App-araternas1. tidsålder leder till spruckna skärmar (om man inte livssäkrat sin iPhone). Vilket leder till entreprenörer som lagar mobiltelefoner, t ex fiktiva Ramses2. i Stjärnklart.
Till min stora glädje finns numera Repairhouse i källaren bredvid optikern mitt emot Kungsmässan i Kungsbacka.
Snabb service, inlämnad iPhone var lagad på 40 minuter, så det finns inget att klaga på här.
Sköna snubbar satt i ett skönt utrymme och reparerade sköna iPhones, tillsammans.
Nej, inte världens bästa bild,
men jag bjuder på denna. |
Affärerna verkar gå bra och behovet av att laga iPrylar och androider verkar oändligt. Hur bra låter jag vara osagt, då aktuell bolagsordning är från 2014, och tidigare intäkter under 2013 rimligtvis avser någon tidigare verksamhet.
Man utför alla former av reparationer. När jag hämtade satt man t ex och gjorde rent ett moderkort från en iPhone 5. Tydligen blivit smutsigt3. så till den grad att det inte fungerade…
Ingen form av ersättning har utgått till vare sig mig eller till någon mig närstående för detta inlägg. Det är bara jag som uppskattar bra lokal service, småföretagande och åtminstone får nytta av nedlagd res- och tid på intilligande köpcenter genom att skriva ett blogginlägg av det hela. Fick åtminstone tag på ett Lifeproofskal till 50% nedsatt pris i en mobiltelefonibutik…
1. En app-arat är ett annat namn för en sk smartphone.
2. Tydligen finns det en kedja som påminner om Ramses, nämligen Mumien. Det är förstås en ren slump. Mumien ligger på Gibraltargatan och fiktiva Ramses i Stjärnklart ligger på Aschebergsgatan. Ramses har devisen Den lever!, vilket inte Mumien har. Förstår inte varför folk blandar ihop dessa.
3. Smutsig mobiltelefon har förstås inget med Stjärnklart att göra, utan är också det en ren slump. Oroa er inte. Jag lovar.
5 kommentarer
En slags tillbakagång till förr i tiden då man lämnade in tv:n till den lokala tv-reparatören när den krånglade.
Sånt försvann helt verkade det som men nu öppnar det upp små enkla reparationsverkstäder här och var i gallerier osv.
Antagligen är det de stora kedjornas bristande reparationsservice som gör att dylika ställen kan ha en framtid. För vem vill lämna in sin telefon, med allt vad det innebär, betala 500:- för felsökning och vara utan den i en månad eller två utan att vara garanterad att den kommer tillbaka reparerad, eller att först två månader senare få höra att reparationen kostar 3000:- utöver de femhundra i "felsökningsavgift". Än värre är det ju när man får tillbaka telefonen efter ett par månader, fortfarande trasig med beskedet "fel kunde ej hittas".
Då är det smidigare att lämna in telefonen lokalt och få den genomkollad omedelbart. Vet inte vad det kostar hos killarna i artikeln ovan, men då kan det ju möjligen vara värt 500:-
Ska nämnas att jag haft tur och aldrig behövt lämna in någon av mina Churchofstjobs-handaltare, men jag har dålig erfarenhet av annan utrustning, för att inte tala om andras telefoner av olika modeller.
Schysst verksamhet som bedrivs av trevliga personer skall man försöka gynna.
Påminner om rörelsen för "The right to repair" i bilbranschen. Prylar som är låsta eller kräver ett beroendeförhållande till tilverkaren är…ja. faktiskt, onda.
Trevligt och med personlig service!
Stjärnklart handlar om mumien för det var oss författaren besökte och researchade innan boken. Stefan