En av de sista svenska fordonsklenoderna, Scania (OMX:SCV B), fick igår ett bud på sig om 200:- SEK från storägaren Volkswagen. Volkswagen äger 45.7% av aktierna och 70.9% av rösterna, så man kontrollerar redan bolaget.
Budet är som vanligt villkorat med att Scania får ihop 90% av rösterna, men det höjs nu röster om motstånd i media. Frågan är dock om man kommer lyckas stoppa budet och om det egentligen finns någon anledning till att göra det. Volkswagen kontrollerar redan Scania och 100% kontroll bör knappast innebära någon skillnad. Dräneringen av Scania kompetensmässigt över till Volkswagenägda MAN kommer ske ändå.
Dagschart Scania B |
Aktiespararnas Riksförbund (“Aktiespararna”) välkomnar budet.
Scaniaaktien har gått starkt de senaste veckorna, så viskningar kring budet kan mycket väl funnits i marknaden. Aktien stängde på fredagen på 147:50, och budet kom efter stängning.
Att Scania de facto redan gått till utlandet är bara ännu ett exempel på att svenska storföretag säljs ut från landet, samtidigt som några nya inte skapas. På sikt kommer förstås både fabriker och varumärket Scania att försvinna in i tyska MAN. Ett stopp för budet kommer inte ändra på det.
Däremot kunde styggelsen med röststarka A-aktier och röstsvaga B-aktier gjort att Scania inte hade varit i Volkswagens kontroll från första början.
51 kommentarer
"samtidigt som några nya inte skapas". Ibland är du verkligen sjukt negativ.
http://www.allabolag.se/5568192388/Mojang_AB
Mojang har 23 anställda. Storbolag?
Härnäst kommer du väl dragandes med att Facebooks 70 anställda i Luleå, som drar lika mycket nettoenergi som hela SSAB med tusentals anställda, är en framgång?
Snarare visar Facebook och Mojang att allt färre kommer få plats på arbetesmarknaden trots BNP-tillväxt framöver.
För övrigt kunde man utrotat världssvälten eller koloniserat Mars för samma summa som FB köpte WhatsApp för.
Hur många anställda var Scania två år efter starten?
Dice, 500 anställda som tjänar typ 40% mer i snitt än en scania-anställd. Intäkter som till mycket stor del kommer från utlandet.
http://www.allabolag.se/5567106520/bokslut
Lustigt i sammanhanget att även DICE är utlandsägt 🙂
Whatsapp affären är sannerligen skrämmande och ett tecken i tiden, 120 mdkr för en sms tjänst som är gratis (eller nästan; 7 kr) och inte har några intäkter och inte bidrar det minsta tlll varken samhället eller produktionen, en felallokering av kapital av ödesdigra mått. Precis som hela finansbranchen som i USA kostar mer än den bidrar med till bnp. Världen har blivit psykopatisk.
@Plassa
Vad menar du egentligen med "bidra till samhället"? Porrbranchen är tydligen en rätt luckurativ verksamhet – skulle du säga att den "bidrar till samhället"? Egentligen tycker jag det är rimligt att utgå från att se till ifall man tillhandahåller något som folk efterfrågar och är villiga att betal för (vad det kostar att tillhandahålla).
Vidare tror jag du använder begreppet "psykopatisk" på ett felaktigt sätt…
Folk efterfrågar porr och är uppenbarligen villiga att betala. Alltså bra?
Folk efterfrågar knark och är uppenbarligen villiga att betala. Alltså bra?
@Cornucopia? & Kuckeliku
Det beror ju på vem man frågar. De som efterfrågar det tycker kanske det är bra.
Sen är det ju en fråga ifall man skall förbjuda saker av olika anledningar. Det kan ju vara att vissa lider avsevärd skada av något eller dylikt. Att basera det på att något inte anses "bidra till samhället" låter som en ganska fascistoid motivering.
Nej, man bör förstås fråga sig om det bidrar till individens livskvalitet. Det är väl så viktigt som huruvida det bidrar till samhällets bästa.
Just porr och droger brukar vara tecken på bristande livskvalitet, och försök att kompensera på artificiell väg.
Du har nog lite för negativ inställning till porr, möjligen av familjeskäl. Snart sagt alla män gillar att titta på naket även om det bara rör sig om bilder. Flertalet kvinnor är också intresserade. Många par tittar på erotik tillsammans. Man måste inte vara storkonsument. Nakenbilder är också porr, så det måste inte handla om grova porrfilmer.
Naket=anatomi
Påklätt=modemagasin
Däremellan=trivsam titt.
whatsapp är en bra tjänst, men det finns liknande tjänster som lätt skulle kunna ersätta den. mycket möjligt att användarna snart går vidare till något annat, jämför med icq – msn etc.
och då är frågan vad det är värt sen..
@Cornu
Det kan man ju säga om många företelser i sammhället, men borde det inte vara bättre ide att försöka åtgärda rotproblemet istället för att förbjuda folk att försöka lindra symptomen?
Att kräva att allt som görs och produceras skall bidra till "samhällsnyttan" är en fascistoid inställning. Man bör fråga sig ifall (det bör vara så att) medborgarna är till för att serva staten eller staten som är till för att serva medborgarna.
Det återstår att se vad de vill göra med sina 90% av rösterna. Eftersom budet är vilkorat på detta så bör de rimligen ha något i kikaren som förutsätter en så kvalificerad majoritet. De kan iofs då tvångsinlösa resten av aktierna, men sen då?
Snart bara enmansföretag kvar.
" man"?
Finns det dylika i Sverige?
Enligt omröstningen i går vill ju i vart fall denna bloggens röstande i stort antal vara satta under förmyndare.
Ja, jag är sorgsen.
( min hustru har gett mig tillåtelse att skriva detta!….)
Annars kan man ju skilja på viktiga och oviktiga saker. Systembolagets vara eller inte torde vara ganska låg prio för icke bokstavstroende.
Södertälje hade två stora arbetsgivare Scania och Astra. Nu är bägge i utländska händer.
På samma sätt som de flesta av våra stora företag äger och sysselsätter fler i utlandet än i Sverige.
Systemet med A och B aktier har givit oss stora företag med litet ägande.
Nu är allt utom boendet med flexibelt-vilket sätter press på arbetsfixarna!
Idagens SVD så klagar man på den 20 lapp som nån vill sänka assistansersättningen.
Av artikeln an man utläsa att varje brukare får ca 5000 årstimmar i snitt-vilket sysselsätter ca 4 personer i snitt. Allt för att en person skall kunna få leva så fritt det går med sitt handikapp. Bra arbetsgivare för framtiden!
Ja eller hur! Låter bra tycker jag …
På sikt blir vi motsvarande mongolien, med söndervittrat samhälle där vi lever på rennäringen kommer Tyska företag att om 50 år bygga nya fabriker hos oss, inte för att vi kommer få jobba på dem, det sköter automationen, utan för att vi är så fattiga här att vi kommer acceptera utsläpp som Tyskland inte accepterar hos sig.
För handen på hjärtat, våra ingenjörer försvinner in i konsultträsk eller utomlands, om konsulteringen sker inte ens längre på t.ex. astra och minskat på ericsson som nästan enbart kör indier ( de sämsta indierna, eftersom våra ingenjörslöner är eftersatta övriga europa)
Även skribenterna på DN börjar fatta att jobben försvinner. När trillar polletten ner hos Reinfeldt tro?
http://www.dn.se/kultur-noje/kristofer-ahlstrom-symbolen-for-kolonial-krigforing-haller-pa-att-tvatta-sitt-varumarke/
Det är upp till människan om tekniken skall bli en välsignelse eller leda till ett tredje världskrig.
Det utländska ägandet av stockholmsbörsen påverkas inte nämnvärt när Scania försvinner eftersom eftersom det är en bit över 40 procent (rekord) och ungefär som i företaget idag. Kan inte utländskt ägande förbjudas som i Zimbabwe? Problemet är att då kommer nog inte längre olja, mat och annat från utlandet. Zimbabwe och ännu fattigare länder ligger på vissa sätt bättre till. Där vet de mer var botten finns och kommer inte att smacka i så hårt.
http://www.dn.se/ekonomi/zimbabwe-forbjuder-utlandskt-agande-i-allt-fler-branscher/
Men, men, men… var det inte så att ett av de tyngsta argumenten för att gå med i EU var att om vi stod utanför så skulle företagen flytta utomlands eller bli uppköpta och jobben försvinna?
Nämn EN bra sak med EU som ESS ovh OSSE inte redan löste?
Jobben försvinner hur vi än gör. Det är förmodligen mänsklighetens största utmaning för närvarande. Det är meningslöst att försöka "skapa arbete". Vad vi behöver är globala och framförallt nationella medborgarlöner så att folk kan ha ett drägligt liv även om de inte hittar något arbete. Alternativt är multigigadöd.
En landskatt och en global kapitalskatt kan nog också vara nödvändigt, men jag har för närvarande inga konkreta förslag på sådant.
Utan avundsjukan och med en platt skatt sedan längre och många fler förmögna hade utvecklingen varit en helt annan.
Precis! Vad gör vi utan tillväxt? Nackskott och i diket för alla sjuka och arbetslös? Eller sätter vi igång och försöker lösa problemet? …. tick, tack… tiden går..
Nu är ni lite negativa. Det finns fortfarande plats för prekariatet, ni vet de som i en helt osäker tillvaro hoppar mellan olika låglönejobb för att få livspusslet att gå ihop. Jag ser faktiskt en lysande framtid för prekariatet. Något att satsa på för nästa regering, kanske till och med speciella utbildningar.
Om något land skapar något bra som är bättre än USA:s företag så köper jänkarna upp det, helt enkelt.
Hotmail var en indisk linux-produkt, idag synonym med Microsoft. Samma väg gick Nokia. Skype.
Google, de köpte Hans Roslings Visualiseringsteknik. Dice ägs av EA (ett skitbolag som själva inte kan ta fram något längre).
Volvo Cars är Kinesiskt. Astra blev kidnappad av konkursboet Zenica och ruustar ner för fullt.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/svenska-foretag-flyttar-utomlands_8577990.svd
I undersökningen deltar mer än 600 svenska företag med fler än 100 anställda. Av dem hade 13 procent flyttat en eller flera delar av verksamheten utomlands mellan åren 2009 och 2011. Det innebär att omkring 6 200 jobb i Sverige förlorats, motsvarande i genomsnitt ett av 250 jobb inom näringslivet.
Och då räknar vi inte med jobben runt detta, allt från underleverantörer till lunchrestauranger, fastighetsförvaltning, transport, frisörer mm.
Jag vill verkligen veta vilka jobb det är som har skapats som Alliansen prata om, är det McDonaldization? Dvs är det låglönejobb för lågutbildade där vår högutbildad ungdom är överkvalificerad och tvingas till Norge?
Som Cornu påpekade, Facebook köpte 10-mannabolaget whatsupp för 19 Miljarder USD, sm kunde ha använts till att utrota världssvält, vinna över Polio eller täcka 4 år av FNs Livsmedelsprogram
Håller med. Finansmarknaden drunknar i likviditet (billiga pengar), vilket naturligtvis leder till missbruk av sagda pengar.. Idioti!
Polio?
Malaria menar du kanske?
McDonaldization kommer inte heller fungera, eftersom hamburgerbarerna snart kommer vara ganska helautomatiserade. DI hade för övrigt för några dagar sedan en artikel om att överutbildade knycker enkla jobben – i Sverige.
http://www.di.se/artiklar/2014/2/18/overutbildade-knycker-enkla-jobben/
USA har inget specifikt att göra med att köpa upp företag, annat än att det finns en massa stora företag där. Det pursvenska globala och mångkulturella Ericsson håller t.ex. hela tiden på och köper upp företag för att hålla sig med en komplett produktportfölj, så att man behåller sin attraktion på marknaden. Har man 40% av världsmarknaden av något kan man inte slå sig till ro. Om någon orkar kan ni ju alltid kolla upp vilka företag /// köpt och sålt. Det är ungefär som Borgkollektivet som assimilerar allt som de finner användbart.
Från dig, Cornu, hade jag förväntat mig lite vettigare bedömning än vad man får läsa på DI. För det första borde gnällspikarna fundera på hur Scania skulle se ut om sammanslagningen med Volvo hade gått igenom. Två premiumprodukter med olika märken. Tror ni det hade funnits något kvar i Södertälje?
Istället lät VW investera Östling rejält i Södertälje. Östling förespråkade själv 4% av omsättningen för forskning och utveckling. Sedan 2007 när VW kopplade greppet har den siffran gått upp till 6-7%. Inte minst för att Östlings försäljningsprognoser inte inträffade. 2007 förutsåg han utifrån dåvarande volym 75000 enheter en fördubbling fram tills 2015. 2013 blev det 80000 enheter. Inte konstigt att man måste spara nu. Det är inte VWs fel.
Varför skulle VW lägga ner Scania? Har Mercedes lagt ner Freightliner eller Volvo Mack? Märken som ligger i topp lägger VW inte ner, se bl a Audi och Porsche. Fast nu är det så att Scania inte längre är bäst på t ex förbrukning. Mercedes har åtminstone kommit ikapp om inte gått om Scania. Volvo har ingen överhörning med personbilsverksamheten, de ligger risigt till med förbrukningen. VW är i detta läge alltså en utmärkt partner som gynnar Scanias konkurrenskraft. Minoritetsägarna i Scania förhindrar dock samarbete med VW och MAN.
Det är dags att vakna. Dagens svenska ägare i Scania hindrar faktiskt konkurrenskraften i Scanias produkter.
1. För det första ska du inte ha några förväntningar på mig. Jag är en alldeles vanlig, normalbegåvad man.
2. VW kommer inte lägga ner Scania just nu. Nedskärningarna och flytten kommer när konjunkturen viker nästa gång. Till skillnad mot Freightliner och Mack, så ger inte Scania en fot in i den enorma amerikanska marknaden, så du kan inte riktigt jämföra.
Näedu Lars, begåvad är du visst!
Nej, då hade rigger inte blivit besviken. QED.
1. Jag uppskattar din i vanliga fall höga nivå. Det bygger du upp förväntningar med. Det är något väldigt mänskligt. Ta det som ett komplimang!
2. Din spekulation anser jag som överdriven, inte bara för att MAN inte heller ger någon fot in i USA. VW har hittils inte lagt ner eller flyttat något märke, inte ens problembarnet Seat. Däremot har man t ex investerat stort i utveckling hos Skoda som ändå bara är en volymtillverkare utan någon vidare marginal. VW skär säkert inte ner i sina vinstmaskiner Audi, Porsche eller Scania utan vidare.
Cornu har helt rätt. Vi kan ju se till grannen AstraZeneca som satsade stort på forskning i Södertälje efter sammanslagningen, men när det gick sämre så stängdes först Lund och sen Södertälje men även sites i USA och UK. Astra hade klarat sig bättre utan Zeneca och ett uppköp av Scania kommer leda till neddragningar, frågan är bara när. Men då får väl stan satsa på att bli världsledande inom flyktingmottagning och dra in skattekronor den vägen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag frågar mig om situationen med att lokalt stora företag köps upp av utländska intressen är unik för Sverige? Min teori som jag inte orkar kontrollera är att den inte är det, och att vad vi ser inte är ett resultat av bristande svensk konkurrensförmåga utan ett resultat av en strukturförändring där vi går från många ganska stora företag till ett mindre antal enorma företag.
Det görs ju även affärer där "svenska" bolag (börsbolag över hela världen ägs till allt större del av pensionsfonder som investerar globalt, där de svenska fondernas ägande utomlands nog är stort relativt vår folkmängd) är köpare. Se på Volvo ABs köp av Mack som nämns i en tidigare kommentar eller SSABs köp av finsk stålkoncern nyligen. Bolag som har stor kassa eller bra möjligheter till finansiering har alltid köpt upp konkurrenter, och kommer fortsätta göra det. Trenden går mot att det inom mogna branscher blir färre och färre, men större och större bolag. Om Stockholmsbörsen ska behålla sin globala andel av de bolag som finns så måste antalet bolag minska och det är vad jag tror vi ser, inte att Sverige specifikt skulle sälja ut sin industri.
Ungefär så men skillnaden är att Sverige och svenska bolag hade ett så fint utgångsläge, som nu är borta. En anledning är att ägare och chefer inte vill/kan bo här, först på grund av skatter, nu på grund av otryggheten, då flyttar bolagen.
Där chefen bor hamnar huvudkontoret, där huvudkontoret är hamnar investeringarna.
Bolag köps upp av alla möjliga olika anledningar. Den mest positiva är nog Volvo PV där de har potential att bli riktigt stora. Å andra sidan behöver det inte betyda något bra för Sverige i det långa loppet. Mindre positiva är väl när företag köps upp för att man vill ta över teknik för att sedan lägga ner produktionen. I en del fall anser två företag att de kan lyckas bättre om de går ihop, t.ex ABB, Astra Seneca. Och i slutändan är det väl aktieägarna som avgör hur det skall bli. Tyvärr verkar återväxten vara dålig i Sverige, så framtiden ser verkligen dyster ut för kommande generationer, då det tar några decennier att bli riktigt stor, en mansålder skulle man kunna säga om man tar Kamprad som exempel.
Utländskt ägande är ingen homogen företeelse. Affärskulturen skiljer sig åt mellan länder. Vore jag anställd hos Scania skulle jag definitivt föredra en tysk än en engelsk eller amerikan som ägare. Som jag upplever det är den tyska affärskulturen mycket mer långsiktig och baserad på gediget företagsbyggande. Naturligtvis måste Scania leverera nya bra produkter för att kunna finnas kvar och det tror jag de kan göra.
Det största hotet mot arbetstillfällen i Sverige är inte utländska ägare, det kommer rätt långt ned på listan.
Tror dig.
Det största hotet mot Sverige är givetvis svenska politiker.
Av alla raser.
Hej,
Jag är en certifierad, ansedd, legitim och ackrediterade privata lån långivare. Vi gör ekonomiskt stöd, från en period av minst 1 år med och med en maximal löptid på 30 år. Våra lån utförda tjänster är följande.
* Fastigheter / hypotekslån
* Renovering Lån
* Automobile / Medicin / studielån
* Skuldkonsolidering lån
* Business lån / personliga lån.
Vänligen kontakta oss via e-post för mer information om våra lån tjänster. ([email protected]). Tack för din tid och beskydd.
Hälsningar,
Mr, Ailton Jones.