Med nya versionen av Apples mobila1. operativsystem iOS 7 släpps till hösten, och har nytt stöd för integration med bilar, kallad iOS in the Car. Bilar med stöd för denna integration släpps från flera stora tillverkare år 2014 och iCar blir därmed verklighet.
Från Apples websajt |
iOS in the Car gör att din iPhone eller iPad sömlöst integreras och visas upp på en skärm i bilen, där man med bland annat röststyrningssystemet Siri kan styra funktioner som musik, navigering och telefoni, alternativt knappar på bilens ratt eller panel.
Systemet påminner en hel del om AirPlay där man kan visa upp innehåll eller skärm från sin iDevice på en Apple TV, men här handlar det om specialgjorda gränssnitt och för bilföraren anpassade applikationer. Poängen är förstås att automatiskt ta med sig sitt iLiv in i bilen.
Från Apples websajt |
I Sverige förekommande bilmärken som under 2014 kommer släppa modeller som kan bli en iCar är Honda, Mercedes-Benz, Nissan, Ferrari, Chevrolet, Hyundai, Kia, Volvo, Opel and Jaguar.
Så tillhör du Church of St Jobs väntar du med att köpa en ny bil till tidigast 2014. Gissningsvis kan man ta rejält betalt för en bil med iOS in the Car, eftersom kyrkomedlemmarna har unika prispreferenser, så inte konstigt att så många bilmärken hoppar på tekniken.
1. Operativsystemet används även i mediacentret Apple TV, vilket väl är bäst att skriva innan någon anmärker på beteckningen mobil.
27 kommentarer
Det är väl troligt att tex Pioneer eller JVC kommer ut med produkter som man kan installera i gam-volvon
Men är det inte så att när det gäller extrautrustning som är orginal så betingar det ett betydligt högre tillägg på bilpriset? I så fall bör det ju vara ganska luckurativt ifall apple kan kränga iPad för 10tkr styck istf att kränga dem för 2tkr för de som kan tänkas vilja installera något i sin gamla bil.
JVC, Sony och Pioneer har redan liknande system, men då måste man köra deras "Appar" i Android respektive iOS. Detta verkar vara mer seriöst, synd dock att det inte blev en standard som andra än Apple kan stödja (??)
@oluies
Poängen är att det är en annan prisbild när man talar om tillval på bilar jämfört med om man talar tillbehör till bilar. Köper du en surfplatta så kostar den bara några tusen, men väljer du en surfplatta som tillval så kan bilpriset lätt skutta upp ett par tiotusen – det är bara att kolla vad tillvalen gör på nybilspriset. När det är samma produkt som säljs så blir det ju uppenbart att det blir en rätt bra bussiness för apple/biltillverkaren att sälja ipads för 10tkr mer än vad de annars hade kostat.
Vi har redan viss iphone integrering i vår Honda CRV- Ngn skärm kommer inte upp förstås men rösstyrning, uppspelning och laddning går bra.
Detta är nog inte riktigt samma sak som att använda en vanlig sladd som kopplas in i aux-porten eller genom bluetooth..
Utvecklingen är ett logiskt steg framåt, och eftersom Honda redan hade enklare iPhone-integration så ser det kundefterfrågan och hänger på med nästa steg.
Jag har saknat ett bra fungerade multimedia system i bilar. De som finns är ofta undermåliga och ologiska. så även om jag inte är en appel-"fanatiker" ser jag ljust framemot detta.
Värdelöst med så stora inbyggda touchskärmar i bilar. Gå tillbaka till att leverera bilar med DIN eller dubbel-DIN (eller trippel DIN för den delen) så kan man uppdatera radio/gps/telefon/mediaspelare/whatever när man själv vill och när grunkan går sönder efter 5-6 år så kan man enkelt och billigt byta den istället för att riva ner hela instrumentpanelen.
Här är en bra lösning för ca 3000 kr (dubbel DIN)
http://www.pioneer.eu/se/page/products/appradio-mode.html
Billigare, enklare att byta om den går sönder, enklare att byta när den blir för gammal om 3-4 år osv osv.
Enklare att sno också väl? Var det inte därför de slutade med sånt?
Nej, man har inte slutat med sånt. Däremot har biltillverkarna i större utsträckning monterat egna specialgrejer som kostar skjortan och som inte går att byta när de går sönder.
Airbags och bilbälten är inte så "enkla" att sno heller men snos i ganska stora mängder.
@Wofser
Jag har en känsla av att andrahandsmarknaden för airbags och bilbälten inte är så stor heller. Att plocka loss ett bilbälte bör ju dessutom vara en ganska enkel sak, men man behöver kanske lite längre tid än att slita loss en radio.
Beror på vilket bilmärke det handlar om, BMW är hårt drabbat av airbag-stölder.
Tjuvarna punktmarkerar områden typ, Sticklinge – Islinge över till Torsvik på Lidingö. Det blir liksom en "stöldvåg" efter det kan det vara lugnt länge innan nästa.
Sen hamnar bilarna på BMW-verkstaden på Lidingö för allmän beskådan. De brukar sakna framlysen och annan fast utrustning också, inte heller går larmen så ingen av bilägarna vaknar, fullständigt professionellt utfört.
Hörde att polisen tog några killar i Göteborg som varit uppe i Islinge och röjt, anledningen att de åkte dit var att de somnat i bilen som var fylld med grejor. Så det finns uppenbarligen alternativa BMW-verkstäder vilket kan vara trevligt att veta om man vill ha lyx till najs prajs.
Katalysatorer stjäls också.
Vår ena lokala begagnade bilhandlare (vi har två i Sätila, plus tre i grannbyn Hyssna (varav en enbart säljer husbilar, nya och beg) och en nybil+begbil handlare i andra grannbyn Fotskäl – billigt med mark, lokaler och framför allt uppställningsplats vilket blir rejält dyrt för speciellt husbilar om man ska vara i stan – numera säljer man "allt" via Blocket och behöver inte vara i storstan för att sälja) blev utsatt för katalysatorstölder för någon månad sedan. Man plockade katalysatorerna på ett tiotal bilar en natt.
Dessa stölder tyder på att tjuvarna verkar se det som enklare att kränga stöldgodset till företag (skroten och verkstäder) än till privatpersoner. Kanske är det för att de därmed har en stående beställning på sina jobb och inte behöver jaga köpare efterråt, det är ju egentligen samma sak som med kopparstölderna som rimligen också är beroende på en köpare som egentligen är införstådd med att det rör sig om stöldgods.
Med bildelarna är det dessutom ganska ironiskt att ägarna sedan kanske anlitar hälaren för att reparera bilen.
Ja, helt klart går grejerna in i verkstäder på något sätt.
Men men, så länge det finns en efterfrågan kommer det väl att fortsätta. Och hey – är det inte mer initiativförmåga och entreprenörskap vi behöver?
En intressant sak med iOS7 är för övrigt att iPhones och iPads (och AppleTV och iPod touch mfl) kommer bli meningslösa att stjäla. Enheterna kan inte återställas utan lösenord till användarens iCloud-konto, och även om man skulle lista ut lösenordet så kan ägaren alltså byta iCloud-lösen och på så sätt hindra nollställande av stulna enheter.
En stulen iOS7-enhet blir alltså meningslös, då den på distans spärras av användaren.
En liten fenderbender i låg fart så utlöser bägge airbags och bältessträckarna.
Plåtskadorna på en moden bil går att fullaga för några tusen (och det finns delar att köpa på skroten) men airbags och bältessträckare får inte säljas på skroten och det kan kosta 30-50.000 att köpa en ny uppsättning.
@Cornu
Bra med bättre stöldskydd
eller
det bli knöligt och svårt att sälja/köpa iProdukter privat?
Inte speciellt, nej. Säljaren ska bara återställa sin iProdukt innan leverans. Men på distans kan man förstås inte vara säker på att det skett och säljaren kan hävda "oj, jag glömde" och ta pengarna och dra då det i själva verket var stöldgods. Så man bör köpa fysiskt så man kan säkerställa att iProdukten är nollställd.
Ändå ingen bra idé att betala i förskott för saker på Blocket, så jag ser det inte som ett problem.
@Wofser
Bortsett från ifall folket på verkstan kanske har så rymligt samvete att de köper stöldgods så kanske samvetet även är rymligt nog för att sätta in stulna airbags vid reparation.
Men annars tror jag det är enklare med övriga reservdelar – sånt som man annars kan köpa från skroten. Då räcker det ju med att skrotfirman tar emot stöldgodset, de har dessutom större marknad att sälja grejerna mot (än en vanlig bilverkstad).
Skapar man bättre stöldskydd så flyttar man ju bara problemet någon annan stans.
Tjuverne verker förstå var pengarna finns.
Polisen Täby: (facebook)
Lite siffror:
under tiden 1/6 till 24/7 drabbades Täby av 33 inbrott i bostad.
Danderyd darabbades under samma tid av 45 inbrott. Då skall man ha i beaktande att Danderyd är ungefär halva folkmängden jämfört med Täby, och om man då räknar per 1000 invånare så har Danderyd mer än dubbelt så många inbrott.
Apfel und Autobahn, Ja.
sarc on
Perfekt! Ytterligare något att pilla med under bilkörningen.
/sarc off
De får se till att bättra på sin kartfunktion så att bilisten kan hålla sig på vägen dock;)
Skönt att NSA får en tracking-device i alla bilar framöver. Snart kan vi nog alla sova gott om natten framöver. Bara lite säkerhet till så…
Ja, med kamera och mikrofon och allt – och precis som i boken finns det nog ett litet hörn av bilen som kameran inte ser…