Försäljningen av elbilar i Sverige ökade med 25% i april mot förra året, medan Teslas försäljning föll 72%j jämfört med samma månad för ett år sedan.

Car.info rapporterar att nybilsförsäljningen av elbilar steg med 25% till 8 906 bilar i april, att jämföra med 7 102 i april förra året. Volkswagen sålde 1 873 elbilar varav hälften eller 976 stycken var ID.7. Volvo sålde 1 514 elbilar och Kia sålde 893 stycken. Polestar stod för 529.
Samtliga dessa ökade sin elbilsförsäljning där Volkswagen sticker ut med en ökning på 106% på ett år och Kia ökade ganska exakt 100% mot april förra året. Volvo ökade bara 5% och Polestar med 10%.
Den tidigare dominanten Teslas försäljning rasade 72% till 204 bilar i april mot 739 för ett år sedan. Det ryktas nu sedan en artikel i Washington Post att bolagets styrelse söker en ny VD istället för fascisten, putinisten och rövhatten Elon Musk, men det har sedan förnekats av styrelsen.
Det fortsätter vara tydligt att heilande och finansiering av högerextrema partier i Europa, samt stöd till Putin och motarbetande av Ukraina som uppmätt objektivt av France 24 inte är ett vinnande koncept för att sälja elbilar i Sverige.
I övrigt tog jag i förrgår och igår VW:s pressbil på långfärd till Skåne och tillbaka, men det får bli en separat artikel som kan summeras till att VW:s autopilot är överlägsen Teslas på motorväg, och att det är rätt gött med massagestol vid långfärd och navigering via HUD och augumented reality är suveränt, men att laddhastigheten på ID.7 lämnar lite att önska kontra säljmaterialet.

Kan konstatera att det finns fånigt många supersnabbladdare numera när man inte längre bara väljer Tesla Supercharger och man kan misstänka överetablering, särskilt som priserna kan skilja flera kronor per kWh om man flyttar sig 50 meter. Tesla verkar absurt nog vara billigast att ladda på utan specialabonnemang med fasta månadskostnader. På den positiva sidan kan man betala på allt fler ställen direkt med kort, utan några egentliga prispåslag och rent av billigare än via abonnemang hos Plugshare och liknande tjänster, men att man inte får några momskvitton om man gör så, vilket förmodligen strider mot svensk lagstiftning.
Värst överetablering hittar man förmodligen på Varberg Norra med åtta supersnabbladdstationer från sju olika leverantörer inom en radie på 150 meter. Totalt 62 supersnabbladdplatser på dessa sju stationer, plus en del långsammare destinations- eller snabbladdare jag inte har med i detta, varav i skrivande stund nu vid lunchtid på första maj 19 stycken är upptagna enligt Chargefinder, eller 30% beläggningsgrad. Priserna varierar mellan 2:72 SEK per kWh och 7:35:- SEK, där de lägsta priserna från 4:- SEK och nedåt kräver att man även betalar fastprisabonnemang per månad.
Men fossilbilisterna har väl fortfarande räckviddsångest och säger att “det finns inga laddplatser”. På Varberg Norra finns det en bensinstation, men åtta supersnabbladdstationer* …
*laddstation avser en anläggning med flera laddplatser, jmf bensinstation och bränslepumpar
60 kommentarer
Som man bäddar…
Vill man sälja bilar kanske man inte ska stå och heila…
Nä.
Undrar om så många av hans släktingar och vänner är nazister att han uppfattar det som normalt?
Farfar var ju 100% nasse, och växer man upp i apartheid så får man väl inställningen under uppväxten.
Har uppfattat sydafrikaner som rätt svart eller vita i frågan.
Antingen är de mer liberala i synen på människor och rättigheter än vad man är här tillochmed.
Eller så när man en dröm om att “det ska bli som förr när k**firen viste sin plats. Då kommer världen bli fin igen”
Elon har ju rätt mycket i sitt agerande visat vad han tycker
Man kan ju även se. Han vill befolka planeten med små Elons. Kolla hur många av hans fruar är av annat etnisk härkomst. Rasblandning är icke ok uppenbarligen.
Det är för övrigt en bra grej när folk säger de är “fina” människor. Se vad de gör. Inte vad de säger.
@Sebulon Starfighter
“Har uppfattat sydafrikaner som rätt svart eller vita i frågan”.
Haha …
Satt precis och jobbade med samma data och skrev en kommentar på en engelsktalande sajt. Skrev så här.
As we can track day to day registrations of new vehicles in Sweden, we have stats for April in already. So, for Tesla compared to April 2024, new registrations of Tesla vehicles are down 72.4%. Only 204 new Teslas were registered. For April 2024 the figure was 739. The M3 and Y saw the same percentage drop, Y is a much more popular vehicle. Overall status for Tesla in Sweden is that the sales continue to decline. The registration drops YoY for mars 2025 was 63% and for the first quarter of 2025, 55%.
For comparison we use Volkswagen EV:s as they are popular in Sweden
New registrations in April 2025 (last April’s figures and % diff)
ID 3 259 (283, -11%)
ID 4 397 (269, +47%)
ID 5 6 (36, -83%)
ID 7 976 (-)
ID Buzz 235 (240, -2%)
Total new registrations for VW in April 2025 = 1 873 (April 2024, 828)
So, going from having about equal registration numbers in april 2024, VW now outsales Tesla by a factor of nine.
Att även Model 3 rasar visar ju att det inte handlar om att nya Model Y. Nya 3 kom redan i höstas.
Precis så – det är en viktig notering om att det inte handlar om förändringar i modellutbud, tillverkningsfrågor eller ojämnhet i leveranser. Det kanske är dags för Tesla att skrota försäljningen av X och S, det säljs bara enstaka bilar per månad nu och faktum är att totalen för registrerade X och S på svenska vägar minskar pga skrotade och exporterade bilar. Inget bra omen för en modell när nyförsäljningen inte ens kan ersätta de bilar som försvinner från vägarna.
Jag har en annan teori. Tesla har inte bytt formspråk på tio år och folk har helt enkelt tröttnat på formgivningen. Plus att i besuttna områden har precis alla en Tesla så nyhetens behag har lagt sig. Tesla gör med andra ord en Facit.
Facits haveri var kanske lite mer än formspråk.
I mitt besuttna område har det fåtal jag har pratat med valt bort Tesla till förmån för VW, BMW, Kia och Mercedes på grund av att de nämnda konkurrenterna “är bättre”. Jag tippar på att Tesla ligger i topp vad gäller räckvidd och prestanda men uppskattar man komfort och allmänt bra “bilbygge” så ligger Tesla efter.
När var senaste gången “vote with your wallet” demonstrerades till sån här grad i Sverige? Älskar att se det, hoppas det sprids till andra konsumptionsfält.
Är nog svårt. Elbilar handlar om en liten andel människor, medvetna och med god ekonomi (=håller på pengarna, är pålästa och vet vad de köper). Teslas varumärke som miljömedvetet krockar totalt med fascism och då går det fort. Premiumbilköp handlar också om det egna varumärket och vad för signaler man vill skicka – bil är så att säga en statusgrej och därmed tänker fler igenom vad man skickar för signaler. Därtill säljs de flesta nya teslor som tjänstebilar och flera av Sveriges största bolag har satt stopp för Tesla som tjänstebil.
Betydligt svårare att få den effekten på något som miljontals människor köper på slentrian på ICA.
Det är lite småkul att läsa vad de västa sektmedlemarna bortförklarar det hela med. Får Starbreeze och Fingerprintfeeling, vilken nostalgi!
Intressant att få överblick på tjänstebilsfördelningen, hur många företag vill förknippas med Tesla nu? De kommer gissningsvis från Tesla sänka priserna-samtidigt som kinabilarna kommer ännu mer-kommande prisrace nedåt?… Pendlar med ID3 och ler över det vid varje deklaration.
“fascisten, putinisten och rövhatten Elon Musk” Klockrent.
Kan lägga till kompis med sin narcissist broder Trump, båda sprutar ur sig av lögner och osanningar.
“fascisten, putinisten och rövhatten Elon Musk” Klockrent.
Kan lägga till kompis med sin narcissist broder Trump, båda sprutar ur sig av lögner och osanningar.
Leave Russia notifierar att KIA Corporation lämnat och nu är gröna.
Kan EV3/6/9 vara något?
https://cornucopia.se/2023/12/kia-ev9-enorm-tyst-draghast-och-landkryssare/
Bloggarn har iaf hängt med och provåkt.
Och provkört med
Jag ogillar Elon Musk, äger ingen elbil och har kortat Telsas aktie.
Dock är Teslas självkörning* enastående (i USA då förstås). Hade varit kul om vi kunde få något liknande här i Sverige och Europa. De europeiska tillverkarnas ansträngningar ger jag inte så mycket för. Förutom Mercedes kanske
*) Nej, fortfarande inte riktig självkörning. Men kul
Provat med dåliga kantlinjer, regn eller snö?
Då har jag hört att teslas självkörning INTE är “all tjat”
(I Sverige har man ju råd måla kantlinjerna som oftast var 10:e år på majoriteten av vägarna.)
https://x.com/e_acc24/status/1903049816357155308
Tesla FSD är helt annorlunda än tidigare Tesla assisted driving
Kolla denna helt galna videon från kina, när de låter FSD köra igenom ett Kinesiskt vägbygge. Deras vägbyggen följer inte precis svenska säkerhetsstandarder…
Inga väglinjer eller skyltar så långt ögat kan nå, men FSD fixar ändå allt (så bra man nu kan fixa den passagen…) Det finns även gott om filmer på Kineser som använder FSD för att köra igenom extremt trafikerade gränder och gågator fulla med fotgängare, moppar, elsparkar osv.
Det är en helt annan produkt än man kan använda i Sverige.
Jag brukar vara generellt kritisk till köpbojkotter eftersom de tenderar att knappt ha någon effekt eftersom det oftast bara är en liten andel av alla kunder agerar.
Det finns också en utbredd uppfattning om att det är viktigt att vårda ett varumärkes rykte eftersom ett dåligt sådant påverkar försäljningen. Det är ofta en fel uppfattning av samma anledning som ovan. Det är så få som bryr sig och köper det man känner igen.
Jag är generellt skeptisk till köpbojkotter eftersom de sällan har någon verklig effekt. Det är oftast bara en liten andel av kunderna som faktiskt agerar.
Det finns också en utbredd uppfattning om att ett varumärkes rykte är avgörande för försäljningen. Men även det är ofta en missuppfattning, av samma skäl. Väldigt få bryr sig och de flesta fortsätter att köpa det de känner igen.
Det finns också en ekonomisk teori som kallas disruptive innovation framtagen av en Clayton Cristensen. Kort går den ut på att enkla, billiga produkter som riktar in sig lågprissegmentet på en marknad långsamt äter sig uppåt, allt eftersom deras teknik blir bättre för att sedan ta över marknadsledarna.
Han själv hävdade för massa år sedan att Tesla inte kunde vinna på sikt med sin affärsmodell som riktade in sig på premiumsegmentet. Dels för att de andra premiummärkena skulle komma ikapp och att det var de koreanska och kinesiska tillverkarna som skulle bli maknadsledare.
Nu verkar det som om dessa tre delar ändå gått i uppfyllelse vid ett och samma tillfälle – Teslas kunder verkar faktiskt agera (det finns tydligen en gräns) på grund av det dåliga ryktet och att det nu också finns andra alternativ (billigare eller lika premium) som gör bytet möjligt.
Datorerna är ju ett exempel. Till att börja med arbetade de få som använde datorer vid stordatorer, sedan på 70-talet kom mikrodatorerna och idag arbetar alla vid en sådan. Förutom försäkringskassans personal kanske.
Och idag har vi alla en dator i handen, med kamera, som även går att sms:a och ringa med…
Nej, vi Fossilister har inte räckviddsångest. Åtminstone inte här i Halland. De end som har det är Norrlänningar och ideologiska motståndare till elbilar.
Men det går inte att förneka att business faser inte existerar för normala människor. När ID.4:or kommer runt hundralappen skall jag titta på det. Tråkigt att Zoe verkar lida av ett konstruktionsfel som gör att den skjuter motorer.
Men då är jag troligen pensionär och kan skratta åt saken. Förhoppningsvis kan jag då bosätta mig i ett varmt land med fungerande kollektivtrafik.
Läste jag inte på bloggen att det var som elbilstätast här i Norrland?
Jo. https://cornucopia.se/2020/12/elbilar-vanligare-pa-landet-vanligast-i/
Helt rimligt – de som kör längst har mest att vinna på att köra elbil. Så på landet och i Norrland har man relativt sett fler elbilar än i stan.
Du slipper också åka en timme tur och retur för att tanka bilen på närmaste mack, utan laddar den hemma istället.
Vad fick du för laddhastighet?
De tester jag sett så är den bara snabb 0-30% och går under 100kW runt 70%.
Ja, över 70% går den under 100 kW, stämmer nog rätt bra.
Var bara ner på 37% och där låg den lite över 100 minns jag. Tog inget foto dock. Vet inte hur bra fart den ger under 30% således. Får se om jag hinner med någon mer långfärd så jag kan testa. Tyckte det var lite halvkasst – Tesla låg väl som bäst i typ 30-50%, så lite ovant att man måste ner längre för att få upp farten.
Dock hann jag knappt fika och blogga innan det var fullt ändå. Mindre batteri än på Teslan.
Ja de tester jag sett så tappar den redan efter 30% så man behöver ner riktigt lågt för att få snabb laddning. Men med mindre batteri och bra effektivitet så spelar det nog inte så stor roll att man inte får de höga siffrorna.
Har man ett liv och är en normal person så är det sällan man behöver stressa över laddtid.
Gå på toa, ät nått, kolla Cornucopia. Så är man helt plötsligt över 80% SOC
Nu har jag iofs en av bilarna med extrem laddkurva så rullar jag in med förvärmt batteri är det knappt jag hinner på toa och köpa kaffe.
Undrar om det kan stämma med att det säljs lite Tesla åkte igenom ett nytt villa område i en liten ort i Uppland passerade 13 villor 4 Teslor står oftast 2 bilar utan för varje hus. Nybyggt villa område många barnfamiljer. Såg ingen vi med eldrift.
Det finns nästan 76 000 registrerande Teslor i Sverige så det är klart att man ofta ser dem i ffa storstädernas villaförorter. Poängen är här att just nu är nettotillströmningen av nya teslor till poolen av 76 000 väldigt låg. I april så registrerades 204 st nya teslor 12 st importerades också så totalt 216 fler teslor på vägarna. Från det får du dra av 127 st som exporterades och 11 som skrotades – nettot alltså 78 st fler teslor på vägarna i april i år. Det är nästan försumbart i sammanhanget och om det här fortsätter kommer Tesla inom några år vara ett nischmärke eftersom elbilsförsäljningen skjuter i höjden men för Tesla har den stagnerat och man tappar snabbt marknadsandelar.
Kan vara så att jag i min lite suddiga verklighetsuppfattning ser Tesla bilar över allt.
Kan hänga ihop med att jag i påskas vart inlurad bakom ratten på en ny modell Y
Tesla satsade rätt hårt på marknadsföring på custom car show på ELMIA.
Kultur chock att flytta från min lilla diesel Skoda -12 till en ny modell Y. Men lite snikit att inte ha några reglage . Bara en skärm.
Är det på ELMIA Custom Car Show som Tesla försöker jaga nya kunder? Andelen som inte vänt USA ryggen högre där?
Alternativet är ju att car.info har en konspiration för att klämma till Tesla.
För den som vill förstå vår samtid, https://www.youtube.com/watch?v=J8vH7WpctFA
Rolig!
Jag trodde alla fattar att lägger man bara upp en random länk kommer typ ingen klicka på den
“Rolig” som beskrivning borde tända alla alarm för att det kan vara allt från scam, till Schlager.
Det brukar inte vara farligt att klicka på Youtubelänkar. I värsta fall blir man rickrollad. I det här fallet var schageroron befogad. Fast det var värre än så …
Jag klickar inte på länkar utan beskrivning. Samma gäller alla mail jag får, “du måste kolla på det här”.
Samtidigt är det enkelt att luras med länkar. Här är till synes samma länk. (Ledtråd, den leder inte till Youtube).
https://www.youtube.com/watch?v=J8vH7WpctFA
Generellt gör jag likadant, med det kan modifieras av sammanhanget.
Nänä, sådär enkelt lurar du inte mig. 🙂
Utan att någonsin ha haft eller ens kört elbil tycker jag mig ändå ha fått med mig att räckvidd till 99%+ är ett ickeproblem. Det går alltid att hitta extremfall eller om man har specialbehov där elbilar inte uppfyller kraven/behoven såklart men för de allra flesta borde det finnas en elbil som skulle fungera idag om man bortser från ekonomi och laddmöjligheter hemma. Får dom nu ordning på laddinfrastrukturen utmed vägarna så man slipper krångliga abbonemang och appar för att inte drabbas av ockerpriser så ser jag inte mycket som talar emot elbilar på lite sikt när dom även blir mer överkomliga som begagnade.
Kunde vi nu bara få EU att tvinga kinesiska tillverkare att dela med sig av sin teknik på samma sätt som europeiska tillverkare en gång tvingats göra detsamma i Kina kanske vi tom kan rädda den europeiska bilindustrin efter att några tillverkare gått samman eller slagits ut.
Håller i stort sett med, men inte har någon tvingats att dela med sig av kunskap till Kina. Det är något företagen valt att göra för att få tillgång till billig arbetskraft.
Ville du sälja bilar i Kina så kunde du antingen betala flera hundra procent i till. Eller bygga dom lokalt. Byggde du dom lokalt så var du tvungen att bilda ett joint venture med en lokal tillverkare där den lokala tillverkaren skulle ha majoritetsägande. I praktiken var du alltså tvungen att dela med dig av know how och teknologi. Nu borde liknande regler tillämpas åt andra hållet.
Bevis varför elbilar inte funkar i praktiken:
https://www.smp.se/artikel/inbrottstjuvar-behovde-ladda-elbilen-da-ingrep-grannarna/
(viss ironi kan förekomma)
Jag är en som gärna kör 60 mil utan att stanna när man ändå kör, men kan lika gärna stanna och fika ett par gånger.
Ingen räckviddsångest alltså, men det är lite störande att laddapparna är så många och att start av laddaren strular rätt ofta pga. lite bristfällig information eller funktion eller ibland felaktig info. Det kan bli störande när ett fikastopp blir bort mot 60 minuter när laddningen inte ens tar halva den tiden.
Om vi åkte långt lite oftare skulle det säkert inte vara något problem för då skulle man ha den akutuella appen med aktuellt kort inlagt, man skulle inte uppfattas som en halvny kund som måste verifiera sin identitet eller liknabde och man skulle inte behöva läsa, förstå och följa halvdana instruktioner för man skulle veta hur laddarna och apparna funkar.
Jag har laddångest, inte räckviddsångest.
Jag kör nästan uteslutande Ionity på långresor. Förutom en gång så 2 av 6 laddare var trasiga i Docksta och jag fick flytta runt ett par gånger så har de funkat utmärkt. Och med abonnemanget dessutom billigt.
Men faktum är att även de gånger jag laddat på andra ställen så har det funkat felfritt. Det enda irriterande är prisskillnaderna, laddar man 50-60 kWh gör det skillnad om priset är 4,50 eller 7 kronor. Och att man behöver femtioelva appar för att få bästa pris på varje ställe.
För övrigt ger jag 5 plus för Woolpower i Östersund. Sveriges billigaste snabbladdare?
1:50 SEK till 8:66 SEK beroende på vems abonnemang. 1:65 SEK med E.On Drop-in.
Billigare än att ladda hemma skatter och elnät inräknat?
Kan man inte betalning med kreditkort på alla laddstationer? De som inte tar kort ligger långt efter bensinmackarna i kundvänlighet.
Inte på alla, nej. Men på allt fler.
Kollade Göteborg på Chargefinder. Av ett trettiotal supersnabbladdare verkar typ 70-80% ta kort numera.
Alla som installerats senaste året har haft det som krav och 1 jan 2027 måste alla, även gamla, laddare över 50 kW(?) erbjuda kortbetalning.
Eh…jag kör vidare med mina SAAB 9-3 BP…
Intresseklubben antecknar. Det här är en tråd om elbilar.
https://www.youtube.com/@Elbilsmagasinet Tipsar om Christoffer som kan allt om elbilar om du ska byta Tesla