Tesla Motors motarbetas av flera amerikanska delstater, som har förbud mot direktförsÀljning av bilar till slutkund. Delstaterna krÀver att det finns en separat mellanhand och Tesla, med sin affÀrsmodell att sÀlja direkt utan mellanhÀnder, fÄr alltsÄ inte sÀlja bilar i stora delar av USA. Samtidigt har Elon Musk avslöjat namnet pÄ den kommande billigare modellen av Tesla, Model III.
Detaljer kring förbudet för Tesla att sÀlja bilar kan man lÀsa om hos Engadget.
Det handlar om lagstiftning som gÄr tillbaka till T-Fordens dagar, men samtidigt skÀrper flera delstater sina lagar och inför samma snart 100-Äriga förbud.
“When it comes to new cars, the concept of “direct-to-consumer sales” is illegal in many US states. Some states are even adding provisions to ban them: This past March, New Jersey Governor Chris Christie signed into law a bill that specifically makes direct-to-consumer car sales illegal.”
Anledningen till att Tesla Motors vill sÀlja direkt Àr att övriga bilhandlare förvÀntas sÀlja de mer lÀttsÄlda bensinbilarna de alltid sÀljer och dÀrmed inte sÀlja Tesla. Elon Musk skrev följande i ett blogginlÀgg riktat till New Jersey, som alltsÄ förbjuder Tesla att sÀlja bilar.
“The reason that we did not choose to do this is that the auto dealers have a fundamental conflict of interest between promoting gasoline cars, which constitute virtually all of their revenue, and electric cars, which constitute virtually none. Moreover, it is much harder to sell a new technology car from a new company when people are so used to the old. Inevitably, they revert to selling whatâs easy and it is game over for the new company.
The evidence is clear: when has an American startup auto company ever succeeded by selling through auto dealers? The last successful American car company was Chrysler, which was founded almost a century ago, and even they went bankrupt a few years ago, along with General Motors. Since the founding of Chrysler, there have been dozens of failures, Tucker and DeLorean being simply the most well-known. In recent years, electric car startups, such as Fisker, Coda, and many others, attempted to use auto dealers and all failed.
An even bigger conflict of interest with auto dealers is that they make most of their profit from service, but electric cars require much less service than gasoline cars. There are no oil, spark plug or fuel filter changes, no tune-ups and no smog checks needed for an electric car. Also, all Tesla Model S vehicles are capable of over-the-air updates to upgrade the software, just like your phone or computer, so no visit to the service center is required for that either.“
Detta kan vara vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller Volvo, BMW, Nissan mfl biltillverkare, som dels sĂ€ljer via Ă„terförsĂ€ljare och dels inte Ă€r rena elbilstillverkare. Det Ă€r fullt möjligt att en del i Teslas framgĂ„ngskoncept hittas just hĂ€r – sĂ€ljarna har inga alternativ att sĂ€lja, biltillverkaren har inget annat Ă€n elbilar att sĂ€lja. Volvo, BMW eller Nissan kommer alltid tjĂ€na mer pĂ„ fossilbrĂ€nslebilarna, och alltid prioritera dessa. Elbilarna ska mer ses som en hobby.
![]() |
Veckochart Tesla Motors-aktien |
I brittiska Auto Express berÀttar Elon Musk om Tesla Model III. Den skulle egentligen hetat Model E, men Tesla blev dÄ stÀmda av Ford. Tre korvar, III, Àr ju nÀstan ett E, bara att lÀgga dem ner, sÄ har Tesla de tre modellerna SEX.
Tesla Model III ska kosta ungefÀr hÀlften av Model S och i standardutförande ha en rÀckvidd pÄ 320 km pÄ en laddning. Priset ca 35 000 USD ska konkurrera med BMW 3-klassen (eller Volvos motsvarande) istÀllet för BMW 7-klassen som Model S bör jÀmföras med för sitt motsvarande pris pÄ 70 000 USD för samma rÀckvidd. Priset pÄ Tesla Model III bör alltsÄ landa runt 300 000:- SEK, vilket blir riktigt attraktivt för den som vill ha en premiumbil.
Model III kan konstateras vara kÀnd sedan tidigare, under olika namn, och offentliggörandet av namn, rÀckvidd och prisnivÄ pÄverkade inte aktiekursen för Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) nÀmnvÀrt.
9 kommentarer
Intressant Àmne. Men en viktig detalj saknas, varför lagstiftar man pÄ detta sÀtt? Jag har oerhört svÄrt att tro att delstater/kommuner skulle lagstifta pÄ detta sÀtt i syfte att förhindra specifika nÀringsidkare.
Det borde snarare ha att göra med annan lagstiftning avseende konsumentskydd, garatier och dylikt. NÄgot som du kÀnner till eller kanske kan upplysa oss om?
Lite felvinklat dĂ„ lagstiftningen Ă€r gammal…men visst missgynnar det Teslas moderna affĂ€rsmodell. Hela expansionen av superkedjor som Wallmart bygger pĂ„ att de köper direkt frĂ„n fabriken och sedan direkt till kund. Men med bilar…inklusive försĂ€ljningen av de samma har det inte hĂ€nt nĂ„gonting.
Volvo, GM, Ford och Honda vill inte ha elbilar. Elbilar har fÀrre rörliga delar som kan och kommer att gÄ sönder. Bilföretagen tjÀnar inga pengar pÄ bilförsÀljningen utan det Àr service och reservdelar som i regel utgör hela vinsten (jag vet det frÄn Volvo dÀr jag arbetat).
DÀrför vÀger Nissaqn Leaf 1000kg utan batterier och gÄr endast att fÄ med eluppvÀrmd ratt.
Om ni vill veta vad jÀnkarna tycker:https://www.kitcomm.com/showthread.php?134595-Death-of-the-car-dealer
Hur ser den hÀr lagstiftningen ut egentligen? Kan man inte gÄ runt den genom att helt enkelt starta ett mellanhand-bolag som ombesörjer försÀljningen till slutkund (eg Sell-Tesla-to-Customer Corp.)?
@D.L.
Har svĂ„rt att se hur en sĂ„n hĂ€r lag kan vara motiverad – finns det nĂ„gon bakgrundsinformation om varför det finns en sĂ„dan lag?
Specifikt Àr det inte troligt att de satt dÀr och funderade ihop en lag för att hindra en specifik nÀringsidkare som skulle komma att dyka upp hundra Är senare.
NÀr det gÀller garantier sÄ vet jag inte hur det ser ut i USA, men skall man ha en garanti som Àr vÀrd namnet sÄ mÄste ju faktiskt tillverkaren stÀlla sig bakom den. Du kan ju inte rÀkna med att Hassan Bil AB skall stÄ för garantiÄtagandet nÀr de nÀr det blir för tungt kan sÀtta sig i konkurs och ta och starta Hassans Andra Bil AB istÀllet osv.
@Ronny Paulsson
Som sagt Ă€r den affĂ€rsmodellen ganska riskabel – om man tillhandahĂ„ller nĂ„got som Ă€r dyrare för kund sĂ„ stĂ„r man dĂ€r med byxorna nere nĂ€r kunderna ser att det finns ett billigare alternativ.
Vi sÀger samma sak. Normalt sett företrÀder ÄterförsÀljaren slutkunden gentemot tillverkaren, om dÄ tillverkaren och ÄterförsÀljaren Àr samma person kanske det kan uppstÄ problem. Jag vet inte, dÀrav min frÄga om bakgrund till denna lag dÄ den sÀkert fyller ett syfte om Àn ett potentiellt meningslöst syfte.
Givetvis finns inte lagen till för att sÀtta kÀppar i hjulet för en specifik nÀringsidkare, det finns förstÄs en bakgrund.
@D.L.
Om man ser hur det ser ut i sverige sÄ ger ju konsumentköpslagen konsumenten rÀtt att reklamera i flera led i hÀndelse av att den man handlat av har gÄtt i konkurs eller pÄ annat sÀtt inte kan fullgöra sina Ätaganden. StÀller visserligen till det nÀr det gÀller import. En poÀng kan vara att med ÄterförsÀljare och tillverkare som olika bolag sÄ finns det tvÄ parter att rikta sina krav mot (dÄ nybilsgarantin Àr utstÀlld av tillverkaren, men kanske Àven av ÄterförsÀljaren).
Jag letade lite efter det och det visade sig tydligen vara sĂ„ att bakgrunden Ă€r att tillverkaren inte skall ha pĂ„tryckningsmedel för att kunna roffa Ă„t sig det som Ă„terförsĂ€ljarna byggt upp. Motivet krĂ€ver alltsĂ„ att fristĂ„ende Ă„terförsĂ€ljare existerar till att börja med (vilket alltid var fallet nĂ€r lagen stiftades) – sĂ„ skulle man följa motiveringen sĂ„ skulle en tillverkare inte fĂ„ sĂ€lja BĂ DE direkt och via Ă„terförsĂ€ljare.
Ett exempel pÄ en lag dÀr man formulerat sig olyckligt sÄ att det inte framgÄr vad avsikten med lagen var och som nu kan missbrukas genom att gÀlla pÄ ett sÀtt som den inte var avsedd.
Lite vid sidan om, men ÀndÄ relevant, vill jag föra fram den i huvudsak amerikanska folkrörelsen "The right to repair", dvs att tillverkarna inte tjuvhÄller pÄ eller sÄdana krav för att lÀmna ut konfigurationer etc sÄ att "vanliga anvÀndare" inte *kan* reparera sjÀlva nÀr nÄgot gÄr sönder.
"Vi kan laga sjÀlv nÀr nÄt gÄr sönder. Och vi har eget b****** hÀr i byn" osv
FrĂ„gan Ă€r om det *alls* Ă€r möjligt för nĂ„gon annan Ă€n en mĂ€rkesverkstad att laga (eller modda) en Tesla? I sĂ„ fall Ă€r elbilar en del av problemet, nĂ€mligen den ökande komplexiteten i samhĂ€llet och infrastrukturen, och inte en del av den decentraliserade, deltagarkulturella… nja kanske inte lösningen men uppfjĂ€drande vid avkomplexifieringen.
https://www.eff.org/deeplinks/2009/05/right-repair-law-pro
Alla Teslas patent Àr numera open source sÄ det Àr bara en tidsfrÄga nÀr kinesernas kopia kan köpas billigt och USA tappar Ànnu fler jobb.
http://www.teslamotors.com/blog/all-our-patent-are-belong-you
MÄste ge dem kudos för lÀnknamnet. Somebody set up us the bomb!
Main screen turn on!