Det finns skattningsvis mer än 300 000 enskilda firmor i Sverige, men när det gäller rapporterande av sjukpenninggrundande inkomst (SGI), så särbehandlas dessa och diskrimineras grovt av försäkringskassan.
SGI ligger till grund för eventuell sjukpenning, som man i bästa fall kan få ut efter åtta dagars sjukdom. Den enskilda firman (eng self employed) kan också välja upp till 90 dagars karens och får då betala lägre egenavgifter. SGI ligger också till grund för föräldraförsäkringen, t ex vid vård av sjukt barn (VAB).
Vanliga dödliga, som får lön, dvs anställda, transfereringsmottagare och egna företagare med aktiebolag, kan när som helst ändra sin SGI. Det är antingen bara att fylla i blanketter som finns att ladda ner från Försäkringskassans hemsida, eller logga in med sin elektroniska legitimation och fylla i uppgifterna online. Detta kan inte den som lever på egen enskild firma göra.
För enskild firma ska man använda Svarsblankett Egen företagare. En blankett som inte ens går att ladda ner från Försäkringskassans hemsida, utan måste beställas via ett muntligt telefonsamtal hos kundtjänst. Man får också bara skicka in den en gång om året, enligt muntlig uppgift.
Man klarar inte av att låta den enskilda företagaren få fylla i uppgifterna online, likt anställda kan göra varje gång de rapporterar VAB. Man klarar inte ens av att lägga ut blanketten för nedladdning.
Att sedan det kan vara när omöjligt för den enskilda företagaren att gissa sin inkomst det kommande året är en annan sak. Men det är man van vid. Den ska man ju även gissa till Skatteverket via preliminär inkomstdeklaration. Men den blanketten går åtminstone att ladda ner från Skatteverkets hemsida, även om det inte går att göra en preliminär inkomstdeklaration online. Och Skatteverket tillåter att man gissar sin inkomst precis hur många gånger som helst om året, så att man på så vis hela tiden kan betala rätt skatt utifrån senaste skattningarna av inkomster.
Genom att göra det så svårt som möjligt för den enskilda firman att rapportera SGI gör man att företagaren riskerar att inte få ut den ersättning han betalar egenavgifter för vid t ex vård av sjukt barn.
Man kan fråga sig om Försäkringskassan om det är fullt medvetet att göra det så omständigt som möjligt för den enskilda företagaren eller om det beror på inkompetens eller lathet?
Den enskilda firman diskrimineras hälsomässigt även på andra sätt. T ex får man inte betala för företagshälsovård som regelbundna hälsokontroller med firmans obeskattade pengar, utan det måste betalas med företagarens privata skattade pengar. Ej heller får man betala för friskvård för företagaren, vilket går att göra i ett aktiebolag.
För att lägga ett proaktivt förslag här så kan man förslagsvis stryka egenavgifterna helt för den enskilda firman och låta egenanställda hantera socialförsäkringarna, inklusive pensionen, helt själv. Som egen företagare omfattas man ändå i praktiken inte fullt ut av socialförsäkringarna – t ex vid arbetslöshet som beror på att man inte lade ner firman medan den fortfarande tjänade pengar, så varför inte låta oss gå hela vägen?
Annars kanske Försäkringskassan kan anstränga sig och åtminstone lägga ut blanketten för nedladdning på sin hemsida? Och varför man ska behöva rapportera samma uppgifter både till Försäkringskassan och Skatteverket är ett mysterium. Rimligtvis kunde Försäkringskassan bara hämta uppgifterna från Skatteverket och helt skippa blanketten.
30 kommentarer
Hela upplägget med enskild firma är sjukt. Nu har ju reglerna för revision kring AB förändrats, samtidigt som även enskilda firmor ska göra bokslut, så varför inte dra ner kapitalkravet för AB till 5000 och ta bort möjligheten till enskild / hb. Alla i samma fålla = enklare regler.
Jag ser inte varför man skulle ta bort möjligheten för enskild näringsidkare och handelsbolag – det är ju bara frågan om rätten att bedriva näring. Klagar man på kravet på aktiekapital så tyder ofta på att man inte föstår vad det är och syftet med det kravet – och det är då tveksamt ifall man öht skall driva ett företag.
Sen kan man diskutera hur nödvändigt det är med att ha försäkringsdelen obligatorisk, isht när vissa delar kan bedömmas som icke-relevanta för enskild näringsidkare. Det är en helt annan sak ifall en enskild näringsidkare anställer någon – då är det nog lämpligt att man kräver att alla delar av arbetsgivaravgiften är obligatorisk (annars skulle man haft ett system där lönen omfattar dessa avgifter och arbetstagaren själv skulle behöva betala dem själva).
Kan bara hålla med. Borde räkna på att använda AB, hur mycket det skiljer… någon som vet ca vid vilken årsomsättning som det är lönt?
Det är inte stora entydiga skillnader. Man får helt enkelt göra en kalkyl på de olika alternativen och välja det som är mest ekonomiskt, du gör väl kalkyler innan du tar beslut?
Sen finns det andra skillnader än omedelbart ekonomiska mellan AB och enskild firma (i och med att AB är en egen juridisk person).
Med tanke på att denna regim, och tidigare regimer, gått till val på att förenkla för företagare men att inget händer går det bara dra slutsatsen att det ska vara besvärligt att vara egenföretagare. Med över 1 miljon företag i landet borde det vara en av de viktigare valfrågorna, om man vill fiska röster…
Det är enklare än så. Varje val så går man till val på att lova "förenkla för småföretagarna". De röstar villigt och när man fått sina röster så skiter man i dem.
Vad har Annie Lööf gjort för att förenkla för småföretagen idag?
Vad har vederbörande gjort öht förutom gett tiotals miljoner till Facebook?
Det är väl rätt naturligt att myndigheter som SKV vill göra det enkelt att utnyttja deras tjänster medan myndigheter som FK vill göra det svårt. Det är bara att se på pengaflödet när man vänder sig till olika myndigheter.
Från min horisont är det alldeles för enkelt att starta ett företag idag!!
Vad menar du med att det är för enkelt att starta ett företag? Att det startas företag som inte borde startas? Man kanske på arbetsförmedlingen inte borde pusha de minst lämpade att starta företag…
@anonym 14:49 Precis, ibland ser man att det startas företag i redan överetablerade branscher som med stor säkerhet kommer att leda till konkurs.
Det verkar som om det är ett lätt sätt för arbetsförmedlingen att bli av med arbetslösa. Men det är ingen som analyserar om personen är lämplig att starta företag eller om affärsidén är lämplig.
Vad har Annie Lööf gjort??
Vad har Alliansen gjort? Min granne är mycket besviken. Han har fått förlängd karens utan att ha blivit tillfrågad! Som egenföretagare, den organisationsform som de flesta medborgare tvingas använda framöver, har han, inklusive hustrun, nu knappast möjlighet att sjukskriva sig alls……
Aldrig tidigare har han funderat, som småföretagare, att rösta sosse…
Men nu.
Är Alliansen en samling dumskallar?
Jag har inte varit sjuk(skriven) sedan 2006. Egenföretagare heter det. Brutna revben, dubbelsidig lunginflammation, influensor och en del andra åkommor har jag helt enkelt jobbat vidare med. Har inte heller VAB:at sedan 2006. Ersättningen betalar knappt portot…
Problemet är ju även löntagarnas…
När jag i början av sjuttiotalet jobbade ihop med statare (lantarbetare) så var en kollega en gång väldigt förskyld.
När jag påtalade att han faktiskt betalat sjukförsäkringsavgift för dylika situationer så sa han bara:
"Sjukskriva sig det gör man när man är SJUK!"
Alltså sjukförsäkringen var en katastrofförsäkring som han betalade själv och därmed inte utnyttjade annat än vid katastrofer.
Senare blev måndagssjuka så utbrett att systemet kraschade. Så politiken (S) bestämde att arbetsgivaren skulle stå för de första två veckorna som sjukskriven. Därmed var statarens självständighet och frihet borta! Det som han var så stolt över…
Nu var stataren åter statare! Så vem kan idag sjukskriva sig? Kanske vissa offentliganställda, tills den "grekiska krisen" når även svenska offentliganställda….
Fänrik Henrik: Det är värre än så – för att få stöd från arbetsförmedlingen krävs det implicit att det är olämpligt att starta företaget. Det är ju bara de som inte kan få en anställning som pushas för att starta företag.
Hade det varit så väl att man inte gjorde någon analys så hade man av ren slump även gett stöd till folk som faktiskt har förutsättningar för att sälja sina tjänster.
Svenska statens grundregel är "in dubio pro fiscus" -vid tvivelsmål för staten. Det är svenska statens giriga och antifolkliga inställning som i slutändan gör att den statliga myndigheten går så hårt fram som det bara är möjligt. Att anställda får en mjukare behandlig beror på de starka fackföreningarn, men grundinställningen är densamma.
Men varför är företagarna så svaga?
En anledning är förstås att fackföreningarna är starka och har stark uppbackning i det politisk etablissemanget. Det till om med ibland till strid för sina medlemmar även om den interna och politiska korruptionen erroderar dem kontinuerligt och ger dem mindre och mindre inflytande.
För småföretagarna är det ännu värre.
Företagarnas företrädare i Sverige – "Företagarna" är en politiskt korrupt organisation som går ut på att gynna de som arbetar inom "Företagarna".
Den tar aldrig strid för småföretagarna utan agerar istället som ett jättehinder för de goda krafter som annars skulle kunnat samla sig och flytta fram småföretagarnas positioner.
Företagarnas främsta marknadsföring är medlemsförmånerna i form av rabatter hos stora företag. Det kan vara sjukförsäkringar, bensin, frakter m.m.m.m. Så istället för att gynna alla sina små medlemmar så går det ut på att gynna ex.vis Schenker vilket naturligvis missgynnar de medlemmar som arbetar som speditörer. När man väljer oligopolföretag som bensinbolag spelar det kanske mindre roll men på marknader med många små företag är det häpnadsväckande. Skickade e-post till förra ordföranden med fråga hur de ser på just denna intressekonflikt men fick förstås inget svar trots flera repetitioner.
Företagarna tar ingen strid för sina medlemmar utan ägnar sig åt att gynna sin styrelse och kollaborera med en stat och politiskt etablissemang som endast lyssnar när den tvingas till det. Ordföranden får frottera sig med statens grädda för i gengäld inte göra någonting.
"Företagarna" är en katastrof för småföretagarna.
Där har du hittat en absurd del av Sverige.
Som egenföretagare med kapitalinkomster så får du en preliminär skatt beräknad på föregående års resultat, vilket när det gäller kapitalinkomster ger en viss ryckighet.
De flesta vet först efter årets utgång hur de lyckats förvalta kapitalet under året. Ändå förutsätts preliminär skatt på förra årets inkomster försiktighetsvis med en 10% ÖKNING!
Varje år så får man skicka in en preliminär bedömning baserad på en otrolig pessimism-något som bär mig emot!
Det kan kanske bero på att skatteverket kanske bara ser din inkomst och inte det kapital som ger upphov till inkomsten. Det hade blivit mer rimligt som schablonmässig preliminärskattning att man tar och gissar på en viss procent av kapitalet som preliminär inkomst av kapital.
Å andra sidan kan man ju resonera så att företagaren har bättre möjligheter att göra en gissning av kommande året och då bör ju företagaren lämna in en preliminär självdeklaration.
Skatteverket har hela min deklaration där jag öppet deklarerar reavinster.
Men det är enkelt för mig att göra en gissning på inkomsterna , en gissning som oftast accepteras. Men detta har jag fått lära mig helt utan stöd från en oförstående skattemas!
Varför skall man ligga ute med preliminärt inbetald skatt överhuvud taget?
Varför skall i så fall alla skatter ingå(speciellt förmögenhets och fastighetsskatten retade mig då de var aktuella). Dessa hade jag som löntagare möjlighet att slippa tills deklarationen var gjord.
Ja, det är en slående nackdel att man ska ligga ute med t ex fastighetsskatt ett år i förväg jämfört med privatpersoner.
Annars kan man förstås lämna in en ny gissning varje månad, så man ständigt betalar rätt skatt per månad, istället för som nu tvingas betala samma skatt varje månad, oavsett månadens inkomst. Inkomster kan komma stötvis. Som författare är det t ex normala förfarandet vs förlagen att man får betalt en gång om året.
När man deklarerar reavinster så framgår det ju vad det är för kapital som genererar vinsten, men tar du t.ex. utdelning på aktier så framgår det ju rätt illa hur stort kapitalet är. Det jag menar är att man utifrån kapitalets storlek kanske kan göra en bättre schablonprognos angående inkomst av kapital (typ anta att man får en viss ränta).
Sen tror jag det inte är "brottsligt" att gissa fel – det heter trots allt preliminär deklaration. Man kan ju till viss gräns gissa lägre än det verkligen kommer att bli och då slipper man ligga ute med skatter (jag räknar det inte som att ligga ute med skatt ifall efter det att inkomsten står klar).
Jag hade en enskild firma några år när jag startade affärsidén bredvid min anställning men jag måste säga det kändes väldigt svårjobbat och mycket "gissningar" som flera påtalat om vad man skulle omsätta osv.
Efter att ha gått över till AB så känns upplägget mycket "renare" det är tydligt vad som är privat och vad som är företaget och alla myndigheter ser mig som vanlig löneslav så man går under radarn där med.
Sen kör du väl något annat upplägg med skogen där som kanske att svårt att applicera i ett AB?
Detta är ett typexempel på att staten kan vara en del av problemet. Det kommer bli allt viktigare att staten, allt eftersom vi går in i stagnerande ekonomisk tillväxr, "peak everything" m.m, inte står i vägen för lösningar som enskilda firmor, brukarkollektiv mm. Det är inte rimligt att den som väljer att driva en egen firma och ta alla risker själv ska behöva bli särbehandlad gentemot de som gömmer sig bakom en juridisk person, tex. AB. Eller för att inte tala om att lönearbeta. Lönearbete är i många fall det mest bekymmersfria som finns och man åtnjuter oftast alla sociala förmåner som samhället har att erbjuda.
Hur stor är skillnaden mellan 90 eller 8 dar karens ?
Numera kan man göra sin preliminära inkomstdeklaration online fick jag lära mig idag, därav överstrykningen i texten. Om man stoppar vid sista steget kan man göra en skatteberäkning och därmed jämföra hur olika karenstider påverkar beskattningen i just ditt fall.
En utmärkt tjänst, som jag redan använt idag för att korrigera årets preliminära inkomstdeklaration.
Ytterligare ett intressant fenomen för enskild firma är den automatiska 10%-iga ökningen av preliminärskatten som Skatteverket gör varje år, eftersom de räknar med att man hela tiden ökar sin vinst med 10%, även i lågkonjunkturer.
Vilken enskild firma snittar en inkomstökning på 10% varje år?
Detta gör att man måste korrigera skatten genom att fylla i och skicka in en jämkningsblankett, varenda j-la år.
Jag reagerar knappast längre för allt trams.
Ett icke-problem. Att fylla i preliminär inkomstdeklaration tar bara några få minuter, kan numera göras på nätet.
Dessutom kommer man inte undan problematiken ifall man driver aktiebolag eftersom man då tar ut lön – vilket gör att man skall lämna in en skattedeklaration varje månad (kan dock även den lämnas på nätet).
Man kan givetvis "fuska" lite genom att ta ut lönen bara en gång om året, men det funkar ju bara ifall man är ensam – har man andra anställda så kanske de inte är så förstående för att hela årslönen kommer i en klumpsumma.
9-9-9
Jag drev enskild firma i sju år. Det var en djungel med bestämmelser som visade att påhittaren inte hade en aning om verkligheten. Droppen var när de lade på en straffavgift om man inte hade betalat in extra skatt för viss höjning av inkomsterna före 20 januari. Då var jag aldrig klar med bokföringen ens. Fast det gick inte att ursäkta sig med för enligt reglerna skulle bokföring ske varje dag. Vem har tid med sånt? Under min tid lade de också moms på kurser och utbildning (som jag drev)med hänvisning till EU-regler. Det innebar att priserna måste höjas med 25 % på ett bräde, vilket kunderna inte klarade. Det gällde förstås inte vissa företag som hade statens beskydd. Jag gick tillbaka till anställning där allt var mer förmånligt och tryggt. Men erfarenheten var en nyttig läxa som lärde mig att inte drömma om nya företag.
Moventia