Ukraina tar just nu smällen som försvarare av EU:s och Natoländernas välstånd, välfärd, frihet och demokrati, genom att ta striden mot Ryssland på sin mark och det är ukrainare som dödas, mördas, torteras och våldtas av rysk trupp, samtidigt som stora delar av landet läggs i ruiner av de ryska anfallen och terrorbombningarna. Som bastion för Europas frihet är det EU:s och Natos förbannade moraliska skyldighet att finansiera Ukrainas återuppbyggnad, men också att ta hand om flyktingar och skadade. Alternativet till en Ukrainsk seger i Ukraina är att Ryssland fortsätter och anfaller vidare mot EU-länder som Estland, Lettland, Litauen, Polen, Finland och Sverige, eventuellt även Rumänien, samt förstås Moldavien (som iofs som Europas fattigaste land varken är med i EU eller Nato). Ukraina blöder och räddar oss från samma öde, så vi ska vara beredda att finansiera återuppbyggnaden och tills segern ta emot flyktingar och skadade.

Putins uttalade mål är att återupprätta gamla Tsarrysslands gränser, vilket inkluderar Polen, Finland och Baltikum. En sådan konflikt kommer obönhörligen även dra in Sverige, som på olika vis skulle anfallas för att säkerställa de ryska målen. Även andra EU- och Natoländer skulle utsättas för anfall för att uppnå gamla Tsarrysslands gränser.
Just nu tas striden mot detta i Ukraina, och det är helt rätt att skicka militärt stöd till den unga demokratin. Varje förstört ryskt fordon eller vapensystem i Ukraina är ett mindre som kan anfalla EU eller Natoländerna (skillnaden är t ex Norge som inte är med i EU och Österrike, Finland, Irland och Sverige som inte är med i Nato).
Men priset betalas i ukrainskt blod, folkmord, etnisk rensning, tortyr, våldtäkter och ett skövlat land.
Det kunde varit vi. Det kunde varit våra grannar och likar inom EU, men nu blev det Ukraina.
Vi har alltså en moralisk skyldighet att finansiera uppbyggnaden av Ukraina efter den ukrainska segern. För Ryssland kommer inte betala något krigsskadestånd.
Naturligtvis kan och ska ryska tillgångar i Nato och EU beslagtas och säljas av för att användas för att finansiera uppbyggnaden, men det kommer inte räcka. Det behövs bidrag, förmånliga lån och privata investeringar. Företag som lämnat Ryssland kan med fördel bygga upp nya anläggningar, tillverkning, utveckling och arbetsplatser i Ukraina istället. Investeringsfonder bör skapas och privata initiativ måste uppmuntras, t ex skattemässigt gynnsamt. Helst ska Ukraina släppas in i EU för att få del av de pengarna. Samtidigt måste återuppbyggnaden ske på ett sätt som inte orsakar en variant av Nederländska sjukan med överhettning och en för stor överrock på grund av stora pengaflöden. Risken är dock låg när stora delar av ett land behöver byggas upp med nya bostäder, arbetsplatser och infrastruktur.
Att vi tar och betalar en stor del av detta är moraliskt rätt. Ukraina blöder och våldtas som skydd för oss.
Tills dess är vi moraliskt skyldiga att ta emot de som tvingas på flykt, samt bör även ta emot skadade och vårda dem i våra länder i EU och Nato. Ja, det kommer påverka våra vårdköer och vårdplatser. Men hellre att vi vårdar 200 skadade ukrainska soldater och 200 skadade civila, än att vi behöver våra 20 000 skadade svenska civila och soldater längre fram.
Frihet, demokrati, välstånd och välfärd kommer inte gratis, även om vi i Sverige kanske glömt bort detta och tror oss vara privilegierade bara för att vi är födda på en viss plats. Är man inte beredd till uppoffringar för att skydda det vi har förtjänar vi det inte, och kommer en dag förlora det.
Frihet är inget för den late och inget för den snåle.





