Volvo rapporteras ha gjort ett möjligt genombrott för energilagring av el till elbilar. Det handlar om teknik som kan formas i princip hur som helst för att bygga in energilagringen i bilens ordinarie kompontenter, som dörrar eller motorhuv.
Tekniken sägs kunna reducera vikten med 15% mot dagens batterier, och ger ju också möjlighet att utnyttja i princip hela bilen för att lagra energi. Med lägre vikt får man förstås mindre energiåtgång och längre räckvidd. Problemet för elbilar är just energilagringen, både i vikt, utrymme och kostnad.
Man ska nu bygga en experimentell S80 med tekniken i motorhuv och dörrar.
Avgörande är förstås skillnaden mellan teknik, volym, tid och kapital och de tre villfarelserna. Att tekniken finns innebär ju inte att den kommer vara prisvärd. Hur trafiksäkerheten påverkas av att bilar har batterier i dörrar eller andra exponerade delar låter jag också vara osagt än så länge…
Ändå är det hela intressant att uppmärksamma så här inför eftermiddagens fredagsmys.
18 kommentarer
Det vore högst imponerande om man lyckats rationalisera bort litiumet, men det har jag svårt att tro på trots att ordet litium aldrig dyker upp i inlägget du länkar till. Är det litiumpolymer det handlar om så är det klart otrevligt i kollisioner. Det exploderar inte riktigt men brinner kraftigt och länge om det utsätts för syret i luften.
Det här elcykelhjulet låter också som en intressant sak: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3779637.ece
Vi kan nog klara oss ganska bra utan bilar, men det blir jobbigt helt utan motorer. Med en elcykel behöver man inte befara att brinna ihjäl efter en kollision. Har man mer bråttom så finns det elmopeder och elmotorcyklar. Man får bara lite sämre klimatskydd och så blir det jobbigare för barnfamiljer och att ta sig till skidstugan i fjällen.
Film om det hela (inklusive galen vetenskapsman): http://www.youtube.com/watch?v=ETCerc9xQxc
Det stod i artikeln i dagens GP att det kan ta 15 år innan det kommer i produktion och på den tiden hinner det hända en massa saker.
vet du vad det står i folkets illustrerade konversationslexikon från 1906 angående elektriska automobiler
Jag vet inte, så berätta gärna. Vad jag däremot vet är att Tudor hade en batteridriven lastbil i början av 1900-talet. Visserligen var halva flaket batteri, men man kan ju tänka sig hur det hade sett ut om det hade fått utvecklas ostört.
Om vi idag är fundersamma om hur vi ska ha råd att byta ett åldrat ackumulatorpaket i begagnade elbilar, hur ska det då bli att byta ut halva karossen?
Batteriet skulle hålla bilens livslängd… vad det nu innebär i år mätt?
@kgb35
När batteriet är slut så funkar inte bilen längre och då är livslängden uppnådd kanske. Att ta produktens livslängd som mått är lite vanskligt (livstidsgaranti är ju ett exempel på detta).
Dock är det rimligt att anta att det krävs lite iteration av tekniken innan den är beprövad. De första bensindrivna bilarna kunde man säkerligen inte räkna med att de skulle rulla en 20000mil – samma sak kan man ju räkna med elbilar.
För övrigt så är det inte nödvändigt att det skulle vara så oöverkomligt dyrt att byta batteri (det beror på vad batteriet kostar). Om kostnaden för batteriet är sådan att ett byte är försvarbart så kan man säkert hitta en lösning så att det går att byta också.
vad får dig att tro att bilen kommer att vara kreiti och pleitis egendom i framtiden?
@xtra-allt
Vad får dig att tro att någon tror att bilen kommer att vara kreti och pletis egendom i framtiden?
Och?
Din fråga antyder att någon tror att bilen kommer att vara kreti och pletis egendom i framtiden. Svar på frågan implicerar nämligen detta – förväntar du dig ett svar på frågan och isf av vem och varför?
Har läst om detta någon annanstans…
Kommer tyvärr inte ihåg var, men där diskuterades tekniken lite mer ingående.
Huvudkomponenten är iaf nanotuber av kol. Dvs, extremt lite, eller inga miljöfarliga ämnen alls.
Fördelar med tekniken är bl.a. extremt korta laddtider.
Nackdelen torde vara en krock med fulladdade "batterier" som i samma veva gör en fullständig urladdning. Potentiella efterverkningar kan antagligen bäst liknas med ett blixtnedslag.
Ja det har kommit upp från olika labb på senare tid, se:
http://www.kcet.org/news/rewire/science/super-fast-biodegradable-batteries-made-of-carbon.html
http://depts.washington.edu/solgel/documents/pub_docs/journal_docs/2011/Nanostructured%20carbon%20for%20energy%20storage%20and%20conversion.pdf
Helt ok-tills det skall bytas!
Men kanske får vi se verkstäder byta dörrar och andra plåtar när batterierna är slut.
Var det inte en elbil som var skuld till branden i ett garage i Helsingborg nyligen?
Är verkligen elbilar lika eldsäkra som en fossilbil?
Verkar intressant för cyklar, som redan idag tillverkas av kolfiber.