Denna artikel innehåller reklamlänkar för Hemsol och Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börserna inleder veckan blandat i de asiatiskat idszonerna, även om det positiva känns överväga. Fler hushåll tror på stigande bostadspriser igen, även om de fortfarande är i en minoritet. Elpriserna är skyhöga i södraste Sverige nu under morgonen och extrema ikväll medan de tangerar nollan under dagen, vilket är som upplagt för hembatterier.

Stockholmsbörsen gick +2.74% förra veckan för OMXS30, som är upp +4.83% sedan årsskiftet. OMXSPI gick +2.48% och är upp +2.53% sedan nyår. Dollarn rasar och hittas på 9:55 SEK i skrivande stund, medan euron håller emot på 11:15 SEK. Den svagare dollarn drar ner guldpriset till 1 036:- SEK per gram.
I USA gick börserna ungefär likadant, men man ska komma iåg att dollarn försvagats med en procent senaste veckan, så de svenska börserna gick bättre totalt sett inkluderat valutaeffekterna. S&P-500 gick +2.43%, upp +8.63% från årsskiftet oräknat den 13% svagare dollarn och Nasdaq 100 +3.73%, upp +12.37% oräknat valutaeffekterna.
En titt på portföljerna med bäst märmöjligheter visar att den aktivaste Avanzaportföljen gått +9.04% i år, bättre än OMXS30 med återinvesterade utdelningar, där OMX30GI gått +.7.65%. Snittavanzaianen har sett sin portfölj gå +4.45%.

På ett år är portföljen upp +17.92% och på tre år +49.94%. Innehaven är i storleksordning från minsta till största innehav:
Avanza Global (76% USA, 33% techjättar)
Carnegie Small & Micro Cap (småbolag Europa)
Avanza Zero (Sverigeindexfond)
Swedbank Robur Access Asien
Swedbank Robur Småbolag Norden
Coeli Frontier Markets (gränsmarknadsfon)
Finserve Global Security (demokratifond)
Inga aktieinnehav för stunden. Totalt har det väl varit ett enda aktieinnehav det senaste året tror jag, och ett året därföre. Vilka kommer jag förstås inte skriva, för då kommer någon någon gång i framtiden dra fram att de aktierna antingen fallit, eller att de stigit sedan jag sålde (vilket de rimligtvis gjort, men man säljer när man når sin målkurs om inte läget förändrats väsentligt, och går vidare med sitt liv utan att älta vad som kunde varit).
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
Där är utvecklingen lite annorlunda, mestadels pga valutaeffekterna och 100% aktier för stunden. Företagsportföljen har gått -2.61% i år, men är upp +9.10% på ett år. Den privata portföljen har gått -1.60% i år, men +10.10% på ett år. Skillnaden beror på månadssparande i den privata portföljen och när exakt klumpsummor satts in. Negativ utveckling kan sättas i proportion till S&P-500 som gått +8.63% i år och att USDSEK är just nu -13.32% ner, vilket ger 1.0863*(1-0.1332)=0.942, eller -5.8% för S&P-500 mätt i svenska kronor. Sedan är nog inte fredagen inrapporterad hos Lysa än, vilket med positiva börser i fredags borde höjd det kanske en halv procentenhet eller något.

Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. KOSPI backar med -0.08% i skrivande stund och Straits Times -0.15%. Hang Seng går +0.05%, Nikkei 225 +1.85% och ASX 200 +0.43%. Jag har inte kontrollerat om börserna har öppet.

SEB rapporterar om positivare tongångar på bostadsmarknaden med stigande bostadsindikator. En minoritet av hushållen tror fortsatt på stigande bostadsprisern, men ökar till 48% av hushållen, medan de som tror på fallande bostadspriser minskar från 15% till 13% och ger en indikator på 35 (45-13=35). I september förra året låg indiaktorn på 47 och som högst var den uppe på 50 i november och februari, men rasade till som lägst 31 i juli. Samtidigt har vi fått rapporterat om krasch för lägenhetspriserna i t ex Stockholm nu i juli.
SEB:s säljare (“privatekonom”) flosklar:
“Månadens uppgång bör i första hand ses som en stabilisering snarare än ett nytt uppsving för boprisförväntningarna. Riksbankens räntesänkningar verkar hittills inte väcka någon större optimism hos hushållen. Den stora visningshelgen kommer därför ge en första indikation på om aktiviteten återigen vänder upp vilken kan föra med sig en ökad optimism inför hösten.
[…]
Hushållen gör en blygsam nedjustering av ränteutsikterna och samtidigt sjunker andelen som planerar att binda sina bolåneräntor. Det kan vara ett tecken på att hushållen ser framför sig en period av räntestabilitet vilket kan vara det som krävs för att få fart på konsumtionen, bostadsmarknaden och konjunkturen igen.”
Låg bandbredd på det uttalandet. Kan översättas till “vi får se hur det går, har ingen aning” på svenska.
Undantaget augusti och september brukar dock bostadspriserna falla under hösten, men oktober och framåt kanske kallas vinter?
Kolla för övrigt in en sådan bra litterär smak de som säljer denna våning på Narvavägen har.

Elpriserna är skyhöga i SE4 södraste Sverige nu under morgonen och blir extrema ikväll. Samtidigt når priserna som lägst 2 öre runt lunch och det är alltså ett utmärkt läge för den som har hembatterier och kan ladda till två öre och sedan förbruka på toppnivån 198 öre per kWh, vilket sker mellan 20:00 och 21:00 för sörlänningarna, eller middagstid för många. Priset är över kronan i SE4 nu fram till 10:00 på förmiddagen och återvänder tid vid 17:00 för att ligga över kronan resten av kvällen. Morgondagens elpriser är inte fastställda än.
För oss som har elbil är det för stunden bättre att ladda dagtid, men det kräver förstås att man är hemma. Många arbetsgivare har ju dragit in möjligheten till distansarbete, så då krävs det batterier för att nyttja gratiselen.
Själv har jag satt upp hemautomatiseringen så elbilen laddas dagtid när det ser ut som enligt ovan.
Vill du ta in upp till fyra gratis offerter på hembatterier eller solkraft, kontakta Hemsol så ska du få offerter till villan, företaget, ditt jordbruk eller om ni är en bostadsrättsföreningsstyrelse till BRF:en (reklamlänk).
Kan för övrigt konstatera att 1 612 kWh såld solkraft i juli gick för 36 öre per kWh medan inköpt energi i form av 1 007 kWh gick på 32 öre per kWh, nu när jag fått fakturan från Södra Medlemsel. Såld och köpt el tog ut varandra och fakturan blev bara de olika påslagen och momsen för totalt två hundralappar. Knappt 300 kWh av solkraften konsumerades för eget bruk, men jag har inte batterier och vi var bortresta ungefär hälften av tiden i juli, så svårt ladda elbilen när den inte står hemma.








