Brentoljan stängde fredagens handel på årshögsta, till följd av Irakkrisen. Bonnier/DI, slår knut på sig själv i att sila mygg och svälja kameler, och tycker att man ska passa på att tanka bilen i helgen innan priset vid pumpen höjs.
Spotpriset för Brentoljan 1987 – idag |
En höjning av priset vid pumpen på säg 20 öre och en tankning av 50 liter bensin eller diesel innebär att man alltså sparar hela 10:- kronor på att skynda sig att tanka bilen.
Förvisso är oljepriset på sin högsta nivå för 13:e juni sedan 2011, men det handlar ändå bara om några få kronor för en individuell svensk. Faran med ett skenande oljepris är snarare en annan än vad det kostar att tanka, där oljepriset påverkar hela ekonomin när allt mer ekonomiskt utrymme går åt till olja. Men framför allt så kan oron för Iraks olja sprida sig till både de allmänna finansmarknaderna och den reala ekonomin. Arbetslöshet slår betydligt hårdare för individen än 50 öre högre bensinpris.
Samtidigt råder det knappast någon panik än och man ska nog inte överdriva riskerna för ekonomin i det här skedet. De står sig också rätt slätt mot den mänskliga katastrofen situationen i Irak innebär.
2 kommentarer
Bilbränsle är rätt billigt fortfarande. Det är billigare för mig att köra frugan 1 mil till stan och kör tomme tillbaka än att hon betalar för bussbiljett. Räknar med både bränsle och slitage. Kapitalkostnad, försäkring, min tid m.m. har jag oavsett hur lite jag kör nu när jag har bilen.
ska man vara petig är försäkringen dyrare ju mer du kör per år