Indonesien införde förra veckan ett exportförbud på raffinerad palmolja, vilket fick priset på alla matoljor att skjuta i höjden. Det har dock visat sig att landet högst kan stoppa exporten i en månad innan deras cisterner är fulla, utan att slå ut palmoljeindustrin, och att inte rå palmolja omfattas. Risken för att bensin- och särskilt dieselpriserna exploderar på grund av det reduktionsplikt som regeringen och bland annat M+KD röstade igenom förra sommaren är därför begränsad.
Reduktionsplikten innebär att en allt större del biobränsle eller icke-fossila bränslen (syntetiska bränslen) ska blandas in i bensin och diesel. Palmolja är en stor del av detta globalt, och även i den utsträckning man inte använder den miljövidriga palmoljan i Sverige så innebär ett exportstopp från Indonesien att det skulle bli akut brist på biobränsle, samt att priserna exploderade.
Detta skulle få svenska bränslepriser att få raketfart och i princip gå hur högt som helst så länge man måste uppfylal reduktionsplikten. En stor del av prisökningarna beror redan på reduktionsplikten – fossiloljepriset har varit högre än idag och med svagare svensk krona, men utan att priset vid pumpen har varit på denna nivå. Istället är det priset på biobränsle som via den reduktionsplikt som KD+M röstade på som dragit upp priserna till dagens nivåer.
Sedan ska allt mer biobränsle blandas in årligen framöver, vilket gör att priserna kommer fortsätta uppåt.
De skattesänkningar som man röstade igenom nu i vår för att kompensera för de beslut som drog upp priset man röstade för i somras är bara brus i sammanhanget.
Reuters uppger nu dock att inom en månad kan inte Indonesien längre lagra palmolja då cisternerna och andra lager kommer vara full och antingen kommer slå ut sin egen industri, eller tvingas exportera. Dessutom omfattade exportstoppet bara raffinerad palmolja, inte rå palmolja.
Marknaden lugnar således ner sig och beslutet kommer inte ge långsiktiga konsekvenser vid pumpen i Sverige.
Ett tips till M+KD. Rösta inte på politik som ni sedan ångrar och försöker skylla på regeringen när ni ser konsekvenserna ett valår. Ett valår med M+KD+SD-budget, som inte gav några extra anslag till försvaret samtidigt som sakkunniga påtalade att Ryssland höll på att bygga upp för ett anfall mot Ukraina.
15 kommentarer
Lysande bra skrivet!!! !!!
Helt i klass med uppmaningen att grilla försiktigt i vår och sommar
för att inte påverka inför kommande riksdagsval!
Mycket bra lyft!
Det är väl också så att dessa reduktionsprodukter köps på långtidskontrakt och tillfälliga höjningar påverkar inte de stora leverantörerna på kort sikt. Läste en sammanställning av var våra bensinbolg köper sina oljor från och det ser ut som det bara är ett par av dem som köper sina produkter från Indonesien.
Preem: 23% råtallolja, främst svensk. 5% rapsolja, främst Australien.’
Cikle K / Ingo: 18% animalisk olja från Tyskland, Australien och Spanien. 5% rapsolja, främst från Australien och Ryssland.
OK / Q8: 20 % animaliska fetter, främst från Tyskland, Storbritannien och Österrike. 6 % raps, främst Tyskland och Österrike.
ST1/ SHELL: 10 % palmolja, främst från Indonesien. 10 % animaliska fetter, främst från Uruguay, Australien och Tyskland.
QSTAR: 5 % animaliska fetter från 23 olika länder, främst Nederländerna och Uruguay. 4 % raps, främst från Kanada
3 % palmolja, främst från Indonesien
Det är lätt att luras – vi använder inte palmolja i vår diesel så det är lugnt – problemet är att det är många andra som gör det så priset på rapsolja och allt annat kan stiga kraftigt också.
Ungefär som att priset på el i Sverige (som produceras av vattenkraft, vind, sol och kärnkraft) går upp kraftigt när gasen stryps i Europa.
Precis vad jag tänkte, vi använder inte det. Oklart hur mkt det används i Eu(för mig, men ngn kanske vet)
Sen är det klart att en brist på bränslet som helhelt får priser gå upp om våran biodiesel exporteras
Så vi måste äta mer kött för att få fram tillräckligt med animaliska fetter?
Tack vare bristen på handelsgödsel ligger raps på ungefär 10 kronor kilot.
Oljehalten är ungefär 40% alltså ett pris på över 20 konot litern innan oljan är pressad.
Tankade för två timmar sen, OKQ8 HVO100, kostade 29,72 per liter. Vet inte om det är högre sen igår, men man får vara glad för det lilla, det är fortfarande under 30:- per liter.
På tal om bränslepriser. I Danmark höjdes igår avdraget som bilpendlare får göra till och från arbetet med 18 öre per kilometer. Nu får du dra av 2,16 kr per kilometer, tidigare var det 1,98. Anledningen är att kompensera bilpendlare för höjda drivmedelspriser.
Palmolja är ju en av de mest miljörförstörenade grödorna som finns. Som verkligen påskyndar skövlingen av regnskogar.
Reduktiuonsplikten är rent utav skadlig för planeten. Men…. Att nån miljövän skulle tänka längre än gränserna är för mycket att begära.
Politiskt miljötänk handlar ju bara om att flytta problemen utanför Sverige.
Nej @Sebulon, Palmolja är inte den mest miljöförstörande grödorna som finns – det är den minst landskrävande gröda som producerar olja. Problemet med Palmolja är att den odlas av Indonesien och kringliggande länder med bra klimat. Rapsolja kräver ca 5 ggr mer land, och idag tar Palmoljan ungefär halva Indonesiens yta. Skulle de köra rapsolja eller liknande skulle vi få se rejäl avverkning av land.
Lätt för Sverige och banna Palmolja som Satansolja eftersom det inte går att odla här.
https://www.researchgate.net/figure/Oil-palm-production-efficiency-compared-to-other-major-oil-crops_fig3_318828933
Hur som helst så behöver man handelsgödsel för att producera biobränsle.
Har ni tänkt på det?
Utom möjligen tallolja då. Men jag är inte tallodlare.
Och ska någonting fungera med dieselmotorer måste vi ha AdBlue. För att klara avgaskraven idag. Den tillverkas av gödning ( urea om mitt guldfisk minne inte lurar mig). Var får vi handelsgödsel ifrån? Vi är med raska steg på väg in i en framtid som är onödigt spännande.
Sverige har mycket stora möjlighetet att producera biodrivmedel med egna råvaror men då från skogsråvaror.
Kastets sågverk ägs av sågverkskoncernen Setra har tillsammans med Preem byggt upp en anläggning där sågspån omvandlas till pyrolysolja . Processen kallas Pyrocell och 25000 ton ska produceras i försöksanläggningen som Preem tar fran till drivmedel i Lysekil Anläggningen är redan i drift
Skogskoncernen Södra tillsammans med norska Statkraft håller på med en liknande anläggnind vid det gamla massabruket Tofte utanför Oslo
Växjö Energi ska tillsammans med flygbolaget KLM bygga en anläggning vid kraftvärmeverket Sandvik där flygbränsle framställs från GROT
Glöm allt vad palmoljor frityroljor och slakteravfall är. Ska det bli volymer är det från skogen det ska komma