Som bekant är (global) ekonomisk tillväxt och energikonsumtion stenhårt ihopkopplade. För Sveriges del är bränsle till transporter och speciellt konsumtionen av diesel stenhårt ihopkopplat. Under 2013 ser dock dieselkonsumtionen ut att öka snabbare än BNP, vilket alltså talar för att svensk ekonomi blir mindre energieffektiv i spåren av ökat transportberoende.
Svensk dieselkonsumtion och BNP 2006 – 2013p |
Framöver bör dieselkonsumtionen stiga ännu snabbare än BNP när svaveldirektivet börjar gälla 2015, och sjöfarten måste börja tanka diesel istället för bunkerolja.
Siffrorna för tillväxten i dieselkonsumtion baserar sig på årets första sju månader, då SBPI släpar efter med sin statistik. BNP för 2013 baserar sig på Konjunkturinstitutets prognos för helåret, efter att tre kvartal är inne. Siffrorna för 2013 är preliminära.
Den matematiska korrelationen mellan förändringarna i BNP och förändringarna i dieselkonsumtionen är mycket hög, 0.82.
Som vanligt hamnar man i en diskussion om hönan eller ägget här. Är det ekonomin som driver dieselkonsumtionen, eller är det dieselkonsumtionen och transporterna som driver ekonomin? Kan vi få ekonomisk tillväxt utan att öka vår dieselkonsumtion? Under perioden 2006 – 2013 ser det inte ut så.
Man kan och bör dessutom konstatera att dieselkonsumtionen generellt ökar snabbare än ekonomin, och minskar långsammare vid recession. Enda undantaget var 2012.
Kort sagt ökar den svenska ekonomins beroende av diesel. Det kan inte förklaras med allt fler personbilar på diesel, då den trenden har vänt och bensinbilar åter blir populärare.
Hur den transportberoende svenska ekonomin ska klara sig efter 2030, när exportoljemarknaden i princip kommer ha upphört i spåren av peak oil och peak oil exports, är en helt avgörande fråga. Peak oil kommer för de allra flesta upplevas som ett problem med ekonomin, jobben, tillväxten och välståndet. Få kommer göra den korrekta analysen och koppla bristen på olja till ekonomin, utan istället slå sig för bröstet att vi minsann ställt om bort från oljan. Att de skuldkrisande PIIGS-länderna råkar vara de EU-länder som är mest oljeberoende är knappast en slump.
62 kommentarer
Jag vill minnas att Aleklett påpekat att just diesel är den bränsletyp som kommer drabbas först/mest av stagnerande/sjunkande oljeutvinning. Han har nämnt att brist kan uppstå 2016-2017 om jag inte minns fel. Men precis som du skriver Cornu, så kommer få, i synnerhet bland politiker m.fl. som är beroende av att klamra sig fast vid tillväxtillusionen, att förstå och/eller öppet erkänna, att den underliggande orsaken till den ekonomiska stagnationen är att oljeutvinningen sjunker. Det skall bli intressant att se hur miljörörelsen reagerar på detta. Är deras engagemang olje- och kärnkraftsdrivet?
Har du några historiska exempel på resurser som "peak:at" och tvingat mänskligheten övergå till sämre alternativ?
@Kapitalist
Eftersom man (du) definierar nyttan utifrån det val man gör och man genom att göra det valet så är det per definition bättre så är frågeställningen ganska meningslös. Iaf om du inte kommer med en ny objektiv definition av "brahet".
Här är en ref. på exempel på uttömning av resurser. Den handlar om sötvattenkällor i USA.
USGS Groundwater depletion. I områden där saltvatteninträngning sker leder det till ökade kostnader (=obra) för att säkerställa sötvattentillgången. Fast det kan man ju se som tillväxt också så det kanske är bra om man är ekonom.
Träd på Påskön har peakat, t ex. Vilket hade stor ekonomisk betydelse, tror man.
Konstigt nog så valde folk att svälta ihjäl istället för att marknaden skulle uppfinna ett sätt att tillverka kanoter av typ fåglar, gräs och sten som fanns tillhands på ön. Men det var väl antagligen statens fel.
Typ alla kända civilisationer som inte finns längre gick under pga resurs peak. Indianer i sydamerika peakade sitt jordbruk av majs. De brände skogen snabbare än den återhämtade sig. Romariket fick också problem med bränsle. Mycket skog i europa var nerhuggen.
Nädu Kristofer, så pass breda och svepande påståenden kan man knappast göra om varken romarriket eller andra civilisationer.
långvarig torka det vill säga vattenbrist orsakade tex anasazi kulturens undergång
snacka om att leva i förnekelse, verkligheten kommer att väcka kapitalisten hårdhänt då får vi se hur du kan transformera dina ekonomiska floskler till äkta hårdvara
Marknaden kommer naturligtvis att se till att vi har alternativ till vatten.
@Kapitalist
2010 levererades ungefär lika många kilo subbituminous kol som bituminous till amerikanska kraftverk. Trots att bituminous är mycket bättre. Priset på bituminous kol är flera gånger högre än subbituminous. De här två kolkvaliteterna är som kolet bryts i kolgruvor/brott.
http://www.eia.gov/todayinenergy/detail.cfm?id=2670
Energiinnehåll per viktenhet i det kol som används för att producera energi är stadigt fallande och har så varit under lång tid. Det här kan bero på att behovet av energi ökar snabbare än produktionstakten på grund av Kinas och Indiens industrialisering. Eller på att lättilgängligt högkvalitativt kol faktiskt använts upp och därmed tvingar övergång till lägre kvaliteter. Hursomhelst, för varje år som går måste tyngre och tyngre kol transporteras för att föda kraftverken ur djupare och djupare gruvor med dyrare och dyrare dieselolja. Det här är sant för de flesta "gruvprodukter", koppar, järnmalm etcetera. Vilket ger en allmänt tråkig stämning i ekonomin.
Spelar det här någon roll? Är anledningen till att ordning inte upprätthålls med stegling, rådbråkning och soldater på gatorna att befolkningen är finare och ödmjukare människor nu än på medeltiden? Eller på att de styrande kunnat lova mer och mer varje år? Jag vet inte. Men jag tror att befolkningen är samma djurart nu som då. Om något är befolkningen mer lösryckta ur sitt sammanhang, har mindre självbehärskning, har färre hämningar, mindre gemensamt egenintresse.
Anonym2013-12-20 13:04
"Brahet" HAR uteslutande subjektiv existens! Det är de som påstår något annat som det återstår att bevisa hur en molekyl på en plats vid en tidpunkt vore "bättre" än ngåot annat slags tillstånd.
Olof
Att olika varor varierar i relativpris är inget problem, och det är ingen "peak". Menar du på allvar att vatten blivit dyrare i USA på sistone? Eller är det bar aett utstuderat lustigt efterkonstruerat argument för en hopplöst felaktig tes?
Bend Over
Träd på en ö nån gång. Är det verklgien det enda exemplet som ni peak-fanatiker kan komma med? Och om det enda som någonsin har peakat någonstans, är träd på öar, varför föreslår ni peak:are då att vi ska börja elda upp träd, och därmed mörda allt vildliv på enorma arealer, istället för att istället elda de oändliga mängderna mineraler i den döda underjorden som vi alla har under våra fötter?
Kristofer,
Konkretisera gärna dina påståenden.
Odlade indianerna majs? Är majsproduktionen i Amerika idag lägre än för 500 år sedan? Jag förstår faktiskt ingenting av vad det öär för lögner som du har blivit lurad av och här papegojar vidrare. Och var energiproduktion av allting en orsak till romarrikets fall? Hur då? Vilken resurs var det som peak:ade på typ 500:talet? Och hur förklarar du att det var dåligt att så skapades Europa i form av katolicismen, ständerna och nationalister som Frankrike, Italien, Spanien, England, Tyskland? Menar du att peak-oil kommer att leda till ett motsvarande jättekliv framåt för Europa och att peak-oil därför är lika eftersträvansvärt? Eller har du bara HELT FEL, från början till slut och rakt igenom…
kal-krister
En indianstam i öknen för 2000 år sedan. Vädret blv dåligt för dem i det evigt naturligt förändrerliga klimatet. Det är det som ni peak-lurade människor kan komma dragandes med som exempel på "resurser tar slut"? Jag hade hoppats på att ni visat hur några av de hundra vanlgiaste grundämnena tagit slut. Och hur detta orsakat katastrof och tvingat människor att börja använda sämre resurser istället. men det har alltså aldrig någonsin hänt!? Finns det någonting att lära av det, eller ska ni peak:are och malthesusianer fortsätta ha fel oavsett all erfarenhet och all logik? Är den dogmen en "princip" för er?
Du bad om ett exempel och fick ett.
Att du raljerar över det faktumet får dig mest att framstå som den idiot du är.
Det märks att du är värdenihilist Kapitalist. Varför då bry dig om något? Allt är ju lika bra, eller lika dåligt. Sluta debattera när du inte tror att något i verkligheten är bättre än något annat. När blev känslor eller självbedrägeri det tyngsta i verkligheten, om det är det du anser? Ids inte besvara eller ens läsa resten av dina dumheter. Det är ingen mening att diskutera med en värdenihilist. Det är lika produktivt och meningsfullt som att ligga i graven och vara död.
Man kan väl vara värdenihilist om man känner för det, men att använda sin värdenihilism som argument för att man bör ha den ena politiken snarare än den andra är så dumt att det inte är sant. Du är ett tvättäkta pucko, Kapitalist!
@Kapitalist
'"Brahet" HAR uteslutande subjektiv existens! Det är de som påstår något annat som det återstår att bevisa hur en molekyl på en plats vid en tidpunkt vore "bättre" än ngåot annat slags tillstånd.'
Men om man inte har en vedertagen definition om vad som är "bättre" eller "sämre" så är din fråga ganska meningslös. Jag skulle ju kunna ta och dra till med en subjektiv bedömning och peka på något som har blivit mindre vanligt och i min subjektiva bedömning hävda att det inte ersats av något som är "bättre".
Tar man däremot standardkriteriet att det alternativ som folk väljer är det "bästa" av alternativen som står till buds så blir ändå frågan meningslös – detta pga att alternativet att återgå till det som var inte alltid finns. Folk färdas inte in i framtiden för att den är bättre än det förgågna utan pga det faktum är att det är det enda alternativ folk har.
Ja, det är ju dessutom en av termodynamikens oomkullrunkeliga grundsatser – att tiden så att säga är enkelriktad.
Man kan verkligen undra vad Kapitalist menar med ordet "sämre" i frågan "Har du några historiska exempel på resurser som "peak:at" och tvingat mänskligheten övergå till sämre alternativ?" I hans världsbild finns ju inget som är sämre och då är det förstås svårt att påvisa något som blivit sämre. Inget blev sämre under andra världskriget heller. Det är bara ett subjektivt påstående att något blev sämre under andra världskriget. Tycker Kapitalist.
Hav tröst. Inget kan bli sämre för det finns inget sämre!
Jo, han hittar allt argument, Kapitalisten.
det har sagts förr,
Men Den store kaptalisten borde ta ett allvarligt snack med folket på NASA som sedan många år slitit sitt hår med att försöka komma på ett sätt att hålla liv i framtida marsresenärer.
Kapitalisten sitter ju inne med lösningen på alla deras problem,
Det är ju bara att kasta ut ett gäng astronauter i riktning mot mars.
I god tid innan dom kommer fram så har kapitalisten och hans berömda marknadskrafter löst alla deras tänkbara problem, jag kan till och med sträcka mig så långt att jag kan lova er att kapitalistens marsresenärer inte längre kommer att ha några som helst bekymmer med någonting långt innan dom landar på sitt nya hem mars där dom sedan kan starta sitt nya liv baserat på kapitalistens teoretiska resonemang.
det enda jag inte förstår är varför kapitalisten inte kontaktar grabbarna och tjejerna på NASA.
som grädde på moset så skulle kapitalisten utan tvekan göra grand-slam när
2014 års nobellpristagare ska presenteras, för första gången i nobellprisets historia skulle alla pris gå till en enda person, Det vill säga vår store kapitalist
Han skulle ta hem alla pris inklusive priset i litteratur
så varför är du så blygsam kapitalisten vem är det som håller dig tillbaka och bromsar dig år det din pappa som vill att du ska gå färdigt gymnasiet först eller vad är det?
Det är väl läge för att be brassarna att betala JAS-plan med olja! Gärna då ett långsiktigt avtal. Brassarnas JAS-köp kan vara prima för Sverige ur energiförsörjningssäkerhetssynvinkel! Skulle brassarna få fosfatbrist om ett par decennier så kan de också få fosfat från LKAB mot olja!
Vill vi inte ha olja kan vi få etanol från Brasilien. Dessutom kan de fortsätta skicka oss kaffe, bananer och annat ätbart. Som de kan behöva fosfat för att odla. Järn har de säkert också användning för. Plus lastbilar och bussar förstås. Vi har redan omfattande förbindelser med Brasilien och bör satsa stenhårt på ett strategiskt samarbete med Brasilien.
@Kuckeliku
Problemet är att med JAS-plan kommer de ha betydligt större eget behov av oljan. Dessutom sätter JAS-plan+olja dem i en bättre "förhandlingsposition" ifall det skulle uppstå en "tvist" angående avtalet om framtida leveranser.
Flygplansaffärerna verka vara en förlustaffär som mycket annat från Fjollträsk när man inkluderar att 80 procent av tillverkningen görs i Brasilien och det görs omfattande motköp. Brasilien ska även äga patenten. De är inte så dumma som svenskar och kan tillverka planen helt själva om de skulle behöva fler. De svenska lastbilsfabrikerna där borta och annat kan de lätt nationalisera. Behöver dom oljan själva så skickar dom den inte till moraliserande och önsketänkande tomtar på andra sidan jordklotet. Järn har dom så mycket att dom förmodligen kan ha en exportverksamhet efter att det här landet inte längre finns kvar. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
Gripen är sin generations bränslesnålaste stridsflygplan. Och ja, Brasilien är en utmärkt handelspartner.
Ska du exportera järnmalm till brasilien kuckeliku, Hur har du tänkt dig att det ska gå till?
Har du hört talas om "VALE"? om inte så rekomenderar jag dig en snabbgoogling
Och tala gärna om för os andra om vad du hittade, så kan vi börja diskutera storleken på den svenska järnmalms exporten till brasilien efteråt
Haka inte upp dig på en enda sak. Jag har inte påstått att jag har koll på alla Brasiliens naturresurser. Jag har inte tid att läsa in mig på allt jag vill nämna i en liten kommentar. Järn var bara en bisak i kommentaren. Det hade varit intressantare om du hade haft något annat att säga om det jag skrev. Men du vill mest bara vara allmänt negativ, skulle jag tro.
Och du vill bara skriva av dig utan att ha riktig koll eller…..?
Jag förstår mycket väl att du skulle ha tyckt att det skulle ha varit betydligt intressantare om jag bara hållit med dig
Fan vad du är duuum, karl-klister!
Nej sorry, jag är bara lite busig. Du som är så duktig kan väl ta reda på om Brasilien har några fosfatfyndigheter. Eventuellt i gruvor som man gräver av andra skäl. Jag vill gärna veta om det bara är LKAB som råkar ha en massa fosfat i järnmalmen, eller om det är vanligt.
Man kan inte förklarar det med att dieselbilar blivit vanligare-bra påpekande-eller?
Hur ser bensinförsäljningen ut?
Välj här
https://www.google.se/search?q=statistik+bensinf%C3%B6rs%C3%A4ljning&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=nBS0UqWYCans4wSSu4HoDQ
Dieselbilar är bättre att köra, mer ekonomiska, det höga inköpspriset förutsätter dock att man kör relativt långa sträckor, dock styr myndighterna det hela med skatten. Stiger priset mer på bränsle kan biodiesel bli att bra alternativ, alternativet till bensin är alkohol, vilket inte är så ekonomiskt efter som serviceintervallerna blir tätare än om man har bensin eller diesel. I vilket fall som helst måste bränslet tas ifrån fossila tillgångar eller växande grödor.
@Lars Sundberg
Ekonomin med dieselbilar står och faller med dieselpriset. Vidare beror priset på hur efterfrågan på de olika fraktionerna ser ut och priset bör anpassa sig så att efterfrågan anpassar sig till de relativa tillgången på fraktionerna (detta gör att ifall det blir överefterfrågan på en fraktion kommer priset på denna stiga och göra andra fraktioner mer ekonomiskt intressanta).
"Bioleum" har nackdelen att det finns en ganska begränsad kapacitet för att produceras. Det är tämligen tveksamt ifall kapaciteten är tillräcklig för att ersätta petroleum eller ens anpassa fraktionernas relativa storlekar på ett tillräckligt sätt.
Tillägg:
Det tredje alternativet är olika processer som transformerar olika kolbaserade bränslen.
Det fjärde alternativet är olika processer som bygger (olika) kolbaserade bränslen från koldioxid.
Priset för dessa har redovisats i tidigare bloginlägg och dessa ligger på nivåer som gör det tveksamt ifall dessa kan göra någon större nytta vid dagens prisnivåer.
Ja, dieselbilar kan vara bättre för de som kör riktigt långt. Men förr i princip alla utom säljare är det totalt meningslöst att köpa en diesel.
@Adam
Det är (har iaf varit) inte nödvändigt att köra sådär riktigt långt för att diesel skall vara ett fördelaktigt val. Jag tror dock det är ganska egalt för säljaren vilken sorts bil du väljer (alla spekulationer på att säljaren vill att man skall välja en produkt över den andra baserar sig på att man antar att säljaren är medveten om att han gjort en missbedömning, men håller fast vid den ändå).
Jag tycker allt det är en bra affär med diesel, vill ogärna byta till bensinare, har kört Volvos v70 och V50 samt Nissan,mycket mer bil än motsvarande bensinare.
Mycket mer bil?! Mer traktor menar du väl?
@anonym
Jag menade säljare som yrke, ofta de som kör långt. För dom kan det vara ekonomiskt fördelaktigt med diesel och för ingen annan.
@Adam
Då missförstod jag – jag trodde du menade bilförsäljare…
Samtidigt som BNP och dieselförbrukning har ökat så har BNP viktats om till mer ”luft”. En del är ren bluff eftersom inflationen från SCB är falsk. Dieselförbrukningen är ju i absoluta mängder. Det är också industriproduktionen och den har fallit med cirka 21 procent och med 25 procent per capita sedan december 2007.
http://www.scb.se/Statistik/NV/NV0402/2013M10/NV0402_2013M10_DI_03_SV.gif
http://www.scb.se/Statistik/NV/NV0501/2013M09/NV0501_2013M09_DI_06_SV_orderx.gif
Utveckling i lilla Sverige styrs av globala trender och allt hänger ihop. Sedan mitten på 00-talet har lönerna i USA som hushållsinkomst fallit cirka 10 procent. Där har de inte börjat äta på reserverna och industriproduktionen har inte fallit.
Bilåkandet per capita i USA, Sverige och västvärlden har minskat 5-10 procent. Det investeras mindre, sparas mindre, byggs mindre med mera. På sikt och sett i praktiska effekter verkar detta exponentiellt. Det här landet kommer nog inte att finnas kvar år 2050.
Vilket var världens första jobb?
Antagligen jägare, bär eller fruktplockare alternativ bärare av mat. ( ni som tänkte sex, hur tänkte ne att man skulle betala för det, va?)
En jägare eller bär- fruktplockare behöver transportera maten, transporten behövs för att maten inte flyger in i munnen när man sitter i sin grotta.
Uråldrig nomadfolk fattade det där rätt tidigt och skapade tält så de kunde transportera sin grotta.
Hela människans överlevnad hänger på transporter med andra ord, långt innan det fanns en ekonomi, och allt började med ett äpple, enligt vissa.
Det där låter som rätt fria spekulationer…
Om man med jobb menar anställning (dvs ett "långsiktigt" avtal om att utföra en aktivitet mot betalning) så finns det inget som säger att jägare och samlare var jobb eftersom dessa aktiviteter ändå utfördes i syfte att få mat. Å andra sidan är ju inte sex så avlägsen gissning med tanke på att jägare och samlare ju hade genom sina aktiviteter något att betala med (mat).
Alltså motsäger du dig själv med att det är fria spekulationer.
Allt handlar om mat i grund och botten, även Kinas ekonomi som gick från jordbruk till teknikindustri och hoppade över den traditionella industrin.
Detta möjliggjordes enbart och just av att man hade så många fattiga bönder som kunde producera egen mat men kunde inte få pengar på annat sätt.
Man flyttar över en grisbonde till en fabrik och denne får lön så kan grisbonde 2 sälja lite av sin överproduktion av kött till fabriksarbetaren. Fabriksarbetaren accepterar en lön på 10 öre och ger grisbonden 1 öre för köttet. Grisbonden har inga andra inkomster än att sälja sin överproduktion (ha mer mat än vad familjen kräver) av kött.
Det är så du får en 40 tums LED-tv för 2999, för de tär jävligt gutt när det är billigt och 2 bönder slavar.
@Unknown
Exakt var motsäger jag mig själv?
Att hoppa från äldre stenålderns ekonomi till kinas industrialisering är ett ganska stort hopp för övrigt…
Ja du har dina *egna* ekonomiska teorier du!
Är ÖKAD dieselanvändning också ett argument för peakoil nu???
Kapitalist, ”peaken” är inte intressant utan det är mer terapi för önsketänkare.
Efter ”finanskrisen” faller både BNP per capita och välståndet och det senare faller mer, vilket däremot är intressant. Kurvorna har divergerat sedan 80-talet i USA, som har bra statistik och en ledning inom globala trender. Förklaringen är komplexitetens ökning och dess fallande avkastning och sånt kan man inte göra mycket åt.
http://qzprod.files.wordpress.com/2013/04/screen-shot-2013-04-22-at-5-06-36-pm.png?w=1024&h=696
Fram till år 2000 blev naturresurserna bara billigare och billigare mätt i arbete, energi, material och kapital per utvunnet ton. Sedan dess har det varit en årlig real kostnadsökning med hela cirka 5 procent om året, vilket på 40 år ger en 7-dubbling. Idag är naturresursernas andel av BNP uppskattningsvis 7 procent. Om 40 år fås således hypotetiskt 7 x 7 = 49 procent.
Det är svårt att tro att utvecklingen kommer att brytas. Den beror främst på fördelningen i jordskopan. Allt fler fattiga vill ha del av kakan. Mängderna minskar nog inte så mycket förrän på slutet. I vissa sammanhang är det lämpligt att skala upp verksamheten när man ser att den blir oekonomisk eftersom kostnaden sänks och mer kan utvinnas.
Den 5-procentiga ökningen kommer därför nog att fortsätta. Sedan är det bara att göra enkla överslag och då förstår man att det blir som att köra utför ett stup. Komplexiteten har förstås en långsam ökning. Den dyrare utvinningen har inte hunnit påverka så mycket.
Idag är världen relativt liten och allt handlas. Det är en tidsfråga innan länder med överskott på viktiga varor behåller dessa och då kommer land efter land att kollapsa. Vissa saker kommer inte att kunna köpas för pengar, lokalt och globalt. Om 20 år finns knappast olja från Nordsjön och Ryssland. Importen av livsmedel, handelsgödsel, kläder, mediciner, reservdelar och mycket annat viktigt kan inte heller upprätthållas. Även hypotetiskt med full rörlighet för varor och tjänster säger siffrorna ganska väl när ekonomin upphör.
Min forskning inom utvinningens del av BNP är viktig för att bestämma kollapsens tidpunkt. ”Peak Oil” har mindre betydelse eftersom dyrare energi tar över. Allt är ersättningsbart och allt tar därför slut samtidigt. Enligt ”peakarnas” endimensionella teorier utan matematisk koppling tar det aldrig slut.
Många önsketänker och tror att fallet stabiliseras med typ 1800-talets teknik. De vill ha en så kallad omställning till något hållbart. Så blir det naturligtvis inte. Förbud och subventioner ger bara felallokeringar och får kollapsen att komma tidigare.
Persontransportsystemet ”behövs” mindre och faller först. Godstransportsystemet (lastbilarna) upprätthåller specialisering och komplexitet och ”kan inte” undvaras. När detta, elsystemet och betalningssystemet kollapsar kanske halva befolkningen eller till och med alla försvinner under en vinter. Stammar av infödingar boende i hyddor i djungeln och utan skor på fötterna får en lyxtillvaro jämfört med många svenskar.
De troende på teknik och vetenskap fascineras av ytlig framgång och överhetens propaganda och ser inte komplexitetens kostnader. Deras löjliga mikroproblem typ den egna bilens bränsleekonomi och hur de ska komma till jobbet och få truten och armarna att röra på sig styr deras primitiva rationalitet. De blundar för det makroekonomiska och lever i makthavarnas och fantasiernas värld med en finanskris.
Du antar alltså att människors och samhällens anpassningsförmåga nu har upphört?
Anpassningen måste i så fall vara av ny karaktär. En svensk kommun skulle kunna isoleras från omvärlden med realistiska förutsättningar. Ett första isolerat restkulturområde skulle kunna ligga i Norrlands inland för en naturlig avgränsning. Området stängs fullständigt. Det får inga mänskliga rättigheter. Vad som beslutas avgör de själva och resultatet kan överföras i stor omfattning på omvärlden, om de överlever skapligt och lyckas.
Det går att göra mycket annat för en anpassning, bland annat inom flyktingmottagning, livsmedelstullar, stoppade stockholmssubventioner och ett balanserat samarbete mot naturresursrika länder i öster istället för mot fattiga i söder. Först bör naturligtvis problemets omfattning erkännas och beskrivas, helst med siffror och ett tidsdjup. Det är svårt att se en objektiv offentlig statlig utredning om saken, speciellt i det här landet. Trots de dåliga förutsättningarna kör makthavarna med gasen i botten mot stupet.
Statliga LKAB har haft en real fördyring i verksamheten på över 7 procent per år sedan år 2000. Det hade varit flera procent mer om de hade haft en normal vinstmaximering och ökat volymen, som skett inom naturresurser i stort. Företagsledningen och byråkratin informerar inte om detta och jag måste själv i min forskning studera årsredovisningarna. I dessa orgier i miljötänkande, typiskt svenskt och politiskt korrekt med Marcus Wallenberg högst upp, görs allt för att dölja saken.
Att isolera sig och försöka skapa en minimiversion av Nordkorea är 180 grader fel riktning.
Det nordkoreanska ”tänkandet” utgår från kommunismen, som kommer från fysiken och välståndet och de mångas avundsjuka. I restkulturområdet har ett sådant slöseri med resurser inte en chans. Men skulle invånarna låsas in och få väldigt mycket utifrån och vara prioriterade så är sekter liknade de i Nordkorea kanske möjliga. Systemet där har ju pumpats upp av kommunistiska stormakter med mindre extremism under lång tid. Nu blir de nog inte invånarna inlåsta livet ut och heller inte prioriterade eftersom det strider mot syftet med experimentet. Balansgången i tvång för att få till en kritisk massa kan diskuteras. Men det blir knappast som i Nordkorea. Dock finns alltid ett utrymme för oväntade effekter. Kanske diktatorn i området kommer ut och tar sig till Fjollträsk, ungefär som den stora dinosaurien i Jurassic Park.
Ni har ALLA fel om Peak Oil.
Peak Oil finns bara när efterfrågan är större än tillgången och bryts när det vänder. Vi ser redan nu att el-hybrider håller på att vända marknaden.
För 20 år sen var Sverige världsledande i att bränna(!) olja för att värma hus, hade vi fortsatt som då hade vi varit utan olja idag. Men vi lever, och vi har bergvärme och luftvärme.
Om 10 år går de flesta bilar på el och rapsolja med transfetter.
Vad tror du att peak oil är för något?
du ser det va`och kan du inte i stället sätta en siffra på hur många bilar som är dom flesta om 10 år så får din förutsägelse lite mer tyngd
om det finns 100 bilar och 51 går på el så behövs inte så många nya
@Unknown
Peak oil behöver inte alls ha något med efterfrågan att göra just av den enkla anledningen att tillgången på fossil olja är begränsad. Det enda frågan som återstår är egentligen när och varför peak oil inträffar (inte OM, det är redan givet).
@Anonym
Allt är relativt – Heller hur? Det är det som är det fina med denna blog, Cornucopia är ymningshornet, men det visste väl du redan eftersom du är på denna blog?
Tillgången till jordyta är begränsad, Peak earth?
Vatttnet på vår jord är begränsad, Peak water?
Syre är begränsad, Peak breathe?
Relativt som sagt. Det är upp till dig om du tror att jag inte förstår tillgång och efterfråga, men om behovet av Olja skulle minska till den mängd att man lägger oljeutvinning i träda för att man har överkapacitet i produktionen och att minskning av beroende (efterfråga) (andraderivata) lutar mer än avtagande tillgång, så skulle jag påstå att peak oil är bruten.
Frågan bör snarare vara om efterfrågan kommer vara i framtiden. Jag tror t.ex. att inom 50 år kommer vi enbart använda olja för minskad friktion i mekanik som elmotorer och jag tror att fusionskraft kommer att producera mer energi än vad man stoppar in. För 10 år sen skrattade folk när ingenjörer försökte bygga en bil som gick på 1 dl bensin. Idag finns det planerad massproduktion av sådana fordon.
Så all resonemang kring Peak är bara relativt till den tidpunkt du befinner dig i och det är rätt roligt med små domedagsprofeter som säger att jorden går under när kolbrytningen tar slut eller tulpanlökarna vissnar.
@Unknown
Jag glömde nämna premissen att olja konsumeras markant snabbare än den nybildas. När det gäller vatten och syre så nybildas dessa i samma takt som de konsumeras (i den mån de inte bara transporteras runt i systemet). Jordytan konsumeras inte. Sen tillkommer lite andra antaganden om vilka att vissa (otroliga) förbrukningsmönster tillåter detta utan att ett maximum uppnås.
Oavsett orsaken till att oljekonsumtionen (eller produktionen om du vill) slutligen sjunker så är det faktiskt så att när det sker så har oljeproduktionen peakat dvs peak oil är passerad.
Vidare så är det ju så att Hubbert-modellen väl inte utgår från att man måste lägga fält i träda då de faktiskt redan visat sig ha begränsad livslängd, en vikande produktion kommer snarare att åstakommas genom att anläggningarna inte ersätts allteftersom de blir uttjänta.
Det blir som du nämner dock mer intressant att diskutera hur framtida energiförsörjningen kommer fungera och hur andra användningsområden för olja kommer lösas än att diskutera huruvida vi i framtiden kommer kunna använda ständigt större volymer olja eller inte.
@Unknown: Det är du som har fel och noll koll. Både vad Peak Oil är och hur många elbilar som lär finnas om 10 år. Enbart om Sveriges oljeimport totalhaverar inom några år eller är i stort sett obefintlig om 10 år lär antalet bilar som inte går på bensin eller diesel vara i majoritet. Om man antar att det är samma mängd olja som importeras (om än till högre pris) så krävs det att försäljningen av antal bensin och dieselbilar helt upphör idag samtidigt som elbilsförsälningen helt tar över och ökar sin försäljning med mer än 200 gånger idag för att det om 10 år skall finnas fler elbilar än fossildrivna.
Rapsolja skulle kanske funka om vi aldrig får minusgrader och bygger om alla dieselbilar men det finns ingen bil i Sverige idag och vi lär ha kalla dagar även i framtiden.
Det du skriver är helt enkelt fantasier från tekniknaivister.
@Axel
Jag misstänker att dina sifror angående förutsättningar för elbilsmajoritet i sverige är helt uppåt väggarna. Antal bilar från 2012 är ungefär 200k, att vi skulle behöva registrera 200x fler eldilar/år än vad det gör bilar idag så skulle det innebära att vi skulle behöva registrera 40M elbilar per år för att det om tio år skulle rulla fler elbilar på vägarna än andra bilar. Antingen bedömer du elbilarnas livslängd vara löjligt kort eller så tror du vi har bilar så det dräller om dem.
Ni är för roliga.
Vi har inte 40M bilar för det första, rent matematiskt har vi inte ens demografisk befolkning för att hålla 40M bilar i drift.
Rapsolja har fryspunkt vid -20 utan tillsatta alkoholer.
Gällande omställning av bilpark är etanol och gas bra exempel hur fort det går, tog mindre än 10 år att byta ut var 3:e tjänstebil.
Det är ni som är blinda för att företag som Volvo halverade bränslebehovet i sina fordon med ca 50% på knappt 6 år, efter lagkrav.
Jag tog Volvo som exempel, eftersom det är en riktig skitbilstillverkare jämfört med t.ex. Tesla.
Men samma gnäll som ni hade hade tomtarna om mobilmarknaden, Nokia kunde inte gå under med 40% marknadsandel 2008 och Ericsson är en lysande stjärna för evigt på Karolinernas himmel.
Själv räknar jag urstarkt med att Kina blir föregångsland med El-bilar och deras Co2 kommer att reduceras ner till lägre utsläpp per capita än i Sverige inom bara några år.
Ni ska överhuvudtaget glömma förbränningsmotorn som den är idag, det är effektivare att bygga dieselgenerator och bygga in spinnmotorer i fälgarna och det finns redan fungerande prototyper, bilindustrin avvaktar bara tills ni byter ut er 5x generationer till innan de släpps ut.
@Unknown
Du är nästan lika lustig som researchgruppen – den som uttalar rasistiska åsikt skall hängas ut för denna och den som säger emot samma rasist skall hängas ut för att han stöttar rasisten.
40M är i storleksordningen vad som skulle krävas ifall Axel's utsaga om behoven av elbilsförsäljning skulle stämma.
"Gällande omställning av bilpark är etanol och gas bra exempel hur fort det går, tog mindre än 10 år att byta ut var 3:e tjänstebil."
Dock verkar det vara ganska tomt med folk som tankar etanol. Etanolbilar verkar ju bara ha köpts för att de var skattemässigt fördelaktiga. Vidare går nu tillverkarna ut med rekommendationer om att man inte skall köra för mycket på E85 för att det inte är bra för motorn!?
När det gäller gasbilar så har jag svårt att bedöma hur vanligt dessa är – de tankar ju på ett helt annat ställe än där jag tankar.
Å andra sidan så är användandet av biobränslen nog bara en snuttefilt i sammanhanget. Bättrande på effektiviteten och användande av kol/gas kommer bara duga en viss tid. Kina som föregångsland låter naturligt eftersom när de gör något litet så blir det stora proportioner av det, men så som det ser ut idag så verkar inte elbilarna kunna fungera för annat än persontransport.
Hur löser man godstransport efter PO? (Hur) bygger man vägar? (Hur) gör man plastföremål? Hur värmer man husen? Eller industriella processer som är beroende av värme? Hur blir det med annat energibehov? En del svarar "inte alls", men detta är ju frågor som behöver svar ifall vi skall ha gå en "vettig" framtid till mötes.
Om man kan hitta samma samband mellan elektrifierad tågtrafik så talar det emot att diesel Orsakar BNP. Att det är en Förutsättning är en annan sak.
Det blir intressant att se hur RB kommer hantera "inflationen" i oljeprodukter i framtiden. Troligtvis tvingas man ändra på transportkomponenten i KPI. Men givet track record så kommer man väl "bekämpa inflationen" med högre räntor först.,,
@Björn
Å andra sidan om transporter blir dyrare så kommer kanske mindre av konsumenternas utgifter gå till transporter och därmed kommer dessa nedviktas i KPI. Dock så kan det ju vara så att det oundvikligen leder till att andra produktor också blir "dyrare".
Kanske RB får ett annat uppdrag ifall dagens uppdrag riskerar politrukernas återval…
Elektricitet till flytande bränsle kommer bli mer och mer attraktivt. Det byggs nu en anläggning på Island för att producera Vulcanol. Det är metanol från geotermisk producerad el, koldioxid och vatten.
Metanol kan blandas i diesel och användas av vanliga dieselmotorer. Om det skulle vara mer attraktivt med kolväten så kan produktionen med största säkerhet ställas om till sådan produktion utan några större svårigheter.
http://www.carbonrecycling.is/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=3&lang=en
Stämmer det verkligen att ökningen av dieselkonsumtionen inte beror på att en allt större del av bilparken drivs av diesel?
Även om nya dieselbilar peakat så är andelen dieseldrivna nya bilar antagligen mycket större än bland de skrotfärdiga.