SACO:s skattehöjariver och motvilja mot de egna medlemmarna fortsätter. Man vill avskaffa reseavdraget för jobbpendlare, med motiveringen att dessa fifflar och att höginkomsttagare (dvs SACO:s medlemmar) gynnas. Därtill vill man höja priset på kollektivtrafik med 18% genom högre moms.
Det hela ligger i linje med att man också vill sätta åt medlemmar som bor i villa istället för att ha köpt ett bostadsbubbledyrt centralt klubbmedlemskap i en bostadsrättsförening, då SACO också vill återinföra fastighetsskatten på specifikt villor. Det är nästan så att man kan ana att SACO vill driva upp priserna på bostadsmarknaden, men bara för bostadsrätter, som inte får några skattehöjningar alls.
Ett slopat reseavdrag slår alltså stenhårt mot de som valt billigare boende, eller ett lugnt villaboende en bit från storstadens puls. Dessutom bor förmodligen rätt många av SACO:S högavlönade medlemmar i just villa, med större pendlingsbehov. Det slår också stenhårt mot den redan utsata glesbygden. Extra illa blir det då man även avser att höja priset på all kollektivtrafik med 18% genom att sätta 25% moms på kollektivtrafiken, vilket slår dubbelt mot pendlare som dels inte får dra av pendlingen och dels ska betala 18% mer om de tar tåg eller buss.
SACO skriver (PDF):
“Reseavdraget bör därför ses över av en ny skatteutredning för att minska möjligheten till fusk. Minskade fuskmöjligheter bidrar till ökade skatteintäkter. Även om resekostnader kan ses som kostnader för intäktens förvärvande, bör utredningen också överväga om inte avdraget bör göras om från ett avdrag till en skattereduktion. Värdet av reseavdraget är idag högre för höginkomsttagare än för låginkomsttagare eftersom höginkomsttagarna har en högre marginalskatt.”
Här visar man sig alltså helt stödja LO och arbetar för högre skatt för höginkomsttagare, dvs många av SACO:s lite mer erfarna akademiker.
SACO hävdar att man gör allt detta för att finansiera ett slopande av värnskatten. Värnskatten dog 2011 in 4 400 MSEK. Enbart SACO:s önskade höjningar av all moms till 25% inklusive matmomsen, beräknas öka skatteintäkterna med 60 000 MSEK och alla SACO:s och LO:s föreslagna skattehöjningar handlar alltså inte om värnskatten utan ren kleptokrati.
Nya Wermlands Tidning (NWT) skräder på ledarplats inte på orden i ett frontalangrepp mot SACO, som nu alltså slutat vara ett opolitiskt fackförbund, utan socialistisk skattehöjarvänster.
“Det är djupt oroande att skattehöjarvänstern inklusive stora fackföreningar håller på att etablera en verklighetsbeskrivning där Sveriges problem är ett för lågt skattetryck. Medborgarna förväntas snällt ställa upp med sin tid för att arbeta ihop pengar som politikerna kan dela ut till sina egna väljargrupper.
Tyvärr finns det en föreställning i debatten om att staten har någon sorts obegränsad rätt till medborgarnas, eller snarare undersåtarnas pengar.
[…]
Det återstår att se vad Decemberöverenskommelsen är värd men som det ser ut nu riskerar vi att dras in i en uppåtgående skattehöjarspiral, påhejad av vänstern och facken, administrerad av en finansminister som uppenbarligen inte tänker låta sig begränsas av överskottsmålet för statsbudgeten.”
Prenumeranter på NWT kan läsa hela ledaren, som göms bakom en betalvägg, vilket är intressant då ledare förväntas vara tidningens opionsbildande forum. Svårt bilda opinion när endast närmast sörjande kan läsa – ungefär som att man tror man kan påverka allmänna opinionen genom intern debatt.
Har du som SACO-medlem åsikter på förslaget att reseavdraget ska avskaffas når du SACO på [email protected]. Kontakta även ditt medlemsförbund (t ex Civilekonomerna, Sveriges ingenjörer, Naturvetareförbundet, Officersförbundet, Lärarförbundet, Läkarförbundet, JUSEK mfl). Du kan med fördel också säga upp ditt förbundsmedlemskap, men kvarstå i a-kassan AEA. Inkomstförsäkringar finns att teckna privat och blir inte dyrare än genom facket.
Tillägg: Tydligen är inte skattefifflet så stort som den utredning från 2003 som SACO hänvisar till. Skatteverket lägger nu nämligen ner ytterligare nio skattekontor. Att SACO lever i det förgångna visste vi redan, då de vill återupprätta ett omodernt skattesystem från ett isolasionistiskt DDR-Sverige anno 1991. Att hänvisa till en 12 år gammal utredning är bara ännu ett led i att deras förslag saknar förankring i det moderna samhället 2015.
40 kommentarer
Kan väl tycka att det vore vettigare att ändra på de alltmer förmånliga tjänstebilsreglerna än reseavdraget om man ändå skall göra justeringar på den fronten, men är ändå för att rensa upp dessa onödigt krångliga regler som reseavdraget innebär hursomhelst då det bara leder till en massa onödig administration.
Villkoren för detta avdrag är ju att man skall spara (tror det är) 2 timmar per dag på att köra själv istället för kollektivt och det säger sig självt att det blir en massa dividerande kring detta om hur lång den verkliga restiden egentligen är, – både för den självdeklarerande skattebetalaren såväl som för myndigheten. Skall kollektivtrafik gynnas kan man göra det på så många andra sätt än med en massa byråkratikrångel för den enskilde.
Men fortsätt granska SACO. Tycker du gör ett väldigt bra jobb kring det och lyfter fram vad denna sjuka organisation egentligen eftersträvar.
Skatteverket har blivit nitiska i granskningen av reseavdraget. Man bör i princip skicka med en detaljerad beskrivning över bil kontra kollektivtrafik (och transport till och från kollektivtrafiken), minut för minut.
Men reseravdraget gäller ju också kollektivtrafik, som pendeltåg mm. Även det ska man inte längre få dra av.
Jasså?
Min erfarenhet är att jag bara fyller i en summa (ToR hem-jobb * årets milersättning) så är det klart.
De nämner inte att det otrygga samhället nuförtiden ger en ökad hälsorisk om man tvingas åka kollektivt. Men det är klart, det skapar även fler SD röster..
Jag pendlade varje dag nästan 2 år, 8-10 mil enkel, det är faktiskt helt idiotiskt att sitta ensam i en bil och fullständigt kasta bort all den tiden samtidigt som man bränner upp pengar och sliter ner bilen. Oavsett om man får en del pengar tillbaka från staten
För att då inte glömma den risk det innebär att köra alla de milen, det var nära ögat ett antal gånger.. Och hålla hastigheten fungerade tyvärr bara de första veckorna.
10 minuter på cykel är helt ok, inte för att jag faktiskt cyklar just nu, men jag skulle kunnat göra det om jag var tvungen eller inte vore så lat. Vilket också betyder att det inte är lika extremt viktigt att bilen är i toppskick
Trodde du skulle vara positiv till nedtrappning av reseavdraget!
Dels peak oil mental förberedelse och dels att "bilen dödade landsbygden" som jag tror du hade som rubrik i ett inlägg en gång.
Förvånad, faktiskt.
Vilka privata fristående inkomstförsäkringar finns det?
Tänkte ta det i ett separat blogginlägg. Googla "inkomstförsäkring" så får du upp flera träffar. T ex Accept och Solid. Se t ex här
Kanon!
Blir nog att jag lämnar Sveriges Ingenjörer efter detta.
.. och jag ska nog ta ett snack med Civilekonomerna. Vad håller SACO på med?
Det är klart att man kan optimera ner antalet skattekontor. Många av siffrorna i en deklaration kan förmodligen lätt valideras till en viss rimlighet per automatik mha av datamaskiner nuförtiden. Bara det som sticker ut och är orimligt eller osannolikt behöver då utredas vidare. Och är det väl godkänt efter manuell analys går det ju också att komma ihåg till nästa gång och tas med i den automatiska analysen.
Förövrigt anser jag att SACO borde skämmas!
Fast vid sidan av militär och polis (vi vet hur det står till med deras närvaro), så är Fogden det yttre tecknet på statens maktanspråk över en landsdel. Det har faktiskt ett visst symbolvärde att Skatteverket lägger ner. Särskilt eftersom det är just i periferin de lägger ner, inte i till exempel Umeå eller i Stockholm.
Det är ju också ett intressant tidens tecken, att Migrationsverket startar allt fler kontor ute i landet, samtidigt som Skatteverket lägger ner.
Hur Migrationsverkets ökade perifera närvaro skall öka känslan av lojalitet och samhörighet med centralmakten är dock lite oklart för mig åtminstone.
Man kan inte o ena sidan säga att alla ska pendla en jävla massa mil till där jobben finns och samtidigt örfila de som pendlar. Hur svårt kan det vara? Låt privatpersonen visa på en digital blankett hur den kör och hur långt etc. och skriv under. Därefter får man ett avdrag på sina resor.
Men gud.. hur mkt ska du skriva om vad ett av Sveriges alla fackförbund har för idéer…
Noll koll Linus, ta och kolla upp vad SACO är!
Är de utbildade på Saco?
Värdet för ett reseavdrag är högre..
Å andra sidan är kostnaden högre för en höginkomsttagare för samma resa!
Sak samma med fastighetsbeskattning och alla andra utgifter.
Man måste tjäna sista kronan innan man betalar skatter och avgifter!
Det är också den sista kronan man avstår ifrån att tjäna om skatten blir för hög.
Det finns bara en skatteförändring av värde och det är ett Vettigt Grundavdrag.
För att ha en konkurrensförmåga som inte bara är ett trixande i detaljer så är en total skattebefrielse upp till 11 000kr per månad enda möjligheten.
Annars försvinner jobben och andelen socialfall bara blir värre än i övriga EU.
Den dag då vi är där blir det nästan omöjligt att åtgärda problemet.
Det är nu, i sista stund, som man kan lösa detta och kanske ha jobben kvar….
Bra synpunkt. Finansieras med borttagande av reseavdrag, ränteavdrag och jobbskatteavdrag. Tag samtidigt bort nuvarande barnbidrag. Dubbla det i stället och gör det beskattningsbart uppe på inkomsten. Dramatiska förändringar, men rättvisare i längden. De ursprungligt goda intentionerna har överlevt sig själva flera gånger om och fyller inte längre sina ursprungliga syften.
Problemet med höjt grundavdrag är följande: (Fredrik Schulte på DN debatt för ett år sedan)
"Vad som inte är lika uppenbart är att konsekvensen vore en massiv skattetransferering från förvärvsarbetande till socialförsäkringssystemens ersättningsmottagare. Då grundavdraget undantar alla former av inkomster, inklusive beskattningsbara bidrag så som a-kassan och sjukpenningen, skulle en sådan förändring kraftfullt minska drivkrafterna för arbete.
Däremot gillar jag förslaget rörande barnbidraget. Lite mer don efter person så att säga..
Ledaren är det enda material som en tidning skapar själv. Resten är ju copy-pastat från internationella nyhetsbyråer, med stavfel och allt, och kan läsas i vilken gratistidning som helst. Ledaren är det enda de kan ta betalt för. Tidningar bedriver ingen journalistik.
Fattar inte hur någon som påstår sig vara liberal kan vara FÖR pendlaravdrag (eller något annat avdrag öht). Varför ska staten gynna viss konsumtion och vissa livsstilar utöver andra? Varför inte höja skatterna ÄNNU mera och så får man avdrag för rot och rut och tut och barnomsorg och insemination till ensamstående, pensionssparande, deltagande i hästkapplöpningar etc, etc? Men det är klart, man kan ju också PÅSTÅ sig vara liberal, men mena att skattebetalarna ska subventionera MIG och min livsstil…
Du fattar alltså inte skillnaden mellan att betala, och att INTE betala. Avdrag är att INTE betala. Nu skänker jag en miljon kronor till dig i form av att du slipper betala samma miljon till mig. Är du inte tacksam nu när jag har gjort dig till miljonär?
Och du fattar inte att om du INTE betalar skatt, så blir min skatt högre än vad den annars hade behövt vara. Ungefär som om du plankar på tunnelbanan, så blir biljettpriset högre för mig.
@Kapitalist
Och framför allt, som Lotta var inne på inledningsvis, är grundfelet att det är staten som bestämmer vilken konsumtion som man inte behöver betala fullpris för.
Självklart ska staten gynna livsstilen "jobba varje dag, även om det innebär att man måste åka ett par mil" framför livsstilen "om jag inte får ett jobb inom promenadavstånd så får det vara".
Jag betalar ju inte 1300 spänn i månaden till Västtrafik för att jag tycker det är ROLIGT att spendera en timme på pendeln vaje dag. Om det skulle dyka upp ett jobb runt hörnet från där jag bor så skulle jag gärna ta det och slippa belasta er andra med mitt pendlande.
Sen har vi ju frågan om huruvida kollektivtrafik ska vara subventionerad och vad som händer om man inte subventionerar den.
Pendlingsavdraget är det ENDA avdraget jag gör, och det brukar rädda mig från en femhundring eller så i restskatt till en femhundring i retur, så det avdraget ska ni ge fan i! 🙂
Och att arbete borde gynnas genom lägre beskattning av förvärvsinkomst. Inte genom att staten ger pengar till de individer som har långt till jobbet enligt någon av byråkrater fastställd algoritm. Ja, jag har själv gjort reseavdrag flera gånger men ser det inte avdraget som någon självklarhet. Väljer man att bo långt från sin arbetsplats får man ta konsekvenserna. Annars kan man ju alltid flytta.
Ja, det är ju bara att flytta.. För man väljer ju var man vill jobba. Det är ju verkligen arbetstagarens marknad när det gäller arbetsplatser. Köparens marknad beträffande bostäder etc. Att dessutom bo så att man kan umgås med sin familj är dessutom starkt överreklamerat. Men ja, jag tar gärna sänkt skatt på arbete i utbyte, men nu verkade det ju inte som att sänkt skatt överlag var något som SACO propagerade för, tvärt om.
@Lotta Trouble Nu när jag har gett dig en miljon kronor i form av en icke-betalning, vilket ju för dig är detsamma som en betalning, hur menar du att det betyder att du tvingas betala nånting? Du började med att ljuga att en icke-betalning är en betalning, och nu ljuger du vidare att du måste betala mer om du betalar mindre. Bryr du dig om att du har fel, eller skiter du helt enkelt i det där med logiken och verkligheten? Vem tror du förresten att du lurar, mer än dig själv? Jag tvivlar på att du är så totalt dum i huvet som du låtsas varas, jag tror du ljuger avsiktligen.
@Kapitalist: Så du anser att den som tjuvåker på tunnelbanan inte bidrar till att biljettpriset blir högre för alla som faktiskt betalar? Principen för skatt är samma sak. Men det är klart, skattefrälse har alltid varit något som högern har omhuldat. Ingen rättvisa!
@Lotta + 100 🙂
Nä, bort med alla avdrag och sänk inkomstskatten!
Svar på mejl från Sveriges Ingenjörer:
——————————————
Sveriges Ingenjörer står inte bakom stora delar av artikeln som publicerades i DN och detta är framfört till Sacos ledning. Sveriges Ingenjörer är och förblir partipolitiskt obundna.
På vår webbplats ser du förbundets kommentar till den artikel som publicerades på DN debatt i helgen.
http://www.sverigesingenjorer.se/Aktuellt-och-press/Nyhetsarkiv/Nyhet/Kommentar-till-utspel-av-Saco-och-LO/
—————————————-
http://www.civilekonomerna.se/nyheter/angaende-sacos-debattartikel-om-skattereform-i-dn-213
Civilekonomerna var lite … mindre sugna på att delge sin ståndpunkt. Troligtvis någon som siktar på politiska karriär som skrivit.
Slopade reseavdrag är bra.
Det förbereder samhället inför PeakOil
Ta även bort ränteavdraget och bostadsbidraget så att inte folk bor onödigt stort
Använd pengarna till att bygga ny infrastruktur för cyklar och tåg
Reseavdraget gäller även kollektivt pendlande, som SACO vill höja priset på med 18%.
Bostadsbidraget är redan i praktiken avskaffat. Gränsen går vid en max-hyra som är så låg att nästan inga barnfamiljer kan ha en så låg hyra. Och du får inget bostadsbidrag om du har inkomst över 300,000. Dvs, de 5 personer som har hittat en 3-4 för 5000 kr per månad och tjänar 150,000 får bostadsbidrag. (Fast jag undrar om en hyresvärd skulle godkänna en så låg inkomst om hyran är så hög.) Ja, bostadsbidrag utgår endast till barnfamiljer. Fattiga vuxna får leta tomburkar.
Infrastruktur för cyklar!??? Hahaha, vad skulle det vara, skogsstigar? Tåg är katastrofalt olönsamma eftersom det nästan inte bor några människor i den enorma ödebygd som är Sverige. Det förbrukar många gånger mer resurser att bygga tågbanor än att åka bil. Man kan ju inte ens åka tåg mellan rikets andra och tredje största stad efter kl 20:40 fredagar och helger, det finns ingen efterfrågan. Ett spår till och fler lok och vagnar som står oanvända i något stall skulle bidra noll och intet till transporter i Sverige. Tåg är helt enkelt en mycket dålig idé för svenska förhållanden. Det här är inte Japan.
Den svenska modellen innebär ju att staten inte ska lägga sig i löneförhandlingar och att facken inte ska lägga sig i statens angelägenheter. Det sistnämnda har de ju frångått för länge sedan. Om vi inte hade den svenska modellen hade ju fackens medlemmar tjänat mer på att facken lobbade för skattesänkningar än de futtiga hundralappar de lyckas få i lönehöjningar.
Tycker bloggaren börjar bli mer och mer deppig och "tvär" (bästa ordet jag kommer på).
Detta är ju givetvis ett utmärkt förslag som bara kan ses som en enda stor win för samhället. Färre avdrag betyder mindre byråkrati, mindre administration för den enskilde osv. Man ska också komma ihåg att de som har långa pendelavstånd antagligen redan blir kompenserade i form av lägre boendekostnader.
Jag ogillar användningen av ordet "kleptokrati", Cornu vet mycket väl att Sverige inte är det i samma bemärkelse som till exempel Ryssland, Ukraina och andra u-länder. Att kalla Sveriges något ineffektiva skattesystem för kleptokrati är att spela kulturrelativister, putinkramare och andra idioter i händerna.
Just det här med reseavdrag är förresten intressant om det ställs i relation till bostadsmarknaden och de inlåsningseffekter som finns där. En liten jämförelse:
För 20 år sedan var min far tvungen att byta jobb till ett som låg cirka 10 mil från hemorten i en stad med cirka 100000 invånare. Då var det en relativt enkel lösning att skaffa en övernattningslägenhet via det kommunala bostadsbolaget till en överkomlig kostnad. Sedan veckopendlade han dit i ett par år utan större problem. Frågan är, hur gör de som hamnar i samma situation nu? Ställer de sig i bostadskön och väntar i några år? Slänger de upp minst en halv miljon för en bostadsrätt? Pendlar de 10 mil i bil varje dag? Tackar de nej till jobbet och blir arbetslösa i stället? Tvingar de resten av familjen att flytta med trots att de har jobb/skolor de trivs med?