Trafikverkets högavlönade och högutbildade skattepengdiare tjänstemän verkar ha utbildats i Göran Perssons kommunaliserade skola. Det visar sig nu att man räknat “lite fel” och järnvägen är i själva verket underfinansierad med 20 miljarder SEK (Public Service/SVT, Talentum/Ny Teknik)
Det visar sig att man glömt att räkna med halva järnvägsnätet när regeringen skulle klubba den nationella transportplanen.
Man kan ju fråga sig hur mycket Trafikverket räknat fel på redan tidigare, och hur det påverkat kvaliteten på våra järnvägar? Det kan ju vara en förklaring till eftersatt underhåll – man har helt enkelt glömt att man har 12 000 kilometer kontaktledning och spår, och bara räknat med ca 6 000 kilometer.
Eller som det också heter: Ooops.
SVT har också en artikel om hur de fick fram informationen om de saknade miljarderna. Annars hade det obefintliga underhållet av den svenska järnvägen bara fortsatt, då ingen tog tag i felräkningen. Det handlar alltså om en avsiktlig mörkning av felräkningen. Generaldirektören Gunnar Malm (avgå alla!) erkänner för SVT att han kände till felräkningen, men att regeringen inte underrättades. Argumentationen är att pengar inte löser allt, så 20 miljarder kronor hit eller dit kan man skita i.
37 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tja, det har ju bara funnits dubbelspråkiga järnvägar i Sverige sedan 1870-talet (sammanbindningsbanan Stockholm S – Centralstationen) så man kanske inte ska klaga för mycket. Men om inte annat visar det på ett grundfel med trafikverket: det fanns ingen som kunde tåg som läste rapporterna och som sa "men vänta lite nu…". Duktigt folk kan finnas i Borlänge. Men de vill bygga motorvägar och kan inte sjö- eller spårbunden trafik. Vi lär få se fler liknande saker.
@Johannes Tirén
"Tja, det har ju bara funnits dubbelspråkiga järnvägar i Sverige sedan 1870-talet (sammanbindningsbanan Stockholm S – Centralstationen) "
Skall väl inte behövas, så illa är väl inte språkförbistringen att det krävs flerspråkiga järnvägar – rikssvenska borde funka bra både i Stockholm och utaanför stockholm;)
Hur kan man inte få sparken för detta? Seriöst? Hur är det möjligt? Helvete, jag är tjänsteman inom den offentliga sektorn och anser att man ska införa tjänstemannaansvaret ännu mer, ännu hårdare. Blir tokig på alla dessa pellejönsar!
Ja, jag håller med. Annars brukar ju tjänstemannanasvar etc mest framhållas av rättshaverister med tveksamt case, men här verkar det som man har sakfråga, fakta, och till och med ett erkännande.
Här verkar styrningen ha skett inte genom direkta order uppifrån utan i "förväntningar", just för att all skuld skall hamna på någon utpekbar tjänsteman.
Att vederbörande har handlat så som vedbör (sannolikt korrekt) uppfattat att det förväntats av vedbör från Kungl.Maj., borde ju få konsekvenser lite högre upp, på politisk nivå.
Jag tror att det är vanligt hos statliga verk att de får otydliga skrivna direktiv om mål, men närmast övertydliga, informella, direktiv att "håll oss utanför om detaljerna i förfarandet".
Skälet är att politiker finner det trevligast om de kan ohämmat fatta s.k. "ballistiska beslut", önsketänkande beslutsprojektiler som man sen inte vill veta om var och hur de slår ner.
Som också i fallet med Arbetsförmedlingens (avsiktliga) mångåriga fel härförleden. Att göra "fel" var den enda praktiskt genomförbara sättet att implementera ballistiskt beslutade regler från regeringen.
Hade jag suttit som tjänsteman så hade jag givetvis informerat politikerna om detaljerna ändå. Gärna på ett sätt som gav kvittens på att de tagit emot infon.
Inte för att det skulle frånta mig från ansvar helt, men det skulle åtminstone förhindra att cheferna helt sålde ut en med argumentet "jag visste inte" när det blir uppror.
Kloka personalansvariga undviker att rekrytera personer med sådana karaktärsdrag som du menar dig besitta (jag tror dig förstås). Om de ändå kommer in kommer de att i högre utsträckning själv sluta i förtid därför att de inte trivs. Evolution by natural selection in action.
När man bygger en ny väg så underhålls inte den gamla mer än absolut nödvändigt under ett tiotal år. Man renoverar inte heller motorn på bil innan den körs till skroten. På liknande sätt ser myndigheterna på saken. Den politiska dyngan att järnvägen är framtiden måste ändå spridas.
Sverige är ett världens mest olämpliga länder för järnväg genom en låg befolkningstäthet och korta avstånd på en halvö. Detta har gett svängrum på vägarna och långa och tunga fordon. Snart ökar totalvikten från 60 till 74 ton. Båda blocken är för detta. Finland införde 76 ton förra året. Det är bara en fråga om administration runt vad broarna klarar. Det kommer kanske den 1 Januari. Ännu tyngre fordon planeras och testas på vägarna. Hela appataten arbetar för detta och det har politiskt stöd från sossarna och moderaterna.
Järnvägen har bara råd med att betala en bråkdel av underhållskostnaderna, trots skattebefriad energi. Snart måste den eländiga tekniken från 1800-talet vara skattebefriad, betala noll för utnyttandet av sina banor och få subventioner för att de använder dessa. Det är hög tid sälja ut rullande material, räls, kontaktledningar och annat till högstbjudande skrotfirma och därför är det lämpligt att ligga efter med underhållet. Svensson behöver då nog terapi för att svälja den sura soppan. Gunnar Malm på Trafikverket är naturligtvis ingen idiot.
http://www.lindholmen.se/sites/default/files/content/PDF/2013-08-13_roadmap_hct-roads_final.pdf
Alla ni som inte förstår, försök se felräkningen som en del av terapin ni behöver. Järnvägsdriften är lika stark som sexualdriften och sånt här är svårt att styra. Landet är centralstyrt och då kan det bli så här konstigt och man bara glömmer de mest självklara saker.
Korrekt, så länge det finns drivmedel till lastbilarna i alla fall. Kanske http://efour.eu/en11.html ?
Trafikverket planerar elektrifierade väg för främst lastbilar. Olika lösningar ska prövas. Det här är svårt på vanliga vägar av många skäl. Kontaktledningar får inte plats under viadukter, höga spänningar för effektivitet blir farliga för andra trafikanter och det krävs väldigt mycket räcken och stabila anordningar så att inte allt rasar ner vid en smäll. Kanske planerar Trafikverket att lägga ner stambanorna och köra effektiva lastbilståg på dessa och de därför ligger lågt med underhållet. Banorna har liten lutning och är utmärkta för detta. Det vore i varje fall det bästa och hinner nog att genomföras och kanske även skrivas av innan samhället kollapsar.
Förmodligen upptäcker dom med tiden att det bästa är att ta banvallar med viadukter och allt och lägga på en sula av betong med kanter istället för att härja med vägarna med enorma problem och kostnader. Om man gjuter in stålplåtar i spåren så minskas rullmotståndet och däcken håller kanske fordenet ut. Det blir halkigt när det är blött, men det gör inget eftersom lutningen sällan är mer än 1 procent, det inte finns andra knasiga trafikanter i närheten och banan har kanter och en dikeskörning är omöjlig. Med dieseldrift torde energiförbrukning per tonkm halveras. På detta sätt kan man transportera lite mer grejer på längre sträckor och få ännu mer tillväxt. Och försena kollapsen en kort tid. Komplexiteten blir ännu högre och antalet fackidioter något fler.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/2014-05/Ett-steg-narmare-elvagar-i-Sverige/
Urban, om man byter till stålhjul minskar friktionen och svarvar man dem koniska kan man minska bredden på stålplåten och skippa styrkanterna…
Det spelar nog ingen roll vilken skola man gått i om man blir beordrad att göra fel eller matas med felaktiga uppgifter av någon annan som har beordrats att göra det. Nyttiga idioter finns det gott om.
Då begär man att man får den typen av uppgift i pappersform eller på mail så man kan härleda vem som är ansvarig. Om man bara sväljer och gör så ska man ha sparken.
På politikerspråk heter ett sådant papper "get out of jail free"-card. Det är mycket effektivt och kan "läckas" till pressen om chefen ovanför försöker vrida skitfläkten åt fel håll.
Jvgn kan låna av oss.
Vi är 3 ggr så rika idag jämfört med för 14 år sen.
2000 Mdr har blivit 6000 Mdr
http://www.di.se/artiklar/2014/5/21/darfor-ar-svenskarna-stenrika/
Dagens Industri har som vanligt vinklat rejält för att tillfredställa sina lättlurade läsare. I verkligheten har kanske svenskarna blivit fattigare. Bostadsrätterna är i allt väsentligt samma kåkar, som har blivit äldre. Värdet har ökat av låg ränta och inflation. Börsen har gått ner cirka 4 procent per år realt och capita och med hänsyn till den sänkta räntan. Detta var både före och efter 2007. Utdelningen är då oräknad. Om bankernas värde räknas bort, eftersom de bestå av luftvärden, har börsen fallit än mer. Mängden kontanter har rimligen också ökat av den låga räntan. Det kan istället vara en nedgång. Det blir i varje fall svårare att subventionera politiska spektakel som järnvägen och det är en tidsfråga innan tekniken blir allt för dyr och måste skrotas.
Sedan 2008 har exporten i löpande priser fallit cirka 10 procent. Efter inflation och per capita är det 20-25 procent. Denna kommer bara att falla, liksom importen. Viss import är livsnödvändig. Men det är långt dit. Makthavarna manipulerar ekonomin mer och mer.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Utrikeshandel/Utrikeshandel-med-varor/7223/7230/282817/
Vad är 20 000 miljoner hit eller för Trafikverket, det är ju bara skattepengar och ingen drabbas (ironi). Det är ju inte ens vad Förbifart Stockholm beräknas kosta (1.3 miljoner per 100 cm i 2 mil).
Trafikverket verkar ha gjort ett undermåligt arbete men fortfarande är felräkningen "bara" drygt 20%. Egentligen inte så farligt om kalkylen håller i övrigt. Saker och ting måste sättas i relation till helheten annars blir man förfärad över det mesta.
De flesta stora infrastukturprojekt håller ändå inte budgeten. Se bara på Nya Karolinska fast man köpte till fast pris har prislappen redan stigit med 14%. Det lär bli mer innan det är klart.
En snabb titt på DI visar ett till exempel på att stora projekt sällan eller aldrig håller ursprunglig kostnadsram även om man tror att man räknat rätt. Statoils oljeplattform "Goliat" bedömdes ursprungligen kosta 30,5 miljarder norska att bygga men nu när man är nästan klar räknar man med en slutlig prislapp på 45 miljarder norska. Fördyring = (45-30,5)/30,5 = 48%, och det är som sagt inte klart än..
Eftersom fördyringar är mer regel än undantag kan man stilla fråga sig om felen beror på inkompetens eller medveten försköning/förenkling av siffror med motivet att få igång olika projekt. När det är halvvägs klart och pengarna slut är det lätt att skjuta mer. Motsatsen, att dra igång ett ärligt kostnadsberäknat mastodontprojekt är betydligt mer kontroversiellt.
Är man bara inkompetent borde hälften av alla projekt kosta mindre än estimerad budget. Har inga data men "känner" intuitivt att så inte är fallet.
Får samma känsla, att man rättfärdigar det hela i ett egoistiskt konsekvensetiskt resonemang hela vägen upp till statsministern.
Skrämmande hur mycket pengar som hanteras på det här sättet. Trafikverkets "nationella 11-årsplan" på 522 miljarder kan jämföra med t.ex. Volvo som "bara" är värt 207 miljarder.
Jag tror inte att man har glömt att räkna med halva nätet. Eftersom SJ inte tänker köra sträckor som inte är lönsamma, så kommer man att överge (minst) hälften av spåren. Varför ska man åka tåg till Östersund, Varberg eller Mora? Och går det inga tåg på spåren så behöver de naturligtvis inte underhållas!
Det är inte meningen att det ska vara möjligt att bo någon annanstans än i Stockholm – möjligtvis Götet – om man inte har (terränggående) bil.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Jag tänkte mig att berätta detta efter valet…"
— interna tankar…
Från Frankrike rapporteras att RFF " banverket och SNCF "SJ "har problem.
Tågstorlek på beställda tåg passar ej befintliga perronger.
Ja, inte alla då…
Samma problem när SJ lade senaste stora vagnbeställningen (≈30 år sedan) om än inte lika stort för oss. Men det var innan uppdelningen banverk/SJ.
Det fattas 20 miljarder till järnvägar
Det fattas 50 miljarder till Försvarets materiel (RRV)
Det fattas…
Hade det inte varit bättre att låtit bli att sänka skatterna och investerat dessa pengar där de behövs?
Det är väl för att finansiera gemensam infrastruktur vi har skatter?
Så sant, så sant. Lång lista där.
Apropå tjänstemannaansvar som nämndes bland kommentarerna så får moderaten och före detta chefen för försvarsdepartementet Mikael Odenberg min fulla respekt som faktiskt avgick då han inte kunde stå för den politik som hans chef, den självutnämnde landsfadern Fredrik Reinfeldt för då han anser försvaret vara ett särintresse. Det är att ta ansvar som Odenberg faktiskt gjorde! Där har madame Maud en del att lära, liksom firma Borg och Reinfeldt, apropå Nuonaffären…
Kom också ihåg att Odenberg varnade kraftigt för North Stream (aka Baltic-SOSUS). (han och MP och V typ? )
Ett litet påpekande.:Du skriver: " tjänstemän verkar ha utbildats i Göran Perssons kommunaliserade skola." Visst det är korrekt men de två senaste läroplanerna, den senaste under Bildt i början på 90-talet, som format undervisningen och utbildat tjänstemännen på Trafikverket har beslutats av de borgerliga partierna. Bra att veta när Björklund pratar om en flumskola.
Björklund angriper Bildt eller beror alla skolproblem på Perssons kommunalisering? Tycker det var intressant med läroplanerna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Lite konspiratoriskt kanske, men kan det inte vara så att man mörkar en ökad kostnad hos trafikverket (felräkning) och flyttar pengarna till annan verksamhet, typ försvaret/gripen. Lite väl lägligt. Schweiz röstar nej, gripen blir dyrare, trafikverket räknar fel. En fördel med uppdelade organisationer är att man kan ändra och snickra ihop input-data som inte kan kontrolleras så enkelt. För mig är det fullt logiskt att det på högsta nivån i styrande skick sker händelser och fattas beslut som absolut inte folket får reda på, samt att man mörkar försvarets kostnader. Har man inte historiskt också mörkat kostnader för utbyggnad av exempelvis alla de stora skyddsrummen?
Inte bara svenska tågväsendet som inte har koll:
http://www.theverge.com/us-world/2014/5/22/5740588/french-trains-error-sncf-too-wide-for-stations