Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna men det är nya börsrekord i Sydkorea som är upp nästan 8% sedan årsskiftet. USA:s despot Trump säger att man ska stjäla 30 – 50 miljoner fat olja från Venezuela och sälja, och de pengarna ska kontrolleras av Trump. Socialisterna stärker sitt politiska försprång med att såväl C, L som KD nu ligger under riksdagsspärren i opinionen, även om C sannolikt kan köpa sig ur det hålet.

Stockholmsbörsen steg igår med +0.71% för OMXS30 och som vanligt gick bredare OMXSPI sämre med +0.42%. Kronan har lugnat ner sig och dollarn kostar 9:20 medan euron ligger på 10:76 SEK. Guldpriset är stabilt på 1 315:- SEK per gram.
I USA steg börserna och indexet S&P-500 gick +0.62% medan Nasdaq 100 gick +0.94%. Bland techbroligarkernas FANANGST rasade Tesla -4.14% och Amazon steg +3.38% men det negativa övervägde hos börsjättarna. Läste någonstans att en massa finansjättar i USA börjat dra åt sig öronen kring AI-bubblan och uttalanden i stil med IT-kraschen ser ut som ingenting jämfört med detta. Inte sparat länken dock, men låter rimligt. Förr eller senare tar riskkapitalet slut och då spricker bubblan som blåsts upp av detta när inte mer pengar stoppas in i systemet. Tanken var väl att det ska ske framåt slutet av 2026, vilket nog stämmer bra med konjunkturmodellen.
CNN Fear & Greed är på 52 eller neutralt.
I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. ASX 200 +0.15%, Hang Seng -1.26%, Nikkei 225 -1.06% och Straits Times -0.08%. KOSPI är +0.57% och nytt noterar börsrekord, samt i skrivande stund ett index som är upp +7.99% sedan årsskiftet. K-pop vet hur man gör tydligen.

USA ska stjäla 30 – 50 miljoner fat olja från Venezuela och ge pengarna till Donald Trump att förvalta rapporterar Fincial Times. Den amerikanske despoten säger:
“That money will be controlled by me, as President of the United States of America, to ensure it is used to benefit the people of Venezuela and the United States.”
Och alla vet att mest nytta för folket är att de hamnar i Trumps fickor. Här är för övrigt en filmsnutt från Trumps tal till republikanska kongressledamöter igår, där han demonstrerar hur man tillfredsställer två män samtidigt. Oklart om det var en referens till amerikanska och venezuelanska folket eller om det var något han lärde sig via empiriska studier under besöken hos Epstein.
Är då 30 – 50 miljoner fat olja mycket?
Nä.
Det låter mycket, men det är vad USA utvinner på 3 – 5 dagar och har ingen som helst betydelse i det stora hela, utom för Trumps plånbok och de han eventuellt tänker ge pengarna till (läs: hans släkt och vänner).

Bara fem partier blir kvar i riksdagen om det vore riksdagsval idag enligt en ny opinionsundersökning rapporterar Sveriges Radio. Kvar blir M, SD, S, MP och V, medan C, L och KD åker ut.
Mandatmässigt skulle detta grovt förenklat innebära 157 mandat till fascisterna och 192 till socialisterna och inga liberala partier kvar i riksdagen. Att lajva fascister verkar inte fungerat för vare sig KD eller L – då kan man lika gärna rösta på SD – och att lajva socialister har inte fungerat för C, då kan man lika gärna rösta på Socialdemokraterna eller Miljöpartiet. Eller så tycker man alla är idioter och röstar blankt för att iaf dra upp valdelagandet.
Socialisternas övertag är så stort att S skulle kunna bilda regering med enbart ett partis stöd. Om det sedan blir V eller MP är en annan fråga.
Sannolikt kan dock C med sina miljarder köpa sig ur detta, då man har pengar som inget annat parti att köpa reklamplats för. Är det förresten någon som vet vem som är partiledare för Centerpartiet eller Folkpartiet? Jag har inte koll längre ska jag erkänna. Jag tror att Busch fortfarande är partiledare för KD, men är inte säker.
Blir ett intressant valår i alla fall.
263 kommentarer
Upplagt för samlingsregering S+M för att hålla sd ute?
Nä. Man behöver inte så många mandat för att regera. Ingen vill kompromissa bort så mycket av sin politik.
Problemet för S är att det inte räcker med ett enda av MP eller V. Inget av stödpartierna nöjer sig med mindre än blodsoffer.
Och det kanske är det som ger en S+M regering.
MP och/eller V lär kunna kräva både det ena och det andra, så att Framtidspartiet (S) kan säkra makten (framför allt). Om S lovar bort kärnkraften eller alla förstfödda återstår väl att se.
På ett sätt vore det skönt om framförallt C och L kunde få nöjet att spatsera ut ur riksdagshuset.
Om C+L+KD åker ut behöver S inte mer än ett av V eller MP, står i artikeln.
KD ligger dock såpass nära spärren att de lär klara sig med stödröster från M/SD. L är det värre för, de kan nog inte räkna med stödröster i någon större utsträckning från M/SD då de i princip sagt nej till en fortsatt högerregering och eftersom de ligger såpass långt under spärren så finns risken att väljare undviker att rösta på dem.
Förra regeringen med enbart S och Mp sprack ju som bekant.
Jag hittar inte att det står i artikeln (du syftar väl på Sveriges Radio?), och jag förstår inte hur du räknar.
Enligt mitt Excel får S 139, V 28 och MP 25. Båda behövs för att komma uppnå 175 eller mer.
Så man kan säga att väljarnas förtroende för KD´s partiledare håller på att Ebba ut?
(snott idag fr Erik på Bluesky)
Problemet för S är att de måste samarbeta både höger- och vänsterut. Samarbetar man bara åt ena hållet kan man själv balansera upp extrema politiska eftergifter med vettiga. Det blir svårare ju mer heterogena samarbetspartierna är. Kan i princip innebära att S måste gå med på bodragshöjni gar och skattesänkningar på samma gång. Eller tex nedläggning av baskraft och garantier om billig el på samma gång etc. M har en mycket enklare situation där egentligen bara SD avviker kraftigt från de övriga partierna men där SDs hjärtefrågor om invandring och lag och ordning är helt ok för moderaterna också. Högerns stora problem är bara att SD fortfarande inte är rumsrena i de finare salongerna bland akademikerna i våra städer vilket drabbar M, KD och L negativt när de samarbetar med dem.
I vilka frågor avviket SD från M, L och KD?
Har du läst deras partiprogram?
Rent krasst så blir det mindre att kompromissa bort för S om de skulle samregera med M än med V och MP.
Baserat på den ursprungliga politik som S står för, hmm kanske ska tänka stod för… Idag vet verkar de inte veta vad de har för poitik från dag till dag
Jag har sagt det längre att på valnatten skulle jag inte bli förvånad om Magdalena Andersson säger “vi tar ansvar” och deklarerar S+SD.
Det scenariot speglar nog mer dina personliga önskedrömmar än en nykter analys av världsbilden i Socialdemokratiska arbetarepartiet. Jag säger: When pigs fly.
Eller hur.
Ehuru jag inte önskar det scenariot på något sätt så ref. händelseutvecklingen med en dement reality TV stjärna som president i USA så är jag numera försiktig med politiska gissningar…
“Socialdemokratiska arbetarepartiet”? Ingen bra benämning, för arbetarna har redan i stort gått över till SD.
Om inte annat så lär det vara Jimmies våta dröm.
En vänsterseger i september vore faktiskt katastrof. Nedlagda satsningar på kärnkraft, tillbaka till huvudlös migrationspolitik, krav på nya skatter…
Du glömde att ITP-fonderna kan uppmuntras att investera i den gröna omställningen. Jag tror detta blir nästa jätteprojekt vid socialistisk valseger.
Oändligt med pengar att stjäla och när pensionen stjäls måste du jobba fem-tio år längre vilket ger massa gratis BNP åt regeringen.
Kom ihåg att den som arbetat hela livet är lättledd boskap som inte ställer till promotorn och så slipper man det jobbiga med att försöka få de som aldrig jobbat i arbete.
Tack, helt rätt. Ett par Stegra (etc) till ..
Likadan metod som att använda den ryska välfärdsfonden till att finansiera ett vansinnigt krig.
Jag har haft nog av pensionsbluffar. Jag får inte alls den pension jag betalat för. Inte på långa vägar.
Men det deklarerades ju redan på 90-talet. Den del av lönen du betalat statlig skatt på får du inte tillgodoräkna dig.
Du menar att jag som jobbat hela livet är mer korkad? Köper inte det, varför tror du att du är smartare?
För övrigt har jag inte förstört promotorn 😉
Stort tack för att du som inte jobbat hela livet kan ledsaga oss i boskapsledet i dessa komplexa frågor. Arbete reducerar ju som bekant förmågan att tänka och då är det extra viktigt att dugliga människor som “ser igenom systemet” kan visa vägen.
Ok jag har bara passerat 60 men är snart pensionär, så jag ser inte riktigt vad du menar. Men alla artiklar om hur många som är jobbonärer antyder ju att det finns en del fog för vad jag säger.
Min uppfattning är att många “vänsterfrågor” är viktiga nu och S står redo med alla svaren. Många på den här bloggen kanske inte tror det, men det finns många som faktiskt vill bara vill ha regionens vårdcentral och stäng miljöpolitik.
Många som röstar S gnäller samtidigt på de problem som S skapat. S är mästare på populism och få folket att kunna sig tacksamma för det staten ger med deras egna pengar. I verkligheten får förstås alla det sämre med socialism och inte sällan slutar ivern att kontrollera befolkningen med någon form av diktatur.
Vad som faktiskt vore en katastrof vore om SD kom till makten (ja jag vet att de styr mkt redan nu men….). Då skulle fascismen breda ut sig på riktigt och de skulle antagligen påbörja en nedmontering av demokratin likt det vi ser i USA nu.
DET vore en katastrof, lite höjda skatter gör väl inte varken till eller från, vad gäller kärnkraft har ju inte Sverige direkt stängts ned de senaste åren (men visst, en komplex fråga) och vad gäller migrationen är alla partier så byxis nu efter att SD seglat upp i opinionen, har väldigt svårt att se att en S-ledd regering skulle vända skutan helt där (men förhoppningsvis justera den idioti som pågår nu där skötsamma arbetsföra människor som växt upp i landet sen barnsben plötsligt skickas ut på oklara grunder som ingen förstår).
Vad gäller de borgeliga kan de dra åt he….Oavsett om deras politik är bra/bättre än S så köper jag aldrig Kristersson & Cos lismande för SD (eller lajvande som LW uttryckte det), fy f-n för det/dem, historien kommer inte vara nådig mot dem. Har alltid röstat blått/liberalt men nu är det omöjligt.
Fast anledningen till att SD får makt är för att övriga partier totalt missbedömt folkviljan i frågan om migrationspolitik. Det finns bara ett sätt att stoppa detta, och det är gå tillbaka till en mer lagom politik överlag och sluta trycka politiskt korrekta åsikter på folk. Annars kommer SD bara fortsätta växa. Som man bäddar får man ligga. Bli för övrigt inte förvånad om S flörtar med SD när det väl gäller.
Ni som identifierar er som socialdemokrater, vilka var de bästa och viktigaste reformerna som er store ledare genomförde mellan 2014 och 2022?
Man befäste doktrinen Makten Framför Allt och demonstrerade i praktiken att man kan skita fullständigt i de där arbetarna man säger sig företräda och ändå sitta kvar vid makten.
Självspäkande inlägg ändå, från en som tydligen identifierar sig som socialdemokrat. Själv röstar jag inte heller S, men har svårt att riktigt avsky den gamla gråsosse-given när vår tid istället präglas av en ny Maga/AFD/SD-nihilisthögervåg på steroider, som en form av 68-vänster fast tvärtom. Där man skrockar hånfullt över sådant som “godhetsknarkande” humanistiska och demokratiska värden och där den starkes rätt upphöjs till rättesnöre.
En gång stod Socialdemokratin för att göra det bra för de med ambition. Dvs att ta bort dåliga jobb som förstörde folk och samtidigt ställa krav. Man såg till att vanligt folk kunde få utbildning och köpa hus och bil men det förväntades att du arbetade och slet.
Detta är nu borta och har ersatts av godhetsknarkande snyft. Detta är inte vad lönearbetare vill ha.
Vilken period tänker du på nu? Tänker du tiden med Branting eller Erlander?
Om man anser att godhet är något negativt så bör man nog ta sig en funderare på vad man är för människa.
Godhet och godhetsknarkande är ju inte samma sak. Mycket ont har gjorts i världen av folk som velat framstå som goda i den kultur de för tillfället befunnit sig.
Godhetsknarkande är inte godhet. Titta de där pengarna som vräkts över studieförbund och friskolor där vissa av ägarna haft ytterst odemokratiska ideal.
Tack bloggaren för detta påpekande. De som använder ”godhetsknarkande” eller ”godhetssignalerande” säger otroligt mycket om sig själva. I deras världsbild kan uppenbarligen ingen vara snäll eller empatisk, man bara fejkar.
Det är extra intressant då denna blogg, i de dagliga trådarna om invasionskriget, är ett utmärkt exempel på hur ”godhetssignalering” är en *Jättebra Grej™️*. De som postar först kommenterar hur de donerar till Ukraina och deras signalering är NÅGOT BRA då andra får positiv förstärkning. Det finns även forskning på hur ”virtue signaling” hjälpte till vid mottagandet av Ukrainska flyktingar i Polen.
“Godhetsknarkande” är mest ett raljerande uttryck från folk som fått för sig antingen att någon sorts abstrakt woke skulle vara det största hotet mot världen idag, eller som stör sig på folk som månar om värden som mänskliga rättigheter, demokratiska principer, folkrätt eller liknande. Klart det finns hyckleri och en hel del situationer där folk tagit fel beslut utifrån “goda” föresatser, men som begreppet generellt används när det kastas runt är det ett värdelöst, skrockande hån ursprunget ur nihilism. Ett av vår tids sämsta nyord.
Homsan, det bästa med ordet är dock att lik bruket av “vänsterblivna” osv så visar det tydligt var folk har sin politiska hemvist och vad för sociala medier de knarkar och känner samhörighet med. Motsvarar att bära armbindel på stan, typ.
Haha, sant! Ett signalord för samhörighet bland “ondhetsknarkarna”.
Förr visade man godhet genom att skänka av sina egna resurser. Nu visar man “godhet” genom att skänka av andras resurser (skattebetalarna).
“Godhetsknarkande” och “godhetssignalerande” är uttryck som används som en behändig kortform för påståendet att ens meningsmotståndare är helt ointresserade av det faktiska utfallet av sin politik, utan verkar tycka att det enda viktiga är att framstå som goda i sina intentioner. Detta förstår egentligen alla, så att hävda att användande av dessa uttryck skulle betyda att man tycker att (faktisk) godhet är negativt är ohederligt.
Sen använder jag inte uttrycken själv, och bygger överhuvudtaget inte min identitet på politisk hemvist. Men inget blir ju bättre av att avsiktligt fultolka. (Även om just detta förvisso tycks vara enda sättet politisk debatt bedrivs på numera, från båda hållen.)
Borjesson, det är *verkligen* inte så det framstår när det används, och den avgränsningen görs i princip aldrig heller.
Om man dessutom väger in att dagens populisthöger öppet deklarerar att empati är farligt och ett tecken på svaghet så klarnar bilden ännu mer, kan jag tycka.
Helt världsfrånvänt att begreppet bara skulle användas i innebörden du beskriver Borjesson. Tex dyker det upp en del som skrockfullt hån mot folk som tar ställning för Ukraina. Utöver alla användningar där det tex används som hån mot HBTQ-rättigheter, folkrätt, mänskliga rättigheter etc.
Vafalls, hamnade lite fel i tråd-trädet.
En del tycker väl att Natoansökan var ganska avgörande?
Annars var det en intressant tid med borgerliga budgetar utan att den borgerliga sidan kunde bilda regering.
Så, den bästa grejen S gjorde under sina åtta år vid makten var att äntligen genomföra något som FP/L, M, och KD föreslagit och velat göra i flera decennier? 🙂
Du har en poäng. Det var en ganska bra grej faktiskt.
Det känns iallafall väldigt fint att allt blivit så mycket bättre 22-26. Vilka fina clownnäsor vi alla har förresten. 🙂
En hel del bra reformer har genomförts under 22-26. Mina personliga favoriter är alla beslut som upphäver gamla förbud mot nya kärnkraft.
Och Nato
Tidöregeringen drog det tyngsta lasset när de baxade Sverige in i Nato mellan 2022-2024, det stämmer, men lite cred måste man ändå ge S i den frågan för att de lämnade in ansökan.
Ja tänk så mkt bättre allt blivit, enorm skillnad. Ebba fixade ju el-priserna på studs och gängkriminaliteten är ju utlöst (“hårda tag!” var det ju som fattades….).
Före valet 2022 sa Ulf Kristersson att det kommer ta minst 20 år att vända utvecklingen för brottsligheten, vilket kan jämföras med Morgan Johansson som 2017 stolt sade att “Nu är vi på väg att knäcka gängen!”.
Jag vet vem av dem jag anser vara mer ärlig och trovärdig i den frågan i alla fall.
Vad ska Ebba göra åt elpriserna tänker du?
Lustigt hur den främsta kritiken mot Tidöregeringen nästan alltid är att de inte snabbt nog åtgärdar de problem som den tidigare regeringen lämnade efter sig 🙂
Oklart om de gjordes några reformer överhuvudtaget, orkar inte googla. Kanske inte fanns budgetutrymme för det i den borgerliga budgeten man regerade med? Vad vet jag.
Men jag är väldigt imponerad över att Tidö lyckades med att få ner priset vid pumpen på bränsle genom att pressa ner priset på råoljan, starkt jobbat! Crude Oil – Price – Chart – Historical Data – News https://share.google/WEOXyAWCqBsIb0rGk
Men jag är jäkligt impo
“Today’s voters don’t evaluate scandal as citizens; they evaluate it as fans. […] A scandal becomes less an ethical event than a tribal cue. If it hurts my enemy, I’m outraged. If it hurts my ally, it’s probably exaggerated, unfair or just fake.”
https://theconversation.com/voters-shrug-off-scandals-paying-a-price-in-lost-trust-271077
Sverige har ett enda antifascistiskt parti som driver s.k högerekonomiskt politik. Man skulle kunna ha trott att just den här bloggens läsare hängde där med tanke på alla polls om ekonomi etc. Men, det är väl lite “mitt lag vs ditt lag” nedlagt sen barnsben som gäller istället, eller varför inte “röra om i grytan”-tänk måntro?
Har det någonsin varit annorlunda? Oj vad många politiska skandaler det finns som ingen minns.
Snus är snus och strunt är strunt som en känd politiker sa om dåtidens stora skandal! 🙂
“Har det någonsin varit annorlunda?”
Ja.
Ryska (de jag vet mest om) påverkansoperationer mot svenska väljare ökade kraftigt runt 2012-2014 hjälpt i hög grad av Xitter och Facebook. Innan dess var det inte lika lätt att skapa välspridda budskap som argumenterade för/emot vad nu dagens viktigaste skandal var – vilket sedan lett till det hyperpolariserande diskussionsklimat vi har idag där de flesta sitter helt fast i “mitt lag vs ditt lag” även när det sker fullständig kappvändning i själva de politiska ståndpunkterna.
Sagt det förr och säger det igen, intresset för svenska börsen i Sverige är lågt.
Det får man ännu en gång bekräftat då ingen reagerar på att blogägaren skriver att OMX Stockholm steg igår.
Så jag släpper inga siffror inför öppningen då ingen bryr sig utan konstaterar att IKEA ska stänga 7 av sina 41 butiker i Kina på hård konkurrens.
…och i Uppsala har man “stängt” sin butik pga. byggfusk/fel.
Har dom inte tagit rejäla avskrivning för ruskland redan? Så relativt sett borde året se rätt bra ut för IKEA (om vi antar att faktiska resultat i bolag utanför börserna spelar roll).
Fint försök att sprida den svenska drömmen Ingvar men det blev dyrt.
Vad gäller IKEA i Kina är trenden mindre enheter samtidigt som de har börjat sälja sina produkter via giganten JD.com på internet.
Hade alltså Stockholmsbörsen öppet igår trots att det var helgdag? Det var iaf en nyhet för mig i så fall.
Jag tyckte att siffrorna var lite väl lika i måndags. En nackdel med bloggen är att jag aldrig tar ledigt och därför inte har koll på röda dagar.
Du har iaf en förklaring i arbetsbelastning.
Jag kan själv vara helt lost vilken veckodag det är när jag arbetar skift.
Nu ska jag ge ett konkret exempel på hur usel svensk finans är.
I dagens morgonbrev från Placera i samarbete med Redeye trodde de på en öppning i sidled i Sthlm.
I själva verket öppnade Sthlm väldigt starkt för att nu vara 2% upp.
Alla kan vi ha fel (och det har vi hela tiden) men den där spådomen var extremt svag.
Frågan är ju varför de betalar för en tjänst där de sitter och sover på jobbet eller glömmer att slå på skärmen.
Alla anställda tyckare på Avanza fick sparken ifjol, och enligt RUN DMC svar till mig igår ersattes de inte av AI, utan tyckerietjänsterna köps in fr Affärsvärlden numera. Vad tycker vi som har Avanzakonton om det. Bra var det kanske inte?
Kul där! Påminner mig om när jag gick från forskarvärlden till en privat anställning. Upptäckte den hårda vägen att röda dagar i almanackan betydde att man inte åkte till jobbet och att porten var stängd. Men det var länge sedan.
Valår igen 🤡
Dags att hitta på dåliga saker som motståndarsidan vill göra 😈
Frågan är hur många “stiftelsen upplät lägenhet till ” vi kommer att få läsa om fram till september?
Tror Tidö kommer trycka på S förslag om tvångsblandning.
Och S kommer nog att vara upprörda över att M vill sälja Gotland till Trumpf.
Haha.
Tror inte ens inbitna sossar skulle tro på det.
Att KD fick 3,9% i en opinionsundersökning säger inte speciellt mycket.
Känner folk som egentligen ser sig som moderater resp sverigedemokrater som kommer stödrösta KD för att det viktiga är att S (läs MP) inte får makten.
… finns olja på Gotland.
Oh nej, nu kommer Trump snart vilja köpa Gotland av oss (läs Sverige).
Köpa..?
Bloggaren har rätt, flera tusen fat olja har utvunnits i havet sedan borrningarna började på 70-talet. Så det finns helt klart olja.
Grauten Oil utvann olja på Fårö och Gotlandsolja på Gotland (har besökt båda borrplatserna, och vill Lars ha foton på pumpar inhägnade som skydd mot betande får finns dessa (fotona)). All olja som utvanns kördes m lastbilar av ett helägt åkeri direkt till det oljeeldade värmekraftverket i Visby. När S första gången kom i regeringsställning mha Mp efter millenieskiftet förbjöds all oljeutvinning i Sverige i lagtext, både på land och till havs (gäller f ö även fossilgas, tråkigt för Siljanringen). Tethys Oil med säte i Sthlm som köpte upp båda oljebolagen blev snuvade på essensen i affären, men ”fick” ca 6-700 nya aktieägare. I förlängningen innebar Mp’s inflytande över S att Balter och Polacker borrade själva till havs på sin sida av sjögränsen, och mha modern teknik kan de även delvis tömma våra svenska reserver med ”sned borrning” under havsbotten. Tethys köpte in sig i ett Litauiskt oljebolag.
Mp skall inte ha någonting med näringslivet att göra, miljönyttan gick upp i rök som vanligt ändå. Karlshamnsverket (oljeeldat) är igång just nu i brist på tillräckligt med kärnkraft och sol o vind.
Hmm. Kan bli lite osämja mellan Trump och Putin här, båda kan anse sig “behöva” Gotland…
Liten introlista som inspirerande tips:
De andra (aka de dumma) vill:
1. Att det ska komma saltsyra istället för vatten ur alla kranar i hemmen.
2. Att bussar och tåg bara får användas av grovt kriminella.
3. Att jul och midsommar totalförbjuds, med dödsstraff utan rättegång om någon ertappas med att fira dessa.
4. Att inkomstskatten ska ligga på 90 procent, och alla pengarna ska bara användas till att plantera in äkta hussvamp i alla hus.
5. Att alla måste bära sina kläder ut och in, med dödsstraff utan rättegång om man inte följer detta.
Själv tycker jag att det här är dåliga förslag, och tänker inte rösta på det parti som förespråkar dem. Och det står jag för. Ibland måste man våga ta ställning!
De andra vill även:
Förstöra skolan
Ha varm öl och kalla element
Förbjuda patriotism i det här jävla skitlandet
Bevisa vilka rövhål de är genom att förolämpar sina politiska motståndare
Lämna landet försvarslöst genom att slösa pengar på vapen.
Öka invandringen av kriminella samtidigt som de kastar ut ärligt folk
Tvinga alla att skotta trottoaren utan att ge Rot-avdrag för det.
Och det är bara början.
Nu har vi ju billig ful-diesel vid pump, så det blir spännande vem som viser det finaste fläsket till sommar och vinner SM 2026 i stand-up.
Om bara demokratin överlever än en gång får man vara lycklig.
Biodiesel är väl jättebra men problemet är att det inte räcker till alla. Mindre bilar med små motorer som drar mindre löser en hel del.
Jag hävdar alltså att en bil som drar 5L/100km är bättre än en som drar 10L/100km även om den senare körs på några procent HVO.
Jag hävdar att drivmedel som kommer åtminstone kommer från välvilliga länder och helst miljövänliga är de bästa.
Tycker KD har har gjort en tråkig resa. Röstade på dem under Alf Svenssons tid och kanske Hägglunds, då jag uppfattade dem som ett mittenparti.
Sörjer partiets ökenvandring mot ytter-högerns förlovade land. Har försökt med ett flertal partier efter det, men aldrig funnit någon tilltalande hemvist.
Du eller bloggaren får gärna berätta vad som är ytterhöger med KD för en som inte följer allt? Gärna konkret. Tycker de har den bästa europaparlamentarikern ex. Däremot liberalen(!) Al-Sahlani (C) där har vi en som hyllar terrordåd i parlamentet med röd handflata.
Får medge att jag målar med en bred pensel här och ytter-höger är kanske både tillspetsat och missvisande.
Men som jag minns det betonde partiet en gång i tiden humanistiska och sociala världen.
En del av KD:s politik tilltalar mig, men sammarbete med SD funkar inte för mig. Då jag personligen inte litar på det partiet.
Kan inte vara mer konkret just nu, tyvärr.
Hur man kan kalla partiet som tydligast står upp mot antisemitism för ytterhöger övergår mitt förstånd.
Som jag är inne på ovan, inser jag att jag nog använde ett onyanserat och kanske till och med felaktigt ordval.
Jag menar att partiet drivit för långt åt höger inom skalan för nuvarande riksdagspartier.
Jag tror att partiet tappat ett inte oansenligt antal väljare av denna orsak.
KD har återkommande hamnat under riksdagsspärren i opinionsundersökningar sen 90-talet, så jag förstår inte riktigt hur du kan dra slutsatsen att dagens situation beror på att de drivit för långt åt höger.
Om du tror att ta avstånd från antisemitism gör KD till ett liberalt mittenparti och inte extremhöger så är du ärligt talat dummare än tåget. Även SD tar ju avstånd. Den nya extremhögern hatar personer som inte har blå ögon och blont hår och skulle mer än gärna koncentera dessa till ghetton (vänta, det har man redan gjort) eller läger i väntan på den slutliga lösningen.
Fråga en KD:are om de stöder fri invandring eller att skicka alla invandrare i koncentrationsläger. Svaret för KD blir enkelt.
Det börjar bli få partier idag som stöder fri invandring
Jag känner ganska många kristdemokrater som är aktiva i kommunpolitiken och ingen av dem har uttryckt något som ens nästan kan tolkas som att de vill skicka alla invandrare till koncentrationsläger.
Det närmsta en ghettolösning jag kan dra mig till minnes i modern svensk politik var när Malmö kommun hyrde en massa husvagnar i en grannkommun och lämpade över asylsökande dit.
Nu får jag väl skit för det här men vi kan väl inte beskylla KD för att ha satt alla som saknar kombon blå ögon och blont hår i ghetton och polariseringen och valet fri invandring vs. alla invandrare i koncentrationsläger tror jag (i vart fall) inte representerar KDs ståndpunkt (säkert någon KD:ares dock).
Är det sen synd och skam att liberala partier triangulerar längre och längre högerut? Ja, det tycker jag och likaså att diskussionsklimatet i politik generellt och svensk politiks envetna strävan att efterlikna amerikansk politik…
När du kallar regeringen “fascister” ekar du Kremls språkbruk, tycker du det är en bra ide?
Bra fråga.
Nej, det är inte Kremls språkbruk att kalla fascister för fascister. Sedan kan man diskutera varför regeringen förtjänar ett sådant epitet, och då hamnar man nog i hur stor man anser Sverigedemokraternas (ett parti som aktivt för fascistisk politik) del av makten där är.
Sedan kanske man är väldigt fast i “mitt lag vs ditt lag” och anser att det inte är ok att kalla fascistisk politik för fascistisk, men då har man lämnat objektivt tänkande bakom sig sedan länge.
Där tappade du mig. Vad hos SD är “Facistisk politik”?
Själv tycker jag de mer påminner om S före Palme.
Ja. Mycket av S politik byggde vidare på nazismens idéer. I en del fall var det blåkopior. Ett folk, ett hem, folkhälsan, jordbrukspolitiken, nationalromantiken osv. Sterilisering av oönskade, homosexualitet var en sjukdom, barnaga var okej, våldtäkt inom äktenskapet var okej så länge kvinnan inte hamnade på sjukhus mm.
Som dagens Ryssland
Hahaha, vad tänkte du på då?
Det är liksom ingen idé att du kommer här och snackar om “före” för du vill absolut inte ha någon diskussion om SD före SD…
… och som tillägg till allt Wilderäng listade: Världen ser inte ut idag som den gjorde på tiden “före Palme”. Alla har det så otroligt mycket bättre.
(Och om du tror annorlunda har du råkat ut för tankefelet “Rosy retrospection”)
Eller hur. Tror de flesta svärjisar skulle gå ut på gatorna och demonstrera om de var tvungna att leva med deras dröm 1960-talets levnadsstandard. Utedass säger jag bara.
Om man vill ha 1960-talets standard så är det väl bara att flytta till Ryssland (utanför Moskva och Leningrad), istället för att försöka kämpa ned oss dit igen?
Akleja, sant, sant.
60-talet?
Bara för att lyfta det positiva med utedass så får man oftast vara i fred, slut på det positiva…
Regeringen är inte fascister för att de tvingas kompromissa med ett fascistiskt parti, lika lite som att S är extremkommunister för att de tvingas kompromissa med V och MP. Även om det är tråkigt. Men landet måste ha en regering.
Fast du har ingen invändning mot att jag kallar MP för socialister alltså?
Med dagens utveckling är jag mycket reserverad emot populär agendan som SD driver. De traditionella partiernas stelbenta uppträdande bidrar sannolikt fortfarande till SD’s framgång.
Samtidigt saknar den röd/gröna röran i stort ekonomisk förståelse, åtminstone i debatten.
Jag skulle nog inte kalla MP för socialister, eller ens vänster. De är konservativa.
Teknikfientliga med tydliga misantropiska drag.
Jag vill inte hamna i en ideologisk diskussion, men begreppen “vänster” eller “socialist” brukar förknippas med en progressiv hållning. Inte konservativ.
Men samtidigt är dagens ideologiska landskap oerhört förvirrat. Så inga sådana begreppsförvirringar förvånar egentligen.
De anser nog att de är Teknikoptimister. Men inte på samma sätt
Moderat teknikoptimist: Storskalig kärnkraft blir billig och säker. Problemen med slutförvaring är löst.
MP teknikoptimist: Batteripriserna sjunker, kraftelektroniken utvecklas och problemen med vindkraft försvinner snart. Vätgas- och stålproduktionen …
Ja, du fattar
MP är ludditer. De vill inte ha ett modernt samhälle. Deras uttalade idealsamhälle ligger mer åt Amishhållet.
Synd bara att Amish likt självhushållare etc i Sverige lever på resten av samhället för forskning, utveckling, logistik, sjukvård, läkemedel etc.
Det finns inga som är lika konservativa som gamla vänsterrevolutionärer (hej Kuba, Nicaragua m fl) i maktställning.
68-vänstern var extremt konservativa.
Egentligen var de väldigt omarxistiska och istället helt fixerade vid geopolitik. För dem är det inte klass mot klass, utan land mot land.
Men det ligger i linje med Lenins tankar om imperialismen, något han hittade på för att dölja missförhållandena i det egna landet.
Numera tycks det mest vara den såsom identitetspolitik benämnda rasismen som upptar deras testuggande. Jag begriper inte hur några som kallar sig antirasister kan vara så fixerade vid att alltid dela upp alla efter ras.
@Anders65
Rysslands propaganda om imperialism har varit extremt lyckad. Under i stort sett hela Sovjetunionens existens var det försumbart många i västvärlden som begrep att Ryssland är ett mycket stort imperium. All imperialism kom från väst, enligt rysk propaganda.
L är ju ett motsägelsefullt parti, valde namnet Liberalerna och vill förbjuda mycket, senast friskolor.
Mycket kan sägas om dessa, men vår erfarenhet är jäkligt bra, betydligt bättre än kommunala skolan.
Folkpartiet är alltid folkpartiet, och vill förbjuda allt. Särskilt om det är roligt.
Bulls eye!
LW, skulle Folkpartisterna få som de ville skulle säker ett roligt ironisk inlägg som ditt förbjudas.
Finns nog redan på förslag från Folkpartiet. Har något minne av ett förbud mot att starta websajter utan tillstånd.
Och jag har flera exempel på där den kommunala skolan är bättre än friskolor vilket även det faller in under anekdoter.
Naturligtvis är det så. Och hade den kommunala skolan alltid ställt krav hade det kanske fungerat men de senaste decenniernas ideologi där alla skall gå i samma klass har krattat manegen för friskolorna även om många friskolor är bluff.
Friskolor är till stor del en bluff, de som är AB säljer höga betyg på bekostnad av kunskap och avvisar elever man inser behöver extra stöd. Få undantag finns.
Tydligaste beviset för detta är att vissa högskolor vill införa intagningsprov, då det visat sig att eleverna inte alls har kunskaper som motsvarar deras betyg.
Men när det kom till kritan backade Handels tydligen från den tanken då den inte gav önskad könsfördelning. Av någon anledning har det varit tabu med intagningsprov i ex-vis matematik, men helt OK för musik. Lite humoristiskt med tanke på att musiker ofta har fallenhet för matematik och omvänt.
Problem med glädjebetyg (som även förekommer i kommunala skolor) kan elimineras med centrala (inkl rättning) prov som betygsunderlag. Ska man vara lite raljant kunde antagligen många av skolans problem lösas genom att avskeda alla på myndigheten samt leta upp någon pedagogik från 50-talet.
PENTIVARG
Att Handels backade från sin nya intagningsstrategi gör ju inte bluffbetygen bättre. De lär komma med något nytt sätt att göra sina urval bättre framöver.
Att man har tester för konstnärlig yrken, på just det konstnärliga, typ musik, är ju betydligt enklare att genomföra.
Även IB-utbildningar i Göteborg har intagningsprov trots att de ligger på gymnasienivå så problemet med betygsinflation är känt.
Hur svårt är det att göra en provräkning? På alla tekniska högskolor gör man ett diagnostiskt prov i matematik det första man gör efter att ha fått sin nollebricka.
Det ska vara lika beundransvärt såväl i skolan som i samhället att vara bra på differentialkalkyl som på att sparka boll eller springa fort.
I ärlighetens namn bytte folkpartiet namn till Liberalerna när Moderaterna lekte liberaler (bara för att visa att folkpartiet minsann var liberaler innan moderaterna fattade att ingen ville rösta på Högerpartiet 🧐).
Märkligt nog bytte inte sossarna namn när “Nya Moderaterna, Sveriges enda arbetarparti ” lekte högersossar
Och SD har inte bytt namn nu när M leker SD-light
Så Liberalerna är nog lite kinkigare är andra partier.
Min erfarenhet är tvärtom, de kommunala skolor vi har erfarenhet av har varit kanon på alla sätt (och skolan idag är tuffare än när jag gick på 80-/90-talet och håller högre kvalitet på många plan). Men det är anekdotiskt, så klart.
För att lämna en kommentar om det partipolitiska den här gången uppfattar jag den stora fördelen med en S -regering efter valet — i vart för den här bloggens läsare — att man inte skulle ha SD-tjänstemän i regeringskansliet eller på andra känsliga positioner, och inte heller SD-ministrar. Säg, som försvarsminister, eller statsminister. Annars är skillnaden i sakpolitik mellan S mot M+L+KD inte särskilt stora numera, även om bägge sidorna gör sitt bästa för att blåsa upp dem, och säkert kommer att göra ännu mer under valåret. För att ta ett exempel ur högen vill ju M+L+KD sätta barn på 13 år i fängelse, medan S nöjer sig med 14 år. Som LW tror jag att C i slutändan kommer att klara sig kvar i riksdagen, och det tror jag antagligen KD också kommer att göra. Bägge partierna har en given bas, i Cs fall bönderna och LRF, och i KDs fall de frikyrkliga, även om KD under Busch rört sig ganska långt från vad som brukade anses som kristet tänkande. L kommer å andra sidan antagligen att åka ur, utan att det spelar någon roll. De av Ls väljare som kunde tänka sig Magdalena Andersson som statsminister har antagligen redan gått till S eller C, och resten går till M. I slutändan skulle jag tro att valresultatet blir jämnt, för det har det blivit i nu ganska många år. Men helt säker kan man förstås inte vara. Om Trump verkligen skulle invadera Grönland så kommer hur våra ledande politiker reagerar på det att spela rätt stor roll. Så ett tips till de politiker som eventuellt läser bloggen: förbered ett konkret och kraftfullt tal att ha i bakfickan om en dag stjärnbaneret hissas i Nuuk.
Bönderna är typ 20 000 personer. Den här bloggen har fler läsare. Typ 15x. Och alla bönder röstar inte på C kan jag konstatera utifrån de jag känner.
C har ju också “kusinerna från landet” (som bor i stan).
Jag antar att du med bönder menar jordbrukare som lever på jordbruk, då känns siffran antagligen rätt (jag har inte kollat). På många sätt ganska otroligt att modernt jordbruk effektiviserats så att det inte är fler som kan försörja sig på det i landet, och oftast inte med en fantastiskt hög disponibel inkomst. Men det är en diskussion för en annan gång. Sedan har vi ju dock alla som bor på landet och som bedriver jordbruk, ibland ganska mycket jordbruk, men som delvis lever på en eller två andra månadslöner i hushållet. De måste rimligen vara många fler. Och som du själv skriver har böndernas organisationer ganska mycket pengar som de kan satsa på C i valet.
C har allt sedan Annies tid övergett sin traditionella lantbrukar- och landsbygdsroll till förmån för utbildad stadsmedelklass. Extra pinsamt för dem borde vara att de i senaste valet tappade märkbart direkt till SD utanför städerna. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det är liknande tendenser som gjort att de nu hamnat under spärren. Man måste ha egna idéer, det räcker inte att enbart vara mot ett annat parti.
Det var länge sedan C ville se ett pärlband av kärnkraftverk längs norrlandskusten…
https://www.corren.se/ledare/linkoping/artikel/an-spokar-hannes-alfven/r3wv16kj
i valet 2022 var skillnaden mellan blocken ca 50 000 röster
Muharrem Demirok var väl en yttring i C’s försök att bredda sitt underlag till att omfatta den muslimska väljarbasen? Dessa är icke-bönder i Sverige oftast, och han avsade sig också sitt turkiska medborgarskap i samband med tillträde partiledarposten. Som jag räknade antal röster och mandat i ”S-säkra” valkretsar förra gången vi gick till urnorna, så kostade (kanske bortkastade, beror på hur man ser det) muslimska röster på MED valsegern för S och Magdalena 11 sept 2022.
Man måste ju vara sjukt naiv om man tror att det hjälper att sätta de kriminella barnen i fängelse.
Typiskt valfläsk som helt saknar grund i verkligheten.
Rekryteringen försvinner inte och underliggande orsaker försvinner inte, samt att de som rekryteras inte avskräcks.
Det gäller att hålla två tankar i huvudet samtidigt – man måste både bekämpa kriminalitet och dess orsaker. Tidölaget skiter i det senare, men populism är populärt och ger enkla svar på komplicerade problem.
Satt med på ett seminarium där en ledande åklagare föreläste i detalj om bekämpandet av den organiserade brottsligheten. Men på frågor om hur man får slut på rekrytering etc var svaret att hon ägnar sig åt att åtala kriminella, inte bekämpa orsakerna till brottsligheten. Tjänsteman gör det tjänsteman är ålagd och lägger sig inte i helhetsbilden.
Författaren och fd utredaren jag satt med på Mondials förslagsmiddag hade dock många bra förslag, inklusive förbud för sociala medier för unga, då de gör att bilden av hur man måste vara trummas upp den vägen. Så unga som hamnat i botten av samhället vill gå runt i Gucci och Canadian Goose och gör vad som helst för att få de pengarna i tron att Guccikläder gör att man får respekt från resten av samhället som ser ner på dem. Även skoluniform var på tapeten.
Lars nåts spm jag funderar på mer och me är Follow the money – Har hittills inte sett några försök att begränsa inflödet av pengar till gäng genom att minska kundbasen . DVS Svensson som drar en lina på fredagkvällen . Så länge som det flyter in knarkpengar så lever gängen. Hårda tag verkar inte minskat entusiasmen för att bli gängkriminell – Om det däremot inte kom in några pengar….
Jmf hur Al Capone åkte dit – Hade deklarerat fel …
Finns ju inte en chans att kundbasen skulle minska, hur skulle det gå till?
Tvärtom. Med digitaliseringen, FB, Twitter, AI, ständigt ökande klyftor i samhället tyder allt på att missbruket kommer att öka.
Åh, nej, 3 … 2 … 1 så kommer knarkisarna in och börjar snacka om legalisering så de kan få knarka lagligt. Nä, känner man tillräckligt många och sett vad knarket gjort med dem trots att de i övrigt haft jobb etc så kan man inte förespråka legalisering.
För övrigt fanns den amerikanska maffian kvar även efter alkoholförbudet hävdes. Det kommer alltid finnas något som folk vill ha och som är olagligt och som man via sin skyhöga servicenivå kommer kunna sälja in. Ska t ex Krokodil eller meth också legaliseras tycker knarkisarna, eller är det bara erat hasch och kokain och folk kommer stanna vid det bruket menar ni? Om inte annat så får man väl gå ut i medelklassområdena och börja pressa medelklassen på beskyddarpengar om de inte vill se Wilma eller Edvin råka illa ut.
För att inte tala om att becknarna har öppet tider 24/7/365, bara ett SMS bort för hemleverans och säljer från 0 år och uppåt. Staten kommer ha i bästa fall Systembolagets öppettider och 25-årsgräns.
Legaliseringen i USA har inte fått skjutningarna och de kriminella gänen att försvinan där om vi säger så.
Man måste vara sjukt naiv om man tror att det hjälper med fler fritidsgårdar och fler samtal med socialtanter.
Sverige torde ligga väldigt högt upp när det kommer till fritidsgårdar per capita, och förmodligen ganska högt upp vad gäller socialtanter per capita med. Det har bevisligen inte hjälpt, och “förebyggande åtgärder” fungerar precis lika dåligt idag som det gjorde på 70-talet. Låser man in buset så blir det iaf svårare för buset att begå nya brott under tiden de är inlåsta.
Låsa in buset låser in buset, men hjälper inte ett skit i övrigt, tar 3-6 månader så är nytt bus rekryterat, skölj upprepa.
Grundläggande problem försvinner inte. Grundläggande problem är segregering, rasism, ekonomiska klyftor. Man behöver inte sänka de som lyckas i livet, och typ 95% av alla från Orten blir lyckade och städade människor som gör allt från byter blöjor på din mamma till sitter i bolagsstyrelser, men det behövs åtgärder för att lyfta de sista. Kasta bort nyckeln är inte en av dem.
Ingen har vad jag vet föreslagit fritidsgårdar. De ägs idag av gängen och är platser för knarkhandel och rekrytering.
Om det verkligen är sant att kriminalitet är ett nollsummespel där en ny kriminell alltid står redo att ta vid så snart någon låses in så skulle vi kunna avveckla alla domstolar och fängelser och spara en jäkla massa pengar.
Vi har även aspekten med förtroende för rättsväsendet. Straff är ställföreträdande hämnd. Om brottsoffer upplever att straffet är löjligt lågt i förhållande till brottet så urholkas förtroendet för myndigheter och rättsväsendet, i bästa fall, och i absolut värsta fall hamnar vi till slut i en situation där hämnd eller “rättvisa” skipas på andra sätt.
Ja kriminalitet är inte ett nollsummespel. Det finns massor av länder som lyckas ha låg kriminalitet.
Den absolut största skillnaden jämfört med 20 år sedan är att de kriminella gängen stöds av enorma gangsterorganisationer på andra sidan planeten och har systemhotande kapital och karaktär idag.
Tänk om någon kriminolog kunde ta reda på vad det är som gör att exempelvis Singapore tycks vara förskonade från internationella gangsterorganisationer som rekryterar barnsoldater till att spränga lägenhetsportar.
Det är så det ser ut i Sverige. Fråga de som jobbar med det ute i verkligheten. Det är inget slut på nyrekryteringen trots hårdare straff och lägre straffålder. Det finns många kvar som ni pissar på och som kommer känna att de enda som uppskattar dem är de kriminella gängen.
PAP har styrt Singapore med järnhand sedan 1959 och de har ett helt annat politiskt system än i Sverige.
Ska jag raljera lite så hamnar du bakom lås och bom om du inte gör rent efter dig på offentliga toaletter.
Jaja, jag överdriver men det är olagligt att inte spola efter sig och vakter och sensorer larmar och är ständigt närvarande.
@Mad Martigan
Har du letat?
https://statbase.org/data/sgp-democracy-index/
https://www.statista.com/statistics/1550760/singapore-world-press-freedom-ranking/
Singapore är ju i princip en enpartistat utan fri press osv. Förmodligen SD:s drömland, ja. Fast fel hudfärg.
Vem är det som pissar på dem egentligen? Tidölaget eller vem menar bloggaren?
När livmålet som 11 åring är att vara som Yasin och hota, kidnappa sina motståndare och förnedra dem för att känna sig stark eftersom det verkar helt normalt när gangsteridolerna från Sverige och övriga världen gör det hela tiden. När man kan få 100k i handen för att flytta en väska till andra sidan stan istället för att jobba som cykebud i 6 månader. När man får en årsinkomst för en skjutning/sprängning eftersom gängen har råd och knarkpengarna flödar och kommer ut igen lagom till nästa år om man skulle ha oturen att åka fast. Samhället tittar på och undrar varför så många ungar växer upp och vill bli gangster när de som pluggar och gör bra ifrån sig knappt har råd med en 3 rummare i Rågsved, när börsen blivit ett kasino och när man blir rik på krypto istället för att forska.
En fritidsgård eller fotbollsplan kan inte byta ut lockelsen med att dra in stora snabba cash nästan helt utan konsekvens.
Det måste finnas en samverkan med både morot och straff.
Troed, vad får dig att tro att Madmartigan bryr sig om demokrati?
Tack, ja, det måste finnas en samverkan mellan morot och straff. Men allt som pratas om idag är straff.
Det är ju för att det är 2 olika system där staten bestraffar men kommuner driver fritidsgårdar och ansvarar för sina invånare.
Varje gång straffen höjs så skriker man efter en annan lösning. Varför görs så lite på den fronten då? Är lösningen statliga fritidsgårdar eller statliga bidrag istället för kommunala?
Sluta det löjliga tjafset om fritidsgårdar. Det debunkades redan på 80-talet med sketchen “vi hade ingen lokal, jöh”.
Singapore ja, prova att spotta ut ett tuggummi på gatan framför polisen där och dokumentera sedan vad som händer…
Kommuner ansvarar för sina invånare. De verkar inte kunna lyfta de sista 5%.
Är lösningen statliga bidrag och statliga system istället för de kommunala?
Singapore är för mig lite som the Capitol of Panem…
Singapore har mycket riktigt löjligt höga straff även för småförseelser och jag har aldrig sagt att Singapore är något idealsamhälle, jag bara påpekar att hög brottslighet inte är någon naturlag som många antyder, men bra att vi nu tycks ha nått samsyn om att höga straff stävjar brottslighet, eller finns det något annat i Singapore som förklarar deras extremt låga brottslighet?
@MAD MARTIGAN
Handlade mina två länkar om höga straff?
Läste du dem?
Jag läste, men jag förstod inte alls vad länkarna har med den här diskussionen att göra. Du får gärna sammanfatta.
Mad Martigan, du vet att Sverige inte sticker ut i brottslighet? Vi har samma mordfrekvens som våra grannar.
Vad som sticker ut är krigsrubriker för det ger klick och gnälliga svärjisar på nätet, men det är inte kopplat till verklig statistik.
Är det bara mord som räknas? Våra domstolar är fullständigt överfulla med ärenden och man får vänta år på att ens få ett mål prövat om man råkar ha den unika turen att det inte läggs ned.
Krigsrubriker vet jag inte. Jag tycker det verkar som att allt har normaliserats och att det knappt blir några rubriker alls längre när en barnsoldat spränger en lägenhetsport i luften. En kort notis och sen åter till att berätta vad familjen Wahlgren haft för sig.
Jag Är INTE för legalisering av Knark . Jag tycker dock att Brott&Straff laget verkar bara arbeta mot Supply och inte på Demand sidan av ekvationen. Det är lite omvända världen mot sexköp där Torskarna grips. I Sverige verkar det vara OK att knarka.
Du har inte fel. Särskilt de som knarkar tycker det är helt okej och anser inte att de har skuld i gängkriminaliteten.
Ett par förslag, troligen för extrema för Sverige men ändå:
Låt polisen skicka ut civila spanare som enligt lagen om visitation gör drogtester en masse på de som ser påverkade ut. Alltså ute på gatan, inne på klubbar, om polisen ser in i en villa att där pågår en privat fest.
Samt tvinga alla arbetsgivare, särskilt inom kokainyrken, att släppa in polisen för slumpvisa tester.
Nummer två – återinför Hollywoods ökända The Code fast i moderniserad tappning och kräv att allt material online som glorifierar krimmoattribut tas bort. Detta gäller även filmer, online video och så vidare. Gucci och liknande får endast säljas mot uppvisande av legitimation och åldersgräns införs. Drönare flyger konstant i vissa områden för att spana.
Sådär, nu kan ni libertarianer börja vråla.
Polisen flyger med drönare över mitt bostadsområde lite då och då, och för min del får de gärna flyga mer. Det kan så klart vara ett sammanträffande, men efter att polisen började flyga drönare för några år sedan så har inte en enda bil stuckits i brand på parkeringen.
Även alkohol borde förbjudas om man har samhällskostnader som nyckeltal.
Avanza hade, efter begäran av ledningen, en polisorganiserad drogtestdag. Kokain, , amfetamin mm. Själv skulle jag bli jag väldig exalterad om det blev ett drogtest på min arbetsplats, jag är nyfiken på hur de verkar, har aldrig fått prova?
Det finns gråzoner i det mesta. Få saker är antingen svarta eller vita men…
…En bekant inom universitetsvärlden, delansvarig för utbildning uppgav att när man jämförde tentamensresultat mellan de som kommit från kommunala skolor och de som kommit från privatskolor kunde man se att “privatisterna” lyckades betydligt sämre.
Men skolägarna får pengar. De blir glada. Föräldrarna har satt sina barn i privatskolor. De blir glada. Eleverna får glädjebetyg. De blir glada. Alla glada ! Det är inte utan att jag håller med Claes Eriksson i sitt “Vinter i P1” när han berörde ämnet…
Hörde en intressant spaning från samma värld. Personen påstod att de senaste årskullarna blivit lite bättre på att läsa och skriva igen och satte det i samband med någon läroplansändring för x år sen.
Med reservation för att andra personer i samma grupp bara skakade på huvudet och sa att det enda som hänt var att ungarna blivit bättre på att använda språkgranskningsverktyg.
Det är nästan så att man blir nyfiken på vad som är sant.
Jo, men det med tentamensresultaten är ju väntat, på sätt och vis. Det är lättare att få bra betyg i en privatskola dels för att man kanske systematiskt sätter högre betyg, men också för att det är en mycket större andel elever från studievana hem och att man normalt har mer tid och resurser och mindre stök. Det kan då vara lättare att hjälpa elever att klara sig bra. Har man höga betyg från en kommunal skola har förmodligen haft det tuffare till att börja med.
Det går alltså inte att säga att studenter från kommunala skolor överpresterar eller att de från privata skolor underpresterar. Det finns få absoluta måttstockar och elevpopulationerna är väldigt olika varandra.
Ser att Shen måste gått i privatskola själv då hens läsförståelse brister 🙂
Situationen var alltså:
– Universitet jämförde provet på x antal grundkurser.
– Universitet konstaterade att de som gått kommunalt hade markant bättre resultat jämfört med de som gick på friskolorna.
Alltså, tvärtemot det Shen hävdar.
Vad för slutsatser man skall dra av denna anekdot, låter jag vara osagt dock.
Synd att C inte bytt block så de kan stjäla stödröster från L och KD.
C har fortfarande ryggrad.
Jag har grava problem med alla dessa undersökningar av politiska sympatier. De flesta är beställda av media och är ett utslag av grav lättja. En gång i månaden betalar någon tidning eller annat för en mindre undersökning och så får de och övriga media något att skriva om och diskutera, analysera i några dagar.
Soppa på en spik, helt enkelt. Fördelningen av riksdagens platser sker en gång var fjärde år, i allmänna val. Allt annat är bara luft – men, jag förstår lockelsen hos media, publicerbara inslag utan att behöva arbeta fram någonting. En minsta möjliga ansträngning som ger lön.
Sedan är ju de flesta av dessa undersökningar så erbarmligt dåliga, sett ur en statistisk vinkel. I detta fall (Indikator opinion) så låg svarsprocenten på dryga 40%, vilket var 2700 personer.
Media – lägg ned skräpet. Ta tag i ert samhällsgranskande uppdrag istället. Kavla upp ärmarna och presentera något intressant och läsvärt.
Ja det blir säkert jättebra om kommunisterna och megaflummarna får styra från nästa val…. Herregud. Måtte nuvarande få styra en period till!
Opinionsundersökningar, hur många finns egentligen det nuförtiden? Och resultaten verkar spreta en del.
Folkpartiet har idag så få väljare att resultatet troligen ligger inom felmarginalen, finns de överhuvudtaget?
Över 7 % av de röstberättigade i Sverige kan tänka sig att rösta på kommunisterna, då blir man orolig på riktigt.
Örebropartiet som verkar satsa på riksdagsvalet 2026 var i en annan opinionsundersökning det största partiet bland “Övriga”. Verkar inte finnas med i denna. Får de 12% i Örebro län så kommer de in i riksdagen, men det är nog en högoddsare.
Partiledare, L’s M-son dyker upp då och då när hon ska förbjuda något liberalt.. C’s ledsre verkar äta upp sin hatt och hörs inte alls, vem det är… måste googla, ”paus” Tandh … ring så..
Nåja, henne hade jag ingen koll på, har inte synts i media.
Korrekt. Trollfabrikerna har lyckats oerhört väl med att demonisera det de uppfattar som sitt största problem (ett anti-fascistiskt högerekonomiskt parti de försökt men inte helt lyckats utmåla som vänster) så att partiet nu har problem att ens lyckas anställa en partiledare efter de mordförsök och hat de tidigare fått utstå.
Inte precis partiets fel, men så är det få även här i kommentarsfältet som har insikt i hur otroligt påverkade de själva är av det senaste årtiondets påverkansoperationer.
“Det viktigaste är att jag håller på och alltid försvarar Mitt Lag!” typ.
C skulle nog behöva en öppet manlig gay partiledare. En stor del av trakasserierna är av sexuell natur och SD-svansens svärjistroll är så homofoba att de aldrig skulle våga säga något sexuellt till eller om en homosexuell man av rädsla att själva bli stämpalde som gay om de gör det. Nämn t ex en enda öppet homosexuell SD-riksdagspolitiker?
Dessutom är ju homosexuella mentalt härdade av att ha blivit trakasserade hela sitt liv.
Hade de inte en partiledare som var nudist och en partisekreterare som var öppet gay för typ femton år sedan?
Federley klarade sig inte helt bra ifrån trollfabriksdrevet dock, men det var iofs under operationen “alla centerpartister är pedofiler” som drogs på något enormt där ett tag av Sveriges samlade ryss-höger.
Dick Erixon sitter visserligen i EU-parlamentet och inte Riksdagen för SD men är sen årtionden öppet homosexuell.
Dick, höhöhö…
(sorry kunde inte låta bli även att det är såååå dåligt)
Sen får vi de politiker vi förtjänar också. När centerns förra ledare Demirok var någonting högt i Linköping (kommunalrådstiden?) genomförde han en ombyggnad av en central gata och petade in renodlade bussfiler.
Det visade sig att motståndarna hade rätt – det blev inte bra.
Demirok pudlade och vägen återställdes så småningom.
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/kommunalradet-angrar-bussfilen/r05dgv9j
Gissa konsekvensen:
A). Hans förmåga att ta till sig nya fakta och ändra ett beslut hyllades.
B). Hans hånades och framställdes som en velputte.
Hade Demirok rimliga skäl och sakliga argument för sitt första beslut?
Som jag minns det var det ett antal olika frågor. Extremt mycket luftföroreningar på Gatan (eller, det fanns en mätstation) och staden var helt enkelt tvungen att få ner det på något sätt. De ville lätta på trafiken genom att få fler att välja Buss. Busstrafiken skulle få typ 5 minuters besparing för expressbussarna (rätt hög tidsbesparing i procent). En relativt bra tanke kan man tycka.
Sen sket det sig…
Här skriver en dåvarande lokal-moderat om det hela:
https://christiandahlgren.com/2017/09/29/foredomet-demirok/
Och kollar man Christian inlägg så leder alternativ A
Se där. En eloge till både Demirok som ändrade sig och medgav sitt misstag, och till Dahlgren som berömmer Demirok för detta i stället för att höhö:a.
Om Maggan vinner så blir det ingen skattefinansierad kärnkraft ala massor av små SMR. För att ersätta nuvarande 50 år gamla reaktorer skulle det behövas 24 stycken SMR. Och för att bygga ut energiförsörjningen till 100 SMR kommer notan att landa på 4000 miljarder kronor. Det kommer krävas elpriser på 10 spänn per kilowatt-timme. Vem f-n har råd med det? Blir billigare med diesel elverk.
Den pågående infantiliseringen och polariseringen av politiken skulle bäst motverkas av att fler röstar på L och C.
Det måste löna sig att vara tråkigt mitt i mitten istället för att belöna de ytterkanter som rysstroll o andra vill att vi skall rösta på.
Sorry, men jag sörjer Folkpartiet exakt noll och ser fram emot att de åker ut. Det är en skymf mot liberalism att kalla sig “Liberalerna”.
Jag tänker att deras energi-, utrikes- och försvarspolitisk hållning måste vara tämligen nära det du brukar ge uttryck för (JA till kärnkraft, EU/EMU och NATO, t.ex.) här, och de måste väl vara det enda partiet som konsekvent har hållit den linjen. Sen är jag ytterst skeptisk till deras märkliga “vi är emot allt”-linje de senaste åren.
De senaste åren? Folkpartiet har alltid varit emot allt.
Jag har inga problem med om L försvinner helt och ersätts av något annat nytt mittenparti. Det viktiga är att vi inte hamnar i den amerikanska idiotin där alla tydligen måste ha politiska åsikter i endera diket men ingen får ha åsikter mitt på vägen.
Jag hävdar med en dåres envishet att våra politiska åsikter bör vara normalfördelade dvs med de flesta i mitten. Om inte så har vi blivit manipulerade av någon.
Det enda jag tänker när jag hör C är Postnord och Nuon, men det kanske är orättvist av mig. Påminn mig gärna om allt konkret bra de gjort.
Det spelar egentligen ingen större roll att 50 miljoner fat olja bara är en veckas produktion. Det är helt makalöst USA:s president säger att det ska förvaltad av honom själv för de amerikanska och venezuelanska folkens bästa. Korruptionen och stråtröveriet pågår inför öppen ridå och republikanerna bara låter det hela fortgå och medierna från Fox News och högerut säger inget om det.
Så länge han gör stölden inom ramen för det som kallas “official core act” i sitt presidentskap så har han immunitet…
Antar att både C och KD har goda chanser att stanna kvar i riksdagen enligt opinionsmätningarna. Bägge ligger strax under 4-procentspärren. Som det ser ut nu så lutar det åt att S bildar regering med stöd av Mp, V och eventuellt C. Garderar med att M bildar regering med stöd av SD och eventuellt KD och L. På bägge sidorna finns det stor risk att regeringsförhandlingarna kan gå stå med tanke på både V:s och SD:s ultimativa krav att få sitta i regeringen. Att det skulle kunna bildas en S+M regering håller jag för ganska osannolikt. Trots att bägge sidorna i sakfrågorna har förmågan att kunna kompromissa. S+SD regering finns nog inte på kartan. Trots att bägge sidorna har många ideologiska beröringspunkter… 🤓
V eller SD i regeringen kan komma på ett ut vad mig anbelangar. Pest eller kolera. Bägge är dödliga sjukdomar utan behandling.
Blir det utrikespolitiska läget än värre förutsätter jag en S+M-regering och i övrigt borgfred.
För att säga en sak till håller jag med LW om iden att sätta barn i fängelse. För det första har många barn och ungdomar inte utvecklat konsekvenstänkande. Det fanns anledningar att vi länge haft straffmyndighetsålder till 15 år, och vad gäller påföljden till 18 år. Om man rannsakar sig själv kan man nog komma på något dumt som man själv gjorde som 16-åring, kanske inte något straffbart, men just dumt. För övrigt hade vi ju en nu f d (x 2) partiledare för C som gjorde något sådant, må vara att han var något över 18 när han gjorde det. För det andra är det som LW säger, sätter man in en 13- eller 14-åring i fängelse och inte gör något annat så fylls platsen i gänget eller vad det är snabbt på av någon annan, och så är man tillbaks där man började. För det tredje så har man vetat länge att bästa sättet att få barn / ungdomar på glid att bli yrkesförbrytare just är att låsa in dem med andra mer förhärdade brottslingar. Men som LW beskriver så tar inte politiken idag hänsyn till dessa egentligen ganska uppenbara fakta. Och för att återknyta till där vi började så är det ingen större skillnad om man sätter gränsen vid 13 eller 14 år.
Dock – man kan inte låta mördare gå lösa på våra gator. De måste låsas in och få behandling, men det senare kommer säkert misslyckas.
Vad jag säger är dock att man också måste komma åt orsakerna till varför det öht är attraktivt att rekryteras till gängkriminalitet. Det behövs en bättre berättelse och ett bättre alternativ. Och nej, “värstingresor” är inte svaret, utan det behövs samhälleliga förändringar.
Men sådant är komplicerat och jobbigt, bättre med lite populism som inte hjälper ett skit.
Den största gemensamma nämnaren hos de intagna på anstalt (dvs, fängelse) är odiagnosticerad och därmed obehandlad ADHD*.
Den som verkligen vill få ner brottsligheten, inkl. rekryteringen av unga, arbetar därmed för att minska väntetiderna till BUP (kan vara upp till tre år idag efter att skolan flaggat) och ökar stödet till både skola, fritid och familjer när sådana tecken dyker upp.
Fast det ger inga populistpoäng.
*) Ja, forskning finns. Alla läser väl på _innan_ ni reagerar med magkänslan?
Märkligt att idag så har var och varannan ex bokstavsdiagnosen ADHD och de med bokstavsdiagnosen IQ och EQ verkar bli färre och färre
Det är inte märkligt alls. Som tur är ökar vårt kunnande och förståelse över tid.
https://blog.troed.se/posts/autism_on_the_rise/
Ja, bättre metoder och forskning gör ju att vi får bättre kunskapsläge och bättre möjligheter att klassificiera och därmed hjälpa de som behöver.
Om nu fler får behandling för sin ADHD så borde väl siffrorna gå ned?
TROED
2026-01-07 11:29 – 11:29:14
Den största gemensamma nämnaren hos de intagna på anstalt (dvs, fängelse) är odiagnosticerad och därmed obehandlad ADHD*.
@WIIKING
Ja vi har blivit bättre på att diagnosticera och påbörja behandling hos redan intagna, men då är de redan inne i ett brottsligt liv. Som jag skrev behöver insatserna göras i den ålder som problemen börjar upptäckas (tänk 8-10 åringar).
Den nu rådande hata-alla-avvikande-politiken som först verkar mer inne på att slå barnens hjärnor till mitten på normalfördelningen med linjalen mot katedern.
Barn med ADHD får alltså ofta problem i skolan där de upplevs/upplever sig som dumma (i betydelsen ointelligenta) och hittar status på andra sätt i stället. De är även svårare att hantera i hemmiljö och utan stöd så riskerar de sämre relation till föräldrar och att istället hitta rollfigurer i en annan miljö.
… när detta tillåts pågå i flera år så har risken blivit väldigt stor för att de intrycken sedan formar även resten av uppväxten.
Är du intresserad på riktigt eller ska jag tolka dina kommentarer som att du redan har en helt annan magkänsla för var problemen kommer ifrån som du tänker behålla oavsett vad någon kan argumentera för och stödja i forskning?
Fast de får ju inte behandling. Och man har ju oavsett ADHD även om man behandlas, så även om man behandlar får man itne färre personer med ADHD i samhället. Det är ett syndrom, inte en sjukdom som kan botas.
ADHD diagnos är väl något relativt i förhållande till omgivningen och dess krav ?
@LP Ja, så är det. För att få diagnos krävs det att det finns problem i minst två olika situationer (t.ex skola och i hemmet) så om man tänker tillbaks till min egen föräldrageneration där man inte behövde gå längre än sju år i skolan och sedan arbeta med saker där ADHD inte är problematiskt så skulle diagnoskriterierna inte uppfyllas t.ex.
I dag har vi en skola som enbart fungerar för de som är i mitten på normalfördelningen (och politiker som tror att skolan kan få alla dit*) så väldigt många, även de med lättare autism, behöver nu stöd där t.ex min egen genX-generation inte behövde.
Var inte precis en överraskning när en gammal skolkamrat som det gick lite snett för i högstadiet berättade på klassåterföreningen vi hade för några år sedan att han fick sin ADHD-diagnos några år tidigare och nu gick det jättebra för honom i arbetslivet.
*) Inkluderar även alla “hårdare tag”-personer här i kommentarsfältet.
Det är väl bra att kunnande, förståelse och behandling ökar, jag hoppas de som behöver hjälp får det och tyvärr så är väntetiden till BUP extremt lång vilket vänner till mig bittert fått erfara.
Men om inte fler får/har ADHD än tidigare, vilket var det jag skrev, utan sjukvården blir bättre på att diagnostisera så borde ju andelen som hamnar i trubbel/anstalt/fängelse minska över tid, då fler får behandling för sin diagnos och utskrivning av läkemedel ökar.
Patientantal: Antalet personer som hämtar ut ADHD-läkemedel ökade med 15% mellan 2022 och 2023, från ca 189 000 till 218 000 personer.
Lisdexamfetamin: Förskrivningen fördubblades mellan 2020 och 2024.
Diagnoser: Andelen barn och unga med ADHD-diagnos ökade med upp till 50% mellan 2019-2023,
@WIIKING Ta nu reda på skillnaden i stöd samt kölängd till BUP över de senaste 30 åren. Att fler får medicin flera år efter att stöd hade behövt sättas in är inte relevant.
(Mitt bloginlägg handlade dessutom om faktisk ökning av antalet personer, samt severitet, men det är en hypotes som behöver forskning)
@TROED – för det första jag är genuint intresserad av att förstå mer om detta, för det andra jag kan inte ett skit om det och kommer säkert nu framstå som både okunnig (korrekt) och dryg (fel) när jag ställer frågor men anyway och baserat på ovan, har jag förstått rätt:
i. Ökningen av det som vi kallar NPF (???) diagnoser är relaterat till förändringar i omvärldens krav på människor (barn). Dvs. det som för 100 år sedan ansågs “normalt” anses motsatt idag?
ii. Vi har samtidigt blivit mycket bättre på att identifiera och diagnosticera detta vilket gör att relativt stiger andelen som får diagnoser i NPF spektrum?
iii. Det är behandlingsbart men inte “botningsbart” (om nu det är ett ord)?
Till sist och på temat kring det du kallar “nu rådande hata-alla-avvikande-politiken” så kan jag berätta en kul anekdot [sic!]. Var på middag över jul och nyår med några nära och rätt många icke så nära bekanta från min tid på fina firman. Under efterföljande “mingel” så överhörde jag en av de äldre (status nestor) myndigt deklarera att “världen fungerade definitivt bättre med 4 miljarder människor så det vore kanske idé att ta tag i det problemet för våra politiker”. Det här är en snubbe som kan “move things” som dom säger i Trumpland så den politiken verkar sprida sig lite överallt…
(nu öppnar jag för diskussion i mindre grupper hur länge jag ville hänga där efter det)
@Brasklapp: Oj, lovande Bondskurk-potential över den herren. Bodde han i ett brutalistiskt titanium-lyxfort på toppen av en vulkan?
Vad gäller problem i skolan så är en faktor att många NPF-barn har svårare med dagens skola än med hur skolan såg ut för några decennier sen. Katederundervisning och tydliga regler och uppgifter är lättare att hantera än grupparbeten och friare studieformer. Många som får problem, och så småningom förhoppningsvis diagnos, hade kanske inte stuckit ut på samma sätt i skolan på, säg, 90-talet.
Min äldste, 9 år, är t ex sån. Han är diagnosticerad med ADHD och autism, är högintelligent men har svårt med situationer där det inte styrs upp precis vad man ska göra och i vilken ordning. Skolan har så här långt, efter viss tillvänjning i början, och nu igen när han bytte skola i trean, skött det här bra och ger honom de anpassningar han behöver. (Medicin har vi än så länge låtit bli.) Men hade undervisningen sett ut som den gjorde t ex när jag själv gick i skolan så tror jag han hade klarat det mesta utan anpassningar, och då hade vi kanske heller inte insett behovet av utredning. (Fast i hans fall fick vi diagnosen redan i förskoleåldern.)
Brasklapp
Jag är en av många med en odiagnostiserad ADD/ADHD.
Självmedicinerar med Stigbergets och annan glad dryck för att det ska lugna ner sig i huvudet så att jag åtminstone får en lugn stund på kvällen.
Det har både sina fördelar och nackdelar med ordet som börjar på A.
Fördelen är att jag blir väldigt intresserad av det jag tycker är kul.
Har provat A-medicin och det var nästan kusligt vad fokuserad jag blev på uppgiften.
En helt ny värld för mig som är van att ha alldeles för många tankar i huvudet i samtidigt.
@Homsan Toft – vet faktiskt inte var han bor men skulle jag gissa Djursholm, Djurgården eller någonstans i en lagom representativ 12 rummare på en Strandväg nära dig. Eller så har han gjort en Ramqvist och köpt sig ett slott. Var det än är hoppas jag han stannar där, fan jag kollade på Hunger Games filmerna i jul med min yngsta dotter och då pratade vi om den dystopiska miljön och hur bra vi ändå har det, än så länge…
@BORJESSON – I hear you, hoppas det går bra för din son och att han fortsätter både få rätt hjälp i skolan i livet
@RUN DMC – ta det bara lugnt med självmedicineringen så vi kan fortsätta “tjöta” lite här!
Brasklapp
Hade en rejält svag dag på börsen idag och blev väldigt låg och kände mig helt kass.
Botemedlet för mig är inte att dricka alkohol utan det blev ett par timmar i telefon med en kompis som krasst konstaterade “det är bara du som mår så där dåligt när det går upp”.
Lite snöskottning på det så nu känner jag mig helt normal igen.
Till middag blir det ett bra kött och inte fan vill jag ha vatten då så det blir öl eller vin för jag gillar mat och dryck. Sen för min del gäller det även att hålla vikten. Har alltid varit väldigt smal och drar fortfarande samma storlek som när jag var 20.
Börjesson
Jag hoppas och tror att det löser sig. Har varit med om barn som knappt varit i skolan men som nu efter rätt behandling med korrekt medicin nu är fullt fungerande och till och med högpresterande inom arbetslivet. Som natt och dag.
Det värsta är att det är ett helt medvetet val. När man minskade straffrabatterna för folk under 21 (eller vad det var förut) så flyttade rekryteringen ner i ålder. precis som alla experter varnade för. Och inte en djävul tar ansvar för det medvetna valet.
Den enda fördelen är att kidsen är usla kriminella så att uppklarningsprocenten går upp lite. Men det väger inte upp för alla felskjutningar av helt oskyldiga när barnsoldaterna pangar. Visst- det skedde felskjutningar förut (Adriana var t.ex vuxna skyttar)- men det har blivit mycket värre.
Tänk om M och S kunde bilda regering, så skulle vi slippa alla ytterkantspartier
Aldrig var hatstormen mot C större än när det låg som förslag att M+C+S skulle bilda regering, där Cs roll var att ha kompromiss-statsministern så att varesig M eller S skulle tvingas “ge sig”.
Påverkansoperationerna syftar till att så split, så sålänge folk här i kommentarfältet slänger sig med epitet som “godhetsknarkare” och “vänsterblivna” så har de lyckats väl.
Ja det var ju det Annie Lööf avsåg med sitt ständiga tal om “lösningar i den bjeeda mitten”, även om hon aldrig vad jag hörde fick någon fråga som synade påståendet. (Dvs att det skulle innebära en regering med just S + M och med noll inflytande för C).
Mohamson får avgå.
Endast en person kan rädda L, karaktären Birger från Stefan och Krister.
’Killen med basker’
Vem är Mohamson?
Felstavning av Folkpartiets sk ledare Simona Mohamsson
Är det så partiledaren heter. Hade ärligt talat ingen aning.
“S skulle kunna bilda regering med enbart ett partis stöd”?
Nja, i mitt Excel bli S+V bara lika med 167 mandat och S+MP blir 164. S+V+MP blir 192 mandat.
Det hela byggde tydligen på att C och L och KD alla åker ut så mandatfördelningen ändras.
Jo, men det är så jag har räknat.
S 139
V 28
MP 25
C 0
Summa 192
SD 84
M 73
KD 0
L 0
Summa 157
164 är fler än 157.
Att V och Mp säger att de ska rösta emot en socialistisk regering om de inte för ministerposter gäller bara tills det inte gäller längre (dvs tredje Statsministerrundan). Först får inte Magda igenom en S/Mp eller S/V-regering, sedan misslyckas Ulf eller Jimmie, och sedan “tar V/Mp ansvar” och släpper igenom Magda.
Om S har lite hjärna så går de till omsröstning med enbart en S-regering utan stödhjul i tredje omgången, det vore nog bäst för Sverige, men det kommer de tyvärr aldrig mäkta med.
Ok, jag tänkte inte på det här med minoritetsregering.
Självklart inte, “alla ska med” – d v s V och MP. Det blir onekligen intressant om vi går från åtta till fyra partier i nästa riksmöte. Men än så länge finns det tid för även MP att hamna under spärren. Det har de gjort förr.
167 och 164 är fortfarande större än 157.
Med dina siffror måste du iså fall flytta MP till SD-sidan för 182 och majoritet där (Det har ju hänt förut, så vem vet).
Oavsett vilket tvivlar jag på att något annat parti än L hänger löst på riktigt
Uppdatera först- posta sen.
Upplysande youtubesnutt från en rysk medborgare om propaganda, hur den egentligen fungerar och vad den gör med vanligt folk: https://www.youtube.com/watch?v=BY9uuxC_YAQ
Undrar om Paramount (läs: de som vill avveckla CNN) kommer försöka med ett tredje bud? Alternativt kommer affären förbjudas?
”Styrelsen beslutade enhälligt att Paramounts senaste erbjudande fortfarande är sämre än vårt avtal med Netflix på flera viktiga områden”, säger Warner Bros Discoverys styrelseordförande Samuel A Di Piazza Jr i ett pressmeddelande.
https://www.gp.se/ekonomi/warner-bros-discovery-nobbar-paramounts-bud-igen.93c34461-f982-50f2-8ca7-ecce9c01c5ff
Och blankarna är på jakt efter Trumpelumpens bolag, har det gått troll i Magatåget???
Undrar om Larry är ledsen i ögat nu då, han brukar ju hantera sådana besvikelser med bravur…
För övrigt, trist stämning så här efter helgerna på Telia idag med 600 tjänster bort varav 215 i Sverige inom den kommersiella verksamheten samtidigt som man expanderar det som kallas affärs- och samhällskritisk uppkoppling med 150 tjänster varav 30 i Sverige och 80 i Finland (där fördelningen väl speglar rysk hotbild)…
Lite märkligt ändå. Hotbilden är väl ändå inte så fantastiskt mycket mindre än Finland (och Baltikum).
För Sveriges vidkommande, alltså.
Dom har ju ändå lite mer direkt landgräns mot ryssarna, vi har ju pölen även om det är en ansenlig mängd landyta norröver men som ändå kräver att ryssen först passerar Finland…
Fan man har helt legat av sig över jul, intressant utveckling på JPM och inte minst med kopplingen till Trumpelumpens utredning av Glass Lewis och ISS. Kan få implikationer även i Sverige det här…
Observanten
2026-01-07 16:03 – 16:03:58
Om Maggan vinner så blir det ingen skattefinansierad kärnkraft ala massor av små SMR. För att ersätta nuvarande 50 år gamla reaktorer skulle det behövas 24 stycken SMR. Och för att bygga ut energiförsörjningen till 100 SMR kommer notan att landa på 4000 miljarder kronor. Det kommer krävas elpriser på 10 spänn per kilowatt-timme. Vem f-n har råd med det? Blir billigare med diesel elverk.
SMR är inte lönsamt. Sverige och Polen skulle behöva gå samman om en standardreaktor på 1000MW så att man kunde bygga serie. Helst få med Frankrike också.
Det tragiska är att Sverige är inte ett ingenjörsland längre. På 70- och 80-talen byggde vi 12 kärnkraftverk på lika många år. Nu har vi snart haft fyra år med historiens mest kärnkraftsvänliga regering, och vi har inte kommit en millimeter närmare nya reaktorer. För 50 år sedan leddes Sverige av ingenjörer som var duktiga på att bygga saker. Nu leds Sverigen av jurister och aktivister som är duktiga på att hindra att saker byggs.
Det finns en stor anledning att rösta för en moderatledd regering i höst. Han heter Pål Jonson.
Alla får väl fundera på hur viktigt den anledningen är.
(Pål Jonson kan förstås ingå i en regering som inte är moderatledd, men knappast i en S-ledd regering).
Ser gärna att regeringen röstas bort i höst. En totalt värdelös utrikesminister och statistminister som sålt sin själ till det parti som han för åtta år sedan hade röda linjer mot i Almedalen.
Att man ändrar sig från vad man tyckte för 8 år sen är värre än att få in en kommunistregering uppmixat med tomtarna i miljöpartiet?
🏅👍
OKÄNDA Svensken Som Samlat in 1 MILJARD till Ukraina!
Den intervju av Max Villman som levererat störst insikt om nutiden, hittills!
2 decennier av insikt och stöttning av Ukraina, en helt fantastisk person!
(Behöver du Jonas, återhämtning i Lapplandsfjällen, från skogsmiljö till högfjäll, från basalt med stång till el och wc, finns olika alternativ.
Alla tysta och lugna, förutom naturens element.
Be LW göra en blänkare på sidan, då hör jag av mig.)
https://youtu.be/xt5ZyZKVCys?si=9lsiHy7GD40c8Tv4
Inlägget lades i fel tråd, men platsar förmodligen även här.
Nu har Trump sagt att amerikanska försvarstillverkare inte ska få ge aktieutdelning och att ett tak på 5 miljoner dollgar ska sättas för deras vd-löner tills de börjar tillverka vapen snabbare och bättre.
Mmm, och 500 miljarder USD till ska in i försvarsbudgeten…