Enligt Visegrad 24 uppgav igår Polens ställföreträdande premiärminister och ledaren över landets största regeringsparti att Polen ska öka sin försvarsbudget till 5% av BNP som svar på Rysslands illegala invasion av grannlandet Ukraina. Relaterat så planeras det byggen av tolv kärnreaktorer i landet, så att man både bekämpar klimatförändringarna och minskar Europas beroende av rysk gas.

Kärnreaktorerna som ska byggas i Polen handlar enligt summeringen hos Wikipedia om sex lättvattenreaktorer i regi av energikoncernen PGE, och dessa ska tillsammans han en effekt på 6 – 9 GW tillsammans. PGE är ett helägt statligt bolag. Man utreder just nu var de ska byggas, och den första ska stå klar 2030 och den sista ska vara i skarp drift 2040.
Därtill planeras sex stycken mindre 300 MW SMR-reaktorer från Hitachi i regi av industribolaget Synthos och kolkraftbolaget ZE PAK. Små mysiga lokala kvarterskärnkraftverk alltså.
Detta kommer säkerhetspolitiskt minska EU:s beroende av rysk gas samt kraftigt minska Polens utsläpp av fossil CO2 när man kan fasa ut kolkraften. För svensk del blir det förstås angenämt att importera polsk kärnkraft istället för kolkraft när det inte blåser hos oss vintertid.
Visegrad 24 (som ibland kan vara lite överentusiastiska, men inrikesnyheter på engelska från bland annat Polen växer inte på träd) uppger att Polens ställföreträdande premiärminister tillika partiledaren för det största regeringspartiet säger att landet kommer öka sin försvarsbudget till otroliga 5% av BNP. I år ska siffran ligga på 2.4% och tidigare i våras sade man att man nu skulle till 3% nästa år på grund av Rysslands illegala krig i Ukraina. Men man slutar tydligen inte där, utan avser sedan att gå vidare till 5% av BNP och de största försvarsutgifterna i förhållande till landets ekonomi i hela Nato. USA har 3.1%.
Polen vet vad det innebär att bli invaderade och ockuperade av Ryssland och blev det 1939 när Sovjetunionen tillsammans med Hitlertyskland invaderade landet. Sett till befolkningen var Polen det land som fick störst andel av sin befolkning dödade i andra världskriget, och var sedan ockuperade eller en marionettregim under Moskva i 44 år fram till 1989.
Man kan kritisera Polens regering för mycket, men landet verkar både ta klimathotet och energifrågan, såväl som försvaret, på allvar. Uppenbarligen avser man att vara EU:s och Natos bastion mot öster, och som Natoallierad redo att massivt stödja de allierade i Baltikum.

När Sverige väl är med i Nato kommer vi alltså bli grannar och allierade med antagligen EU:s starkaste armé – till skillnad mot Frankrike och Storbritannien går inte särskilt mycket till flottan och ingenting av försvarsbudgeten till kärnvapenstyrkorna. En lätt gissning kan vara att Polen kommer satsa massivt på egen försvarsindustri. I sammanhanget ska man också komma ihåg att Ramsteinkonferenserna har tagit beslutet att Ukraina ska omrustas till Västs system och gissningsvis tänker Polen vara en av de största leverantörerna och landets vapenindustri kommer ha att göra.
Polackerna visar som folk också väldigt stort stöd och solidaritet med Ukraina och tidningarnas och veckomagasinens framsidor handlar hela tiden om kriget i grannlandet.

SMR – Små Mysiga Reaktorer – är obeprövat säger då någon. Nej, lögn. SMR körs t ex ombord på alla amerikanska och franska hangarfartyg, dvs gungande på havets yta, och ombord på amerikanska, brittiska och franska atomubåtar, och klarar uppenbarligen av att fungera under betydligt sämre driftsförhållanden en på stabil mark.





