Försvarskoncernerna Saab och ThyssenKrupp har offentliggjort att man tecknat en ömsesidig avsiktsförklaring att Saab ska köpa Kockums örlogsvarv, Thyssen-Krypp Marine Systems AB. Se pressmeddelande.
En avsiktsförklaring är förstås inte bindande, men det förs nu alltså aktivt förhandlingar om att repatriera Kockums till svensk ägo. Återstår därmed att Saab ska köpa tillbaka Hägglunds från brittiska BAE, så är den cirkeln sluten.
I potten ligger förstås de nya A26-ubåtarna, som svenska försvaret vill skaffa, och att man inte vill att tekniken ska hamna i tyska händer.
Veckochart Saab-B |
Man kan fundera på vad problemet med ThyssenKrupp och Tyskland är? Ett kan vara den mycket täta kopplingen mellan Tyskland och Ryssland, där tidigare kanslern Gerhard Schröder numera är ordförande för Nord Stream. Schröder är dock inte den enda tidigare västerländske makthavaren som numera står på ryssarnas lönelista. Även Tony Blair gör det, vilket väcker frågan om brittiskt ägande av Hägglunds…
De svenska ubåtarnas förmåga är dock bland det allra hemligaste Sverige har, till skillnad mot exempelvis Hägglunds bandvagnar och stridsfordon.
Återstår att se hur Saab-aktien reagerar på beskedet när börsen öppnar. Aktien ligger redan nära toppnoteringar sedan finanskrisen, även om aktien låg högre runt årsskiftet 2006 – 2007. Samtidigt kan marknaden ta det hela med ro, då en avsiktsförklaring bara är en avsiktsförklaring och oavsett kommer inte Kockums vara gratis. Att man släppte pressmeddelandet innan börsen öppnar är dock en indikator på att man tror att det kan vara kurspåverkande.
8 kommentarer
Man kan fundera på vad problemet med ThyssenKrupp och Tyskland är?
Jag hade mycket insyn i detta på den tiden det var HDW som ägde det, för en 7-8 år sedan.
Då handlade det om att man valt olika designer och teknologi, som man valt att lägga mycket pengar på att utveckla.
Olika system för AIP, olika arkitektur på hela ubåten, mm etc.
Tyskarna är oerhört kåta på att sälja sina system, men säljer ogärna Kockums-utvecklade system även om de är mer beprövade och har bättre prestanda.
Således vill väl inte riktigt Thyssen Krupp leverera en ubåt som svenska försvaret vill ha, kan man misstänka. De vill att svenska försvaret ska köpa den ubåt som ThyssenKrupp vill sälja…
Har den en knapp för att köra ner för backar om man är kvinna? "It is German!"
Ja, det tyska systemet för AIP (alltså, undervattensdrift) är dessutom jävligt mycket dyrare än det svenska.
Det är väl ingen hemlighet att den svenska är baserad på Stirlingcykeln, medan tyskarna försöker kränga ubåtar med bränsleceller. De nuvarande svenska ubåtarna, såväl som de vi krängde till Singapore, har det svenska Stirlingsystemet och har väl rackat upp många och långa diftstimmar och är således väl beprövat. Såvitt jag vet är alla skitnöjda med det, prestanda- och underhållsmässigt. Man kan tänka sig att FMV därför blir lite sura om nån kommer och vill sälja ett annat system.
ThyssenKrupps beteende kan kanske liknas lite vid det gamla Seinfeld-avsnittet "The soup nazi".
No submarine for you!
Det är väl inte första gången man köper upp en konkurrent och lägger ner deras produkter. Och SAAB har ju av tradition mutat in en nisch för produkter som är tillräckligt bra, billiga och har låga underhållskostnader, till skillnad från företag i USA, Tyskland och UK som verkar försöka göra allt så dyrt som möjligt, och sen mer eller mindre tvinga på produkterna på sina samarbetspartners.
På besök i Spanien förknippas Thyssen med fantastiska konstsamlingar utställda i Madrid och Malaga.
Verkar finnas lite pengar i överflöd där!
Jahaja. I dagsaktuella Ukraina, Donetsk bl a, förknippas de nog snarare med Reichswerke Hermann Göring och slavarbete i gjuterier och kolgruvor.
Tänk så olika det kan vara.