På toppmötet i Madrid mellan Natos ordförande Jens Stoltenberg och Sverige, Finland och Turkiet nåddes en överenskommelse om att Turkiet låter Sverige och Finland bli medlemmar i Nato. Ett trilateralt avtal skrevs mellan ländernas utrikesministrar på mötet, som bland annat reglerar hanteringen av terrorister och terrororganisationer.

Bloggen har sedan beskedet om Sveriges och Finlands ansökan till Nato haft linjen att inte kommentera processen ytterligare, utan att proffsen ska få sköta detta. Alltså diplomaterna och regeringarna. Och så har nu också skett.
Det återstår förstås fortfarande för Turkiet och resterande Natoländer som ännu inte tagit sina parlamentsbeslut om att acceptera Finlands och Sveriges Natomedlemskap att klubba detta. Därefter ska även besluten ratificeras när samtliga länder godkänt medlemskapet.
Men just nu ser det alltså ut som att Turkiet, Sverige och Finland är överens och att Turkiets legitima säkerhetsoro har adresserats. Bland annat har Sveriges riksdag sedan tidigare tagit beslut om skärpt terrorlagstiftning som kommer börja gälla framöver.
Bloggen har tagit del av något som påstås vara avtalstexten och i avtalet tar Sverige och Finland avstånd från kurdiska terrororganisationer och att man inte kommer stödja olika de marxistiska kurdiska miliserna, samt understryker den skärpta terrorlagstiftning som lagts och kommer läggas i länderna, t ex så skärps svensk terrorlagstiftning från och med första juli. Man kommer också skyndsamt och noggrant titta på eventuella turkiska krav att lämna ut efterlysta terrorister i enlighet med utlämningskonventionerna, och stoppa finansiering till terrororganisationer som verkar i Turkiet. Man ska också inte ha några vapenembargon åt någotdera håll. Och de tre länderna lämnar säkerhetsgarantier till varandra i enlighet med Natos avtal.
Sveriges regering har att sätta Sveriges säkerhet och med det frihet och demokrati i första rummet, och inte terroristorganisationer i andra länder. Avtalstexten (om den stämmer) avser Finland och Sverige som kandidatländer. Vad som gäller när vi väl är medlemmar återstår att se, men som bekant går det inte att sparka ut länder ur Nato mot deras vilja.
Som privatperson mån om Sveriges säkerhet, och vår fortsatta frihet, demokrati, välstånd, välfärd och bidragssystem så finns det ingen anledning att innan Natomedlemskapet är fullbordat göra annat än att låta proffsen hantera processen.
Natochampagnen ligger kvar på kylning och öppnas inte förrän Sverige och Finland slutligen är medlemmar i de nordatlantiska demokratiernas ömsesidiga defensiva försvarsallians.
Som ni kanske märkt har bloggen av en slump gått ner i samband med Natobeskedet. Problemet ska vara löst av Oderland nu. Vi andra hatar slumpen. Under Attack-läget förblir aktiverat så länge.














