728
Ingenjörsregementet Ing 2 i Eksjö har drabbats av PRIOriteringar och spolhallen som normalt används för rengöring av fordon har fått stänga. Man kan inte längre rena vattnet från på grund av utebliven leverans av reningskemikalier.
Man kommer långt med silvertejp. |
Steg för steg fortsätter alltså PRIO/SAP att slå ut den fredstida verksamheten i Försvarsmakten.
Jag har en bunt med riktigt hårresande historier över hur PRIO:s brister gör att verksamhet fördyras hos myndigheten, men de lämnar vi till ett senare tillfälle. Det är iaf inte bara själva IT-systemet som kostar miljardbelopp, utan det drabbar också verksamheten med för höga kostnader och övertid, bara för att hantera de processer som PRIO var insålt att förenkla och förbättra.
21 kommentarer
Konstigt att det fungerar så dåligt i Sverige, medan samma system används av försvaret i Tyskland, Kanada, USA, Finland med flera…har inte läst om några större problem därifrån.
Kan det bero på SBS under införandet eller har svenska försvaret unika krav som gör att det omöjligen kan fungera på samma sätt?
SAP fungerar inte i Norge. Tidvis har hela norska flygvapnet varit utslaget pga oförmåga att beställa reservdelar.
Kom ihåg att t ex beställa en reservdel kräver 50+ moment i PRIO. Jämför med 3-4 moment i en onlineshop. Klicka på produkten, ange antal, fyll i address, tryck på beställ.
Vi kan säga så här. Om onlineshopping hade fungerat som PRIO så hade folk hellre handlat på papperspostorder.
Har hört mycket ont om SAP men jag har aldrig använt det själv. Skulle vara kul med en liten film som visar de 50+ moment som krävs för att beställa en reservdel i PRIO. Det låter ju väldigt onödigt, kan inte förstå hur ansvariga kan ha tillåtit det att bli så.
Ja, SAP används av en mängd nationer inom försvaret. Tyskland, Kanada, USA, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Polen, Turkiet, Slovakien, Slovenien, Singapore, Schweiz, Österrike, Australien, Israel, Thailand, Sydkorea m.fl. Dessutom används systemet av 9 av de 10 största försvarsindustrierna. Så någon måste ju ha fått systemet att fungera kan ju tyckas. Kanske dags för ett studiebesök?
Men som vanligt så är det mycket gnällande och lite konstruktiva förslag på lösningar.
SAP är väl inte ETT system utan en typ av system?
Sällan man får höra ngt utomlands annat än vad ledningen tycker. I Sverige är nog ledningen nöjda.
Fotfolket kallar SAP för Hitlers hämnd även i andra länder än Sverige.
Vad jag tycker är märkligt är att det för vissa reservdelar är ett "lättare" förfarande (De kommer i alla fall) att beställa i kundvagn direkt i PRIO istället för att använda de ursprungliga processerna.
J.K Nilsson
SAP är mycket riktigt inte ett system, utan SAP är egentligen en mjukvaruleverantör som erbjuder flera olika mjukvaror för företag baserade på en plattform kallad NetWeaver. Ett av dessa mjukvaror är ERP (Enterprise Resource Planning) vilket består av olika moduler för att samla ett företags data i en gemensam databas så att man får en bättre överblick över ett företags verksamhet. Här finns moduler för allt från löneutbetalningar, rekrytering till logistik.
Att införa ERP system är ofta svårt. Systemet kan radikalt påverka hur man arbetar i en organisation och alla medarbetare är inte alltid villiga att genomföra denna förändring. För att lyckas krävs alltså en flexibel organisation som är villig att anpassa sig, att man utbildar medarbetarna så att de får nödvändig kompetens att använda systemet och att mjukvaran i fråga är anpassad för organisationen. ERP system är i regel väldigt standardiserade och inte utformade för ett en specifik organisations behov.
I vilket fall som helst var det klart att Försvarsmakten inte kunde fortsätta som tidigare, så om man inte satsat på PRIO från SAP så hade man tvingats införa något annat istället. Hade man lyckats bättre med det?
Miljardbelopp? Verkligen? Du brukar vara bra på att redovisa data och siffror, är det verkligen miljardbelopp?
Införandet har en fyramiljardes budget.
J.K Nilsson
Problemen är flera:
1. Systemet är inte användarvänligt.
2. Systemet är under utveckling och har därför inte 100% tillgänglighet.
3. Systemet används av folk som egentligen har andra uppgifter. Det bedömer jag är den största skillnaden mot andra. Vi har inga administratörer som löser det på heltid.
4. Samtidigt som PRIO införts så har man gjort om många processer såsom förnödenhetsförsörjning och personaladministrationen. De förändringarna innebär i sig en stor belastning på organisationen och förvärras av PRIO.
Fortfarande hanteras viktiga delar av FM i andra system.
Och till nummer 5. På Cyniskts lista: Utbildningen gavs i form av "Distansutbildningar" som innebar att titta på några minuters missionerande för att senare förevisa felaktiga handgrepp och kommandon. D.v.s hade man gått utbildningarna och förstått dessa så gjorde man definitivt fel. En skarp kontrast gentemot tidigare när man fick en hel dags lärarledd utbildning i Det tidigare Palasso och Lotus för att tidsrapportera och skicka E-mejl.
J.K Nilsson
C
Jag vet inte varifrån du fått att PRIO var insålt att förenkla och förbättra processer.
Det var ju precis tvärtom – man sa ju att man skulle anpassa verksamheten till de processer som krävdes för att få in PRIO i verksamheten.
Det system som det senaste införandet av PRIO avlöste – DELTA (för reservmaterielförsörjningen) – var dock anpassat till verksamheten – under ca 20 år (ett så kallat "skräddarsytt" system).
Att ett generellt affärssystem/reservmaterielhanteringssystem skulle bli lättare att använda eller förenkla och förbättra väl inarbetade processer är ju svårt att föreställa sig. Det skulle väl ha varit om vi hade haft helt vansinniga processer då vi arbetade med DELTA. Men det tror jag inte att vi hade.
Jag tror tvärtom – att de som idag arbetar med reservmaterielhanteringen gärna skulle gå tiillbaka…
Jag misstänker att någon kraftigt underskattade behovet av att anpassa verksamheten till PRIO.
Eller för att uttrycka mig på ett annat sätt – jag tror inte att det var någon som jämförde det arbetssätt som krävs för att arbeta med reservmaterielsförsörjning i SAP med det arbetssätt vi hade med DELTA – INNAN man gav sig in på detta. Jag tror att man antog att det var lika eller enklare.
Ett ganska orimligt antagande av den anledning jag gav ovan.
Du får se min mening ironiskt. PRIO såldes förstås in för att FM skulle tjäna på det hela. Trodde man. Men verkligheten är ju sällan sådan som säljarna beskriver den. Och jag, det är helt sjukt att förändra fungerande verksamhet pga ett IT-system. Verkligheten och kartan.
C
Jag tror inte att det var några säljare som sålde in SAP (eller rättare sagt att man skulle välja en "hyllvara"/ERP-system) till FM.
Jag tror att FM valde att gå på ett ERP (istället för att utveckla eget) baserat på de erfarenheter man fick från PRIO:s föregångare SIRIUS.
Då man arbetade med SIRIUS försökte man modellera och specificera allting innan man skulle gå igång och koda. Man lärde sig säkert av detta att det krävs rätt mycket jobb (och kunskap om det egna arbetssättet) för att göra detta i "erforderlig utsträckning".
Jag misstänker att man trodde att man skulle slippa hel del av detta arbete genom att välja att gå på ett ERP.
Att det sedan blev SAP av alla ERP är ju en annan sak.
Men som sagt – detta är bara vad jag tror. Men jag var med på den tiden vi startade upp – och sedan la ner SIRUS.
OT: Tillbaka till viktigare ting..intressant vecka följer : Q3-rapporter för bl.a Scania,SEB,Volvo,Boliden…om inte något remarkabelt inträffar så tror jag på hyggliga rapporter för verkstad och gruvor, gissningsvis upp 5% under veckan. SEB kommer säkert med en kanonrapport som ger en uppgång på 10%. Varför inte: Upp,upp,upp ???
Hej Svante
Kul att du är hemma igen
Tur att vi alla har olika uppfattning om vad som är viktigt och inte
Annars skulle det ju bli ganska tråkigt på bloggarna…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Måste man utbilda folk för att ex.v. mata in värden i spec. fält, så får man ju också effekten att alla inmatare blir nyckelpersoner.
Kommer inte den som 'låser upp' så blir ju heller inget utfört.
Och den däringa ERP:en kör väl ett eget race o sorterar inte alfabetiskt eller nått logiskt?
Hur stora ERP-lager kan man hantera manuellt?
Ja med tankte på ERP:ens egen logik i att lägga lika saker på olika ställen o man måste 'handleta' fram platserna, o ex.v. plocka ner en växellåda från 10-meters höjd . . . med rep o talja.
'Kriget' kan väl tänkas ske under långa strömavbrott?