Som bekant skall det till årsskiftet införas en sk trängselskatt i Göteborg (Bonnier/GT), som innebär att utländsk tung trafik skall premieras på bekostnad av inhemska aktörer. Skatten är likt i Stockholm i övrigt satt så lågt att ingen skall sluta köra bil, utan bara se till att öka skatteintäkterna under förespeglingen att det skall det är frivilligt att betala trängselskatt.
När trafiken minskade och det inte
längre var helt suicidalt att cykla i London ökade cykeltrafiken väsentligt. Blått betyder ökad cykeltrafik efter trängselskatten, rött minskad. Källa: Wikipedia |
En av pionjärerna inom trängselskatt är London, där man införde en skatt på 10 GBP, ca 110:- kronor, för att passera in i centralaste London. Detta har inte lett till märkbart bättre luftkvalitet på grund av trängselskatten, utan den förbättring som uppkommit i luftkvaliteten beror på att det skett teknisk utveckling. Som bekant bryr sig inte avgaser om var det står några tullstationer utan driver vidare ändå. Däremot har, som alla som besökt London före och efter införandet vet, trafiken i centralaste London minskat. Men luftkvalitetförbättringarna beror på teknikutveckling och inte på trängselskatten (källa: Wikipedia).
110:- SEK är en rätt ordentlig summa som får de flesta att tänka två gånger. Dessutom är det en summa som vida överstiger vad det kostar att ta tunnelbana eller buss. Dessutom är priset så högt att systemet faktiskt ger överskott.
I mellanmjölkens land Sverige lägger man istället trängselskatterna så lågt att alternativkostnaden kollektivtrafik inte är aktuell. I själva verket betalar knappt trängselskatten i Stockholm kostnaden för driften av systemet och ger alltså i princip inga pengar över till investeringar i kollektivtrafik. Så har också trafiken i centrala Stockholm, i kontrast mot London, ökat sedan trängselskatten infördes. Enda skillnaden är att det blev fler sk “miljöfordon” så länge dessa gavs skattefrihet. Dock har antalet miljöfordon ökat kraftigt i hela Sverige, bl a pga sänkt fordonsskatt, gratis parkering och inköpssubventioner, så det är tveksamt om det egentligen är trängselskatten som ökat mängden miljöfordon i Stockholm.
I Göteborg skall högsta skatten läggas på 18:- kronor, vilket kan ställas i kontrast mot kollektivtrafikpriset på 22:- kronor för en enkel resa. Att kollektivt resa in i zonen och senare resa ut ur zonen kostar alltså 44:- kronor, mot 18:- kronor för trängselavgiften. Kort sagt kommer inte trängselavgiften göra att folk ställer bilen och tar kollektivtrafik, något man kunde tänkt sig annars. De som kör bil kommer fortsätta köra bil.
Återstår dock att se om systemet går med vinst eller om skatten bara blir en subvention av IT-leverantörernas vinster likt i Stockholm. Annars är tanken att trängselskatten skall finansiera förbättrad infrastruktur, främst järnväg, även om SJ lagt ner sträckan Göteborg – Malmö och det därmed inte finns något behov av att Göteborgs Centralstation byggs om till genomfartsstation.
Sedan har vi problemet med att utländska bilar slipper skatt. Även om yrkestrafiken förstås skickar vidare sina kostnader till kunderna, så kommer utländska åkare alltså att få en ytterligare konkurrensfördel. Och de kan oavsett belasta genomfarterna genom Göteborg med sin tunga trafik utan att betala ett öre, när den tunga utländska trafiken både står för en rejäl del av utsläppen såväl som trafikbelastningen, även i rusningstid. Eftersom vi pratar om Muteborg här, så skulle ju t ex Stena Line drabbas hårt om den utländska tunga lastbilstrafiken tog andra vägar pga trängselskatten. Särintressen förnekar sig aldrig.
På marginalen kan detta också ge upphov till ökad biltrafik i regionen, då en del kommer välja långa omvägar, t ex genom att välja Angeredsbron och gena över till Partille om man skall köra E6 – E20 från norr och österut, eller E6 – Rv40 österut. Företag kan också känna ett tryck att flytta ut kontor ur skattezonen, vilket kommer öka bilberoendet då Göteborgs kollektivtrafik bara är byggd kring en enda funktion, nämligen att ta folk in till centrala Göteborg (ni som gnäller över Stockholms kollektivtrafik, flytta inte till Göteborg!). Det kan t ex ta lika lång tid att kollektivt åka 5 mil in till centrala Göteborg, som det sedan tar att därifrån ta sig ut till en arbetsplats utanför centrum, exempelvis Volvo.
Nej, man skall göra om och göra rätt. Trängselskatten måste vara så hög att den faktiskt avskräcker och även ger det överskott som skall gå till infrastruktur. Med 21 arbetsdagar i månaden kommer en bilpendlare, som är de som kör i högträngseltider, på sin höjd betala 378:- SEK i månaden, om de nu inte jobbar på Hisingen, men bor söder- eller österut, då de får betala det dubbla, dvs 756:- SEK i månaden. Tillägg: Denna dubbla kostnad gäller alla som bor och jobbar på fel sida Göteborg, t ex Lerum-Lindome, Kungälv – Mölndal etc, dvs inte bara exempelvis Mölnlycke – Volvo eller Lerum – Volvo.
Jag säger alltså nej till trängselskatt i Göteborg som den ser ut nu. Mitt förslag är att man lägger ett pris på 150:- SEK per inpassage, så att man likt i London faktiskt får ett ändrat beteende, samt att detta även skall gälla utländsk trafik. Det går utmärkt att beskatta utländsk trafik i t ex Norge, så det går utmärkt även i Sverige. 150:- SEK per inpassage skulle innebära 3 150:- SEK i månaden eller 6 300:- SEK i månaden för den som jobbar Volvo, men bor på fastlandet. Det skulle ge effekt.
Skulle man i mellanmjölkens land ha trängselskatter som gav effekt skulle kollektivtrafiken belastas, och den är som bekant till ca 50% skattefinansierad. Våra kommuner och landsting har inte råd med ökad kollektivtrafik, så alltså måste man införa ineffektiv trängselskatt så bilåkandet inte minskar.
Problemen med trängsel kommer lösas automatiskt av peak oil och bränslebrist framöver, vilket också gör investeringar i ytterligare motorvägar och älvöver/underfarter meningslösa. Däremot behövs fortfarande ytterligare investeringar i kollektivtrafik. Men pga bränslebrist minskande trafik kommer inte ge någon finansiering av dessa investeringar via trängselskatten.
Nu är dock beslut redan klubbat om trängselskatten i Göteborg, så det här är inte gnäll eller ett försök att påverka, utan bara ett konstaterande att det handlar om ännu ett meningslöst men kostsamt beslut från normalbegåvade politiker.
54 kommentarer
Du räknar fel. T ex en bilpendlare som bor i Lerum och jobbar i Lindome (det var en artikel i GP om detta) betalar 36 kr/dag i trängselskatt. I vårt fall är en av oss arbetande i Mölndal och vi bor i Floda. Det blir samma sak där, om det nu inte går att förlägga ena resan till lite billigare tid.
Över huvud taget är det stötande att skatt ska betalas även om man bara reser igenom Göteborg via E20/E6.
Vad gäller utlandsregistrerade bilar kommer de att beläggas med skatt från 2014, om jag minns rätt. Om man sedan får in dessa pengar är en annan fråga, men då hastighetsböter i andra europeiska länder måste betalas av svenska bilister (annars kommer Kronofogden) antar jag att det kommer att fungera.
Nej, jag räknar rätt. Lerum-Lindome är samma problem som Lerum-Volvo, dvs två passager per dag, samtidigt som ingen av dem är avsedd att faktiskt åka in i centrala Göteborg, utan bara passerar.
Gav dock bara Volvo som exempel.
Förtydligade med ett tillägg.
Lerum-Lindome kan dock köra Härskogen-Rv40-E6-Lindome utan att behöva betala skatt. Iofs kan Mölnlycke-Volvo köra Partille-Angered-Hisingen och slippa skatt. Bägge ökar dock utsläpp och bränsleförbrukning rejält.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tack för rättelsen (det du kallar tillägg) i ditt blogginlägg. Sedan kan man fortsätta att diskutera om 756 kr/månad (inte 766 kr) är för mycket eller inte, dvs om det kommer att påverka beteendet. Du har säkert rätt i att 99% av alla bilpendlare kommer att svära en vers men fortsätta bilpendla. Speciellt som trängselskatten påstås bli avdragsgill under resekostnader.
Nu har jag kollat via Google Maps. Som du påpekar kan man klara sig utan skatt om man kan ta sig till Rv40, det går i vårt fall (som kommer norrifrån på E20) genom att köra över Partille och sedan till Mölnlycke via Öjersjö (man måste dock passera 17 rondeller då), och därefter in på Rv40. Till Mölndal kan man sedan köra utan trängselskatt. Reslängden blir c:a 5 km längre, dvs 1 mil om dagen. Kan väl då vara nästan egalt, om man räknar med bilkostnader på 40 kr/mil.
Fast de flesta bilpendlare räknar bara bränslekostnaden, säg 0.6*14=8.4 per mil. Annars hade de åkt kollektivt…
I ditt räkneexempel med trängselskatt och kollektivtrafik har du väl räknat lite fel? Du räknar som att trängselkatten är det enda som kostar när man tar bilen varje dag.
Det som sker är ju att det blir 18kr dyrare per dag man tar bilen, nästan en femhundring månaden. Sen tillkommer bränsle, slitage, ev parkering osv.
Denna femhundring extra per månad kommer nog få många att ändra hur de tar sig till jobbet. För de som behöver passera dubbelt blir det nästan en tusenlapp.
Folk som bilpendlar kommer inte räkna så. De flesta som bilpendlar gör det över kommungränserna, vilket ytterligare höjer kostnaden för kollektivtrafiken.
Är du t ex förälder och alltså VAB:ar någon dag i månaden, så är det inte lönsamt med periodkort, som för lönsamhet kräver att du åker kollektivt varje dag.
I verkligheten ignorerar folk alla andra kostnader än bränslekostnaden när de räknar på pendling. Tullzonen är bara några kilometer och bränslekostnaden blir försumbar.
Ett alternativ hade varit att man tog bilen till pendlingsparkeringar utanför Göteborg och tog kollektivtrafik in i zonen, men det är alltså mer än dubbelt så dyrt som att åka även den sista sträckan med bil.
Dessutom är pendlingen avdragsgill. Vill man åt pendling med bil stryker man istället lämpligen avdragsmöjligheten för denna. Varför skall man subventionera de som kör bil med skatteavdrag?
Jag tror du drar fel slutsats. Denna femhundring (som med ett enkelt knapptryck kan bli en tusenlapp) är ytterligare en variabel när man ser över att minska sin utgifter.
Subventionering är till för de som verkligen måste ta bilen och när det inte finns några andra alternativ. Inte för de som kör någon mil till jobbet i centrala Göteborg med bilen varje dag för att det är smidigt.
Det är också vanskligt att säga att en trängselskatt INTE funkar för att det är lika mycket trafik som innan.
Hur mycket trafik hade det varit om trängselskatten INTE införts i t ex Stockholm eller London?
Kombinationen parkering, skattelättnader och trängselskatt har fått många att köpa miljöbil och som du själv säger – minskat utsläppen i stadsmiljön.
Trafiken i Stockholm har ökat. Inte samma. Ökat.
Nej, det är inte miljöbilar som minskat utsläppen, det är renare motorer generellt.
Trafiken i London har minskat ca 30%, men de tar inte heller fjuttiga 18:- kronor, utan 110:- kronor.
Vore elastisicteten linjär skulle 18:- kronor bara ge 4.9% minskad biltrafik, men elasticiteten är knappast linjär för småsummor.
"Nej, det är inte miljöbilar som minskat utsläppen, det är renare motorer generellt."
Andelen miljöbilar har ju ökat väldigt mycket och de har nyare och renare motorer – eller?
Alla motorer har blivit renare. Biodiesel ger lika mycket föroreningar som fossildiesel. E85 är dock något renare än bensin, men alla som har en etanolbil tankar inte etanol.
Förbränningen i alla nya motorer är mycket effektivare än förr. Jmf med att det idag inte går att gasa ihjäl sig med bilavgaser pga frånvaron av kolmonoxid.
Tittar du på siffrorna för London så har teknikutvecklingen minskat utsläppen med 17 – 20% sedan 2001. Föroreningarna har dock minskat mindre än detta pga trängelskatten där, så hela minskningen av utsläppen i London kan hänföras till teknik och inte till trängselskatt. Däremot har trafiken minskat.
Varför tror du teknikutvecklingen gått åt detta håll?
Jo, för att vi konsumenter efterfrågar dessa typer av bilar. Att biltillverkarna lägger mest pengar just nu på att utveckla bränslebesparande teknik är ingen slump.
Och? Har jag sagt emot dig på den punkten?
Skilj dock på bränslebesparande teknik och renare teknik. Man har renare förbränning och bättre rening idag, även vid "gammal" förbrukning per mil.
Trafiken i Stockholm har minskat med 20%…
Biltrafiken i Stockholms innerstad har tydligt minskat. Trots ökad befolkning. Däremot har cykeltrafiken ökat ganska rejält, är det den du syftar på?
http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Trafikkontoret/Trangselskatt/Rapporter-2007/Rapporter-2011/
Hmm. Varför var Corucopia så säker på att trafiken hade ökat? Räknade han med cyckeltrafiekn också?
Hittade en utredning som pekade på 3% ökad biltrafik. Har dock inte kvar länken. Däremot var det en massa skumma formuleringar som att trafiken med icke-miljöfordon hade minskat, fast till slut hittade jag en siffra på det totala antalet trafikrörelser och den hade ökat med 3%. Kan dock vara en gammal utredning förstås. Får se om jag hittar den igen. Återkommer.
Ah, OK, felet ligger i att siffran om ökad biltrafik gällde hela Stockholms stad. Så det var rätt och fel. Biltrafiken i Stockholm har ökat. Men inte innanför trängselskatteområdet.
Så var det med den saken.
Felet ligger förstås i att jag är för peak oil-fokuserad och bilberoendet i Stockholm har ökat och ur det perspektivet hjälper inte trängselskatter ett dugg.
Kan det vara så att den utredningen du läst räknar med hela Stockholms-området, även det utanför tullarna?
Ja.
Jag håller inte med om att det är onödigt att bygga fler vägar. I Stockholm skulle österleden bli en finfin genväg för mängder av trådbussar, elmopeder, minibilar och lastbilar.
Och häst- och vagn.
Det roligaste med trängselskatten är namnet. Den har inget med trängsel att göra.
För att kunna underlätta trängsel krävs ju en alternativ väg. Som det ser ut nu så går det ju bara ut på att ta betalt för att passera. Det verkar ganska lätt att ta sig norrifrån till 40:an via Bergsjön och Partille, men att sedan ta sig vidare till E6 södergående verkar värre. Enligt Google maps, så går det, via småvägar, ta sig ut ur Landvetter vidare till E6. Undrar hur mkt de uppskattar den ökade trafiken…
Nja, passage Rv40-E6 via Kallebäcksmotet är gratis. Annars är det ju snabbare, kortare och pga lägre hastighet också bränslesnålare=billigare per km att ta Rådamotet-Stensjön-Lackarebäck för att åka Rv40-E6 än via Kallebäcksmotet redan idag. Säkert till alla som bor på Rådasjöns och Stensjöns gräddhyllors glädje…
Som jag tolkade kartan över den planerade skymningszonen sist jag studerade den (det var i och för sig ett par månader sedan, så de har kanske ändrat sedan dess) så kommer det att gå att ta sig från RV40 till E6 söderut den vanliga vägen (avfart St Sigfridsgatan, vad den nu heter) utan avgift.
Själv bor jag utanför zonen och jobbar utanför zonen, men min vanliga väg går genom. För att undvika tullar måste jag köra en lång omväg via t ex Öjersjö. Det kommer jag att göra. Det har inte med pengar att göra, utan är en principsak. Jag vägrar bidra till detta vansinniga system som ingen utom politikerna vill ha, och som inte kommer att uppnå ens det politikerna vill. Risken är förstås att många, många, tänker likadant, och att Öjersjövägen blir helt igenkorkad.
Någon hävdade bestämt (jag har inte verifierat det, men det skulle inte alls förvåna mig) att det har utgått bidrag av öronmärkta pengar till Trafikverket eller kranskommunerna eller vem som nu var mottagare, till projekt syftande till att aktivt försvåra för sådana som vill kringgå tullarna. De kommer alltså enligt detta rykte att smala ner och på andra sätt minska kapaciteten på dessa kringvägar för att tvinga folk att välja deras fördömda tullvägar.
Vet inte om det är Mölnlycke-Öjersjö du skall köra, men om det är Landvetter-Öjersjö så finns två alternativ där, Landvetter-Tahult-Öjersjö istället för längs sjön, vilket kommer göra hästgårdsägarna på Tahultplatån mighty pissed off, alternativt Landvetter-Härkeshultsvägen-Jonsered. Kul väg, men kräver sitt av fjädringen på bilen…
Jag bor i trakterna av Östra Sjukhuset och jobbar i Askimstrakten. Jag behöver bara ta mig ut på E6, men det kommer inte att låta sig göras med E20 in mot stan längre, utan jag behöver krångla mig över till RV40. Det är alltså Partille till Mölnlycke via Öjersjö som är min preliminära plan. Har du något bättre förslag så är jag idel öra!
Nix, inga alternativ direkt. Öjersjö. Sedan kan du välja tre olika vägar från Råda-motet.
1. Råda-Stensjön-Lackarebäck (snabbast)
2. Råda-Mölnlycke (Säterivägen)-Mölndal (Mölndalsvägen)
3. Råda-Mölnlycke-Pixbo-Gunnebo-Stensjön-Lackarebäck (vackrast)
Vid Stensjön kan man ju också välja Mölndal eller Lackarebäck
Sedan vid Lackarebäck kan man välja E6-Söderleden eller gena över Toltorpsdalen och komma ut på söderleden vid McDonalds.
Jag hoppas helt enkelt kunna åka RV40 in till stan och ta av vid Skår/St Sigfrid. Säkert snabbare än Stensjön-Lackarebäck, om det inte visar sig bli igenkorkat av köer.
Förr i världen fanns det också en "inofficiell" väg förbi Öisgården, Saab/Ruag och vattenverket och genom skogen ner till Ericsson, men jag vet inte om man kommer igenom där längre.
Nej, jag har inte provat den vägen på kanske 10 år. Bommen var ju alltid öppen förr, då Microwave var både på berget och i Lackarebäck. Vet inte om de fortfarande är det.
Vägen är numera avstängd med ett stort staket runt vattenverket. "Terroristskydd"
Stängt pga terrorism, jaha. Det borde man ju ha räknat ut.
Trafikmängden i Stockholms innerstad har minskat kraftigt jämfört med tiden innan trängselskatten infördes (se figur 2 på sidan 5 i rapporten).
Som exempel, Oktober 2005 hade drygt 450000 passager/dygn (utan trängselskatt) och 2011 hade 359000 passager/dygn, dvs drygt 20% mindre, trots befolkningsökning… Värsta året hittills efter införandet, 2010, hade 383000 passager, vilket fortfarande är 15% mindre än innan skatten infördes 2005.
Skatten infördes alltså inte 2005, men 2005 var innan skatten infördes…
Du har nog räknat fel för de som arbetar inne i Göteborg, och bor utanför. Det kostar 18 kr både när du kör in OCH när du kör ut, om du inte gör detta inom en timma. Så "normalavgiften" blir för två passager per dag om man jobber inne i GBG. Kör du rakt igenom så får du bara en avgift om du hinner passera inom en timma.
Ajdå, trodde det bara gällde när man kör in.
Det hade varit för logiskt! Tänk om folk skulle tro att det går att minska trängseln genom att lämna sta'n. Nej, beskatta även dem som minskar trängseln.
PS
Jag tror att Stockholm gått med minus på mig. De få gånger jag inte prickat in gratis helgtid har jag fått en avi om 10 (?) kr. Det måste ha kostat mer att skicka den!
Den riktigt intressant frågan är väl hur bostadspriserna kommer påverkas av trängselskatt. I Stockholm går ju priserna bara upp, upp, upp. Så det här måste vara mumma för de som bor centralt i GBG och äger sin bostad.
Göteborg klarar inte av extra skatter/biltullar. Göteborg lider redan idag av galloperande white-flight (enligt gp, jAG har dessutom kontrollerat gp's uppgifter med scb).
5000 familjer flyr vajre år göteborgs kommun för kranskommunerna. Detta är i huvudsak barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt. Dessa familjer är dessutom storkonsumenter som håller affärslivet igång.
Men Göteborgs befolkning minskar ju inte; nä för in flyttar invandrare som varken vill eller kan bidra till stadens utveckling, samt studenter (ev. framtida skattebetalare …såvida de också inte väljer att emigrera till kungsbacka)
Detta har pågått sen början av 90-talet – lycka till!
Du borde göra en Poll typ:
"Hur mycket spenderar ni läsare varje år för att åka bil då ni räknar samman bensin, reparationer, skatt, försäkring, värdeminskning på bilen, parkeringsavgift."
Hade vart intressant att se.
Som du säger är det största problemet en dåligt utbyggd kollektivtrafik utanför innerstaden. Samtidigt måste i stort sett alla som ska till Volvo köra via vägtullarna och därför betala mer pengar. Jag tror också att villaområden och landsvägar kommer att bli mer belastade då folk kommer att vara kreativa och välja andra vägar. Det kommer också att bli en prisökning på kollektivtrafik till hösten, något jag tror påverkar många.
Nu är du faktiskt ute och cyklar 😉
Stockholms trängselskatt går ihop sig och ger en viss vinst. Den har minskat biltrafiken med 20 % – precis samma minskning som London, Rom, Genua och alla andra som infört betalningssystem. Det verkar som om det går en ganska tydlig gräns vid 20 %, för sedan kan man öka avgiften ganska rejält utan det blir någon varaktig minskning. Skiljelinjen går troligen vid själva betalningen
Dessutom – trängselskatten var en av de absolut viktigaste orsakerna till miljöbilarnas ökning i Stockholm. Konstaterat både i incitamentstudien och i separata studier av KTH. Fortfarande har Stockholm en avsevärt större andel miljöbilar än resten av landet, även rensat från andra inverkande faktorer.
Läs på lite bättre innan du skjuter från höften.
Den här artikeln trodde jag var svenskbladet.se först. Men det var den inte:
http://www.dn.se/sthlm/han-overklagade–stoppade-avgiftshojningen-for-alla?rm=print
Från huvudstan kan rapporteras att förbifart ska byggas som planerat. I finare kvarter tycks dock vägarna vara så usla att en sketen XC90 inte duger, det är Cayenne som gäller om man ska ta sig fram mellan Lidingö och kontoret på Övre. tycks vara svårt att köra dom bilarna också att döma av hur de parkerar och beter sig ( vinglande Cayenne med börsnisse uppkopplad mot daytrading= jag tar 100 meters avstånd )
Trängselskatt enbart avdragsgill om man har rätt till bilavdrag rent allmänt. Hur mycket det fuskas med det har jag ingen aning om.
Kalkylerna för skifte avgift/taxa till skatt vad gäller kollektivtrafik är ju oerhört intressanta. börjar poppa upp i mindre orter. Sannolikt blir Göteborg eller Malmö före sthlm där det är ortodox neoconliberalism som gäller. Förbifart Sthlm = tecken i tiden på vansinnet.
Ha, den artikeln var oneklig rolig på så många plan och väldigt illustrativ för hur folk tänker.
http://www.dn.se/sthlm/han-overklagade–stoppade-avgiftshojningen-for-alla
Tack för den! Han resonerar som jag gjorde ovan:
"– Jag förstår inte hur man kan ta trängselskatt även för dem som kör UT ur stan – och faktiskt minskar trängseln."
Snarare borde man få en peng när man åker ut…
och han fortsätter
"Det bästa vore att kräva ett SL-kort i rutan på dem som kör in i stan, då får SL pengar och de som ändå köpt kort kanske utnyttjar kollektivtrafiken oftare."