Gårdagen bjöd på en nedrekyl på börserna, men i Kina fortsätter det uppåt. Börsen anses dels vara överköpt och dels handlar det om ökande fall av coronavirus och tillhörande oro.
I Australien stänger man ner hela Melbourne i kväll och sätter staden i karantän i ett antal veckor på grund av nytt utbrott av Covid-19. Man får endast lämna bostaden för att åka till jobbet, besöka sjukvård eller handla mat. Australiens strategier hindrar inte nya utbrott.
SEB höjer sin BNP-prognos för år 2020 både för de utvecklade OECD-länderna och globalt. Däremot sänker man prognosen för den svenska tillväxten, liksom för Finland och Storbritannien. Sveriges ekonomi underpresterar rejält mot omvärlden och förklaringen bör nog tituleras Magdalena Andersson (S).
Litauen med huvudstaden Vilnius får höjs BNP-prognos för 2020 av SEB.
En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustrin inom eurozonen sina sämsta siffror sedan 2012 och tysk statistik kom in betydligt sämre än väntat. Börserna faller under morgonen.
Som gissat utifrån teknisk analys har börsen fortsatt upp mot tidigare börsrekord, och Stockholmsbörsens OMXSPI befinner sig nu i motståndsområdet. Återstår nu att se om vi får en vändning de närmsta dagarna, rimligtvis med start vinsthemtagningar under fredagen.
Dagschart OMXSPI. Stöd respektive motstånd som horisontella linjer.
En läsare tipsade om den tyska banken N26, som likt Revolut erbjuder gratis Mastercard och noll växlingsavgifter vid köp i andra valutor, även om konton bara går att ha i euro.
Tyska polisbilar. Har dåligt med foton från Tyskland.