Fyrtio år efter 70-talets varvskris och de katastrofala statliga försöken att rädda en döende, av globaliseringen utkonkurrerad bransch, är äntligen varvsepoken över i Göteborg. En av de tre stora varbölden i Göteborgs statsbild avvecklas nu, nämligen reparationsvarvet Cityvarvet, som läggs ner av sina holländska ägare (Stampen/GP).
Det är förstås lite för tidigt att ropa hej, då någon med dåligt omdöme kan köpa verksamheten och försöka driva den vidare.
Annars kan vi väl se fram emot att en av Göteborgs (eller iaf Hisingens) attraktivaste platser kan bli bostäder eller åtminstone kontorsarbetsplatser för 1000-tals tjänstemän, istället för ett förfulande varv för en handfull anställda.
Samtidigt kan man aldrig vara säker vad en ägare kan hitta på för att obstruera utvecklingen. Varböld nummer två, Frihamnen, är fortfarande ett bananlager och har även en tågfärja, trots att själva lossningen av bananerna har flyttat ut till Skandiahamnen. Detta ännu attraktivare område sitter i princip helt outnyttjat i alla centralaste Göteborg.
Den tredje varbölden är förstås gasklockan, som av någon totalt oförklarlig anledning behålls av nostalgiskäl. Ingen stad vid sina sinnes fulla bruk behåller en ful gasklocka, som varken behövs eller används, utan bara kostar pengar i underhåll.
Till skillnad mot Stockholm finns det alltså hundratals hektar mark i centralaste Göteborg, som obstrueras från exploatering av döende industrilokaler. Som alla vet bygger Sveriges framtida välstånd inte på industrier, utan på att vi ska tävla med varandra om vem som kan skuldsätta sig mest för att köpa en bostad. Det finns alltså mycket stora möjligheter till skuldsättning, både på Cityvarvets mark, Frihamnen och Gullbergsvass med gasklockan.
Lägenhetspriser i Göteborg.
Källa: Valueguard-KTH |
Å andra sidan finns det i princip ingen inrikes inflyttning till Göteborg, så vem som ska ta på sig de där skulderna för ännu fler nya bostäder låter jag vara osagt. Netto ville bara 154 personer, som redan bodde i Sverige, flytta till Göteborg år 2013, ner från 174 år 2012. Inte ens om man räknar med invandringen ville fler än 3 996 personer flytta till Göteborg förra året, netto, eller ca sju promille av stadens folkmängd. Kanske är det de fula varven mitt i centrala Göteborg som är orsaken?
För den som vill ropa bostadsbrist, som orsak till Göteborgs skenande bostadsbubbla, så färdigställdes det 2 359 nya lägenheter och villor i Göteborgs kommun år 2013, vilket utan problem kan svälja både 154 inrikes inflyttande personer, såväl som summan 3 996 personer.
31 kommentarer
Så rätt men du glömde det kanske viktigaste – Heden (Exercisheden) grusplanen på några hektar som ligger i Göteborgs absoluta centrum. Där parkeras det, spelas fotboll några timmar och i bästa fall slår en circus upp tältet på en bråkdel av ytan. I tillägg har de korrupta politikerna för många år sedan tillåtit uppförandet av ett extremt fult hotell i ena hörnet av den annars helt rektangulära Heden. Heden med det vackra exercishuset borde bli en vacker park (tänk Humlegården) eller kanske en ny stadsdel med fina hus i gammal stil med affärer. Göteborg skulle kunna få en riktig stadskärna.
Men att inte Göteborg utnyttjar älven/hamnen som man gör på annat håll, tänk Oslo, Köpenhamn, när man byggde Götaleden är riktigt hål i muthuvudet. Finns hur mycket mer som helst..bl.a de igenfyllda kanalerna ex.vis östra hamngatan utanför NK. Och den kanske värsta förstöraren -Spårvagnen.
När det fula hotellet byggdes, lovade politikerna att detta enbart skulle vara för att lösa en tillfällig brist på hotellrum.
De lovade dyrt och heligt att huset sedan skulle rivas. De lovade att heden skulle vara återställd senast ett visst år.
Tyvärr har jag glömt vilket år, men det är nu länge sedan detta år passerades.
Även här ligger alltså Malmö ljusår före Göteborg.
Något Kockumsvarv finns inte mer – man bygger däremot vindkraftverk i de gamla hallarna. Modernt.
I övrigt bilimport, kontor och bostadsrätter. Ja, och så lite hyresslödder förstås, i Turning Torso.
Ska jag ge ett litet tips till Göteborgarna så är det detta – börja bygg bostadsrätter en bra bit inåt land, och avancera sedan ut mot havet. På så vis kan man sälja 100 kåkar som alla har havsutsikt, åtminstone vid försäljningstillfället.
Been there, done that. Hela Eriksbergs bostadsrättsområde byggdes så. Inte enda fusket med det bygget.
Limhamn,
Det är ett "host" bra område, men det gäller att hålla i hatten när man är där.
Vad jag vet är det ingen vettig malmöit som vill bo i den blåshålan.
Sätt vindkraftverken där.
Annars är Malmö en trevlig liten förort, med en vettig ringväg, till nordens största stad.
Produktionen av vindkraft flyttar ut snart. Bilimport ligger öster om Skeppsbron. Inte samma område som Västra hamnen. Oavsett vilket så är det ett enormt lyft för Malmö. Önskar Göteborg samma utveckling. Det gäller bara att planera infrastrukturen. Fler bilar tyvärr som ska in och ut. Bygg en tunnel för järnväg rakt in i smeten. Eller inkapslad ovan jord, betydligt billigare. Samt en superväg för cyklar.
Ahem, jag begränsade mig aldrig till Värsta Hamnen.
Det var väl bara i förrgår två av vindkraftverken fastnade i Segerondellen, förresten? Har inte skrattat så mycket sen en kranjävel satte sig 20 cm på ett dygn ute på Krankajen. Ibland går det lite för fort.
Anders: Till skillnad from Malmö i stort menar du? Du måste bo någonstans i det östra träsket av travbanor och småindustrier. Ingenting går upp mot att försöka hålla sina extremiteter plusgradiga, när man korsar drottninggatan en februarimorgon.
Industrier blandade med bostäder är utmärkt och sunt (gäller dock ej industri med utsläpp eller farlig verksamhet), det innebär en kontakt mellan arbete och vardagsliv och kan minska pendelavstånd etc. Varför inte upplåta marken gratis till ett antal företagare från Gnosjö som då kan skapa lite riktiga företag som ger riktiga jobb. Hela Sverige kan ju inte bli stylister, pedikyrister och baristor – eller det kanske går? Vi har ju ändå lyckats få 1 miljard kineser att under slavartade former tillverka alla iphones och borrmaskiner vi behöver och fortfarande finns det mer av Amazonas som kan uppodlas för att ge oss billig mat med hjälp an Round-up och lågbetald arbetskraft. Med en latte i ena handen och en frasig Croissont i andra handen kan vi sitta och få manikyr i all evighet – eller?
Industrier blandade med bostäder är utmärkt och sunt (gäller dock ej industri med utsläpp eller farlig verksamhet)
Eller buller.
Eller tung trafik.
…etc…
Eller lukter.
Eller
@Ben
Vad var det de bröt i Lomma, kommer du ihåg det?
Asbest?
Man tillverkade eternitplattor, men är nog inte samma sak som att bryta asbest. Innan dess var fabriken ett tegelbruk, då "bröt" man väl antagligen lera i märgelgravar.
Stockholm har t.ex det anrika Mälarvarvet (anor från 1680) vid Långholmen samt Reparationsvarvet på Beckholmen, så varför skulle inte Ankeborg hålla fast vid sitt varv. Mälarvarvet är dessutom en populär turistattraktion som passar bra in i Stockholms museala karaktär.
Nu finns det bara ett varv kvar i Göteborg-en halvmara för en sjöstad som Götet!
helt rätt!! Men jag tror Göteborgsvarvet är för långt för Cornu? Han brukar ju skryta om sina ultralopp på 10 km runt ägorna..
Eller så faller det på det däringa med att vara bland folk…
Det finns ett privat båtvarv också, Gotenius.
Tänk istället på tillväxten, bygg nya köpcentrum med stora parkeringsplatser. Subventionera gärna lokaler för banker och pantbanker i anslutning.
Skall bara upplysa att det häckar Pilgrimsfalkar på Gasklockan, jag har själv sett dom + tagit foto av dom..
Nu borde man göra som JM gjorde innan "nya" Eriksberg byggdes. Köpa mark och sälja dyrt!
Jag är för lite insatt i göteborg för att kunna sortera ut vad som är ironi och vad som är allvar i det här inlägget. 🙁
"Den tredje varbölden är förstås gasklockan, som av någon totalt oförklarlig anledning behålls av nostalgiskäl. Ingen stad vid sina sinnes fulla bruk behåller en ful gasklocka, som varken behövs eller används, utan bara kostar pengar i underhåll."
Hehe, jo i Gefle funkar det faktiskt.
Getawayfestivalen kommer återigen hållas i området, till och med dryga Göteborgare reser hit!
Går den med vinst så det även täcker underhåll och andra kringkostnader?
Nu var du ju rolig.
Sen när började kommunal verksamhet gå med vinst?
Ursäkta, fingrarna lekte på tangenterna.
I den ekonomiska saneringen efter varvskrisen tillsattes en grupp som skulle lösa problemen. Tyvärr har jag glömt detaljerna, men Statliga Svenska Varv var inblandade.
Men den största flytdockan, som kunde ha varit grunden för ett lönsamt reparationsvarv, såldes billigt. Först när denna dumhet var gjord såldes resten.
Sämre betalt och färre jobb som resultat. Några av Stenas färjor är till exempel för stora för den kvarvarande flytdockan och fick bottenmålas på annat håll.
Det är väl lika bra att lägga ned Volvo och Volvo lastvagnar, det är väl onödigt att bygga en massa bilar
eftersom det inte skall vara någon biltrafik stan, de anställda kan ju få jobb på pubar och caféer.
Förvisso blir det inga trängselskatter till stan, men det finns väl alltid någon lösning, fråga ekosoferna på MP de har säkert lösningen 🙂
Tror du på fullaste allvar att Volvo lastvagnar är beroende av den inhemska marknaden?
Nej Gefle det är de givetvis inte, raljerar lite över MP:s och VP:s industrifientliga politik.
Tror det kan bli riktigt stökigt på svenska börsen i höst när poletten ramlar ner att SAP, V och MP kommer styra landet.
SAAB köper för att bygga U-båtar?
J.K Nilsson
Meanwhile, in norway: http://www.nrk.no/mr/kleven-flagger-hjem-1.8262600