Haha, jag har 40 års åkning i Göteborg och nu senast 10 år med skånetrafik. I göteborg kan man visserligen åka precis överallt. Spårvagnarna går ju ofta samt stannar ju i precis varenda kvarter….plus kompleterande bussar. Men bekvämt är inte spårvagn. Minus dessutom för att det nästan bara är drägg (jo du läste rätt) som åker kommunalt i götet med undantag i rusningstid. Jag har upplevt att folk spyr på bussen, folk som ställt sig upp och kissat på spårvagnen, blivit hotad med avslagen flaska, min stora syster har vittnat i en rättegång där busschaufören hotades med kniv, min mamma och min syster fick en rökgranat inkastad i vagnen de åkte osv osv. Plus för skärdgårdstrafiken. Stort minus för GL. Mutor är vardagsmat. Alla generösa reformer som gratis skolkort till skolungdom och pensionärer är bara ett djävla mygel för att komma runt reglerna att lokaltrafiken skall stå för 50% av sina egna kostnader.
Skånetrafiken. Utvecklingen när det gäller regiontåg i skåne får högsta betyg. Det samma gäller sommarkortet som gör att alla kan åka fritt i skåne 2 månader på sommaren kors och tvärs för 600kr.Malmö och knutpunkten i Helsingborg har naturligtvis sin beskärda del av drägg men vanliga människor använder sig av regiontrafiken i en helt annat utsträckning. Satt en fredagkväll på tågstationen i Ängelholm mellan 18-20 och skrattade. Jag såg inte en enda alkoholist, inte en enda narkotikamissbrukare som hade varit i Helsingborg och handlat. Bara vanliga människor som kom ifrån sitt arbete. Sätt dig på partille station (en välmående kranskommun i gbg) och se vilka som reser med bussarna 18-20 en fredagkväll.
Kan tillägga att som diverseåkare/turist är Västtrafiks betalsystem (som är hämtat från Melbourne om jag inte missminner mig) otroligt uruselt och komplicerat. Det är baserat på en storstadsregion, INTE en region med blandad glesbygd/städer. Åka Göteborg central till Ellös på Orust. 3 tåg/bussar. På varje delresa. Gå på. Tryck + på maskinen på färdmedlet. Scanna kortet. Innan du går av, scanna kortet igen. Om och om igen. Jämför med skånetrafiken, köp biljett i automat, klart.
Åker av princip aldrig buss kommunalt, eller tåg om jag har bil, men tåg skulle jag åtminstone kunna tänka mig att åka om bilen är sönder.
Tycker inte om "kollektiv trafik" eller något kollektivt öht, som typ handduken i arbetsplatsens gemensamma kök.
Att åka fullsatt buss känns som att man är boskap för tusan, behöva andas samma luft som diverse drägg, tvingas lyssna på deras tjafs, känna lukten av dem, känna att man själv luktar likadan när man kommer hem, få samma förkylning som killen som nös på bussen i morse.
Nä tack, då tar jag hellre en taxi, eller går, eller cyklar. Eller struntar i att resa alls.
Jag undviker också att åka kollektivt. Har inte åkt kollektivt inom Sverige sedan 2002 då jag tog buss och tåg för att åka och köpa en bil.1982-2002 åkte jag kollektivt kanske 30 gånger tex då bilen var på verkstad. Har inte flugit privat sedan 1972 bara i tjänsten och inom utbildning. Bor i Göteborg. Åker nästan aldrig taxi. Det är egen bil som gäller. Helt suveränt, går alltid i tid.
@sälen
Flyga funkar, är ju inte så ofta även om det blir lite för tätt, bara att bita ihop.
Har inte upplevt nåt direkt obehag av det faktiskt, förutom att behöva ställa bilen ifrån mig och betala hur mycket som helst för en veckas parkering.
@Karl-Henrik
Egen bil går precis när jag vill, exakt dit jag vill, utan byten, utan oönskat sällskap
Många större städer har ringleder både för fordon och tunnelbana. Vissa har till och med flera utanpå varandra, allt för att underlätta för resenärerna. Men i det egocentrerade Tokholm måste alla passera nålsögat i trafikinfarktens centrum. Alltmedan politikerna bjäbbar om struntsaker så att de alltid ligger 30 år efter behovet. Och vad gör man då? Jo, symptombehandling med trängselskatt. Och i januari blir det även trängselskatt på E4/Essingeleden. Hål i huvet i kubik!
Vi har ingen verklig trängselskatt det är en tullavgift. Jag är för en riktig trängselskatt där det kostar att resa med egen bil där och när det är trångt.
Fast utvecklingen mot autonoma fordon går snabbare än jag trodde för ett år sedan så snart är trängseln betydligt mindre och hela förbifart Stockholm föråldrad innan den hinner göra någon nytta.
Ja du har helt rätt! Det är en passeringsskatt. För e-leden blir det bara skattefritt mellan 18:30-06:30, fast det finns många andra tider då det inte är någon trängsel att tala om. I alla fall inga köer. Så det är ett förtäckt sätt att suga ut bilisterna och straffa dem (Romson ler i mjugg). Tyvärr går ju redan SL på knäna, så en extra tillströmning av något 100k eller så resenärer kommer att haverera hela systemet. Och eftersom det inte finns alternativ så är det ett ren utsugning/rån, en maffiaverksamhet helt enkelt.
Det var nästan 20 år sen jag fick för mig att lägga pengarna från SL resandet på en bra cykel istället.
Nu för tiden är det lite för mycket spandex idioter på cykelbanorna men frånsett rusningen så är det en lycka att få rulla förbi bilkön eller underjorden för sina resor.
Allt under 10 bira kan man köra styrfull också om man är försiktig och har hjälm, kanske inte att rekommendera för personer med sämre ölsinne än undertecknad dock.
Stora problemet i Stockholm är betalningssystemet, som någon ondsint kollektivtrafikhatare måste ha konstruerat. Helt jävla otroligt med ett system där man inte kan betala med varken cash eller kreditkort på bussarna.
Från Vikingterminalen kommer det hundratals turister varje dag som – om SLs busschaufförer skulle följa reglerna – inte kan ta bussen in till Slussen för att köpa ett blått Accesskort. Tack och lov verkar chaufförerna vara pragmatiker och släpper dem ombord med sina ofta tunga väskor, trots att de verken har Accesskort eller hunnit lägga upp konto för SMS-biljetterna.
Jag använder mig om vart annat av båda två och de skiljer sig stort i betyg. Jag vet även av erfarenhet (anekdotvarning!) att de som åker buss i regel är nöjda och de som åker tåg är missnöjda bland mina arbetskamrater och vänner.
Håller med föregående att man bör skiljs på SL buss/t-bana (fungerar i stort sett alltid) och pendel som alltid strular på vintern, medan man på somrarna dör av värmeslag. Dessutom måste SLs tjuvaktiga pucko-betalsystem ha uppfunnits av Catbert (Dilbert)..
Icke att förglömma är dock all underhållning och happeningar som bjuds på! Nu senast t. ex. när de svenska borgerskaps-bolsjevikerna anföll national-sossarnas reklam. Medan fån-poliserna tittade på.
PS hittade en udda site för övrigt "vänsternationell.wordpress.se". Vänstern består av ett obegripligt antal sekter. Man blir inte riktigt klok på dem.
Tycker SL pendeltåg är utmärkt (5). Åker till jobbet varje dag Märsta-Karlberg. De få gånger det är förseningar (>10 minuter), vilket hänt ca två gånger per år de senaste åren, tar jag bara en taxi hela vägen. Resegarantin ger pengarna tillbaka inom någon vecka.
SL har stora problem lokalt. 4an är katastrof i rusningstid. Tunnelbanan fungerar utmärkt på alla linjer som inte har större delar ovan jord (gröna strullinje #1). Roslagsbanan är ren och fri från stök men gammal teknik och problem med kedjeeffekter på förseningar. Söderort pendel blir ofta drabbat eftersom allt ska ut genom samma trasiga flaskhals vid södra station.
Jag använder mig om vart annat av båda två och de skiljer sig stort i betyg. Jag vet även av erfarenhet (anekdotvarning!) att de som åker buss i regel är nöjda och de som åker tåg är missnöjda bland mina arbetskamrater och vänner.
För mig gäller som region även Finland.
Rätt trött på färjetrafiken.
Ganska marigt att simma med familjen.
Speciellt om bilen skall med.
Man får bita ihop och stå ut helt enkelt.
Jag ger väl en 3:a.
Pendlade Örebro arboga under ett års tid, typ 2-3 förseningar (om max 5 mins) under den tiden TILL arboga.
Från arboga var det betydligt fler(ibland upp till 2 timmar), men orsaken till det var koppar stölder till 99%, ibland stal de tråd på exakt samma sträcka 2 dagar i rad..
Så imho, så illa är det inte, och det är svårt att göra något mot tjuvarna, man kan ju inte direkt ha patrullerande väktare/polis längs hela tåg rälsen, men man tycker ju att de borde kunna investera i väktare på de sträckor där det sker mest stölder, gör man det under ett års tid så lär man ta några på bar gärning, och eller så flyttar de sin verksamhet norr eller söder ut.
Pendlar med tåg dagligen Ängelholm => Helsingborg. Funkar oftast, och jag kan nästan alltid nyttja tiden till jobb om jag vill. Om mobiltäckningen var snäppet bättre hade det funkat kanon.
Reser också sporadiskt med tåg till Malmö, Hässleholm, Lund och Kristianstad i jobbet. Allt utom Kristianstad under en timma.
Ja, och så till Göteborg ibland förstås, drygt 2 timmar på tåget. Eller en dryg timma med flyget till Stockholm. Kollektivt funkar ofta hur bra som helst.
Åker med sl på vintern (börjat cykla i våras så får väl se hur det blir i vinter) har egentligen inte mycket att klaga på. De kan vara lite dåliga med störningsinformation bara.
Sen har de haft en idiotisk fixering vid spårvagnar istället för tunnelbana men det verkar ändras nu när Christer G Wennerholm inte är kvar.
Bor i kranskommun till Göteborg och kan åka buss utan byte till jobbet i GBG centrum. Går oftast snabbare än med bilen om man räknar in parkering och ev. köer. Just denna lilla del av Västtrafik jag oftast begagnar mig av funkar klockrent, åker dock Kungsbackapendeln ibland och där är det en helt annan historia. Tågen verka vara känsliga för regn, kyla, värme, snö, motvind, dimma, maskrosor, fåglar osv.
Som sällan-åkare på Östgötatrafiken blir det mer och mer sällan då betalningslösningarna verkar spåra ur. Betala på bussen går inte i stan, att då gå till ställe för att hitta automat att köpa blir liksom inte av. Jag fattar inte att det ska vara omöjligt med kontanter på bussen.
Det är dessutom rätt så ofta som Östgötatrafikens tåg är sena/inställda. "Kontaktledning nedriven". Fast det får man inte reda på när man står på stationen så klart… Vänta. Vänta. Vänta. Ta bilen.
Jag bor i Torslanda, västra Hisingen. Busstrafiken Västtrafik behagar betjäna oss med härute är fullständigt undermålig. Att köra bil till jobbet tar 20 min, med Västtrafik tar det i bästa fall 60. Jag tänker nu köpa en elcykel, därmed får jag frisk luft, rörelse, sinnesfrid och sparar 100 spänn varje gång jag inte tar bilen.
29 kommentarer
Då jag använder Västtrafik och Skånetrafiken lika mycket, vill jag registrera en extra röst på Västrafik: 2 då jag redan lagt min på Skånetrafiken.
Haha, jag har 40 års åkning i Göteborg och nu senast 10 år med skånetrafik. I göteborg kan man visserligen åka precis överallt. Spårvagnarna går ju ofta samt stannar ju i precis varenda kvarter….plus kompleterande bussar. Men bekvämt är inte spårvagn. Minus dessutom för att det nästan bara är drägg (jo du läste rätt) som åker kommunalt i götet med undantag i rusningstid. Jag har upplevt att folk spyr på bussen, folk som ställt sig upp och kissat på spårvagnen, blivit hotad med avslagen flaska, min stora syster har vittnat i en rättegång där busschaufören hotades med kniv, min mamma och min syster fick en rökgranat inkastad i vagnen de åkte osv osv. Plus för skärdgårdstrafiken. Stort minus för GL. Mutor är vardagsmat. Alla generösa reformer som gratis skolkort till skolungdom och pensionärer är bara ett djävla mygel för att komma runt reglerna att lokaltrafiken skall stå för 50% av sina egna kostnader.
Skånetrafiken. Utvecklingen när det gäller regiontåg i skåne får högsta betyg. Det samma gäller sommarkortet som gör att alla kan åka fritt i skåne 2 månader på sommaren kors och tvärs för 600kr.Malmö och knutpunkten i Helsingborg har naturligtvis sin beskärda del av drägg men vanliga människor använder sig av regiontrafiken i en helt annat utsträckning. Satt en fredagkväll på tågstationen i Ängelholm mellan 18-20 och skrattade. Jag såg inte en enda alkoholist, inte en enda narkotikamissbrukare som hade varit i Helsingborg och handlat. Bara vanliga människor som kom ifrån sitt arbete. Sätt dig på partille station (en välmående kranskommun i gbg) och se vilka som reser med bussarna 18-20 en fredagkväll.
Kan tillägga att som diverseåkare/turist är Västtrafiks betalsystem (som är hämtat från Melbourne om jag inte missminner mig) otroligt uruselt och komplicerat. Det är baserat på en storstadsregion, INTE en region med blandad glesbygd/städer. Åka Göteborg central till Ellös på Orust. 3 tåg/bussar. På varje delresa. Gå på. Tryck + på maskinen på färdmedlet. Scanna kortet. Innan du går av, scanna kortet igen. Om och om igen. Jämför med skånetrafiken, köp biljett i automat, klart.
Åker av princip aldrig buss kommunalt, eller tåg om jag har bil, men tåg skulle jag åtminstone kunna tänka mig att åka om bilen är sönder.
Tycker inte om "kollektiv trafik" eller något kollektivt öht, som typ handduken i arbetsplatsens gemensamma kök.
Att åka fullsatt buss känns som att man är boskap för tusan, behöva andas samma luft som diverse drägg, tvingas lyssna på deras tjafs, känna lukten av dem, känna att man själv luktar likadan när man kommer hem, få samma förkylning som killen som nös på bussen i morse.
Nä tack, då tar jag hellre en taxi, eller går, eller cyklar. Eller struntar i att resa alls.
Kalle7, jag antar att du inte flyger heller. Snacka om kollektivt…
Jag undviker också att åka kollektivt. Har inte åkt kollektivt inom Sverige sedan 2002 då jag tog buss och tåg för att åka och köpa en bil.1982-2002 åkte jag kollektivt kanske 30 gånger tex då bilen var på verkstad. Har inte flugit privat sedan 1972 bara i tjänsten och inom utbildning. Bor i Göteborg. Åker nästan aldrig taxi. Det är egen bil som gäller. Helt suveränt, går alltid i tid.
@sälen
Flyga funkar, är ju inte så ofta även om det blir lite för tätt, bara att bita ihop.
Har inte upplevt nåt direkt obehag av det faktiskt, förutom att behöva ställa bilen ifrån mig och betala hur mycket som helst för en veckas parkering.
@Karl-Henrik
Egen bil går precis när jag vill, exakt dit jag vill, utan byten, utan oönskat sällskap
Många större städer har ringleder både för fordon och tunnelbana. Vissa har till och med flera utanpå varandra, allt för att underlätta för resenärerna. Men i det egocentrerade Tokholm måste alla passera nålsögat i trafikinfarktens centrum. Alltmedan politikerna bjäbbar om struntsaker så att de alltid ligger 30 år efter behovet. Och vad gör man då? Jo, symptombehandling med trängselskatt. Och i januari blir det även trängselskatt på E4/Essingeleden. Hål i huvet i kubik!
Vi har ingen verklig trängselskatt det är en tullavgift. Jag är för en riktig trängselskatt där det kostar att resa med egen bil där och när det är trångt.
Fast utvecklingen mot autonoma fordon går snabbare än jag trodde för ett år sedan så snart är trängseln betydligt mindre och hela förbifart Stockholm föråldrad innan den hinner göra någon nytta.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja du har helt rätt! Det är en passeringsskatt. För e-leden blir det bara skattefritt mellan 18:30-06:30, fast det finns många andra tider då det inte är någon trängsel att tala om. I alla fall inga köer. Så det är ett förtäckt sätt att suga ut bilisterna och straffa dem (Romson ler i mjugg). Tyvärr går ju redan SL på knäna, så en extra tillströmning av något 100k eller så resenärer kommer att haverera hela systemet. Och eftersom det inte finns alternativ så är det ett ren utsugning/rån, en maffiaverksamhet helt enkelt.
Det var nästan 20 år sen jag fick för mig att lägga pengarna från SL resandet på en bra cykel istället.
Nu för tiden är det lite för mycket spandex idioter på cykelbanorna men frånsett rusningen så är det en lycka att få rulla förbi bilkön eller underjorden för sina resor.
Allt under 10 bira kan man köra styrfull också om man är försiktig och har hjälm, kanske inte att rekommendera för personer med sämre ölsinne än undertecknad dock.
Stora problemet i Stockholm är betalningssystemet, som någon ondsint kollektivtrafikhatare måste ha konstruerat. Helt jävla otroligt med ett system där man inte kan betala med varken cash eller kreditkort på bussarna.
Från Vikingterminalen kommer det hundratals turister varje dag som – om SLs busschaufförer skulle följa reglerna – inte kan ta bussen in till Slussen för att köpa ett blått Accesskort. Tack och lov verkar chaufförerna vara pragmatiker och släpper dem ombord med sina ofta tunga väskor, trots att de verken har Accesskort eller hunnit lägga upp konto för SMS-biljetterna.
(Sossar, kom tillbaka. Allt är förlåtet!)
Antagligen skiter SL i kontroller på denna sträcka av just den orsaken. Systemet har sina nackdelar, men man är medvetna om dem och anpassar sig.
Här i Tórshavn är stadsbussarna gratis. Oftast funkar det att vinka lite om man är mellan två hållplatser så stannar de ändå. Service!
Lars ett tips.
Du borde separera på SL TÅG & SL BUSS.
Jag använder mig om vart annat av båda två och de skiljer sig stort i betyg. Jag vet även av erfarenhet (anekdotvarning!) att de som åker buss i regel är nöjda och de som åker tåg är missnöjda bland mina arbetskamrater och vänner.
För mig:
SL BUSS: 5
SL TÅG: 2
Absolut. Jag gav SL en tvåa, men det var just den pissluktande och tidsvolatila tbanan jag syftade på.
En SL-buss som inte är full skulle jag utan större problem kunna pendla med två timmar/dag. Då skulle man få annat gjort under tiden.
Håller med föregående att man bör skiljs på SL buss/t-bana (fungerar i stort sett alltid) och pendel som alltid strular på vintern, medan man på somrarna dör av värmeslag. Dessutom måste SLs tjuvaktiga pucko-betalsystem ha uppfunnits av Catbert (Dilbert)..
Icke att förglömma är dock all underhållning och happeningar som bjuds på! Nu senast t. ex. när de svenska borgerskaps-bolsjevikerna anföll national-sossarnas reklam. Medan fån-poliserna tittade på.
PS hittade en udda site för övrigt "vänsternationell.wordpress.se". Vänstern består av ett obegripligt antal sekter. Man blir inte riktigt klok på dem.
Tycker SL pendeltåg är utmärkt (5). Åker till jobbet varje dag Märsta-Karlberg. De få gånger det är förseningar (>10 minuter), vilket hänt ca två gånger per år de senaste åren, tar jag bara en taxi hela vägen. Resegarantin ger pengarna tillbaka inom någon vecka.
SL har stora problem lokalt. 4an är katastrof i rusningstid. Tunnelbanan fungerar utmärkt på alla linjer som inte har större delar ovan jord (gröna strullinje #1). Roslagsbanan är ren och fri från stök men gammal teknik och problem med kedjeeffekter på förseningar. Söderort pendel blir ofta drabbat eftersom allt ska ut genom samma trasiga flaskhals vid södra station.
Det mesta jobbar man ju dock med att förbättra.
Lars ett tips.
Du borde separera på SL TÅG & SL BUSS.
Jag använder mig om vart annat av båda två och de skiljer sig stort i betyg. Jag vet även av erfarenhet (anekdotvarning!) att de som åker buss i regel är nöjda och de som åker tåg är missnöjda bland mina arbetskamrater och vänner.
För mig:
SL BUSS: 5
SL TÅG: 2
För mig gäller som region även Finland.
Rätt trött på färjetrafiken.
Ganska marigt att simma med familjen.
Speciellt om bilen skall med.
Man får bita ihop och stå ut helt enkelt.
Jag ger väl en 3:a.
Pendlade Örebro arboga under ett års tid, typ 2-3 förseningar (om max 5 mins) under den tiden TILL arboga.
Från arboga var det betydligt fler(ibland upp till 2 timmar), men orsaken till det var koppar stölder till 99%, ibland stal de tråd på exakt samma sträcka 2 dagar i rad..
Så imho, så illa är det inte, och det är svårt att göra något mot tjuvarna, man kan ju inte direkt ha patrullerande väktare/polis längs hela tåg rälsen, men man tycker ju att de borde kunna investera i väktare på de sträckor där det sker mest stölder, gör man det under ett års tid så lär man ta några på bar gärning, och eller så flyttar de sin verksamhet norr eller söder ut.
Pendlar med tåg dagligen Ängelholm => Helsingborg. Funkar oftast, och jag kan nästan alltid nyttja tiden till jobb om jag vill. Om mobiltäckningen var snäppet bättre hade det funkat kanon.
Reser också sporadiskt med tåg till Malmö, Hässleholm, Lund och Kristianstad i jobbet. Allt utom Kristianstad under en timma.
Ja, och så till Göteborg ibland förstås, drygt 2 timmar på tåget. Eller en dryg timma med flyget till Stockholm. Kollektivt funkar ofta hur bra som helst.
Åker med sl på vintern (börjat cykla i våras så får väl se hur det blir i vinter) har egentligen inte mycket att klaga på. De kan vara lite dåliga med störningsinformation bara.
Sen har de haft en idiotisk fixering vid spårvagnar istället för tunnelbana men det verkar ändras nu när Christer G Wennerholm inte är kvar.
Bor i kranskommun till Göteborg och kan åka buss utan byte till jobbet i GBG centrum. Går oftast snabbare än med bilen om man räknar in parkering och ev. köer. Just denna lilla del av Västtrafik jag oftast begagnar mig av funkar klockrent, åker dock Kungsbackapendeln ibland och där är det en helt annan historia. Tågen verka vara känsliga för regn, kyla, värme, snö, motvind, dimma, maskrosor, fåglar osv.
Som sällan-åkare på Östgötatrafiken blir det mer och mer sällan då betalningslösningarna verkar spåra ur. Betala på bussen går inte i stan, att då gå till ställe för att hitta automat att köpa blir liksom inte av. Jag fattar inte att det ska vara omöjligt med kontanter på bussen.
Det är dessutom rätt så ofta som Östgötatrafikens tåg är sena/inställda. "Kontaktledning nedriven". Fast det får man inte reda på när man står på stationen så klart… Vänta. Vänta. Vänta. Ta bilen.
Jag bor i Torslanda, västra Hisingen. Busstrafiken Västtrafik behagar betjäna oss med härute är fullständigt undermålig. Att köra bil till jobbet tar 20 min, med Västtrafik tar det i bästa fall 60. Jag tänker nu köpa en elcykel, därmed får jag frisk luft, rörelse, sinnesfrid och sparar 100 spänn varje gång jag inte tar bilen.