Stampen/GP rapporterar att Muteborgs kommun pumpar in miljoner med skattemedel i en reklamkampanj för vansinnesprojektet Västlänken. Reklamvideon bifogas nedan, alldeles gratis, då den framkallar allvarliga kräkreflexer och illamåendekänslor.
Västlänken, som hela regionen Västra Götaland ska betala för, utmålas som att den utvecklar Göteborg. För på något magiskt sätt ska t ex Hagastationen utveckla området, vilket inte pendelstågstationen Liserbergstationen i Gårda gjorde. Området runt Lisebergstationen är lika dött idag som när stationen invigdes 1993.
Den pågående socialistiska propagandakampanjen har än så länge kostat 1 MSEK av någon annans pengar (=skattebetalarna), och man anställer nu fyra personer till, som konstant ska spotta ur sig propaganda om hur fantastiskt det är att man pungslår Västra Götalands skattebetalare för att Muteborg ska få utvecklas, något staden tydligen inte klarar av annars.
Om Västlänken nu är så fantastisk, varför måste man göra reklam för den? Den borde väl sälja sig själv och inte bli nedröstad i en demokratisk folkomröstning?
Socialistisk propaganda från Muteborgs Trafikkontor nedan. Ha spypåsen redo.
Hur båtar med mast ska komma in till Hagastationen när det är ett antal fasta broar, som är så låga att man måste krypa ner på golvet på den sk Paddanturen för att komma under dem, lämnas som en övning åt Trafikkontoret i Göteborg.
När man pumpar in resenärer i Lisebergs station lever hela området upp, folk drar folk och hela stadsdelen får nytt liv. Ja här har man också nära till universitetet (Humanisten – i Haga är det samhällsvetenskap och Handels). Det bara sjuder av liv. Vilket man ser på Google Streetview nedan. Panorera gärna runt så får ni se folkvimlet och hur stadsdelen myllrar av liv och dynamik, ja det känns ju som Trafalgar Square i London, rent av. Eller Leicester Square.
Leicester Square, vid stationen nedan, som jämförelse. Målbild nedan och verkligheten ovan. För er som inte känner till Muteborg, så är Lisebergs Station en tågstation mitt i Muteborgs Evenemangscentrum – här hittar du Svenska Mässan, Liseberg, Scandinavium, Nya och Gamla Ullevi och Filmstaden Bergakungen, för att nämna lite. Liksom på Leicester Square nedan alltså stadens främsta plats för att gå på bio (och i London hittar du förstås även musikalteatrarna runt här).
Panorera gärna runt för att få en känsla i jämförelse med panoreringen på Lisebergs station ovan.
Men nu, nu med Västlänken, då, då ska minsann hela stadsdelar vitaliseras och utvecklas och kännas som Nyhavn eller Barcelona Rom eller något. Uppenbarligen är det någon som är dum i huvudet här. Jag gissar på att dessa hittas hos Muteborgs kommun och inte hos skattebetalarna.
12 kommentarer
De va änna typiska goa göteborgare som tjôta i den reklamfilmen.. eller inte..
Men var kommer Stenaterminalen hamna då? Eller kommer Göteborg bli så fräckt att man inte kommer vilja åka till Danmark, i så fall kanske danskarna vill åka hit.. Hur är det med kommunikationerna dit? Alla de där mysiga broarna över älven, kommer inte de störa fartygstrafiken uppför älven, eller ska man lägga den i en tunnel också?
De där resenärerna man ska pumpa in i Haga, vet man att det är dit de vill, eller kommer man tvinga av halva tåget i Haga för att få lite omsättning i alla nya trendica caféer? Många frågor….
Man har nog gjort samma noggranna research som kring Lisebergsstationen.
Dessutom, det är på tiden att jag tar mig tillbaka till London snart igen.. ett par år sedan jag var där nu..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Varje gång jag är på Lisebergs station tänker jag att det känns som en slags sorglig påminnelse om stolta drömmar om ett tunnelbanenät liknande det i Stockholm, som dock aldrig kom längre än till en fattig station.
Glad att jag inte bor i Göteborg. Så otroligt mycket pengar som plöjs ner i detta..
…och i skolorna saknar de pengar till läroböcker..
…de gör de även i "rika" Kungsbacka för övrigt. Dottern berättade om att elever på hennes skola fått sudda i uppgiftshäften eftersom de inte haft råd att köpa in nya till nästa läsår.
(En mening trillade bort i föreg inlägg så detta är den redigerade versionen)
Stena skall flytta längre ut mot havet. Det är planerat sedan länge. Dock vet ingen när.
Suck. All sån där reklam lyfter bara fram det enbart det extremt förenklat och positiva förpackat på ett glättigt sätt.
För en som är utbildad i de ämnen som hör till stadsplanering och så känns det väldigt förenklat. Särskilt med tanke på att alla tunnlar skall ligga i en stor lersänka som är älvens "ballpark".
OT; Börsen i USA var 1 punkt från att utlösa en bekräftelse av tidigare säljsignaler(timme). Nu har vi istället en dubbelbotten där vi får se hur det utvecklas under kvällen. Min prognos om -20% från toppen för OMX kvarstår.
Alltså som vanligt en större rörelse än de större USA-indexen.
Notera att OMX30 följer den tyska 10-åriga statsobligationen väldigt väl, dvs en positiv korrelation där långräntan kommer att fortsätta upp/priset ner. En ytterligare tänkbar faktor för OMX-nedgång är en ytterligare nedgång för dollarn när vi igen testat föregående topp. En klassisk A-B-C-korrektion från toppen alltså(A klar). OMX har en potentiell negativ flagga indikerande en fall från toppen av -11% och 200 EMA.
Den politiska och byråkratiska skattemiljonärsadeln blir allt mer extremt likriktad, exkluderande och innesluten i sina egna intima personliga kretsar, helt isolerad från omvärlden. Så är och har det alltid varit med all nomenklatura i alla stater överallt, sedan Farao parade sig med sin egen dotter. Jag förstår inte varför de flesta vill ha det så här, men det är väl för att de är förslavade idioter som sedan småskoleåldern systematiskt har lurats i att utan totalitär makt- och penningkoncentration till den handfulla individer som utgör nomenklaturan, så skulle det inte kunna existera några trottoarer och då skulle ju alla barnen bli påkörda av alla bilar.
Nomenklaturan anlitar PR-konsulter för att producera reklamfilm som överensstämmer med nomenklaturan isolerade introverta verklighetsfrämmande och grundligt felaktiga propagandalögner. Det är det enda som är politiskt möjligt att göra. Om 10 år kommer det att vara mycket värre p.g.a. att exakt samma politik finns kvar även då, oavsett hur alla röstar och oavsett vad konsekvenserna av de katastrofala besluten blir. Offentlig sektor saknar numera totalt förmåga att vidta någon åtgärd överhuvudtaget oavsett vad som händer. staten är en blind zombie som en gång för alla har valt sin staplande gångriktning. Ingen reaktion mot detta är möjlig, den skenande spårvagnen skenar vidare utan att någon drar i bromsen. Detta fenomen är en nödvändig egenskap hos varje stat.
OT Tips!
Annie Lööf "offer"för världens sämsta miljölagstiftning inom gruvnäringen. Man blir trött. Varför lär sig inte
våra politiker från historien. Svar: De orkar inte. Frågan är hur mycket LKAB och Boliden som stora företag har med saken att göra. Jag menar den långsiktiga svårigheten att tydligen skärpa lagstiftningen.
Idag ur DN:
http://www.dn.se/ekonomi/usel-kontroll-av-gruvbolagen-oppnar-for-miljobrott/
Politikerna är ondskefulla, inte korkade. Det är svaret på din fråga. Testa denna hypotes i verkligheten, och se att den stämmer mycket bättre än hypotesen om att politikerna "egentligen" vill väl men bara "råkar" begå misstag efter misstag.
Rälstrafiken bedrivs riktigt trafiksäkert, bara de som vill ta livet av sig med hjälp av den gör så. Säkerheten är viktig som motpol till förseningar och höga biljettpriser. Men BYGGANDET av rälsinfrastruktur är desto dödligare! 6 arbetare har redan dött vid bygget av bara en ny tunnel och station i Stockholm. Plus hundratals rapporterade olyckor av varierande skadegrad.
http://www.metro.se/nyheter/sjatte-dodsfallet-vid-citybanan/EVHncg!xSQZm7aQz75Q/