639
Miljöpartiet kryper till korset och sparkar ut transportfirman med den miljövidriga lastbilen. Se tidigare blogginlägg för lastbilen i all sin oljeläckande prakt.
“Vi känner oss lurade av företaget som levererade vår valstuga. Vi har gjort klart för företaget att vi aldrig mer kommer att använda oss av dem igen. Vår plan har varit att klimatkompensera för transporten. Nu får vi klimatkompensera med råge, säger Olof B Nystrand.”
Fast man använde samma firma, och fick samma lastbil även vid valet 2010, så vi får väl se hur det ser ut 2018.
Dessutom är jag mycket intresserad av vad för avlatsbrev, aka klimatkompensation, som (mp) väljer att köpa. Det mesta av dessa är trots allt rent nonsens.
Visa kvittot – kvitto or it didn’t happen!
26 kommentarer
Jag tycker Åsa Romson skall få slicka upp oljan från gatstenarna i direktsändning i SVT. Då skulle nog miljön känna sig kompenserad.
Är det en typ av bil som företaget använder dagligen eller bad PM om just den? Det luktar misslyckat pr-jippo lång väg här. Vill gärna höra vad transportföretaget i fråga har att säga.
Klimatkompensera…mest idiotiska begreppet som finns. Skadan är ju redan skedd.
Våldtäktskompensera och mordkompensera kan va nästa grej
Jag klimatkompenserar genom att alltid dricka kolsyrat vatten…
Klimatkompensera ska de väl göra varenda gång ändå.
Hur vet du att de hade samma då? Är inte förvånad men det vore kul med källa på hur ljuger. Tror också på att de speciellt bett om denna för att vara ärlig. Gissar att det inte är ekonomiskt den billigaste transporten firman har. Enligt Hanif Bali är den dessutom registrerad på en SD politiker privat. Något som har kollats upp?
Skulle vara lite roligt om media satte åt dem och kollade upp med transportbolaget etc detta – men tvivlar på att det kommer att ske någon som helst granskning. Vi pratar ju MP trots allt.
Att det är en SD-politiker som äger lastbilen var ju en högoddsare… men stor humor!
SD och Miljöpartiet i kriminellt samarbete? Det vore fasen årets roligaste, om det nu stämmer.
Måste tillägga att MP i detta fall även gör affärer med en skattefifflare och lagbrytare!
Fordonet (regnr DYR533) är INTE registrerat för yrkesmässig trafik (se transportstyrelsen.se fråga på annan fordon) utan som ren veteranlastbil vilket innebär att det är skattebefriat. Att använda ett skattebefriat fordon i yrkesmässig trafik är olagligt.
Verkligen extrem lågbudgetalternativ, jag skulle vilja se kvitto på hela transporten,
kom igen nu, visa oss!
Nu ska vi inte ta i från tårna utan sansa oss lite.
Veteranfordon kan i regel inte köras mer än ett ganska begränsat antal mil per år, och det finns många företag som tillhandahåller veteranbilar för särskilda jippon och annat. Så nej, att det per automatik handlar om skattefiffel eller lagbrott ska man inte vara så säker på.
Men det är klart, en SD-politiker är ju inblandad, och då vet man ju… (obs! Ironi!)
F.ö. är veteranbilsverksamheten enligt en sådan företagare jag pratat med en ren förlustverksamhet. Då inkomsterna från uthyrningen knappt täcker omkostnaderna och tiden att hålla fordonen i skick. Så det är entusiaster som sysslar med detta och har det som sidoverksamhet/PR-syfte till deras ordinarie verksamhet.
Detta är ju dock generellt och behöver inte vara applicerbart på just denna företagare.
Såhär skriver Transportstyrelsen som är tillståndsmyndighet.
Yrkesmässig trafik är trafik där personbilar, lastbilar, bussar, terrängmotorfordon eller traktorer med tillkopplade släpfordon (traktortåg) med förare ställs till allmänhetens förfogande mot betalning för transport av personer eller gods.
För att få köra yrkesmässigt krävs även ett yrkestrafiktillstånd.
Lastbilschaffisar/åkare brukar förövrigt vara mycket noga med att hålla koll på om någon kör "yrkesmässigt" med veteranfordon i deras område. Tex någon enstaka transport av en skogsmaskin eller dylikt eftersom det upplevs som orättvist att någon som bara betalar 65kr per år i skatt för fordonet tar deras kunder.
Egentligen är det ointressant med klimatkompensering, rent krasst innebär ju inköp av CO2 utsläppsrätter endast att någon kan stoppa pengarna i fickan och handla CO2 alstrande produkter för. Dessutom innebär också dyrare CO2 utsläppsrätter egentligen endast att saker blir dyrare, och att fattiga människor prisas ut.
Dagens kommunister, oavsett om de gömmer sig bakom miljön eller feminism, är ju egentligen bara kommunister för rätt människor, de som har råd…
Klimatkompensation är inte det samma som utsläppsrätter.
Du får gärna förklara vad klimatkompensation innebär.
Om du inte köper utsläppsrätter, spenderar du då pengarna på att en Foxconnanställd i kina uteblir från jobbet ett par dar? Eller lägger du pengarna på att plantera ett träd åt en markägare i afrika?
@Jonas Bring
Jag har också efterfrågat vad de egentligen menar med "klimatkompensera". Utan någon utförligare beskrivning så låter det bara som att man slänger in ordet i ursäkten för att det skall låta som att de gör rätt för sig.
Jag misstänker att de för det första inte kommer göra ett skvatt för att kompensera och ifall de mot förmodan skulle göra något så misstänker jag att det är något meningslöst som inte alls kompenserar.
Personen som äger lastbilen har även en enskild firma som sysslar med hus och trävaror. (SNI 16231, 46731).
En gissning är att Mp beställt en valstuga av den enskilda firman som även har ordnat med transporten till Solna. Transporten har lösts genom att företagaren tagit sin egna veteranlastbil för vilken han endast betalar registerhållningsavgift om 65kr/år och kört stugan till Solna. Helt ok om vi befunnit oss i Pakistan eller motsvarande. I Sverige har dock våra myndigheter detaljreglerat det mesta och ett dylikt förfarande bryter mot minst ett halvt dussin lagar, förordningar och föreskrifter.
Kanske något att filosofera över för alla politiker och tjänstemän inför nästa förslag/beslut om ännu fler regleringar.
Hehe, du har verkligen tagit detta personligt.
Nja, tar inte mer än 10 min att kolla upp nuförtiden. Internet du vet..
Det jag tycker är upprörande är att politiker och myndigheter detaljreglerar vår tillvaro men själv är helt aningslösa. Jfr Göran Persson bygger herrgård och väljer att vara byggeherre för att sedan bryta mot arbetsmijölagar hans regering föreslagit men som han tydligen inte hade en aning om.
Tja, skulle alla verkligen följa lagarna så skulle produktionen i sverige sjunka till noll.
Men vi kommer dit så småningom…
Efter att läst på klimatkompenserar jag bara med projekt godkända av organisationen Gold Standard. Så vitt jag förstår kan man då dra slutsatsen att den mängd CO2 man kompenserar för verkligen inte släpps ut tack vara projektet.
Utsläppsrätter är något helt annat. Är det lågkonjunktur är de oftast helt verkningslösa.
Du betalar alltså för att saker inte ska bli gjorda? Är det miljöpartiets ide om tillväxt?
Jag tar tillbaka det där, efter att ha läst lite så verkar det faktiskt som Gold Standard är en välgörenhetsorganisation som utnyttjar miljöhetsen för att göra gott.
Tummen upp!
Miljöpartiets valstuga borde väl vara den miljövänligaste varianten – öppen himmel. Utmärkt klimatkompensation, och de kan dessutom, istället för mintkarameller, bjuda på något från komposten. Potatisskal och sån't.