Nu när folk börjar gnälla över att normalbilisten måste betala 100:- mer i månaden för sitt bränsle, så kan det vara bra att påminna om vart pengarna går. Vid rådande pris ser det ut som följer.
Om vi förmodar att oljepriset stiger från idag ca 114 USD till t ex 185 USD och att då alltså produktkostnaden stiger så att vi får betala 18:- per liter vid pumpen så ser istället fördelningen ut som följer.
Det enda av svenska statens andel som ökar är momsen, men moms betalar man på de flesta varor. Det finns de som menar att svenska staten tjänar på höjt bensinpris, men det är förstås fel eftersom folk då avstår från att köpa annat. Och annat har betydligt högre bruttomarginal som staten får skatt på.
Jag vet varusegment där bruttomarginalen kan vara så hög som 300%, dvs en affär köper in varan för 20:- och säljer den till kund för 100:- (80:- före moms). Men om vi säger att man i snitt har en bruttomarginal på 100%, dvs köper in en vara för 40:- och säljer den för 100:- (80:- före moms) och att vi i Sverige lågt räknat har ett skattetryck på 50%, så får ju staten 20:- i skatt plus 20:- i moms på den varan. Skattetrycket består här i skatt på löner, inklusive sociala avgifter eller egenavgifter, liksom skatt på företagets vinst etc.
De där 300% i bruttomarginal handlade om importerade saker av plast, metall, glas och porslin från Kina. Ironiskt nog stannar i det fallet mer pengar i statens fickor än vad som landar hos producentlandet Kina…
Om vi då tänker oss att G.S. Svensson (Gnäll Spik i förnamn) har 10 000:- i näven att köpa grejer för till 25% moms varje månad och han köper bensin för 2000:- av de kronorna, dvs en förbrukning på drygt 141 liter vid dagens priser, så handlar han alltså annat för 8000:-, varav staten (och kommuner och landsting) får 3200:- i skatteintäkter. Tillsammans med moms och punktskatter på bensinen så får staten in 4 418:- i skatt vid den här fördelningen. Se nedan.
Nu har G.S. Svensson som de flesta gift sig med sin Volvo och kan på inget sätt köra mindre bil. Så ökar oljepriset och drar upp bensinpriset till 18:- så får G.S. Svensson betala 2545:- i månaden för bensinen och minska annan konsumtion. Då sjunker i själva verket statens skatteintäkter, eftersom G.S. Svensson inte får mer pengar att röra sig med bara för att bensinpriset stiger.
Och det är inte bara staten som nu endast får in 4 309:- istället för 4 418:-. Dessutom får ju handeln och hela kedjan ner till primärproducenten in 545:- mindre, eller tappar 6.8% av sina intäkter och tvingas sparka 6.8% av sina anställda.
Så allt annat lika så innebär högre oljepris lägre skatteintäkter och högre arbetslöshet.
I verkligheten kan vi i praktiken kompensera för det här om vi expanderar vår ekonomi via ekonomisk tillväxt snabbare än vad oljepriset äter upp köpkraften i exemplet ovan. Stiger oljepriset till 185 USD, t ex på revolution i Saudi-Arabien med start i morgon, så måste Sveriges ekonomi i princip växa/effektiviseras med 6.8% bara för att stå still och kompensera för det stigande oljepriset.
Annars blir det recession och arbetslöshet som på beställning. Vilket också alltid inträffar efter stora oljeprisspikar.
Grovt förenklat. Staten tjänar alltså inte alls på högre pris vid pumpen, utan förlorar rent av dubbelt eftersom ökad arbetslöshet ger ökade utgifter för staten. De enda som vinner på ett stigande oljepris är oljeexportörerna. Och möjligen vi som investerar i stigande oljepris, vilket man förstås kan göra med sina sparpengar istället för att gnälla. Men det är inte investerares fel att det är inbördeskrig i Libyen…
Ja, det finns dynamiska effekter också. T ex så får Saudi-Arabien mer pengar när oljepriset stiger, och då kan vi sälja ännu mer vapen till landet som diktaturen sedan kan använda för att kväsa eventuella uppror. Men de pengarna är ändå bara en del av de där 6.8% som vår egen ekonomi måste växa för att kompensera för en kraftig oljeprisökning. Det mesta av pengarna går antagligen inte till inköp av svenska vapen…
Andra dynamiska effekter är den priselasticitet som finns i oljekonsumtionen. Stiger priset vid pumpen med 10% så minskar konsumtionen kortsiktigt ca 1% eller något i den stilen. G.S. Svensson kommer vi en prisökning på 27% vid pumpen alltså minska sin konsumtion med 2.7% och bara betala 2 476:- i månaden för bensin och inte 2 545:-. Men statens skatteintäkter såväl som arbetstillfällen minskar trots detta.
Tillägg: Jag lade ut en länk till detta inlägg i den störiga Facebook-gruppen. Länken raderades förstås av gruppägaren, då den konkret visade att staten inte alls får in mer pengar om priset på bensin stiger.
19 kommentarer
Och handlar man i en KF så kan man undslippa skatt helt och hållet med lite tricks. Staten får inte in ett skit men jag tjänar på minilong olja 🙂 Iofs glömmer jag nu courtage till mäklaren som betalar sociala avgifter och skatt..
Bra med högt oljepris, svält ut den där vidriga Borg!
Snygg genomgång av vad man betalar för när man tankar.
"Ja, det finns dynamiska effekter också. T ex så får Saudi-Arabien mer pengar när oljepriset stiger, och då kan vi sälja ännu mer vapen till landet som diktaturen sedan kan använda för att kväsa eventuella uppror."
Kan inte sluta skratta åt det absurda i situationen 🙂
Hittade ett litet fel i dina beräkningar.
Scrollade direkt ner hit för att kommentera det.
Marginalen ökar för oljebolag vid högre pris. De har samma kostnader som tidigare men får mer betalt för samma volym, utbudet minskar från marknaden. Spelar ju ingen roll i det du vill förmedla.
Övrigt: Ditt fel att jag inte kan koncentrera mig på Ekonomistyrningen, Midvintermörker kom i brevlådan idag. Kan inte vänta på att läsa…
Får väl hoppas att du inte blir besviken då. Finns några mindre tryckfel, men som bloggläsare är du kanske van…
"Cornucopia?: bidrar till den svenska fördumningen". Gjorde också misstaget att beställa Midvintermörker just innan en tenta 😉
Fördummning? Jag tror jag "råkade köpa en ny bok" varenda gång jag hade tenta. Det gick bra ändå. Man måste rensa hjärnan alldeles innan tentan. Det låter bra iaf. Ber om ursäkt för missad tenta i förväg. Det ger dig dock rent av högre kunskaper eftersom du får plugga 2x för samma kunskap!
Riktigt bra inlägg, Hur funderat lite på hur oljepriset hänger ihop med bensinpriset. nu behöver jag inte fundera mer på det. TACKAR//Matte
Ett litet begreppsfel i texten bara:
Bruttomarginal är pålägget delat med utpriset, alltså i detta fall 60/80=75% marginal.
Påslaget kan vara över 100% men aldrig marginalen.
Jag bloggade om det häromdan:
http://jobbochfirma.wordpress.com/2011/03/09/marginal/
Tack för en mycket bra blogg!
Enkelt att lösa…
Sänk bensinpriserna så att foket har råd att jobba å så att staten får in sina pengar… då är ju alla glada!
Ca 60% av bensinpriset är moms och skatt… man betalar först moms på bensinen å sen moms på skatten…
"normalbilisten" Är dfet stadsborna då eller?! För alla vi som bor på landsbygden… vi betalar inte 100:- mer i månaden… vi betalar betydligt mycket mer! Å då försöker vi hålla oss med snåla dieselbilar… men det hjälper inte!
Å inte nog med det… man betalar dessutom dubbel skatt på bilens koldioxidutsläpp… först gör man det när man betalar skatt… å sen gör man det IGEN när man köper bränsle!
Men det är helt okej… för alla "fina" stadsbor… som nu självklart tycker att vi som bor på landsbygden ska gensast sluta gnälla… för vi kan ju flytta in till stan om vi nu inte har råd att betala bränslet… Men alla våra djur då?! Vad ska bi göra med dom?! Ja, vi får väl lämnadom vind för våg som på Irland… det är väl ändå inte så längesen det fanns vildhästar, vildkossor, osv i sverige… eller?!!!!
Om vi vinner så sänker vi skatten!!! Nån som känner igen dessa ord?! Javisst, dom sänkte skatten… men detta måste kompenseras upp nånstans… å varför inte göra det på bensin och diesel… som ALLA måste ha!
Tänk alla stackars bybor… som har 5 mil till jobbet enkel väg… 5 mil till närmaste affär… det går inga bussar… ska dom gå?! Nej, visst ja… det finns ju cykel… kasta upp ungarna på cykeln "morsan" å sen trampa för glatta livet!
Det är ju ganska självklart att en stadsbo kan hålla sej utanför detta priskrig! För bor man mitt i smeten så spelar det ingen roll… då använder man sällan bilen, eller bara kortare sträckor… men alla som bor på landsbygden drabbas, ORDENTLIGT!!!
Jag bor på landsbygden och har djur, men köper inte dina argument.
För 30 år sedan hade ungdomar inga problem att sätta flickvännen på pakethållaren och cykla 3-4 mil till en folkpark. Det handlar bara om bekvämlighet och vad man är van vid.
Så du menar att vi ska… i -30 grader ta cykeln… som kanppt rullar framåt då… för att lämna våra barn på dagis… å sen fortsätta cykla vidare till våra jobb?! Sen cyklar vi och hämtar barnen från dagis och cyklar till affären för att storhandla… så vi slipper handlla varje dag.. och efter det vidare hem… när det har sjunkit till 36 minus… å var ska vi få plats med alla matkassar när vi har 4 barn som ska sitta på pakethållaren?!
Men vad bra att det bara var den biten du köpte… så du höll med mej om resten!
Eftersom folk inte kommer att ha råd att åka bil så lär man ju hitta på andra lösningar.
http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/Vasternorrlands-lan/Kommuner/Sundsvall/Debatt-och-insandare/Nej-till-hojd-diesel–bensin–och-kilometerskatt/
Priset på bensin har dock inte bara med tillgången på olja att göra… 2/3 av priset på bensin idag är skatt… dvs ca 60% är skatt…
Låt oss göra ett litet räkneexempel. Omräknat i svenska mått ligger råvarupriset på olja idag på ungefär 4,50 kr. Inklusive en försäljningsmarginal är vi uppe i cirka 5,20 kronor litern. Det är knappast det vi betalar vid pumpen. Skillnaden består i de skatter vi betalar för vår bensin.
Enligt Svenska Petroleum Institutet låg det genomsnittliga bensinpriset i april 2010 på 12,79 kr. Detta kan delas upp enligt följande:
Råvarupris plus försäljningsmarginal: 5,21 kr/l
Energiskatt: 2,80 kr/l
Koldioxidskatt: 2,22 kr/l
Dessutom tillkommer 25 procent i moms, både på oljan och på skatterna: 2,56 kr/l
Så… vad borde egentligen bensinen kosta?!
Det kortsiktiga literpriset är inte det viktigaste utan man måste även väga in framtida literpris och framtida oljeberoende.
Gör man det så kan man se att ett skattesänkning enbart ger högre kostnader framöver och att den enda lösningen är att vi idag minskar vårt oljeberoende. Rent samhällsekonomiskt vore det till och med fördelaktigt att höja skatten. Oljeberoendet är det vi ska akta oss för, de höga priserna är oundvikliga.
Nej, jag håller inte med dig. Läs på om peak oil, oljepriset kommer generellt stiga, undantaget när ekonomin går omkull, och det är lika bra att du vänjer dig. Har du inte råd idag, så har du inte råd i morgon heller.
Räkna med bensinpris på över 20 kronor per liter framöver, även om det kan dröja några år. Lika bra att du anpassar dig nu istället för att gnälla.
Den här bloggen är som en liten guldgruva när det gäller kunskap om relationen mellan oljan och samhället. Egentligen borde man sammanställa det till en enda rapport.
Dock vill jag tillägga en annan sak som jag ser att du inte tar upp i detta inlägg och det är att även handelsbalansen rubbas av högre oljepris.
Sen i exemplet Saudiarabien får man tänka på att när de får högre exportintäkter så kan de handla betydligt mer av inhemska subventionerade bränslen.
Jag skrev om handelsbalansen här:
http://theoldinsane.blogspot.com/2011/07/oljan-och-handelsbalansen.html
Lysande kvalitetsinlägg cornu.