Flera ryska militära mål på ockuperade Krym har bombats, liksom en rysk satellit- och cyberbas i ryska Stavropol Kraj tillhörande militära underrättelsetjänsten GRU. Ukraina har slagit ut 83 000 ryska mål med drönare i april. Ryssland tog svåra förluster i striderna igår.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ukraina har bombat flera mål på ockuperade Krym och Ukrinform rapporterar om explosioner från flygbasen vid Katja där något uppenbarligen träffats och brinner fint på denna film. Dussintals explosioner ska hörts över den ockuperade halvön inklusive huvudstaden Simferopol. På denna film låter det även som reamotorer, vilket talar för kvalficierade kryssningsrobotar och inte bara drönarrobotar. Explosioner från ockuperade hamnstaden Sevastopol.
Här nämns explosioner i flygbaserna Belbek, Katja, Novofedorivka och Hvardijske tillsammans med en film på något som brinner.
Ukrainska drönarrobotar träffade även ryska militära underrättelsetjänsten GRU:s satellit och cyberbas i Stavropol Kraj skriver WarTranslated. Denna film visar en drönarrobot på väg mot målet och enda ryska luftvärnet verkar vara finkalibrig eld och man hör explosionen från en träff. En annan film.
Som bekant ska Ukraina tillverka tusentals långräckviddiga drönarrobotar och robotar i år.

Ukrainas ÖB Syrskij uppger att Ukraina slog ut 83 000 ryska mål med drönare i april skriver Kyiv Independent. Man har höjt effektiviteten och andelen träffar med 5%. Målen inkluderar ryska soldater och handlar inte bara om utrustning.
Ryssland tog svåra förluster igår utifrån Ukrainas generalstabs siffror. Ryssarna förlorade svåra 1 110 man, normala nio stridsvagnar, låga fem pansarskytte- och motorskyttefordon, mycket svåra 50 haubitsar, svåra fyra tunga luftvärnssystem (kanske de som HUR publicerade filmer på igår) och mycket svåra 132 transportfordon.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
10:42 Angående den allt långsammare framryckningen för Ryssland så rapporterar CNN att enligt sina källor inom amerikansk underrättelsetjänst kan Putins mål ha ändrats. Istället för att ta hela de regioner som Ryssland illegalt utropat till sina fokuserar man nu på att konsolidera det man redan intagit. Detta för att spela med i USA:s försök att medla, men det är alltså kortsiktigt. Långsiktigt kvarstår målen att krossa Ukraina.
10:44 I en spionrättegång mot en ukrainsk förrädare, som greps för spionage mot det ukrainska robotprogrammet sommaren 2022, framgår det att de ukrainska ballistiska robotarna som då var under utveckling göras i en version som var 900 mm i diameter med 500 km räckvidd och en klenare exportversion med 600 mm diameter och 280 km räckvidd. Ukraina ska avfyrat en av dessa robotar i augusti 2024 och det bedöms vara en utveckling av Hrim-2, men inga övriga detaljer framgår.
500 km i räckvidd på en ballistisk robot skulle för övrigt göra att man kan nå Moskva om man kör eldenheten tillräckligt nära gränsen mot ryska Brjansk Oblast. Apropå segerdagsparaden, vars militära fordon förstås är legitima mål där på Röda Torget framför livesändningen.

11:10 Beefeater har en artikel om hur ryska oligarker och miljonärer gömmer sig på franska Rivieran eller framför allt i Monaco, men också på platser som Cannes, Saint Tropez eller Antibes. En tidigare åklagare i Nice säger:
“This region is all about other people’s money, it was peasants’ land before rich tourists settled here. The area has been poisoned by corruption at all levels. Everyone knows that money has no smell, so as long as the Russians have the wisdom to remain discreet, they have nothing to fear from the Riviera.”

13:37 Expressen har begått journalistik, kartlagt och intervjuat den ryska femtekolonnen i Sverige som åker runt och viftar med ryska flaggor på den sovjetiska segerdagen 9:e maj, en dag som kulturellt approprierats av Ryssland trots att majoriteten av förlusterna på östfronten under andra världskriget inte var ryssar och det mesta av striderna utspelade sig i Belarus och Ukraina. Bland personerna som ställt upp på intervjuer inkluderas en tidigare framträdande svensk högerextremist, olika ryska putinister, putinhyllare och personer som varit i Ryssland och fått militär utbildning på läger.
Ett antal profiler har ställt upp på intervju eller konfronterats av Expressen för att få en lång rad av egna artiklar, med citat som “vad är det för fel att vara prorysk”, “jag önskar att Sverige hade en politiker som Putin”, “allt ont skylls på ryssar”. En av personerna har en chefsposition på svenska biståndsmyndigheten Sidas enhet för digitalisering och säkerhet.
Man får förstås se det som positivt att genom att åka runt i egna bilar så är det likt Expressen gjort lätt att kartlägga deras identiteter inför den dag Sverige är i öppet krig med Ryssland. Man får utgå från att även svenska myndigheter kartlagt säkerhetshoten och att detta åtminstone tas i beaktande vid eventuell säkerhetsklassning för myndighetsjobb eller jobb hos skyddsvärda verksamheter.

13:57 I april har 533 byggnader skadats av Rysslands terrorbombningar mot Charkiv. 10 533 fönster har krossats, 147 tak har förstörts. De totala krigsskadorna på Ukrainas näst största stad bedöms till över 100 miljarder svenska kronor.
14:00 Tyska författningsskyddet klassar AfD, som fascisten Elon Musk öppet stöder, som en högerextremistisk organisation. Det ger myndigheterna ökade befogenheter att övervaka organisationen, inklusive via avlyssning och infiltration, och anses också vara ett steg mot att förbjuda den. Åtta medlemmar greps i november för att ha bildat en terroristgrupp i tyska delstaten Sachsen och en tidigare medlem har varit häktad och under utredning i två år för att ha planerat en statskupp.

14:32 USA ger uppförsöken att medla mellan Ryssland och Ukraina uppger brittiska The Standard baserat på uttalanden från amerikanska UD. Talespersonen för det amerikanska utrikesdepartementet säger:
“We will continue to help, but we will no longer fly around the world as mediators in meetings. Now it is up to the two sides, the time has come when they must present and develop concrete ideas on how to end this conflict. It will be up to them.”
USA fick sitt mineralavtal och är nu inte längre intresserade av de där fred inom 24 timmar.
14:50 En rysk soldat springer ut och hämtar en FPV-drönare som inte exploderat. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen?
18:44 Ukraina spränger en bro längs en rysk försörjningsled mha en drönare, men det måste med tanke på explosionens storlek handlat om något annat än drönaren, för det där är många kilo sprängämne. Ukraina visar dock inte vad det är som orsakar explosionen.
18:46 Eldledningsdrönarfilm på amerikanska GBU-62 glidbomber fällda från en ukrainsk Su-27 mot en rysk ledningsplats. Blev väl inte så mycket kvar efteråt. Attackflyg förblir den tyngsta leverantören av pang mot fienden än idag, tyngre än ballistiska robotar eller kryssningsrobotar. GBU-62 eller JDAM-ER som den också kan kallas ska ligga runt 900 kg.
18:52 Film på ukrainsk fiberoptisk drönare som tar sig in i en rysk logistikbas och spränger en lastbil, varpå även en del sekundära explosioner verkar inträffa. Ska skett 30:e april.

19:06 Påminner om Repowers välgörenhetsmiddag den 15/5 på Vasamuseumet i Stockholm. 271 personer ska köpt biljett och det finns fortfarande 100 platser kvar. Mat från ukrainsk kock, trevlig underhållning och likasinnade utlovas. Ukrainska viner från Racimo (utbudet på Systembolagets beställningssortiment för er som vill stödja Ukrainas ekonomi den vägen) finns till maten. Biljetter kan man köpa här. Överskottet går till Repowers återhämtningsvändor för ukrainska frontsjukvårdare och läkare. Nästa runda för frontsjukvårdarna blir i juni i Stockholm. Repower letar också alltid sponsorer, och bland de man har finns idag t ex Flixbus, Volvo, Radisson Blu, SveaDiesel, True North Agency, We Digital, Lioncom Event Agency, mfl.

21:40 Rysk terrorbombning är igång. Sjutton träffar ska rapporterats från Charkiv och minst tolv personer har skadats. Stillbild på en explosion bland stadens hus.
439 kommentarer
Hej
Voj, idag på rätt sida målsnöret, firar med en dusör till JvM och BgB i vanlig ordning. Slava ukraini!
👍
Grattis, Drammy!
👍
10:38:53: cornucopia
10:39:12: 🥇 drammy (19 s)
10:39:12: 🥈 AndersL (19 s)
10:39:31: 🥉 Twatten (38 s)
Grattis till delad första plats!
Rökt ål med mos!
Drones. 😀
👍
👍
3a!
Det får bli support till Power Up Ukraine! Såg deras nyrenoverade TGB bilar som ska ner för att få leva sitt bästa liv i Ukraina!
👍
👍
Pölsa!
Pölsa på risbädd.
En Norrländsk specialitet!
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God förmiddag, vi ger aldrig upp!
Героям Слава!
ALDRIG, Masja!
God förmiddag!
Aldrig!
För övrigt, en annan kul artikel om hur Gameification gör dödandet lite mer motiverande bland drönarförbanden… 🙈
https://www.politico.eu/article/ukraines-army-have-video-game-like-digital-weapons-store-deadly-realistic/
Utrustningsshop och allt, för poängen man skrapat ihop!
Några citat:
– Ukraine has created a macabre points scheme based on video games to boost the effectiveness of its soldiers.
– “For example, we have increased the number of points for infantry elimination from two to six, and that has doubled the number of destroyed enemies in one month,” Fedorov said. “This is not just a system of motivation, this is a mechanism that changes the rules of war.”
Next gen CoD fighters…
Händer grejer på Krym… Man blir ju nyfiken på om det inte kommer bli nåt större av det här framöver 🙂
Dags för anfall 💥
Slava Ukraini!
Om Europa beslagtar ryska tillgångar, oavsett ägare, och säljer dessa en i taget, för att bekosta materiel till Ukraina och uppbyggnad av landet, så kommer nog den lille mannen dricka specialté ganska snart. Tror att oligarkerna hellre vill ha kvar egendom än den lille mannen.
Och kör ut oligarkerna från Rivieran, Londongrad och skidorter. Låt dem njuta av den Ryzzka världen stället!
👍
Slava Ukraini!
D2U
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
👍
“Voting in Verkhovna Rada for ratification of the Minerals deal between the US and Ukraine is planned for May 8, — People’s Deputy Zheleznyak”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6gpdbkek2p
DeepStateMap:
The enemy occupied Tarasivka and advanced near Sukha Balka.
https://deepstatemap.live/en#14/48.3547324/37.5532000
https://deepstatemap.live/en#13/48.3409057/37.7540857
Knappast förvånande är att Medvedev är en av de första ryska politiska ” kändisarna ” som är ute och kommenterar mineral och gasöverenskommelsen mellan Ukraina och Ryssland .
Han ser det som ett tecken på att Ukraina är en ” vanishing state”.
Vi Cornucopiakämpar ser nog alltfler hoppingivande tecken på att det snarare är silovikstaten som med tiden är en ” vanishing state”.
Det förtjänar också att tilläggas att Medvedev numera inte har något som helst reellt politiskt inflytande i Silovikryssland!
Jag tror Medvedev försöker hålla sig “flytande”
Haha 😂
Du kan ju skämta Erik 😊
Där får ni alla här som har hånat kung Erik. 👊
Jag gillar allt som är flytande, utom soppa 😉
Dumfan! Soppa är ju jättegott ju: To supper til kølige forårsaftener!
nej nej, det kan ge svåra plågor. Ser också att du går utrikes för att hitta något positivt, så nej, det är inte fängslande att titta på den där 🤷♂️
Inte just längre “utomlands” än till t.ex. Sverige. 😉
(Och visst är väl bröderna Price rätt stora i Sverige också?)
Apropå ASC890, idag flög en av dem. Med tanke på den korta flygtiden så bedömer jag att detta är utbildning.
https://www.flightradar24.com/data/flights/svf604#3a273d8e
https://globe.adsbexchange.com/?icao=4a8220
Komiskt att Putin måste ta med kinesiska trupper i segerdagsparaden för att undvika att få den bombad. Hade varit fint med lite “rökande ryssar” där annars…
🤮
“Orban stated that the EU’s policy of military support for Ukraine and its accession to the community could lead to Europe’s bankruptcy. ‘European money is being transported to Ukraine on wheelbarrows,’ and the EU economy is facing a severe shortage of funds.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6ftbyg2k2a
🤮 Klagar han väl bara på för att han fått bidrag indragna…
Ok, undrar hur det skulle påverka den europeiska ekonomin om Ukraina faller och i stället striderna måste utkämpas på europeisk mark med europeiska trupper?
Striderna utkämpas redan på eureisk mark med europeiska trupper.
Orban är en amöda, där den enda cellen används till att vara en odräglig idiot
En gång till 👍😂
🍺
😂👍
🦠 😂🤣
Vad gulaschslemmet pruttar fram är like ointressant som en grodas kväkande!
Appropå ändrade mål för Putler kommer jag direkt att tänka på Tjetjenien 1 och 2 krigen.
Min förhoppning står till en framgångsrik operation eller två i söder.
Nu måste man snart vakna när det gäller Nordkorea.
🇰🇵🚀 A cruise missile similar to the Russian Kalibr missile has been spotted on a new North Korean destroyer.
🛳️ The destroyer was conducting missile training launches as part of combat testing.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6hmrdzuk2p
Trots Trumps upptrappade retorik mot Iran verkar det inte påverka oljepriset än så länge, Crude Oil just nu på 58,94.
Får hoppas de kan nå en överenskommelse, annars riskerar oljepriset att rusa uppåt och det vill vi förstås inte, just nu är det nog inte speciellt höga vinstmarginaler på den ryska oljan.
Oljan har inte varit nere på de här nivåerna sedan i februari 2021.
Man har väl pratat om sanktioner mot iransk olja och dom som köper den.
Och saudierna har sagt att dom kommer att pumpa i oförminskad takt.
Så man får väl följa detta och se var vi landar.
För vi vill inte se att det blir mer i ryska kassakistan!
Saudierna har ju inte särskilt mycket till övers för Iran, så jag tror inte dom har nåt problem med det USA säger.
Urals spot nere på 55 USD/fatet. kryper ner i källaren!
Ukrainian intelligence took down servers of major Russian ISPs, including “SibSet,” leaving thousands without internet, sources tell RBC. Cyber units of GUR MO launched attacks between April 30–May 2 targeting infrastructure in Siberia.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6hxbjoyc2a
“Russians have started piecing together budget kamikaze drones from hoverboards, fastening them with metal frames and arming them with mines.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lo6ihc3hgk2x
” Russian milblogger Romanov is shocked—again. Gerasimov told Putin that Kursk Oblast was fully “liberated”, while fighting still rages near the border. But why the surprise? Lying to the President is practically a job requirement at the Russian MoD.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6hrgcbfk2a
Musik för den 2 maj 👍
Chief Rabbi of Ukraine releases song in English:
Donald Trump it is time to fight in the name of light
https://youtu.be/okwgco8IMHM
Den är så otroligt bra, på alla sätt.
Ger mig rysningar.
Måtte den spridas till USA.
👍
Lade upp den på min FB. Hoppas att mina vänner i usa ser den!
Bra 👏
Seger-annandagsparaden är onekligen ett fint militärt mål. Funderar dock på om det inte vore politiskt träffsäkrare av Ukraina ifall de kunde slå till mot nån repetition ett par dagar innan, för att inte i onödan spela rysk propaganda i händerna?
(För visst är 9 maj seger-annandagen som ryssarna högtidlighåller, ifall 8 maj är den egentliga segerdagen t o m enligt Trump?)
Eftersom det är mycket civila besökare tror jag det vore väldigt dumt att attackera segerparaden.
Förmodligen har man för säkerhets skulle omgrupperat mycket luftvärn till Moskva.
Tycker därför det vore ett perfekt tillfälle att slå mot andra mål som flygplatser, ammunitionsdepåer, raffinaderier och oljedepåer. Eller varför inte testa Kertjbrons hållfasthet?
Instämmer helt, Matsextrude, och för egen del är jag säker på att Ukraina inte kommer att agera på det sättet.
Däremot ska man nog inte helt utesluta vare sig en av ryssarna själva iscensatt provokation, som skulle kunna skyllas på Ukraina, och helt uteslutas kan inte heller uteslutas försök till attentat mot silovikregimen, inspirerade av desperata ryssar I opposition mot silovikerna.
Men vare sig det ena eller andra håller inte jag som särskilt troliga
Kineserna ska tydligen delta med Ci och anndra högdjur samt trupp. Johan No. 1 anser att en attack mot kineserna skule vara ett Pearl Harbour moment.
Ryzzarna kanske ser sin chans här och gör en false flag för att uppnå just det!
Inte omöjligt att det blir någon form av false flag…
“Eftersom det är mycket civila besökare tror jag det vore väldigt dumt att attackera segerparaden.”
Skrev jag också häromdagen, om det nu var igår eller förrgår. Men som någon (PPP[1]?) påpekade: Finns ju uppställningsområdet, där de samlas och startar ifrån.
Hade hen ju rätt i. Det torde väl kunna vara inne på någon kasserngård där civilister inte har att göra, och där hela området i sig utgör ett legitimt militärt mål.
___
[1]: Lite förvånande faktiskt att “Trippel-P” hänger här, så det är väl förståeligt att han kör med bara initialerna… Initialen? Hur det nu räknas.
Nä, inte PPP, Defluencer var det. I gårdagstråden.
Det räcker med att skicka några tomma drönare för att dra igång flyglarmet över Moskva.
En käck variant vore väl att slå mot någon bränsledepå eller ammunitionsdepå i närheten av Moskva, så att smällen hörs och svampmolnet syns från Röda Torget. Smällen i 51:a arsenalen häromsistens borde väl ha synts från Moskva.
Dom kan ju skicka raketer som släpper ut blågul konfetti.
Mycket bra förslag!
Det vore en helt underbar syn — Putin och hans anhang står där på podiet och ler och ser malliga ut, och så vips dyker det upp ett antal drönare som får silovikerna att slänga sig ned och springa därifrån hals över huvud, men så visar det sig att drönarna bara släpper ut mängder med blågul konfetti över hela paraden (ett par av drönarna skulle också kunna vara utrustade med högtalare som spelar den ukrainska nationalsången på hög volym :-)…
Angående VE-day, så kan man nämna både 7’e, 8’e och 9’e maj, av olika anledningar.
Såhär har bloggarjäveln själv skrivit:
https://cornucopia.se/2019/10/andra-varldskrigets-tre-slutdatum-i/
Såhär skriver GP
https://www.gp.se/nyheter/varlden/segerdagen-som-de-gaulle-holl-pa-att-stjala.36bc2712-39ff-58b8-b116-c56c6af6d3fc
en inte så dum redogörelse.
Men faktum är att kapitulationen undertecknades den 7’e.
Dock blev det ett till undertecknande den 9’e, efter krav från Stalin.
Det finns gott om info att googla fram, men svaren är inte riktigt samstämmiga. Särskilt vägen och anledningen till det andra undertecknandet.
Det var exakt den artikeln jag hade i bakhuvudet.
Föreslår att man hädanefter benämner dessa segerafton, segerdagen och annandag seger.
😂
Segerparaden… Det verkar som om minnet hos ryssarna är kort, de anföll Polen 1936 17 September och är därmed en av de nationer som startade 2 världskriget – detta skall man alltid påminna rysse-älskarna om, dessutom hur de under hösten 1939 inlemmade Baltikum i sitt sk-trike. De ryska krigsförbrytarna har jättesvårt att möta att de faktiskt var med och startade 2 världskriget tillsammans med sina nazistiska kamrater.
För övrigt anser jag att vi skall intervenera i Ukraina och hjälpa till att slänga ut de ryska krigsförbrytarna.
https://www.expressen.se/om/ryska-bilkaravanen/ <– den här artikeln lyfter upp hur propagandan och det subtila påverkansarbetet genomförs i praktiken här i Sverige. Hemsk läsning. Förstår inte hur de får ihop sina ståndpunkter med viljan att bo kvar här i Sverige. Om nu deras favoritland på jorden är så fantastiskt, varför flyttar de inte dit?
För att vara fascist (ja, eller revolutionär kommunist eller annan radikal/våldsam -ist) måste man väl i slutändan tro och inbilla sig att man har något att vinna på det som eftersträvas?!? Att man skulle få vara allt från lägervakt upp till silovik med i stort sett obegränsad makt att utöva våld mot andra människor. Jag antar att det är det som hägrar? Men det måste ju samtidigt, i väntan på nirvana, vara najs att bo i ett ställe där man inte behandlas på det sättet av dem man i ett senare skede avser ge sig på.
Vi måste fortsätta att stötta Ukraina om vi inte vill ha ett fortsättnings krig med Europeiska trupper med. Ryssland vill ta kontroll över den Ukrainska livsmedelsexporten.
Var det inte 3 avtal som skrevs mellan US & Ukraina ?
två av avtalen skulle troligen inte gå igenom ukrainsk ratificering, och då kan $onald komma med att Ukraina inte vill ha fred, och inte håller ingångna avtal.
Det talades om tre avtal innan Valborg, stämmer.
Ett av dem (som blivit betydligt mer Ukraina-vänligt än det tidigare föreslagna) är numera underskrivet.
Men som jag förstått det (har inte läst det själv, och har inte heller den juridiska fingertoppskänslan för att kunna avgöra exakt) så är detta underskrivna avtal mer av en “avsiktsförklaring,” som kommer att följas av mer detaljerade avtal vad det lider.
Signifikansen av denna underskrift är att nu har DJT något att vifta med, för att påpeka för sina rödkepsade lättbegåvade att det ligger i USAs intresse att stötta Ukraina.
Men jag är skeptisk till hur mycket det går att lita på den amerikanska administrationen.
Om Putin bjuder över (i tillgångar riktade till DJT personligen) så ser jag en reell risk att han svänger igen. It’s all about him, you see…
Phillips O’Brien (f.d. amerikansk militäranalytiker, numera boende i Skottland, med brittiskt medborgarskap) är också skeptisk till avtalets signifikans.
Troligen låst länk (jag vart tvungen att uppgradera för att läsa en artikel, men funderar på att betala för hans analyser de brukar vara mycket läsvärda):
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/a-nothingburger-of-hope?utm_source=share&utm_medium=android&r=54fbzd
Signifikansen är väl politisk snarare än ekonomisk. När nu the Donald gjort en fantastisk deal med Ukraina blir det rimligen lite svårare att vända sig emot dem senare.
Kan väl lägga till att det måste få folket i Kreml att bli lite fundersamma och irriterade. Detta vill dom ju inte alls se. Allt som kan tolkas som relationer mellan USA och UA måste vara av ondo för packet, sådant vill dom förstås nolla.
Kanske gamla nyheter men USA säger att de ska sluta medla mellan Ukraina och ryzzland:
https://news.liga.net/en/amp/politics/news/us-will-no-longer-mediate-peace-talks-between-ukraine-and-russia-state-department
”In Russia’s Dagestan, the pre-May 9 Victory Day fanaticism forces kindergartners into mock military parades, dressed in tiny uniforms and waving flags, shamefully exploiting young children to fuel patriotic propaganda.”
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lo6miljgrs2x
Detta är en del av förklaringen hur moskvastaten blivit som den blivit, och hur man kan bedriva en köttkvarnsmetodik.
Väldigt många har inte koll på detta, och då är det lätt för vissa att göra idiotiska bedömningar som vi ser bland insändar spalterna (och då menar jag den del av dom som inte är ryssagenter eller proryssar)
👍
Påminner om Hitlerjugend.
Tänka sig att vi har haft liknande organisationer även här i Sverige. Det är inte unikt för diktaturer. Hos oss finns det lyckligtvis flera olika sätt att se på världen med, som gör att sådana organisationer inte får samhällspåverkan.
Hoppas du inte tänker på Hemvärnsungdomsverksamheten, likt Maj-Britt Theorin et consortes gjorde 1988, när de tänkte införa 18-årsgräns:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/manskliga-rattigheter_gc01uu6/
(icke-demokratiska organisationer ska självfallet bekämpas, oavsett åldersinriktning)
Nej. Däremot tänkte jag på politiska rörelser och deras barnföreningar.
För typ femton år sen pratades det en del om olika ryska ungdomsorganisationer som ”Putinjugend”. Sedan förlorade det väl nyhetens behag, iaf ser man mycket sällan om det i media längre.
Tror den hette “Nashi”, som ungefär kan översättas med “De våra” (dvs som de våra som ingår i samma grupp en själv).
Nashi (vi borde väl skriva Nasji på svenska antar jag) var väl den första som fick det epitetet, ja.
Vi har noterat mycket ensartade antal materiella förluster de senaste dagarna.
Var och en av rapporterna om matriella förluster från denna måndag till torsdag ligger i följdordningen 203-202-201-200.
Det där verkar vara en inte obetydlig smäll
Explosions in 🇷🇺Kursk
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social
Saknas nog något i din länk.
Själv hittar jag bara den här från Maks (bild):
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6mz4dcrs2c
nej, inte den..ska fixa
Tack för att du var uppmärksam👍
👍
👍
Oj, en dubbel, det var länge sedan!
att få två tummar upp, och det av maestro, är bra alla fredagar i veckan 🙂
Kursk 💥
bild, mörka moln som om något gått snett 🙂
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6mz4dcrs2c
KORREKT LÄNK
film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lo6mfs3ets2d
Det small rejält! 👍
Kan vara ryska flygplan som tappade glidbomber. Fast flera explosioner tyder på något ännu bättre 🙂
Nu har det väl hänt att ryssarna tappat två kab/fab, men jag tycker man hör flyglarm på slutet och vet inte om ryssen kör sådant larm när man bombar dom egna?
De kanske alltid kör flyglarm när de själva är ute och far, bara för säkerhets skull?
Det är ju inte direkt ovanligt att de tappar saker på fel ställen! 😂
11:10
Dra in medborgarskapen ouch passenger!
…och passen!
Veckans avsnitt av Radiokorrespondenterna Ryssland fokuserar på psykologiskt spel och rysk propaganda.
Man konstaterar att ryssarna hånar Trump genom sina konstant olika budskap och handlingar.
Även en diskussion om hur beroende den ryska regimen är av en yttre fiende för att fortsätta hålla sitt eget folk på plats och kunna upprätthålla illusionen om att de verkligen är en stormakt.
Med Carolina Vendil Palin, Stefan Ingvarsson och Lubna El Shanti.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2591354
Russian special services are preparing demonstration terrorist attacks in the Russian Federation during the parades on May 9, – InformNapalm with reference to intelligence data
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lo665buo7c2d
Of course, they plan to blame Ukraine in order to disrupt peace talks. Khabarovsk and Ulan-Ude are named among the possible targets.
artikel, original
https://www.pravda.com.ua/news/2025/05/2/7510170/
engelska
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/05/2/7510170/
Ja, Chabarovsk och Ulan Ude är verkligen långt borta, t o m åtskilliga tidszoner bort från Moskva
Reamotor istället för jetmotor.
Skönt att LW vägrar att vika ner sig för anglifieringen av äran och hjältarna språk.
När jag var ung sa man alltid reamotor, kan inte låta bli att gilla när det kommer upp 🙂
Har det numera i mina böcker sedan X titlar tillbaka. Dessutom, ska man ange jetmotor är ju frågan vad för jetmotor? Turbojet, turbofan, ramjet, turboprop, scramjet, turboshaft osv. Dessutom kan det ju vara en raketmotor istället för en reamotor.
Vattenjet?
Det måste i alla fall vara en originalbeteckning utan svensk synonym.
Sen har vi även kadyroviterna som kör med getmotorer. (Förlåt, men det är ju fredag).
🤣
😂
@Matsextrude 🤣
Nu är Mats berusad, igen….
@EnStorStark 2025-05-02 17:31
Måtte väl vara ditt fel i så fall…? 😁
“Dessutom kan det ju vara en raketmotor istället för en reamotor.”
Enligt SAOB 1956 (till höger på sidan) är ju “rea-” i “reamotor” bara en förkortning av “reaktions-“. Så, eftersom raketmotorer också fungerar just enligt reaktionsprincipen, borde väl de också vara reaktions-, d.v.s. reamotorer?
Inom försvarsmakten/FMV går motorerna under benämningen reamotor, RM. GripenE har RM16. Viggen hade RM8 som exempel.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen#RM16-baserade_versioner
Är inte reamotor lite slappt språkbruk? Reaktionsmotor borde det väl vara.
Inte enligt SAOL
Ok, då har vi en trolig kandidat
More from Kursk 💥
The Kursk Battery Plant was probably hit.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6oeebf3c2j
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6oeebmvc2j
Hoppas att det var batterier till drönare som gick åt!
Explosions in Kursk. Prior to the explosions there was a combined UAV and missile threat in the region.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6opqmtmk2a
Man kan väl tänka sig att Ukraina skickar några “smällare” till någon eller några av de monumentala byggnader som omger Röda Torget, natten innan den Ryska segerparaden?
Extremt snabb demontering av några av lökkupolerna, kanske ?
Jag tycker inte att man ska förstöra flera hundra år gamla kyrkor.
Nä, dom ska vara minst 500 år gamla 😳
Okej… den är ju bara 480 år.
Nybygge, bränn skiten 😡
Ja. Bränn ner. 🔥
Nej, men slår man mot militära mål är det något som får tas med. Och givetvis ska vi slå mot alla militära mål som är möjliga i Ryssland.
Men som varit uppe här tidigare räcker det ju att skicka upp en svärm drönare utan att slå mot något/utan ammo, det blir panik ändå. 😎
Håller med, man bör inte bomba gamla kyrkor.
Kreml däremot, det går bra.
Seriöst, det coolaste de kunde göra är att flyga en drönare över röda torget med en Ukrainsk flagga under paraden…
Ukraina är väldigt alerta och taggade nu.
Air raid alerts were issue for the area of the Russian Navy Base in #Novorossiysk, Krasnodar region, at around 1045 UTC.
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lo6oywctx32h
Videos and images of a fire in occupied Sevastopol (north of the Kacha Air Base) are at or near the Vinnyy Zavod “Inkerman” (Inkerman Winery) near the village of Uhlove. The cause was most likely a spent Russian SAM.
bilder, firms
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lo6ohqiej32h
🇨🇳🇺🇦🤔 China asked Kyiv not to attack Moscow during the May 9 parade, — Ukrainian Armed Forces Major Tkachuk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6pe5bbes2j
Visst, om Kina slutar stödja Ryssland..
Hoppas verkligen på massiva anfall.
Vill se idioterna och mördarna me panik i blicken innan de långsamt slits i stycken eller förblöder.
Drönare är snart mer mångsidiga än en schweizisk armékniv
🦅 UAVs operators in the Mykolaiv region use UAVs with a modern magnetometer.
This UAV complex can remotely detect mines and other explosive objects. During the flight, the magnetometer continuously records the parameters of the Earth’s magnetic field in a strip 2 meters wide.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6p7nhpes2j
Vågar vi gissa på att Ukraina kommer att bli världsledande att ta fram och drifts lösningar för drönare för civilt bruk?
Var det inte det vi skickade pengar till 2022?
Eller, det framgick kanske aldrig vilken sorts mindetektorer de drönarna fick.
Och då tillverkar man minorna med plastkapsling, och sprider ut en massa plåtdiskar mellan minorna.
För att kunna avaktivera minorna så har de RFID mottagare.
Around 1:00 PM, Russian forces attacked central Kherson with a drone, hitting a parking lot. One car burned, several damaged. Two men (52 & 60 y.o.) were injured and had to be hospitalized.
Direktlänkar inte då jag inte får se innehållet (pga graphic)
Finns på Noel
In April alone, 533 buildings in Kharkiv were damaged by Russian shelling — 10,533 shattered windows, 147 destroyed roofs, says Mayor Ihor Terekhov. He estimates total war damage to the city at €10 billion.
film, ej översatt
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6ozpw5ps2a
At the current rate of advance and losses, the Russians will capture the rest of Ukraine in 2256 at a cost of 101 million casualties out of a population of 144 million, — Forbes.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6rclz75k2r
🇷🇺 At current pace, it would take Russia 231 years and 100M+ casualties to conquer Ukraine, per Forbes.
Despite losing 36,600 troops & 4,800 vehicles in April alone, Russia’s force is growing—now 600,000 strong—thanks to mass recruitment and war-time spending.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6ricniq22a
Med dagens burn rate räcker inte 600 000 man speciellt långt.
Problemet med denna typ av linjära räknelekar är att de saknar verklighetsförankring — det blir mer teoretiska abstraktioner, då krig alltid utvecklas oregelbundet och ibland periodvis i reverserad riktning. Så länge kriget fortlöper som det gör nu kommer något av länderna med stor sannolikhet att kollapsa inom ett par år p.g.a. resursbrist (pengar, vapen, soldater). Upphör västs stöd till Ukraina samtidigt som sanktionerna mot ryssland upphör är det inte osannolikt att Ukraina kollapsar först och man tvingas övergå till ren gerillakrigföring – men så länge stödet till Ukraina fortsätter (samtidigt som sanktionerna mot ryssland gärna utökas!) är det tvärtom, enligt relativt samstämmig expertis, högst sannolikt att ryssland kollapsar först (längtar! :-).
Oavsett vilket av dessa båda alternativ som realiseras så handlar det förmodligen om några år, inte 231 år…
Hej Ann! Håller med dig i det du säger förutom en sak. Jag ser inget reellt problem med räknelekar av det slaget i det här sammanhanget.
För en viktig poäng med en sådan teoretisk abstraktion enligt min uppfattning åtminstone är att visa att ryssen inte gör några särskilda framsteg av betydelse. Därmed kan man slå lite tvi i den ryska propagandan om rysslands oövervinnerlighet som vissa individer gärna insuper. Kanske är det något omoget tänkande då det förmodligen inte resulterar i något som helst omedelbart på slagfältet men som en viss bloggarj-l säger, det är ett maraton (jaja, inte tänkt som ett argument, mer som en slutkläm).
I övrigt längtar vi tillsammans! Ha det gott!
/la
Three 🇷🇺Russian military personnel show interest in unexploded FPV drones in Luhansk region
film. Stark varning på tillfälle nr 1, gör nog rätt ont
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lo6twgnhqs2d
För några dagar sedan skrev jag att det finns många indikationer på att det inte BARA är bilförsäljningen i Ryssland, utan troligen kapitalvaror ö h t.
Stöd för just det påståendet finns i de uppgifter som publiceras om handelsbalansen mellan Ryssland och deras största handelspartner, Kina
Om man jämför kinesisk bilexport till Ryssland februari 2924 med februari 2925 föll den med 64,5 procent!
Exporten av datorer och telefoner föll båda med 36 procent!
Ivan och Olga har uppenbart börjat att hålla i sina blodspengar
Svårförklarlig är uppgiften om att traktorexporten från Kina till Ryssland sjönk med 98 procent!
Det ryska jordbruket har väl inte heller gått så bra. Dels blev det dåliga skördar förra året har jag för mig och sedan är det väl tveksamt om man hade folk för att bärga hela skörden.
Nu saknas pengar för att köpa nya maskiner och låna funkar ju inte alls när räntan blir bort mot 30 %.
En annan förklaring kan ju vara att man bara köpte 50 traktorer (vilket är nästan inga) för ett år sedan och en året därpå (vilket är ungefär inga).
Fakturering med eftersläpning där direkt betalning inte riktigt funkar.
Då drar kinesiska företag öronen åt sig när kriget blir en påtaglig osäkerhetsfaktor.
Hmm… nu gör du det svårt för sifferpolisen… februari 2925?
Ursäkta, The_Stig
PerraG är ett orakel som kan förutspå situationen i Ryssland lååångt in i framtiden!
För 800 år sedan grundades moskva, hur mycket framsteg har skett sedan dess?
Om 900 år hur mycket har ändrats då?
😉
Perra vet 😳
14:32 USA ger upp försöken att medla mellan Ryssland och Ukraina
Jag ser detta som mycket positivt eftersom UZ@ mest rört till allt.
Dags för någon vuxen (i Europa) att ta över nu. Det är ju trots allt vår framtida säkerhet det gäller.
Surtrutn
Jag måste tyvärr avstå från kandidaturen att vara den vuxne i rummet, för jag befinner mig inte i Europa utan i stan!
Kan inte Du ställa upp?
Japp – tänker mig att jag behöver cirka 48 timmar för att jobba fram ett fredsavtal. Jag behöver nog dubbelt så mycket tid som Trumpeten eftersom jag inte är världens bäste förhandlare någonsin i hela världshistorien 😅😎💙💛
😄
Floody
Du är rätt man för jobbet, Du har det hela klart för Dig, men är ändå klädsamt ödmjuk och utsträcker tidsdräkten till 48 timmar.
Om Du behöver tolk när Du ringer Putler ställer jag upp! Jag kan en hel del ryska och tyska fula ord som jag inte tror lärs ut på vår annars eminenta tolkskola
Du överraskar ständigt Perra, mästare i fula ord också.
Nä, jag är för klok för att ställa upp.
Den/de som tar på sig den här rollen måste först ha möjlighet och vara bered att mala ner det sista av den ryska militären och se till att den ryska ekonomin brakar ihop.
Det är ingen idé att delta i den ryska förhandlingsteatern. Det är länge sedan, kanske ett år sedan, som jag första gången skrev att ryssar kan förhandla bara för förhandlandets skull och så länge att motparten till slut sliter sitt hår och går med på allt.
Nu har ju UZ@/Trump valt att gå med på allt utan att några förhandlingar egentligen startat, men vi har börjat se lite av förhandlingsteater från Putins sida.
Jo, vi går gärna med på 30 dagars eld upphör, men då kräver vi detta först.
30 dagars eldupphör på Svartahavet går vi med på (för vi har ju inga fartyd där längre).
Vi är välvilligt inställda och föreslår därför ensidigt 72 timmars eld upphör vid påsk (vilket innebär att Ukraina ensidigt ska sluta kriga, inte Ryssland).
Jag hoppas att Frankrike, Storbritannien eller Tyskland enskilt eller tillsammans kan kan bli den vuxne i rummet med stöd av EU och i bästa fall även utanatt UZ@/Trump försvprar möjligheterna att nå fred genom att stötta Ryssland.
Helst skulle man ju vilja ha ett USA som iaf. inte saboterar vägen mot fred, som jag som sagt tror går via fortsatt krig och fortsatta sanktioner.
The RF has been and continues to use Stalinesque kidnappings and forced mobilizations of ethnic Russians, recent immigrants, and the socially and economically disenfranchised for meat assaults.
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lo6tf4tfck2l
Therefore, these are not draft avoiders like those seen being detained in Ukraine which, unlike Russia, has mandatory mobilization. These are people who have not been drafted or broken the law and are going about their daily business.
14:32. Så det är bara med massor av våld på ryssarna som det kommer ta slut då?
Ungefär som vi tänkt innan.
Usa har ju inte precis stått på rätt sida så det kanske blir bättre nu framöver?
Vi kan ju alltid hoppas att det blir som Churchill en gång sade om amerikanerna; “They will do the right thing – after they have tried everything else”!
Tyvärr tror jag att den tiden är förbi. Vi är nu i en situation liknande den som hänt ifall Charles Lindbergh och andra isolationister hade vunnit över FDR och inlett separata förhandlingar med “das dritte Reich” 1940. Så det gäller (likt Phillips O’Brien säger i posten jag länkar ovan) att Europa håller ut, och håller ihop.
Ja, minus Orbán och Fico då…
varför gav man inte bort Hawaii -41? Man hade ju nästan inga kort kvar (fartyg)…
Under de 1 366 dagarna mellan attacken mot Pearl Harbor den 7 december 1941, och den japanska kapitulationen den 2 september 1945, växte amerikanska flottan från 790 till 6 768 fartyg.
Vid krigsslutet 1945 var USA: s marin enorm.
• 23 Slagskepp
• 72 Kryssare
• 361 Fregatter
• 377 Jagare
• 237 Ubåtar
• 28 Hangarfartyg
• 71 Eskort hangarfartyg
• 2550 Amfibiefartyg / båtar
Det fanns ungefär 3000 Liberty skepp byggda, av vilka 200 blev förlorade i strid.
Det gjorde den!
Och visar att om får börja med dåliga kort så går det att skaffa sig bättre.
Men någon svagbegåvad i ett cirkushus tänkte nog inte på det
Givetvis är det bra, rimligt och rätt med våld mot all militär hos ryssarna. Det är en försvarshandling.
Tycker de att det är jobbigt kan de lämna Ukraina.
Jag befinner mig utomlands den 9:de, annars hade jag garanterat filmat landsförrädarnas bilkaravan och publicerat bilnummerskyltarna på lämpligt ställe.
Jag har något svagt minne att bilnummerskyltarna gick att hitta i alla fall delvis på nätet förra året 🙂
Det kommer aldrig hända när jag är president att någon kommer att hjälpa en av USAs största fiender, framför allt kommer inte min älskade bunkerpeddo att göra det för det är en bra kille, ett geni
🤣Russia is ready to help the Taliban in the fight against terrorism, said Putin’s Special Representative for Afghanistan Kabulov
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lo6wiidzgk2d
Kabulov har nog en viss tjock tjetjen i åtanke, jag tror att Putler gärna skickar Ramsan till Kabul
Är tiktok tillåtet i Afghanistan?
🇺🇦🚁👀 Ukrainian Mi-24 hunts down Shahed!
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6ys7r6k22m
Varje gång jag läser Mi eller Su
Hoppas jag på nedskjutna flyg 🛩️ 🚁
Men inte.
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
14:50
Ibland suboptimerar de obj-dna gästerna och gör något värdeskapande för omväxlings skull ☠️ 🌻.
✈️🇺🇦 Ukrainian Su-27 destroyed Russian command post with assault groups in the Kharkiv direction with GBU-62 bombs, – Soniashnyk
film. Inte så dålig musik 😉
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6zalprns2r
✈️☠️ Il-76 cargo plane filled with coffins of Russian soldiers at the Orenburg airport.
bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo6zgz6kac2r
Vet inte om denna länk funkar (men jag är inte betalande subscriber, så den bör vara öppen), men Tim Mak har en live-diskussion med Garry Kasparov just nu:
https://open.substack.com/live-stream/25991?utm_source=share&utm_medium=android&r=54fbzd
Bör funka att kolla på i efterhand också (men kanske får man söka upp “The Counteroffensive with Tim Mak” på Substack då)
“You don’t negotiate with cancer” är nog det bästa citatet jag hört på ämnet moskovitstaten (och Garry håller med alla oss Cornucopianer om det galna i att FSB har tagit över hela landet)
@13:37
Kanske kan vi var och en i samband med den 9 maj hålla lite utkik efter dessa vatnikar, notera deras fordons registreringsnummer, söka efter namnen på fordonens ägare på t.ex. fordonssok.se och rapportera dem på bloggen:
https://fordonssok.se/
Name them and shame them…
Det fina med att bo i demokratiska Sverige är ju att man kan tycka vad man vill. Utan fara för sin hälsa eller sitt liv.
Det fina med att alla har rätten att tycka vad de vill, är att man snabbt kan identifiera dumskallarnas.
Men att uppmana till åsiktsregistrering är väl ett steg i fel riktning? Vad ska det hjälpa tänker ni? Varför ska de hängas ut?
Dumskallarna*
Kanske för att det inte är åsikter det rör sig om nu utan att främmande makt försöker destabilisera det demokratiska Sverige?
“tidigare polis från ryska inrikesministeriet”.
Det där är ett exempel på en direkt fara för rikets säkerhet. Den ska man ha koll på!
Drönarsvärm med bajsbomber över karavanen…det hade varit fint det.
Inte när det gäller fienden.
Exakt… ett land som anser sig vara i krig med oss.
Anhängare till dom måste vi ha koll på.
👍
Jag håller i princip med dig, men de utgör en risk i nuvarande säkerhetsläge. Det är väl rimligt att militären och SÄPO får hålla koll på dem men därmed inte sagt att någon skall starta en ryssvariant av dumpen och publicera allt om dem och deras familjer öppet.
Vevar man med en rysk flagga på seger dagen har man säkert Säpos uppmärksamhet.
Dumpen var en bra jämförelse. Tanken är rätt men ack så fel det kan slå.
Om det är offentliga personer med snedvridna åsikter – då ska det uppmärksammas. De få jag har stött på som är på Rysslands sida är antingen födda i Ryssland eller blåsta.
Jesus vilken särskrivning. Jag bjuder på den.
“Men att uppmana till åsiktsregistrering är väl ett steg i fel riktning?”
Nä, det tycker jag inte. Varför det? Om man får uttrycka åsikter fritt, så faller det sig ju naturligt att andra vet vad man har för åsikter. Och det man vet får man väl ha i minnet? Och det man vill vara säker på att ha i minnet får man väl skriva upp? På min tid förde jag anteckningar på papper (mest nationalekonomi och statistik), men numera gör man — även jag — det på datorn. Hur skulle det kunna förbjudas?
Ingenting är ensidigt. Rätten att fritt uttrycka sina åsikter kommer med den självklara spegelbilden att andra vet om dem. Vad de gör med sin vetskap angår inte den som sprider åsikterna.
“Vad ska det hjälpa tänker ni? Varför ska de hängas ut?”
Så att mottagarna av — offren för — deras propaganda vet att det är propaganda de sprider, vad det är för propaganda de sprider, och vem det är som sprider den. Så att de inte går på den, och så att de kan akta sig för den, och så att de kan varna andra för den och dem. Rätt så självklart, tycker jag.
Motviljan mot åsiktsregistrering handlar väl mest om när staten sysslar med det? När Sverige får en ren SD-regering så blir det nog inte så kul en och annan att vara registrerad i ett statligt åsiktsregister.
Bra Frankrike! Haka på nu Uffe
France condemns North Korea’s involvement in Russia’s war on Ukraine, calling it a disregard for international law.
“This escalation poses a direct threat to European and global security. France urges North Korea to cease all support for Russian aggression.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lo6z6c5rjs2a
Bra 👍🏻. Jaa. Fram med budskapet. NUU
👍
Heja Frankrike 🇫🇷
Skickar Sverige fortfarande bistånd till NordKorea?
Sen att försöka förbjuda AfD samtidigt som kommunistpartier tillåts? Nej, det stämmer inte med min syn på yttrandefrihet och demokrati.
AfD är inte förbjudet att verka i Tyskland (likt t.ex. NSDAP-anstrukna partier).
En liknande situation gällde det (då nybildade) partiet “Die Linke”, som var satt under uppsikt åren 2008-2014 (lite olika länge, beroende på delstat och individer)
https://de.wikipedia.org/wiki/Beobachtung_der_Partei_Die_Linke_durch_den_Verfassungsschutz
Ok, tack för info.
AfD är dock numera av författningsskyddet (Bundesamt für Verfassungsschutz) klassat som högerextremt.
https://www.verfassungsschutz.de/SharedDocs/pressemitteilungen/DE/2025/pressemitteilung-2025-05-02.html
Är det någon som tror att NK bryr sig?
Snacka fred med Ryssland är bland det farligaste man kan göra
🇺🇦⚠️ With the start of ceasefire talks, life in Ukraine has become more dangerous, — NYT
In the first 24 days of April alone, 848 civilians were killed or wounded as a result of hostilities — a 46% increase over the same period last year.
bild
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lo74fir5p22f
14:00 – Man behöver inte gilla AfD, men det där med att förbjuda politiska partier för att de är obekväma och har blivit populära är dels osmakligt i vår politiska tradition, dels gick det inte så bra senast Tyskland förbjöd ett politiskt parti. Dessutom är det fegt, en riktig ledare hade tagit fighten och bemött argumenten. AfD är dessutom riktiga knäppskallar så det borde inte vara sås svårt
Åsikter är en sak, även om dom är fullkomligt galna. Men om man konspirerar med främmande makt för att ta makten själva eller ge maktem till främmande onskefull makt så är det dock en annan sak.
AfD är inte förbjudet (även om en del politiker vill inleda den processen nu).
Det som hänt nu är att det blir lättare för (federala) underrättelsetjänsten att utreda vad som försiggår i partiet.
https://www.bbc.com/news/articles/cwy6zk9wkrdo
Se även ovanstående svar till HW
Att vara tolerant kräver ett hårt stopp för de som är för de som aktivt motarbetar samhällets grundprinciper. Handlar inte om att tysta obekväma åsikter.
“Argumenten”? Det finns inga argument hos AfD, bara propaganda, och tyvärr har vi sett från många andra länder att sanning och fakta förlorar mot lögner och gaslighting.
Kunnig kommentar (som vanligt) från Anna-Lena Laurén ang. AfD (hon är ju numera Tysklandskorrespondent för DN)
https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-att-afd-klassas-som-hogerextremt-kommer-inte-att-minska-valjarstodet/
“Extremiststämpeln kommer inte att få några direkta följer. Att förbjuda ett parti är ett stort steg att ta för en europeisk demokrati. Det går inte utan omfattande debatt – där AFD kommer att göra allt för att utmåla sig själva till ett offer.”
Jag delar hennes uppfattning. Detta är ett sätt för säkerhetstjänsten att ha mer koll på partiet, och vad dess anhängare sysslar med (och, ja, vilka åsikter de torgför på parti-interna möten och kanaler).
Men man ska inte se det som ett steg mot förbjudande—det kommer näppeligen att hända.
I ett “normalt” parti borde man varit tacksam över att extremer (Putinkramare, islamister som inte vill skaka hand med kvinnor, för att ta några svenska exempel från olika politiska spektrum) blir bortrensade.
Betalvägg på DN. Arkivkopia: Att AFD klassas som högerextremt kommer inte att minska väljarstödet – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
Vilket dj trams.
AFD är ett extremt parti som är farligt.
Sila mygg och svälja kameler. Ingen vågar förbjuda islam..
Om demokratin inte har några mekanismer för att aktivera ett försvar när det inom ramarna för demokratisk verksamhet blir angripet av partier med extrem anti-demokratisk ideologi är risken stor att det går som i Ungern, Turkiet, Slovakien eller USA — en fullt fungerande demokrati som tas över av ett auktoritärt parti som genom propaganda och desinformation lyckas ta makten med lagliga medel (fria val) och som sedan steg för steg monterar ned demokratin. Därför tycker jag att staten i en fungerande demokrati skall få skydda sig och medborgarna på ett sätt som inte nödvändigtvis harmonierar med demokratins grundregler när man ställs inför tydligt uttalade antidemokratiska hot.
Rätt till hemlig polisiär avlyssning av socialdemokrater när moderaterna har makten eller vice versa? Sjävklart inte (båda partier är demokratibefrämjande)! Rätt till hemlig avlyssning av pro-ryska och Kreml-finansierade individer/organisationer, eller för den delen islamistiska fundamentalister? Självklart (båda har som mål och verkar för att förgöra vårt öppna liberala samhälle)!
Undrar hur länge det går att skriva om kriget eller putin i USA?
🇺🇸 Press freedom in the US has fallen to an all-time low, — Axios
This is the conclusion reached by Reporters Without Borders. According to their rating, the state of the press in the US is now “problematic”.
graf
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo74knf5uk2f
Det var något inslag från KI (tror hag det var) för en tid sedan där en professor (tror jag det var) berättade att Vita Cirkusen (TM) infört en massa ord som inte får förekomma i forskningsrapporter. Äldre forskning som innehåller dessa ord rensas ut och forskare som fortsätter använda dessa ord i sina forskningsrapporter får inte komma in i diktaturen UZ@.
Och faktaböcker mm rensas ut från biblioteken om dom säger sanningen. Men inte den där boken Adolf skrev för ganska exakt 100 år sedan
Änna ball, ungefär som filmen Diktatorn med Sasha Baron Cohen, där diktatorn Saladdin byter ut en massa ord mot sitt eget namn. Vädret idag blir Trump inför Trumphelgen, vi väntar oss Trumpig Trump som Trumpar inför Trumpen.
Bra, Pingst, västlig, vind mojnar och kvällen utbytta mot Trump.
Bra va?
Worl press freedom index ranking
Country_____2024
Norway______(01)
Denmark_____(02)
Sweden_______(03)
Netherlands__(04)
United States_(57)
2025
1 Norway Only country with a “good” rating in all categories
2 Estonia Moved up four spots
3 Netherlands Up one place
4 Sweden Dropped one place
5 Finland Remained static
6 Denmark Fell four spots
Major Countries and Regional Highlights
-United States: Dropped two places to 57th, now behind Sierra Leone and Romania. The decline is attributed to increasing economic pressures on journalists and an authoritarian shift in government, especially during Donald Trump’s second term
Danmark föll fyra platser till pos 2?
Som jag läser tabellen bör den tidigare rankingen varit
1. Norge (för jag antar att deras placering var oförändrad, tror knappast de klättrat sex platser)
2. Danmark
3. Sverige
4. Nederländerna
5. Finland
6. Estland
hur läser du då?
Om Estland nu ligger på plats 2, och har klättrat 4 platser, så bör de tidigare (2024? 2023? vem vet?) ha legat på plats 6.
(min tabell ska alltså läsas som den tidigare rankingen, jag litar på att din avser den senaste, för 2025)
Jag vet inte om Zekeulv eller din ranking är den rätta för 2024, men det är inte orimligt att det avses olika ranking (alltså olika organisationer, eller olika år).
Sociala vetenskaper som dessa är ju “fluffiga”, och det ligger mycket i hur och vem som utför undersökningen.
Jag undrar om det där med “spots” kanske avser rankingpoäng som ligger bakom själva rankingen.
För 2025 kommer det vara en tresiffrig siffra för det sistnämnda landet.
Worl press freedom index ranking 2025
Norway_______1
Estonia_______2
Netherlands__3
Sweden_______4
Finland_______5
Denmark_____6
USA__________57
Ryzland______171
Kolla in den här kartan:
https://static.bonniernews.se/images/3f/b0/3fb016c63d3e4e60842461c276b6e3aa/16×9/[email protected]
Endast följande länder har grön (“god”) status gällande förutsättningarna att bedriva granskande journalistik:
– Hela Norden
– Estland (men inte Lettland och Litauen)
– Irland (men inte Storbritannien)
– Nederländerna (men inte Belgien)
That’s it!
Därefter har endast följande länder gul (“tillfredsställande”) status:
– Hela västeuropa (utom Italien!) + Slovenien, Bosnien och Moldavien
– Armenien
– Kanada, Australien och Nya Zeeland (men inte USA!)
– Taiwan (men inte Sydkorea eller Japan!)
– Sydafrika och Gabon i Afrika
– Guyana, Surinam och Franska Guyana i Sydamerika
– Costa Rica i Centralamerika
That’s it — resten av alla världens länder hamnar i kategorin ljusorange (“problematisk”), mörkorange (“svår”) eller röd (“väldigt svår”). Sorgligt.
Biljetterna till Repowers välgörenhetsmiddag den 15/5 på Vasamuseet går åt. Vi är nu 271 personer som köpt biljett. Jag skulle vara mycket glad som 100 till anslöt. Det är till en mycket god sak och de tidigare middagarna har varit mycket välordnade med god mat, gott vin (tack Racimo!) och trevligt mingel.
Missa inte chansen till en trevlig kväll. Köp din biljett, och några biljetter till, här:
https://billetto.se/e/repower-charity-dinner-biljetter-1200971
Hoppas vi ses!
Var det inte mysko att putin inte var mer tillmötesgående till trmpfs fredsförslag, det var ju väldigt fördelaktigt för rysliga landet. Eller var det xi som satte P för det hela för att han inte ville ha den ekonomiska överenskommelsen mellan usa och rysland ?
Putin har storhetsvansinne och kommer aldrig inse eller vilja acceptera att Ryssland inte kan ta över Ukraina. Tyvärr, ledaren för Ryssland är så pass basal och enkel i psyket att han inte ens kan inse verkligheten längre. Han kommer driva sitt land i fördärvet och enbart kunna förstöra, för båda sidor.
Putin är, kort sagt, Hitler på flera sätt.
Jag är också inne på att P har passerat point of no return. Han har idag ingen Exitstrategi annat än att Ukraina ska förgöras. Alla fredsavtal som inte innebär Ukrainsk kapitulation skulle därför vara ett nederlag för P.
En grund för ryskt tänkesätt är att tillgångsmassan är statisk. I en förhandling, ett bråk eller ett krig, så vinner den ene det den andre förlorar. Det tillämpas även på utveckling i allmänhet. Det är inte generellt tillämpat, men en grundtanke, som sagt.
Om Ukraina får fördelar eller resultatet av en uppgörelse om vapenstillestånd eller fred blir att det blir jämt skägg, så är rysland därmed en förlorare, oavsett om resultatet är till fördel för rysland eller inte. För att det ska räknas som r-sk fördel, måste Ukraina förlora, mycket dessutom.
Tillämpat på ekonomisk utveckling, blir resultatet i bästa fall stagnation, men troligare tillbakagång. Detta syns tydligt i oligarkernas roffande av ekonomiska och produktionsmässiga tillgångar. De sköts inte, likvida medel skickas till Putin och hans silovik-maffia eller utomlands och produktionsmedlen underhålls inte och går sönder. Endast kommandoekonomisk styrning av krigsindustrin prioriteras med målet att vinna makt över omvärlden med våld och därmed vinst för rysland.
Väl talat, Frim, och slående vilka likheter det finns med en viss administration i en nybliven bananrepublik i den västra halvan av världen (från vår horisont, då…)
Två minuter med Adam Kinzinger som förklarar att moskoviterna knappast kan kallas vinnare.
https://youtu.be/lvVI64jVXuI?feature=shared
Väl värt en kik och en like, om inte annat för att boosta YT-algoritmerna (just nu bara drygt 2000 views, men den har bara varit släppt i typ 2 timmar)
Gjorde som Du sa., 4000 viewers nu 1000 likes
Tack för tips! I skrivande stund drygt 9K visningar, knappt 8K likes :-).
PS. För att vara republikan är Kinzinger osedvanligt vettig (och normal :-); han och Cheney och några till borde starta The New Republican Party, tror faktiskt de skulle bli större än MAGA inom bara loppet av något/några år, när även de mest inbitna rödkepsarna förlorat sitt arbete och knappt har råd att köpa ägg…
“Ukrainian Armed Forces captured Togolese nationals fighting for the Russian army,the Foreign Ministry of the Togolese Republic said
They confirmed that the majority of captured are “young students” who left for Russia because they were offered alleged scholarships in Russian universities”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lo7cl7seg22k
“Demolition of a bridge on a Russian supply route by the Birds of Magyar unit.”
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lo7b6bk4zk2f
18:44
Det är väl fullt med stridsvagnsminor uppepå stativet i trä?
Ser ut som de förberett egen kontrollerad sprängning vid eventuell reträtt?
Ja. Fler som säger så.
It looks like the bridge had already been prepped for demolition (presumably by the Russians) and then the Ukrainian drone detonated the pre-placed explosives
Hoppsan.
Missade länken. Men den är under i kommentarerna 😀 i den länken Lurker har ovan.
https://bsky.app/profile/lklundin.bsky.social/post/3lo7bpbn7d22p
Får mig till associationen och funderingen på om låt säga tusen drönare kunde lyckas “bygga ihop” en stor laddning nog för att riva en stor bro.
Vneshtorgbank, VTB, hamnade i fokus för några dagar sedan, då banken behövde ett kapitaltillskott.
VTB är till allra största delen ägd av staten….så den lever i egentlig mening inte särskilt farligt, i synnerhet som den är en betydande kreditgivare till rysk krigsindustri.
Men den är dock Rysslands näst största bank, så, visst betydande är den för den allmänna ryska ekonomin också.
Men också den överlägset största banken Sberbank börjar få problem också
Sedan januari ökar de dåliga lånens antal och värden oroande snabbt…I synnerhet så om vad som rapporteras är en trend, och det finns det skäl att tro att det är.
Antalet dåliga hypotekslån utgör vid Mars månads utgång 2, 6 procent av den totala portföljen av hypotekslån, och det kanske inte låter så farligt OM antalet dåliga lån inte stigit med 90 ( nittio!) procent under första kvartalet!
Och det är ETT av problemen!
Problemen med uteblivna betalningar av “konsumtionskrediter” växte också under perioden, det med dryga 22 procent, och då ska man dessutom veta att man inte medräknat bristande betalningar på lån som redan i januari haft svårigheter med betalningar ÖVER 90 dagar!
De steg med 10 procent, och utgör 10,4 procent av Sberbanks konsumtionsutlåning!
Trend???
Om så….har ryska banker enorma problem
I vart fall finns det objektiva förklaringar till varför Olga och Ivan nu börjar känna av krigets konsekvenser
Intressant, låter bra tycker jag. 🔥💵
Ryska staten pumpar vad jag förstår in pengar i VTB som ska gå till statliga infrastrukturprojekt som inte finns i verkligheten utan pengarna används för att fylla igen hål efter, ja vad vet jag. Det låter inte som om banken mår helt bra.
OM nu detta är en trend så betyder det att det att det inte bara är illa för banken, men det är också illa ställt för många hushåll!
Då är det för egentligen första gången under krigets gång som den ryska medelklassen åtminstone ekonomiskt känner av krigets följder
De små sprickorna i lerkolossens fötter blir allt fler och uppträder nu allt mer synligt! 🙂
❗️A group of 🇷🇺Russian infantrymen entered a minefield.
Varning ⚠️
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lo7fj5gj2s2d
Smäller en, så smäller all….
En för alla, alla för smäll 💥 ☠️
Ta med kamrat slemgnom på upptäcktsfärden nästa gång.
Den där var ju lite intressant… Som snubbe #3 hade jag nog backat i mina egna spår och försökt följa de två första lemmings. Men det är alltid lätt att säga med drönaröveblick.
Inte utan att jag hoppas att den siste klarade sig
Det är till syvende og sidst människor det handlar om
Inte utan att jag hoppas att den siste klarade sig
Det är till syvende og sidst människor det handlar om
🤬🤬❗️Kharkiv is under massive shahed attack
Many explosions have already been recorded in the city
New shaheds are flying in 🤬
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3lo7ixr3hj22x
🤬🤬🤬
Ruttna ägg är de värda som kör runt med ryska flaggor och hyllar mördardiktaturen den 9/5.
slemgnomer är de allihopa.
🔥 ⛽️ ✊
Om någon tänker arrangera en motdemonstration med ukrainska flaggor så rapportera tid och plats här så sätter jag gärna av lite av min egen tid till deltagande!
Hemsk läsning men så viktigt att det tas upp.
https://www.dn.se/varlden/niklas-orrenius-torterade-och-stympade-viktorias-ode-visar-ukrainakrigets-karna/
Tvåa på den, ja 😀
Men väldigt bra artikel, jag har för mig att DN har öppnat siten nu ett par månader (men har som sagt abbonemang, så jag vet inte om den är låst)
Jo, låst för mig. Arkivkopia: Torterade och stympade Viktorias öde visar Ukrainakrigets kärna – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
Niklas Orrenius i DN går från klarhet till klarhet som ny Ukraina-korrespondent:
https://www.dn.se/varlden/niklas-orrenius-torterade-och-stympade-viktorias-ode-visar-ukrainakrigets-karna/
“Kanske kan Viktoria Rosjtjynas öde föra diskussionen tillbaka till kärnan. Vad handlar det här kriget om?
En auktoritär, imperialistisk makt försöker med våld störta demokratin i sitt grannland, och förvandla det till en rysk lydstat. Kremlpropagandan säger att kriget syftar till att ”avnazifiera” Ukraina och befria människor här.
Men om Putin vill befria ukrainarna, varför bygger han tortyrkammare?”
Bra ledare av Max Hjelm också (antar den kommer i morgontidningen, publicerades för ett par timmar sen)
https://www.dn.se/ledare/max-hjelm-trodde-trump-att-det-skulle-vara-latt-att-fa-till-en-deal/
“För Europas del står det dock än en gång klart. USA är just nu en opålitlig partner, och vi måste steppa upp.”
Man ska inte underskatta vikten av att “drakar” för ut åsikter på detta sättet.
Men naturligtvis måste vi Cornucopianer också bidra, som Perra säger: Vi ger aldrig upp!
True that!
Betalvägg på DN. Arkivkopia: Max Hjelm: Trodde Trump att det skulle vara lätt att få till en ”deal”? – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
Minna Ålander skriver numera på Phillips O’Briens Substack
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/russia-is-preparing-for-more
Läsvärt, som det mesta som kommer från vårt östra syskonland.
“Every effort to strengthen defences in the Nordic-Baltic region is indeed necessary, for as the Estonian foreign intelligence report 2025 notes, “[t]he Kremlin has chosen a path of long-term confrontation, committing to the mobilisation of additional societal resources to rebuild the military and achieve its reform goals. If Russia succeeds in continuing its military reform and forming the planned units, Estonia and NATO will face a Russian force posture in the coming years that poses a sustained military threat.””
🦅💥 Drone attack on occupied Crimea and Russia!
Map from DroneBomber 👀
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7lqukonc2e
Många pilar är det.
Vart är nattpasset???? 👑
Vänligen återkom 00.00….. 😉
Det är ju uppenbart, framgår av namnet: fram i NATTEN
👍
🎯😎
👍🏻 😂
”En auktoritär, imperialistisk makt försöker med våld störta demokratin i sitt grannland, och förvandla det till en rysk lydstat.”
Låter nästan som USA. Hittills har de bara genom utpressning och hot om våld försökt överta sitt grannland Kanada. Men vad händer när USA blir 100% auktoritärt? Just nu är det väl bara till ca 60% auktoritärt, men det har ännu bara gått 100 dagar…
Var kommentar till Anders S 21:18.
Två sätt som Ukraina kan vinna kriget (och JD Vance är lika tom i huvudet som man kunde ana):
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/first-ukraine-was-collapsing-now
“Collapsing the Russian Army from Behind.” (slå ut järnvägen genom Melitopol som försörjer västra ryska ockuperade området, inkl. Krym)
“Taking the War to Russia.” (bensinmacks-pinatan, slå mot krigsekonomin, osv. Möjligen är detta, som Perra indikerar, det mer troliga scenariot just nu. Räntor på 20+% och stadigt ökande dåliga lån är inte hållbart för någon regim)
Keep reading with a 7 day free trial.
“WASHINGTON, May 2, 2025 – The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Ukraine of F-16 Training and Sustainment and related equipment for an estimated cost of $310.5 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress.”
“The following non-MDE items will be included: aircraft modifications and upgrades; personnel training related to operation, maintenance, and sustainment support; spare parts, consumables and accessories, and repair and return support; ground handling equipment; classified and unclassified software delivery and support; classified and unclassified publications and technical documentation; studies and surveys; U.S. Government and
contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics and program support.”
https://www.dsca.mil/Congressional-Notification-Archive/Article/4173182/ukraine-f-16-training-and-sustainment
Tål att uporepas : Efter golfbilar och elcyklar kommer nu hooverboards…..
https://x.com/wartranslated/status/1918233014854705649?s=19
Äh, besviken på SMHI.
De utlovade 25 sekundmeter och jag tänkte att nu jäklar ska jag till slut försöka uppleva hur det kan vara med en riktig storm. Har stått uppe på taknocken surrad vid skorstenen i flera timmar för att både känna på hur det var för kaptenen och Stranne den yngre.
Har vrålat:
”Och kaptenen steg opp
Han var grå han var tärd
Stormen tjöt knappt man hörde hans ord
När han sa med skälvande röst till sin värd
– Karl stod surrad och glömdes ombord.”
Men det blåser ju inget och nu har grannarna ringt polisen…🤷🏻♂️
😂 Ja, jag rullade t.o.m in markisen för den flappade lite, men storm…nä.
En jättebesvikelse!
Haha, fler sådana där och Johan får jobba för att bli centralpunkt på fredagar 😎
😄
Blåsten kommer fram i morgonen. Tro ej allt som fram i natten påstår.
Här har vi grejor som blåst runt hela tomten.
🇺🇸❌ The Trump administration plans significant personnel cuts at the CIA and other major U.S. spy units, – WP
The administration intends to reduce the CIA’s workforce by about 1,200 personnel over several years and cut thousands more from other parts of the US intelligence community, including NSA.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7q7idwxc24
Naturligt. Trump litar ju mer på Putin än sin egen säkerhetstjänst.
Underrättelsetjänst skulle det vara.
🚁💥 FighterBomber hints that a Russian helicopter crashed/was shot down!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7piuvsbc2y
😍 🚁 🚀 💥 🔥
Robot 70 🚀 ?
💔 The number of wounded in Kharkiv has increased to 43, — OVA
Film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lo7pf65pq22y
😔
Drönarkartan. Uppdatering.
Ojoj!!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7ocjw5qk2e
👍 Blev rädd att det var åt andra hållet först.
När du vet var stjärnor faller…
🎯
Söte jesus brukar det se ut så här? Ockupanterna ser ut att få det ruggigt hett om öronen. Nog bäst de springer hem över bron innan den går i sank😀🇸🇪🇺🇦Slava Ukraini🇺🇦🇸🇪
Lite mer än vanligt skulle jag säga, om vi håller oss till Krym
Kan det vara så att dom skapar en korridor för attackflyg? Dom där jdam mot bron kanske?
Vance och Rubio ylar högt på X om hur hemskt det är att AFD “utsätts”. Kanske är för att AFD gillar RysslLnd….
Svar till Rubio från tyska UD:
“This is democracy. This decision is the result of a thorough & independent investigation to protect our Constitution & the rule of law. It is independent courts that will have the final say. We have learnt from our history that rightwing extremism needs to be stopped.”
https://x.com/GermanyDiplo/status/1918397874687361199?t=oEzffQVzbDjwXEGfQtyumg&s=19
Mycket bra svar!
Instämmer! 👍
+1 på den! Well put (eller Guht geputt som det såklart heter på tyska :-).
Det är tur att dessa gossar är så korkade som de är. Istället för att hjälpa skjuter de Afd i foten. Det är väl med Tyskland som de flesta länder. Inblandning utifrån skapar dålig stämning 🤓
Varnar för ryskt anfall – direkt efter krigsslutet
Den ryska attacken på resten av Europa kan komma direkt, om Ukraina tvingas till en dålig fred.
Det säger den danska försvarstoppen Rasmus Jarlov till Aftonbladet.
– I det läget är det mer sannolikt att de attackerar än att de inte gör det, säger han.
[…]
– Jag är säker på att ryssarna vet att det inte finns något hot mot Ryssland från Europa. Vi vill bara kunna försvara oss, det finns inga intentioner att någonsin anfalla eller förgöra Ryssland. Så när Ryssland bygger upp sina militära kapaciteter, så är det för offensiva operationer, inte försvar.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gweV81/toppolitiker-varnar-for-ryskt-anfall-direkt-efter-krigsslutet
Jag tycker sista meningen sammanfattar den ryska synen på den självpåtagna konflikten med Europa ganska bra; “när Ryssland bygger upp sina militära kapaciteter, så är det för offensiva operationer, inte försvar”. Klarspråk!
Håller med. Jag har retat mig på allas beskrivning av Rs, försvarsminister, försvarsindustri, försvarsdepardement och alla andra av deras försvars…. Det borde heta Attackminister, Attackindustri och så vidare. Översatt till For War Minister, For War Industry and so on.
🤯🫏 A combat donkey equipped with a helmet and electronic warfare system
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7sbwnzn224
Tror inte jag gör om texten denna gång 😇
Men det går bra nu
Skvoz’ grozy sijalo nam solntse svobody,
I Lenin velikij nam put’ ozaril:
Na pravoje delo on podnjal narody,
Na trud i na podvigi nas vdochnovil!
😄 En del menar att det saktvärdiga kommer att behärska världen.
Ryssarna tror att det avser åsnorna.
Och åsnorna tittar på ryssarna och tänker att dom där kan i alla fall inte gå och tugga tuggummi samtidigt
😂
🇺🇦🙏 Zelensky: Right now, Russia is once again attacking Ukraine. Kharkiv has been attacked by dozens of “Shaheds.” Residential buildings, businesses, and civilian infrastructure have been damaged. As of now, more than 40 people are known to have been injured
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7qph5cpk24
There were and could not be any military targets. Russia is hitting residential buildings at the very time when Ukrainians are at home, when they are putting their children to bed. Only inhumans can give such orders and carry them out.
While the world is delaying decisions, almost every night in Ukraine turns into a horror that results in the loss of lives. Ukraine needs strengthened air defense.
We need strong and real decisions from our partners: the United States, Europe, all our partners who seek peace
Tyskland är (som vanligt) rejält ute och cyklar
Finns det ett så stort missnöje med massinvandring och mångkultur att ett parti som AFD seglar upp som största parti.
Då är för i helvete inte lösningen att förbjuda folk ogilla massinvandringen.
Tyskland gör sig till åtlöje som nån slags bisarroliberal demokratur.
Nja jag tycker det var kul och roligt. En spade är en spade. Särskilt kul tycker jag det är med de debila Humle och Dumle i Washington som lägger sig i Tysklands inrikes angelägenheter. Med sådana vänner behöver tokhögern inga fiender😂
Och så finns det dokumenterade kontakter mellan Ryssland och AfD, inkl FSB.
Tendar är ju känd som mycket seriös tysk källa, jag länkar oftast när han skriver om Ukraina. Men kikade in nu för att se.
German authorities have classified the the AfD: confirmed right-wing organization.
Previously, it has been discovered that several members of the AfD have connections with Russian or Chinese state organizations.
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3lo6kns2zcs2f
Titta på kartan över det tyska valresultatet rent geografiskt:
https://ichef.bbci.co.uk/news/1536/cpsprodpb/84a2/live/1a312d00-f348-11ef-9e61-71ee71f26eb1.png.webp
Det är i stort sett enbart forna östtyskar som röstat på AfD, sannolikt effektivt påverkade av rysk propaganda och desinformation framförallt via sociala medier, så det handlar knappast om något djupt folkligt förankrat stöd för AfD:s extrema politiska ideologi. Se även följande förtydligande från tyska UD:
“This is democracy. This decision is the result of a thorough & independent investigation to protect our Constitution & the rule of law. It is independent courts that will have the final say. We have learnt from our history that rightwing extremism needs to be stopped.”
Det enda jag kan tolka ut det där från tyska UD är att Tyskland är ännu en “liberal” demokratur.
“This is democracy” åsiktsförbud och möjligen även förbud för AFD.
Krig är fred och frihet är slaveri typ
Om deras konstitution ej tillåter åsiktsyttringar som AFD är det ju en skendemokrati.
AFD är ju dessutom näst störst eller största parti i opinionsmätningar.
Jag lägger ner den här diskussionen. Detta är ju Lars blogg inte min 😉
AFD är ett extremt parti som gillar nazis och rysslands terror. Tyskland följer sin konstitution. Till skillnad från USA är Tyskland fortfarande en demokrati.
Jag håller med sillidill om att lösningen inte är att förbjuda ett parti som är emot invandring och AfD förbjuds inte heller. AfD klassas som extremistiskt vilket gör att Tyska myndigheter får större möjlighet att övervaka partiet.
Däremot bör ett parti som inte följer ett lands lagar absolut hanteras resolut och kraftfullt och Tyskland borde ha tagit tag i detta för många år sedan. Nu är det egentligen för sent.
AfD är inte direkt något duvslag fullt med duvungar som inte gillar invandring. Det är ett parti som vill hantera folk med “fel” etnisk bakgrund på ett vis som strider mot tysk och internationell rätt. Det har prövats tidigare i Tyskland med känt resultat.
Om ett land förbjuder motstånd mot massinvandring, mångkultur osv i sina lagar.
Då anser jag man kan köra upp de lagarna där solen ej skiner.
Det är ju lagar som I såna fall ej är stiftade till förmån för nationens egna folk utan i helt andra syften.
Syften som troligen åtminstone delvis går emot ett folks rätt till sitt land och nation enligt Fns folkrätt.
Nånstans blir ju även “liberalism” eller nåt som kallas liberalism en slags åsiktsförtryck.
Vad skönt för blodtrycket att motstånd mot massinvandring, mångkultur osv inte förbjudits i lagar då.
Skulle sådana lagar ändå stiftas så kommer nog visserligen vissa ljusskygga grupper inte gilla det men det är säkerligen lite vågat att rakt av köpa påståenden om att det ej skulle vara till förmån för nationens eget folk. Tyskland har ju lite dåliga erfarenheter av detta där historiskt en liten grupp med litet stöd fick väldig makt på senare bekostnad av hela nationen. Jag tror att majoriteten av ett lands befolkning idag gärna slipper uppleva det som hände i Tyskland. Dessa skulle nog uppfatta sådana lagar som skydd för landets befolkning.
Vad syftet med klassificeringen verkar vara har andra cornucopianer skrivit så bra om det redan så det utelämnar jag kommentarer om.
Jag anser dock att bästa demokratin är den som är förankrad och bygger på solida grunder så jag förstår din upprördhet över din tänkta möjliga situation. Det är både styrkan och svagheten med demokratin. Ha det gott!
De där typerna som greps för drygt två år sedan när de hade avancerade planer på statskupp i Tyskland (jodå, det var ingen lek från några idioter, det var på riktigt) har man väl lyckats visa på en massa kopplingar till AfD?
Det var iofs ingen ren falang inom AfD, utan det var högerextrema Reichsbürger-rörelsen, men gott om kopplingar finns det ju såklart.
Ute och cyklar är väl snarast de som påstår att Tyskland vill “förbjuda folk ogilla massinvandringen”, eftersom det inte alls är det de gör.
Men kör på, gör dig till åtlöje så mycket du vill.
Vilka andra partier vill stoppa invandringen till Tyskland?
Jag träffade en del yngre tyskar för runt tolv år sen. Och vi diskuterade politiken i landet.
Jag kan väl säga att detta är en anekdot givetvis men de hade ju verkligen inte mycket gott att säga om massinvandring och mångkultur.
Flera av dem förutspådde redan då att AFD hade en enorm potential.
Vem som gör sig till åtlöje kan man ju diskutera.
1) Det är ingen som förbjuder någon att “ogilla” något. (Till stor del därför att det är så uppenbart att det är omöjligt att till och med politiker fattar det.) Man får ogilla vad man vill.
2) Det är ingen som förbjuder något parti… Ännu. Det är bara Säpo som officiellt klassificerar en bekräftat högerextremistisk organisation som bekräftat högerextremistisk. Vill man inte bli klassificerad som en sådan så ska man kanske inte vara en sådan.) Det är nog först om partiet börjar göra riktigt högerextremistisk skit som det blir förbjudet. Och då naturligtvis med all rätt.
Weidelversteher är på det hela taget lika fel ute — lika överflödiga — som Trump- och Putinversteher.
Kul med liten privatarmé så där
🇺🇸 Detailed Army plans for a potential military parade on Trump’s birthday in June call for more than 6,600 soldiers, at least 150 vehicles, 50 helicopters, seven bands and possibly a couple thousand civilians, – AP
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7kcefvfs2l
🇺🇦 Zelensky: We continue to act on the territory of the Kursk and Belgorod regions. Russia continues to refuse a full and lasting ceasefire – all partners are already tired of these Russian manipulations
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lo7jiwu4e22n
We are defending our positions and we will act accordingly both at the front and in our actions on Russian territory. The war must be felt where it came from
🔥🤩 FPV drone epically blew up Russian ammunition warehouse in the Pokrovsk direction
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7tlb27sc2p
Hörlig smäll ! 👍
Fantastiskt!
På dom bara! 💥🔥💥
BAVOVNA in Kerch, Crimea 💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7tckajns2p
Ah, bomull!
Nu så, drömma får man. Tänk vilken härlig present till Pruttler det vore. Anrättningen skulle därtill kunna piffas upp med lite smällare på själva paraden🤓
Crimea 🦅🚀
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lo7tr3dx6s2p
🙌👏🥳🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Låt oss hoppas på något riktigt bra idag 🙏 👍🎉
Daniel Ek klafsar runt i skiten. Det vore utmärkt om någon kunde instruera honom att åtminstone stå still. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/spotifyforsvaret-om–rogan-sjalvklart/
Recent video of a fire recorded in Rostov, Russia
Film
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lo7v6wbabs2v
Inatt vill jag se Dengamle rulla 👊
👨🦽🌉
They is a massive Ukrainian UAV strike underway across occupied Crimea and parts to the Rostov and Krasnodar regions of Russia. The below video is of a fire recently recorded in Kerch.
Film
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3lo7v2tim3c2v
Enligt vissa uppgifter ska denna film vara gammal (2024)
Gammal? Från förra året?
DenGamle hade sagt emot.
Film över huvudtaget är ju nymodigheter precis som hällristningar.
Han är fortfarande sur för att de gamla faraonerna inte begrep vad han försökte förmedla.
Om han hade låtit bli morgon-lunch-middag-natt-supen hade han lättare kunnat förklara för faraonerna, det är min tes 🤷♂️
Jo, det är nog sant. Men DenGamle är övertygad om att vi alla står över såna små hinder.
Hällristningar var djävulens verktyg för att förleda våra ungdomar in i ett liv i synd 😡
Nu blandar du i hop hällristningar och den engelska motsvarigheten hellristningar.
Å f-n… man lär sig så länge man lever….
Ännu i min barndom var det serietidningar som var “djävulens verktyg för att förleda våra ungdomar in i ett liv i synd” (det här var nämligen före VHS, som sedan tog över den rollen). Och tittar man lite på hällristningar så… Visst är de väldigt lika tecknade serier?
Kasparov som alltid lysande:
“Putin needs perpetual war. He cannot bring back the hundreds of thousands of murderers and torturers he has unleashed on Ukraine. It will either be war in Ukraine until Russia is defeated, or an expanded war on Europe if Ukraine falls. Russian defeat is the only peace option.”
https://x.com/Kasparov63/status/1918431393069384158?t=-AZAwtf0vVKQfrn-uTEB2A&s=19
Krossa Ryssland!
👍
The U.S. State Department has approved up to $310.5 million in F-16 training and support services for Ukraine, signaling continued White House backing for Kyiv.
https://kyivindependent.com/us-state-department-approves-sale-of-f-16-training-spare-parts-for-ukraine/
Det här kan vara stort och viktigt, men man vet ju inte vad som händer på söndag när man har med Trump att göra. Helt klart så är det nog inte det här Putin sett fram emot när alla fördelar bokstavligen kastats på honom de senaste månaderna och han fått mer och mer desto mer han dragit ut på samtalen med UZ@.
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!
Se även inlägg från Lurker 22:48.
Nå ja, det tål att upprepas för just nu är det positivt. Tyvärr kan ju allt ändras om någon dag.
Det är verkligen en berg-och-dalbana av hopp och förtvivlan. Jag klamrar mig fast vid hoppet och förtränger förtvivlan.
Avtalat och klart.. Hoppas nu bara att det var rätt sak att göra… Att ingå avtal med Trump känns nu som att ingå avtal med mörkare krafter.. Men Ukraina hade inget val. Jag tror att det var rätt, jag vill tro det..
För övrigt har vår Konung, Kung Carl planterat ett träd i England. En svensk Ek i den Engelska jorden, alldeles nära greenen vid Windsor Castle. Det känns tryggt på något vis..
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/h%C3%A4r-planterar-kungen-en-svensk-ek-i-england/vi-AA1E2rB4?ocid=BingNewsVerp
Avtalet, eller det var väl mer en avsiktsförklaring, för detaljer skulle väl mejslas ut i ett nytt avtal sen, är nog inte så tokigt, med tanke på alternativen.
Det blev inget för Ukraina lysande avtal, men åtminstone någorlunda balanserat.
Dessutom är det flera år i framtiden som något kan börja hända med vad som har avtalats, då sitter det en ny administration i vita huset eller så har de gått full diktatur. I vilket fall så kan man ta och rucka på saker då, behöver inte hålla på nu.
Fördelen är ju dock att man nu förhoppningsvis har lyckats avstyra UZA från att alliera sig med ryssen, och kanske även har en chans till en del amerikanskt stöd.
Problemet med ärkeidioten i brunvita huset är att han kan ju ändra sig helt varenda timme, så att så lite kan det hela vara värt.
Därför hoppas jag att trump verkligen smider en stor stark berättelse om vilken triumf det är att fått detta avtal på plats, ty det binder ju han till att fortsätta hedra avtalet, och får svårare att kasta Ukraina under bussen igen.
I stort sett verkar avtalet vara positivt för UA. För att i någon mån förhindra att den oranga jättebäbisen struntar i avtalet så bör statsmän i väst berömma Trumpeten och påpeka vilken genial förhandlare han är som fixat ett så förmånligt avtal för USA.
Nja, jag tycker väl inte riktigt att det ens är positivt, utan jag kan sträcka mig att kalla det “balanserat”.
Men det är vad man kunde få, men visst skaver det att det säkert var donalds “fenomenala” förhandlingsstrategi vi såg, att först flytta målstolparna löjligt långt bort, för att till sist få något man inte borde få, inte har rätt till, något den andre parten inte är nöjd med.
Jag skulle nog säga att Ukraina blev utpressade, fast de har å andra sidan varit såpass skickliga att de fått till det så här pass bra ändå, till sist.
Men det är väl gott så, om detta nu begraver denna fråga och orangen nu vänder sin destruktiva energi till att förstöra andra saker i världen (och UZA) men inte förstöra mer för Ukraina, så är det ju bra.
Men det är beklämmande att inse att orangemannens lek i realiteten dödar tiotusentals människor, ja hundratusentals kommer det bli. Han borde till sist hamna i Haag för brott mot mänskligheten.
Rubio som säkerhetsrådgivare i stället för Waltz är väl en förbättring sett ur UAs synvinklel!?
Bara om han blir kvar på posten. Vilket han knappast blir. Sannolikt tar Trump in en svag, okunnig Putin-sykofant i stället. Waltz var trots allt en gammal institutionalist, långt ifrån lika illa som Gabbard, Patel och Hegseth.
Rubio har gått fullblodsfascist så knappast.
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1918184489273958899
Dagens ryssar kan man säga. Vad gör en ryss när vederbörande bevittnar en olycka? Springer därifrån naturligtvis 🙃
1170 KWIA
4 tanks
0 APV
48 artilleri
1 LV
126 UAV
121 mjuka
1 special
Första gången 0 APV?
Börjar sina i pansarförråden kanske ? 😉
Nejdå, de sista 45 st är på väg till Röda torget inför annandag VE. 🙂
God morgon! Vi ger aldrig upp!
Tack till nattpasset! Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
God Morgon Masja och alla övriga Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger självklart ALDRIG upp!
Gomorron . Exakt ! Kampen fortsätter oförtrutet
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Godmorgon alla.
En strålande dag med kommande ryska förluster 🥳
En tragisk dag med kommande Ukrainska förluster 😢
Ger inte Ukraina upp så gör inte vi det heller ✊
Tack Erik14 för din heroiska insats
Medalj !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Tack så hemskt mycket för vänligheten 🇺🇦🇸🇪
Men det är riktigt många som bidrar och på olika sätt, så vi ska inte glömma dessa, då blir det inte rättvist 💙💛
Det är ok, jag behöver inte mitt välförtjänta beröm.
Haha)))
Haha)))
Kerch sprängs och en helikopter sänkt av Seababies. Vilken natt!
https://x.com/igorsushko/status/1918532251865768180?s=46&t=y2cId8ftXOOtWi_HF4XxwQ
Man får bara se svaren om man är inloggad. Har du någon länk till helikoptern?
Helikoptern har varit uppe hos en del. Misstänktes vara en Ka-52. Piloterna överlevde
Här en källa
Yesterday, a 🇷🇺Russian helicopter/plane was shot down by 🇺🇦Ukrainian naval drones, probably near Novorossiysk
Russian aviation bloggers write that the crew of two survived
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3loamjzelbs2d
Ja jävlar om det visar sig stämma! 💥💥💥
Kerch bridge in fire 🔥😎
Reddittråden. https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1kdlraf/ukraine_may_have_successfully_struck_the_kerch/
Stort om det stämmer.
Låter fantastiskt 👏 🚁 💥 🌉
Inget stopp i trafiken på Google Maps och Igor postar väl lite svårverifierade uppgifter så jag tar nyheten med en björnlabb salt.
Skulle det vara sant tömmer jag mitt lager av obolon och biologist. Blir en bra fylla!
Tolkar Kertj som staden, inte bron!
Om biltrafiken löper så kan ju järnvägen vara påverkad, om inte ute på bron så i alla fall vid brofästen och landanslutande växlingsområde. Om det är så är i alla fall den tunga järnvägstrafiken rejält påverkad, men låt oss vänta och se.
At night, 🇺🇦Ukrainian military shot down 77/183 🇷🇺Russian UAVs, another 73 UAVs were lost in location due to EW action
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3loaombqlwk2d
In 🇷🇺Novorossiysk, residential buildings and three tanks at a grain terminal were damaged as a result of Russian air defense operations
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3loao2axsqk2d
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3loao2ay2kk2d
Trump posted a photo of himself as the Pope on Truth Social
Bild på den skenhelige antikrist
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3loan3vbebs2d
(Jag har kollat, den finns där)
🤢🤮
T får gärna bli Påve, då gör han mindre skada.
Intressant tråd om krigets snabba utveckling.
https://threadreaderapp.com/thread/1918385910695014653.html?utm_campaign=topunroll
Tänkte på hybrisparaden den 9:e… Om nu Orban och Fico ska närvara, kan EU lägga sanktioner mot dem?
After surviving a shelling in Kherson, 14-year-old Vika lost her left arm and suffered major injuries to her right.
After months of treatment in Kyiv, she begins rehab and dreams of returning home.
Once unable to hold a spoon, she now uses her phone and plans to draw again.
Bilder
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3loampzogyj2f
Ny tråd!
Tack
Reportage i Norska VG om en Ukrainsk journalist som försökte jobba i de ockuperade områdene.
Kroppen kom tillbaka utan hjärna, öga och struphuvud.
https://www.vg.no/nyheter/i/PpGlm6/journalisten-viktoria-rosjtsjyna-27-doede-i-russisk-fangenskap
Jag hatar moskoviterna med en intensiv hetta. Alla är inte sådana kan man invända. Ja, men tillräckligt många för att dessa andra får bevisa sig först. Det gäller omvänd bevisföring vad det gäller moskoviter vad mig anbelangar.
Tack Erik14 för en ny omgång fina länkar.