Riksrevisionen publicerade idag en skarp granskningsrapport mot skapandet av Polismyndigheten via sammanslagningen av de 21 länspolismyndigheterna 2015. Trots sedan dess dubblad budget personuppklaras färre brott och har ersatts med pinnjakt, samtidigt som den lokala kopplingen gått förlorad.

Färre brott har alltså uppklarats sedan reformen och Riksrevisionen sammanfattar:
“Den totala personuppklaringen har minskat sedan reformen och kostnaderna per anmält och personuppklarat brott har ökat markant sedan reformen. Inte heller den lokala nivån har stärkts i den utsträckning som det var meningen.”
Riksrevisorn säger:
“Polisens anslag har nästan fördubblats sedan 2015, och personalstyrkan är betydligt större. Rimligen skulle utredningsresultaten förbättras med fler anställda per brott, men utvecklingen har gått åt fel håll. Det var inte vad riksdagen förväntade sig.”
Myndigheten lyssnar inte på medarbetarna och verksamhetens behov och verksamheten har inte heller följts upp och justerats, utan det har varit kartan som gäller, inte verkligheten.
Kostnadsökningarna är inflationsjusterade, sk fasta priser:
“Sett till fasta priser har kostnaden per personuppklarat brott och lagföringsbeslut mer än dubblats, medan kostnaden per brottsanmälan har ökat med nästan 60 procent. I nominella värden har kostnaden per personuppklarat brott och per lagföringsbeslut i stället nästan tredubblats sedan 2009. Utgår man från bildandet av Polismyndigheten 2015 har kostnaderna i nominella värden fortfarande mer än dubblats per anmält och personuppklarat brott. I fasta priser, med 2009 som basår, har kostnaden per anmält brott ökat med knappt 53 procent, den per personuppklarat brott med knappt 72 procent och den per lagföringsbeslut med drygt 38 procent sedan reformen. Ökningarna har varit större efter 2015 än före.”
Antalet handlagda brott per anställd har minskat med 34% och personuppklarade brott med 42%. Personuppklarade brott är brott där polisen anser sig identifierat gärningspersonen, men det är inte samma sak som att det väcks åtal eller blir en fällande dom. Även brott där dom fallit har minskat med 28% per anställd.
Vad gäller den beryktade pinnjakten (“antalsmål”) så skriver Riksrevisionen:
“Personer som vi har intervjuat har uttryckt att omorganisationen befäste olika roller, och att man då inte kunde arbeta med annat än det som ingick i den rollen. Även interna krav på att nå vissa antalsmål skapade behov av att värna sina egna resurser.”
Det är oklart hur Riksrevisionen beräknat antalet brott. Tas man t ex med fem skjutvapen är det fem skjutvapenbrott för att snygga till uppklarningsstatistiken.
Situationen ska dock förbättrats senaste året, men sammantaget visar det hela att pengar inte är allt. Uppenbarligen har det funnits stora ledningsproblem inom Polismyndigheten, men det ser ju alltid bra ut att anslå mer medel så är man skyddad som politiker.
Alla problem kan inte lösas med att man slänger mer pengar på dem och förmodligen är det ingen skillnad mellan t ex regionernas hantering av sjukvården och Polismyndigheten, dvs man lyssnar inte på verksamhetens behov utan följer kartan och anställer lite fler kommunikatörer för att snacka bort det hela. Ingen skugga ska falla på utförarna i skyttegravarna, utan ansvaret ska utkrävas högre upp i organisationen.
16 kommentarer
Efter tio år utan att riskera att bli stoppad i någon trafikkontroll så har det iallafall vänt sista året.
När man själv i decennier identifierat platser där det begås grovvårdslöshet i trafiken varannangång man passerat så undrar man varför inte sådana fångstplatser är prioriterade av polisen. Kriminella har ju en tendens att inte sköta sig i trafiken.
Vem orkar ens anmäla längre, bara slöseri med pengar och min tid att anmäla.
Precis. Egendomsbrott och brott utan fängelse på straffskalan anmäls sällan om det inte är för få ut på försäkringen.
Man har när man anmäler idag tillochmed valet att man inte blir underrättad att utredningen läggs ner.
Så ofta läggs det alltså ner.
“Du och Vi vet att det här inget blir utan du gör det här bara för att försäkringsbolaget ska få sitt. Så låt oss spara porto och papper”
Svårt det där. Krav på siffermässiga resultat blir lätt pinnjakt.
Blev av med en katt för ett tag sedan vilken man kan anmäla online. Dock kunde man inte ange tillräckligt med information om känntecken då ytan att beskriva djuret var för liten. Undrar om det finns liknande begränsingar i andra system och processer dvs. att det är ett uttryck för allmänt märkliga systemstöd.
De kör väl också med TCS. (Eller kanske något serbiskt…)
Stora likheter med Trafikverket. Regeringen och dess utredare tror på att centralisera så att det blir enklare för departementen att styra.
Halleluja på det jobbar där så jag vet att det stämmer
Vilken regering var det egentligen som bestämde att Vägverket och Banverket skulle slås ihop? Där gjordes VÄLDIGT mycket skada, som aldrig riktigt har läkt.
Tja. Har man fått en poliskår som lägger tid på att anmäla folk som säger “tönt” “hobbit” och liknande så har man ett rätt omfattande ledningsproblem
Vi behöver fler Jale Poljarevius
Sen är jag enig med att man inte ska tåla hot eller att bli kallad hora eller dylikt. Men kom igen. Snöflinge much
Klarar man inte av att kallas “tönt” eller hobbit” skulle man inte stå ut många minuter ens på en it-avdelning.
Fun fact. På 6 år här ute på landet har jag inte sett polisen en enda gång.
Det mest flagranta var väl när en av bönderna blev av med utrustning för en miljon och polisen rakt ut sa till honom “det där hinner vi inte med, det får du ta med försäkringsbolaget”
Det här är alltså 30 minuter från hufvudstaden. Jag vill inte veta hur dåligt skydd det är i andra delar av landet.
För övrgt kan man i de områden brotten minskar fråga sig. Om man inte får ut något av att anmäla ett brott annat än att sitta i telefonkö. Slutar folk kanske helt enkelt att anmäla brotten?
En av styrkorna med “nolltolerans” i NY var faktiskt att folk började lita på att polisen fanns där för dem och utredde brott. Inte bara åkte runt inne i bilarna.
Lokalpoliser har vi väl inte haft på en generation? Polisen borde kommunaliseras. Jag och vi i vår kommuns andel av poliskåren som vi betalar skatt till borde räcka till 30-40 tjänster, dygnet runt bemanning med två patruller. Vi har 0 sedan åtminstone 15 år.
Jojo. Finns nu igen. Flera av kommunerna här ute i roslagen har lokalpoliser nu istället för poliskontor.
Man la ner polishuset med 40-50 poliser och nu har man en stackars tjej som ska “synas på byn”. Medans resterande poliser hänger inne i city och jagar de som har dubbdäck.
Problemet är bland polisen samma som landsting och andra offentliga verksamheter. Det är helt enkelt inte ofta som de skarpaste knivarna i lådan blir chefer och ledare. Och man premieras för att man håller käft med obekväma åsikter istället för att man driver förändring.
Så även om man kan sucka djupt åt polismyndigheterna och diverse snedrekryteringar i kåren. Så är många poliser väldigt bra.
På samma sätt som landsting kan vara djupa träsk av ineffektivitet och vanstyre och ändå så är läkare och sjuksköterskor mästare på rädda liv och vårda oss.
Så. Till det som jag hoppas alla förstår; Man kan kritisera även de man gillar.
Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt.