Våra nationella skyddstyrkor, det lätta motoriserade infanteriet av 50-talsmodell även populärt känt som hemvärnet har fått nya bilar. Det handlar om en kraftigt modifierad1. Mercedes Sprint 316 med 164 hk miljödiesel för att inte skada miljön när kriget rasar, som kommer kallas personbil 8 i Försvarsmakten.
Bilder hittar man på Försvarsmaktens nyomgjorda webplats. Bland annat har bilen utrustats med lådor för vapen, en hållare för en 20-liters vattendunk, hasplåtar för att skydda de känsligaste delarna vid dålig väg, en ramp för rullstolar att hundar lättare ska kunna ta sig in och ur fordonet. Man har även värme och ventilation i bilen, samt enligt uppgift en bilstereo.
“Personbil 8 är en robust, fyrhjulsdriven minibuss med plats för åtta soldater plus förare. Lastutrymmet rymmer soldaternas stridsutrustning och personliga vapen. Här finns även särskilda lådor och fack för tunga vapen, ammunition, maskeringsnät, vattendunk, verktyg och en ventilerad hundbur. En särskild, utfällbar ”landgång” underlättar för hundar att ta sig ombord det höga fordonet. Med varje bil levereras även en släpkärra för att – vid behov – ytterligare öka transportförmågan.
Hemvärnets Grupptransportfordon är ingen terrängbil men har hög markfrigång och har utrustats med hasplåtar undertill. Kupéutrymmet har extra värme och ventilation. Belysningen går att skifta från vitt till rött sken. Personbil 8 har förberedda platser för Ra 4183 (Motorola) och Ra 1444 (Rakel) med strömförsörjning och anslutning till takantenner. Varje fordon har två brandsläckare (pulver). Då fordonet inte används kan det anslutas till torrluft genom en anordning på vänster bakdörr.”
Fordonet är så nytt att det inte ens finns bilder i pressbilddatabasen, så jag klistrar inte in några bilder här på grund av oklart rättighetsläge.
Med förhöjd frigång, hasplåtar, lågväxel och diffspärr har fordonet alltså bättre förmåga på dåligt underlag än de flesta personbilar. Det nämns dock inget om fyrhjulsdrift, men lågväxel och diffspärr är i min erfarenhet viktigare än fyrhjulsdrift – kom ihåg att många traktorer bara har tvåhjulsdrift, men väl diffspärr och lågväxel.
Att jag råkade nämna detta fordon i ett tidigare blogginlägg rönte stor uppmärksamhet så jag lämnar här en tråd för alla hemvärnsmän och andra närmast sörjande som behöver terapi.
Än så länge handlar det förstås bara om ett enda exemplar som levererats till Hemvärnets stridsskola. Inom några år kommer säkert fordonet även synas ute på förband.
1. Kraftigt modifierad är ett kodord för att den är jätte-jättedyr.
24 kommentarer
Såg riktigt tråkig ut, klarar den verkligen av att ersätta 20-bilen? Var monterar man sin Ksp 58? Synd att 20-bilen försvinner, den såg liksom mer krig ut. Men den nya är väl framtagen med genusfokus för att inte kränka någon.
Hasplåtarna på tgb 5 var för övrigt i fattig aluminium. Ska bli spännande att se om de gjort om samma misstag.
Varför skulle man vilja montera en ksp58? För att duellera med attackhelikoptrar med mångdubbel effektiv räckvidd? Eller för att i en efterhandssituation duellera med en markburen fiende som redan perforerat ditt fordon?
Pbil 8 är inget stridsfordon. Det är en oskyddad transportresurs. Det finns skäl till att den nuvarande doktrinen med oskyddade fordon är att så fort det blir stridskontakt göra avsittning så fort det går och sedan ta striden till fots.
För den efterfrågade förmågan "kunna förflytta sig på landsväg 300 km per dygn" så är pbil 8 ett enormt förmågelyft för Hemvärnet. Bara att gratulera till att man i dessa tider av "50 miljarder materielberg" faktiskt får nya fordon på bredden. Att de sedan är av standardtyp, om än med specialbyggd inredning i bagageutrymmet, gör att den civila repkedjan för MB Sprinter kan anlitas vilket bör ge god tillgänglighet över hela landet.
Känns ju lite som att hundrampen är onödig då jag ser framför mig hur hunden skuttar in i bilen medans soldaterna släpar och knör in sig med tjost och stön.
Kan ju vara praktiskt med ramp om man skall släpa upp tunga lådor med exempelvis öl och liknande.
Karl, nu skaru inte va sån.
Det var 20-litersdunk ju, sån däringa en man jäser mäsken i.
OCH "En historisk . . . ."
OBServera att hasplåten sitter i nummerplåten och enl. Trafikverket ska nummerplåten sitta säkert infäst, alltså sitter då också hasplåten 'säkert infäst'.
Att spara på hundarnas leder sparar på försvarets pengar, hundarnas utbildning kostar säkert mer än en soldats utbildning. Att hoppa i och ur sliter väldigt mycket på lederna, artros kommer som ett brev på posten och hunden har gjort sitt.
Sen att man kan dra upp ölbackar skadar ju inte heller…
"Personbil 8 är en robust, fyrhjulsdriven minibuss" 🙂
Fort och fel är mitt motto!
Fort gjort å de blev inge bra e motto där jag jobbar 🙂
Landstingets ambulans med hasplåt.
Eller en färdtjänsttaxi med hasplåt?
Eller . . . .
Det finns ett bildspel här
http://tidningenhemvarnet.se/2013/09/06/historisk-overlamning/
Tittade på lite filmer på nätet och det är definitivt ingen terrängbil men den har säkert hyfsad framkomlighet i t.ex besvärliga snöförhållanden med snökedjor eller på dåliga grus/skogsvägar.
Som sagt inget stridsfordon utan ett smidigt och ekonomiskt fordon för att snabbt kunna förflytta förband hyfsat längre sträckor. Håller med uppgiven. Tycker det verkar vara en bra lösning.
"den civila repkedjan för MB Sprinter "
Jodu, den har ju nyttjats en hel del, det ska gudarna veta.
Från bildspelet kan man ju se att de rättat till de värsta civila och/eller meningslösa inslagen.
Man kan ju hoppas att elektroniken fungerar LIIIITE bättre den här gången.
Ja förhoppningsvis har de tagit lärdom av tidigare erfarenheter. Jag hade gärna sett en hyfsad vinsch i fronten.
Det är väl de bilar som levereades till Utlandsstyrkan i slutet av 2001.
De hade då tillverkats i Tyskland, skickats till modifiering till NATO-standard (ommålning, ladduttag, lampor osv.) för att sedan skickas till Sverige för ännu en ommålning, höjning meddelst extrapluttar på fjädringen, takkorgar, radiofäste och ungefär 200 andra ändringar.
När väl de första kom ut på förband hade nybilsgarantin börjat gå ut.
Den Nissan Terrano som användes vid HQ SFOR skulle bytas ut mot en skolbuss.. taktisk skolbuss menade jag.
Det hade varit effektivare att köpa in Landrover 110 och haft två fordon per grupp istället för en taktisk skolbuss.
Rampen är ju en fördel, då kan folk vara med i HV ännu högre upp i åldrarna och köra färdtjänst till kyrkfikat som en samhällsservice 🙂
Personterrängbil 5 Kombi (som inte fick framföras i terräng) som köptes in 2001/2002 är ett annat fordon och inte samma som Hemvärnets Personbil 8.
http://www.soldf.com/sprinter_ptgb5.html
De är dock bägge fyrhjulsdrivna Mercedes Benz Sprinter men olika modeller och andra skillnader. Frågan är om alla negativa funktioner och tillkortakommanden rättats till. Klart är att man bytt ut den ogillade Sprintshift-lådan mot en traditionell automatlåda.
För att får rum med gruppens materiel kommer man nu ha en släpvagn kopplad till varje fordon.
Äh, du är bara sur för att ni fick köra era eskorter i såna där plåtlådor.
PS. Spy Bar roolz, CV droolz. DS.
Självklart var de väldigt begränsade i användningen för tex Eskorter.
Men vi hade lite andra fordon också, bla en trött Landcruiser och en gammal VW Caravelle som till viss del funkade bättre.
Mest talande kanske var när vissa representanter för Försvarsmaktsledningen kom ner till Kosovo och vuille få "monument sightseeing" och då VÄGRADE av personliga skäl åka Sprinter, varpå vi var tvungna att låna ihop GW av andra plutoner för att lösa uppgiten.
Själv bilen i sig var egentligen inte det största problemet utan valet av extra funktioner/komponenter som gjorde ursprungsfordonet sämre till ett högre pris. Sprintshift så klart den mest allvarliga nackdelen, följt av avsaknad av centrallås, säkerhetsfunktioner som att inte kunna köra om en dörr var öppen, ej öppningsbara sidorutor, osv.
Debatten har pågått ett tag på SoldF Forum
http://forum.soldf.com/topic/51372-hemvaernets-personbil-8-pb-8/
Har mailat FMV och HvSS om att få reda på ordersumman samt kravspec, men hittills bara fått information om vad kostnaderna för att ta del av offentliga handlingar är av FMV och tystnad av HvSS.
Rimligen borde de kosta mer än de 500 000 kr/st som MB Sprinter Personterrängbil 5 Kombi som köptes in 2001/2002 kostade. Dessa fordon var inte lika efterhandsmodifierade, bara drygt halva lastförmågan, 1 skjutdörr mot nuvarande 2, 1 stolsrad mot nuvarande 2, osv.
Det är konstigt att vare sig pressrelease eller något om upphandlingen/ordern finns publikt på internet då det måste vara den historiskt största investering (förmågehöjdning?) på Hemvärnet någonsin och i dagens mått mätt stor "satsning" samt betydande kostnad.
HvSS har fått 4st fordon, inte ett. Sen har det redan levererats kring 14st som är på väg ut till några utbildningsgrupper as we speak. Senare i år börjar plutonsledningsvagnen levereras då HvSS först ska få sitt ex sen den vanliga tilldelningen. Varje insatspluton söder av dalälven ska alltså ha 4st grupptransportfordon samt 1st plutonsledningsvagn. Det följer ju som sagt även med ett släp per fordon vilket är värt att nämna.
För Hemvärnet räcker det med B-körkort + militärt förarbevis för att få köra fordonet.
På SoldF har det rapporterats om i vart fall 9 st fordon som setts på 3 st transportbilar på vägarna (Jönköping, Lidköping och Haninge). Om det är av 14 st är jag imponerad över ytövevakningsförmågan av medlemmarna. 🙂
Såg ett par på P7 i veckan
Tja, inte för att gnälla… eller jo!!
Personbil 8 är och förblir en taktiskt felinvestering! Bilen saknar lågväxel, diffspärrar, markfrigång och taklucka samt ksp fäste, varför är det viktigt då? är det inte som Therse skriver på ledarsidan i Hemvärnstidningen, att HV inte har behov av detta och finns risken att FI finns i terrängen så gör vi avsittning…
Jo visst har hon rätt i vissa delar, men det hon (och övriga) fullständigt bortser från är HV:s övriga stridsuppgifter.
Ex 1 Fördröjningsstrid
FI har landstigit i Gävle och HV ska fördröja fientligt framryckning mot Arlanda.
Då uppstår fråga direkt, håller fordonet måttet?
Fördröjningsstrid sker ofta genom att man skjuter på FI från sidan och försvinner fort som fan från platsen, för att sen göra samma sak igen någon kilometer därifrån. Troligtvis är det inte huvudvägarna som vi kommer att utnyttja utan diverse kostigar och skogsbilvägar för att ta oss fram till våra eldöverfallsplatser. Håller fordonet måttet? Tveksamt! lägg till parametern att det är höst och regnar satan, då är det lerigt. Håller fordonet måttet? Ännu mer Tveksamt! lägg till parametern februari och 30 cm nysnö. Vem plogar åt hemvärnet i stridszonen? Håller fordonet måttet? Ytterst Tveksamt!
Ex 2 Transportskydd
HV transportskyddar mtrl och flygförare i anslutning till flygbas. TP enhet blir utsatt för eldöverfall, vem skjuter tillbaka? Ingen, för vi har ingen takskytt (jo, jag vet att det är ett "softskin" och oddsen är dåliga. men dom blir inte bättre av att inte ha takskyttar) Håller fordonet måttet? Tveksamt!
Ex 3 Egen transport
HV omgrupperar genom att fordonsmarschera till nytt operationsområde. Transport sker med Personbil 8 och tillhörande släpkärra. Enheten åker in i ett eldöverfall, första fordonet blir utslaget. Fordon nummer två, klarar sig men står "skitigt" till, föraren kastar i backen (ingen besvarar elden, för vi har ingen takskytt) och stampar på gasen, ekipaget viker sig för att backa snabbt med släp är svårt. Elden riktas nu om till fordon nummer två, där alla 8 stryker med. Passagerarna i fordon 3 och 4 konstaterar att personbil 8 numer är likbil 8… Håller fordonet måttet? Tveksamt igen!