Angående att försäkringsbolagen inte har lust att betala för klimatförändingar, då de vare sig är oväntade eller plötsliga, så gav en läsare Kungsbackas nya medelklassghetto, Kolla Parkstad, som exempel. Park står här för parkering med närhet till utfart till motorvägen och jobbet i Göteborg, för några träd finns det inte på denna nästan helt platta bördiga jordbruksmark, beläget metern över havet och inom en översvämningszon för Rolfsån.
Men låt oss börja med att titta tillbaka historiskt och generellt.
Förr i tiden bodde man i generationer på samma plats. Gården eller torpet skulle ärvas av äldste sonen, som sedan skulle ge den vidare till sin son i all oändlighet. Eftersom man redan hade bott ett antal generationer på platsen, så pratade man fortfarande om hur ån svämmade över för 150 år sedan eller när höststormen drev upp havsvattnet över en meter och allt som inte var i lä blåste bort. Kort sagt visste man sedan barnsben vad som var lämpligt och inte lämpligt och levde i samklang och förståelse för naturens lokala krafter. Mitt eget lilla torp byggdes för minst 100 år sedan (registrerad i registren 1910, när registren infördes lokalt – anges 1905 – 1912 som byggår för ett hus kan det vara betydligt äldre, om inte annat grunden). Det är byggt i lä i en södersluttande dal och när stormarna blåser med sin västanvind kan man bära löshö på gårdscentrum utan att ett strå ens darrar. Idag hade man antagligen istället byggt huset högst upp på det skyddande berget för att få milsvid mot utsikt väster.
Horred. 100-årsflöden i rosa
och dammhaveri med streckade linjer. Källa: MSB |
Ett konkret exempel där sunda förnuftet och generationer av erfarenhet har fått råda är byn Horred i Viskadalen. Viskan svämmar över mer eller mindre kraftigt varje år och går från en å till en flera hundra meter, på sina håll kilometerbred, sjö. Horred ligger som närmast 300 m från Viskan när ån kröker sig, men generellt 800 – 900 m från ån. Men byn är uppförd inte bara ovanför det karterade 100-årsflödet, utan även ovanför dammhaveriflödet1..
Det samma gäller riksväg 41, som också följer dammhaveriflödet mycket väl, även om järnvägen bitvis syndar. Annars följer järnvägen generellt 100-årsflödet.
Horred har antagligen lokaliserats baserat på månghundraårig erfarenhet och man har sedan i modern tid hållit sig kvar där på sluttningarna över Viskadalen.
Idag är vi inte längre bofasta över generationerna. Man sprids över landet, till platser och orter man inte har någon koppling till. Man känner inte ens till 10-årsvädret och tjänstemännen, speciellt i mindre kommuner, är rent av inhyrda och saknar all lokalkännedom.
Då anlägger man Kolla Parkstad. (Att den kan bli parkliknande om 30 – 40 år, när nyplanterade ungträd växt till sig duger inte – då har alla som lånat pengar idag redan flyttat. Falsk marknadsföring säger jag.)
Kolla Parkstad. Översvämningskartering
för Kungsbackaån. Källa: MSB Vän av ordning noterar att stora delar av centrala Kungsbacka översvämmas vid dammhaveri eller om klimatförändringar höjer 100-årsflödet. Inklusive konsumismkyrkan Kungsmässan, som rent av kanske ligger på 100-årsflöde redan idag. |
Tyvärr har jag inte hittat någon formell karta över Parkeringsstaden, utan man har en glättig tecknad karta på framsidan. Exakta gränser för 100-årsflödet går därmed inte att jämföra med MSB:s kartering. Det ser dock ut som att bostadsrätterna (kreditbehov 85% av 1.6 – 3.4 MSEK i JM:s regi) och rad- eller småhusen (kreditbehov 85% av 3.4 – 4.3 MSEK i JM:s regi – slutsålt!) närmast Kungsbackaån ligger inne på 100-årsflödet, som annars ska bli park och dagvattendammar där regnvattnet ska samlas och filtreras.
Gott och väl så, vad gör väl det om husen svämmas över om 100 år? Då bor ju inte dagens kreditvärdiga kvar ändå.
Problemen med detta är flera.
Dels sker dagvattenavrinningen in i 100-årsflödet, baserat på dammarnas placering. När det svämmar över kommer alltså inte regnvattnet att dräneras undan. Redan tidigare stod det vatten på denna platta åkermark vid omfattande regn. Man kommer alltså inte svämmas över av Kungsbackaån, utan av att regnvattnet inte har någonstans att ta vägen när Kungsbackaån svämmar över.
Det andra problemet är klimatförändringarna. 100-årsflödet baserar sig på historiskt klimat. Med en dryg meter över havet kan även bara några decimeters havsytehöjning de närmaste hundra åren förändra allt. Därtill rinner Kungsbackaån ut i Onsalafjorden, som antagligen får se rätt fina havsytehöjningar när stormar ligger på. Klimatförändringarna innebär också sannolikt ännu mer nederbörd här i Sverige, och speciellt på det alltid regndrabbade västkusten.
100-årsflödena kanske blir 10-årsflöden och även de gränserna får ritas om när havet trycker på.
Men man har åtminstone gjort som Anders Borg vill. Byggt på jordbruksmark, som lämnats obebyggd, dels pga bördighet och lätt att bruka, dels på grund av erfarenhet. Anders Borg vill att städer ska växa ut på jordbruksmark. För maten kommer från ICA och det är bara att bygga fler ICA Maxi, så kan vi föda Sveriges snabbt stigande befolkning.
Så vad ska försäkringsbolag som If göra? Det är vare sig oförutsett eller plötsligt om det blir översvämning i Parkeringsstaden, och borde inte täckas av försäkringar.
1. Även om dammhaveriflödet baserar sig på ett snabbt förlopp vid havererad damm, så kan man också se det flödet som det naturliga, mänskligt oreglerade 100-årsflödet. Det är alltså möjligt att man byggde så högt i Horred för att forna tiders 100-årsflöden nådde de nivåerna.
Tillägg: Några bilder på normalt ett- eller tvåårsflöde i Kungsbacka, med foton från bygget av Kolla Parkstad. För fler bilder, från centralare Kungsbacka, se separat inlägg.
Kolla en Parkstad på gång! |
Kolla Parkstad eller Kolla Sjöstad? |
41 kommentarer
Först-skäll inte på Borg-han är inne på din linje om övervärderade fastigheter och ser gärna att priserna ligger still i tio år.
Sen är byggnation i lågområden bekymmersamma först om byggnaden inte tål översvämningar.
Bygg garage och låt det flöda över nån gång om 1-100 år. Se på kontinenten där floderna stiger flertal meter byar översvämmas men överlever.
Men inred inte källaren med heltäckningsmattor och väggar av fuktkänsligt material.
Vi har genomflöde i källaren ca 1 gång per år utan alltför stora bekymmer-hus på berg får det ibland!
Genomflöde i källaren här också, varje år. Senaste härom veckan. Hus på berg får det ibland. Det är dock en 100+ år gammal oinredd (mat)källare, byggt med metertjocka granitblock. Ställer man hyllorna på rätt ställe och inte förvarar mat på golvet är det inget problem alls.
Men nu bygger man inte garage.
Vad gäller översvämningar på kontinenten vs Sverige, så har vi isolering och tjocka väggar, plus ett fuktigt och kallt klimat som inte torkar ut husen på samma sätt. Effekterna går inte att jämföra.
Håller med om det mesta – skandal att bygga på dessa marker. Byggena förfular dessutom landskapet för alla. Tycker dock att försäkringsbolagen skall försäkra husen efter adekvat riskbedömning och därav följande prissättning.
Ett försäkringsbolag borde ju ta med risken för översvämning i ett översvämningsdrabbat i premien. Så i princip borde då premien i det området sättas så att en totalrenovering kan bekostas var 100:e år eller kanske oftare. Vore intressant att veta om försäkringarna är dyrare i området, eller om försäkringsbolaget håller nere priserna och låter alla vara med och betala, eller om de helt enkelt inte tänker betala ut några ersättningar för översvämningar.
I Huddinge – kommun söder Stockholm – byggde man på gammal sjöbotten med å passerande igenom.
Det blev visst inte helt en framgångssaga..
"Det är vare sig oförutsett eller plötsligt om det blir översvämning i Parkeringsstaden, och borde inte täckas av försäkringar."
Det kan väl ses som självförvållat. Det finns knappast heller någon drulleförsäkring som kommer rädda en.
Ser ut som kommuner som Kungsbacka i framtiden kommer få lägga ner åtskilliga miljoner på att muddra, bygga dammar och fördämningar samt lösa in tomter bara för att försöka minska problemen. Blir kanske inte så många sporthallar i framtiden, kanske ska de satsa på simbassänger istället?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=1658978
Det är dock småpotatis jämfört med t.ex. Bangkok som delvis lär ligga under vatten inom ett par decennium. Kan bli så att Thailand får flytta huvudstaden återigen, redan nu flyttar en del företag från staden pga översvämningarna. Redan nu ligger staden delvis under vatten vissa år och problemen verkar bara bli större.
http://www.ecopedia.com/environment/bangkok-sinking-could-be-underwater-by-2030/
http://www.financeasia.com/News/280051,is-it-time-to-relocate-thailand8217s-capital-city.aspx
Ägarna kan få problem med lånen om försäkringsbolagen inte vill försäkra försäkra husen. Är det inte ett försäkringskrav att fastigheten skall vara försäkrad?
Eller är det enbart brandförsäkring som krävs?
@Åke M
För bilar krävs ju helförsäkring, jag skulle gissa att detsamma gäller byggnader också. Det är alltså försäkringar mot skador och förstörelse av säkerheten som borde krävas (och i den mån man inte har de så borde ju långivaren ta ut riskpremie för att skydda sig).
Krävs helförsäkring?
" ju"
Verkligen
Har bara trafikförsäkring och tänker inte plussa på…
@skepparn
Har du lån med bilen som säkerhet då? När jag kollade upp det så krävdes det för finansiering på det sättet (inte för att jag behövde, men bara av rent intresse).
Nej!
Vem skulle f.ö vara så dum att han belånade våra bilar…
15 år gammal Corolla
Försiktigt körd på gångstigar i Danderyd av pensionerad professor!
I alla fall då och då.
Övertog den för 5 månader sedan.
2950 mil!
Försäkringsmässigt hamnar bilen mitt i någonstans.
Man får inte ut något på försäkringen om den kvaddas eller blir stulen.
@skepparn
Det är väl sånt som händer när vissa köper en ny bil – istället för att hosta upp ett par hundra tusen från bankkontot som en riktig karl så tar man det på tio års avbetalning. Det är under dessa tio år som man måste ha den helförsäkrad.
Om den bara gått 2950mil efter 15 år så skulle jag vilja hävda att någon har gjort ett tveksamt beslut i att äga den – jag gissar nästan att du missat en nolla.
Nej.
Den vi övertog bilen
från är min svåger.
Det är faktisk riktig körsträcka.
Nej, bilen är ej till salu.
För att citera bloggägaren:
Jag har ej fått betalt för detta etc…
@Skepparn
Men då borde han ju ha släppt den innan – vem f*n äger en bil för att bara köra ett par hundra mil om året?
Se mitt inlägg längre ner.
Det hamnade fel
Förlåt..
Det gäller att kunna sin historia. Delar av det rosamarkerade området på kartan var tidigare en del av sjöarna Veselången och Dran samt deras översvämningsområden. På 1860-talet genomfördes sprängningsarbeten och utdikningar som sänkt vattennivån i sjöarna och torrlagt en del av deras översvämmningsområden. Så att ingen bor där har sin naturliga förklaring. Ingen vill eller kan bygga sitt hus i en sjö eller ett kärr.
Bra exempel. Förvånande att lokala och regionala tillståndsmyndigheter släppt igenom det hela. Men det kanske finns några kommentarer om konsekvenserna om man går in i arkivhandlingarna på kommun och länsstyrelse? Å andra sidan kanske man är lite fartblind i Kungsbacka? Det är en sedan 70-talet en väldigt expansiv sovstad till Göteborg.
Hur man tänker kring dessa saker skiljer ju sig ordentligt åt runt om i landet. Blev uppmärksammad på klimatanpassningsarbetet i värmland, det förefaller vara ambitiöst: http://www.klimatanpassningvarmland.se/
Starka röster vill ju ytterligare beskära lokala tillståndsmyndigheters möjligheter till "regelkrångel" för att öka bostadsbyggandet. Vojne, vojne.
@viktualiebroder
Jag uppfattade en del av dessa som att de vill ha enhetliga regler för att öka bostadsbyggandet.
Om enhetliga regler "harmonisering" skall *öka* bostadsbyggandet, så lär det i så fall bli miniminivåer och förbud mot allt som avviker från dessa.
Visst är klimatfrågan på agendan, så visst är det tänkbart (men alltså inte sannolikt) at harmoniserade bygglovsregler kan ta höjd (bokstavligen) för klimatförändringar, men flyktingfrågan är det också och då är det intressant att just de låglänta kommunerna Kungsbacka och Vellinge pekas ut som bovar på den fronten. "Nej vi kan inte ta emot fler för vi har ingen klimatsäkrad mark att bygga på". Ett tänkbart och intressant argument i så fall.
@viktualiebroder
Harmoniseringen betyder att samma regler skall gälla överallt (var du får miniminivåer ifrån ser jag inte).
Klimatfrågan är nog inte så mycket ett sånt problem som du utmålar det som, det är ju inte så att de bebygger nära vatten för att de inte hittar någon annanstans att bygga utan för att man tror att man kan sälja husen lättare där. Det borde finnas gott om mark som är säker, men kanske inte så sexigt placerat.
Eftersom det är riksdagen som fattar besluten så tycker jag att det mesta borde ske i statlig regi – i princip avskaffa kommun och landsting då det inte verkar fattas några vettiga beslut där. Frågan blir då inte vilken kommun man skall bosätta sig utan var.
Det är väl ganska uppenbart att harmonisering innebär att minsta gemensamma nämnaren, med betoning på *minsta* blir resultatet. Speciellt om de syftar till att mera byggs.
I Vellinge ligger 95% av nuvarande bebyggelse under 3 möh, 60% under 2 möh. Extrem havsnivå för 2100 beräknas till +2,5 m. Av de mest höglänta delarna är en del naturreservat.
Men det är intressant vilken förmögenhetsomfördelning ett oförsäkrat 100-årsvattenstånd om något årtionde framöver skulle innebära. Många nu välbeställda som skulle förlora stora värden.
Siffrorna gäller specifikt Falsterbonäset. I alla fall.
Intressant att stadsbyggnadsdirektören där vill ha bygglov för fler hus nu, med löfte om att i framtiden få tillstånd att strunta i naturvårdslagstiftningen för att kunna rädda husen man vill bygga nu
"Vi måste till exempel kunna få tillstånd att utföra en åtgärd om 50 år för att kunna genomföra dagens planering"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stigande-hav-hotar-bebyggelse/
@viktualiebroder
Tanken med harmonisering är väl att man skall ha samma regler överallt? Att ha någon slags minsta gemensamma nämnare låter ju snarare som att vissa djur är mer jämlika än andra.
Exemplet med vellinge: om man kräver att man skall bygga minst 3möh så innebär harmonisering att det gäller 3möh och inget annat – inget djälva minimikrav att någon kan kräva 4möh och någon 70möh bara för att djävlas ej heller skall någon tillåta 2möh. Sen är det ju självklart att om man räknar med att havet skall stiga 2.5m så kommer ju endel bebyggelse ligga lägre än 3möh.
Tillägg:
För övrigt är väl hälften av bebyggelsen där "fritidshus" så det borde inte utgöra några större problem;)
http://www.kollaparkstad.se/omradet/16-anledningar/
"På Kolla Parkstads östra sida rinner Kungsbackaån förbi som en påminnelse om naturens ständiga närvaro."
Den påminnelsen kan bli väldigt påtaglig!
Googla på bilder + Sven+ vattenstånd+ Skåne. Lägg på en meter högre havsnivå.
Fina bilder.
Kan i fallet Kungsbacka påminnas om att järnvägsunderfarterna i området av och till blir översvämmade och opasserbara.
Här är en artikel från 2011:
http://www.kungsbackaposten.se/nar-skyfallet-kom-stannade-kungsbacka
Bland annat går kommunens avlopp i baklås vid mycket regnande och bajs etc kommer upp ur golvbrunnar.
Kom inte håg ifall det var Sven eller Simone, men iaf låg golfbanan söder om Landskrona under vatten (ie E6:an hade "hav" på bägge sidor)…
Att de fick pumpa bort stora mängder vatten redan vid de inledande faserna av bygget kan ju vara en ledtråd till riskerna med platsen. Men större delen av bostadsbeståndet är ju bostadsrätter, så vem bryr sig vad som händer efter försäljning? Noterar att även mitt hem innefattas av översvämmningsområdet enligt kartan ovan. "Kungsbacka is drowning and I live by the river…"
Intressant.
Utbyggd jordbruksmark är ett mindre problem än massinvandringen. En tillfällig vattenöversvämning är ett mindre problem än en permanent befolkningsöversvämning. Beslutfattarna i Fjollträsk har hamnat lågt.
Två timmar och 26 minuter innan invandring hamnade i ett inlägg om översvämningar.
Antar att det är någon slags princip som förespråkas här, att bara fokusera på det man tycker är det största problemet. Dock är jag förvånad över att Herr P inte kommer på något värre problem. Brist på fantasi? Tunnelseende? Jag kan tänka mig massor med problem som bräcker hans värstingproblem med hästlängder.
Jag brukar alltid hålla mig inom tråden och det tycker jag att man för ordningens skull ska göra. Här finns möjligen en tråd i tillgänglig åkerareal per invånare. De som styrs av ideologier och moralism kan ha motsägelsefulla budskap och det är lite lustigt. Man tar till det som passar och fungerar i socialiseringen med andra och någon större ideologi och moral har dom inte. Det anses fint att ha vissa värderingar.
@Urban: Låter som du vill ha mer "Lebensraum"…
Västanvind
Västkust
Trubaduren herr Taube
"Västanvind. och flickor kan ingen lita på"
Ja ,apropå väsentligheter….
4 timmar och 28 minuter innan jag dök upp.
Trafikkö i Bryssel förklarar saken.
Vad borde han ha gjort?
Nu har han i alla fall tid att klura ut framtidens energiförsörjning.
Stör honom inte!
Jag skämtar inte.
@skepparn
Cyklat? Det förefaller vara kapitalförstöring av klass att köpa en bil för säg 200tkr och köra 200mil om året – med en avskrivningstid på 10år blir det 100kr/mil på enbart värdeminskning.
Om man inte har behov av bil köper man ingen (vid enstaka fall kan man hyra eller låna) och om behovet försvinner så gör man sig av med bilen – hade det varit så att han haft rimligt behov av bilen 1-2år så hade han ju fått rätt hyffsat betalt för bilen ifall han sålt den därefter.
Mannen i fråga verkar kunna taga hand om sig
Bilen har huvudsakligen används till att transportera surfutrustning till lämpliga sjöar.
På vintern, om jag fattat rätt, att hantera skidutrustning för slalom
Förmodligen har han samma avskrivningsplan som jag vid bilköp: den liggande åttan…
Dessutom slutade han av medicinska skäl.
Man bestämmer inte allt själv här i världen.