Frågan är om nedsläckningen av FM-bandet år 2022 inte blir reklamradions slutliga död? Det sannolikaste utfallet lär nämligen bli ett kraftigt minskat lyssnande på radio.
Enligt min tidigare läsarenkät bland bloggens generellt köpstarka och teknikintresserade läsare så bodde ca 72% av respondenterna i de städer där det finns DAB-sändningar idag. Av dessa har 8% en DAB-radio och 3% lyssnar faktiskt på DAB ibland.
Prognos radiolyssnare 2015 – 2023 |
DAB introducerades i Sverige 1995. På tjugo år har 8% skaffat en mottagare, vilket kan sägas vara en tillväxt på, givet 1% första året, 8^(1/20) eller ca 11% om året.
I höstas var antalet radiolyssnare enligt TNS-Sifos definition 5 685 000 svenskar. Definitionen innebär att man lyssnar på radio minst tre minuter på raken per vecka. Om 8% av dessa kan antas ha DAB har alltså 454 800 personer en DAB-radio. Jag tror detta är i överkant då mina läsare är … speciella, men låt gå.
Antar vi en dubblad tillväxt till 22% om året, samtidigt som antalet radiolyssnare fortsätter minska med 140 000 om året, får vi grafen till höger över utvecklingen av antalet radiolyssnare och effekten när FM-bandet släcks ner år 2022. Vi ser här hur många som kommer ha en DAB-apparat när FM-bandet släcks.
Vad vi ser är hur DAB-övergången kommer innebära ett kraftigt lyssnartapp. Eventuellt kan det handla om lyssnare som aldrig mer kommer tillbaka.
Public Service/Sveriges Radio är tvångsfinansierat och kommer förstås finnas kvar, men med FM-bandets nedsläckning kan vi utgå från att de flesta stationära lyssnare utan DAB-radio går över helt till att lyssna via Internet. För reklamradion, som ser möjligheten till fler kanaler (men inte skaps det väl fler annonsörer och lyssnare bara för att man skaffar fler hårddiskar som slumpar musik och reklam?), kommer däremot raset i lyssnare rimligtvis innebära en dödsstöt. Man gör sig själva en björntjänst genom att lobba för DAB. Good bye, and good riddance! Kommersiell kvalitetsradio kallas numera för Podcasts och är oändligt mycket bättre än alla försök till kommersiell sänd radio.
15 kommentarer
Som vanligt målar man in sig i ett hörn. Efter att någon konsult som sitter på två stolar samtidigt har predikat den nya teknikens lov finner beslutsfattarna att plötsligt att deras arbetsdagar fått mål och mening. Man investerar tid, pengar, heder och ära och gör det omöjligt att ompröva och tänka om. Jag är övertygad om att många politiker och chefer på SR inser vansinnet men det är för sent att backa. Kontrakt ska brytas, syndabockar ska utses och ansikten ska tappas, enklast blir att löpa linan ut.
Kanske kommer vi skattebetalare tjäna på DAB-döden på lång sikt. Vid något tillfälle kring 2025 när man inser att ingen lyssnar längre så måste man ju lägga ned sändarna och då frigörs ju årliga pengar till annat.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Har du lyssnat på reklamradion?
Bättre att sätta ihop sin egen (eller någon annans) Spotify-lista och köra shuffle. Samma sak.
Podcasts producerar innehåll på en nivå som reklamradion inte klarar av.
Sorry komentaren hamnade fel. Reklamradion blir nog tvungen att hitta på ett nytt format om de ska göra podprogram.
Mina barn gillar reklamradion. Gjord av barn, för barn.
Men det är ju inget som hindrar att de som idag producerar direktsänd radio med reklam i även producerar nerladdningsbara podcasts med reklam i.
Att för miljardbelopp byta FM-radio mot DAB känns lika hippt som en mångmiljardsatsning för att byta ut alla fasta telefoner i Sverige till faxar.
Och fast telefon blir också allt ovanligare.
Ju färre som lyssnar på SR och tittar på SVT desto snabbare kommer hjärntvätten och indoktrineringen släppa sitt grepp och fler vakna upp till en obehaglig verklighet.
Svenskarna kan då precis som nordkoreanerna tuna in kortvågen och njuta av fin musik. Kanske dags för SD att skaffa en rejäl kortvågssändare och runda den svenska censuren?
Ulthima Thule på kortvåg, tror jag hoppar det…
Med internet finns ingen anledning lyssna på SR eller kolla SVT i en särskild apparat. De finns på nätet sedan flera år. Plus alla andra i världen. Mitt urval har aldrig varit så stort och kan svårligen se behovet av en återgång till dessa gamla apparater. inte ens i ny tappning. Radio behövs egentligen bara som backup och för nödsituationer.
Att reklamkanalerna fortfarande finns är för mig ett mysterium. Dom kör bara uttjatad skitmusik som dessutom p3 spelade för flera månader sen. Mellansnacket mellan låtarna är totalt intelligensbefriat och reklamen är så dålig att den inte går att ta på allvar.
Jag har noterat att ungdomarna idag kopplar in sin mobil i bilstereon och kör sin egen spotifylista istället för radion. Vad ska dom med reklamradio till ?
Själv lyssnar jag bara på p1 sedan p3 slutade spela rock. Och jag kommer inte att köpa nån DAB-radio när FM bandet släcks ned. Jag tror att både den kommersiella radion och den statliga går under.
Det roliga i kråksången är att det är reklamradion som tjatar om att de måste få DAB för att kunna konkurera mot SR… (för dyrt med frekvensutrymma idag)
Som vanligt hänger inte politiken med i teknikutvecklingen. DAB kanske var en våt dröm på 90-talet men idag är det nätet som gäller. Enklast vore att låta FM-sändarna fortsätta som har en etablerad teknik som fungerar överallt. Radio via internet kanske funkar bra för stationära mottagare men i en bil är täckningen för dålig längs vägarna för att det inte ska lagga.
Det är en idiotisk kapitalförstöring att lägga ner FM-bandet.