Alliansregimens jobbskatteavdrag har gett den arbetande medelklassen stora skattesänkningar, med motiveringen att lägre skatt gör att fler jobbar. Medelklassen har tackat, tagit emot och gått till banken och lånat upp så mycket som jobbskatteavdraget gav i ökad möjlighet till räntebetalning. En inte oväsentlig del av dessa pengar ska nu tas och ges till Public Service-media, specifikt Sveriges Radio (SR) och Sveriges Television (SVT) enligt ett nytt förslag.
Dagens med all rätt föråldrade TV-avgift ska nämligen bort. Man tycker att man kunde gjort en modern anpassning och kodat SVT och tagit ut TV-avgiften som en årlig punktskatt på dekoderkort via korttjänstleverantörerna, ungefär som man tar ut koldioxidskatt från bensinmackar eller elskatter från elbolagen, nu när man digitaliserat all TV och även tänker digitalisera radion. Den som inte vill titta på TV eller lyssna på radio hade helt enkelt sluppit att betala. Eller som det kallas – rättvist.
Själv har jag betalat TV-avgift sedan jag flyttade hemifrån 1988, även om vi inte längre “tittar på TV”, dvs inte kan se kringkastade sändningar. Hushållet äger dock en platt skärm med antennuttag för DVD-bruk, så vi fortsätter förstås betala TV-avgift. En del läsare har trott något annat och sedan jag blev offentlig med min identitet har Radiotjänst i Kiruna upprepade gånger hört av sig “vi har hört att ni har TV, men inte betalar TV-avgift”. Fast när de väl kollar i sina system så har de ju sett att vi visst betalar. Lite slappt att inte kolla före man hör av sig, men de kanske lär sig någon gång. Vill passa på att tacka de läsare som engagerat sig och hört av sig till Radiotjänst för min skull. (Jag är inte politiker, så jag betalar min TV-avgift även om jag inte “ser på TV”, skärp er *****)
TV-avgiften är idag 2 076:- SEK om året för ett hushåll, oavsett storlek.
Det nya förslaget är att 1% av din inkomst ska gå till Public Service, motsvarande ca 1/30 av de pengar du idag betalar kommun och landsting för vård, skola, omsorg och kommunal service.
För medelklassfamiljen med två månadsinkomster a 30 000 innebär detta en höjning till 7 200:- om året. Har man dessutom en hemmavarande 18-åring som drar in 5000:- i månaden genom att jobba på McDonalds så får 18-åringen även betala 600:- SEK om året för en summa om 7 800:- i Public Service skatt om året för hushållet.
Även den ensamstående mamman som slavar i hemtjänsten för 21 000:- SEK i månaden får en försämring med en årlig avgift på 2 520:-. Eller som det kallas – solidariskt.
De som drabbas hårdast är dock de som idag inte har en TV och nu tvingas betala för skiten.
De enda som får det bättre är studenter, pensionärer och arbetslösa. Den som jobbar mycket och har mindre tid att titta på TV ska alltså betala mer för TV-tittandet.
Jag vet var det skålas i champagne just nu. Hänvisar till Journalistkartan och konstaterar att det är bubbel på gång på Södermalm, Bromma och Östermalm, där de stackars Public Service-journalisterna bosatt sig.
I linje med alliansregimens arbetslinje så vill man alltså höja arbetslösheten. Mindre pengar kvar efter skatt för de som arbetar vet vi ju innebär högre arbetslöshet, iaf om man ska tro teorierna bakom jobbskatteavdraget.
Alliansregimen ger och Public Service tar.
Tillägg: Det talas förstås om ett tak i beskattningen, men tills det taket specificeras så utgår jag att det bara är bankchefer, generaldirektörer och statsråd som omfattas av taket och inte medelklassen.
53 kommentarer
Ja, vad ska man säga? Nu ska även jag tvingas betala för propagandamaskinen… Förstår inte varför man inte behöll systemet och började ta betalt för SVT Play. Det skulle jag kunna tänka mig att betala för.
Eller jag förstår visst, man vill tvinga till sig medel.
De måste väl ändå klämt ur sig det godtyckliga talet 1.000% för att folk senare skall säga "puh" när det bara blir 0.8%?
Hur kan det bli dyrare än det var innan? Om alla politiker också är med och betalar så hade jag räknat med en mycket mindre kostnad per licens. Vansinnigt!
Som sagt, studenter, pensionärer och arbetslösa ensamhushåll kommer få det billigare än tidigare.
jag räknade kallt med att de flesta studenter, arbetslösa etc inte betalade innan. Besvikelsen…..
Om det är frågan om procent är det ju bara en skatt, jag förutsatte alla givetvis skulle betala samma avgift, tar man summan man får in idag, drar ifrån kostnaden för "radiotjänst" slår ut det på alla personer så kan det ju knappast bli dyrare än idag eller?
precis, jag har alltid talat för att slopa systemet via Radiotjänst – har inget problem med att betala för Public Service via skattesedeln.
Dock intressant att ca 80-90 MSEK försvinner i kostnad per år (=driften av Radiotjänst), men det räcker inte utan 1% kommer ge väldigt mycket mer pengar..
Får därmed också "TV-handlarna" sluta med sin angiveriverksamhet nu då? De har ju tvingats registrera oss köpare genom åren och skicka listan till Radiostjänst… lite DDR känsla över det..
Cornu detta är off topic men passar din blog:
http://www.bloomberg.com/news/2012-09-09/asian-water-scarcity-risked-as-coal-fired-power-embraced.html
Tyskland bygger också en hel del nya och de är väl inte heller översvämmade av bra vatten?
Ännu en spik i kistan?!
http://www.smartplanet.com/blog/intelligent-energy/us-solar-installations-double/18735
Där var iaf en nyhet som gladde. Inte alla solcellsfirmorna är Solyndrablbuffar.
Ett djävla skämt är det, 1 % hur fan tänkte dem? Snart blir det skatt på luften vi andas också.
Utredningen föreslår två alternativ till maxbelopp: Antingen 1174 eller 1420 kr per vuxen person och år.
Nya villkor för Public Service: Betänkande av Public Service-kommittén
Ointressant. Varför förstöra en bra skröna med fakta;-)
phu… 🙂
taket verkar hamna på 1200kr? 1% utan tak är ju helt sjukt
"dock högst för en inkomst som motsvarar ett visst antal prisbasbelopp för att inte avgiften ska bli för hög" DN.se
Ovanstaende MASTE sattas lagre an dagens 2000:- saklart!
Bara ytterligare ett steg till i perversionens tecken. För min egen del så spelar det inte så stor roll längre. Det är länge sedan jag hade någon som helst respekt eller förtroende för detta parasitpatrask som kallas politiker.
Har helt enkelt gett upp hoppet om detta system. Bara att sitta bredvid och se på eländet så gott det går. Sköta sig så man inte råkar ut för några aggressioner från staten den "väna".
TVn åkte ut i somras innan OS. Undrar om det faktiskt är så att det är fler och fler som väljer bort den hjärntvätten och inte bara struntar i att betala? Möjligen en av orsakerna.
Om folk inte vill betala för den skit som produceras så skall de tvingas till det. I demokratins heliga namn, som vanligt.
Politiker äääääääääälskar TV! Det är ett perfekt maktinstrument, ett bättre sätt att påverka fårket finns inte! Ett enkelriktat kommunikationssätt, det är oftast makthavare som framträder där och inte vanligt folk. Det är klart att politiker blir förbannade nu när internet finns. Man bara slänger bort dumburken (har själv gjort det för 10 år sedan), slipper påverkas av politikerframträdanden och slipper betala TV-licensen vilket syns i statistiken. I det fallet är det inte konstigt att maktmänniskor hittar på TV-skatt som VI betalar och DE utnyttjar för SINA syften.
Håller med dig Cornu angående digitalisering, att man får 1 alternativt 2 programkort och ett certifikat (IP-TV) som man kan nyttja om man betalar skatten.
Det hela är simpelt, inför en simultankryptering för satellit- och kabeldistribution samt vanlig krypto i marknät.
Och.. låt det förslag på minoritetsspråkstöd vara baserat på skattebasen,
då får vi färre språka på … som tar upp tv-tablån, är det ingen som betalar så ska det inte produceras heller!
Skatten bör också vara frivillig, vill man inte vara med så får man heller inte möjlighet att titta (genom det tekniska valet), vad de flesta inte inser som idag har betal-tv är att man betalar ganska stora summor för reklamfinansierade kanaler, ex 3:an och 5:an.
Det här förslaget precis som fastighetsskatt är så nära skatt på luft man kan komma..
En tomt i Sthlm.. (f'låt fjollträsk) som kostar 2 miljoner och har skatt måste ha ganska god avkastning för att gå runt (amortering+ lån), medel 800 m2,
rätt mycket potatis och äpplen som måste säljas per säsong!
Idag är det 15 minuter språka på finska. Med ditt förslag lär det nog knappast bli mindre, om inte annat för att jag skulle stödja samtliga språka förslag bara för att reta sd:are.
Ja, Alliansen snodde inte bara sossarnas retorik, de implementerar även deras politik mycket bättre än de kan själva. Man får väl hoppas att det går varvet runt och Löfven kommer ut som en riktig högerman när han nu snart intar ledningen.
Men se det från den ljusa sidan, public service behövs för att som regeringens språkrör kunna varna oss ifall ryssen kommer.
Och i sammanhanget kan man observera att det kostar ca 3600 kr per år att få ett 60- tal kanaler via satellit. Således måste regeringskanalerna vara så oerhört mycket mer prisvärda. Bara att gratulera Borgkollektivets ledning till lyckosam investering för folkets skull.
Jag har förstått det som att TV-avgiften var ett sätt att tydliggöra separationen mellan Public Service och staten?
Med en skatt kan det vara frestande för staten att pilla med skatten, eller helt enkelt hota med sänkt skatt.
Var inte det viktigt längre nu plötsligt?
Bara för att vara lite motvalls i den här diskussionen, där alla tycks vara så rörande överens om att spy sin galla, så är jag faktiskt för Public Service som princip. TV och radio är så pass viktigt i folks vardag att det behövs en allmänfinansierad motvikt till reklamskvalet – både för nyhetsbevakningen, för de allmänbildande programmen och för att få en högre kvalitet på kultur- och underhållningsutbudet. (Public Service-kanalernas existens tvingar också de privata kanalerna att höja sig, så det slår bredare än bara i det egna utbudet.)
Även den här finansieringsreformen verkar vid första anblicken fullt rimlig. Bra att de tycks ha hittat ett sätt att finansiera det via skattsedeln utan att göra Public Service direkt beroende av sittande politikers godtycke. Och det är bättre att ta betalt per person än per hushåll, och bättre att inte hålla på med det där tramset om "TV-innehav". (Dessutom tycks det för mig personligen bli en sänkning av avgiften!)
Däremot finns det väldigt mycket i övrigt att önska vad gäller kvaliteten på utbudet i Public Service, och inte minst deras obefintliga förmåga till opartisk (läs: ej ideologiskt driven) rapportering. Men det är ju ett allmänt problem med all media i Sverige. Hur man ska komma tillrätta med det har jag inget omedelbart svar på. Men jag är övertygad om att svenska medier totalt sett är bättre med än utan Public Service, allt annat lika.
Så du tror inte att de andra kanalerna skulle vara i samma klass om de fick motsvarande pengar. Vill folk ha kvalité utan reklam är det väl bara att betala för en sådan kanal, frivilligt.
Din sänkning kommer av att jag som inte har någon TV skall betala åt dig. Vet inte riktigt vilket vokabulär etatisterna skulle använda för att beskriva detta, "rättvisa" eller kanske solidaritet.
Precis som du betalar för underhåll av vägen mellan Luleå och Arvidsjaur, även om du råkar bo i södra Sverige. Det kallas "samhälle". Eller kanske "en demokratisk överenskommelse att göra vissa saker gemensamt istället för var och en för sig".
Det är kanske inte självklart att just TV och radio ska vara en del av det allmänna. Men det är definitivt inte självklart att det INTE ska vara det heller.
Du som skriver så klokt, berätta för mig varför vi inte har en Public Service tidning? Det vore väl fint att vi hade ett allmänbildande, reklamfri tidning som alla blev tvungna att betala för.
Det finns inget sådant som "fria" envägs massmedier av typ TV, radio eller tidningar. De är antigen privata eller statligt ägda och vinklade därefter. Det närmaste man kommer fri massmedia är BBSer av typen flashback. Där hittar du inte många journalister eller samhällsdebattörer från PK-media. De är inte vana vid eller gillar att folk säger emot.
surówka: Hört talas om presstöd någon gång? Det är ett lite annat tillvägagångssätt, men precis samma princip som Public Service.
Baron Von Keff: Tyvärr (om det nu är "tyvärr") är det inte ägandet som ideologiserar massmedia. Du hittar samma PK-vinklingar vare sig det är Bonniers, Schibsted eller Moder Svea som äger tidningen/kanalen. Det är bara ledarsidorna som i viss mån skiljer. Men vinklade ledare är ju helt OK. Det vet alla om och kan värja sig mot. Det är vinklandet av den förment raka nyhetsrapporteringen som är problemet.
Det är visst ägandet, eller rättare sagt finansieringen som ger vinklingen.
Presstödet säkrar en lydig massmedia som inte granskar de som fördelar pengarna. Det var en lysande strategi av Palmegänget att skriva in tredje statsmakten i grundlagen och samtidigt göra dem beroende av bidrag. Så har man garanterat sig makt och ingen granskning. På samma sätt satte de landstingspolitiker i universitetsstyrelser (U68) och gjorde domare tillsatta av politiker via domstolsverket. Socialdemokraterna byggde det socialistiska samhället med reformer och lyckades.
Den som vill, hittar mer samhällsgranskning på Flashback, Cornucoipa? och youtube, än i svensk statsfinansierad media!
Om man nu inte ha det som en betaltjänst, så finns ju ingen koppling mellan de som betalar och de som utnyttjar.
Då kan man beskatta lite hur som helst. Vad sägs som att höja elskatten med motsv 2000 mer hushåll och ta ut det på den.
Eller varför inte högre alkoholskatt.
Detta är exakt denna typ av beteende som långsamt kväver ett samhälle. En extra skatt här, en liten extra avgift där, en höjning av kollektivtrafiktaxorna, lite vägtullar, några käcka miljöavgifter, lite fler Tillväxtverk. Kreativiteten är oändlig när det gäller skatter och pålagor.
Problemet som jag ser det blir att människor inte långsiktigt kan planera sin ekonomiska framtid. Detta kommer i det långa loppet tvinga folk till alternativa system som t.ex. byteshandel och en större svart ekonomi. Men det behöver kanske inte bli sämre det, inte för oss icke-politiker i alla fall…
Så nu ska man bli tvungen att betala för propagandaskiten.
Dessutom massa tramsiga lekprogram. Och Robinson och alla dess kopior som jag anser vara direkt demoraliserande. Jag skulle aldrig betala pengar till en kanal med sån skit — så frågan är vad man ska sig till om det tar via skattesedeln. Det blir väl till att flytta utomlands.
Mmm.. jo jag håller delvis med Börjesson, jag är för public service, ser inte att jag lagt något direkt negativt i min tidigare kommentar om det.
Man måste däremot få möjlighet att slippa denna skatt också, som du så riktigt påpekar så saknas inte en färgning i rapportering och program idag, annars kan jag likaväl hävda att Fox news måste få del av dessa pengar som motvikt..
Som vanligt när det gäller förslag i skattesverige så 'slipper' svartjobbare och andra lösdrivare undan denna skatt men får ta del av kakan ändå.. rättvisa?
Jag kör inte på alla vägar i Sverige, jag använder mig inte av sjukvården i den mån jag betalar för den och jag kanske inte tittar på svt så mycket heller. Ändå har vi ett system där vi hjälps åt. Kanske finns många pensionärer om uppskattar "skattegåvorna" som ger public service utrymme för förbättring i utbudet. Det känns väl bra i hjärtat?
Nja, pensionärer är de mest hjärntvättade svenskar som finns. De skulle må bra av att stänga av sin TV och avbeställa sin prenumeration på DN. Svenska envägs massmedier är desinformation för svenssons.
Som klassiskt liberal (röstar på Liberala partiet) så tycker jag förstås det borde bli en betaltjänst som tex Canal+. Gör dom nåt bra kommer folk vara beredda att betala.
Men om det nu ska vara avgift/skatt så tycker jag innehåller borde vara starkt reglerat. Man skulle tex kunna ta bort såpor och sända föreläsningar från universiteten istället.
Skapade denna om någon är intresserad.
http://www.facebook.com/AvskaffaPublicService
Så bra för oss utlandssvenskar som bor 5 månader i sverige, då slipper vi betala. Å andra sidan betalar jag inte innan heller 😉
Alliansregimen är ju värre än vänstern! Sossarna hade pippi på att ha just dessa extremt puckade avgifter som är inkomstrelaterade, men insåg att det inte var bra. Ett bra exempel var dagisavgiften. Med dessa avgifter går man direkt emot sin egen arbetslinje eftersom ju mer man arbetar ju mer kostar det att titta på TV! Kan ju bara vara politiker som tar fram sådana logiska konststycken. Fantastiskt att man kan krångla till en sådan enkel sak som att avsätta X miljarder till detta i budgeten och sedan lägga ned radiotjänst.
Hmm. Ingen skillnad i socialismens Sverige, majoriteten bestämmer att "vi tjänar ju på att ta från dom som inte utnyttjar systemet" så det gynnar "mig", va bra.
Demokrati låter jättefint men är bara en legalisering av stöld från en minoritet, i det här fallet vi som inte tittar på dumburken!
Två hungriga vargar en ett lamm skulle i demokratin vägnar bestämma vad som skulle bli kvällen middag. Vad tror ni det blev?
Jag är också för att avskaffa Vänsterpropagandan från Svt. Ingenting jag inte klarar mig utan.
Det finns ett sätt att slippa undan att betala skatt. Det är när man sitter i fängelse. Det är incitament det! 🙂
Vi andra laglydiga skattas ihjäl, för att stödja andra än oss själva. Ofrivillig välgörenhet som jag brukar säga. Legitimerad stöld, ingenting annat.
Thaman
Observerar att du är snabb och slarvig.
Tak på avgiften gör att din indignation kanske avtar i proportion med hur fel du hade!
Sen är det ju så att en skatt drabbar ingen fattig, på samma sätt som en obligatorisk avgift.
Mer från de som kan mindre från de som inte kan!
Tycker en marginalskatt på 99% på alla inkomster över 30k!
Varför? För att dom kan!….
Det blir mer och mer tydligt att man måste hålla sig undan staten.
Det är bara att sluta jobba och skatta, och istället börja försörja sig.
Plocka bär och påta i trädgården beskattar dom inte ännu i alla fall.
Med vårt skattetryck tror jag man måste ha politiker-timlön för att det ska vara olönsamt att sätta sina egna potatisar.
Om det här genomförs blir jag helt enkelt tvungen att hitta på något olagligt sätt att kompensera med.
Intressant verkar att det inte blir något grundavdrag, dvs 1% ska tas på alla löneinkomster.
För övrigt innebär det nya systemet en höjning för de allra flesta hushåll med två arbetande, trots beskedet om tak.
För att inte få en höjning måste hushållets bruttolön per månad vara 17300 kronor. I princip är det bara låglönejobb som att vara en singel svensk soldat som inte får en höjd TV-avgift. Fast soldaten kanske inte ens hade TV idag…
Ett förtydligande. SVT tar inte några pengar från det alliansregimen ger dem.
Dessutom, både Hamilton och Svegfors tycker detta är en dålig idé att lägga Public Service på skatten och jag håller med. Det finns stor risk att public service utvecklas som i Italien där programinnehåll och propagandan styrdes av den sittande makten, läs:Berlusconi. Om Schlingmann får som han vill lär barnen i framtiden vakna upp med honom till frukost-tv.
Om public service läggs på skatten vore det bra om riksdagen grundlagsskyddade SVT och dess rätt till oberoende granskning av makten, oavsett vem som sitter på den.
"…bara låglönejobb som att vara en singel svensk soldat…"
Alla som är singel får rejält sänkt avgift, oavsett inkomst. Båda de föreslagna taken ligger ju långt under de 2 076 kr/år det kostar i dag.
Lite intressant matematik. Jag har inte lyckats hitta dagsaktuella uppgifter men det ger en fingervisning.
År 2002 var hushållens sammanräknad förvärvsinkomst 2002 670 miljarder !?
En procent utan tak är då alltså 6,7 miljarder
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_1750I04_BR_14_A01SA0501.pdf
Enligt Wikipedia var totala stödet till public service år 2004 6,9 miljarder
D.v.s. den föreslagna skatten är i samma storleksordning.
Rent intuitivt så känns det som att en avgift på skattesedeln måste ge en lägre avgift då det är svårare att "smita" undan men uppenbarligen så hamnar man på samma nivåer. Slutsatsen måste vara att de flesta betalar nuvarande avgift.
För övrigt så tycker jag också att konceptet med separat tv-licens är omodernt och snarare en arbetspolitisk åtgärd.
Enligt Åsa Jamal (TV4) är public-service idag "en aktör med 4 milljarder kronor i ryggen". (DN kultur 2012-09-12).
Ljuger inte Åsa, så skulle jag säga att en inkomsthöjning med faktor ~1.7 till public service kan vara förklaringen till att det inte hörs någon större kritik till det nya system från public service.
I en tid när man kan se Svt play i mobilen var väl skatt på dekoderkort lite väl föråldrat.
Forcera inloggning med Bank-ID eller ngt som säkerställer identiteten på den som tittar och att man har betalt för ett dekoderkort. Eller någon variant därpå.
Jag protesterar inte mot att tvångsbidra till infrastruktur som jag kanske eventuellt i nåt framtida konstigt sammanhang kan komma att utnyttja, men att tvingas bidra till svensk dumburk är lite för mycket. De få minuter jag sett på svensk TV de senaste tio åren har varit på andras betalda apparater; jag har aldrig ens försökt komma underfund med om jag kan kan krympa in SRT, eller vad det kan heta nu, på min datormonitor.
Teve på dator har hittills för mig varit några timmar valresultat härom året. BBC från Wales…
Jag får nog tänka som med undvikandet av de löjliga göteborgska vägtullarna: registrera mig och bilen i Wales. Nu har jag iofs gångavstånd till högkvalificerad sjukvård på min svenska adress, och det är inte oväsentligt vid min ålder.
Men även om svensk sjukvård är i allraste överstaste världsklass när det gäller kvalitet, tillgänglighet och value for money har nog mitt alternativ Wales i tillräckligt hög grad åtminstone samma klass. Gratis läkarbesök, gratis läkemedel. GRATIS. Men halvtimmen bil till all vård utöver liten tvåläkarsvårdcentral, och två timmar till för att komma till nåt som tycks likna mitt nuvarande Sahlgrenska på 20 min spårvagnsavstånd.
Gorgias skrev "I en tid när man kan se SCT play i mobilen var väl skatt på dekoderkort lite väl föråldrat." Jättekul med teve på 2×2 cm – eller? Jag håller med om Cornus tanke att det måste finnas något elektriskt sätt att kräva inloggning för tittning.