En individ VW ID.7 utlånad till mig av Volkswagen Personbilar och Din Bil, utan ersättning eller krav. All text är min egen och har inte granskats av Volkswagen.
Jag har nu från idag måndag fått låna den nya sedancoupen VW ID.7 från Volkswagen i några dagar för att leverera ett omdöme. Som ägare av två Tesla Model S 2017 och sedan nya 2023 så är det en intressant upplevelse och samtidigt glädjande att någon vågar leverera en sedancoupe på en bilmarknad som annars är fylld av ängsliga storstadsbor som måste ha en SUV för att lajva att de inte bor i stan och därför behöver terränggående. Priset och förmånsvärdet på ID.7 är mycket attraktivt och vi kan kanske här prata om 2024 års tjänstebil, om det nu inte vore för storstadskomplexets behov av SUV.
Till att börja med är det bäst att få ut att innan årsskiftet erbjuder VW eller iaf Din Bil någon form av early bird-erbjudande med utrustningspaket för 65 000:- SEK. Leveranstid på bilen sades vara ca tre månader om man inte ska ha det coola soltaket vilket kan fördröja det hela lite, men det kan finnas enskilda ex för omedelbar leverans.
Bilen ifråga är en ID.7 Pro 77 kWh med bakhjulsdrift. Det senare är väl en liten reservation för min del. Som boende på landet, sist på en kilometer grusväg, högst upp på ett berg, och som skottas sist i nejden så är fyrhjulsdrift ett krav. En hög och skakig krängande SUV kvittar, bara man kan få fyrhjulsdrift. Riktiga landetbilar som Subaru Outback är inte ens högbyggda SUV:ar, utan SUV:en hör hemma i villaområdet där alla lajvar att de är så himla lantliga. Vi som bor på landet med kurviga vägar och långt att köra föredrar förstås lägre bilar som inte välter i varenda kurva. Om man nu inte är 70+ och inte kan böja sig ner längre förstås.
Om jag har fattat det rätt – och eftersom detta inte är reklam så får jag skriva fel – så går den aktuella bilen på 732 800:- SEK eller företagsleasing ex moms på 7 271:- SEK per månad, med ett fånigt lågt förmånsvärde på 5 479:- SEK. Det kan jämföras med min Tesla Model S som har ett förmånsvärde på 12 444:- SEK och idag kostar 1 204 170:- SEK i grundutförande.
Kort sagt ser man att det är en helt annan ekonomi i VW ID.7. För egenföretagaren med nettolöneavdrag på tjänstebilen innebär det grovt räknat 7000:- SEK mer i fickan varje månad, eller drygt 18 000:- SEK mer i bolagets ficka om man sänker lönen för att kompensera för det lägre förmånsvärdet. Plus lägre leasingkostnad, billigare försäkring mm. Kort sagt något för den som tänker med plånboken istället för Tesla Model S som väl mer är för oss 50-årskrisande..
Och då får man en riktig tjänstemannabil för långkörning, inklusive saker som inte Tesla erbjuder, som HUD, massagestolar, Apple Carplay eller Android Auto, 360-kamera (tillval) mm. Och soltaket om man har det går att kristallisera om mellan tonat och genomskinligt medan det är nästan svart hela tiden på Model S.
Faktum är att bilen är riktigt trevlig. Skulle kunna leva med den, även om jag skulle sakna att med Model S lämna alla andra bakom vid rödljus i 1.6 sekunder tills man når 50 km/h innan man passerat spårvagnsspåren vid Nya Ullevi och måste släppa fartpedalen. Frågan är dock hur mycket de där 1.6 sekunderna av absolut njutning är värda att betala för?
Min stora stötesten är avslappnad långkörning med Teslas autopilot eller vad det nu heter numera, men i själva verket är VW:s Driver Assist (tror jag den heter, och jag ponduspostulerar att det är MobilEye paketerad av VW som detta är likt de flesta andra bilmärkens förarassistans) alldeles utmärkt. Jag körde från Kallebäcksmotet på motorvägen till Ryamotet efter Landvetter flygplats helt på Driver Assist. Fungerade utmärkt. Inte lika vass som Teslas autopilot och när man bytte fil med filbytningshjälpen så var det hjärtat i halsgropen, då den inte ansåg sig bytt fil förrän den touchade nästa streck och först då rätade upp bilen. Vilket med obefintlig väggren mot mitträcket på riksväg 40 innebar visst pulspåslag. Snyggt drag dock att man kunde styra själv med ratten utan att Driver Assist stängde av, vilket den direkt gör på Tesla.
Sedan knep Driver Assist hela 156 från Ryamotet till Björlandakrysset utan problem. Till skillnad mot Tesla fick den inte feeling och trampade gasen i botten på 60-vägen vid Hällingsjö, och glömde sedan höja till 80 igen efteråt, utan den spikade faktiskt alla hastighetsgränser. Däremot fungerar den dåligt eller inte alls på de sista kilometrarna vägar utan mittlinje fram till Sätila, där Tesla iaf kan ta sig fram på autopiloten. Så länge man inte får möte.
Nu är detta bakhjulsdrift och 0 – 100 är på 6.5 sekunder, medan min Tesla gör samma på 3.2 s. Vilket sällan behövs förvisso. Skulle jag byta till ID.7 vilket skulle vara mitt främsta alternativ just nu – Mercedes och BMW:s alternativ till Model S är både dyrare och sämre än Model S – så skulle jag dock behöva den fyrhjulsdrivna och lite sportigare varianten. Det finns dock inga priser på den ännu, men den ska som jag förstått det introduceras i vår. Det ska även komma en stationsvagnsversion istället för coupe, men vem vill ha bullret från en stationsvagn eller SUV när man kan njuta i en sedancoupe?
På grund av bakhjulsdriften är den lite svampig när man trampar fartpedalen i botten, men det är väl det som brännbilister kallar körglädje. Jag tror att stabiliseringen såg till att man kom rakt fram ändå, för det gjorde jag även om den ville åt lite olika håll först. Ja, naturligtvis har jag läst låneavtalets finstilta och får inte köra snabbare än hastighetsgränsen, så det var bara accelerationstest. Jag tror inte jag har tid att besöka en 120-väg för att testa, så det har bara varit 100 än så länge.
Men den är tyst. Förvisso med friktionsdäck istället för dubbar. Och antagligen tur att snön försvunnit från våra 50 m stighöjd upp till gården. Annars vet jag inte hur det hade gått med bakhjulsdrift. Aldrig kört på bakhjulen i halka förut.
Man ska ju alltid klaga på något i en recension så då klagar jag på backkameran.
Ännu en backkamera som inte är gjord för svenskt klimat. Å andra sidan har jag ännu inte hittat en enda bil som faktiskt klarar av att hålla rent och torrt på backkameran, så det är inget unikt för VW ID.7. Man får åtminstone 360-vyn som Tesla vägrar leverera trots kameror, eftersom någon sitter på patentet för den tekniken och Tesla inte har lust att betala.
Sedan har ju Tesla valt bort allt sådant där inklusive moderna krav som HUD med ursäkten “du ska ändå bara köra på autopilot”. Men med tanke på att Driver Assist står sig väl mot Teslas autopilot trots att Elon Muskovitj haussat den i tio år nu, så ligger nog självkörande Teslor som alltid tio år bort. Affärsidén är att ta betalt för det hela och sedan skylla på autopilot för att man inte inför basla funktioner i bilen utifrån att VD:ns inflexbila hjärna fått feeling en gång för tio år sedan och inte kan revidera sina tankegångar.
ID.7 har också en grymt låg förbrukning, i klass med Tesla Model 3, trots en rejält större bil. Vet inte hur VW trollat med knäna där. Sommartid blir det 1.48 kWh per mil vid blandad körning och låg förbrukning betyder också att man laddar upp mil snabbare än t ex en Volvo med 2.5 kWh per mil och totalt sett tillbringar mindre tid på supersnabbladdare oavsett batteristorlek. Det är en ofta förbisedd effekt av de snålare elbilarna jämfört med kWh-slukande högbyggen med tvära fronter som Volvo.
Jag tror vi har en fantastisk tjänstebil här med ID.7, men återkommer med fler omdömen när jag kört den klart över julhelgen. Det krävs dock att man har gott självförtroende och inte tillhör gruppen mellanchefer som måste hävda sig genom statuscymbaler från BMW eller Mercedes i navkapslarna. Mer strävsam fabrikör på bruket i en svensk småstad eller ett hårt arbetande IT-proffs än backslick från finansbranschen på Riche.
Och jag hoppas att det blir en grön jul. För kommer snö så finns risk att VW:s vägassistans får att göra om bakhjulsdriften ska upp till gården och jag får hosta upp självrisk.
Jag får ju inget betalt av VW, så jag får istället påminna att om du ska skaffa Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y eller en annan modell använd denna länk för att beställa en Tesla, så får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
Eller så hoppar du på early bird-erbjudandet på ID.7 nu innan nyår.
112 kommentarer
Kul att du fick låna en bil och villkorslöst testa densamma.
Utifrån hur jag skriver och uttrycker mig är det nog låg risk att någon annan leverantör vågar upprepa det hela, men VW har iaf lite stake.
Eller så har de gott självförtroende och anser att de har gjort en riktigt bra bil och därmed inte räds dina granskande ögon 🙂
Ja, jag hittade inte så mycket att klaga på faktiskt.
Vad kul att man i det framtida bilvalet kan låta bilarnas egenskaper och ryggmärgskänslan betr en av tillverkarnas huvudägare väga lika!
Du menar aldrig mer Volvo pga Geely som äger 80%, eller menar du vad någon 10%-ig minoritetsägare är för rövhatt?
Jag tröttnade på att min bil skrapade i fartguppen om man inte kröp fram, speciellt dom som är till för att bussar ska kunna passera obehindrat. Lägg till vägbyggen och potthål så var beslutet enkelt att byta till SUV. På landsväg är låga bilar mycket bättre, det håller jag med om.
Ah, det är därför ni måste ha terränggående i stan alltså.
Jag har faktiskt tänkt liknande angående cyklar. Att det är rimligt att ha en mountainbike i stan på grund av alla trottoarkanter. Trots att det inte direkt finns några berg. I alla fall inte i stan jag bor.
Skall inte försvara andra storstadsbor, men innan jag fick tag på ett garage så hade jag en fyrhjulsdriven Toyota RAV4 – Då slapp jag skotta ut bilen när snöplogen varit framme över natten.
Nu har jag garaget och kör en pytteliten nagellacksröd hybrid…
Då vet du inte hur du kör KARL.E.
Som boende på landets framsida så som bloggaren där infrastrukturen till 90% består av dåliga vägar och fartgupp har jag under iaf två decennier klarat mig utmärkt att med den ena låga sportbilen efter den andra aldrig dra i underredet på guppen, inte ens om jag kört relativt vårdslöst över dessa.
Vet man hur man kör bil är det en ickefråga.
Kan dock även undra hur bloggaren kör om han inte med normal antispinn och bakhjulsdrift inte klarar av att köra på ishalka med ordentliga däck? Även en Volvo 740 tar sig fram i sådana förhållanden.
Framhjulsdrift däremot…
Som sagt, någon form av stabilisering kickade in, så det kan nog gå bra.
har en gammal SAAB 9.5 och har aldrig skrapat i vägbulorna
fast det är klart jag sänker farten lite inför dessa
Ja, de kallas ju farthinder.
Fast då kör man väl i bussfilen vilket väl inte ens är lagligt? Vad är behovet för det?
Efter ett år med en elbil som har kass batteriteknik och laddprestanda så skulle jag säga att man ska undvika VAG till varje pris.
Du kommer att få ladda 2-3 gånger längre tid än en tesla/kia. Räckvidden dör dessutom så fort det blir under nollan.
Batteristorleken är inte allt men att ha dålig teknik slår enormt hårt mot elbilar i vårt klimat.
Däremot har jag hört att id7 arbetat bort många av de andra barnsjukdomarna som gör id3 och id4 till fruktansvärda upplevelser.
Jag kör en Ford Mach-e och den är katastrof oktober-april. Enda trösten är att kompisens Audi Q8 etron 50 för 1,2 miljoner är betydligt sämre och tappar 50% av räckvidden.
Nu fanns det inga andra bilar att få tag på när jag köpte min men…. nej. Vänner. Köp en bil med bra laddteknik. Titta på de tester som genomförs av oberoende personer (som exv teslabjörn) innan köp.
Har för övrigt enbart bakhjulsdrift och det är väl som med den där accelerationen bloggarn pratar om….
Det är jättekul ibland. Men för det mesta är det totalt livsfarligt vid halka eller snömodd. Speciellt med en 2,2 ton elbil som skjutsar iväg rejält. Och då är jag en norrbottning uppväxt med buskörning
Förstår inte de som tjatar om bakhjulsdrift. Ska man bara ha två fjul är framhjulsdriften oändligt mycket säkrare. Och på riktiga landet är 4hjulingsdriften ett måste.
Faktum är att här i Roslagen skulle jag säga att väglaget många gånger är sämre än i norrbotten på grund av att det ligger och svajar mellan minus och tö….
Säkerheten sitter bakom ratten. Den där elbilstouretten som är så vanlig där ägaren drabbas av spastiska ryckningar i högerfoten är problemet. Kör mjukt så löser sig alla problem.
Haussade du just Muskovitj Tesla, som ju är ledande inom batteri- och laddteknikens mjukvara?
ID.7 ska ju ha ny programvara, även ID.5 och eventuellt ID.4 ska fått uppgraderingar som fixat strulet har jag läst någonstans.
Ja…. ogillar tesla å de skarpaste. Som så många andra.
Men de är ju ledande inom just batteri och laddteknik. Men det jag förstått de är långt före alla andra med är just deras motorer.
Batteri och laddteknik finns tydligen tillgänglig för alla via underleverantörer. (om de har plats i fabrikerna). Men just teslas motorer är extremt effektiva.
Som ingenjör och nörd måste man erkänna när tekniken finns där iaf. Även om det är ett bolag som har en godhetsnivå liknande “vi mördar kattungar till frukost” 😉
Audin borde vara rätt bra på vintern. Har förstått att LFP-batterierna, sådana som jag har exempelvis men inte Audi, ska vara sämst av alla på vintern.
Med temperaturen på minus har jag tappat cirka 25-30% räckvidd, halvering har jag inte hört om av någon utom en nära släkting som tog ID4 norrut i februari med takbox. Gäller att tåla mycket kaffe då.
Något är konstigt med Fords lanseringar, de går ofta åt skogen, och det lär väl bli en mystisk variant till när Explorer ska ut. Mach E är ju Sveriges vanligaste bil sägs det, i bilhallarna.
Samma här. Det blir hybrid nästa gång. Batterierna i laddhybriderna blir större och större så det blir mest eldrift ändå – främst på sommaren när solcellerna lämnar som bäst. På vintern lär det inte vara så lång elräckvidd på någon hybrid vilket också passar bra. Har bara 16A huvudsäkring, det har varit lite tajt att få till någon laddning öht hemma när det varit riktigt kallt.
För övrigt tycker jag att bloggarn ska provköra EV9an på bilden 🙂
Provåkning (ej körning) inbokad i morgon.
Jag körde en härom veckan, på ett event med en återförsäljare. Den var helt fantastisk, för att vara en jättetung minibuss.
Aldrig kört/åkt i en så tyst bil, som en viskning på motorvägen. Sittkomforten var utmärkt, så vitt det gick att avgöra på en tiominuterstur. Rejält drag när man ställde sig på gasen på påfarten, men samtidigt helt odramatiskt utan ryck, oljud eller krängningar.
På vägar som svänger mer än en motorväg känns det att man kör buss. Noll känsla i styrningen. Och den är för stor för att funka i vanliga parkeringsrutor, även om 360-kamera etc funkar utmärkt.
Om jag haft dubbelt så många barn och strax under en miljon skramlandes på bilkontot skulle jag inte tveka en sekund att slå till. 🙂
Är det bara jag som tycker att den är hiskeligt ful? Den ser för mig ut som en uppblåst Soul, och den lär ju med sin lagårdsväggsprofil inte precis vara energieffektiv på långresa heller…
Angående backkameror så har både Mercedes EQE och VW integrerad kamera i logotypen på bagageluckan. Konstigt nog bara ID3, vilket kanske borde varit budgetvarianten som saknade detta.
Sen kan man klaga lite på knapparna i VWs rattar. De är inte bra, även om man kan vänja sig. Jag gjorde det inte under två år.
Backkameran i logotypen på ID.3 klarar sig finfint från både regn och snö. Placeringen av övriga kameror för 360-vyn är dock inte helt optimal.
Helt ovetenskapligt gissar jag att det finns en korrelation mellan SUV-ägande storstadsbors IQ och penislängd mätt i millimeter. Det rimliga i städer som inte är byggda för massbilism, såhär i klimatkrisens tidevarv, borde ju vara små och bränslesnåla fordon… När SUV-männen kör runt är det som om de tjoar “hej, här kommer en idiot – och jag har betalt skitmycket för att ingen ska missta sig på det”.
Nu är det typ 50% kvinnor som kör de där suvarna.
Låg IQ = gigantiskt dase?
Då stämmer antagandet på mig iallafall.
Ja,det kan ju stämma eftersom kvinnor i SUVar brukar ha hög lön och en viss korrelation mellan lön och IQ gäller åtminstone för kvinnor eftersom de inte har grabbgängets kompisanda att ta sig fram med så får de använda meriterna.
Så ja, hög IQ = liten dase..
Kvinnor lär ju toppa där.
Jag har skyllt alla mina misslyckanden i livet på Mr Johnson, misstänkte dock att IQ kunde vara en faktor, skönt att få bekräftat att där finns ett samband så jag kan lägga det bakom mig (ej Johnson bakom benet) och ståndaktigt gå vidare rak i ryggen (framtung vid angivet tillstånd).
Kvinnor kan väl ofta välja storleken på dagen.
Män får däremot leva med vad de blivit tilldelade i livets lott.
Okej, jag förenklar:
Penisförlängarbehov + låg IQ = SUV
Big dick energy + hög IQ = rimlig bil
Jag får återkomma med en formel för kvinnliga SUV-ägare.
Angående backkameran, har du testat att spola bakrutan? Åtminstone Skoda Enyaq har ett litet spolmunstycke för backkameran som aktiveras då. Så det vore väl inte orimligt att id7 har samma.
Man kan hoppas ID7 är bättre än den ID5 GTX jag hyrde förra månaden. 100 mil landsvägskörning över en helg blev en fruktansvärd upplevelse som fick mig att tappa sugen efter elbil. Mycket beroende på dels värdelös räckvidd (runt 25 mil med rimliga laddtider, ca 0 till -5 grader) samt en hopplös adaptiv farthållare som läste skyltar som f-n läser bibeln. Men de kanske uppdaterat båda delarna på ID7. Det som verkar vara detsamma är dock touchknapparna på ratten, de var inget vidare.
BMW i5 verkar lovande, har inte provat den. Dock lite för dyr för min smak, håller mig hellre under 700-strecket än över. Och med två ungar som tränar + åker slalom är en Stationsvagn att föredra. Idealet vore m.a.o. en BMW 3-serie i i-version och kombiutförande + 4WD och takpris 699 kkr. Samt räckvidd vintertid så man klarar att köra 50 mil utan att tanka två gånger på vägen.
Var det snö på skyltarna. Då brukar det läsas åt helvete. Kul när Tesla läser en 80-skylt som 30 och tvärbromsar.
Nu kör jag väldigt sällan nya bilar, men de fåtal gånger jag gjort det, så verkar hastigheten läsas via GPS och kartor?
Jag kan dock ha fel, då jag som sagt, har noll koll.
Det brukar vara en kombination för att dels veta vilken hastighet det blir längre fram men även kunna läsa av provisoriska skyltar. Har dock inte provkört en bil som klarat det fläckfritt så har aldrig vågat köra med adaptiv farthållare som följer skyltar. Roligaste jag upplevt var en Toyota RAV4 som konsekvent läste 110 som 10 och var väldigt upprörd med diverse ljud att jag körde för fort.
Nja, fanns visserligen snö men tror inte den läste fel på det. Problemet var snarast att den läste av skyltarna på avfarter som om den gällde huvudleden. Så hux flux tyckte bilen man skulle köra 60-70 på 110-väg. Hände ett flertal gånger (>10) på resan.
Varför kan ni inte nöja er med en Prius? Finns inget pålitligare. Gen 4 är felfri. Gen 5 har jag ingen erfarenhet av. Varför välja mellan el och dinosaurie föda när man kan ha båda? Gör inte saker så komplicerade, håll er till beprövad teknik. Tacka mig om 20 år när ni har gjort 50 000 mil och bilen går som när den lämnade handlaren. Dessutom förhållandevis WW3 säker.
Jag och Mr Johnson byter gärna status mot att slippa vara inne på service för att åtgärda fel som orsakats av funktioner som ej behövs, sen ekonomin behöver vi inte ens diskutera.
Toyotarosten has entered the chat.
Bevis jämfört med annat märke med samma mil? Eller är det endast för att provocera?
Angående rost. Har två grannar som har XC60 som är från ca 2010. Båda har ett flertal stora rostbubblor ovanför hjulhusen så Volvos tidigare ryckte om fantastiskt rostskydd anpassat för nordiskt klimat det får anses tillhöra en svunnen tid.
Kör med stolthet en Aygo, bilen för oss som inser att sann miljövänlighet kräver att vi accepterar M-ordet (mindre) som annars brukar driva veganlådcyklister till vansinne.
18000+ mil men knappt synlig rost. Antagligen är det de måttliga prestanda som ger rostskyddet eftersom stensprut från hjulen är minimalt.
Bilen klarar sig utmärkt på sina 155/65-14 dubbfria däck om man väljer finska vinterdäck.
Vår BMW 5-seriekombi från 2011 med 24 000 mil på mätaren har ingen synlig eller konstaterad rost alls. Den har många andra problem men just rosten verkar de ha hanterat väl. Huv och dörrar är i alu men det kanske är standard på nya bilar.
Toyota har ju av någon outgrundlig anledning valt att inte sälja den senaste Prius-modellen i Sverige.
De föreslår istället att man ska köpa en Corolla.
Vet inte hur det är med ID7, men på ID4 finns ett spolarmunstycke som spolar på backkameran om man när den är aktiverad kör med spolarvätskan på bakrutan.
Hur stor del av befolkningen *behöver* fyrhjulsdrift?
Lika stor del av befolkningen som behöver fyrhjulsdrift av fossildrivna bilar?
I övrigt är jag förvånad hur LW kan stöda Elons bilar så pass mycket.
De är ju knappast Elons bilar, det är inte hans bolag. Vilka bilar tycker du är rimliga att “stödja”?
Ja, det undrar jag också. Det implicerar ju att vi var fullkomligt hjälplösa utanför de stora europavägarna fram tills för 10-15 år sen när fyrhjulsdrift på “vanliga” personbilar började bli någorlunda vanligt förekommande. Hur vi tidigare klarade oss med PV, Amazon, 240, Saab 99, Opel Rekord, Passat mfl vanliga modeller under 60-70-80-tal är ur det perspektivet fullkomligt obegripligt.
Eller handlar det kanske om att det avgörs av förmågan hos den som sitter bakom ratten…? 😉
Med fyrhjulsdrift, ABS, ESP, AHB, BSW, ASC, ACC och XYZ kan man slappna av mer när man kör bil. Man behöver inte vara Stirling Moss för att ta sig fram säkert.
Jag ser fram emot den dag då alla bilar kör utan mänskliga förare.
Jag gillar våran eGolf som vi köpte för drygt 200k. En helt vanlig golf där man bara bytt ut motorn. Inte en massa trams som i nyare elbilar.
Finns det inga elbilar med solcell på taket?
International Rectifier som var pionjärer med att tillverka solceller satte solceller på taket på en Farmor Anka-bil (Detroit Electric c:a 1915). Detta hände i slutet på 1960-talet.
Fattar inte det här med bilar riktigt. Kan inte ens avgöra vad som är lite ironiskt och inte. Är det fortfarande en viktig statussymbol för många att visa upp ett BMW el Mercedes märke? Trodde det var lite som klädsel- att de med dyr kostym, slips och klocka är de som kämpar så hårt för att visa upp sin lyckade fasad men det är samtidigt så tydligt att de inte riktigt når så långt..
Medans de som har lyckats hela vägen inte bryr sig ett skit om sånt. Typ Martin Lorentzon. Jeans och t-shirt. Tror jag läste en intervju med honom där de frågade vad han hade för bil. Svaret: jag har ingen bil, men en bra cykel…
För mig är det känslan i interiören, där jag föredrar BMW framför andra (har dock inte erfarenhet än nyare än typ 2015, på sistone verkar de ha gått fullständigt bananas). Som småortsfolk sitter man ju rätt mycket i bilen och då ska man ju trivas i miljön, tänker jag.
Kan man ha elbil om man saknar möjlighet att ladda hemma och saknar förmånlig laddning på jobbet (om det nu finns)?
Ja men man kommer nog ha det rätt besvärligt. Jag hade inväntat bättre förutsättningar.
Är det nån typ av Matrix-ljus (adaptiva led-ljus som bländar av där det finns andra trafikanter) på ID7:an och hur upplever du det isf jämfört med Teslan? Bra ljus är ju användbart såhär års.
Själv kör jag en annan VAG-bil från 2017 och uppskattar verkligen funktionen (antagligen ända fram tills att en strålkastare behöver bytas)…
Det är matrixljus, men jag har inte kört i mörker. Ska vara automatisk avbländning etc. Får prova. Ska göra en seriösare recension.
Gärna tack då jag funderar på ID7 som tjänstebil och är mycket nöjd med min nuvarande V90XC med led matrix teknik, otroligt bra ljus! Skulle kanske sakna dem…
Matrix ljusen fungerar riktigt bra där avbländningen följer mötande bil/bilar, den enda nackdelen är att den blir lite störig vid kraftig dimma…..men då har man iof bara halvljus tänt så det är inget problem. Ja jag jobbar på företaget 😉
Det är dock ok, blir samma på min V90, vid kraftig dimma verkar den inte exakt veta vad som ska göras så det är oftast bäst att bara sätta på halvljus.
Vansinne att ha bil. Kan ta Uber till och från jobbet varje dag + hyra bil på helgerna för mindre än vad det kostar att äga/leasa bil.
Du bor i en stad, eller åtminstone en hyfsat stor tätort, gissar jag.
Om man inte har småbarn så kanske det inte känns så kostsamt (då menar jag inte i pengar utan i typ krångel) att hålla på och hämta och lämna en hyrbil varje fredag och söndag, jag hade blivit galen.
De flesta som bilar till och från jobbet gör nog fler turer än bara de två per dag men om man tar mig som räkneexempel, som bor i Göteborg, och låtsas att jag skulle ta en Uber till och från jobbet (och inget mer på vardagarna) så skulle bara det kosta cirka 8500 kr / månad, plus fyra helgbilhyror, 6700 kr / månad (kombi hos perpetum), totalt 15200 kr / månad.
Detta ska då ställas mot att vi nu kört vår Audi i snart nio och år och den är sedan länge fullt avbetald. Värdeminskningen på den har varit ungefär 3900 kr / månad. Minns inte vad försäkringen kostat men det blir ju svårt att komma upp i en total på 15200.
Det där med att rejsa vid trafikjus har jag aldrig lockats av. Med bil, alltså. Jag körde motorcykel innan jag tog bilkörkort så det har alltid känts lite larvigt med dragracing i bil vid rödljus.
Jag kanske får ändra åsikt om jag provar en elbil av det sportigare slaget? Redan vår ganska tunga el-SUV (nej, jag bor inte i en stad) känns rätt pigg från stillastående.
Kan det finnas en koppling mellan beteendet du beskriver och rapporter om kort däcklivslängd på elbilar?
Och jag undrar också vad det är som driver beteendet. Pordcheförare brukar körs mycket lugnare. Jag föreslår att besiktningen skall läsa ut hårda accelerationer från elbilar och lägga en skatt i efterhand. Vore bra för miljön.
En Model S drar en motorcykel. Antispinntekniken och större däck gör att en S kan dra snabbare.
Men det är rätt sällan man hamnar först framme vid rödljuset.
Det beteendet gör det svårt för andra att uppskatta din fart. Klar risk för speciellt äldre människor. Dags att inföa accelerationsskatt.
Finns det inte elmotorcyklar för trafikbruk nuförtiden? För 10-15 år sen tävlades det i dragracing med elmotorcyklar, minns jag.
Man behöver förstås launch control för att klara av att utnyttja prestandan.
Inte ens i F1 behöver man den accelerationen.
“men vem vill ha bullret från en stationsvagn eller SUV när man kan njuta i en sedancoupe?”
Den som har hundar.
Och den som har små barn, är underbart att lyfta barnen upp i bilen istället för att behöva stå som en ostkrok ner i bilen när man fixar med 4-punktsbältena.
Eller den som i sitt liv använder bilen som lastbil då och då.
Elbilsflationen slår fan hårt. På tal om SUVar tittade jag snabbt på vad en personlig favorit (Suzuki jimny) gick på och en ny kostar nu ca 250 ksek. Bara något år sedan fick man en ny sån för nästan hälften av det.
Elbilar har gjort samma sak med prisbilden på bilar som iPhone gjorde med mobiltelefoner. Alla fossilförsäljare prissätter numera sina bilar som om det vore elbilar. Jag antar att man försöker kräma ur allt vad man kan ur en döende produkt.
Kollade för kuls skull även upp den fossilbilen jag äger med årgång 2020. Samma utrustningsnivå årgång 2023 upp 25% i pris sedan 2020.
En annan bilobservation är att den gamla myten om BMW som ej kan blinka är att det numera snarare gäller Volvo SUV (och tyvärr Teslor). Båda gångerna jag varit på förlossningen har det stått en Tesla på ambulansplatsen vid förlossningen.
Det man kan trösta sig med på sikt är att elbilarna som görs nu troligen kan köras extremt länge. De kommer ha ett långt liv. Dyra i inköp, billiga på längre sikt. För någon som inte kör i tjänsten är de fortfarande sällan ekonomiska, men det kommer. Någon gång 2016 tänkte jag att elbilar kommer ta över totalt men jag kan så här i efterhand konstatera att det tar lång tid att ställa om en fordonsflotta.
Fast det där är väl bara _generell_ inflation? Prisuppgång 25% på tre år motsvarar 7,7% om året.
Dags att ta till metoder som Tesla förare förstår. Inför en ny trafikskylt med en gaffeltruck som lyfter bort en bil. Designen skall vara så att alla ser att det är en Tesla som lyfts bort.
Tills vi får skylten kan man klampa de som parkerar på ambulansplsts och meddela att det tar några dagar att processa papperen för att låsa upp bilen eftersom PostNord inte hanterar dokument relaterade till Tesla.
För de med en begränsad budget (som kanske sätts av en arbetsgivare) verkar den här bilen som en skänk från ovan? De enda som på allvar kan utmana i detta prissegmentet borde vara KIA? Model Y absolut, men givet turbulensen och om man har stor familj så verkar ju ID7 klart intressant. I vilket fall som helst är det trevligt att det kommer mer alternativ.
Såg på tuben att den tyska kanalen “motorkänsla” recenserade VW ID2 elker vad den nu skulla heta. Det verkade fortfarande vara en prototyp. Skulle kosta 25k € när den kommer. Låter som bilen vi behöver.
Den var väldigt snygg invändigt! Verkar vara en bra bil såhär långt.
Har TeslaY idag men givet turbulensen kring Tesla (Teslas fackfobi, Elon Musks person m.m.) är jag mycket nyfiken på id7.
Har id7 en vettig spak för körriktningsvisare? En sån som fanns på gamla bilar där hela spaken fysiskt stannade kvar i sitt läge så länge bilens körriktningsvisare blinkade åt det hållet för att sedan tas tillbaks till mittläget när det skulle sluta blinka.
Är kombibilar bullrigare?
På 80 talet konstaterade motorjournalister att Volvo 740 kombi inte var bullrigare än sedanen.
Har väldigt svårt att se någon form av existens berättigande för sedan bilar.
En fyrdörrars halvkombi typ Tesla S är okej.
Låga bilar och kurviga vägar ser inget som helst samband, kan hänga ihop med att jag kört lastbilar och diverse hantverkar bussar.
Nej, jag har heller aldrig särskilt tänkt på det. Större delen av bullret kommer väl från annat än bilens bakdel (sedan eller kombi). Sen är ju kombi så mycket mer praktiskt. Skulle aldrig köpa en sedan.
En sedan köps av en medelålders man (med hyfsat gott om pengar) som vill signalera till yngre kvinnor att han inte har någon familj (åtminstone inte småbarn) så “här har du en chans”.
Jag tycker du missar de viktiga bitarna. Hur är det med lastmöjligheterna? Förutom att transportera sig själv och familjen är det väl därför man har bil. Är det tröskel till bagageutrymmet? Går det att fälla baksätet? Går det att fälla bara halva baksätet? Finns möjlighet till dragkrok? Finns möjlighet till takräcke?
Jag har faktiskt aldrig förstått behovet av ett stort bagage. Hellre rejält med plats i baksätet. Men, det är ju olika.
Och jag tycker den största nackdelen med Model Y är att det inte går skjuta fram baksätet, sanslöst benutrymme där och lite väl litet bagage 😉
Nej, bara det är fällbart baksäte (och att bara halva går att fälla) samt att det är kombi och ingen tröskel i bakluckan. Oftast behövs ju inte så mycket bagageutrymme, men ibland ska man frakta typ en cykel eller en harpa. Jag har märkt när jag provat olika bilmärken när jag hyrt bil att det är stor skillnad på bagageutrymmena.
Du har kanske växande tonåringar som behöver benutrymme?
För mig är det viktigaste att man kan lasta mycket, och långa, grejer i bilen.
Standardfästen för takräcke är också praktiskt.
Någon som har testat Subaru Solterra eller vad den nu heter. 21 cm markfrigång och inte hög som Empire State Building ger mig hopp…
Efter att ha sett hur farsan tog sig fram med en enhjulsdriven Volvo 245:a medan han jobbade som linjemästare åt Vattenfall Kraftledningar där han tillbringade dagarna den mesta tiden på små skogsbilvägar och stigar så törs jag säga att om någon behöver fyrhulsdrift så beror det på föraren och inte fordonet. Där linjemontörerna körde Volvo C303 så dök farsan upp i sin 245:a. Är du inte skogs- eller lantbrukare, jägare eller sysslar med något långt borta från civilisationen så klarar man sig långt utan SUV och med fram- eller bakhjulsdrift.
Exakt! Som jag nämnde ovan i kommentar till ett liknande inlägg undrar man ju annars hur vi ens överlevde under 50-60-70-80-tal när det var Volvo PV/Amazon/240, Saab V4/99/900, Opel Rekord/Ascona, Ford Granada/Taunus och VW Bubbla/Golf/Passat som gällde. Inte en fyrhjulsdriven så långt ögat nådde, men fram kom man.
Väghållningen var kanske bättre på den tiden? (Även om vägarna var mindre och fler var oasfalterade).
Vi är inte många som kört en enhjulsdriven bil, men de som gjort det inser att det är oerhört mycket sämre än tvåhjulsdrift.
Alla bilar har diff och väldigt få har diffbromsar, diffspärrar eller antispinn så i praktiken har du bara drivning på ett hjul och börjar det spinna så kommer du ingenstans.
732 800:-…..
och med under 300000 på ISK-kontot är man småsparare.
Dags att sätta nya löner för våra politiker, de har ingen som helst verklighetsförankring. Sätt högsta sammanräknade tillåtna arvodet/lönen/kapitalinkomst/övrigaintäkter politiker kan få till 12x basbeloppet per år. Allt däröver är det 100% skatt på.
V:s partiskatt är i sammanhanget ett klart föredöme.
Jag är förvisso novis i ämnet men bakhjulsdrift motiveras väl av att man lägger drivkraften där man har normalkraften för bästa framkomlighet. Har man förbränningsmotor + växellåda fram, så blir bilen tyngre fram varför det är bättre med drivkraften fram. Har man ett tungt batteri bak, lätt bil fram, så är det bättre med bakjulsdrift. Detta då vad gäller framdrivningen. Vad gäller väghållning så finns ju risken att bilen blir överstyrd med mer vikt bak, men kan kompenseras med högre däckstryck och/eller annorlunda däck/hjul/hjupupphängning bak, som ger bättre “cornering stiffness”, i kombination med motsatsen fram, mjukare/”vekare” däck/hjulupphängning. En aspekt på det är om man har problem med huruvida ens bil är mer eller mindre understyrd så kanske man bör fundera på sitt körbeteende.
“coupe”? Kupé kanske?
Trodde det bara var gängkriminella som körde BMW nuförtiden.
BMW har bytt klientel med Audi sedan några år tillbaka.
Märklig blogg. Har jag uppfattat det rätt att det endast är komplex och fördomar som styr bilvalet?
Förmodligen inte endast – men den som förnekar att det spelar in kanske inte själv insett att det ändå gör det 😉
Endast 13 Tesla tekniker strejkar?
En site som kanske inte har så högt förtroende, men som tycks bekräfta annan information.
https://samnytt.nu/sa-fa-strejkar-pa-tesla
Ursäkta lite sent svar, packar mot jul och ligger efter.
TeslaClub-Tibor har grävt lite (Lucia) :
https://teslaclubsweden.se/sa-manga-strejkar-pa-tesla/
Dagen innan:
https://teslaclubsweden.se/marcus-min-tesla-halls-gisslan-av-if-metall/
Med bakhjulsdrift backar man upp för hala backar, har alltid funkat för mig. Men det är halt i kurvor på landsvägen, mycket tryggare med framhjulsdrift eller 4*4