Dominerande i nyhetsflödet under dagen är den sk “folkomröstningen” i Krim vara.
Jämförelse Krims och
Skottlands folkomröstningar |
Putinkramarna kommer hylla folkomröstningen som demokratisk i kommentarsfältet nedan, men det är bara att konstatera att den inte är det. Valmöjligheterna är “anslut Krim till Ryssland” eller “återställ oberoende republiken Krims lagar från 1991”. Någon möjlighet att “låt Krim förbli en del av Ukraina under ukrainsk lag” finns inte att kryssa.
Mest avgörande är dock att ingen annan är Ryssland, Nordkorea och Syrien erkänner folkomröstningen som legitim, vilket säger något om Putinkramarnas demokratisyn. Folkomröstningen är olaglig enligt på Krim och i Ukraina gällande lag och erkänns alltså inte av några andra länder än ovanstående.
Se för övrigt brittisk infografik ute till höger om folkomröstningen. Där jämförs en demokratisk folkomröstning om oberoende, Skottlands folkomröstning, med folkomröstningen på Krim.
I övrigt visar det sig nu att valsedlarna inte placeras i kuvert utan stoppas synligt i genomskinliga valurnor, dvs “valövervakarna” (beväpnade ryska soldater, samt eventuellt inbjudna “övervakare” från europeiska fascistpartier som italienska Lega Nord och franska Front Nationale) kan se hur du röstar.
Se själv ett foto på dessa genomskinliga valurnor.
Föga överraskande visar alla foton på valsedlarna i urnorna på i princip 100% ja-röster bland de som vågar rösta.
Folkomröstningen kan vara vägledande för den ryska aggressionen framöver. Så fort resultaten är inne lär väl “självförsvarsstyrkorna” förvandlas till ryska styrkor och därefter vet vi om Ryssland tänker upprepa proceduren i andra ukrainska regioner, alternativt aggressivt gå in med vapen för att “skydda ryssar”.
Kommer väl uppdatera under dagen.
09:00 Innan folkomröstningen ens är räknad meddelar nu Krims banker att de håller stängt i morgon den 17:e mars för att alla kontobalanser ska räknas om till ryska rubel istället. Foto.
Även ett foto på Krims självförsvarsstyrkor som tydligen köpt ryska landstigningsfartyget BDK-156 Yamal av Ropucha-klassen och landsätter krimska självförsvarsstyrkor på Krim, efter att ha varit iväg och handlat vapen, uniformer och pansarfordon på ICA.
09:18 Även ryska medborgare, som råkar befinna sig på Krim, får rösta i detta val. Praktiskt. Venezuelas socialistregim erkänner valet som legitimt. Foto.
10:34 Det diskuteras en del kring flaggor. Här hittar ni de olika flaggorna som Krims “premiärministers” parti rysk enhet (russian unity, Русское Единство) använder hemma i Ryssland. En direktlänk till en sådan flagga har ni här. Detta är alltså de som nu styr över Krim och pratar om att ryssar hotas av nazister.
10:50 Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt skriver följande på Twitter:
“Ryssland ordnar en folkomröstning i det ockuperade Ukraina. En provocerande kränkning mot folkrätten och ett hot mot freden i Europa.”
All vänster är uppenbarligen inte Putinkramare, utan kan se det hela för vad det är. Återstår då den svenska extremhögern, den sk sd-svansen, som har mycket hög närvaro i kommentarsfält på Internet.
10:55 Ryssar på Krim knuffar omkull en gammal tant som protesterar. Övervakande ryska soldater lyfter inte ett finger.
Fast det är klart – ryskt trupp är inte där för att skydda minoriteter som ukrainare eller tatarer, värna yttrandefrihet eller demokrati.
11:42 Lista med “valövervakare”. Inkluderar ungersk extremhöger, grekisk extremvänster och en serbisk förintelseförnekare.
19:39 Den ryske journalisten Dmitry Kiselev, som är huvudansvarig för Putins internationella mediasatsningar, hotade EU och USA med kärnvapen nu på kvällen, och påminde tittarna att Ryssland är det enda landet som kan förvandla USA till radioaktivt damm, efter att Vita huset fördömde folkomröstningen i Krim. Det känns ju tryggt och stabilt…
120 kommentarer
Herregud vilken logik. Det är ju bara att vika valsedeln. Spela roll om urnan är transparent. Varför skulle de behöva fuska, det är väl ingen som ifrågasätter att en majoritet i Krim vill tillhöra Ryssland framför Ukraina?
Om du faktiskt använder ögonen, så verkar det inte vara tillåtet att vika valsedeln. Endast 1 synlig vikt valsedel i den lådan. Trololololol.
Då tycker jag du ska slå på tv'n och kolla på nyheterna. Så ser du att de har precis lika söta bås som vi moraliskt överlägsna Svenskar har och det är många som viker sina valsedlar. Dessutom meddelas att alla de pratar med är för en anslutning till Ryssland. Och det verkar avslappnade och väldigt glada.
Trevlig psyops vi har idag. Svenskar stavas ej med stort S mitt i en mening. tv'n var extra bra, den stavningen har jag aldrig sett. Om du har en automatkarbin riktad mot dig från bakom kameran, är du nog inte annat än glad för annras blir du dödad.
Jupp, rysk psyops är ute för fullt i kommentarsfältet. Redan postat två gånger. Bra noterat på det felaktiga språket.
Nej, det är lätt att se glad och avslappnad ut med en AK riktad mot sig, på med foliehatten och kryp under sängen istället, ditt fån.
Fotografi på oidentifierade "valobservatörer" av en tjeckisk journalist på plats. http://t.co/5RG8eYAhwK
Du förstorar dig själv som vanligt Cornu, jag har redan tidigare nämnt att jag inte skriver perfekt men är i högsta grad helsvensk född på Gotland. Du och jag har dessutom haft kontakt runt 2000-talet, DICE tiden, innan du bytt namn.
Jag tycker hela denna blogg har förvandlats till NATO psyops i Ukraina frågan.
Rysk sysops: Resonerade, ifrågasättande.
NATO sysops: Aggressiv, hotfull, förolämpande.
@Lars
Jag håller med, jag frågar Cornu varför han för en aggressiv ton och frågar efter belägg till flera påståenden, får alltid "Tyst Psyops" som svar.
När jag frågar om han är betald av Carl Bildt, denne man som skapar mer konflikt än fred och ska vara Diplomaternas minister i Sverige, får jag svaret att han inte är partisk.
Patetiskt. Jag bryr mig inte längre om vad han svarar, folk har hjärna och det mesta går att googla fram.
Håller fullt med dig, det är oerhört aggressiv ton från NATO-lovers. Fattar inte ens varför NATO behövs, Sverige har genom tiden tjänat mycket mer på att vara en neutral part.
Noterar att nyttiga idioter och psyops inte bemöter jämförelsen med den skotska folkomröstningen.
Sverige har aldrig varit en neutral part.
Att vara stark kritisk och ifrågasättande till att ett grannland invaderar ett till sig annat grannland och annekterar detta borde vara en självklarhet för alla, såvida men inte kommer från det angripande landet förstås…
@Axel
Ryssland har ett avtal med Ukraina gälland militärövningar och beträda Ukrainsk mark, det har upprätthållits.
Visa mig vart Ryssland har invaderat? De har rätt att stå utanför Ukrainska baserna på Kiev och inte ett enda skott har avlossats eftersom det är en övning.
@Unknown:
Fler börjar se igenom matrisen. Svenskarnas stöd för NATO anslutning minskar till alla "förståsigpåares" stora förvåning. Inte alls konstigt, folk börjar sakta vakna och se igenom alla speglar och rökridåer.
Den västerländska civilisationen drar snart sin sista suck. Den utlösande faktorn blir det monetära systemets kollaps. Den humanitära och HBTQ stormakten Sverige har noll beredskap för kommande katastrofer.
@Cornu:
Jämförelsen med Skottland haltar. Hade nynazister och fascister genom väpnat uppror tagit makten i London och förbjudit den skottländska dialekten så tror jag nog skottarna snabbat på processen med folkomröstningen.
Men snälla någon, Lars. Nynazister och fascister har inte tagit makten i Kiev. De har några poster i en övergångsregering, som röstats fram av det i demokratiska val valda parlamentet. De har posten som tredje vice premiärminister. Svoboda har ungefär lika stor makt i parlamentet som den svenska motsvarigheten (sd) kommer ha efter valet i september.
Svoboda har makt och är en del av kupp-regimen i Ukraina.
Googla "SVOBODA FLAGS" och se svart-gula flaggor med svastiska-lika smyboler, parader a la brunskjortor.
@Unknown 02684831980499035120: Det är bara löjligt att påstå att Ryssland inte har överskridit avtalet om ryska trupper på Krim eller har trupp utanför deras baser. Det är bara psyops som försöker sprida annan information för att öka förvirringen. Att Svoboda har maket är det ingen som förnekar men faktum är de blev valda i senaste godkända valet och att deras makt bara är en liten del i en interimsregering till nästa val. Det är upp till de ukrainska befolkningen att välja sitt styre inte Ryssland, NATO eller EU.
Ser de värre ut en Nationalbolsjevikernas flagga menar du, Ha ha
Skärpning bland kommentatorerna nu.
Att haka upp sig på stavning och meningsbyggnad är främlingsfientligt och rasistiskt och det skulle cornu aldrig tillåta.
Det är helt okej att superstaten EU breder ut sig österut och flyttar fram sina positioner, detsamma gäller Nato. Men om ryssarna skulle börja tröttna på detta? Och samtidigt känner sig tvingade att försvara ryssar på Krim , då blir det ett jävla liv. Tror att vi ska inse att vi inte ska provocera Ryssland mer genom att utvidga superstaten EU ännu mer österut . Även om vi i väst har galna maktambitioner om världsherravälde måste vi tona ner dom för ryssarna kommer ej acceptera detta så länge till
Jag orkar inte ens bemöta nånting enda längre.
Kan bara konstatera att det var demonstrationer i Kyiv, som den superkorrupte Yanokovitj och hans regim försökte slå ner med våld. Det misslyckades, Yanukovitj flydde och parlamentet utsåg en ny president, och en ny regering av de partier som röstades in i parlamentet sedan tidigare.
Putin hävdar att han vill skydda några i sitt broderland Ukraina, som känner sig hotade. Dessa hot har ej verifierats. Innan vi vet ordet av har han sänt in armen i "anonyma" kläder, och sen är cirkusen igång.
Nu undrar jag bara hur vi kommer framåt. Ska Kriminvånarna tvingas leva i Ryssland ett tag innan de ser om Putin verkligen vill stödja dem, eller om han är mer intresserad av den mark de bor på med allt vad det innebär som militärstrategisk punkt.
Det är ju ingen idé att försöka informera de som har endast propaganda att lyssna på, men här på bloggen finns ju 30 000 "vanligt folk" som väl inte är representativt i kommentarerna? I så fall blir jag också mkt oroad… Tänk om dessa också vill ha skydd av herr Snäll?
Corn,
Vad händer med Guldet då, de 33 ton som gick snabbt att flytta jämfört med Tyskland?
http://www.zerohedge.com/news/2014-03-10/was-price-ukraines-liberation-handover-its-gold-fed
Appropå Ryska Psyops så är det enkelt att googla på Twitterrevolutionen och amerikanska psyops för att inse att det finns två sidor av propaganda.
namne, ja man kan undra vem som har mest resurser och vem som kommit längst i avancerad propaganda. Det är ganska uppenbart för oss med en tänkande, fungerande och analyserande hjärna. Synd att pöbeln inte ser igenom skådespelet.
Om du nu är från gutarnas Ö, vem var först att tala i dalen? Du vet vilken jag pratar om. Varenda gute vet det.
Förresten Cornu, är det ok om jag leker med honom med mina komentarer eller är det att föda honom?
Dra ner foliehatten över ögonen istället, nolla.
Tack, du bevisade just din psyops status eftersom du inte har en aning om vad som sker på den ö där du säger att du bor, lika mycket som du vet vad som händer på en annan halv-ö.
Martin, har det slagit dig att det finns flera med nicket Unknown?
Lol, går alla Gotlänningar och lyssnar på 7-klövern?
Har det slagit dig att om du använder exakt samma namn som någon annan, så kommer du alltid att blandas ihop med de andra med ditt namn? Det måste ha skett mer än en gång för dig, så du måste ju vara van vid det här laget.
@Martin
Kanske det som är meningen? Vi är många.
Martin Sjöqvist, notera att psyopsen och de nyttiga idioterna aldrig har några referenser till sina påståenden.
Snyggt avklätt angående Gotland för övrigt.
Noterar att nyttiga idioter och psyops inte bemöter jämförelsen med den skotska folkomröstningen.
Cornu,
Varför ska vi som inte håller med dig bemöta hur en omröstning sker?
Ni medger därmed att folkomröstningen bryter mot alla demokratiska principer. Då är vi överens.
Cornu,
Det där är ett påstående från din sida.
Hatten av för Martin sjöqvist.
Cornucopia?2014-03-16 10:00
Ni medger därmed att folkomröstningen bryter mot alla demokratiska principer. Då är vi överens.
är det inte du som brukar säga "det har jag aldrig påstått" när man extrapolerar dina uttalanden? Är det bara dina påståenden man inte får extrapolera eller gäller det alla?
Att inte ifrågasätta en ståndpunkt är att acceptera den. I politiska val är det till och med så att om man inte aktivt lämnar in en mötesanteckning så ställer man sig bakom beslutet även ifall man röstade emot det vinnande valet.
Rysskramarna verkar försöka motivera Rysslands angrepp av suverän stat genom att det i senaste valt fanns ett parti med fascist/nazistbakgrund som fick knappt 9% och att USA/NATO inte är bättre.
USA:s och NATO:s överträdelser ger inte Ryssland rätt att göra vad de känner för mot ett tredje land och inget land har rättighet att anfalla en suverän stat pga att man ogillar dess regering.
Att det är ett av våra grannländer som gör detta i vårt närområde gör att det påverkar Sverige lite mer än när t.ex. USA anföll Vietnam.
Jag håller helhjärtat med, det är bara det att det inte verkar gälla Cornu enligt hans egna utsago.
Och ja, det Ryssland gör, gör de med stöd av Ukrainas folkvalda president, tillika överbefälhavare. Borde väl vara lite mer okej då?
Skillass, eftersom Finlands rättmätige överbefälhavare finns i Sverige (Sverige var under längst tid ägare av Finland, alltså har vi rätt till att utse en sådan), och Svenska minoriteter finns i Finland, då har vi med automatisk rätt att ockupera större delarna av västra Finland. Det är annorlunda grund, men exakt samma logik du använder, och logiken är fel.
Den "folkvalde presidenten" är anklagad för folkmord. Bara en sådan anklagan från det egna folket borde väl ändå du fatta att han må vara folkvald, däremot inte vald av folket.
Skillnaden mot din märkliga liknelse här är att Ukrainas folkvalda president inte har blivit utsedd av Ryssland, utan blev framröstad av ukrainarna när de hade tröttnat på den tidigare regimen. Sedan blev han avsatt i en statskupp och befinner sig nu i Ryssland och har bett om deras hjälp. Så nej, det är inte samma logik som jag använder. Kom med en vettigare liknelse med lite mer verklighetsförankring om du ska försöka visa att logiken är fel.
Presidenten är anklagad för folkmord av samma kuppmakare som avsatte honom, inte riktigt samma sak som han 'inte är vald av folket', vad skillnaden mot 'folkvald' nu är.
Allt detta kan man googla fram på officiella nyheter både väst och öst.
2003 Tillsattes en President i Ukraina som var Ukrainare men Amerikansk medborgare och marionett åt USA. Tyvärr blev det stor korruption.
Så man genomförde orangea revolutionen 2005, finansierad av EU och Ukraina skulle bli Eu-land, men så blev det inte – Gasprinsessan Yulia T. var lika korrupt.
Vid folkomröstning fick den EU-vänlige men mer Öst än Yuila, Janokovitj flest röster. Valet hade gott schysst till enligt EU.
För 4 månader sen var EU nära att skriva avtal med Janokovitj men han backade ur när villkoren var för dåliga.
I veckan sa Ukrainas förra Säkerhetschef, han som fick sparken, att det var NATO stay behind trupp som utförde massakern med krypskyttar och att han skickade fråga till regeringschefen om att få sätta in trupp för att ta ut krypskyttar, han fick inget svar så han kunde inte sätta in folk eftersom det troligen krävdes dödligt våld.
Krypskyttarna befann sig inom nuvarande illegitime presidentens område på Majdan och hade således kontroll. Ännu intressantare är det är samma person som hade säkrat område där krypskyttarna befann sig är idag PM, jobbar med Svoboda som har svastika-färgade flaggor och symboler, och samma PM har nu avsatt sägerhetschefen i Ukraina.
för några dagar sen flögs 33 ton guld från Ukraina till USA, ungefär i samband med att den illegitima nuvarande PM besökte Obama och Vita huset.
Under besöket bad dessutom han om att USA skulle skicka in vapen eftersom situationen var alarmerande. Än så länge har inte ett enda skott avlossats från Ryskt eller Ukrainskt håll, bortsett från 2 Ukrainska nationalister häromdagen som ville provocera.
Allt detta är officiell information som sagt och går att hitta både i öst och västmedia. Om du väljer att ta detta som sanning eller ej är upp till dig, google finns alltid.
Själv tycker jag det är upp till Kivjs befolkning att avgöra om de vill tillhöra Ryssland eller Ukraina och tycker de ska få folkomrösta.
Noll referenser om krypskyttarna noterar jag. Så har du också medgett att du är avlönad rysk psyops tidigare och född ryss.
Cornu,
Googla bättre.
http://www.infowars.com/order-out-of-chaos-gladio-snipers-behind-killings-in-kyiv/
Som vanligt blir Cornus ton Aggressiv och hotfull istället för att fråga efter information. Notera att det är Kyiv Post som delar uppgifterna, dvs icke-proryska sidan.
Infowars är en konspirationsnötsajt.
Cornu,
Infowars hänvisar till http://www.globalresearch.ca/ukraine-secretive-neo-nazi-military-organization-involved-in-euromaidan-snyper-shootings/5371611
Du läser inte vad jag skriver va?
Unknown, jag tycker att det är helt meningslöst att kommentera Ukraina på den här bloggen. Herr Cornubot är uppenbarligen inte intresserad av att se myntets båda sidor därför att han antingen får betalt att sprida onkel Bildts CFR propaganda eller är en blind nyttig idiot.
Dock säger Occams razor att det lutar mot det första…
Men snälla söta rara, länkning till infowars hade lett till skrattanfall i Texas, inte ens US vänstern tar i den med tång.
Unknown, du har säkert rätt om ledande figurer bakom Majdan sköt både på kravallpolisen och de egna. Polisen hade en väldigt låg profil och det har framgått tydligt i utlagda filmer. De sköt inte ens i självförsvar när enskilda poliser misshandlades och dödades av demonstaterna. Av olika skäl låg polisen och den militära och civila ledningen lågt. Exempelvis i Göteborg vid minidemonstrationerna där sköt polisen för att döda utan någon som helst egen risk, vilket nog är ganska normalt i världen. Att skjuta på båda sidor var antagligen praktiskt när de höll på och det kräver inte så mycket organisation i sig, utan mer en vilja att trappa upp konflikten och lite logik, vilket ”NATO stay behind” uppenbart har mer av.
Uppenbart finns en ovilja bland makthavarna här och i många andra länder att undersöka saken. Något sådant skulle leda till ändlösa rättsdiskussioner och äventyra de nya makthavarnas legitimitet. Därför blir det nog aldrig något normalt val i Ukraina. Det måste finnas enormt mycket detaljer om detta från de som var på platsen. Ett mer öppet system i landet skulle att slå mot makthavarna och de kommer därför att driva konfrontationen vidare.
Tänk om det blir som på Åland!
1918 röstade de för ett anschluss till Sverige. 98%
Så blev inte fallet.
Däremot så får de tala Svenska och bestämma mycket själv.
Är utgången lika lycklig för Krim?
Nja tror knappas de får en försvarsfri zon-likt Åland (och tydligen Gotland för er som engagerar er)
Min förhoppning är som alltid-den goda!
Det är flera problem som sker i Ukraina just nu.
Dekretet som förbjuder minoritetsspråk, att 33 ton guld har flugits till USA. Googlar man Svoboda flag kommer denna bild bl.a. upp
http://diaryofdaedalus.files.wordpress.com/2014/01/svoboda-party-nazi3.jpg?w=595&h=334
Ukrainas högsta ledare som skriver på lagar trots att de bryter mot Ukrainas konstitution. Rika Oligarker med utländska medborgarskap som blir guvenörer, en av den ägare till PrivatBank, Ukrains största, blev Guvenör för sin egen bankreglering för ett par veckor sedan.
Det är en nation som styrs av en helt annan grupp på 10% av befolkningen och tar fram saker som är emot 90%. och historien från 2003 och 2005 upprepas dessutom
Det finns inget förbud mot minoritetsspråk i Ukraina. Det förslaget gick inte igenom.
Dessutom är i själva verket Krims "premiärminister" en nazist och flera anhängare av samma parti finns fotograferade i nazistuniformer. Se tidigare inlägg i ämnet.
Till övriga läsare – signaturer "Unknown", finns några stycken, ljuger som borstbindare. De blandar halvsanningar med lögner för att legitimera lögnerna.
Cornu,
det gick igenom att statliga organ bara ska använda Ukrainska, förbudet om att använda språket ute på gatan gick inte genom.
Cornu,
Jag har lagt fram fakta med källor från västmedia och pro-ukrainska.
Jag har försökt hålla dialog med dig.
Att du inte inser att dels det finns flera Unknowns är ditt problem.
Att du inte kan argumentera utan måste bli hotfull och aggressiv är bara bristande.
Jag tror fullt ärligt att göra personangrepp med påståenden om att jag är född här eller där, är avlönad av hit eller dit, dels inte hör hemma i sammanhanget.
Att ditt argument dessutom för att jag har fel att jag skulle ha icke-svensk nationalitet är bara löjligt, du vet ingenting om mig, tyvärr. Du framställer dig som en tragikomisk person.
Precis som svenska politiker då Cornu.
@Oppti: Tror det blir svårt att få Ryssland att gå med på att göra Krim till en demilitariserad zon, som på Åland. Hela syftet med överfallet är ju att säkra upp sina baser där. Men om det blir resultatet någon gång i framtiden vore det synnerligen ironiskt 🙂
@ErikG
Ryssland kunde inte demilitarisera sin flotta i Kiev när Sovjet föll. Det var ett stort problem både för Ukraina, Ryssland och UN. Lösningen blev ett avtal fram till 2054 där Ryssland fick möjlighet att bl.a. tillgå infrastruktur som behövs för övning.
Det är nog mer pikärt för Ryssland att Kiev nu folkomröstar att tillhöra Ryssland eftersom det skapar mer spänning, men Ryssland kan inte hindra Kiev eftersom det går under Ukrainas konstitution, samtidigt har regionen Kiev avsagt sig Ukrainas konstitution eftersom man inte erkänner den nya kupp-regimen.
Så vad ska man göra? Ryssland måste förbereda sig på att Kiev kan bli invaderad av Ukraina.
Som sagt, pikärt. Tror att båda länderna önskar att de kunde återgå till tidigare position, men Ukrainas nuvarande regim rensar för fullt, inför lagar och skeppar iväg guld som betalning, allt för att hålla sig vid makten.
Googlar man Putin får man upp följande bild:
http://2.bp.blogspot.com/__Ei_dKIFdx0/TKZhIKcNghI/AAAAAAAABJo/XJ106Fk6nsw/s320/Unknown-1.jpeg
Det finns endast en Unknown med länk till http://www.blogger.com/profile/02684831980499035120
(Notera namnet på bilden…)
@ Unknown
Du har sunda åsikter, det finns alltid två sidor i en konflikt. I det här fallet tycker jag ryssarna har de bästa argumenten.
Och när någon börjar gnälla på meningsbyggnad och stavning så är det ett tecken på att argumenten är slut.
När argumentationen brister får man ta till andra medel.
Vilka argument då? "-Vi vill behålla våra baser, så vi lägger beslag på hela området för att vi kan."?
Som krigs-nörd kan jag ju inte annat än respektera och applådera Rysslands agerande. Utan att avfyra ett enda skott har de tillskansat sig ett strategiskt viktigt område. Att de har den politiska viljan och modet och de militära medlen att göra detta tycker jag är värt lite beundran faktiskt. Även om det strider mot varenda jäkla internationell lag och rätt som finns, och att det generellt sett kan liknas vid en mobbares uppträdande på skolgården.
@ErikG.
Kiev ÄR Ukrainskt och erkänner inte Ukrainas nya kupp-regim eller deras nya konstitution. Därför håller man ny folkomröstning.
Ryssland har INGET att köra med Kievs konstitution.
Amen.
Det måste ju finnas mängder med kärnvapen till fartygen där som riskerar anfall från vettvillingarna i Kiev. Det är väl bara en tidsfråga tills de dammat av sina S-300 så självklart måste Sevastopol säkras bortom skotthåll.
Karnevalist, du är fullt medveten om att Ukraina gav alla sina kärnvapen till Ryssland i Budapes-avtalet, i vilket Ryssland accpeterade Ukrainas gränser? Ukraina har inga kärnvapen, Ryssland har mängder.
Och vilka bevis finns det för att den Ukrainska regeringen har haft några som helst planer på att anfalla och ta över den ryska flottbasen? Noll, nada, inga.
MS:
Ja, hur mycket kärnvapen har ryssarna i Sevastopol? Som ansvarig för sina kärnvapen väntar de knappast på bevis när läget är som det är.
Hur skulle du gjort om det varit dina kärnvapen?
Jaha, man invaderar ett grannland för att öka säkerheten för de egna kärnvapnen?
USA bör alltså omedelbart:
1. Flytta kärnvapen till Guantanamo om de inte redan finns där.
2. Invadera Kuba.
3. Flytta kärnvapnen till övriga Kuba.
4. Invadera resten av Sydamerika och flytta kärnvapnen dit.
5. Besätta Sydpolen.
6…etc…
Idiot.
You
Jaha.
Din mamma är tjock och luktar bacon.
Varför kan du inte debattera normalt?
Front National är inte ett fascistiskt parti. Cornucopia, däremot, är fascist enligt ryskt språkbruk eftersom han är en fiende till Ryssland. Det är så Ryssland använder ordet fascist, dvs om fiender.Där ser jag förresten en likhet mellan Ryssland och Cornucopia, båda använder ordet fascist om sina fiender snarare än om egentliga fascister. De enda vinnarna på att ordet fascist missbrukas är de riktiga fascisterna.
OM du googlar "Svoboda Flags" så får du upp bilder på svart-gula flaggor med svastika-lika symboler och brunskjort-parader.
Och Googlar du Putin får du upp bilder på Putin med regnbågsflaggan eller t.ex. denna:
http://2.bp.blogspot.com/__Ei_dKIFdx0/TKZhIKcNghI/AAAAAAAABJo/XJ106Fk6nsw/s320/Unknown-1.jpeg
Oavsett vad ett parti som fick under 9% i senaste valet har gjort rättfärdigar inte detta Rysslands invasion. Fascister finns det på bägge sidor dessutom. Aksenov är ju inte en sån trevlig prick t.ex.
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/russian-troops-invade-kherson-oblast-ukrainians-declare-right-to-fight-back-339509.html
Det verkar som att Ryssland placerar militär bara på skyddsobjekt och inte några andra håll.
Det är för tidigt att dra slutsatser.
Skyddsobjekt? Det är alltså helt OK om Ryssland placerar militär på Gotland då om de anser att detta är ett skyddsobjekt?
Den frågan vill ingen av Unknown svara på. Har förresten något svenskt parti ännu föreslaget att ett psykologiskt försvar omedelbart ska börja byggas?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vi får väl se om Putin nöjer sig med Krim. I så fall är det inte hela världen. Cornu skulle nog bli ganska ledsen om Gotland på något sätt gled över i utländsk kontroll och tycka att man borde försöka stoppa detta. Ungefär likadant ser ryssarna så vitt jag förstår på Krim.
Men visst kan Putin vara ute efter mer än Krim. Det visar sig. Vissa anser uppenbarligen att man bör förutsätta det värsta och anta att Putin är en ny Hitler. Jag tror nog att man skall försöka hålla huvudet lite kallt, för det finns det så gott om galningar som lätt startar ett krig om det börjar koka för mycket i huvudet på dem.
Så det torde vara klokt att tills vidare hålla öppet för att Putin "bara" ville försäkra sig om fortsatt tillgång till Krim.
1999: Ryssland kanske bara vill ha kontroll över Tjetjenien. Det är för tidigt att säga något.
2008: Ryssland kanske bara vill ha kontroll över Tjetjenien, Sydossetien och Abchazien. Det är för tidigt att säga något.
Början av mars 2014: Ryssland kanske bara vill ha kontroll över Tjetjenien, Sydossetien, Abchazien och Krim. Det är för tidigt att säga något.
Mitten av mars 2014: Ryssland kanske bara vill ha kontroll över Sydossetien, Abchazien, Krim och östra Ukraina. Det är för tidigt att säga något.
Vad kommer sedan? Resten av Ukraina? Är det för tidigt att säga något även då?
Ryssland hävdar att delar av Sydpolen är ryskt territorium, fortfarande för tidigt?
Delar av Estland, fortfarande för tidigt?
Resten av Baltikum, fortfarande för tidigt?
Gotland, fortfarande för tidigt? Gotland kan ju klassas som skyddsobjekt för att skydda ryssar och är då enligt Putins och ryska psyops legitimt mål.
Du börjar spekulera om framtiden…
Vad fan har du tänkt företa dig då? Det är ingen som kan kasta ut Ryssland ur Krim. Dags att fatta det kanske. Men du låter som att du tycker att det är dags att starta krig mot Ryssland i förebyggande syfte. Jo, det slutar säkert bra…
Men Kuckeliku! Som svensk måste du ju veta att det enda vi kan vara säkra på så är det att det kommer en starkledare utifrån Ru som själper ordningen i närområdet, eller globalt beroende på momentum. Motsatsen har aldrig hänt!
Vi vet med säkerhet baserat på de senaste 500 årens historia att vi alltid kommer hamna i en spänd relation med Ru, Antingen imploderar dem, eller expanderar oavsätt så får vi förhålla oss till den verkligheten.
Kuckeliku.
Bra fråga. Vad fan har Axel & puddas för lösning på problemen, – nu och i framtiden? På något vis har de m fl tappat helhetsbilden och letar efter Monstret under sängen.
Karnevalist: Lösning på problemet är det nog ingen som sagt att de har, vad man vill poängtera är att undfallenhetspolitiken inte har fungerat i dessa dagar och aldrig heller tidigare i historien.
Man måste hitta ett annat sätt att handskas med Rus expansion. Ökad handel och ökad säkerhetspolitik är väl vägen till en fredligare relation.
Ok puddas. Men att bara ha valet undfallenhetspolitik eller anfallspolitik verkar lite fantasilöst.
Jag har ingen makt över Ryssland och inser också att Krim troligen kommer annekteras av Ryssland. Detta troliga faktum hindrar dock inte mig från att kritisera Ryssland och jag skulle vilja att alla stater kritiserar andra stater som anfaller andra suveräna stater. Trycket på ledande personer i Ryssland borde ökas allt eftersom överträdelse ökar och detta borde ha startat för länge sedan men eftersom t.ex. USA, Kina inte har varit bättre själva och att EU är beroende av rysk olja och gas så är det rätt lama protester från världens stater med makt. Förhoppningsvis inser dessa att det inte är så bra att vara beroende av Ryssland samt att ens egna handlingar får konsekvenser.
Att säga att det inte är säkert att Ryssland dragit in stora mängder militärer in i Ukraina eller vänta och se vad som händer härnäst är bara dumt.
Karnevalist: Det var därför jag skrev ökad handel och säkerhetssamarbete. men jag tror inte Ru är intresserad av detta alls, jag tror de tjänar deras syften att polarisera öst/väst.
En bra sak att göra är att beslagta de pengar som personer i den ryska regimen har på utländska konton. Sen skulle Ryssland kunna vägras deltagande i idrottmästerskap. Det finns naturligtvis många sätt att agera som inne innebär väpnat anfall mot Ryssland men som ändå gör det klart att agerandet på Krim får konsekvenser.
Hade förstås varit bra om liknande åtgärder gällt de amerikanska övergreppen på folkrätten också, men vi kan bara göra det möjliga.
Unknown kanske är en av ArgosEyes anställda (ref: Anders de la Motte, Geim-trilogin) ;)) Känner mig lite söndagskonspirationteoretisk…
Nu avslutas även den politiskt bromsande faktorn paralympics, den kommande veckan lär tydligare visa om Putins marschriktningen består.
cornu: " inbjudna "övervakare" från europeiska fascistpartier som italienska Lega Nord och franska Front Nationale"
Är de övervakarna ditskickade av de Ukrainska kuppmakarna med Svoboda i spetsen?
Svoboda står väl Lega Nord och Front Nationale politiskt nära?
Så mycket pro-ryskt propagandaskit som jag sett i kommentarerna här, har jag inte sett någon annanstans. Det är snarare ett bevis för att Cornus blogg är betydelsefull i debatten, så det ska nog Cornu ta positivt.
Sen har vi ju de "självförsvarsstyrkor" som INTE är ryska enligt Putin. Då måste jag fråga alla er pro-ryssar, var man kan köpa hemlig rysk telekrigsutrustning på den öppna marknaden?
Antingen är truppen på Krim RYSK och då ljuger Putin. Eller så är den inte RYSK och ni kan inte ens rationellt förklara hur hemlig rysk försvarsmateriel har kommit till civilisterna i Krim. Dessutom så har dessa "självförsvarsstyrkor" helt plötsligt lärt sig att hantera den hemliga materielen. De håller dessutom en MYCKET hög militär disciplin. Vilket står i bjärt kontrast till de demonstranter/provokatörer som är pro-ryska.
Tyvärr måste jag säga att de som kommer att förlora mest på invasionen av Krim är ryssarna.
EU KOMMER att hitta ett sätt att bli oberoende från Ryssland. Ryska oligarkers/politikers tillgångar kommer att frysas och de kommer inte att få tillträde till EU eller USA.
EU KOMMER att satsa mer på sina försvarsmakter. EU:s ekonomiska makt är ÅTTA gånger högre än Rysslands. Precis som Sovjetunionen blev sönderrustat, så kommer Ryssland att bli sönderrustat.
"Den andra halvan av en människas liv består av vanor som förvärvats under den första halvan."
Detta citat av Dostojevskij säger kanske en del om hur politruken och zampoliten Putin tänker.
Problemet är bara att det tankegodset har övergivits av resterande världen, eftersom kommunismen inte är en hållbar samhällsideologi.
mvh
Statsmannen
Tack, statsmannen. Ja, man får se det som något positivt. På köpet kan vi bli mindre beroende av fossila bränslen.
Jag tror inte att det Europeiska konkursboet har förutsättningar för att göra sig oberoende av Ryssland. Du bara drömmer. Det tar oss tjugo år att bli oberoende, om vi satsar hårt på kärnkraft och biobränslen.
Motståndet mot fracking kan tänkas minska något när Ryssland visar sig vara så aggresivt…
Håller för övrigt med Statsmannen. Ryssland är förloraren i denna soppa. Se t ex intervjun med Kimberly Marten (Barnard College, Columbia University) på http://www.thedailyshow.com/full-episodes/thu-march-6-2014-kimberly-marten
Statsmannen,
General Martin Dempsey ansåg sig 5 mars inte ha bevis för att de mystiska "självförsvarsstyrkorna" verkligen tillhörde ryska staten.
http://www.c-span.org/video/?c4486159/dempsey-admits-us-evidence-information-military-forces-crimea-russian-troops
Kanske de är lejda av någon privat aktör? Det finns i flera länder företag som sätter upp olika typer av miliser bestående av före detta soldater.
Statsmannen,
"Ryska oligarkers/politikers tillgångar kommer att frysas och de kommer inte att få tillträde till EU eller USA".
Enligt uppgift flyttades berörda personers tillgångar till Östra Asien för över två månader sedan.
Martin. 11:24
"Självförsvarsstyrkorna" kan ju också vara en avknoppning eller privatisering från armén som får hyra sin utrustning liten här och var. En rysk variant av Blackwater helt enkelt.
Inget konstigt med det alltså.
Tror du på det själv, Karnevalist, så är du dummare än tåget.
Annars visar du bara att du uppenbarligen är en nyttig idiot eller betald agent.
Tror ingenting Cornu.
Jag söker bara fakta så det vore ju bra om du kan förklara varför inte en del av armén kan privatiseras. Åtminstone i juridisk mening.
Den ryska taktiken med avtagna gradbeteckningar och nödtorftigt täckta nummerplåtar fungerade ju utmärkt på många kommentatorer här på bloggen. Så mycket uppnått med så små medel, måste faktiskt motvilligt beundra den smarta taktiken.
Cornu. 12:03
Här har vi en intressant intervju av ett befäl, eller det kanske heter arbetsledare i de "privata" "självförsvarsstyrkorna".
Han säger att de köper allt utom vapen från Armémuseums butik på Östermalm i Stockholm. Större leveranser ombesörjs av Arboga Pallservice.
Jag tror honom naturligtvis inte. Det vore ju onödigt elakt mot dig.
Men han ljuger tillräckligt bra för att övertyga Tatar TV och deras tittare så lögnen är kollosal och väl planerad vilket i sig vore ett onödigt risktagande om det inte finns ett juridiskt stöd för deras agerande.
Vill också muntra upp dig med militärt aktuella bilder och filmer från Ukraina. Moderatorn kämpar på bra för att hålla borta alla åsikter till bildmaterialet.
Jag noterar ovan att Unknown (120) på flera ställen börjat skriva Kiev istället för Krim. En freudiansk felsägelse kanske?
Ser det också nu:
"De har rätt att stå utanför Ukrainska baserna på Kiev"
"Kiev nu folkomröstar att tillhöra Ryssland"
"samtidigt har regionen Kiev avsagt sig Ukrainas konstitution"
"Ryssland måste förbereda sig på att Kiev kan bli invaderad av Ukraina. " (Krim (och Kiev…) är en del av Ukraina)
"Kiev ÄR Ukrainskt och erkänner inte Ukrainas nya kupp-regim"
"Ryssland har INGET att köra med Kievs konstitution."
Verkar som att Unknown 120 fortsätter med samma lögn som Putin att rysk militär inte har gått in på ukrainskt territorium utanför baserna, att de har något som helst att göra med valet osv och ändå står det ryska soldater vid valbåsen, flygplatser och regionsbyggnader…
cornu: "Återstår då den svenska extremhögern, den sk sd-svansen"
Nu behöver vi reda ut lite fundamentala saker.
Men vänster menar man: en omfattande statsmakt som har närmas 100% styrning av ekonomi, och ingen näringsfrihet, ingen rörelsefrihet mm.
Höger är motsatsen till vänster och motsvaras närmast av libertarianer.
Att kalla "sd-svansen" för libertarianer är bara svårt okunnigt. Och extremt fel. SD, speciellt med tanke på begränsningar i rörelsefrihet, är att betrakta som till vänster.
SD och höger är stora politiska motståndare.
SD är ungefär som svenska Socialdemokraterna på 60-talet. Eller kanske finländska socialdemokraterna på 80-talet som tycket att det räckte med 5 flyktingar per år.
Det förefaller fjantigt att anse att vänstern brukar vara fientlig till rörelsefrihet. Var i all världen har du fått det från?
Sovjet. DDR. Nordkorea. Eller var/är det högern som styr/styrde i dessa länder?
Vänstern har styrt i flertalet länder på Jorden. Länderna du nämner är/var kommunistiska. Det var dock inte så svårt att flytta mellan olika kommunistländer som jag uppfattar det. Bara det att få hade intresse av det. Stalin var minst lika pigg på folkomflyttningar som den fina marknaden är. Vänstern i Sverige var inte ett dugg negativa till arbetskraftsinvandring på 60-talet och framåt. De socialdemokratiska regeringarna i Norden såg också till att det gick lätt att flytta mellan de nordiska länderna långt innan EU.
Stalins folkomflyttningar är bra exempel på avsaknad av rörelsefrihet. Det är staten som bestämmer var man ska vara. Inte individen.
I Sovjetunionen fick folk inte åka över gränsen utan statens tillstånd. Inte ens ut.
Det fanns även restriktioner på att röra sig inom Sovjetunionen.
Till vänster är det staten som bestämmer. Till höger är det individen.
Vi ska inte heller glömma att NK är en av de få staterna som erkänt Krims självständighet. Sköna polare Putin har.
Troligen kommer folkomröstningen på Krim att gå Putins väg.
Hur sedan Putin agerar blir intressant. Kommer han t ex att försena införlivandet av Krim förebärande formella hinder för att komplicera västs beslut om sanktioner?
http://www.stripes.com/saceur-says-forces-at-work-in-crimea-are-under-russian-command-1.272390
Vi vet mer idag än vi visste 5:e mars.
Men det är klart att det finns många raska gossar på Krim som är "frivilliga" locals.
😮
Statsmannen,
Chefen Saceur, Philip Beedlove, använder ordet "believe", inte "vet".
Det kan handla om personal ur ett service företag. Här ett exempel på ett sådant med tvivelaktigt rykte. Det råkar ha kontor i regionen.
http://northbridgeservices.org/
Mycket landsförrädare här verkar det som. Precis den typ av människor som kommer att stå på fel sida när ryssen kommer hit. Ryssland har invaderat ett annat land. Den som påstår något annat är betald av fienden.
Pratade med en granne, en dam med ukrainskt medborgarskap som precis kommit tillbaks efter tre veckor i Ukraina där hon besökte sin sjuka mor. När jag frågade henne om valet och hur stämningen var sa hon att om valet gällt hela Ukraina och en sammanslagning med Ryssland så hade majoriteten röstat för en sammanslagning. Hon sa att Ukraina är ett fattigt land som har haft ett kaosartat styre under en längre tid. Allt som produceras går på export till Ryssland och alla har släkt och vänner i Ryssland. Alla kan prata ryska. Hon sa att styret i Ryssland inte är bra, men ändå oändligt mycket bättre än Ukrainas.
Sa hon. Är ingen rysskramare, men tycker om att det är lite balans i världen.
Stoppa pressarna! Fredrik har hittat en person som föredrar ryssland framför ukraina! Då kommer ju omedelbart invasion av rysk militär och av ryssland framtvingad "folkomröstning" i helt annat läge! Varför bry sig om att det folkvalda parlamentet inte har någon majoritet av partier som gått till val på att ansluta ukraina till ryssland när det i stället går att lyssna på "en dam med ukrainskt medborgarskap" boendes i sverige?
Karin stavade Ryssland med litet r. PsyOps?
I dag Krim i morgon Alaska?