Börsveckan ser ut att avslutas med positiva börser i de asiatiska tidszonerna. Trumps första kvartal innebar att USA:s BNP backade med -0.3% i kontrast mot en ökning på 2.4% under Bidens sista kvartal. Matprisstatistiken väntas fortsätta skena i april med ökningar upp till över 6% på ett år.En egen fundering är om USA-tullarna blir slutet för de så kallade Facebookproduktbolagen och alla kickstarters, som nästan uteslutande har sin tillverkning av sina produkter i Kina.

Stockholmsbörsen hade som bekant stängt igår och dollarn stärks till 9:71 SEK medan euron är stabil på 10:98 SEK. Stigande amerikanska räntor under gårdagen kan påverkat och samtliga löptider på ett år eller längre tog kliv på upp till 0.1 procentenheter. Guldpriset hittas på 1 014:- SEK per gram.
De amerikanska börserna steg fint igår med +0.63% för S&P-500 och +1.10% för NAsdaq 100. Bland FANANGST föll Spotify med -1.91% och Tesla med -0.58%, medan Facebook gick bäst på +4.23%.
Borta i de asiatiska tidszonerna ser det positivt ut under morgonen. ASX 200 +1.06%, Hang Seng +1.58%, KOSPI +0.19%, Nikkei 225 +1.16% och Straits Times +0.35%

Ekonomin backade i USA under Trumps första kvartal som president i stark kontrast mot Bidens sista kvartal. Amerikanska myndigheten Bea rapporterar att amerikansk BNP föll med -0.3% under första kvartalet mot +2.4% sista kvartalet 2025. Bidragande var ökad import och minskade statliga utgifter.
Trumpregimen hävdar förstås att hela kvartalets 90 dagar sänktes av de 21 första dagarna under Biden, och förmodligen kan detta vara bland de sista gångerna man får trovärdig ekonomisk statistik från USA. Det har redan hörts från Vita Huset att myndigheter som rapporterar för USA negativ statistik kan vänta sig omorganiseringar eller nedläggningar. Likt för Ryssland finns risk att lögnen blir grunden för den offentliga statistiken framöver.

Matpriserna väntas fortsätta öka och stiga med upp till 6.1% i årstakt nu i april skriver Dagens Nyheter. Sajten Matpriskollen rapporterar att påskprodukter steg 8.0% i årstakt där t ex ryss-Marabous påskhare steg med 50% på ett år.
Detta är dock inte officiella SCB-priser än så länge, och SCB använder kvalitetsjusteringar och substitution, t ex om påskharen stiger 50% i pris så köper man en panan istället, för den har inte stigit lika mycket i pris (substitution) och förmodligen så var påskharen dessutom i en finare förpackning i år och hade därför inte egentligen stigit 50% pga bättre kvalitet på produkten (kvalitetsjustering).
KPI låg dock på 0.5% i mars och Trading Economics prognos för svensk KPI-inflation i april är 0.3%. Någon sammanvägd konsensusprognos är inte publicerad än.

Frågan är om USA-tullarna kommer slå ut Facebookproduktbolagen, ni vet de där som har smarta designade prylar. Oftast amerikanska småföretagare, som ursprungligen dragit in pengar för den första produkten och tillverkningsserien via Kickstarter. De flesta tillverkar sina prylar i Kina, vilket för övrigt visar på att om man är beredd att betala så kan man få riktigt bra kvalitet från tillverkningsklustret Kina.
Många sådana här bolag sitter nu med stora skulder till amerikanska staten för tullar på den senaste leveransen av produkter från Kina, leveranser som beställdes innan Trumps tullar infördes. Financial Times nämner t ex plånboks- och EDC-bolaget Ridge om att amerikanska småföretagare nu riskerar konkurs pga att de inte har likvida medel att betala tullarna. VD:n för Ridge ska twittrat “[We] would love to bring manufacturing back to the US — please don’t let a million, small, rural businesses die.” Amerikanska banker verkar också ovilliga att ge krediter så de amerikanska småföretagen kan hämta ut sina senaste beställningar och betala tullarna.
Så kanske blir det stopp för alla dessa annonsörer hos Facebook. Eller ja, inte alla. De kinesiska företagens egna kopior blir förstås kvar. Ridge har nu fått typ ett tiotal kopior som på Facebook aggressivt marknadför sig som billigare och bättre. Inte för att de heller kan sälja till USA med tullarna, men de kan ta resten av världen.
Tar en titt på mina amerikanska designprodukter från amerikanska småbolag. Kanske inte är så illa ändå.
Ridge. Made in China.
Goruck GR2. Built in USA. Kostar iofs som en iPhone.
Bluffworks resebyxor. Made in Mauritius.
Apple iPhone, iPad, Macbook. Beats hörlurar. Made in China.
Nåja, Facebookreklamen fortsätter väl, men frågan kvarstår. Hur många kickstarters kommer inte gå omkull när de utlovat priser de inte längre kan hålla? Utan den amerikanska marknaden kommer nog många småföretag få problem att dra in pengarna. För egen del verkar de smarta produkterna försvunnit från Facebook (där mitt flöde väl är 70% reklam och jag sällan går in längre), undantaget tio olika Ridgekopior, och ersatts av annat.
Tyvärr verkar det finnas gott om annonsörer fortfarande, så Facebooks död får vi dessvärre inte se. Inte än. Ingen Internettjänst finns kvar för evigt och genom att primärt visa reklam håller Facebook också på att gräva sin egen grav.
101 kommentarer
Om de amerikanska börserna går upp även idag ser vi den längsta uppgångsfasen i index sedan november 2004.
Euro Stoxx 50 förväntas gå upp med 1% vid öppning.
Allt fokus under dagen blir på April US Jobs Report. Förväntningarna är enligt följande:
Nonfarm payrolls EST 138 k Prior 228 k
Unemployment 4.2% (4.2%)
Vore ju spektakulärt om det inte blir vinsthemtagningar så här på en fredag. Vem vet vad Trump får för feeling i helgen?
Lustigt nog är Trump väsentligt större i Sverige än i US så allt fokus i US är som vanligt på hårda data som idag är April Jobs Report som släpps klockan 14.30 svensk tid.
Faktiskt rätt lustigt
Trumpo och hans effekt på ekonomin berörs betydligt mer i media utanför USA än inrikes.
Det kanske ändras om ekonomin faktiskt påverkas för gemene amerikan. Men ska jag vara ärlig så tycker ju amerikanerna att de fått vad de röstat på.
och vi andra är arga för att de i te tycker som vi.
Men hey. Demokrati…
Statistiken var relativt stark så det ser ut att bli ännu en dag på plus i US.
I och med statistiken var relativt stark tickar de amerikansk räntorna upp.
Även Europeiska aktier går starkt och är nu upp för nionde dagen på raken.
Antalet upp dagar i rad
närmar sig sitt slut!
Längsta uppgångsfasen på 20 år:
https://www.cnbc.com/2025/05/01/stock-market-today-live-updates.html
Tror du har helt rätt när det gäller kickstarter. Kollar man på brädspel har de senaste åren varit en explosion i utgivningen där kickstarter och kinesisk tillverkning varit drivande. Brädspelsbranchen kommer nu att gå igenom ett blodbad där både små och stora förlag kommer att gå under. De som har upplagor under produktion i, eller på väg från Kina är de första som redan nu går under. För många andra är det bara en tidsfråga. Det går inte heller att flytta tillverkningen. Det finns helt enkelt inte den produktionskedjan av kvalitativt kartongtryck, detaljerade plastfigurer, träfigurer och sätta ihop det i en låda i USA. Det är inte heller så att den produktionskedjan flyttat från USA. Den produktionskedja av väldigt kvalitetsmedvetna och flexibla tillverkare som kan leverera lagom stora upplagor är något som uppstått i Kina. De amerikanska tillverkare som finns är inte intresserade av de upplagor som de mer smala brädspelen behöver.
Lustigt nog verkar det däremot finnas en del produktion i Europa.
Intressant. Ja, har funderat på volymerna på de där spelen. Kina kan som sagt det där med produktion. Det handlar inte om att göra muttrar längre, utan det är mycket avancerat.
Tittar man på hifi-branschen kostar en vara i princip det dubbla om den är gjord i UK istället för i Kina.
Då pratar jag om klassiska engelska namn som har tillverkning i både UK och Kina.
Kollar mina Audio Pro. Made in PRC (Kina).
Ja, det är helt omöjligt att nå ut till massmarknaden med hifi gjord i UK (gäller även Sverige).
De varor som är gjord i UK är en nischmarknad för de med stor plånbok och som vill ha en vara som är gjord i hemlandet.
Vissa tillverkare låter Kina göra delar av grejorna men sätter ihop själva och tar förmodligen rätt mycket mer för prylen då den ju är made in (annat land)
Elektronikkomponenter är billigare i Kina än i EU/USA. En trimpot som kostar 9 kr i Sverige kostar under en krona i Kina, trots att de är likvärdiga, kanske tom samma exakt komponent, men med annat varumärke. Har använt flera tusen utan problem.
Vill man vara lite äventyrlig så köper man halvledare från Kina för 10-80% av vad de kostar i EU/USA, men med tanke på vad en endaste reklamation kostar så bör man vara väldigt försiktig, veta vad man gör. Kan kanske vara så att en kines i Kina kan köpa bra halvledare till priser som vi bara kan drömma om.
Är lite fascinerande (på samma sätt som att alla katastrofer är) att se hur hobbyspel som inte brukar drabbas speciellt hårt av konjunkturens upp och nedgångar nu börjar slås ut. Läser man lite på branschsidor och specialforum så verkar det som att även en del europeiska och asiatiska förlag kommer att börja undvika den amerikanska marknaden.
En liten bransch förvisso, men tragiskt för alla dom som lyckats bygga upp en verksamhet och födkrok på sin kreativitet. Tänker man sen på att det antagligen pågår exakt samma sak i väldigt många små specialistbranscher…
När jag undersökte detta i syfte att ge ut brädspel för några år sedan hittade vi bara ett fåtal företag i Europa som erbjöd tjänster värda namnet. Dessa byggde tyvärr på upplagor i tusental för att det skulle landa i resonliga konsumentpriser. Tämligen stor investering för hobbyister med andra ord att begränsa sig till Europa. Kina var mycket billigare, men där behövdes också väldigt mycket mer resurser, kontroller och krav för att det skulle motsvara vad man önskade sig. Billigare och mindre upplagor var uppsidan. Sedan att det skulle ta 4 månader att få provtryck hemskickat via containerfartyg fick man bara tugga i sig. Produktionskedjan till Kina vara med andra ord lång i både handlingar, komplexitet och leveranstider.
Europa lever på Tysklands brädspelsmarknad. Deras konkurrenter ligger i Baltikum och är billigare pga lägre levnadsomkostnader och löneläge. Kvalitén är likvärdig. Att producera spelen i Kina kostar mindre än hälften så mycket, men det ovan tillkommer.
Intressant att höra från någon som själv varit inblandad.
Många verkar tro att spel i USA kommer att tvingas bli enklare med färre komponenter, och än dyrare trots det.
En sak är säker. Billigare blir det inte. Ju mer ett spel avviker från ”standard”, desto dyrare är varje enskild komponent i spelet. Slår hårdast på förpackning, spelbräden och kort, minst på plast- och trä-bitar. Det sistnämnda kostade ingenting i jämförelse om man köpte standard off the shelf.
Glöm inte att deklarera idag, sista dagen!
Tack. Så väldigt ointressant att jag antagligen glömt 🙂
Jag har redan deklarerat OCH fått tillbaka min återbäring!
Fick du någon ränta på pengarna du lånade ut?
Jag behöver en ny dator, gärna en MacBook. Min dator är 11 år med windows10. Ska jag köpa nu eller vänta? Risken är att Apple smetar ut tullarna på länder utanför USA. Möjligheten är att Apple behöver sälja mer utanför USA.
Det var någon spelkonsoltillverkare som höjde priset i hela världen, inte bara i USA. Så med statistiken n=1 så ska du köpa nu.
Med tanke på att vi ska bojkotta USA-varor så kanske inte en Mac ska ligga högst på önskelistan dock?
Chansen att priset på Apples prylar ska går ner i pris taxerar jag till noll. Historiskt har de alltid höjt priserna.
Vad jag känner till går det inte att köra macOS på tex Asus så det är inte mycket till val.
Windows är ju helt värdelöst och den enda anledningen till att massan fortfarande kör skräpet är att det är förinstallerat på i princip alla pc undantaget Chromebox.
Var inte så säker :). Jag här MacOS Seqouia på min Microsoft Surface laptop 3. Allt fungerar precis som på en riktig mac.
Har du tid och lust så är det bara att prova! Behöver du hjälp att komma igång så PM:a mig.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=opencore+asus+laptop
För den som vill bojkotta Apple för att de är amerikanska så är väl ändå inte bättre att köpa något från Microsoft?
Dock tror jag att det är väldigt svårt att undvika USA-baserade företag om man vill ha en dator. Det skulle vara något ARM-baserat i så fall.
Tack för infon.
Är van att köra Linux (vilket är väldigt enkelt att installera).
Hör av mig om jag testar macOS och får bekymmer.
Vet inte om det spelar så stor roll. Alla märken verkar ha kopplingar till USA på något sätt. Däremot tänker jag inte resa till USA för att se NFL/NHL så länge dumskallen är kvar. Funderar på NHL i Canada.
+1
Heder åt superstjärnan Jalen Hurts som vägrade träffa Trump, när Trump bjöd in Super Bowl segrarna.
Det var först nintendo som presenterade en dyr konsoll.
Sen har Sony höjt priset på sin “gamla” och nu gör microsoft samma sak.
Så det är typ alla konsoller som kostar mer nu.
Men dom höll väl ut länge ändå med tanke på inflationen. Tullarna är väl det som tryckte dom över kanten nu
Nintendo switch med sina höga priser på konsolen och sina spel presenterades före tullkriget med Kina satt igång så hur det började har inget med det att göra.
Nintendo med sina exclusives är välkända på spelmarknaden för att mjölka sina kunder för allt de kan. Till exempel brukar spel på PC gå på rea efter ett år eller två, samtidigt tar Nintendo fullpris för 8 år gamla spel.
Västerländska AAA spelföretag har i flera år propagerat för högre priser på sina produkter, trots att du får mindre vad du betalar för då mycket av spelen undanhålls till DLC som du får betala extra för.
Att höja priserna är ingen silverkula som kommer lösa deras huvudproblem heller, att asien i överlag producerar populärare spel än dem nu så massa av försäljningen försvinner dit.
I det här fallet handlade det inte om bojkotten utan om postarens önskan att slippa Microsoft. Vilket är fullt möjligt med en Intel-baserad laptop.
Av Intels 24 “fabs” ligger 16 i USA.
Kan varm rekommendera senaste generationen av MacBook Air, speciellt om du köper till maximalt med minne. Riktiga undermaskiner som lätt ersatte min tidigare pro. Saknar i princip bara en usb-c på höger sida. En 16 tums version hade också varit nice.
Köp när du behöver den. Mac mini är fantastiskt prisvärd, likaså en MacBook Air. Om du inte klipper videos, vill köra LLM och liknande på burken räcker instegsmodellerna för 99% av vad normalt folk gör på sina datorer. 16GB minne är standard numer. Enda som kan höjas ett steg är diskplats, till åtminstone 512GB. Extra disk över det är billigast att ordna med extern USB-disk.
Min MacBook Pro 14 tum M1 från 2021 tuggar vidare och jag har inte tänkt tanken att byta den, då den prestandamässigt är helt felfri. Kör som sagt inte 3D-spel eller LLM.
Ja, du har en M1-processor. Finns ingen anledning att uppgradera från en sådan pangdator om behovet inte ändrats och kräver det. Instegsmodellerna idag är dessutom mer kraftfulla än den du (och jag) har. Vardagsanvändning och skriva romaner fungerar alldeles utmärkt på den billigaste MacBook Air.
LLM:er funkar utmärkt på M1, om du har tillräckligt med minne kan du köra lokalt och utan nät en del som är hyfsat bra och de blir bara bättre och bättre. För surf och ordbehandling kommer den gå väldigt länge, möjligtvis begränsat av hur länge Apple erbjuder säkerhetsuppdateringar på operativsystemsversioner som stöds på hårdvaran.
Har en ipad pro som primärdatan utöver den stationära….
Frågan är verkligen varför man ska uppgradera.
Känns som företag behöver byta var tredje år främst pga batteriprestanda på bärbara. Alternativt att det egentligen borde vara dags blåsa om installationen
Det främsta skälet till att byta hårdvara torde vara att det inte längre går att uppdatera mjukvaran. Jag har en MacBook Air 11″ från 2012 som jag använder som uteplatssoffdator. Den kör Catalina och duger utmärkt att slösurfa med i trägården, men jag skulle nog inte vilja använda den i någon annans nät än mitt eget.
Ang 70% reklam på Facebook – räcker det verkligen med 70%, det känns som ännu mer!
Hittade dock en väl gömd knapp som hette “flöde”, klickar man på den så får man fram gamla goda flödet med vad ens vänner åt till lunch och bilder på grannens katt. Som det skall vara!
Ang konkande bolag – om tarifferna betyder att vi får se slutet på alla jämrans dropshippingföretag som fejkar att de är riktiga företag med riktigt lager, så ska jag personligen ge Trump ett diplom (han får printa ut det själv dock).
Ridge och alla andra får lära sig tillverka där man säljer. Så kommer det bli för alla företag. Eventuellt kan man tillverka i Kina för att sälja i Europa. Frågan är dock vem som vill investera i tillverkning i USA, det är rätt stora pengar att sätta upp tillverkning.
Vad gäller matpriserna är det tråkigt men vi har nog inte sett slutet än.
Det är en sak att flytta tillverkningen. Det är en annan att man ligger ute med likviditet för varor som man nu inte har likviditet att kunna ta emot och därmed få in pengarna man räknat med för den leveransen.
Samt att ska man investera i att flytta tillverkningen, bygga upp lämpliga lokaler, anställa personal, köpa in tillverkningsutrustning, mm mm så är det bra om man vet längre fram än till dagen efter hur förutsättningarna ser ut.
Ja, ska dessa kickstarters investera i egen produktion blir det inte mycket kickstarts. De fungerar för de har ingen investeringskostnad utöver första produktionsbeställningen, som finansieras via Kickstarter. Bygga egen fabrik, då snackar vi hundratals miljoner som ska upp.
Jag tänkte mer på någorlunda etablerade aktörer. Men visst, ska man ta in pengar för att sätta upp en helt ny tillverkningsinfrastruktur så lär det ju inte vara några 10-20-50-100 dollar per vara för uppstarten! Då får man nog lägga till åtminstone en nolla på beloppet även om det handlar om att det köps in några gamla bord och symaskiner eller vad som nu kan vara aktuellt.
Det var länge sedan Kina enbart gjorde skräp. Numera har vi gett bort all tillverkningskunskap i utbyte mot billig arbetskraft så Kina slår oss på fingrarna i det mesta, inklusive spridandet av sitt styrelseskick. Många företag som effektivt sålt ut demokrati för vinster i sina företag.
Det fungerade i den eviga fredens epok där allting var rosenrött. Nu har vi en lång vandring i mörker innan gryningen börjar skymta, ungefär som Tyskland fick genomlida under 1940- och 1950-talen innan välståndet kom tillbaka.
Det blir vissa som blir obehövliga i detta system och andra nya som blir behövda men det finns inget alternativ eftersom vårt nuvarande system som bygger på obegränsad kreditexpansion har kommit till vägs ände.
Så varför fortsätter matpriserna att stiga?
Konstgödsel görs i Ryssland. Och tullar gör att alla insatsvaror blir dyrare. Plus att det är jobbigare att skicka spannmål från Ukraina, kom ihåg att Ukraina är en stor exportör. Den nuvarande situationen gör att allting blir jobbigare. Båtar måste segla runt Godahoppsudden i stället för att segla i Röda Havet pga attackerna. Allting blir jobbigt, dyrt och oförutsägbart.
Men stämmer verkligen det?
Säg världsmarknadspriset på vete har sjunkit med 20% sen 2022 samt för havre så har priserna sjunkit med 50% sen 2022 men ändå så ökar priserna på affären…
Förklaringen med att priserna på insatsvaror ökar känns fel då bevisligen så har världsmarknadsprisena på de flesta varor minskat.
(Sen är det en annan sak på kaffe och kakao men att använda dessa avvikelser för att motivera prisökningarna på allt är bara fel)
Apropå ingenting så sprang jag på en ETF som investerar i icke-USA primärt-Europa försvarsindustri. Den verkar vara alldeles ny och det här är inte ett investeringsråd på något sätt, men jag kan tänka mig att många här på bloggen kan vara nyfikna på den.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/2025933/hanetf-future-of-european-defence-ucits-etf
“The investment objective of the Sub-Fund is to track the price and the performance, before fees and expenses, of an index that provides exposure to the performance of companies in the defence (including cyber defence) industry excluding the USA and focussed on Europe.”
Det finns en till som ser ut på liknande sätt. WisdomTree Europe Defence ETF, med denna exponering:
Rheinmetall AG
13,86%
BAE Systems PLC
12,81%
L
Leonardo S.p.A.
12,39%
T
Thales
12,32%
SAAB B
8,27%
Rolls-Royce Holdings PLC
6,89%
Safran SA
6,80%
Airbus SE
6,48%
Kongsberg Gruppen
5,52%
Hensoldt AG
2,81%
D
Dassault Aviation
2,49%
RENK Group AG
1,79%
Babcock International Group PLC
1,62%
Melrose Industries Plc.
1,45%
QinetiQ Group PLC
0,95%
F
Fincantieri Spa Common Stock
0,83%
I
Indra Sistemas SA
0,56%
Chemring Group PLC
0,46%
S
Serco Group PLC
0,46%
MilDef Group
0,46%
INVISIO
0,34%
C
Cohort
0,26%
Kitron
0,10%
S
Senior PLC
Det finns en till som ser ut på liknande sätt. WisdomTree Europe Defence ETF, med denna exponering:
Rheinmetall AG
13,86%
BAE Systems PLC
12,81%
L
Leonardo S.p.A.
12,39%
T
Thales
12,32%
SAAB B
8,27%
Rolls-Royce Holdings PLC
6,89%
Safran SA
6,80%
Airbus SE
6,48%
Kongsberg Gruppen
5,52%
Hensoldt AG
2,81%
D
Dassault Aviation
2,49%
RENK Group AG
1,79%
Babcock International Group PLC
1,62%
Melrose Industries Plc.
1,45%
QinetiQ Group PLC
0,95%
F
Fincantieri Spa Common Stock
0,83%
I
Indra Sistemas SA
0,56%
Chemring Group PLC
0,46%
S
Serco Group PLC
0,46%
MilDef Group
0,46%
INVISIO
0,34%
C
Cohort
0,26%
Kitron
0,10%
S
Senior PLC
Frågan är naturligtvis hur mycket som redan är inprisat i den underliggande portföljen.
Självklart, men det gäller alla investeringar.
Det är bara boomers som befinner sig på FaceBook. Den plattformen är död sedan länge. Ska bli kul att se hur stora böter de kommer få när deras “Betala för att slippa reklam” också underkänns från Dataskyddsförordningen. Det blev nätta 200 miljoner EUR i böter för hur den bröt mot DMA. Alla sådana här fall staplas på varandra och en sak är säker, de har inte spelat enligt regelboken. FaceBook är varför vi nu har tredje regelverket om hur data får överföras mellan EU och USA.
Ja, 200 miljoner EUR i böter är verkligen nätt då börsvärdet är 1.4 T USD.
Sen blir det ju tjatigt om hur död deras plattformer är när de säljer reklam som aldrig förr.
Personligen tål jag inte Meta men deras business går bättre än någonsin.
Ja, några hundra miljoner euro åt gången är en knappt märkbar kostnad för att göra affärer i EU för Meta. Och även om tillflödet av nya användare är begränsat så fortsätter många som använder deras produkter att använda deras produkter. Inte minst t.ex. Messenger, Whatsapp och kanske Instagram som folk inte ens fattar att de är från samma företag som Facebook; men också Facebook. Smart marknadsföring där, det får man i alla fall ge dem.
EU var snälla i sin första dom. Den vart påverkad av Skithusets “diplomati”. Högsta straffnivån är kännbar även för Meta och fördelen här är att alla olika mål kan få högsta straffnivån om 4% av global omsättning var för sig. Adderas detta upp känns det även hos dem.
Som Grävlingen skriver, Meta är mycket mer än FaceBook. Tål inte heller FaceBook eller Meta. Det är ju enbart reklam och ingenting annat. Har lyckligtvis fått min närmaste krets att sluta kommunicera och minska informationsdelningen på deras produkter. Nu ska Meta börja använda all publik information på FaceBook till AI-träning. Dvs det som en gång lagts ut publikt där kommer aldrig försvinna igen.
Apropå böter. TikTok har lagrat användardata från EU-användare i Kina. Bang. 530 miljoner EUR i böter. Kul att EU så smått börjar följa sin egen lagstiftning.
Peter Navarro, finansiell rådgivare till Trump, säger att krympande ekonomi är goda nyheter.
https://www.newsweek.com/peter-navarro-says-shrinking-us-economy-good-news-2066179
Det var ju så typiskt att algoritmerna initialt handlade ner den amerikanska börsen när siffrorna kablades ut.
Sen när rapporten presenterades i sin helhet vände börsen upp.
Navarro må vara jobbig men det var faktiskt så att siffrorna som presenterades hade sina förklaringar.
Det var positioner i allt ifrån guld till lageruppbyggnader som gjorde rapporten svårläst för de som inte orkade läsa mer än rubriken.
Så man kan säga att Main Street och algoritmerna hade något gemensamt. De läste översta raden och inget mer.
“Despite this overall decline, domestic investment saw a significant increase, with business fixed investment rising by 9.8 percent. This rise in domestic investment indicates that businesses are channeling resources into capital expenditures, potentially leading to increased productivity and job creation in the long term.”
Låter iofs bra.
Japp, justerar man och drar bort all negativ påverkan på ekonomin så går det lysande, typ. Ron Vara är en man att lita på!
Är denne Navarro en hemlig förespråkare för Degrowth?!
Peter Navarro är du i hela huvudet…
Och så korrigerar jag du till dum då…
Nu anländer de sista containerfartygen med kinesiska varor utan Trumptullar till USA. Från och med nästa vecka blir det betydligt färre fartyg och betydligt dyrare varor. Det ska bli intressant att se hur det tas emot av befolkningen och hur Trumpregimen framställer det som något positivt.
“Inga fyrverkerier på den 4 juli är bra för husdjuren som har känslig hörsel” kanske blir den nya diskussionspunkten efter “They’re eating the cats, they’re eating the dogs”.
På Reddit har det snurrat en hel uppsjö olika bilder från diverse livsmedelsbutiker (som säljer allt), där hyllorna gapar tomma eller fyllts upp med vattenflaskor. Det såg inte konstigt ut vid första anblick, men när jag läste skyltarna för respektive hylla gick det upp för mig. Hyllorna som tid i gångarna för “Bageri”, “Babyprodukter” och “Pasta & Ris” innehöll enbart vattenflaskor. Dvs det här med tomma butikshyllor är redan en grej där borta.
Var inte tomma hyllor en paradgren i Sovjetunionen?
Vilket bra föredöme det visade sig vara.. Hoppas för allt i världen vi inte kommer dit.
Port of Seattle är ganska tunt redan. Det var rejäl import innan tullcirkusen började men inte på allt vilket kommer att ge en hel del följdeffekter. Det pratas om att förpackningsplast för matvaror förväntas vara i princip slut i början av juni. Skall till USA om några veckor, får väl se om det blir enkelbiljett till El Salvador med ny frisyr och gratis majsgröt livet ut.
Man kan ju tänka sig att annonsörer borde ha det tufft med sjunkande BNP, orosmoln ifrån FED och tullkrig. Men intressant nog verkar de vara gjorda av sten.
Så sant, både läsande och skrivande på ansiktsboken och tittande på du tuben minskar iom ökande mängd reklam.
Båda har nu störande mycket reklam och 70% är nog ingen överdrift.
Facebook använder jag inte, och Youtubes reklam filtrerar min annonsblockerare bort (jag minns inte vad den heter).
Iofs så har flera Youtubare börjat läsa upp reklamen själva istället för att klippa in ett reklaminslag. Det klarar inte reklamfiltret. Än. Fenomenet är dock inte så stort. Än.
“Iofs så har flera Youtubare börjat läsa upp reklamen själva istället för att klippa in ett reklaminslag. Det klarar inte reklamfiltret. Än. Fenomenet är dock inte så stort. Än.”
Beror tydligen på vad man tittar på: I det jag ser är det redan rejält stort.
Nu har jag inte läst alla på bloggen denna veckan om T*sla men lite som det summerats tidigare:
https://omni.se/teslas-forsaljning-i-sverige-rasar-det-ar-ren-katastrof/a/nyjkeL
“Teslas försäljning rasar i Sverige – nyregistreringar minskade med över 80 procent i april jämfört med samma månad i fjol, trots att bilmarknaden som helhet ökade. Det noterar DN.
Tjänstebilsexperten Ronny Svensson betonar att det ser riktigt illa ut för elbilstillverkaren.
– Vi pratar inte om ras. Det är ren katastrof, säger han.”
Teslas störtdykning: 80 procent
20 min
Nora Fernstedt
DELA
Teslas försäljning sjönk kraftigt i hela Europa i april, skriver Reuters.
I Sverige minskade försäljningen med 80,7 procent till den lägsta nivån sedan oktober 2022.
Även i Nederländerna ser man ett kraftigt tapp med 73,8 procent, skriver nyhetsbyrån.
I Danmark och Frankrike har försäljningen rasat med 67,2 respektive 59,4 procent.
(Aftonbladet)
Mycket cope bland Musk fanbois nu. Beror fortfarande på nya modellen, fast den är släppt och tydligen beror även raset för M3 på nya modellen, fast den släpptes redan i höstas osv.
Tesla Fanbois verkar vara som tågföretagen
För torrt på spåren (Sthlm förra veckan)
Löv på spåren
Hala spår
Is på såren
För mycket spår på spåren (solkurvor)
Folk på spåren
Tåg på spåren
Så att man undrar om inte tågen skulle gå bättre utan spår….. På däck till exempel 😉
Det går att se hela. Men om man inte orkar med skramlet så snabbspola till 2:30
https://www.youtube.com/watch?v=DQm2q2KbJL8
neil young and the chrome hearts – Lets Roll Again (Official Music Video)
Sjunger Bob Dylan om Trump i Jokerman ?
‘Freedom just around the corner for you, but with truth so far off, what good will it do’
https://www.youtube.com/watch?v=1XSvsFgvWr0
Melodin är ju nästan rakt av snodd från Woodie Guthries “This Is Your Land”.
https://www.youtube.com/watch?v=RwrzWJy04LY
This Land is Your Land – Woody Guthrie
Du har rätt. Dessutom förstör han den med sitt skrammel.
Om han kan få fler att lyssna på Woody Guthrie med sitt skrammel så får han ut sitt budskap även den vägen 🙂
Det är väldigt roligt att han fortfarande är så aktiv som han är.
En annan legend, Willie Nelson släppte precis ännu ett album och han är 92 år…
Willies yngste son Micah spelar med NY i Chrome Hearts.
Lars:
“Vore ju spektakulärt om det inte blir vinsthemtagningar så här på en fredag. Vem vet vad Trump får för feeling i helgen?”
Verkligheten:
Nasdaq upp 1,51%. På en fredag. Så fel i börsspekulationen igen. Vad var det den här gången? En jobbrapport som var positiv?
S&P 500 har nu sin bästa “winning streak” sedan 2004 och nya handelsavtal som är på väg att komma på plats. Ser ut som det här börsåret kan sluta bra.
Ja, och? Är det inte spektakulärt med den längsta uppgången sedan 2004, eller vad menar du var fel?
Konjunkturmodellen säger att man ska ligga kvar i aktiemarknaden, så inget har ändrats.
Väldigt få som valutasäkrar sina utländska innehav vilket innebär att de flesta ligger back redan innan skatt på ISK.
USD har tappat 12.4% mot SEK så då är det svårt att ha plus på kontot för dumb money.
Dumb money är väl de som inte tittar på valutor utan bara på börsindex. I svenska kronor är USA-börserna fortfarande ner rejält.
Väldigt få som valutasäkrar sina utländska innehav vilket innebär att de flesta ligger back redan innan skatt på ISK.
USD har tappat 12.4% mot SEK så då är det svårt att ha plus på kontot för dumb money.
Det du kallar “dumb money” har haft en fantastisk resa väldigt länge: S&P 500 upp, USD upp fram tills nu. Makrokungar som Julian Brigden är en av mina favoriter men när man lyssnar på honom bör man ha den stora mängden regelstyrt passivt US-bundet kapital i bakhuvudet för att inse hur mycket tröghet som motverkar den påbörjade rotationen.
Erkänner att jag är fruktansvärt trött på dumb money som i princip har sett till att Musk och Zuckerberg numera är på topp.
Jag får väl sätta mitt hopp till ett nytt Lehman så att galenskapen vädras ur.
Trumpgänget verkar sikta på en dixie på 80. Det kommer i så fall att vädra ut en hel del passivt förvaltat utländskt kapital men det inhemska ligger i stort sett kvar även om det kanske över en period på något eller några år långsamt svänger mot andra delar av S&P 500.
60% av S&P 500 ägs av passivt kapital. De måste köpa kontinuerligt (88 miljarder USD per kvartal) och balansen i portföljen ändras ytterst långsamt. Går S&P 500 upp är det ett självspelande piano.
Det krävs alltså ihållande nedgång över lång tid innan passivt kapital också börjar sälja. Många amerikanska indexfonder kan enligt egna regler inte äga särskilt mycket utländskt utan de fortsätter att plöja ner miljard efter miljard USD på S&P 500.
Vi har sett ett visst utflöde av utländskt passivt kapital men det är antagligen snarare mer kopplat till att att DXY har gått från 110 till 100 YTD än att en intresserad kund utanför USA (som många läsare) loggat in och valt bort US-index tunga fonder (t.ex. valt bort “Global” som är 70% US).
Fascinerande att en gubbe som fyller 80 år fortfarande provocerar vissa med sitt skrammel.
Han är verkligen kung, sen att vissa inte förstår är en del av charmen.
King of Grunge 🙂
“Young’s political outspokenness and social awareness influenced artists such as Blind Melon, Phish, Pearl Jam, and Nirvana. Young is referred to as the “godfather of grunge” for his influence on Kurt Cobain and Eddie Vedder and the grunge movement. Vedder inducted Young into the Rock and Roll Hall of Fame in 1995.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Young