Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Efter att Nvidia rapporterat vad som uppfattades som positivt efter börsernas stängning igår så är det upp på börserna i de asiatiska tidszonerna efter att AI-kraschsnacket lugnat ner sig lite. Dollarn stärks nu. Kristdemokraterna är ute och viftar om sänkt reavinstskatt på bostadsvinster för att öka rörligheten, men visar bara att inkompetens är normen för svensk politik, då Sverige redan har högst rörlighet på bostadsmarknaden i hela EU. De extrema elpriserna fortsätter i hela landet och samtliga elhandelsområden har nu samma elpris medan SVK inte längre publicerar flödena av kraft för allmänheten via sin tjänst Kontrollrummet. Kvantdatorer kan knäcka så kallade kryptovalutor som Bitcoin runt 2030, vilket skulle göra dem värdelösa.

Stockholmsbörsen rekylerade upp igår med OMXS30 på +0.45% och OMXSPI på +0.42%. Den svenska kronan försvagas mot dollarn som i skrivande stund går på 9:55 SEK medan euron är stabil på 10:99 SEK. Guldpriset hittas på 1 249:- SEK per gram.
I USA gick NAsdaq 100 +0.56% och S&P-500 +0.38%. Inom FANANGST var det spridda skurar där Netflix gick sämst med -3.58% och Google bäst med +3.00%. Nvidia gick +2.85% på förväntningar från bolagets rapport.

Tidigare grafikkortstillverkaren Nvidia rapporterade efter stängning och rapporten mottogs mycket positivt med en ökning av omsättningen med 62% mot ett år sedan och 22% ökning på ett kvartal. Av 57 GUSD var 51.2 GUSD från datacenter, vilket förmodas handla om AI-anläggningar, och en ökning på 25% på ett kvartal eller 66% på ett år.

VD:n säger:
“Blackwell sales are off the charts, and cloud GPUs are sold out. Compute demand keeps accelerating and compounding across training and inference — each growing exponentially. We’ve entered the virtuous cycle of AI. The AI ecosystem is scaling fast — with more new foundation model makers, more AI startups, across more industries, and in more countries. AI is going everywhere, doing everything, all at once.”
Aktien är upp +5.08% på den inofficiella eftermarknaden.

Nvidias rapport drar upp börserna i de asiatiska tidszonerna då AI-frossan och oron att bubblan inom AI ska spricka för stunden är bortblåst. ASX 200 går +1.24%, KOSPI 0+1.92%, Nikkei 225 +2.65% och Straits Times +0.16%. Hang Seng går mot strömmen med -0.34%.

Kristdemokraterna vill sänka reavinstsskatten på bostäder för att öka rörligheten på den svenska bostadsmarknaden men Sverige har högst rörlighet på bostadsmarknaden i EU konstaterar en ekonomiprofessor i en artikel hos SvD. De ständigt inkompetenta krisdemokraterna försöker alltså lösa ett problem som inte existerar. Man kan tycka att reavinstskatt på bostäder är sjukt, då det innebär att staten ska ha en andel av din bostad bara för att någon är beredd att betala mer för din gamla allt mer slitna bostad. Men säg det då och skyll inte på rörligheten.
40% av svenskarna har bytt bostad de senaste fem åren enligt senaste undersökningen från OECD, vilket är högst i hela EU. För Finland är siffran 30%, Danmark 27%, Tyskland 22% och Italien 10% ger SvD som exempel.
KD:s förslag belönar dessutom de som inte säljer, utan istället bor kvar längre. Professorn tycker istället att man ska inflationsjustera skatten och itne beskatta det som är vanliga prisökningar och säge rockså:
“Han lyfter också problemet att skatten inte tar hänsyn till att bostäder slits och kräver löpande renoveringar. Det kostar med andra ord att behålla bostadens värde över tid.”
Som bekant får man bara dra av värdehöjande investeringar i bostaden, inte underhåll. Man får alltså inte dra av att man bytt en gammal tvättmaskin, utan bara om man tillfört något som inte fanns tidigare, som ett spabad.

Elpriserna förblir skyhöga i hela Sverige idag med identiska priser varje 15-minutersintervall i samtliga elhandelsområden. Snittpriset blir 137 öre på dygnet, 164 öre under högkonsumtionen dagtid och som högst 213 öre, allt detta utan skatt, elnät och moms.
Samtidigt har Svenska Kraftnät tagit bort redovisningen av priserna hos våra grannländer, samt hur kraften flödar moch vad de olika kraftslagen producerar från sin tjänst Kontrollrummet, så allmänheten kan inte kritiskt granska vad som pågår. Man försäkrar dock att man har rätt siffror internt, men allmänheten ska alltså passande nog inte få se vad som ligger bakom de nuvarande extrempriserna som nu är inne på sin fjärde dag. SVK skyller på en extern leverantör, vilekt förstås är ett annat sätt att likt KD säga att man är inkompetenta:
“Vi har tillfälligt tagit bort grafen på webbsidan eftersom den visar fel. Leverantören av datan har sedan början av oktober inte kunnat tillhandahålla rätt siffror, vilket har lett till att informationen inte alltid varit korrekt.
Den data som Svenska kraftnät använder för att hantera elsystemet påverkas inte av strulet på webbsidan.
Vi har kontinuerlig dialog med leverantören och kommer att visa grafen igen när felen är åtgärdade. I dagsläget vet vi inte när det kan vara klart.”
Strul? Strul? Är detta en myndighet eller en högstadieelev som skrivit? Det strular lite …
Ska vi gissa att när extrempriserna upphört så kommer Kontrollrummet att fungera igen? Hm? Och varför har SVK inte märkt att det varit de påstådda felaktiga siffrorna sedan början av oktobet förrän nu? Kanske pga myndighetens kompetensutmaningar, som för övrigt resulterat i att Sverige inte har någon kraftreserv i år.
Pga snö gav inte solkraften särskilt mycket igår utan vi fick ut 4 kWh, ner från 12 kWh i förrgår.
Vill du ta in offerter på solkraft eller hembatterier kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra kostnadsfria offerter till din tänkta installation från olika leverantörer (annonslänk).

Fortune rapporterar att runt år 2030 kommer kvantdatorer kunna knäcka kryptovalutor som Bitcoin vilket de facto gör dem värdelösa eftersom vem som helst kan sno de så kallade mynten då. Fortune citerar VD för ett kvantumdatorbolag och skriver.
“That will eventually pose a threat to Bitcoin and any other system that relies on cryptography for security, because quantum computers will be able to rip through their complicated encryption easily.
“You should have a few good years ahead of you, but I wouldn’t hold my Bitcoin,” Peronnin said, laughing. “They need to fork [move to a stronger blockchain] by 2030, basically. Quantum computers will be ready to be a threat a bit later than that,” he said.”

Problemet är förstås bredare än så när vanlig kryptering på Internet också kan knäckas, men jag låter det vara osagt hur man skulle t ex kunna logga in någonstans som använder fysisk tvåstegsinloggning med engångslösen. Utifrån en enskild engångstoken kan man knappast knäcka hur dessa genereras för en specifik användare – ja, trafiken kan avlyssnas, men man kommer inte kunna logga in är väl tanken, men det är lite mer komplicerat än så då man t ex kan sno sessionsdata via avkryptering och spoofa inloggningen. Just för banktransaktioner så är det ju redan så att transaktioner som överför pengar till tredje part behöver signeras via extern tokengenerator eller BankID. Närmast är väl kanske att det allerstädes närvarande BankID behöver titta på fysisk tokengenerator av detta skäl.
Någon krypteringsexpert som orkar sätta sig in i kvantdatorer får kommentera den frågan djupare.



