Den andre och tredje juni anländer en stor mängd örlogsfartyg från Natoländer till Stockholm för att lägga sig i Frihamnen, Stadsgårdsterminalen och Stadsgården. Det inkluderar bland annat amerikanska marinkårens landstigningsdocka USS Gunston Hall, amfibieledningsfartyget USS Mount Whitney (kan vara fel – kan vara amfibiehangarfartyget USS Kearsarge), Arleigh Burke-klassens robotjagare USS Porter och den brittiska luftförsvarsjagaren HMS Defender. Full lista av fartyg nedan.

Den andre juni ca klockan från klockan 12:00 kommer USS Porter, USS Gunston Hall och HMS Defender, som lägger sig i Frihamnen. Även USS Mount Whitney (eller USS Kearsarge om uppgifterna är fel – dock kanske inte mängden vaselin som är tillgängligt för Oxdjupet räcker för Kearsarge – hon kanske inte heller lägger sig i Stockholm, utan kanske i t ex Nacka) anländer samma dag, samt det litauiska patrullfartyget LNS Dzukas.
Den tredje juni kommer desto fler fartyg.
De litauiska minläggaren och ledningsfartyget LNS Jotvingis och minsveparen LNS Krusis anländer till Stadsgårdsterminalen tidigt på morgonen följda av den tyska minsveparna FGS Fulda och FGS Homburg, den polska minsveparen ORP Druzno, den estniska minsveparna EML Admiral Cowa och EML Sakala, beligska minsveparen BNS Primula, den tyska luftförsvarsfregatten FGS Sachsen, den tyska korvetten FGS Braunsweig, den nederländska minsveparna HMNLS Willemstad och HMNLS Vlaardingen, samt den lettiska minläggaren HNoMS Vale.
Samtliga fartyg kommer avlöpa söndagen den 5:e juni i en i modern tid antagligen aldrig förr skådad konvoj av örlogsfartyg som lämnar centrala Stockholm. De stora amerikanska och brittiska fartygen lämnar från 09-tiden, medan många mindre fartyg kastar loss redan vid sextiden på morgonen. De sista fartygen lämnar vid 11.
Sverige kommer under några dagar ha amerikanska marinkåren på plats, samt luftförsvarsfartyg som vida överstiger det samlade svenska luftvärnet från nationer som lämnat säkerhetsgarantier till Sverige under Natoansökansprocessen.
Och framför allt kommer det bjudas på sällan skådade fotomöjligheter och en känsla av vad ett Natomedlemskap innebär för stöd och säkerhet i ryggen.
Och nej, varken Storbritannien eller USA har längre några kärnvapen ombord på sina ytstridsfartyg oavsett vad någon säger. Dels har man inte kvar några taktiska kärnvapen för örlogsbruk, utan de har avrustats och förvandlats till reaktorbränsle som använts i världens kärnkraftverk, och dels är det väldokumenterat var man har sina kärnvapen – Storbritannien har exempelvis sina få kvararande i Skottland och på sina strategiska kärnvapenbärande robotubåtar. USA har likt Ryssland avvecklat cirka 95% av alla de kärnvapen man hade under kalla kriget och omarbetat dem till reaktorbränsle, och i sprängstyrka har man avvecklat ännu mer eftersom alla de kraftigaste laddningarna avskaffats då de med dagens precision inte längre behövs.
Kvar enligt New START-avtalet mellan Obama och Medvedev är ca 1 550 kärnvapen i USA och lika många i Ryssland, mot de ca 45 000 Sovjetunionen hade under kalla kriget. Storbritannien hade som mest 520 stridsspetsar och har idag kvar 225 som andraslagsförmåga om Storbritannien blir bombade.

Uppgifterna om fartygen kommer från officiella källor och är inte hemliga, men övriga medier får väl ordna fram dem själva om de inte vill credda bloggen eller redan rapporterat om det.





