Igår höll Socialdemokraterna sin första av tre medlemsdialoger om Nato på Zoom. Enligt uppgifter på bloggen var dialogen i princip en monolog och budskapet var pro-Nato, samt att partistyrelsen måste få fatta detta beslut. Mellan raderna kommer alltså Socialdemokraterna stödja ett Natomedlemskap, vilket också kan sägas bekräftas av att försvarsminister Hultqvist (S) vänt i frågan enligt media.

Inför medlemsdialogen skickades en länk till följande Youtubefilm ut med ett samtal mellan EU-minister Hans Dahlgren (S) och S internationella sekreterare. Filmen har visats 685 gånger på Youtube. Bland annat citeras den finska utredningen om att tröskeln för militärt anfall runt Östersjön höjs rejält om Finland och Sverige går med i Nato. Sedan innehåller filmen också ett citat där Palme upprepar den Sovjetiska desinformationen om atomvintern, som KGB placerade i västs fredsrörelser baserat på falska uppgifter för att tvinga fram ensidig nedrustning i Väst, medan Sovjet hela tiden planerade att anfalla med kärnvapen från första minuten. Dahlgren (S) missar att nämna att det inte är 1984 längre, utan att 95% av alla kärnvapen i antal har avvecklats sedan dess och i sprängkraft ännu mer då alla de stora flera megaton kraftiga vapnen är borta. Ryssland har gått från ca 40 000 kärnvapen till drygt 2 000 förbandssatta på vapensystem och USA har gjort motsvarande nedrustning – de gamla stridsspetsarna har gjorts om till reaktorbränsle och är borta. New Start-avtalet begränsar antalet kärnvapen till 1 550 strategiska kärnvapen vardera. Den globala undergången från 80-talet gäller helt enkelt inte längre även om kärnvapen fortfarande kan vara ett regionalt problem, men man får kanske ha respekt för att Dahlgren är politiker, inte sakkunnig.
Medlemsdialogen bestod av ett panelsamtal där alla var Natopositiva och budskapet alltså var att “Natomedlemskap är ett beslut vi måste låta partistyrelsen fatta” utan partikongress mellan. Panelen bestod av tre S-kvinnor (fd utrikesminister Margot Wallström och nuvarande utrikesminister Ann Linde, samt biståndsminister Matilda Ernkrans) som frågades ut av partiets internationella sekreterare, som också är med på filmen ovan. Då ska man komma ihåg att organissationen S-kvinnor tidigare sade nej till medlemskap.
Åhörare kunde posta kommentarer i Zoom-chatten, och det förekom rysk desinformation i chatten så frågan är hur mycket Kreml har lyckats infiltrera det hela – alla medlemmar var välkomna och det är ju bara att betala för medlemskap så är man inne.
Socialdemokraterna håller ytterligare en så kallad dialog idag och en den tolfte maj.
Till de som var Natonegativa sade man “det är ett nytt läge efter den 24:e februari och det kan kännas som att det går fort”. Vidare sades det att alliansfriheten “är en del av vår historia som vi ska vara stolta över”, men det nya läget med “Rysslands extrema grymhet i Ukraina” ändrar detta, uppgav utrikesminister Ann Linde (S) enligt uppgifter till bloggen.
I övrigt uppges försvarsminister Hultqvist (S) ha vänt i Natofrågan enligt mediauppgifter. Tillägg: Den tidigare uttalat Natofientlige Jan Eliasson (S) vände idag och sade ja till svenskt Natomedlemskap i TV4.
Sammanfattningsvis så ser det ut som att saken är avgjord och partistyrelsen kommer fatta beslut om att Sverige ska inleda anslutningsprocessen till Nato. Då den sista medlemsdialogen sker på torsdag kan beslutet fattas därefter, dvs redan i helgen.





