Lönedeflationen över Sverige fortsätter. Även om KPI-deflationen september – oktober bara var 0.1% så slår lönesäkningarna desto hårdare.
Vad vi ser här är än så länge delar av Nicole Foss scenario som utspelar sig, om än på individnivå. Att det inte sker för alla är klen tröst för de som drabbats.
Man kan inte nödvändigtvis räkna med att de deflatoriska lönesänkningarna matchar prisdeflationen, utan tvärt om så faller lönerna för de drabbade snabbare än priserna. Sitter man då dessutom med skulder, som ju aldrig går att smita från, så inser man snabbt att man levt på hävstång. Det går att köpa enklare mat, sälja bilen mm, men skulderna blir de flesta bara av med om de säljer bostaden. Banken ska ha sina räntor, oavsett om du fått lönesänkning eller inte. Och att ta kontakt med banken för att man fått sänkt lön brukar vara … en dålig idé. Vill det sig illa kan de kräva amorteringar för att de anser att du har för stora skulder i förhållande till lönen, eller så har de ingen lust att förnya ditt lån när det är dags utan överlåter det till någon annan bank. Om någon sådan är villig.
Aktuella exempel på lönesänkningar är förstås SAS. Men även SSAB sänker nu lönerna för sina anställda (Schibsted/SvD). I Kinna har matttextilföretaget Kasthall, som t ex levererat mattor till Malmös nya konsumismtempel Emporia, sänkt lönerna för de anställda med mellan 2500:- och 8000:- i månaden (Gota Media/BT), sedan man kort och gott skrotat bonussystemet. Det handlar om lönesänkningar på upp till 30%, dvs i SAS-klass.
Annars är förstås den vanligaste deflatoriska inkomstsänkningen att man blir arbetslös, sedan facket vägrat sänka lönerna.
Nu menar förstås Anders the Borg att krisen bara är mild och relativt kortvarig, men vi får väl se hur det blir med den saken. Det the Borg säger vet vi ju bara gäller till han ändrar sig. Svensk BNP-tillväxt kom in på 0.7% i helårstakt tredje kvartalet, att jämföra med att the Borg och regeringen gissar på 1.6% i helårstakt för hela 2012. Vilket vi nu med säkerhet kan säga kommer vara … en felgissning. Se även pressmeddelande från SCB. Vad som höll upp BNP var förstås de svenska hushållens konsumism. Privatkonsumtionen ökade med 1.3%, medan t ex exporten minskande med 2.3%.
När det gäller lönesänkningar så kan stater och centralbanker stimulera finansmarknaderna med lätthet, men det är desto svårare att stimulera den verkliga ekonomin eller lägga sig i och hindra att man avtalar om lönesänkningar mellan berörda parter.
Jag kan inte bevaka allt, så om någon läsare har koll på fler lönesänkingar, kommentera gärna.
Tillägg: Läsartips om sänkta löner. Vissa sjuksköterskor hos Region Skåne kan få sänkt lön. IKEA:s underleverantör Swedwood försökte sänka lönerna, men det verkar inte blivit något med det. Än.
69 kommentarer
Hela den epok vi har framför oss kommer att handla om bl.a att det skall bli lönsamt att producera i väst igen.
Ett rejält grundavdrag med borttagna minimilöner så går det lite fortare än via "lönedeflation" alt prisinflation.
Den som vill köpa billigt från Kina får skynda sig. Din köpkraft kommer minska kraftigt framöver.
Risken i den situation vi har framför oss med tex. fallande produktion av olja (och även andra viktiga naturresurser) är naturligtvis att den ekonomiska stagnation som kommer drabba oss inte faller jämt ut utan att klyftorna ökar. Att vissa människors köpkraft faller mer än andra, vilket alltid är riskfyllt ur ett samhällsperspektiv med ökad social- och politisk oro som följd.
Stämmer, BCG gjorde en rapport som pekade på att om 3 år kommer vinsten med produktion i Kina vara 10% och sjunkande jfrt med att tillverka i USA.
Frågan är väl snarast vart tillverkningen kommer flyttas efter Kina. Blir det åter till väst, vilket kan vara logistiskt praktiskt pga närheten till huvudkontor, eller kommer det att bli till andra låglöneländer? HM har ju redan flyttat mkt tillverkning från Kina till Bangladesh.
Testing
Ett Vettigt Grundavdrag kan lätt motiveras med :
"Det är inte lönt att beskatta den som inte har råd att sätta in pengar på banken!"
Enkelt och logiskt.
Varför så Thatchersk politik? Har vi (politiken) i detta land tappat allt förnuft?
Vem kommer ha råd med kraftigt sänkta löner och höga bostadslån? Instämmer helt i din framtidshypotes men något som innan framstod som relativt otänkbart har seglat upp överst på listan, nämligen lönedeflationen. Oftast räknar folk med att en blir sjuk/arbetslös men att man fortfarande ska kunna bo kvar. I det här fallet är det två förvärvsarbetande som får sänkta löner och det är något som väldigt få har tagit med i kalkylerna.
Lönerna måste ner betydligt mer innan vi får se någon större produktion i väst. Om produktionen flyttas från asien så lär den hamna i öst europa/balkan där lönerna fortfarande är relativt låga jämfört med Sverige.
Njaeae, totalbilden har med utbildningsnivå och produktivitet att göra. Totalt sett kan det vara lönsamt att producera i höglöneländer, om det går hand i hand med höjd produktivitet per arbetare. T ex pga att vi har högskoleutbildade CNC-operatörer istället för att svetsa för hand och så där.
Nu vet jag inte alls hur fabrikerna i öst ser ut, men helhetsbilden är i alla fall mer komplex än bara lönenivåer.
Beror på vad man producerar, men enklare elektronik som telefoner, tv, kläder, bilar m.m. kan inte tillverkas i länder som Sverige. Blir lite svårt för H&M att sälja tröjor för 100 spänn styck när arbetarna tjänar över 20000 kr.
@steffe: Jao, det går om ägarna i HM kan tänka sig en mindre vinst än de 16 miljarder kronor de gjorde 2011…
med tanke på den konstaterade utbildningsinflationen vi ar mitt uppe i så vet jag inte om högskoleutbildning är liktydigt med högpresterande.
det finns en hel del på pappret högutbildande som är rena katastrofen ute på företagen,
Den nu aktuelle Faxander tex efter att i princip ha raserat SSAB är han nu i full gång med att göra om samma sak med sandvik, Eller varför inte den "hyllade" Percy barnevik som via sina katastrofala affärer i USA såg till att ABB tvingades sälja i stort sett allt av värde för att kunna betala asbestskadestånden i USA, alla fastigheter ABB-atom ABB-stal ångturbiner ABB-Essef med mera fick säljas i full panik till råga på eländet så fick han nästan en miljard i avgångsvederlag av en annan högskoleutbildad så nog är helhetsbilden komplex alltid Belli.
Ja, bildningsförakt är alltid charmigt. Se där ännu en sak du har gemensamt med Pol Pot.
Även regelverket behöver nedmonteras i en frihandelsvärld. Det kan inte i längden förbjudas vissa metoder i Sverige när det tillåts att importera varor producerade med de metoderna på annat håll.
Alternativet är importtullar.
Jag känner faktiskt till ett företag där man skulle kunna säga att vissa delar av personalen fick sänkt lön redan i början av 2011. Det är dock en liten speciell situation. Företaget i fråga hade ett lite speciell upplägg inom produktion med 6 timmars 2-skift. Ett skift jobbade förmiddag och ett eftermiddag. Upplägget började 2006 tror jag för att kunna ha mer personal på samma yta och förkorta ledtiderna osv. På pappret föll det väl ut under några år, men sedan ett par varsel hade personalstyrkan i produktionen minskat och platsutrymmet således ökat vilket resulterade i att man valde att gå tillbaka till 8 timmars arbetsdag. 6-timmars avtalet var framförhandlat som en arbetstidsförkortning (tror jag) med bibehållen lön, alltså fulltid. Dock vet jag att företaget i fråga ligger klart under de generella lönenivåerna i branschen. Även om de inte får mindre pengar i plånboken vid slutet av månaden får de nu jobba fler timmar till samma lön än vad de fick tex. 2007. Inte så lite heller. Om vi räknar 2 timmar extra om dagen och gångar det med 21 dagar så får vi ca. 42 timmar extra i månaden.
"Den stora varseltråden" på Flashback håller rätt bra koll på varslen.
https://www.flashback.org/t1945795
Även om det ekonomiskt kan bli lönsamt att flytta hem tillverkningen ser jag några problem.
Den kunskapsutveckling i tillverkningsmetoderna, som finns i fabriken i longtbortistan, kan vara svår att hämta hem utan att förlora någon viktig del.
Finns dessutom hela eller delar av utvecklingsavdelningen också i långtbortistan, ökar risken att tappa aktuellt kunnande och nyckelpersoner vid en hemflytt.
Jag har hört att t ex Kina, kräver ett kinesiskt delägarskap i utländska företag. Om så är fallet blir en flytt besvärlig om den kinesiske delägarn säter sig på tvären.
Man kan ju tro att man är delägare. Vi i väst har en lång historia av exploatering bakom oss. Den dagen den riktige ägaren tar ett viktigt beslut kan "delägaren" stå och gorma hur mycket han vill.
Vill du bara ha exempel på lönesänkningar?
I ekot nyss talades det om en allmän löneökning på 3,8% (Rensat för inflation ökade de disponibla inkomsterna med 2,8 procent)vilket stärker konsumenternas vilja till konsumtion av bla boende.
Fast det finns de som har det värre-Why Poverty? serien är intressant att följa.
Igår om solceller-där svaret är-barnafödande!
En intelligent kvinna från Jordanien fick möjlighet lära sig installera solceller för att få utveckling i Jordanien. Utmynnade i 1 installation och ytterligare ett barn att försörja!(nr 10!) (Andrahustru till en man som tydligen var rätt sysslolös!)
En som förhoppningsvis får lönesänkning är den av invandrare "portföljrånade" Isovaara som nu får kicken av SD. Vore ju höjden av elände om en sådan tomte skulle få fortsätta att suga skattepengar nu när han blivit utesluten ur järnrörsgänget, flåt. Aluminium.
Isovaara har begärt entledigande från sitt riksdagsuppdrag.
Var dagens bästa deflation!
Ja det var skönt men att SD inte genomskådas av sina "inte så smarta vita unga män och gamla bittra gubbar och kärringar" som väljare säger lite om inflationen hos väljarskaran. Ett parti som inte kan skapa jobb och som inte presterar kattskit får fler väljare….. Är det tungmetallerna kanske ?
Är det inte stålrör så är det helrör.
Var är hyperinflationen QE LTRO med mera skulle ju enligt förståsigpåarna ge hyperinflation.
Vill ni leva i en ny 30 talsdepression så fortsätt då tro på förståsigpåarna.
Ekonomin behöver stimuleras QE är gratis.
och du tror att det INTE blir HI efter deflationen är klar?
Var är hyperinflationen det är 5 år sen USA började trycka pengar.
Risken är snarare att vi får en hyperdeflation med credit crunch.
Att QE skulle vara gratis kan ju bero på rena bokföringstrick. Sen är det ju tämligen tveksamt vilken effekt QE har haft på den reella ekonomin ute i verkligheten.
Va inte så deppiga!
Ljusningen är att landsfader Reinfeldt nyligen fick en löneökning på 4000, vilket ger en månadslön på 148000 kr i månaden. I och med den löneförhöjningen kan nu Sverige konsumera sig ur krisen.*
*) Texten ovan kan innehålla spår ironi.
Gruelse ökar lönerna utan att penningmängden ökar så är ekonomin döende, det är inte ironi det är tyvärr fakta.
Reinfeldts efterträdare skulle om några hundra år ha större lön än hela penningmängden med den löneökningstakten, om vi inte ökar penningmängden.
exponentiell löneökning går fort räkna själv.
Han borde fått 5 600!(3,8%) Fast han kanske inte är med i facket?
Fast han kanske sänker sina lönekrav för att få ett tryggare jobb.
Helt utan ironi!
Utan ironi… den lönen är ett skämt för att styra Sverige… Noll tacksamhet dessutom.
Något det sällan talas om när det gäller lönesänkningar är alla egenföretagare/små aktiebolag som har ägaren som heltidsarbetande och däröver diverse timanställda.
Det som händer vid sämre tider är att de två största posterna på kostnadssidan, lön resp. lokalhyra, försöker man minska på.
Antingen får företagaren/ägaren gå ner med tex 5-7 tkr/mån i lön eller så får han lägga ner företaget. Ingen trevlig valsituation, dock en vanlig realitet för många småföretagare, och som sällan syns i statistiken/media.
Att Anders Borg gissar fel i BNP-prognoserna, kan urskuldas med att matematik är inte hans starkaste sida. Han hade ju en etta i matte från gymnasiet.
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2012/11/28/politiska-eliten-sallan-klassens-ljus
Gruelse mattematik är det din starka sida?
Vad händer om vi fryser penningmängden på dagens nivå och fortsätter att öka lönerna?
Den som har läst grundskolans matematik kan räkna ut det.
Varför kan du inte tro på matematiken som du verkar kunna.
Rättelse:
Efter att ha kollat tabellen över politikernas gymnasiebetyg ämne för ämne, så redovisas att Anders Borg hade betyg 5 i Matematik på Samhällsvetenskaplig linje, I Tyska B-språk hade han betyg 1.
Anledningen till det uppenbara felet i mattebetyget, beror på att det var vad statsvetaren Jenny Madestam sa i artikeln, vilket jag vidareförmedlade.
Jag ber om ursäkt!
P.S. TT (i pappersutgåvan av SvD 121129) kan man inte heller lita längre!
gruelse hur stor är statministerns lön om 800år med nuvarande ökningstakt?
vad skulle hända om vi aldrig mer ökade penningmängden och statsministerns lön fortsatte att öka?
varför klarar du inte av så enkel matte?
Senaste året har hans lön ökat från 144000 till 148000 kr/månad, vilket motsvarar en ökning på ca 2,8 %.
Om Reinfeldt hänger kvar i ämbetet så länge kan han räkna med en månadslön på ca 489000 miljarder kr. Det är tveksamt om han orkar. Jobbet är slitigt! Frugan har lämnat honom osv.
Sedan 2006 har hans lön ökat med 27000 kr/månad.
http://www.dn.se/ekonomi/reinfeldt-far-hogre-lon—igen
"Vad händer om vi fryser penningmängden på dagens nivå och fortsätter att öka lönerna?"
Svår fråga! Det uppstår en skuld någon annanstans eller så introduceras ett nytt betalningsmedel.
"vad skulle hända om vi aldrig mer ökade penningmängden och statsministerns lön fortsatte att öka?"
Jag vet inte. Möjligen att det skulle bli upplopp på gatorna?
Gruelse
""Vad händer om vi fryser penningmängden på dagens nivå och fortsätter att öka lönerna?"
Svår fråga! Det uppstår en skuld någon annanstans eller så introduceras ett nytt betalningsmedel."
Det är inte så svårt, du har bara så svårt för att ta in fakta, det går helt enkelt inte att frysa penningmängden och öka lönerna, det är omöjligt i längden.
En delmängd kan inte bli större än mängden, lönen är en delmängd av penningmängden.
""vad skulle hända om vi aldrig mer ökade penningmängden och statsministerns lön fortsatte att öka?"
Jag vet inte. Möjligen att det skulle bli upplopp på gatorna?"
Du har rätt men vad skulle hända om vi lät hans lön öka, det är bara att räkna så ser du att det även är matematiskt omöjligt,
Öka statsministerns lön med 3% per år i 600år,
1,03*148000^600= månadslönen skulle bli större än alla pengar som finns i Sverige min gamla bordsräknare gav upp error men det blir mer än 7000miljarder, du kan kontrollräkna så ser du att det stämmer.
Det omöjligt att öka statsministerlönen om penningmängden inte samtidigt ökar, det är teoretiskt omöjligt pga mattelagarna och fysiskt så går det inte då pengarna inte finns.
Du måste dra den korrekta slutsatsen att det är omöjligt.
Det går inte att öka lönerna utan att samtidigt öka penningmängden.
Att du inte ger upp det har om och om igen visats hur dina resonemang haltar. Statsministern lär vara död om 800år (eller 600år för den delen).
Statsministern ersätts med en ny person hela tiden, löneökningen är omöjlig.
Hur du tänker är en gåta.
Sa jag att 10/5=2 så kulle du säga att jag har fel.
Exponentiell löneökning är lika sann matte men du försöker att dölja det.
Du tar massor av antaganden ur luften utan att styrka varför dessa skulle vara korrekta. Sen är dina beräkningar som sagt irrelevanta även då de är korrekta.
Som nu t.ex. 10/5=2, ja och 19+4=23, men vad har det med saken att göra?
Matten är relevant ökar lönen från 150kr med 3% = 154kr
året efter med samma löneökning så är lönen 154,5*1,03=159kr
Tredje året så blir lönen 164kr Det lär dom sig i grundskolan.
Nu räknar vi på fler år (800år) 150*1,03^800= error i min miniräknare men lönen skulle bli större än alla pengar som finns, det är matte som ingen intelligent person kan förneka.
Vi ökar inte penningmängden mer och däremot ökar vi statsministerns lön med 3% per år i 800år, om vi då samlar ihop alla pengar som finns så räcker inte pengarna till en enda månadslön till statsministern.
Albert Einstain hadde rätt
"Det finns ting som är oändliga: Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker."
Det är märkligt, flera av Cornys läsare kan matte men förstår ändå inte att det är omöjligt att öka lönerna hela tiden om vi fryser penningmängden på dagens nivå.
Barn i grundskolan skulle förstå att lönen efter många år skulle bli större än penningmängden, och att det är omöjligt för lönen är en delmängd av penningmängden dom begriper, men vuxna har slutat tro på mattelagarna och tror nu politiska ideologier.
Ökar man penningmängden så kan lönerna öka.
Fryst penningmängd och ökning av lönerna är omöjligt i längden.
Det svåraste en människa kan göra är tydligen att tänka.
Att du sitter med en miniräknare som ger error på 1.03^800 (och inte klarar att räkna ut det bara för det) tyder på att du alltså bara har kunskaper från grundskolematte.
Dock är dina uträkningar irrelevanta och vi har förklarat för dig otaliga gånger var ditt resonemang brister, men du vägrar förstå.
Vem som helst kan slå in statsministern månadslön i miniräknaren och öka lönen med 3% per år, om några hundra år så blir hans lön större än alla pengar som finns om vi aldrig mer ökar penningmängden.
148000 lön, 3% i ökning i 800år, räkna själva så ser ni att lönen blir större än dagens alla pengar.
148000*1,03^800= 2754491772707669
Ökar lönerna så måste penningmängden öka minst lika mycket i procent.
Det svåraste en människa kan göra är tydligen att tänka.
Signatur Ekvationsteorin är ett förlorat fall som ej behöver bemötas, men övriga kan läsa här
http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/enheter-och-ekonomi.html
Här blandas det ihop enheter. Lön har enheten SEK/månad. Penningmängden har enheten SEK. Han jämför alltså två helt olika saker och hela tjatet är helt irrelevant.
Corny Tror att lön består av något annat än pengar, läs hans förtal så ser ni själva att han bara hittar på, eller har han aldrig tänkt efter?
" Lön har enheten SEK/månad. Penningmängden har enheten SEK. "
SEK/månad kan inte bli större än SEK, för då kan inte en månadslön betalas ut.
Om vi aldrig mer ökar penningmängden och fortsätter att öka lönerna så skulle lönen bli större än penningmängden till sist.
Detta avslöjar ett fel i vissa ekonomiteorier och det måste döljas till varje pris.
Det svåraste en människa kan göra är tydligen att tänka.
Jag pendlar dagligen 60km och håller en medelhastighet på 70-80km/h, enligt ditt resonemang gör jag antagligen då något som utgör en matematisk omöjliget då min hastighet är "större" än sträckan jag kör.
Sen att din uträkning är fullkomligt irrelevant när det gäller din tes om att det är fel i vissa ekonomiteorier och att din teori om att allt kommer lösa sig om man bara trycker lite nya pengar och att ekonomin går under om man inte gör det. Vi har visat med exempel på att din teori rasar samman när man jämför med faktiska observationer av ekonomin.
Det är fel på ekonomiska teorier som vill frysa penningmängden och fortsätta öka lönerna, min kritik är relevant för deras ideologi skulle leda till att ekonomin gå under.
Så länge penningmängden ökar mer än lönerna så är det inget problem, så har det oftast varit historiskt, men inte i kriserna historiskt.
Anonym hur mycket får du betalt för att vilseleda opinionen?
Eller klarar du inte av att tänka.
148000*1,03^800= 2754491772707669, uträkningen är riktig utan ökning av penningmängden så kan inte en månadslön betalas ut till framtidens statsminister.
M3 är mindre än 3500000000000 nu och samma om 800år med en viss ideologi, Ideologerna säger att penningmängden inte får öka då är M3 lika stor för all framtid.
Det svåraste en människa kan göra är tydligen att tänka.
När du slänger ur dig påståenden om hur det har varit historiskt gör du det alltid utan att styrka ditt påstående. Vi har tidigare visat hur fel du haft när man jämfört dina teorier med verkligheten. Ser man t.ex. på några kriser som t.ex. kruegerkraschen så var penningmängden i topp, finanskrisen nu är penningmängden stigande och även finanskrisen på 1990-t skedde under stigande penningmängd. Det enda undantaget blir krisen på 1970-t.
Än en gång visar sig dina teorier rasa samman när de jämförs med verkligheten. Frågan är snarare varför du väljer att konsekvent blunda för verkligheten – är det för att du inte klarar av att acceptera verkligheten som den är utan flyr in i din fantasivärld.
Det är omöjligt att frysa penningmängden och fortsätta öka lönerna.
Din ideologi kan inte fungera, matematiskt omöjlig ideologi.
Den som tänker inser att lönen på sikt skulle bli större än penningmängden, va svårt det är att tänka.
Före kriserna så har penningmängden stigit i några fall ja det är riktigt exempelvis pga bubblor i ekonomin men även lönerna stiger och lönerna orsakar inflation, sen vänder det penningmängden minskar exempelvis av sprucken bubbla och credit crunch minskar penningmängden, kvar i krisen är dom orimliga lönerna, krisen förstärks av matten jag tar upp där har du orsaken till dom stora kriserna.
Penningexpansion kan leda till bubblor och orimliga löneökningar ja, problemet är att man inte kan bekämpa det med en stram penningpolitik och samtidigt tillåta löneökningar för då hamnar man i den matematiska omöjligheten.
Orealistiska löneökningar måste stoppas politiskt, bubblor måste motverkas politiskt, bobubblan corny pratar om kunde stoppats av ett slopat avdrag för räntan och en fastighetsskatt.
Att stoppa bobubblan med ett stopp för penningmängden utan att samtidigt stoppa löneökningarna leder bara till en matematiska omöjligheten.
Den som tänker kan se hur det hänger ihop, men ingen orkar tänka.
Börja med att inse det omöjliga i löneökningar och stopp för penningmängden så kan du inse att något är fel i våra ekonomiteorier.
Jag har inte en färdig lösning för alt men jag kan visa att det finns ett fel i våra ekonomiteorier, felet är uppenbart matematisk men dom som inte orkar tänka före om tjafsar inser det inte för dom har inte tänkt.
Oförändrad penningmängd då är penningmängden ca 3200miljarder om 800år, det klarar ett barn av att förstå.
Ökar statsministerns lön med 3% per år så är hans lön 2754492 miljarder om 800 år.
Anonym tänker inte eller så har han en dold agenda.
Jag gav dig fyra exempel på ekonomiska kriser (de som jag hittade på wikipedia), tre av dessa skedde under stigande penningmängd (kompenserat för BNP-utvecklingen). Jag ser fram emot att du ger exempel på fler ekonomiska kriser som visar på att dessa tre var undantagsfall.
Hur många gånger skall man behöva förklara att din teori inte verkar stämma bra med verkligheten?
Det är omöjligt att frysa penningmängden och fortsätta att öka lönerna, det är fortfarande så.
Ökar penningmängden med exempelvis 4% och lönerna ökar med 5% så går vi ändå mot en matematisk omöjlighet.
Det blir så med exponentiell tillväxt.
När du anger penningmängdens ökning så måste du först dra bort löneökningen, det som är kvar är den egentliga penningökningen.
Även befolkningsökningen måste dras bort, M per capita är det som egentligen räknas.
Titta i historieböckerna så ser du att när penningmängden ökade så ökade oftast lönerna nästan lika mycket, uppgångar i ekonomin skapas av penningexpansion det vet du, sen kommer löneökningarna som minskar värdet i penningmängden.
I kriserna så kommer credit crunch och minskar på penningmängden lönerna sjunker först när arbetslösheten är stor.
Ökar penningmängden med exempelvis 18% och lönerna med 10% och befolkningsökningen 3% så är den egentliga ökningen av penningmängden bara 5%
När kvinnorna började arbeta i industrin så behövde penningmängden öka rent kompensatoriskt ekonomin växte, kompensation 4% då är det bara 1% som penningmängden realt har ökat med.
Först så arbetar bara männen sen börjar kvinnorna lönearbeta då fördubblas lönearbetena M måste då fördubblas rent kompensatoriskt för att inte M per arbetare inte ska minska.
Det som är kvar av ökningen av M ska räcka till ökningen av ekonomins storlek.
Detta är överkurs klarar man inte av att tänka så är det svårt att förstå.
Börja med att inse den matematiska omöjligheten.
löneökningar utan ökning av penningmängden är en omöjlighet i längden.
Det svåraste en människa kan göra är att tänka.
Återigen visar du hur du konsekvent ger fullständigt fan i vad som har hänt i verkligheten utan hittar på bara för att det skall passa dina teorier bättre. Det jag skrev var korrigerat för förändringar i BNP eftersom dessa siffror finns färdiguträknade – eftersom du ändå struntar i hur saker och ting förhåller sig i verkligheten tyckte jag det inte var meningsfullt att ödsla tid med att räkna ut hur det blir ifall man dividerar med total lönesumma istället. Det kan du ju roa dig med själv, det har ju visat sig att du lyckats få tag i en miniräknare nu…
Sen blandar du ihop penningmändsinflation med tillväxt – inte riktigt samma sak.
Du fortsätter bara att slänga ur dig påståenden om hur det varit historiskt utan att styrka dessa – med tanke på att dina tidigare påståenden om historien har visat sig vara lika historiskt korrekta som rödluvan och vargen så kan man ju fråga sig hur mycket man kan lita på din historieskrivning. Jag orkar inte kolla upp hur det verkligen förhöll sig, det får du göra själv.
Det minsta man kan kräva av en teori är att den stämmer överrens med verkligheten och att man inte skall behöva fantisera ihop fakta. Jag har visat varför dina beräkningar är ovidkommande och jag har exemplifierat att dina slutsatser inte stämmer överens med verkligheten. "Det svåraste en människa kan gära är att tänka." måste vara ett uttryck av dina egna erfarenheter med tanke på att du inte får rätt på dina tankar.
Din ideologi är omöjlig om vi fryser M som du vill och låter statsministerns lön öka med 3% per år så blir hans lön större än M3.
148000kr*1,03%^800år= 2754491772707669kr
Det svåraste en människa kan göra är att tänka.
Så är det och om jag har rätt för övrigt är en sekundär fråga.
Det är obegripligt att läsarna inte orkar tänka för tänkte dom så skulle dom gapskratta åt din ideologi den är matematiks omöjlig.
"Det minsta man kan kräva av en teori är att den stämmer överrens med verkligheten"
Du vill frysa penningmängden och låta lönerna öka.
1. M3 är om 800år samma som i dag ca3200miljarder.
2. statsministerns lön är 2754491772707669kr med 3% löneökning per år.
Det är matte från grundskolan, din teori kan inte vara riktig.
Det svåraste en människa kan göra är att tänka.
Kan verkligen människor ha så svårt för att tänka eller har Anonym fått betalt för att vilseleda folket i ekonomiska frågor?
"Det finns ting som är oändliga: Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker."
Albert Einstein
Det svåraste en människa kan göra är att tänka.
Vi andra tycker det inte är så svårt att tänka, men för dig verkar det vara det eftersom du aldrig lyckas.
"Så är det och om jag har rätt för övrigt är en sekundär fråga."
Nej det var liksom det som var poängen – slutsatsen du kommer fram till stämmer ju inte överens med verkligheten. Det visar att din beräkning är irrelevant – korrekt eller inte så stödjer den inte din slutsats.
Det svåraste en människa kan göra är att tänka.
Vanligtvis så ökar penningmängden och lönerna, det är alla överens om.
Det som är omöjligt är att frysa penningmängden och fortsätta öka lönerna.
Anonym förespråkar en helt ny ekonomimodell.
Fryser vi penningmängden så måste även lönerna frysas, då kan ekonomin fungera.
Anonyms modell är omöjlig.
Oförändrad penningmängd för alltid, då är M3 ca 3200miljarder om 800år.
Det räcker med att statsministern ökar sin lön med 3% per år i 800 år för att hans lön ska bli större än M3.
ideologin är omöjlig.
"Det finns ting som är oändliga: Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker."
Albert Einstein
Eftersom du ändå bara tänker älta om dina irrelevanta beräkningar och i övrigt fantisera (om hur saker förhåller sig i verkligheten, vad andra skribenter skrivit och vad Einstein sagt) så finner jag ingen vits med att fortsätta…
När matten kommer så tystnar du.
Fryst penningmängd och löneökningar är en omöjlighet, det vill du inte diskutera.
Alla som tänker kan se det omöjliga i din ideologi.
Problemet är att så få orkar tänka själva och därför inte inser hur fel du har.
Gruelse ovan är ett typexempel på när orden kommer före tanken.
citat
""Vad händer om vi fryser penningmängden på dagens nivå och fortsätter att öka lönerna?"
Svår fråga! Det uppstår en skuld någon annanstans eller så introduceras ett nytt betalningsmedel.
"vad skulle hända om vi aldrig mer ökade penningmängden och statsministerns lön fortsatte att öka?"
Jag vet inte. Möjligen att det skulle bli upplopp på gatorna?"
slut citat
Att det är omöjlig tänkte han inte på, orden kom före tanken.
Borg är inte dummare i huvudet än att han förstår att skutan håller på att sjunka, så fort svenskens urskuldning börjar ta fart så sjunker skutan. Snabbt. Men Borg måste hålla fasaden upp precis som alla andra.
off topic –
Corny, du kanske skulle gräva litet i SEK (Svensk Exportkredit), nu aktuell med en skandal.
Inte pga av just denna skandal, utan pga av vad de håller på med där.
SEK är en svensk GSE – Government Sponored Enterprise, precis som Gazprom eller Fanny & Freddy.
SEK ägnar sig åt mycket innovativ finans, t.ex. står SEK bakom the ETN (exchange traded note) RJI (Rogers Intl Commodity).
SEK har även sålt Power Reverse Dual Currency notes till Japanska investerare.
Exotic Option Hedging
http://acrossthecurve.com/?p=8933
September 25th, 2009 3:20 pm | by John Jansen |
Exotic option hedging contributed to the flattening of the Treasury curve today. Here is an excerpt of an explanation of the option structure and what forced the hedging:
“ Power Reverse Dual Currency notes.. Yield enhanced notes issued in Japan. – They pay a coupon in USD linked to the USD/JPY exchange rate, floored at zero. – The coupon rises when the yen weakens, and falls when the Yen strengthens. – They have long maturities of 30yrs or more, and are callable. – as the yen strengthens (as is occuring) the coupon of the bond falls and the likelihood of it being called declines. Which lengthens the duration of the bond and forces dealers to receive longer maturity swaps to hedge their longer FX forward exposure – estimates vary as to the sizes involved, but an estimate from Credit Suisse last year was that for every 1% move in USD/JPY required the dealers to adjust their USD rates position to the tune of $3bln 10yr notes equivalent – a more recent estimate is that for every 1% fall in USD/JPY requires hedge adjustments of $1bln 10yr note equiv
Visst häller vi på att sjunka och det känner the Borg till mkt väl. Han har ju som bekant lagt in en liten deposit i IMF på 100 miljarder skattepengar i lån till 0,1 % ränta som en återförsäkring för ett nytt jobb. Glöm inte att Borg kanske fortfarande har stora skulder i relation till lön. Nu gäller det att inte tappa ansiktet utan härda ut till valet då han kan avgå med gott eftermäle eller innan om det hettar till!
Nicole Foss är nog den mest sanslösa människan jag sett tagits seriös. Antingen så raljerar hon sin
Sanslöst överdrivna katastrof visioner för att hon tror på dem eller för att det ger pengar på bordet, jag tror på det senare.
Sen kan man ju fråga sig varför vi inte får allt lägre löner?
Gränserna är öppna och detta borde förhindra att vi blir en isolerad ö.
En långsam utjämning pågår!
Förhoppningsvis genom att andra får det allt bättre.
Intressant artikel. Löne- och prissänkningarna kommer som sagt ovan gynna de av oss som väntat in detta tillfälle att göra investeringar för framtiden i mark, etc.
Dock, som sagt, av alla skuldvalutasystem som kollapsat genom historien har exakt 0% gått under i deflation – 100% i hyperinflation. Av myntfotade/skuldfria valutasystem har jag ingen statistik (de är ju långt fler och långt äldre), men t.ex. det romerska kollapsade, även det, i hyperinflation.
http://limes.bloggagratis.se/2012/04/02/7654999-hyperinflation-del-1/
En av orsakerna är, som sagt, att det blir politiskt omöjligt att fortsätta driva en deflationär valutapolitik när folk börjar svälta ihjäl och göra uppror, eller när samhällets funktioner bryter samman av brist på valuta. Områden inom ett valutasystem kan möjligen förstöras via deflation – det vi ser utspelas i Grekland, Spanien, osv inom EMU.
Men, som sagt, inom ett skuldvalutasystem som helhet kommar man tillslut till punkten av tillgänglig valuta är (långt) för liten att underhålla räntan på skulden, för att inte tala om att underhålla handeln. Det är brytpunkten. Då kommer upproren. Jfr än en gång Grekland, Spanien, osv.
Antingen kan den globala polisstat som byggts upp efter 9/11 kväsa detta och tillse att allt jordens kapital överförs från världens folk till världens banker via utmätning pga obetalbar skuld. Angående den framtiden – jfr "1984", "Brave new world", "Kallocain", osv.
Eller också vinner motreaktionen denna tilltagande kamp.
Då sparkas sedelpressarna igång på allvar. Då kommer hyperinflationen, och samhällskollapsen.
Lösningen? Återupprättande av de skuldfria valutorna, utgiven av staten/folket/lokalsamhällen. Det är, faktiskt den ENDA vägen framåt som kan ge något som helst hopp om fortsatt demokratisk civilisation på planeten
Därför föreslås denna väg av mig, och många med mig:
http://www.positivemoney.org/our-proposals/
En skillnad kan ju vara scenariot med varaktig negativ tillväxt – då kommer det inte vara kul att sitta med skulder och då blir det svårt att emittera pengar på dagens sätt. Dessutom finns det i en skuldförbindelse ingen möjlighet för fordringsägaren att motsätta sig återbetalning. Det enda sätt att hindra full återbetalning är att sätta räntan negativ, men det skulle i mitt tycke vara ett drastiskt steg.
I det scenario blir det alltså svårt att ge ut pengar och att behålla dem ute i omlopp – detta gör att man riskerar att man får en krympande penningmängd.
I vanlig ordning för att undvika onödiga dumma kommentarer från penningssystemshaverister att jag här med "pengar" avser sånt man kan betala med och inget annat.
Jag bryr mig mindre om deflation men noterat intresserat att ekvationsteorin är tillbaka med sin inflationspropaganda.
Inflation?
jag pratar om löner och penningmängd.