Nedan följer lite foton på superyachts från seglatsen i Leeward Islands i Karibien i februari. Bland annat erbjuds förstås foton på Amazons techbroligark Jeff Bezos två superyachts i den nya trenden att man inte ska ha en enda utan två, där den ena stöder den andra med tråkigheter som utrustning och personalboenden.

Det går tretton på dussinet superyachts i Karbien, och eventuellt extra mycket så runt Antigua som är bas för många av dem med rotation av crew och gäster, även om de ofta kryssar runt.
Vi fick se inte mindre än fyra superyachts när vi låg för ankar vid Iles de Saintes, varav två var Jeff Bezos Abeona och Koru.

Den nya trenden bland miljardärerna är att man inte ska ha en superyacht, utan två, där den ena är en överstor tender till den andra. Därmed blir man av med allt bröt och stök som helikopter, jetskis, tenders och annan nöjesutrustning, samt att huvuddelen av personalen kan sova på den ena superyachten så miljardären får lite lugnare på sin yacht.
Abeona ovan är på så vis supertender till Jeff Bezos Koru, som pga att den har skrytsegel inte kan ta emot helikopter. Fartyget ska ha sovplatser för över 60 personer, vilket förutom personal kan inkludera mindre viktiga gäster till Jeff Bezos, som han inte vill ha över natten på Koru.

Därmed behöver inte Koru ha någon hangar för tenders utan har lite friare design och bara mindre egna båtar ombord, utan dessa hanteras från Abeona.

Andra superyachts som hängde vid Iles des Saintes samtidigt som vi var ankrade var Multiverse, som ägs den ryske miljardären Juri Milner. Han grundade mail.ru och utvandrade sedermera till USA där han fått medborgarskap, samt var tidig investerare i Facebook, Twitter, Spotify och Airbnb.

Även den lite mindre superyachten WBL dök upp, men pga sin storlek blev det inte så många foton på den då bjässarna drog mer intresse från min sida.

Borta vid Antigua var det rena skjutbanan på superyachts, och jag orkade inte kolla upp namnen på de alla, åtminstone inte de mindre som låg i Falmouth.

Mer intressant var Project X och en annan superyacht som låg invid Nelson’s Dockyard i English Harbour där vi ankrade.

Project X ägare är ett bolag som heter Delena Holdings från Brittiska Jungfruöarna, men ägaren i sin tur av det bolaget är inte känt. Det hävdas med bestämdhet att det är inte Elon Musk. Världens rikaste idiot skulle förstås inte heller nöja sig med en 88 m lång superyacht som bara är den 133:e största i världen.

Det fanns människor ombord på Project X, och mönstrade även på personal* och hon är just nu på Saint Kitts, men om de som syntes ombord var personal som tog lite ledigt, gäster, eller ägare är en annan fråga, då de inte hade typisk besättningsutstyrsel och jag har retuscherat bort dessa ur fotot ovan.
*unga människor med tilltalande utseende iklädda civila kläder värdiga klimat och resevana, som anländer enskilt utan entourage och med en rygga som enda packning

I English Harbour fanns det också gott om stora segelyachts, men jag har inte brytt mig om att identifiera dessa.

Till skillnad från Jeff Bezos Koru, så brukar dessa iaf gå för segel och har inte masterna bara som uppvisning. Motorerna ombord på Koru ska kunna få henne att nå 20 knop. Vad hon gör med segel är nog mest teoretiskt.
På väg mot från Carlisle Bay till Jolly Harbour på Antigua fick vi även en glimt av superyachten Kaos.

Kaos ägs av Nancy Walton Laurie, som är arvtagare till Walmart och var grundarens yngsta dotter. Tituleras filantrop numera, men det inkluderar väl att avlöna besättningen ombord. Med sina 110 meter är hon den 49:e längsta superyachten. När hon sjösattes var hon den 38:e största i världen, så superyachts blir fler och längre. Om nu inte trenden fortsätter att man istället ska ha två så man slipper bröt, stök och gästerna, likt Jeff Bezos med Koru. Som förvisso är 127 meter lång, större än Kaos och på plats 27 i storleksordningen.
För övrigt ligger Koru nu i hamn i … Falmouth medan Abeona är uppe vid Puerto Rico efter att ha besökt Mustique på Saint Vincent & Grenadines.
I sammanhanget kan man förstås diskutera Donald Trumps sänkningar av skatterna för hans techbroligarker och supermiljardärer. Kanske är det ett stöd till den ofta europeiska superyachtindustrin?
För övrigt har en god vän berättat om en lite mindre mer nordisk superyacht, där ägaren brukar stå vid rodret på taket när man ska lägga till, iklädd kaptensmössa och allt. I verkligheten sitter en styrman inne och styr via kameror och ägaren stilar bara för att imponera och kunna rekrytera personer av lämplig mix av kön och utseende för att festa ombord.

Om man sparar ordentligt så kanske man kan få råd med en sådan superyacht till slut. Sparräntor nedan.
Faktauppgifter i artikeln har inhämtats med hjälp av sökmotor-AI:n Perplexitys pro-version.
63 kommentarer
Citerar Tage Danielsson:
“Kapitalismen som skapare av ett bättre människosläkte bevisas av att få
75-åriga gruvarbetare kunde klå Marcus Wallenberg (*) i tennis.”
* den äldre: 1899 -1982
… eller Donald Trump i golf.
Bara slagen av Kim den kortare.?
Älsk på den! Tage D, den vässade tungans fader!
Med tanke på hur många ryska yottar som borde paniksäljas nu borde trenden inte vara så dyr för miljardärerna.
Tur att jag aldrig lär bli miljardär, det skulle inte bli yott med jetski osv utan ett forskningsfartyg så man får nördiga och intressanta gäster att besöka när man har tid att vara på båten.
Finns ju några miljardärer som har sådana också. Har foton på någon som låg i Göteborg minns jag nu. Tror jag.
Trevligt, jag önskar en större andel av miljardärerna tänkte på det viset så det händer något intressant när de vevar runt sina pengar för att finna livsmening.
Snyggt, tycker jag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/torsten-jansson-vill-skapa-idrottscentrum-i-kosta-investerar-200-miljoner
“Vad vinner du på det här?
– Inget annat än glädje.”
Ungefär som jag, då, när jag gör av med pengar på nåt kul. 🙂
Jim Ratcliffes, CEO för INEOS, Sherpa?
Ja, jo, tjena!
Här där jag bor märks inte någotvidare av rysk oligarkpanik.
Sanktionerna handlar nog mer om att agera enligt definierade spelregler än att “slå hårt”!
Det gick en historia om den just nu SVT-aktuelle Jan Stenbäck. Han skulle ut på en segeltur runt Sverige med start i Stockholm och slut någonstans på Västkusten. Det kan vara en skröna men med tanke på att JS mer eller mindre påstods ha jobbat ihjäl sig kan den vara sann…
Båten var riggad och klar och besättningen på plats. Men Jan var inte klar med vad-det-nu-var för affärer han höll på med så han beodrade att båten skulle avgå som planerat och han själv dyka upp vid en natthamn någonstans utefter färden.
Vid varje upphåll meddelade JS att han fortfarande inte var klar. Det hela lär ha upprepats hela vägen. Till slut hade båten avlagt hela sträckan med enbart besättningen.
Vid ett tillfälle någon gång på 2000-talet noterades en m y c k e t stor och m y c k e t lyxig segelbåt förtöjd vid Norra Älvstranden i Göteborg. Vi pratar stor “på riktigt” Påkostat trädäck och överbyggnad. Det påstods att den var Stenbäcks egendom men om det bekräftades vet jag inte.
Större delen av tiden kuskar superyachtsen runt med säsongerna världen runt, och ibland får ägaren feeling och flyger dit och hänger. Om man hinner. Ägaren kan förstås också säga till vart vederbörande vill ha yachten och när. Är mest en slags privat hotell som ger privatliv även på stora destinationer, t ex om man vill hänga på Ibiza men slippa ta in på hotell som en plebej.
Tidvis kan de också hyras ut till rätt människor som har kontakter och stålarna, men ingen egen yacht.
Låter som en trovärdig story om Janne.
Jobbade och åt ihjäl sig, va? Hans recept på potatismos med löjrom lär med tiden ha innehållit rätt rejäla mängder grädde.
Tack för alla bra tips Lars! Är ju mycket o tänka på när man ska handla Superyacht men känner att jag har lite bättre koll nu. Bra ide att ha två istället för en. Att man inte tänkt på det själv innan? Frågan är ju om man inte ska köpa tre, när man ändå håller på det borde ju vara ännu bättre, tänker så kan man ha personal som servar de som ska serva mig så att de som servar mig kan vara fullt fokuserad på mig 😉
Och de på tredje jotten kan ju ta in Klasse Möllberg som river av allt för en femma.
https://m.youtube.com/watch?v=QNFlVbx7RZc
Den här tiden vi lever i får mig att ifrågasätta min egen moral och vad som är rätt eller fel.
Med eget företag så har jag från tidigare arbetsgivare fått med mig 3 stora kunder från USA.
Dessa genererar för bolaget en mycket stor del av vinsten ( >50%) och sysselsätter 6-8 personer med arbete årligen för mitt bolag.
En av mina kunder sa själv uttryckligen att vi borde tacka nej till fortsatt arbete för att på så sätt straffa dom och då även ”USA”.
Jag förstår det hela med att bojkotta amerikanska varor och på så sätt visa sitt missnöje med dagis styret som försiggår på andra sidan atlanten.
Min tankegång i frågan är dock som sådan att jag köper ju ingenting från USA, jag säljer ju faktiskt något.
Visst för varje krona jag fakturerar så kommer min kund att tjäna två (förenklat för resonemanget)
Skulle jag inte hjälpa min kund så skulle de hitta någon annan som kan utföra jobbet och dom kommer fortfarande att tjäna pengar.
Och jag och mitt bolag kommer att tjäna mindre och jag skulle bli tvungen att säga upp folk.
Dessa skulle säkerligen inte ha svårt att hitta jobb men bara tanken på att säga upp bra anställda känns tung.
Problemet med moralen är ju i detta fall flera.
Mina kunder har jag sammanräknat med tidigare anställning haft en relation till i ca 10 år.
Jag känner många har mycket god relation med många.
Jag vill någonstans inte att oskyldiga ska få lida, det vill säga dom som inte röstade på Trump.
Men åt andra sidan så brinner jag något så kolossalt för Ukrainas sak.
Jag har skänkt stora summor och försökt hjälpa till på så många sätt som jag kan.
Jag har kanske inte den tid som många eldsjälar här har, men jag har definitivt pengar över till att skänka.
Jag skänker pengar till många på bloggen upptagna ”organisationer” och hjälper även de flyktingar som hamnat i min hemkommun med så mycket som är möjligt.
Har även haft en hjärtefråga i att hjälpa dom som blivit tvingad in i prostitution här i Sverige. Detta gör jag via en bekants organisation som jobbar enbart med den frågan.
Skulle jag säga upp mina kontrakt med det amerikanska kunderna jag har så skulle det inte gå någon nöd på mig.
Jag skulle klara mig väl.
Det skulle dock drabba andra och det skulle även drabba den mängd kapital jag faktiskt har möjlighet att bidra med per år vilket sammanräknat 2024 var ett relativt stort 6-siffrigt belopp, totalt.
Jag har väl landat i tesen med att jag kommer att fortsätta mina amerikanska kontrakt för att på så sätt ha mer att bidraga med för Ukrainas sak.
Dock känns det som att man gör något moraliskt fel.
Jag har inga Disney/Netflix/Amazon abonnemang som jag kan säga upp så just på den fronten har jag svårt att känna att jag kan bidraga.
Det enda jag egentligen har är Youtube.
Jag skulle absolut kunna säga upp detta men finner att denna källa är en otrolig viktig informationskälla för mig att hitta information utifrån.
T.ex. är Jake Broe någon jag uppskattar och tror jag fick tipset från denna blogg (och flera källor därtill).
Har även haft stor användning av vissa kanaler på Youtube för att visa nära och kära att dom inte ska tro på alla skräckhistorier som målas upp i vår svenska media.
Det har visat sig att ett klipp med en saklig militär från USA som förklarar varför Ryssland inte kan invadera Sverige, fungerar bättre än att jag själv ska försöka delge samma information.
På ett väldigt effektivt sätt har detta fått mig att få min omgivning att faktiskt tänka lite mer rationellt.
Men jag förstår att det är lättare att ta till sig information av någon som ser ut och veta vad den pratar om än en Ingenjör som är Halv-MÖP.
Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang om jag säger, att i mitt fall så överväger fördelarna nackdelarna?
Eller är det någon form av konfirmations bias för att rättfärdiga dåliga val?
Du ska definitivt köra på som du gör.
Tycker jag med. Trump-eran kan bli kort och blir den inte det utan det hela blir värre kan man ju ompröva sitt beslut. Som det är nu så går ju vinsten, eller delar av den till Ukraina, så det är väl bra att USA på det sättet bidrar till Ukrainas sak. Så skulle jag nog tänka – blir det bättre eller sämre för Ukraina om du slutar arbeta med USA?
Jag vänder mig emot att dra alla amerikaner över en kam.
Här ett exempel från Adam Kinzinger, där han läser lusen av PINO in the Shite House (som ju hotat att upphäva benådningarna av ledamöterna i 6-jan-kommissionen, där Kinzinger är en)
https://open.substack.com/pub/adamkinzinger/p/the-tantrum-tyrant-wants-to-threaten
Låter vettigt.
Svaret är till Nofaith.
“Jag vänder mig emot att dra alla amerikaner över en kam. Även det vettigt, såklart.
Fortsätt som du gör: dina amerikanska kunder är helt uppenbart inte samma ondskefulla rövhattar som Fantaführern och Raket-Elon.
Om du säljer till USA och använder en stor del av vinsten till att stötta Ukraina finns det inget att tveka på, kör vidare!
Du bidrar samtidigt även till ökat inflöde av pengar till Sverige varav en del går till skatter mm. som till liten del även används till vår försvarsbudget och liten del av den går också till Ukraina.
Hade det du levererar varit en helt unik produkt eller tjänst, så att din kund inte hade haft någon möjlighet alls att hitta en annan leverantör, hade det varit värt att fundera ett par varv. Då skulle det faktiskt påverka ordentligt att sluta leverera.
Ersätter de bara dig (ditt företag) med någon annan som inte hjälper Ukraina innebär det minskat stöd, och nu verkar din kund även stå på rätt sida, och det vore nog mest kontraproduktivt att ställa till det för dem även om de kan hitta någon annan.
Är det någon som hört något mer om trump-regimens påverkan på försäljningen av F-35? Vi vet att Portugal officiellt sagt att man inte kommer välja F-35, och Kanadas nya försvarsminister har gett i uppdrag att utreda ifall man ska avboka de F-35 som man ännu inte betalt (oklart för mig om det är beställda men ej levererade plan eller om det är en option på att beställa fler till ett förutbestämt pris). Turkiet har sagt att de gärna köper Eurofighter Typhoon, men de var väl ändå blockade från att köpa F-35?
Är det fler länder som annonserat att de skrotar sina F-35-planer?
Marbella, tror det var 1989. Jag, flickvän och ett par kompisar spankulerar runt i hamnen. Å en så stor båt, och där en till, och en till! Ju längre ut på bryggan eller piren eller vad det kallas desto större blev båtarna. Till slut var de mer som finlandsfärjor. På en båt nästan längst ut – finlandsfärjestor – står några lättklädda unga kvinnor i vår ålder och ropar “welcome, welcome”. De ler och skrattar vänligt och vinkar åt oss att komma ombord. Vi tittar förvånat på dem, på varandra, på dem igen. Då hajar de att vi nog inte var bjudna på festen. Vi drullar tillbaka i våra shorts och möter då de sällskap som antagligen var bjudna – de var medelålders män med unga damer – alla fint uppdressade med det där fåniga “jag-ska-på-party-på-en-båt”-leendet. Intressant att ha sett på halvnära håll sådan rikedom men i övrigt kändes det rätt, ja, kanske osmakligt är rätt ord.
I’m on a boat!
https://youtu.be/avaSdC0QOUM
Haha – klockren!
Helt klart häftiga båtar, därom behöver de lärde icke tvista. Jag undrar dock hur en miljardär, eller vem som helst som får vara på de här båtarna, hinner med att faktiskt använda alla faciliteter. En båt på över 100 meter är väldigt stor. Att leka kurragömma på en sån måste ju bli tråkigt, man kommer aldrig hitta varandra.
Hur rika dessa fantastiska människor än är, så kokar det mesta ned till samma sak även för dem. De måste varje dygn äta, sova, pissa och skita. Sen lite nöjen på det.
Och oavsett hur rika de är, så är jag nästan helt säker på att de aldrig får ta del av den rikedom jag har, dvs en god messmörsmacka med gräddost på. Det är rikedom det.
Sällskapsutrymmena på dessa är groteska. Det är soffgrupper för 20-40 personer etc, så ska du inte känna dig ensam ombord måste du ha Stora Fester (TM). Du kan förstås hänga i owners cabin/apartment men resten av de stora yachtsen är som konstaterat ovan mer likt en Finlandsfärja än en bostad. Att man kan inhysa 60 pers på Bezos Supertender visar lite hur mycket folk man behöver bjuda in för att behöva utrymmet ombord.
Alla som haft lite större fester vet hur lite du hinner prata med folk. Säg att du har 60 gäster och festen pågår i åtta timmar. Det är åtta minuter per person du hinner umgås som värd. De flesta fester i miljardäråldern håller rimligtvis på kortare än så. Räcker med 20 gäster så hinner man inte föra en vettig konversation med samtliga av dem, men gästerna kan förstås ha trevligt ändå. Men som värdinna eller värd är man mer en sorts arrangör som övervakar det hela, inte att man får umgås med de man bjudit in.
Är det inte så enkelt som att båten skall vara större än den andra miljardärens oavsett om man använder ytan?
Så som jag känner mig själv så är det där inget för mig. För att för mig blir en fest riktigt lyckad först när jag hamnar i köket tjötandes med andra tjötiga typer av ospecifik härkomst.
Jag tycker ni båda träffar huvudet på spiken. Miljardärslivet verkar helt enkelt inte särskilt kul, vare sig på kort eller lång sikt. Jag skulle förvisso byta ut Bogomils messmörsmacka med gräddost mot exempelvis en tallrik egensatt kefir med hackad frukt eller havreknäcke med västerbottensost som är så vällagrad att det kliar i gommen (och några körsbärstomater ovanpå), men känslan är den samma. Likadant med fester. Varje gång vi svingar en bägare eller tre tillsammans med min salta svärmor har vi så roligt tillsammans att vi gråter av skratt. När gjorde Thiel, Bezos, Raket-Elon och Trump det senast? De verkar mest käka taggtråd och krossat glas till frukost alla sina pengar till trots.
Jag tror inte att det är obligatoriskt att leva s.k. miljardärsliv om man lyckas tjäna så mycket pengar att man blir miljärdär.
Måste skriva av mig av lite min seglar historia.
1978ish seglade vi, ett grabbjäng en Marieholm20 från Sikeå till Holmöns hamn, ca 11 dist, grov sjö.
Angjorde mellan och överraskade kajgrannar att de inte märkte, stolta.
Blev upphissad i masten för att trä om fall.
(Jag var lättast då..)
Lagade mat i kajutan,
då leveransbesättning från Nautor Swan i Jakobstad tvärs över kvarken,
de seglade in med en 48+ (var mega stort då..)
in utan motor i hamnen, utan ett ljud, bunkrade vatten?
-De åt middag, hissade segel senare och drog ljudlöst ut ur hamnen i mörkret. -Respekt!
Senare i livet pysslade jag med att utröna när kompositsaker och även höghållfast stål, exploderar, går av, brinner upp, och annat kul.
(CV: Pansarskottröret i glasfiber 86/AT4 är starkare efter avdrat skott.. ALLA plastdetaljer/sikten på engångsröret etc är starkare vid -35, än +20. (f-n vad kallt den provningen var..
Rökdykartuber med 300 bar luft i kolfiber väger hälften av stål på ryggen, och du kan komma in och ut i djupaste tunnelbanan vilket var ett krav..
När de exploderar vid ca 1300bar, så med kolfiber ser du ut bitvis som en igelkott med larmställ på ryggen men du lever..
Med stål på ryggen är du inte längre enligt mig.)
BK90/Mjölner är det fiskmåsflock vad jag vet min inblandning på.
-Nåväl, lite senare 1990tal kontaktade oss Nautor då de tyckte att massiv roderstock i rostfritt stål var liite för tungt på 65 fot och upp, vad jag kommer ihåg.
Dock var Nautor före oss alla, så de hade fullt uppmätt lastspecktrum på 65 fots roderstock i Withbreadrace!!
(Det första?? var det med Shayula II?
Nåväl, vi knåpade tillsammans ihop en full komposit roderstock, -Vi Körde den i vår utmattningsrigg FYYRA Withbread Race UTAN noterbara degraderingar i hållfasthet!
Nautor tog tillbaka roderstocken och enligt uppgift tryggt monterade den i båt.. Ryktet/Legent, ska Nautor fått frågan av kund on vilja ha förstärkt rigg pga världsomsegling, svaret, -det behövs inte. Han slog runt två ggr utan problem..
Jag har bara seglat en enda gång i mitt liv. Men den gången var just i en Swan 65, som enligt skepparen hade gått i Withbread tidigare.
När jag var på Kreta för några år sedan och besökte först Knossos och därefter hamnen i Chania så kom jag av någon anledning att tänka på Harrison Ford och jakten på den försvunna skatten…..
För mig är de här jättebåtarna obegripliga, det är som att slänga pengar i sjön, de måste vara galningar!
Fullkomligt skilt från vad jag skulle anse vara någon mening med livet.
Korus kostnad (ej drift) motsvarar ca 0,26% av Bezos totala förmögenhet.
Enligt en artikel i DN från förra året är medianförmögenheten i Sverige ca 862,000 kr.
Så om en svensk med en medianförmögenhet skall köpa en båt som motsvarar 0,26% av förmögenheten så får den inte kosta mer än ca 2241 kr.
Bezos framtida inkomstprognos är nog desto ljusare än för medelsvenssons.
Bezos hälsar och tackar alla med medianförmögenhet för sponsringen av båten.
Även de med medianförmögenhet är nöjda som fick ta del av Amazons uppgång, så slutet gott allting gott.
Det gör han säkert. År 2023 tjänade han ca 1,5 miljard sek per dag. Så på mindre än 4 dagar hade han tjänat in båten.
Nu skall jag kolla på Grand Tour på Prime.
Det gör han säkert. År 2023 tjänade han ca 1,5 miljard sek per dag. Så på mindre än 4 dagar hade han tjänat in båten.
Nu skall jag kolla på Grand Tour på Prime.
Bezos beställde sin lyxbåt från ett holländsk skeppsvarv. Båten var så stor att man fick riva en bro för att få ut den. Om det var den på någon av LW’s bilder vet jag dock inte.
De fick backa ifrån att riva bron när de byggde Koru https://observer.com/2022/08/jeff-bezoss-superyacht-was-quietly-towed-out-of-a-dutch-shipyard-after-local-pushback/
Det handlar knappast om att de skulle gilla jättemycket att segla eller åka motorbåt. Det är ett av miljardärernas många måsten.
För övrigt vidrigt att DI weekend recenserar senaste Tesla i princip okommenterat om Elons full fascist mode. 2 meningar i slutet om att han är lite kontroversiell. //stefan
De anställda på DI är köpta så det där är ingenting att bry sig om.
Om Kaos
Kaos är en 110,1 m lyxig motoryacht. Hon byggdes av Oceanco 2017. Med en bredd på 16,4 m och ett djupgående på 4,4 m har hon ett stålskrov och en överbyggnad i aluminium. Detta ger ett bruttotonnage på 4523 ton. Hon drivs av två MTU-motorer på 4828 hk vardera, vilket ger henne en maxhastighet på 18,5 knop och en marschfart på 14 knop. Kaos maximala räckvidd uppskattas till 5300 nautiska mil.
Hej, AI.
Vi postar inte AI-texter i kommentarsfältet, utan här uttrycker sig personer.
Fina båtar, jag skulle gärna vilja ha en 🙂
Såg att apelsinidioten ska träffa någon hjärndöd irländsk MMA idiot. Den ena idioten skulle tydligen berätta för den andra idioten hur illa det är på Irland. Ska vi tro att idioten kommer prata om att invadera Irland snart?
Conor McGregor. Ska visst ha kört igång på anti-invadrinsspåret. Fick betala 200 000 pund i skadestånd förra året för en brutal våldtäkt. Samtidigt pressade Trump-regimen alltså nyligen den rumänska regeringen till att släppa Andrew Tare. Det är verkligen inget tvivel om vem som kommer att kunna göra precis som de vill.
Fundamentalism. Kvinnor är mindre värda. Helst ska de varken få bli myndiga eller rösta.
Tycker dock att båtar jag inte kan segla själv och ensam är lite för stora. Har nyligen sålt min 29 fotare och letar efter något lite större med i alla fall “selftailing winches” då det är jobbigt att wincha ensam utan self tailing.
Inga vackra fartyg direkt.
Åja, nog tycker jag Koru är ganska snygg – lite klipperstuk över den. Abeona däremot är ju så ful att han borde skämmas ögonen ur sig om de ligger i närheten av varandra.
Tänk er en miljardär som drog upp sin kajak på en strand, satte upp ett tält och kröp in med sitt primuskök, sina nyplockade ostron, sin sovsäck och sitt liggunderlag.
Det där vulgära försöket att fäkta efter konstgjord lycka genom att köpa stora saker ter sig närmast töntigt i jämförelse. Ok, jag lägger orden i mun på den omskrivna, men ändå, tror starkt att Jeffe hade varit lyckligare i en kajak än i en segelbåt så stor att han inte kan hantera den.
Och jag tror att Jeffe med gäster hade kommit mycket närmare varandra på en helt vanlig 30-40 eller max 50 fots segelbåt ihop med en rejäl kuling.
Hade jag varit en multi-dollar-miljardär hade jag lätt velat ha lite kanoner på min superyacht. Det måste vara möjligt om man har den ekonomin? Så kan man kivas lite med sina miljardärskollegor på internationellt vatten:
“Flytta på dig annars skjuter jag min 18-tummare på din helikopter.”
Färdas man i vissa vatten är det rent av rekommendabelt med en 40 mm Bofors eller liknande. Västafrika eller Afrikas horn är inga lekstugor direkt.
Tänk att inte kunna längta efter något, allt kan köpas, prylar och även människor. Inget världsligt kan saknas, men vilken livsleda det borde sluta i.
Allt kan köpas, men inte hälsa och trivsel. Det enda som betyder något…
Hälsa kan köpas.
Säg det till min Alzheimersjuka hustru…