har någon liten koll på vilka som kommer in i vårt land så råkar vi inte hjälpa skadade terrorister med sjukvård de inte förtjänar. Självklart ska ju alla som finns i vårt land vara identifierade och de som ska vara här längre tid än bara på semester genomgått hälsokontroll och finnas i ett DNA register.
Och självklart tillhandahålla akut sjukvård till alla som behöver det inom landet.
Hur är det när du är turist i ett annat land, kostar sjukvården dig något?
@Kalle7
Väl talat! Jag håller helt med.
Du är väl av cornu anklagad för att vara "rasist" ett antal gånger? Det är det jag menar. I dag är vi alla rasister. Men en del rasister vill mer väl än andra.
De flesta rasister i Sverige verkar fortfarande vilja ta in väldigt många s.k. "flyktingar" som inte behöver hjälp på bekostnad av de som faktiskt behöver det. Men egentligen vill de ju inte öppna gränserna på vid gavel. Åtminstone så kommer de inte att vilja det längre när välfärdssystemen börjar bryta samman fullständigt.
Så tänk igenom vilken slags rasist du vill vara.
FN har en tydlig definition av rasism, FN gör dessutom en tydligt distinktion att det gäller medborgarskap. FN skriver tydligt att icke medborgare är EXKLUDERADE från definitionen. Att t.e.x neka icke svenska medborgare gratis sjukvård eller tandvård är INTE rasism.
"…any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life."
"Distinctions made on the basis of citizenship (that is, between citizens and non-citizens) are specifically excluded from the definition,"
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Convention_on_the_Elimination_of_All_Forms_of_Racial_Discrimination
Svensk översättning:
..varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.
Ytterligare bevis/hörsägen/anekdoter om hur det går till på SJs tåg nuförtiden:
Antonssons blogg, mkt läsvärd:
http://www.6mannen.se/vart-ar-vi-pa-vag/
Ja, en del svenskar är märkliga. Varför gav tågvärden upp, varför står en volontär och skriker, varför försöker en man som tydligen bott i Sverige länge att fuskåka på tåget? Inget av ovanstående borde ha hänt, och har egentligen inget med flyktingar att göra.
Vi svenskar äger det här problemet. Om vi inte kan ta emot flyktingar på ett korrekt sätt är det både vi och dem som får lida för det.
Vad tror du händer i media om vi tar emot på "ett korrekt sätt" eller verkställer avvisningsbeslut? 40% av dem som får avslag stannar i landet och går under jorden. Barnen kan fortsätta gå i skola och sjukvården kostar 50 kr, vänta ett par år och sök på nytt. Vem kan respektera ett sådant system?
Exakt!
Vem kan respektera någon som inte står vid sitt ord!
Åtminstone är det för en svensk ett fruktansvärt felsteg….
För den som inser att ordet inte gäller så är det bara ett framsteg.
Så vad som sker är "osvenskt"….
Ett visst mått av drypande ironi kan anas i det följande:
Du må tänka om Cornu som du vill, men ett måste du medge, han hade modet att befria oss från fel åsikter genom dådkraftigt raderande av misshagliga inlägg. För du måste förstå att rasisten vill ödelägga Europa. Det är därför du måste ansluta dig till Cornu och försaka nättrollen som endast bringar hat, missämja och förödelse. I tusen och åter tusen år har rasisten förött nationerna. Låt oss istället börja på nytt och förinta rasisten.
Vissa historiska paralleller i texten ovan är endast slumpmässiga.
Åsiktskorridor=totalitär stat=Sverige
Åsiktsförtryck=totalitär stat=Sverige
Flera borde kanske lära sig följande devis "Jag må avsky dina åsikter, men är villig att gå i döden för din rätt att uttrycka dem."
Sverige är alltså en totalitär stat för att en slumpmässigt vald blogg-ägare inte nödvändigtvis accepteras din koprolali, trots att du är helt fri att starta en egen blogg där du kan slutförvara dina Tourettesanfrätta mongotirader?
Du måste fan ha slagit nåt slags rekord med det resonemanget.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@bendover "Ett visst mått av drypande ironi…" Jag borde kanske ha förtydligat och istället skrivit "ironi och sarkasm kan anas…"
Jag avskyr dina åsikter och jag är beredd att krossa ditt ansikte med en gevärskolv för att slippa höra dem.
Q. E. D.
Hahahaha..Ben! 😀
Äkta kärlek där..
He He — Hade förstått om Cornu gått i taket för min milt sagt taskiga jämförelse, men varför bendover fick en attack av logorre över att Sverige kallades totalitärt är mera av ett mysterium. Den brittiske journalisten Huntford stämplade ju redan 1971 Sverige som totalitärt i boken "The new totalitarians". Men men detta är rejält off topic
Varför skulle jag gå i taket över vad du kallar ditt hatade Sverige? Sverige är ingen folkgrupp. Sverige är ingen person du kan förtala. Du får skriva vilken skit du vill om Sverige.
Betyder dock inte att du har rätt. Men yttrandefrihet är också rätten att ljuga och rätten att ha fel.
Inte Sverigetramset jag tänkte på (märkligt hur det provocerar) utan min omformulering av NSDAP propaganda
@ alag : Sorry, jag tror jag kan ha missuppfattat din kommentar.
Intressant att svensk polis stoppar migranter från att ta tåget till Norge medan SJ helt systematiskt fraktar migranter* ( även utan biljett ) till finska gränsen.
Är skillnaden måntro att Norge kan stoppa oljeleveranser till Sverige eller börja skeppa tillbaks till Sverige svenska Gastarbeiter medan Finland inte har olja eller svenska Gastarbeiter ?
Om något är betecknande för dagens svenska regering och dess politik är det den totala avsaknaden utav konsekvens samt koppling till verkligheten….
Därtill har ju ministrarna Wallström, Ygeman, Johansson samt Persson lyckats reta upp finnarna rätt så ordentligt, irritationen skall vara avsevärd i Helsingfors beträffande Sverige … rätt så dråpligt egentligen med tanke på att svetsarn utpekade Finland som Sveriges viktigaste säkerhetspolitiska partner nyss i sin eminenta regeringsförklaring. Konsekvens, någon ??
*migranter är en beskrivande term då t.ex. Vasabladet den 15.9 hade ett inlägg om unga män från Syrien och Irak som var missnöjda med förhållandena på mottagningsanläggningen i Finland och som därför vill återvända till Syrien och Irak. Dessutom rapporterar finskt media om migranter som åker tillbaks till Sverige då förmånerna i Finland är så mycket sämre än vad som erbjuds i Sverige. Inget brunt här, bara kalla fakta.
Galenskaparna från Stockholm är så pass flitiga att jag glömde Ulvskogs tilltag att kalla Stubb för mobbare, något som Helsingfors garanterat uppskattade med tanke på Ulvskogs tjänsteställning …
Välfärdsstaten står inför en stor utmaning nu. Sverige har klarat stora flyktingströmmar hyfsat under en lång tid men något som aldrig kommer att gå inom nuvarande system är att hantera enorma strömmar. Vad kommer braka först? Migrationsverket, bostadsförsörjningen, statsfinanserna, media eller de politiska partierna? En välfärdsstat bygger på exkludering av de som är utanför och att endast en rännil hittar in. Om det kommer en hel flod kommer fundamenten att rasa. Särskilt bekymmersamt för Sverige är att Tyskland inom kort troligtvis kommer minska "pull factors" vilket i högre grad kommer styra strömmarna mot Sverige. Några hundratusen på ett halvår känns inte helt omöjligt just nu. Antalet på flykt i världen är ju stort och jag förstår verkligen att folk försöker ta chanser att komma till Europa nu när det är "relativt enkelt".
Dock känns det som att svenska politiker har målat in sig i det "goda" hörnet, ivrigt påhejade av viss media (DN, SVT mfl) och jag undrar hur man ska lyckat komma därifrån utan att tappa ansiktet och "gå SD till mötes"? Vilken ledande politikern (förutom SD) i Sverige kommer börja prata om att införa försämringar för flyktingar? Vilka institutioner kommer braka först? Bostäderna är ju en sak men det är relativt lätt att helt enkelt bo trängre under en relativt lång tid. Kommer vi få se avsevärda försämringar för svensken i gemen innan någon vågar dra i handbromsen?
Jag har ett förslag: Stäng gränser mot Danmark och låt det rödvita landet ta lite eget ansvar. Olof Johansson hade rätt, Öresundsbron var ett stort misstag.
En smärre detalj som de flesta förbiser beträffande Tyskland och landets förmåga att ta emot migranter:
Tyskarna har helt medvetet skapat en låglönesektor samt billiga bostadsområden med låg standard för att de nyinflyttade som sysselsätts i låglönesektorn skall ha någonstans att bo. ( Av allt att döma verkar det som om delstatsregeringarna anser att denna väg inte längre förslår att svälja alla som knackar på dörren …)
Vilken svensk politiker skulle ha ryggrad att stå upp och meddela åt det svenska folket att Sverige skall skapa en låglönesektor med allt vad det innebär efter tysk modell… Hellre ökande misär och fler utanförskapsområden eftersom integrationen utav nyanlända har totalt misslyckats i Sverige.
@ GS
Vad skulle den "låglönesektorn" göra? Tillverka aker?
Den förra regeringen aka Alliansen bestämde ju att Sverige skulle avindustrialiseras. No can do.
Många är rädda att säga vad dom tycker, men det är kul när svenska folket kommer igång, som i den här tråden.
Länge leve Sverige och Konungen.
Var det rasistiskt? lol
Ja en ny låglönesektor är en högst trolig konsekvens, vilket i och för sig kanske skulle kunna rädda ett å annat jobb kvar i Sverige framöver. Men att sossarna skulle klara att införa den är jag tveksam till. Men kanske om man kallar det för ett åtgärdsprogram? Att låta folk gå på bidrag istället för att göra skitjobb när vi importerar produkter i massor från låglöneländer känns ju inte helt ok. Kanske borde Migrationsverket få krav på lite egenfinansiering? Skalning av norska räkor i Sverige istället för i Kina kanske skulle kunna vara ett område för asylsökande att finansiera handläggarna på verket?
Det vore intressant att förstå var gränser för flyktingar att välja andra länder än Sverige ligger? Hur mycket sämre och svårare att söka asyl måste det bli i Sverige för att normalisera flyktingströmmarna till en europeisk nivå? Sämre ekonomiska förhållanden, mindre möjlighet till anhöriginvandring, svårare att få medborgarskap, snabbare avvisningar och strängare tolkningar av asylregler är väl några av de möjliga förändringarna framöver. Jag är helt övertygad om att de kommer i någon form men jag tror de kommer att dröja ett tag till.
För övrigt byggdes miljonprogrammet åt arbetare, inte åt bidragstagare vilket är en förklaring till att vi inte kommer se något nytt miljonprogram utan att försörjningsgraden ökar och Ericsson bygger nya fabriker i Sverige.
Och chansen att Eriksson bygger fabriker här är nog liten.
Liberalerna pratar om låglönejobb men vad har man tänkt sig för löner?
I Kina arbetar man 50 timmarsvecka för 5000 i månaden om man har relevant gymnasieutbildning och för 7-8000 om man har högskoleutbildning.
Konkurrera med det?
Den svenska välfärden kommer att urvattnas allt mer samtidigt som skatterna höjs allt mer. Detta kan vare sig socialisterna, nysocialliberalerna eller folkhemsfundamentalisterna stoppa. MP har möjliggjort vansinnet och de kommer nu att få leva i sin utopi.
Och vad är alternativet för Sverige i längden? Fortsatta nedläggningar av reell industri och en ekonomi uppbyggd på bostadslån? Jag gillar att extrapolera trender och tänka i längre perspektiv, gärna upp till 50 år. Jag har svårt att se att den svenska modellen kommer klara sig i längden, även om invandringen helt skulle avstanna. Tvärtom tror jag att invandringen skyndar på det stålbad som Sverige behöver gå igenom. Tyvärr för en del folkhemsfundamentalister innebär det inte en återgång till det gamla Sverige utan troligtvis till ett Sverige med allt större klyftor och med en mer levande låglönesektor. 5000 spänn i det sammanhanget kanske inte är så fel, i många länder tjänar man långt mindre.
För övrigt skulle jag gärna se ett parti som stod upp för en förändrat Sverige. Där invandringen kan vara stor men där man ställer hårda krav och tydliga regler från dag 1. En idé är att villkora välfärdssystemet till tydliga motprestationer och att sluta ge bidrag i någon större utsträckning utan istället lånefinansiera de första åren i Sverige, typ som CSN. Minst 8 timmars studier/jobb per dag för fullt lån… En annan är att flyktingar själva ska stå för bevisbördan i migrationsprocessen för att kunna få permanent uppehållstillstånd och kanske också stå för vissa kostnader för processen. En tredje idé är att inte erbjuda färdiga bostäder utan subventionerat lösvirke och några kvadratmeter Sveaskog a la 20-tal. En egen hammare är långt mycket bättre än sysslolöshet även om det kan bli mörkt på vintern i skogarna.
En poäng är att jag tror att Sverige måste återgå till att bli ett strävsamt och hårt arbetande land, där bidrag (både rut/rot och tex socialbidrag) snarare ses som en synd än som en självklarhet. Först då kan vi långsiktigt få Sverige på fötter igen.
Kommer aldrig att hända eftersom vi importerar bidragsfantaster som politikerna dessutom uppmuntrar.
De skattehöjningar som man nu diskuterar är bara en början på den processen…
Det innebär en kraftigt sjunkande standard för en skuldsatt medelklass.
Det gör att allt fler faller igenom medleklassens skyddsnät, precis som i södra EU.
Då först börjar reaktionerna på allvar.
Och det kommer att vara en s/mp-regering som tvingas göra dessa åtgärder…
I den svensk-danska debatten hävdade Kristina Persson att den nuvarande tillströmningen inte är några problem, endera ljuger hon eller så är hon extremt lågbegåvad vilket följande resonemang kring sysselsättningen visar, resonemangen är dock grova överslag men tjänar trots detta sina syften.
Arbetslösheten i Sverige hos utrikes födda utanför Europa ligger på ca 50%. Många av de som har arbete har detta med lönebidrag. Vidare är lönenivåerna för dessa ca 30% lägre än snittet. Enligt Dansk en studie krävdes överskottet från två arbetande för att försörja en bidragstagare. Om samma sak tillämpas på nysvenskar krävs ca tre arbetande för att försörja en bidragstagare, dvs max 25% arbetslöshet för att få ekvationen att gå ihop. Sedan tar det i snitt åtta år att få ett arbete; om snittåldern är 30 äter detta upp 23% av resterande livsinkomsten. Eventuella anhöriginvandrare (en per person) kanske också kräver försörjning vilket i så fall innebär upp till sex arbetande krävs. Om kompensation för tiden att komma i arbete görs krävs upp emot åtta arbetande nysvenskar för att försörja en bidragstagande landsman. Således max 12,5% arbetslöshet. Om dessutom kompensation för lönebidrag mm ska räknas in är vi snart nere på dagens snitt runt 8%. Långt från verklighetens 50%. Det är svårt att förstå hur detta kan bli ett positivt bidrag.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cornu bloggens kommentars fält är inte offentligt rum, den ägs av cornu, och han är även lagligt ansvarig till vad som skrivs i kommentarerna så nog fasen raderar man det minsta "rasistiskt" då vänster media och eller polisen kan få för sig idiot saker o förstöra Cornus levebröd som är denna bloggen och hans författarskap + gården+föreläsningar.
Så sluta gnäll om yttrandefrihet.. vill du ha det.. ställ dig på ett torg.
Finnarna införde kontroll vid svensk-finska gränsen. Då det blev känt, att identitetet och ursprungsland blev kollat, återvände fyra busslaster asylsökande till Sverige som gjort sig känt för begränsad kontroll.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1442630987788?ref=hs-prio-A1
Det finns många potentiella svarta svanar just nu. Krig är en sådan.
Undra vad skatten ligger på om 2-3 år?
5% över dagens nivåer? 10%?
Själv är jag väldigt pessimistisk just nu. Känns som att allt talar emot Sveriges ekonomi (i mina ögon iaf).
Min prognos:
I takt med att Kina börjar dra ner så höjer USA räntan. Kinas börser är fortfarande övervärderade och kommer att falla. Vilket kommer göra att Kina säljer av Amerikanska dollar obligationer. Dollarn tappar värde, räntan stiger ännu mer.
Under tiden har Sverige ökat sin befolkning med 200K-400K arbetslösa som ska ha nånstans att bo och äta. Detta kommer ge en kort uppsving i Sveriges ekonomin eftersom mer resurser kommer omsättas, men migrationsverket går senare ut med att de måste öka anslagen med 40GSEK per år.
Skatten måste höjas med ~5-7% för att allt ska går runt. Folk får problem att betala mat och bostad.
Någonstans där emellan kommer en bostadskrasch och Sverige är inte längre en välfärdsstat.
Som sagt, pessimistiskt. Men det är svårt att se ljuset just nu…
Då utrikesfödda jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar enligt BRÅ 2005:17 har följande överrisker för följande polisanmälda brott:
* Våldtäkt 5,0
* Mord 4,2
* Rån 4,1
* Sexuellt våld 3,2
* Misshandel 3,0
* Brott mot narkotikalagstiftningen 2,0
kan man anta en ökning av dessa polisanmälda brott, som har bäring på den sociala oron i det svenska samhället, då antalet och andelen av utrikesfödda ökar i Sverige.
Sverige har på senare tid haft en ”mass immigration” enligt ”The Economist”, varvid antalet och andelen utrikesfödda har ökat relativt kraftigt i ett europeiskt perspektiv.
Nedan presenteras en lista över brottsfrekvenserna (polisanmälda brott per 100000 invånare) år 2003 – 2013 från UNODC. För Sveriges del fås följande resultat med en europeisk rangordning:
Brottsfrekvens 2003 respektive 2013:
Assault_____ 728,9_____ 839,8_____ högst i Europa
Theft_____ 4351,4_____ 4002,0_____ högst i Europa
Robbery_____ 95,9_____ 87,4_____ 7:e högst i Europa
Burglary_____ 1372,2_____ 892,8_____ 5:e högst i Europa
Domestic burglary__543,6___ 424,8_____ 4:e högst i Europa
Motor vehicle theft__751,5__ 289,7_____ 2:a högst i Europa
Total Sexual violence__113,5__ 190,0_____ högst i Europa
Rape_____ 25,0_____ 58,9_____ högst i Europa
Homicide_____ 1,1_____ 0,9_____ har ej rangordnat
Brottsfrekvens 2005 respektive 2013:
Theft of Private cars__349,8___ 115,1_____ 3:e högst i Europa
Sexual Offences Against Children__173,2___ 420,4_____ 2:a högst i Europa
Mellan 2003 och 2008 ökade brottsfrekvensen för narkotikarelaterade brott med 78 % och var högst i EU.
UNODC anger också att andelen utländska medborgare på fängelserna var 2003 21,6 % och 2013 32,4 %:
Slutsats:
Sverige har uppenbarligen Europas och EU:s högsta brottsfrekvens för brott, som har bäring på den sociala oron i samhället enligt UNODC. Ovanstående antagande stöds således i huvudsak av UNODC-listan. Den sociala oron kommer troligen öka än mer då massinvandringen fortsätter att öka.
https://data.unodc.org/?lf=1&lng=en#state:35
Vet inte om dina siffror gäller bara utrikes födda eller om det finns annan avgränsning.
När det gäller arbetslösheten är denna ca 25% för utrikes födda men om personer födda inom Europa rensas bort stiger siffran till det dubbla, dvs personer födda i Europa har liknande arbetslöshet som infödda.
Gäller samma förhållande för brott kanske dina siffror är betydligt högre. Dock redovisas inte enskilda länder av BRÅ vilket omöjliggör en detaljanalys av subgrupper. Det finns dock subgrupper med lägre kriminalitet än inrikes födda, t.ex asiater har låga siffror.
@Bilmek 18:27
Mina siffror kommer från BRÅ. Avgränsningen är utrikesfödda, dvs inga subgrupper bland utrikesfödda. Det är illa att det är BRÅ och inte SCB som har hand om kriminalitetsstatistiken, men det är politiskt korrekt.
Definition av överrisk i detta sammanhang:
Om utrikesfödda har en överrisk på 5 så menas att om man slumpvis plockar ut en individ ur populationen utrikesfödda, så är sannolikheten 5 så hög att denna individ är polisanmäld, jämfört med en slumpvist utvald individ ur populationen inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar.
"Det finns dock subgrupper med lägre kriminalitet än inrikes födda, t.ex asiater har låga siffror."
Asiater lever i Asien. Till Asien hör Mellanöstern med sina patriarkala kulturer och avvikande kvinnosyn, som på våra breddgrader är utmanande i våldtäktsstatistiken. Möjligen menar du sydostasiater eller ostasiater?
@gruelse
Otydligt av mig. Avsåg (syd)ostasien eller den delen av världen, i Sverige finns ju ett antal personer födda i t.ex Thailand. I media brukar inte personer från Mellanöstern benämnas asiater även om det givetvis är korrekt. Det var inte min mening att klumpa ihop Mellanöstern med övriga asiater av precis det skäl som du anger.
I svenska massmedia ser jag ingen analys av varför denna stora mängd asylsökanden just nu söker sig via Balkan mot norra Europa. Vi har ju blivit vana vid, att många asylsökanden kommer över Medelhavet.
Sajten Al Monitor som är baserad i Washington och specialiserad på Mellanöstern vill göra gällande, att turkiske presidenten ligger bakom. Teorin är, att Erdogan först försökte tvinga Nato in i krig mot Bashar al-Assad genom att visa på ett stort antal syriska flyktingar. Då detta misslyckats, vill han nu sätta tryck på Europa genom att tillåta flyktingar i Turkiet att lämna sina läger.
"Turkish leader Recep Tayyip Erdogan had hoped a wave of Syrian refugees, created with assistance to the Islamic State, would force NATO to act against Syria's Bashar al-Assad, and when that failed, he allowed the refugees to move westward to pressure Europe".
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/09/recep-tayyip-erdogan-bashar-assad-refugees-nato-syria.html
Tyskland på väg att stoppa flödet genom sänkta bidrag, hårdare kontroll etc, meddelar den rasistiska nazisttidskriften Washington Post. Inser bloggaren följderna av att Sverige då kommer vara det enda landet som tar emot migranter från Mellanöstern? Vågar bloggaren visa lite mod eller tänker han bara på sig själv?
https://www.washingtonpost.com/world/croatia-is-the-new-frontline-in-europes-refugee-crisis/2015/09/17/3723efc0-5c93-11e5-8475-781cc9851652_story.html
Ärligt talat så har ju faktiskt bloggaren publicerat denna och en mängd andra artiklar som sätter fingret på problemen med invandringen. Och även låter han oss hålla på i kommentarsfälten inom vissa gränser.
Även om jag inte delar hans åsikter så förstår jag varför han vill ha nån slags nivå som bla avhåller vänstermedia från att dreva mot honom och bli anklagad för att vara ännu en "hatsajt". Det är ju faktiskt hans levebröd och han behöver ju inte skriva om invandring alls, han kan ju nöja sig med prepping, aktier, mode och whatever egentligen
Tack Kalle7. Du verkar hyfsat begåvad, trots att vi inte har samma åsikter.
Föralldel, och Tack detsamma!
Rätt ska ju faktiskt vara rätt, liksom
Det är ju dessutom din förtjänst att jag alltid har 10 pkt Kaffe och 10 pkt Musli i skafferiet nuförtiden och ett antal 1.5 liters vattenflaskor i källaren, förutom överdrivet många konserver av diverse annat.
Och att jag fått ett intresse för aktier igen och en massa andra insikter om ekonomi.
Och att jag inte bryr mig det minsta om att min bil dricker 1 liter 98 oktan bensin /mil..
Bra där Kalle, i slutändan handlar det om att stämplas som ond eller god och Cornu ligger redan ganska illa till på ondhetsskalan varav nolltollerans är ett måste 😉
Vår nation står på randen till sammanbrott. Då accepteras inte feghet. Alla som inte gör motstånd stöder det som nu sker. Alla som inte gör motstånd är delaktiga i de våldtäkter som kommer som ett brev på posten.
"Alla som inte gör motstånd stöder det som nu sker"
Jag håller inte helt med där faktiskt, det finns många som inte (på riktigt) förstår vad som håller på att hända. Jag känner tex folk som röstade på Fi och Miljöpartiet, mycket bra människor som blivit vilseledda av den media de konsumerar. Och av att de bara hänger med andra vilseledda.
De stöder inte det som sker nu, för de förstår inte vad som håller på att hända
Och det går inte att nå dem heller, då jag bara betraktas som en rasist om jag försöker.
K7, att vara idiot är faktiskt ingen ursäkt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det värsta är att massmedia i Sverige, ett land som skryter med sin yttrandefrihet, censurerar bort all information som skulle kasta ett mindre positivt ljus på migrant-karusellen. Vi har förvisso ingen militärdiktatur men jag tycker att det är illa nog att endast personer som skyndsamt tilldelas rasistetiketten inser att åsiktsdiktaturen är ett faktum.
Dom resursstarka och välvårdade flyktingar är tydligen intelligenta att välja Norge som destination. Vad är problemet? Snarare är väl dessa som ska få stanna här isåfall om det nu ska göras cherrypicking.
Har någon kollat att det inte rör sig om svenskar som fått nog….
Det som händer är inte hållbart utan kommer leda till social oro. Omfattande social oro. Tex kommer sjukvårdsystemet utsättas för utmaningar. Låt mig utveckla en idag "omöjlig tanke", men som kan bli verklighet om säg 2-3 år. Eftersom det är särskilda omständigheter kan vi kanske samla in alla unga "Syriska" män mellan 20 och 35, ge dem 6 månaders militär utbildning och skicka dem organiserade i brigader med pansarfordon, kroppsskydd och mörkerutrustning (mer än vad hemvärnet har) och ger dem instruktioner att i EUs namn återta sitt land och återställa lag och ordning. Vi vill inte skicka våra unga i deras ställe om de nu har kraft, utrustning och organisation att framgångsrikt bedriva anfallskrig mot IS. Undrar om detta kan hända ?
Det är väldigt lätt att hitta drakoniska principer som skulle kunna hantera migrationen, en är att kräva att flyktingar ska kriga. Det är tyvärr mycket svårare att hitta humana lösningar som gör situationen hanterbar på lång sikt. I förlängningen tror jag Europa måste ta ett mycket större ansvar för att lyfta vårt närområde, både genom politiska, ekonomiska och militära insatser.
Man måste vara en komplett idiot om man inte inser att huvudsyftet med Decemberöverenskommelsen är att förstöra fosterlandet Sverige, svenska traditioner och svensk identitet, med hjälp av den destruktiva massinvandringspolitiken.
Haha.. alla verkar inte lika nöjda 🙂
https://meritwager.wordpress.com/2015/09/21/kom-inte-till-finland-har-ar-fruktansvart/
Ska jag förstå att du klagar att Sverige inte skickar vidare migranterna till Norge (och Finland)?
Vi får nog se att Finland börjar återförvisa migranter till Sverige inom några veckor. Detta är min gissning. Sverige är ett säkert land, men för tillfället har Sverige förvisat en mycket större del av irakierna och somalierna än Finland. Detta har lett till att de flesta asylsökanden i Finland är irakier och somalier. Principerna för dessa två nationaliteter ändras sannolikt snart, enligt tidningsuppgifter i Finland.
Nu deltar ju Sverige i människosmugglingskedjan, genom att leverera migranterna till Norge och Finland. Att ett statsägt järvägsbolag gör det, betyder ju att detta är statlig verksamhet.
Men Clownicopia enbart att du skriver detta göra dig till både rasist och nazis, jag tror du måste ta och radera detta inlägg. Lars är rasistnazist.