“Om inget oförutsett inträffar” kommer Sveriges Natoansökan skickas in efter ett regeringssammanträde på måndag rapporterar källor till Expressen (så kallad cred för originalcontent).

Ansökan ska ha förberetts i flera veckor på UD uppger Expressen.
Det kommer vara en riksdagsdebatt på måndag 10:30 om den nya säkerhetspolitiska analysen som ska presenteras i morgon och ska visa att Sverige behöver gå med i Nato för att kunna försvara sig. Regeringssammanträdet sker rimligtvis efter denna debatt.
Sedan ska ansökan vara lite fel ord, då man inte ansöker om medlemskap, utan blir inbjuden. Ansökan är snarare en förfrågan om att bli inbjuden, men det är förstås bara en formell definition. Förfrågan är i praktiken en ansökan.
SVT rapporterar att Socialdemokraterna i Skåne inte vill gå med i Nato, men å andra sidan har man väl bara några tusen medlemmar och representerar som klubbmedlemmar inte skåningarna, eller knappt ens socialdemokratiska väljare, som i majoritet enligt Demoskops undersökning vill gå med i Nato.
Sedan får vi se om något oförutsett inträffar innan dess. Nu behöver vi bara hålla ut en halv vecka till, och sedan förstås under själva anslutningsprocessen innan vi kan andas ut och svensk demokrati, frihet, välfärd och välstånd är tryggat när Sverige slutligen tar det sista klivet in i den demokratiska moderna världen och slutar leva i det förgångna och äntligen kan kasta av oss skuggan från andra världskrigets eftergiftspolitik för snart 80 år sedan och existera här och nu. Äntligen som en fri nation som vågar säga nej till den som hotar oss.



