På Haga Kyrkogata 26 finns nu ett ståndsmässigt stadshus (eng townhouse) om 385 m2 till salu för endast 22 MSEK, vilket aktualiserar det kaos som under tio år kommer dominera centrala Göteborg: Västlänken. Här finns alltså ett unikt tillfälle att köpa ett stadshus inom både fyllekrälavstånd från Handels, men också från en av Göteborg största byggarbetsplatser de kommande tio åren – Haga Station.
Lyxmäklaren ESNY beskriver objektet som följer:
“I det perfekta läget i Vasastan erbjuds här nu ett unikt tillfälle.”
Det är väl bara att hålla med. ESNY missar dock att man kan snegla ner mot Hagakyrkan och få utsikt över tio år av byggarbete, samt tillhörande trafik, och att själva Västlänken kommer gå rakt under huset. Men man behöver inte oroa sig, förstås. Projektet utlovar att man inte kommer märka ett dugg. Tummis på det!
Bygget av Haga Station kommer i cirka tio års tid – givet att tidplanen håller (fniss) – kapa av trafikleden Allén, hela korsningen Allén – Sprängkullsgatan, samt Rosenlundsbron.
Inte ens Västlänken och bygget
av Haga Station kan stoppa prisuppgången. |
Sprängkullsgatan är i sammanhanget ett väl valt namn, en det hindrar inte bostadsspekulanter att köpa lägenheter där. Därtill stiger priserna, trots att man har tio år av byggarbetsplats att se fram emot. Förvisso sällan man bor så länge på en plats, speciellt inte i de mindre lägenheter som oftast säljs. Å andra sidan kanske inte köparna hade en aning om att de kommer blicka ut över ett stort hål i marken, byggbodar, grävmaskiner och tung trafik de kommande tio åren?
Sedan 2012 har priserna runt det framtida bygget stigit med cirka 45%, från drygt 38 000:- SEK per m2 till drygt 56 000:- SEK per m2.
Enligt uppgift är husen på Sprängkullsgatan föremål för akut evakueringsrisk om något går fel med bygget av Haga Station. Finns risk att husen helt enkelt trillar ner i krondiket om det vill sig illa.
En annan adress är den klassiska flådiga adressen Södra Vägen 59, som mestadels består av riktiga våningar med utsikt mot Korsvägen (för er som är stockholmare, så är Korsvägen Göteborgs svar på Slussen) och den byggarbetsplats som kommer heta Korsvägen Station. Här är lägenheterna på 119 – 212 m2, med några undantag för tjänstehjonbostäderna i trapphuset till köksingångarna. Sedan 2012 har inte mindre än sju lägenheter sålts på denna adress. Rätt imponerande för det sjuvåningshus (ej räknat markplan) med mycket stora lägenheter som Bostadsrättsföreningen Drottningholm 10 utgör. En ganska nybildad förening från 2004, bestående av 17 lägenheter. Det blir en omsättning på 41% av lägenheterna på mindre än tre år (oktober 2012 – april 2015). I ett fall är det rent av exakt samma lägenhet, som sålts två gånger. Den lägenheten steg med 30% i pris på drygt två år.
BR-priser Södra Vägen 59 |
Föreningen innehåller fyra fyror, en femma och hela fem lägenheter med fler än fem rum, samt åtta gamla tjänstehjonbostäder där pigorna skulle bo förr i tiden. Av de nio våningarna har fem omsatts på tre år, medan bara två av piglägenheterna, som oftast ligger in mot gården i sådana här hus, och därmed störs mindre av det kommande bygget, omsatts under perioden. 55% av våningarna och 25% av smålägenheterna alltså.
Men Korsvägen Station verkar inte dra ner priserna, även om en våning om 167 fick se dykande priser förra året. Sedan 2012 har priserna per m2 stigit med 58%. Förvisso fullt möjligt att senaste köparen inte kände till situationen. Många fick iaf väldigt bråttom att sälja 2012 – 2013 ser det ut som.
Återstår att se vad som händer på BR-fronten när grävmaskinerna väl kommer om två år. En annan förening i kläm är katastrofföreningen Hasselbladska Huset, som också kommer få en byggarbetsplats utanför fönstren i tio år.
För övrigt har man precis med äkta “Göteborgsintelligens” byggt ett spårvagnsspår från Operan bort till järntorget, ett projekt som dragit över budget rejält. Detta kommer också rivas upp när området mellan Hasselbladska och göteborgarnas stolthet Operan ska grävas upp i tio år.
Kommunalvalet 2018 kommer bli mycket intressant i Göteborg, med tanke på att politikerna kört över folkomröstningen och därtill kastat ut kritiska röster ur partierna i enlighet med Muteborgsandan.
En tidplan för hur många år arbete i markplan kommer pågå hittar man exempelvis hos Trafikverkets miljökonsekvensbeskrivning, där det för Haga Station anges att arbetet kommer pågå ovan mark 2017 – 2024, och sedan ytterligare några år under mark, samt återställning av markytan. För Korsvägen gäller 2018 – 2022 ovan mark och därefter under mark, samt återställning av markytan. Vid Hasselbladska ska arbetet ovan mark pågå 2018 – 2023.
Vi kommer säkert få anledning att återvända till utvecklingen för BR-priserna runt drabbade platser, eller för den delen hela centrala Göteborg, där både kollektivtrafik, cykelvägar och biltrafik kommer vara lamslagen av ett antal krondiken mellan 2017 och 2027. Både korsvägen och Allén-Sprängkullsgatan är knutpunkter för rusningstrafiken. Och norra Liseberg ska också rivas. Göteborgare behöver dock inte misströsta, det finns många andra kommuner man kan flytta till i området.
50 kommentarer
"Göteborgare behöver dock inte misströsta, det finns många andra kommuner man kan flytta till i området."
Inte till Kungsbacka, vi tar inte emot invandrare!
Citytunneln i Malmö blev klar i tid. Station C blev t o m färdig 3 månader innan överenskommet datum.
Men skåningar är ju som bekant lite bättre människor.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Och tunneln genom Hallandsåsen? Hur gick det med den rent tidsmässigt? 😉
Fast där hade det gått bra om man faktiskt lyssnat till lokalbefolkningen som hävdade att det skulle bli för besvärligt. Men storsvenskarna som visste bättre (kanske stockholmare som alla vet är smartare än lantisar) framhärdade.
Problemet var nog snarare att tunneln var ett "riksprojekt".
Fast där hade det gått bra om man faktiskt lyssnat till lokalbefolkningen som hävdade att det skulle bli för besvärligt. Men storsvenskarna som visste bättre (kanske stockholmare som alla vet är smartare än lantisar) framhärdade.
Problemet var nog snarare att tunneln var ett "riksprojekt".
Citytunneln i maömö blev både "billigare" och "färdig" före tidsplan därför at tman i den sista planöversynen tog till ordentligt !
"..
När Banverket klappar sig för bröstet med hänvisning till att man sparat pengar får det Riksrevisionen att ryta till:
”Genom att slutkostnaden jämförs med den senaste plankostnaden har kostnadsökningar som inträffat före detta tillfälle inte räknats med i Banverkets kostnadssammanställning. Det innebär att en redovisning av hela kostnadsutvecklingen i färdigställda järnvägsinvesteringar saknas.” .."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1055605-citytunneln-malmo-8-6-miljarder-i-stallet-for-3-4
Hallandsåsen………
en sås som skar sig.
Hej!
Sitter i Trafiknämnden för MP i Göteborg och angående Skeppsbron (dvs spårvägen du pratar om) så är det inte korrekt att den byggs till Operan. Den byggs från Järntorget, via Skeppsbron via Lilla Torget ned mot Brunnsparken. Den senare delen, som är tänkt att gå förbi Operan (även kallad Operalänken) och ansluta till nya Hisingsbron byggs inte i nuläget och är av förklarliga skäl tänkt att byggas _efter_ Västlänken. Vartifrån du har fått påståendet att det som byggs nu ska rivas upp vet jag inte heller, det låter väldigt märkligt då Västlänken inte har dragning via Järntorget utan via Haga.
Gällande byggtid så är du också ute och cyklar. Totaltid för hela projektet är beräknat till 10 år men läser du Trafikverkets dokument så framgår det med all önskvärd tydlighet att ingen enskild del av staden kommer beröras mer än ett halvår, med vissa undantag för upp till ett år. De sista åren av de tilltänkta 10 åren är till för att lägga spår, installera säkerhetssystem osv. så att påstå att Hasselbladska Huset kommer få en byggarbetsplats utanför sitt hus i 10 år inte är inte ens lite tveksamt utan faktiskt felaktigt.
Givetvis kommer bygget av Västlänken att märkas och vem som sagt att bygget inte kommer märkas ett dugg är för mig en gåta. Tilläggas bör även att exempelvis bygget av Citytunneln i Malmö blev klar i tid och bygget av Citybanan i Stockholm ser också ut att hålla både tid och budget på ett gott sätt.
Allt gott!
Här finns lite infografik som listar "arbeten ovan mark" på Haga Station mellan 2017 och 2024. Lite längre än ett halvår ser det alltså ut som.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Västlänken#Genomf.C3.B6rande
Bilden är direkt hämtad ur Trafikverkets miljökonsekvensbeskrivning som hittas här
http://www.trafikverket.se/contentassets/f30cd3e3d1094a189ce8d4a9835e7969/olskroken_vastlanken_mkb_69_96_370.pdf
Möjligt att en miljöpartist i trafiknämnden vet bättre än Trafikverket, men det tvivlar jag på.
Självklart vet MP bättre än trafikverket.
Citytunneln i Malmö var ju i huvudsak borrad, det här låter ju som en cut&cover som har betydligt större påverkan på omgivningen under entreprenaden.
Ja, vill du ha den attityden så går det bra för mig men det är tråkigt om nivån måste sjunka till pajkastning direkt. Själv får jag en månatlig dragning av tjänstemännen från Trafikkontoret och Trafikverket kring bygget av Västlänken och har på olika sätt jobbat med frågan dagligen i två års tid.
Läser du stycket nedanför det du hänvisar till står det även
"Den totala byggtiden för Västlänken är beräknad till 9-10 år. Ingen plats kommer att vara påverkad av bygget under mer än maximalt två till tre år. [33] På de känsligaste platserna såsom centrala gator och torg kommer byggtiden att begränsas till 6 månader.[33] Övriga delar av tunneln (4 km) går i berg, och kan sprängas utan någon större påverkan på stadsmiljön.[32]"
Utifrån välvillighetsprincipen så kan jag nog konstatera att vi delvis pratar förbi varandra och jag får erkänna att jag tog i när jag skrev att ingen enskild del kommer påverkas mer än ett halvår. Känsliga delar, som ex Allén, kommer påverkas så kort tid som möjligt medan andra "mindre viktiga" områden kommer ha längre påverkansperiod. Däremot är det lite snävt att bara hänvisa till en infografik som inte tar hänsyn till omfattning av bygget, exakt var (området "Station Haga" innefattar mer än bara själva Hagaparken), vilken typ av påverkan (är det ex så att det kommer vara öppna schakt i 4 års tid) etc. Därför är det bra att även läsa kompletterande texter och som du själv kan se om du tittar på det du hänvisade till vederlägger ditt påstående om att Hasselbladska Huset kommer få byggarbetsplats utanför sig i tio års tid.
Gällande övrig input så väljer du att bortse från det totalt, eller? Ex att det byggs spårvagn bort till Operan?
Allt gott
Ben Dover: Ja, det är korrekt. För 2 av de 6 km används cut&cover-tekniken vilket kommer påverka staden under tiden. Liknelsen med inverkan på Stockholm tror jag är rimligare ur den aspekten (även om tunnelbyggande i alla storstäder har vissa likheter). GP skrev intressant i helgen om hur bygget i Sthlm gått och vad Västlänken kan lära sig av det: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2727200-sa-klarade-stockholm-bygget-av-citybanan
Det stärker ju inte direkt din trovärdighet när du i uppenbar affekt först skriver "ett halvår" och sedan ändrar du dig till 2-3 år. Trodde du hade koll, men det hade du alltså först när du själv läste i handlingarna.
Ett förslag är ju att du som offentlig politiskt tillsatt person börjar med att läsa på innan du uttalar dig, så spär du inte på politikerföraktet ytterligare genom att säga fel saker. Är det så att du även använder "6 månader" i debatter etc? Tror du att väljarna blir glada när de upptäcker att dina sex månader i själva verket var 2-3 år.
Sedan kommer man knappast trolla bort byggbodar och tillhörande trafik bara för att man flyttar hålet i marken en bit. Utan de är installationer som kommer berika stadsbilden i många år.
Själv får jag en månatlig dragning av tjänstemännen från Trafikkontoret och Trafikverket kring bygget av Västlänken och har på olika sätt jobbat med frågan dagligen i två års tid.
*fniss*
Om du vill köra sådan retorik så får jag nog tacka för mig här. Jag diskuterar gärna, och erkänner när jag har fel eller som i detta fall formulerade mig på ett icke-precist sätt, men då tycker jag nog också det är klädsamt att motparten också gör det så att samtalet kan utvecklas. Det verkar finnas en naiv tro kring att det i en stad inte ska få märkas när det byggs eller när staden utvecklas. Om det vore de många byggbodarna vore det största problemet vi hade i Göteborg och inte gleshet, högt bilberoende och lamslagen tågtrafik (som du av någon anledning inte verkar vilja förbättra) så vore jag glad. Tyvärr ser det inte ut så.
Med de orden kommer jag nog faktiskt lämna denna diskussion då den med ditt sätt att argumentera inte är särskilt berikande.
Allt gott.
Du klarar alltså som politiker inte av att diskutera med skattebetalare (ja, jag betalar skatt till landstinget, som är med och finansierar detta) som säger emot dig. Fint.
Men det är bara att respektera att du inte klarar av att debattera frågan.
Sedan är 0.5 år respektive 2-3 år inte "icke precist", det är ett fel på 350 – 550%.
Och tittar man på t ex Trafikverkets prognoser över tunga transporter är det uppenbart att enskilda platser kommer vara belastade längre än 2-3 år. 1.6 miljonerr kubikmeter jordmassor och 1.7 miljoner kubikmeter berg blir man ju inte av med hur som helst.
Skeppsbron ska belastas i fem år enligt Trafikverket. Enbart "stadens arbeten" med att återställa Korsvägen ska belasta trafiken i sju år. Men du kanske vet bättre?
Jodå, det har jag gjort i flera års tid så oroa dig inte för det. Googla på Gabriel lindh + västlänken (eller trängselskatt) så hittar du en del. Jag har även varit aktiv och startat nätverket Ja till trängselskatt, så frågan har jag diskuterat mycket. Däremot tycker jag det är rimligt att man kan få dra sig ur en diskussion av flera orsaker och i detta fall har jag redogjort för varför jag inte tänker fortsätta diskutera i detta forum. Jag tycker det är rimligt att tillämpa välvillighetsprincipen vid diskussioner, men den kräver ömsesidighet.
Maila mig på [email protected] så kan jag skicka dig mitt telefonnummer, så kan vi talas vid, om du nu är intresserad av att prata eller bara vill vinna billiga, retoriska poänger.
Så hur ställer du dig till att ni kör över folkviljan och en demokratisk folkomröstning? Är det en demokratisyn som du som miljöpartist står för?
Svar finnes här: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2623043-sta-pa-er-och-behall-skatten-
Klickbar länk till Lindhs förklaring till varför man inte ska respektera en folkomröstning. Eftersom den inte gav önskat resultat är den "illegitim".
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2623043-sta-pa-er-och-behall-skatten-
Jag tycker ni i stället kunde införa trängselskatt på spårvagnarna och tunnelbanan i rusningstrafik, samt Liseberg och Gröna Lund. Det är så jävla trångt där.
Mp:s politiker ger gång på gång uttryck för en häpnadsväckande okunskap när det gäller Västlänken.
Jag tror signatur gab blandade ihop cornu med valfri asslicker på "en tidning". Mycket underhållande i vilket fall.
@gab; vriga delar av tunneln (4 km) går i berg, och kan sprängas utan någon större påverkan på stadsmiljön.[32]"
Inte om man med säkerhet vet vad det är man borrar och spränger i! T.ex kan bergmaterial med sprickbildningar och porös kvalité ge helt andra tryckreaktioner mot ytan vid t.ex sprängning. I Stockholm gav det upphov till stora boendeproblem för ett antal år sedan.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Arbetet med Station Haga bedöms pågå i upp till nio år. De sista åren handlar
det främst om installationsarbeten inuti tunnel".
Ovanstående är utdrag ur:
http://www.trafikverket.se/contentassets/153bc62019ca477d94ff1ef01a24e635/olskroken_vastlanken_byggbeskrivning_1_36_48.pdf
Liiiite mer en ett par, tre år!!
Jag har precis lika mycket respekt för alla de göteborgspolitiker som inte följer demokratiska val som alla andra diktatorer runt om i världen. För min del får de gärna gå samma väg som Saddam Hussein, Nicolae Ceaușescu och Muammar Khadaffi. Jag räknar dem som avskum vi borde göra oss av med. Tyvärr har den svenska känslan för vad demokrati är sjunkit så lågt att dessa människors brott inte en uppmärksammas. I de flesta andra länder skulle de straffats hårt och skoningslöst.
Har du någon kommentar om att Haga INTE kommer vara ett öppet schakt i 10 år som du skrev, eller om "För övrigt har man precis med äkta "Göteborgsintelligens" byggt ett spårvagnsspår från Operan bort till järntorget, ett projekt som dragit över budget rejält. Detta kommer också rivas upp när området mellan Hasselbladska och göteborgarnas stolthet Operan ska grävas upp i tio år."
Ett tips är att inte lyssna allt för mycket på "Nej till Västlänken"-gökarna. Dom blandar ofta fakta med direkta felaktigheter och konspirationsteorier. Rent svammel m.a.o.
Alltså, är det bara jag som tycker att det inte verkar alls billigt utan snarare väldigt dyrt?
Om Cornu var ironisk har jag nog inte snappat upp det. Har ni bott utomlands för länge.
Kanske dags för dig att uppmärksamma global warming igen eller du bryr dig kanske bara om det korta perspektivet? http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2217286/Global-warming-stopped-16-years-ago-reveals-Met-Office-report-quietly-released–chart-prove-it.html
Nej Gab allt är inte gott… Att som representant för VL sitta och påstå att ingen ska drabbas mer än ett halvår och i nästa inlägg revidera sig själv til 2-3 år är under all kritik av en ansvarig.
Vidare kommer allén att drabbas permanent likaså många andra kulturhistoriska monument som bla Skansen och Hagakyrkan… Vem vill sitta och lyssna till stomljud och pålning när man är i en kyrka på bröllop, begravning, mm??
Hur kommer residenset att påverkas av att ha tåg körandes 10-12ggr i timmen bara 7m under golvet??? Nej du Gab det är mycket som stinker i västlänkens kölvatten…
Ja, jag är självkritisk till det jag skrev men hävdar ändå att jag har rätt i det jag avsåg (men inte skrev), dvs. att mer betydelsefulla platser kommer ha kortare påverkan än andra men framförallt inga 10 år som står i blogginlägget. Jag ser det som bättre att erkänna när man har fel snarare än att, som i blogginlägget, fastslå felakigheter (som 10 årig byggarbetsplats, eller att spårvagnen byggs till Operan för att sedan rivas upp).
GP skrev i lördags om hur Hagakyrkan själva ser på saken och vilken kontakt de har med Trafikverket och de hade samma rimliga farhågor som du och Trafikverket är lyhörda: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2727193-bygget-under-hagakyrkan-kan-ge-positiva-effekter
Exakt hur residentet kommer påverkas vet jag inte utantill utan får kolla upp. Du får gärna maila mig (eller Trafikverket) så ska jag se vad jag kan få fram: [email protected]
Trots all åverkan denna styggelse medför så kvarstår faktum att den är samhällsekonomiskt olönsam. Men det går väl bra när någon annan betalar….
Den här artikeln i Dagen Samhälle sammanfattar i sju punkter det som jag tycker är den viktigaste kritiken mot Västlänken.
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/vaestlaenken-loeper-amok-med-skattemedel-och-miljoen-10677
De sju punkterna:
1. Västlänken löser inte de akuta kapacitetsproblemen vid Göteborgs centralstation eller på dagens alla fem järnvägar in mot Göteborg.
2. Västlänken leder inte till någon märkbar regionförstoring utan försvårar i stället den nödvändiga utvecklingen i hela Västra Götaland.
3. Västlänken har så dåliga prestanda att den inte leder till den nödvändiga minskningen av vägtrafiken i själva Göteborg och i regionen.
4. Västlänkenbygget ger ingen minskning av miljö- och klimatutsläppen trots politikers höga mål och välbetalda konsulters spekulationer.
5. Västlänken hotar dra Göteborg ännu längre ner i dyn med en skandal som ger dålig PR i hela världen i stil med Bostons ”The Big Dig”.
6. Västlänkens kostnad skenar som Hallandsåstunnelns vilket leder till att andra viktigare projekt stoppas och till för höga trängselskatter.
7. Västlänken hindrar den nödvändiga utbyggnaden av näringslivets stora godstågsstråk från övriga landet till främst Göteborgs hamn.
OT: WTI-oljan verkar göra allvarliga försök att bryta igenom det genombrutna kanalstödet(från 2001, 16 dollar och 2008, 32 dollar) vid 57,50-61,60 dollar. Nu har nämnda stöd penetrerats för tredje gången uppåt. Håller det nu går oljan mot 74 dollar fatet med 1:a motstånd kring 65-67 dollar. Oljan har hyfsat bra korrelation mot den långa räntan(förutom dollarn).
Man kan nu se stöd för hypotesen att marknaden ser en uppgång i långräntorna som en anledning att sälja av börsen med 6-7% till i hopp om att se en förbättring av makrostatistiken i USA som ska ge fart åt en ny börsbubbla under stigande räntor. Safehaven = mer negativa korträntor?
Eftersom Västlänken inte tillför någon nytta till varken Göteborgare eller inresande så är det ointressant om den kostar 1 miljon eller 100 miljarder och om den tar 1 vecka eller 100 år att bygga. Den är helt meningslös och ska således inte byggas alls.
Jag har nu läst artikeln son Gabriel länkade till. Bland annat stå där följande: "Vilket råd var det kommunpolitikerna fick efter att ha ställt frågan: Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg valet efter valet 2014? Det har visat sig mycket oklart." Gabriel anser alltså att ordet "Nej" är oklart. Cornu, den som inte förstår ord på hela tre bokstäver kanske det inte är värt att diskutera med ?
mvh
Ulf
Det har antagligen något med att (mp) är ett feministiskt parti och att Gabriel är en vit man att göra. Ordet "nej" kan som bekant betyda "ja".
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Av hälskoskäl borde jag förmodligen inte fördjupa mig i artikeln, men där står även så här: "Legitimiteten i folkomröstningsresultatet är urholkat av nej-sidans försök till sammankoppling med Västlänken." Hur legitimiteten av ett omröstningsresutat kan påverkas av någons argumentation kring samma resultat är obegripligt, men den minnesgode kommer ihåg att det var ja-sidan som ville ha en valsedel med en hel uppsats om Trängselskatten, medan nej-sida bara ville ha en enkel ja/nej-fråga. Hur som helst, på valsedeln stod det så här: "Trängselskatten har tre syften", varav ett anges som att delfnansiera Västsveska Paketetet. På Trafikverkets hemsida står det "Västlänken ingår i Västsvenska paketet." Är alltså Valmynidgheten och Trafkverket del av nej-sidan enligt Gabriel ? Det här var ju nästan lika roligt som att läsa motionerna till deras kongress.
/Ulf
Hej.
Det är inte korrekt. Vägvalet, som var det tydligaste nej-partiet förra mandatperioden, röstade för den text som fanns på valsedeln.
Vägvalet mfl sa inför valet: Röstar ni nej till trängselskatt försvinner Västlänken. Folk röstade så men det finns inget som pekar på att Västlänken inte kommer byggas så uppenbarligen hade de fel. Vägvalets omvändning i debatten illustreras väldigt tydligt här: http://i.imgur.com/k7s99VW.jpg
http://www.gp.se/bostad/inredningarkitektur/1.1563675-engelska-huset-i-vasastaden-till-salu
Har varit tillsalu länge?
Har varit till salu i två år, de boende där är involverade i en hyfsat stor konkurs (bilstolar typ)+ att ett annat av deras bolag har negativt eget kapital. Det är nog inte västlänken (eller kanske är det just det, de vill/måste säkra pengarna innan banken kräver in bostaden) utan deras ekonomi som sätter käppar i hjulen…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.