Bloggen har nu provkört och provåkt Kias nya enorma EV9, som antagligen är den största elbilen på den svenska marknaden och tillika en knäpptyst draghäst, som får ta ett släp på 2 500 kg (på BE-kort). För dig här på landet som annars faktiskt behöver en landkryssare som Toyota Landcruiser eller en Range Rover har du nu ditt elbilsalternativ. För småbarnsfamiljen kanske det kan vara svårt dock, eftersom barnen behöver stege för att komma in i bilen.
Versionen ifråga är enligt bilregistret en sexsitsig 2-2-2 Kia EV9 AWD 2024 med 385 hk och 100 kWh batteri. Enligt ägaren kostar den ca 850 000 och ca 8000:- SEK per månad i förmånsvärde som tjänstebil, vilket intresserade får bekräfta själva via KIA:s hemsida. Den ska också få dra 2 500 kg, vilket gör att den är en möjlig ersättare för de som behöver släp på riktigt, som hästägare och andra här på landet. Det behövs förstås BE-körkort för att dra de vikterna, men detta ska vara den tyngsta dragkapaciteten hos en elbil i Sverige idag och den kommande lilleputten Volvo EX90 ska inte få dra i närheten.
Naturligtvis går räckvidden ner med släp, precis som bränsleförbrukningen går upp med släp om man kör brännbil, men med ordinarie räckvidd på 400 – 500 km beroende på årstid och vägtyp, så lär man väl iaf komma 20-30 mil utan att ladda med hästen där bak. För övrigt ska den likt nya Tesla Model S klara av att ladda i 240 kW om man ska supersnabbladda. Nu var dock bilen rätt ny och har inte åkt på långresa än.
Jag ponduspostulerar att Kia EV9 är större än även Tesla Model X och utrymmena i bilen var fåniga.
Jag är måttliga 184 cm lång, men hade kanske 20 cm kvar till taket i mittenpassagerarfåtöljen och fick in en rejäl hand mellan knät och sätet framför, trots att föraren själv är 195 cm och inte heller är i närheten av taket. Kortare förare så kan man nog få in en väska mellan knä och förarsäte.
Bagageutrymmet är också fånigt, särskilt med de två bakre sätena fällda. För övrigt intygas det att en familjs samtliga längd- och utförsskidor går att stoppa mellan sätena, eller för den delen en eller två surfingbrädor.
Det finns även ett 16 A 240 Volts uttag i bagaget, och även en adapter så man kan ta ut växelströmmen via ladduttaget utanför istället, och med 100 kWh fulladdat batteri och snåldrift av villan vid strömavbrott med veduppvärmning och i övrigt kyl, frys, datorer, vattenpump och lite belysning med 3-4 kWh i daglig förbrukning kan man i så fall försörja sig i 25-30 dagar vid strömavbrott, för att åka och ladda mot slutet och köra ytterligare 3-4 veckor.
För övrigt kan alla fyra passagerarsätena styras ifrån bagageluckan om man vill fälla dem.
Något som Tesla nog är orsaken till är att alla elbilar för att kunna konkurrera är överhopade med finesser mot den mer spartanska Apple-liknande Tesla. Så även KIA EV9. Massagestol på förarsätet, men inte som ID.7 för passageraren. Backspegeln kan gå över till bildskärm om man har lastat upp till taket där bak.
Förarassistans fanns, men inte lika vass som på ID.7 eller Tesla, då den inte klarade vissa skarpa kurvor på 70-väg med cykelväg intill utan att man behövde ingripa, och inte heller anpassade hastigheten efter vägskyltarna.
Det irriterande EU-lagkravet på alla nya bilmodeller att de ska varna om man kör för fort fanns dock, likt på ID.7. Går att stänga av, men måste stängas av manuellt vid varje körning. Kravet gör för övrigt att alla nya bilmodeller, brännbil som fossilbil, måste ha kamera för att läsa hastighetsskyltar, och därmed förmodligen även en bildskärm. Vilket pajar alla retronostalgikers dröm om rattar och vred och skärmfritt på ny ny bil alls.
För övrigt var EV9 också på hugget om man tittade ner på knappar och skärmar i mer än några sekunder och började varna för att man inte tittade på vägen.
En bra sak med förarassistansen var dock att likt på ID.7 kan man ingripa själv och styra lite utan att autopiloten avbryts, vilket sker på Tesla varefter man måste aktivera autopiloten igen. Det gick rent av att köra in på en vändplats, vända, stanna, se sig om och köra tillbaka ut på en 70-väg och förarassistansen var fortfarande igång efteråt även om farthållaren behövde slås på igen efter stillastående.
För mig som Teslaägare är det förstås extremt plottringt med alla knappar, men Android Auto eller Apple Carplay får man iaf. Och en HUD, ytterligare en finess som inte finns på Tesla eftersom Muskovitj säger att man ändå ska köra med autopilot om 10+ år och därmed inte behöver sådant idag.
Bilen är fånigt tyst. Tystare än ID.7 och tystare än nya Tesla Model S. Förvisso kör jag dubbat på den senare och det var friktionsdäck på EV9:an, men jag har aldrig suttit i ett sådant enormt högbygge där det varit i princip helt tyst inuti. Man kan nog prata i normal samtalston med tredje radens passagerare.
Förbrukningen är förstås hög med 2.5 kWh per mil, men det är ändå bra jobbat av KIA. En liten Volvo EX40, som antagligen går in i bagaget på EV9 drar liksom Polestar 2 lika mycket.
Kräver du faktiskt en landkryssare och vill byta till elbil så är nog KIA EV9 svaret (som tjänstebil, även om godsägaren förstås har cash att slanta upp ur bakfickan på denna nivå). Bor du i stan så behövs den nog inte och den är nog inte drömmen i stadstrafik. Nackdelar kan vara att du kör över grannens Grand Danois som är för låg för att ses, fördelen är att du inte kommer märka när det sker. Och så behöver nog barn stege för att komma in. Jag klev upp i bilen för att komma in. Som likt mig lite äldre kan det alltså i längden uppstå knäproblem av allt klivande uppåt varje gång man ska köra bil, men det kanske finns en pensionärsramp som tillbehör?
För övrigt – kravet på skyltläsning av hastigheten och därmed kamera blir ju intressant för ett försvarsperspektiv när Försvarsmakten inte tillåter kamerabilar invid eller inne på skyddsobjekt.
85 kommentarer
Intressant läsning. Och spännande med konkurrens inom premiumsegmentet på elbilar. Det man funderar över är när de vettiga elbilarna som har pris på kanske hälften eller en tredjedel kommer.
Det lutar väl lite mot att de flesta europeiska elbilstillverkare har riktat in sig på premiumsegmentet, det är väl lite som bäddat för att kinesiska tillverkare som BYD med flera tar över där helt även i europa.
Hälften (400000:-) finns och ordet vettig ska nog inte användas tillsammans med BYD och liknande.
Likt Tesla släppte model S först så gäller det att räkna hem investeringen på forskning och utveckling. klarar man sig med en mindre bil så finns det många vettiga alternativ redan. Själv hoppas jag på Stellantis kombibilar (Opel Astra och Peugeot e-308 SW) som tyvärr med SEKetas kommer landa närmare 500 000 SEK, från 43 000 € i Tyskland
I Sverige ska ju alla bilar ha 3-5 års vagnsskadegaranti. Då blir priset så mycket högre, men försäkringspremien lägre.
För oss som av säkerhetsskäl inte vill ha kinesiska bilar som BYD, Volvo, Maxus, MG, etc så är det skönt att det finns vettiga alternativ som t.ex Kia
Grannen skaffade en och då blev hans garage obrukbart. Med infälda backspeglar gick bilen in men dörrbladen är så tjocka att det inte gick att ta sig ur bilen när den väl var på plats. Borde utrustas med Teslas Summon – ratta bilen med telefonen. (Garaget ett sk. Långselegarage, smalt men djupt!)
Han kan klättra ut via bagaget?
Verkar ju som man i princip kan ta sig från förarplats till bagaget ståendes rak i bilen så ja.
För övrigt är det många äldre garage som inte rymmer moderna bilar.
Kia kan väl backa och köra fram med nyckeln?
https://www.youtube.com/watch?v=UmHHdgMDfb8
Japp.
Är mittraden också nedfällbara är det ju en smal sak. Men vilket garage har takhöjd så den kolossen kan fälla upp bog-visiret (eller akter-visiret?)? 🙂
Den funktionen finns, man kan parkera den med nyckeln.
Bilar omfattas ju inte av maskindirektivet, annars hade man kanske fått sätta stora tydliga nödstoppsknappar i hörnen?
Säkert en häftig och trevlig bil! Själva typen tilltalar mig mycket.
Jag tycker att den ser lite för odefinierad, amorf och lite för “asiatiskt elbilsspejsad” ut (vilket XC40 också gör). Det är som att alla elbilsdesigners får en kollektiv stroke när det kommer till sista stolpen (D- eller C- beroende på modell) eftersom att de vill att den ska se ut som just en elbil, med plåt/panel istället för ruta och sen ska det se ut som att taket ska sväva så då gör man en liten svart rand mellan tak och stolpe.
Och behöver den vara såå stor? Kan man kasta in en nypåkörd ren i frunken eller varför är den så hög? Fronten ser också underutvecklad ut, som att en Suburban och barbapappa fick barn tillsammans, fast i en animefilm.
Tack och lov brukar jag se bilar jag äger inifrån, huruvida den är ful är mest andras problem.
Varför man ska bo i 70-talshuset och inte schweizervillan på andra sidan gatan?
Det är ju typiskt gammelbilisterna att inte lägga på en enda teknisk funktion när de beställer bilen. Men däremot blinng för 100.000.
Carl Pilkington sa det bäst:
“Stackarn som bor i ett slott och har utsikt över min grotta. Men inne i min grotta är det fin utsikt över slottet”
Bra kommentar från LW. Och smaken är som baken delad. Sen är jag ju väldigt tråkig och tycker att det som är praktiskt också är snyggt. Och det verkar som om de som gör filmer håller med, de fräckaste typerna, dvs de kriminella, kör oftast stora fyrkantiga Landrovers inte ngn förkrympt Volvo.
Med “såå stor” menar jag att även om den ser stor ut invändigt så tror jag att man hade kunnat minska yttermåtten utan att göra avkall på innermåtten om man valt ett annat formspråk på hjulhus samt längd och höjd på (“motor”-)huv.
Någon snubblade till under designen och placerade Sorentons sista ruta upp-o-ner.. 🙂
Man kan få in 4 golfbagar + vagnar när man ska iväg med kompisar på golfresa
Det gjorde man även i farsans gamla Toyota Camry sedan! Visserligen inte moderna trehjuliga vagnar utan de gamla tvåhjuliga. Och bärbagar. Men den bilen svalde rejält med bagage.
Bilars bagageutrymmen verkar hur som hels ha krympt i takt med utvecklingen, fastän yttermåtten vuxit.
Jag tror att man prioriterar baksätesutrymmet på bekostnad av bagageutrymmet.
Utseende framförallt och ljuddämpning
Det är väl bra att den är jättestor för den som behöver det. Kommer väl Kia EV5 som designmässigt är en förkrympt version av EV9, för den med mera normala lastbehov.
Om jag varit i samma livssituation nu som för elva år sedan och haft råd, hade jag köpt en EV9 och kunnat ha sju familjemedlemmar plus en massa bagage. (Hade definitivt inte råd, så det blev en muggig gammal VW Sharan då).
Barnvagnar tar en jävla massa utrymme.
Absolut, det är inte storleken i sig som är problemet utan att den inte är/ser ut att vara särskilt “lean”, alltså onödigt lång och hög front, onödigt breda skärmbreddare. Sen att det saknas “definition”, massan bara är där – det har lagts minimalt med energi att knipa ihop, forma och dra i den för att den ska bli mer än en klump.
Viktigt i prioritetsordning:
1. Hur praktisk bilen är, främst för föraren.
2. Hur mycket den kan lasta (volym, främst).
3. Energiförbrukning.
…
57. Utseende.
Det kommer en “mindre” modell av bilen rätt snart. Dessutom kommer nog en GT modell också med ca 600 hk
Nästan alla KIA är ju fullastade med utrustning. Av någon anledning är KIA normalt bättre standard-utrustade än koncern-systern Hyundai som ju skall vara “premium”-alternativet (iaf utomlands), men det kanske är för att Svensson skall göra den till nya 240’n.
Och den intresserade undrar givetvis var KIA’s glimmer kommer ifrån? 🙂
Kollade på Wikipedia och såg att det humoristiskt nog finns en glimmersort som heter Muskovit … https://sv.wikipedia.org/wiki/Glimmer#Olika_glimmermineral
Kan ju man tänka sig att Ryzzland skulle vara en källa för Muskovit-bilar https://en.wikipedia.org/wiki/Mica#Occurrence_and_production
Ursprunget till namnet “The name muscovite comes from Muscovy-glass, a name given to the mineral in Elizabethan England due to its use in medieval Russia (Muscovy) as a cheaper alternative to glass in windows.”
Utvärderade den innan det blev en Tesla.
Den här tilltalade oss mycket som kommer från “riktig fyrkantig” kombi som åker långresor med mycket packning.
Dess största förbättringspotential är frunken.
Den här borde de ju lätt kunna ha en frunk a´la F150 – nu är det mest sladdförvaring det räcker till.
Det är min drömbil, eftersom vi har stora hundar, behöver 4WD och bilen är tillverkad i ett demokratiskt land. Ser inga nackdelar förutom att vi inte har råd:( Sen går det ju inte riktigt att räkna hem precis som för alla andra elbilar av vettig storlek. Jag kör idag en 5 år gammal Subaru Outback och kör ca 2000 mil per . Det kostar då 0,72*2000*18 = ca 26 000 kr per år i energikostnad. Eftersom jag har solpaneler som producerar mkt mer än jag förbrukar som blir hemmaladdning i princip gratis. Sen på långresor kanske 700 mil * 3? kr = 2000 kr i energikostnad. Besparing med elbil då ca 24 000. På min Subaru dock noll ränta och avbetalning. Sen förstås en värdeminskning på kanske 30 000 kr/år = 15 kr/mil. På en ny EV9 blir det mer helt andra kapitalkostnader och värdeminskning som vida överstiger de 24 000 kr per år jag tjänar på el vs bensin. Så min förhoppning är det finns många som har lyckats mycket bättre sin ekonomi än jag och kan casha upp nästan en mille direkt då blir ju kalkylen mycket bättre. Sen köper jag en begagnad om tre år.
Äntligen en bil som gör att man slipper sälja husvagnen.
Men har den inte sänkning av chassit när man skall stiga ut och i? Det har ju till och med xc90in.
Bor i Göteborg och blir ju rätt så sugen. Fånigt utrymme tilltalar.
Tystare än en model s, vilken bedrift.
Grym bil, betydligt billigare än Model S och bättre på alla relevanta punkter förut förbrukningen. Betydligt mer plats inuti jämfört med Model S, ändå är EV9 lite kortare och smalare. Höjden gör skillnad för komforten helt klart.
Det föds många frågor hos mig med elbilar.
Nör kommer det elbilar som fungerar för oss på landsbygd i en prisklass som är överkomlig?
När bilen helst inte ska hoppa värst långt över prislapp med 100k:-?
När man kör typ 5-6000 mil per år?
Hur ställer sig allt till debatten som nu börjat med barnarbete i gruvor? Om någon nu inte fattat hur framförallt elektronik och batteri-industri fungerar. Ja, jag vet att det samma rör min telefon som jag nu skriver på.
Hur ska elsystemet lösas? Fordonsflotta på el, stålindustri, serverhallar och massa annat som ska sluka el. Det pratas ju på att fördubbla vår elanvändning. Det löses ju inte med vind och sol-el, som dessutom också har en hel del negativa konsekvenser för elsystemet.
Ska fossila bränslen bort så betyder det ju nådastöten för landsbygden, förutom de som fortfarande bor kvar offside men har klarat att kombinera det med hög inkomst. För medelsvensson på landet med “normal” inkomst blir det ju bara att fly in till gettot.
Man kan summera det som att arbetsituationen för barnen framgent ser säkrad ut.
Åndra sidan kan man fråga sig vilken prisklass det skulle vara om det arbetet hade utförts av svenska företag med vuxna män under ett kollektivavtal?
Jo deras arbete är säkrat, även det korta sjuka livet. Priset skulle säkert va gånger massa, kanske 10? Men miljöbilar bara för att det är el….Vi måste se hela kedjan. Och behöver det verkligen va alla finesser och flashig utrustning? Även det kostar miljön. Det är nästan så jag istället vill kalla min Cadillac från 65 miljöbil.
Om du lämnar den i garaget är den hyfsat miljövänlig …
Har du räknat på hela kedjan så du vet?
Ett till inlägg där man vill veta hela kedjan för en el-bil, men helt struntar i hela kedjan för en fossilbil.
Logiken är underbar.
Jag har inte nämnt “kedjan” riktad bara mot elbilen.
Vad gäller kapitalkostnaden – en del kan ju täckas in med besparingar på bränsle, du säger att du kör 5000-6000 mil per år så du borde kunna spara runt 50.000 per år, säg 4000 i månaden, beror förstås på hur du ordnar din el till bilen.
Dessutom sparar du på service och (än så länge) skatt. Om du köper fossilbil för 100k så kan du ju jämföra med en begagnad elbil för 200k -250k, och sådana finns. Det som inte finns (än) är begagnade i den prisklassen med nån bra dragvikt eller för den som behöver nåt stort. (Kanske finns, men jag har inte sett någon än). Men mindre bilar för pendling från landet till stan – ja, det finns.
Med 150k högre pris får du ett par tusen i månaden högre räntekostnader, och värdeminskningen blir större. Men du kör så långt att den kostnaden torde inte komma upp i bränslebesparingen.
Kanske inte passar just dig, men prisbilden är sådan att det iallafall inte blir nödvändigt för alla att flytta från landet till stan.
För exemplens skull
Elbil för 129.000:- https://bilweb.se/uppsala-lan/renault-zoe-r90-41-kwh-kopt-batteri-navi-backkamera-2018-halvkombi-10579235
Elbil för 215.000:- https://bilweb.se/stockholms-lan/kia-niro-e-64-kwh-advanced-plus-fullutrustad-2019-suv-10579529
Så är det nog att elbil i den prisklassen inte erbjuder mycket till bil. Kan väl knappast jämföras med typ Volvo XC70 eller XC60. Drygt hälften av mina mil körs i jobbet. Pga skatteverkets regler skulle jag om jag hade en bil på jobbet som arbetsgivaren står för vara tvungen att förmånsbeskatta den. Jag har beredskap med alldeles för tät intervall för att kunna ta bilen hem vid beredskap då jag ska åka direkt ut till arbetsställen.
Hur är det nu när bilarna med el börjar få en del mil på sej. Volvodiesel slänger ju tämligen enkelt iväg mot 50000 mil. Hur är det med batterier och eventuell annan elektronik då?
Vilken kärra!
Få se…. enligt bloggens logik kan ju bara svårt lågbegåvade micropenisförare gilla en sån. Om jag nu har intellektuell kapacitet för att förstå den, förstås.
Jag gillar den! 😁
Överhuvudtaget är SUV en vettig karossform om man bortser från optimal väghållning och luftmotstånd.
Fotavtrycket blir relativt litet trots generösa innerutrymmen, vilket är bra i stan där parkeringsfickorna kan vara trånga. Generös fjädringsväg är uppskattat bland liggande poliser, pinsamt djupa potthål och rena slukhål i gatorna här i Stockholmsområdet. Fyrhjulsdrift är inte så viktigt, ens för oss i “glesbygd i storstad” som är bland det mest eftersatta man kan tänka sig vad gäller samhällelig service. Tror varenda kåta i Lappland hade dragen fiber precis när vi fick ADSL, och vägunderhåll och plogning är i samma härad.
Men dagens vinterdäck – dubbade förstås – är så pass bra att fyrhjulsdrift helt enkelt inte behövs. Nice to have but not a must have.
Åker man mycket i storstad är SUV:ens usla cw-värde inget större aber. Att den är lättare att kliva in i och lättare att lasta ungar och annat bråte är också stora fördelar.
Kvinnorna som väljer SUV är helt klart smarta konsumenter…
Jag var ute och provkörde den häromdagen med en kompis och han la en beställning på den. Grotesk bil i storlek men äntligen en tillverkare som gjort en stor lastbil a la 245 och inget tak som sluttar ned och stjäl lastutrymme. En värdig ersättare till 245 skulle jag säga
Håller med att den var väldigt tyst som min tidigare E-tron. Den kommer nog ladda snabbt, EV6 är ganska bra på att ladda snabbt och den här kommer nog inte vara sämre.
Jämfört med EV6 så har dom fler knappar vilket jag gillar och dom är bättre placerade än på EV6 så förarmiljön har blivit lite bättre
Men en nackdel är att man fortfarande måste ha sladd till Android Auto och Carplay, konstigt att det inte är fixat
Trådlöst ska vara fixat i senaste OTA uppdateringen.
Var trådlöst när jag körde idag.
Skumt, vi var och provkörde gör några veckor sedan och två ingenjörer fick inte trådlöst att funka ( säger kanske något mest om dåtidens ingenjörsutbildningar :). Gäller trådlöst för EV6 också?
Lika snabb som EV6 på att ladda. Den laddar löjligt snabbt på rätt laddare. Så snabbt att man knappt hinner få ut och in familjen i bilen under tiden. Dock så har ju EV9 mycket större batteri så det tar kanske något längre tid ändå.
Som Seb skriver så ska trådlös carplay/Auto vara löst. Personligen så tänkte jag att det var ett problem på EV6 men i verkligheten så har jag ändå alltid sladden i så man får laddningen. Man kan absolut ladda trådlöst men jag gillar inte att telefonen blir så varm att den håller på att brinna upp och jag föredrar en sladd helt enkelt.
Min samsung “dör” av den trådlösa laddningen då den blir så varm. Så rekommenderar nog sladd om man ska köra längre sträckor och ladda samtidigt.
Till och med 151 dm3 större än en Volvo 245, då med alla säten fällda i båda bilmodellerna, bra t.ex. när ni ska hämta låg skattade grejor i ett närliggande EU land.
Åker ni färja spelar ju luftmotståndet en mindre roll.
Ser ut som den första vettiga elbilen om två eller tre större hundar ska med. Polisen fick ju gå till Amarok med jättekåpa för att klara allt som två arbetande Schäfrar och andra behöver. Går det att fixa en civilt ok lösning för tre jämtar med tredje raden fälld tro? Trångt i nuvarande bil (“älgen dras till V8-ljudet”) med tre stora hundburar…
Bara måste lysa lite ljus på Tesla igen:
https://www.dn.se/ekonomi/teslas-hemliga-kontrakt-har-aldrig-sett-nagot-liknande-pa-svensk-arbetsmarknad/
Säreget liveget kontrakt det. Man kan inte göra sig t.ex. en författarkarriär vid sidan av sin Tesla-anställning, då Tesla äger allt den anställde kommer på och/eller producerar. Även på fritiden. Säljer du honung från bin hemma? Kom ihåg att betala din Tesla-skatt..
Tur det finns bättre alternativ numera. 🙂
Känns som Sverige gott kan vara utan den firman.
Äkta slavkontrakt! Detta om något är ju en fråga för facket att driva. Dessutom innehåller svensk lagstiftning paragrafer om uppenbart oskäliga villkor.
Facket borde göra gemensam sak med tyska industrifack ochcstämma Tesla och lyfta frågan på EU-nivå om inte detta strider mot mänskliga rättigheter. Konstigt att inte snyftvänstern driver den här frågan.
Dags att göra EU Teslafritt.
Var det Sydafrika som Elon hade växt upp i sa ni?
Det riktigt läskiga är ju att frågan om de anställda vill ansluta sig till facket eller inte blir orelevant. Svarar någon ja, och ger en rimlig anledning kommer det tolkas som kritik av Tesla och kontraktsbrott och leda till omedelbar uppsägning.
Vilket skit-företag!
Jag *tror* att det är frivilligt att arbeta för Tesla.
Nu kunde jag inte läsa artikeln då den var låst, men ingressen gav viss indikation om vad den innehåller. Det Tesla nog inte förstått är att villkor av den typ som antyds i ingressen och inläggen här ovan inte håller i domstol i Sverige för “vanliga” medarbetare. Konkurrens- och och sekretessklausuler av den sorten som i princip innebär näringsförbud och omöjliggör att man tar anställning i en konkurrerande verksamhet under en tid kan möjligen accepteras för centrala nyckelpersoner – under förutsättning att de då också är försörjda av den tidigare arbetsgivaren under den tid villkoren gäller.
Jag har själv för längesedan varit i en liknande situation när jag erbjöds anställning i ett utländskt företag (brittisk/amerikanskt) och det fanns villkor av den här typen i kontraktet. Jag lät facket titta på kontraktet och de konstaterade att det vore självklart bra om man slapp ha villkoren i kontraktet, men för en normal anställd konsult som mig skulle de aldrig hålla i domstol om det någon gång blev skarpt läge, så jag tog förmodligen ingen personlig risk genom att skriva på och ta anställningen (vilket jag till sist gjorde).
Om kamerorna som läser av skyltarna täcks av något, ex vis snö eller en tejpbit, slutar den varna om man kör för fort då?
Garanterat varningsmeddelande och troligen även hög ljudvolym. Kanske att bilen bara gör 50km/h. I en förlängning felkod och meddelande till myndigheterna som tvingar dig till service.
Sådant här skit får man med uppkopplade bilar. Kör Aygo för evigt!
Tejpa upp en bild på 120-skylt så är det fritt fram.
Intressant bil men för att vara så jobbig att klättra upp i har den för dålig markfrigång. Solterra, cybertruck (som nog inte kommer hit) eller rivian är de enda gångbara elbilarna för oss som bor med lite utmanande terräng, så långt jag kunnat finna. Solterra kanske kan funka som andrabil men hade hellre haft något att ersätta outbacken med på sikt (om några år när ekonomin tillåter och begagnade kärror finns ute till försäljning).
Gör de 3 centimetrarna jämfört med din Outback verkligen så stor skillnad?
Cybertruck lär aldrig passera EuroNCAP, så den slipper vi nog.
Ja. Tänker definitivt inte gå ner i markfrigång samtidigt som kostnaden för skador underifrån ökar mångfalt (batterierna). Svärföräldrarna har ca 18-19 cm på sin och de har skrapat i en gång. En lite mindre rivian med sina 30+ hade varit drömmen. Men vi är nog rätt få. Skulle inte bli förvånad om vi åtminstone är i den percentil med jävligast väg hem (i mellansverige i vart fall)
Jag har läst att Kia, inklusive den här modellen, har problem med laddning på Teslas snabbladdare. Nån som har erfarenhet/vet om det stämmer?
Jag har haft problem med EV6 på Teslas senaste modell av laddare, men var ett tag sedan jag testade sist
Ja, de kan tydligen inte ladda på Tesla, än, ska man väl säga. Det borde lösas över tid.
Har för mig att den förnämlige Peter Esse har med det i sin youtube-film om schabraket.
Ja, det var nog därifrån jag fick det. Verkar vara lite ojämnt med ev6 – en del funkar en del inte.
Går och spanar på den här. Men som laddinfrastrukturen ser ut så är det ju en ganska stor nackdel om man inte kommer åt Teslas laddstationer.
Vill bara testa.
Har en Skoda YETI med fantastiskt lastutrymme. Ännu bättre om jag tar ut stolarna bak. Gillar också att den är rak/hög i bak. Ser ordentligt när jag backar! Hatar dessa nya bilar med bakrutor i storleken av en backspegel.
18 cm markfrigång!
Någon som har ett bra alternativ till ersättare?
Skoda Karoq kanske? Den kan man ta ur stolarna, alla fall förra versionen
https://www.skoda.se/modeller/karoq/karoq
Jo, men tänkte (som jag inte skrev) elbil. Klantigt av mig förstås…
Bilen som statussymbol, en av vår tids största miljöproblem. Till och med miljöpartisterna har ju fallit i fällan.
Intressant är att dessa fina bilar som tex BMW och Mercedes verkar ha köriktningsvisare som tillval och hur ofta de är felkopplade hos dem som valt tillvalet. Tycker myndigheter borde titta på detta.
Vilken ranking har den på listan av de största miliöproblemen i vår tid? (Observera att miljö och klimat inte är samma sak).
Förlåt att jag steg på den ömma tån, den heliga bilen.
Klimatet är normalt allt mellan medelhavsklimat till 1km istäcke här i södra Sverige i ett längre perspektiv än hundraåriga navelsskåderier.
Så uppvärmning och avkylning fixar moder jord. Den förgiftning med ämnen som inte finns naturligt är en annan sak. Att vår tid i geologin kommer vara dominerad av fossiler av plastföremål säger en del om idiotin att fokusera på klimatet. Koldioxid halten i havet och plasterna i naturen är två av många föroreningar idag som verkligen kommer ställa till det, inte uppvärmningen.
Uppvärmningen är skapad av människan, men den är något som ändå skulle inträffa för eller senare naturligt.
Vi måste ställa om från fossila bränslen pga förgiftningen av naturen inte uppvärmningen.
Visst uppvärmningen kommer ställa till det rejält för oss, men ett hav utan fisk, skaldjur, koraller och däggdjur. Ett hav fullt av maneter pga att havet är surt är ett lite större problem än översvämningar och torka som bara tar livet av ett par hundra miljoner människor och några tusentals arter.
Jag är inte religiös så en bil kan inte vara helig för mig.
Lokal nedsmutsning klarar “moder jord” av att fixa, men det är förstås dåligt att smutsa ner ändå.
Global uppvärmning är betydligt besvärligare. Det är oklart hur lång tid det tar för jorden att kylas ner av sig självt efter antropogen uppvärmning av växthusgaser. Det kan ta mycket lång tid innan klimatet åter blir drägligt i stora delar av världen. Växthuseffekten är på riktigt. Den beskrevs redan 1896 av Svante Arrhenius (en av de stora svenska vetenskapsmännen, och den förste svensk att få Nobelpriset i kemi; dock ej för arbetet om växthuseffekten).
Men om vi lämnar klimatet därhän, så står min fråga obesvarad: Vilken ranking har bilen som statussymbol på listan av de största miljöproblemen i vår tid?
Vi behöver praktiska transportmedel, vilket bilar är, men om bilar som statussymboler är farliga för miljön ska vi förstås inte använda bilar som statussymboler.
Har också testkört EV9 men upplever inte att den är så enormt stor. Finns ju några andra märken som är betydligt större (tex de som man i USA kallar full size SUV) Jämfört med min Sorento är den bara obetydligt större. Insteget är inte heller så högt. Hud är ju helt underbart att ha och dessutom klart trafiksäkert. Det mesta finns ju redan som standard (även metallic lack) så det blir inte några tillägg. Förmånsvärdet är också rätt lågt då det ju är en elbil. Att den går så tyst beror på laminerade sidorutor vilket även är bra ur inbrottsynvinkel. Enda nackdelen är för min del räckvidden som är rätt kort trots det stora batteriet. Effekten känns tillräcklig i denna typ av bil även om jag själv gillar mycket hk så har jag lärt mig att det är svårt att utnyttja och lätt att få böter…
Bra val för den som vill åka extremt bekvämt.
Lite tråkigt att metalliclack är standard, men den blir ju mer som vanlig lack efter några gånger i en automatisk biltvätt.
Det är valfritt med lacken
Fast nu lackar det mot jul, så då ska det nog gå bra.
(förlåt, kunde inte låta bli, har nog befunnit mig i Göttlaborg för mycket)