En tjänstebil kostar betydligt mer än förmånsvärdet, vilket är mycket tydligt för egenföretagaren. För den anställde så är det mer dolt, men den faktiska kostnaden i reducerad lön och/eller pension är betydligt större än vad man ser. I en del fall kan privatleasing för skattade pengar vara lönsammare. Några räkneexempel nedan. Tillägg: Det finns ett fel nedan.
Det här räkneexemplet bortser från kostnader för försäkring, service, däck etc, utan tittar bara på kostnaden för själva bilen, och utgår främst från en egenföretagares synvinkel. Hur en anställds tjänstebil finansieras är en fråga mellan arbetsgivaren och den anställde men innebär att man byter bort lön eller pension mot en bil.
Vi utgår från att personen med en ny tjänstebil betalar statlig marginalskatt om 50% på sin inkomst.
KOSTNADER FÖR BILEN
Snittbilen i Sverige kör 1 500 mil om året, vilket är vad vi utgår från, men det är också förenklat, då nya bilar tenderar att vara de som kör längst – det är bara att ställa sig i rusningstrafiken och räkna så är nya bilar överrepresenterade och elbilar landar runt 50% – dessa bilar körs helt enkelt mer.
En standard fejkade SUV-variant av Tesla Model Y, dvs Long range med bakhjulsdrift kostar kontant 602 170:- inklusive Teslas påslag för sk destinations- och dokumentavgift som används för att komma in billigare i prisjämförelser.
Privatavbetlalning på 36 månader och 1 500 mil om året går på 120 434:- SEK i kontantinsats och 4 684:- SEK per månad i avbetalning. Förenklar man och slår ut kontantinsatsen på 36 månader är det 8 029:- SEK per månad. Detta är förenklat, då konstantinsatsen har en alternativkostnad i form av avkastning på kapital eller iaf räntekostnaden på huset för kapitalet, som annars kunde använts för amortering.
Företagsleasing utan kontantinsats går på 6 460:- SEK per månad exkliusive moms. Bara halva momsen är avdragsgill, så faktisk kostnad blir 6480*1.125=7 290:- SEK per månad för företaget.
Bilens förmånsvärde är 5 598:- SEK per månad.
A) KOSTNADEN FÖR PRIVAT INKOMST
Om man ha bilen på privat avbetalning för 8 029:- SEK per månad behöver man ha en bruttoinkomst på 16 058:- SEK per månad. På detta betalar arbetsgivaren (det egna företaget) 31.42% i arbetsgivaravgifter. Vi bortser här från eventuell tjänstepension ovan på detta.
Egenföretagaren eller arbetsgivaren behöver betala 21 103:- SEK i månaden för att man ska ha råd att med privat avbetalning köpa en Tesla Model Y Long range bakhhulsdrift.
B) KOSTNADER FÖR TJÄNSTEBIL
För tjänstebil blir leasingkostnaden alltså 7 290:- SEK. Men förmånsvärdet måste betalas, och det görs lämpligen med nettolöneavdrag för att skapa maximalt utdelningsutrymme (till skillnad från bruttoavdrag) för småfretaget. Med 50% i marginalskatt behövs då en löneutbetalning på 5 598:- SEK per månad eller 11 196:- SEK i bruttolön. På detta ska 31.42% arbetsgivaravgifter läggas, vilket ger en lönekostnad på 15 660:-
Egenföretagaren behöver alltså betala 15660+7290=22 950:- SEK per månad för tjänstebilen.
Som vi ser här är B) större än A). För egenföretagaren är det alltså bättre att ta ut privat inkomst och betala av bilen privat. Om det inte vore för att försäkringskostnaden kan tas av företaget. Men även där finns alltså ett utrymme att ta ut privat som man ser ovan.
C) ALTERNATIV BESKATTNING
Nu är inte alternativet att bara sitta på pengarna, då de blir utsatta för skatt. Skulle man sitta med pengarna kvar i företaget så blir det 22% i skatt, men 25% avsätts lämpligen i periodiseringsfond, så skatten blir 22950*0.75*0.22=3 786:- SEK per månad.
Kostnaden för tjänstebilen ovan ska således skattemässigt reduceras till 22950-3786=19 164:- SEK per månad.
D) ELBIL FÖR ÖVER 700 000
Elbilar som kostar under 700 000:- SEK har reducerat förmånsvärde, men tittar man istället på en elbil för över 700 000:- blir det ännu större kostnader. Det finns t ex anledningar till att Volkswagen lägger sin ID.7 precis under 700 000:- SEK i Sverige, t ex kostar en ID.7 tourer GTX 699 900:- SEK.
Låt oss välja en Tesla Model S Plaid med ett kontantpris på 1 331 170:- SEK. Utan kontantinsats kostar den 17 413:- SEK exklusive moms, eller 17413*1.125=19 589:- per månad för företaget. Förmånsvärdet är hela 14 360:- SEK. Kostnaden för bolaget blir utan justeringen för alternativ bolagsskatt alltså 17413+14360*2*1.314=55 151:- SEK per månad.
E) SLUTSATSER
Vitsen med tjänstebil med lågt förmånsvärde för bil under 700 000:- SEK är i princip försäkringskostnaden, samt till viss del att eventuellt ansvar vid obestånd förskjuts från privatpersonen till företaget.
Förmånsbeskattningen är utformad så att det i princip blir kostnadsneutralt att ta en bil privat eller via företaget. Det går att optimera på några hundralappar eller tusenlappar hit eller dit beroende på bilmodell, men generellt är förstås skattesystemet utformat så att det inte ska gå att runda det genom att ha tjänstebil, så detta är i sig inget överraskande.
Ett exempel på optimering är den där ID.7 Tourer GTX. Förmånsvärdet sägs vara 6 032:- SEK, företagsleasing är 9616:- SEK ex moms och således 10 818:- per månad inklusive moms. Månadskostnad för egenföretagens företag blir alltså 6032*2*1.3142+10818=26 672:- SEK. Vid kontantinsats på 139 980:- privat eller 3888:- SEK per månad i 36 månader plus månadsbetalning på angivna 7 734:- SEK blir kostnaden för företaget om det ska betalas med privat lön (3888+7734)*2*1.3142=30 547:- SEK och här är tjänstebilen alltså billigare än att finansiera privat. Sedan är privatfinansieringen förenklad och tar inte hänsyn till någon alternativintäkt för kontantinsatsen.
Till saken hör att Tesla just nu erbjuder 0% i ränta på Tesla Model Y, och ekvationen blir nog till privatfinansieringens nackdel även där när räntan normaliseras istället för nuvarande kampanj.
Man behöver som egenföretagare helt enkelt räkna på vilket sätt som i de enskilda fallet är lönsammast minst kostsamt – bil finansierat privat med högre lön, eller tjänstebil med lönereduktion. I slutändan måste mycket mer deg ut än förmånsvärdet, vilket förstås är självklart.
Som vi ser i kommentarsfältet skrivs det förstås att billigaste bilen är begagnad och så är det. Allra billigast är dock att inte göra något som är roligt, utan bara jobba, äta, sova och sedan till slut dö. En förortsetta och att enbart äta ris är billigast. Som fritidssysselsättning stirrar man på den vita väggen i ettan när man inte jobbar, äter eller sover. Allt annat är oekonomiskt och oansvarigt om vi nu ska vara homo economicus.
Och utan att någon köper nya bilar kommer det till slut inte finnas några begagnade att köpa. Och förmånsvärdet på tjänstebilar reduceras underligt nog inte med åldern på bilen, så bortom normala tre år bör man inte behålla tjänstebilen till begagnatköparnas allmänna glädje och gamman.
Tillägg: Det finns ett fel i beräkningarna. Nettolönedelen betalas inte ut som faktiska pengar, utan det är bara skattehalvan som dras ur bolagets faktiska medel. Så den faktiska kostnaden ska reduceras med förmånsvärdet en gång, vilket rejält förbättrar kalkylen för tjänstebil. För den som vill ha extra huvudvärk så är det fortfarande hela lönedelen en avdragsgill kostnad för företaget, utan att pengar dragits.
Jag fick huvudvärk nu och blev påmind om varför jag lagt ut bokföringen på bokföringsfirma.
51 kommentarer
Det finns inga kommentarer förutom min 🙂
Välj en terränggående tuff pick-up eller sk lätt lastbil istället för en personbil. Ett förmånsvärde för en bil kan justeras om det finns synnerliga skäl. Ett sådant skäl kan vara att bilen används som ett arbetsredskap. Den privata nyttan av bilen anses då påverkas. För att en arbetsgivare ska kunna använda ett justerat förmånsvärde som underlag för att betala arbetsgivaravgifter och vid beräkning av skatteavdrag krävs en ansökan och ett beslut från Skatteverket. Beslutet gäller på årsbasis.
Regeln ska kunna tillämpas när en anställd för sin tjänst har behov av en lätt lastbil med flak eller lastkåpa, av skåpmodell. Den ska också kunna tillämpas om bilen i övrigt har sådan fast utrustning eller inredning att det privata användandet avsevärt begränsas. Mao: Hugg veden på arbetstid!
Nytt lägre förmånsvärde på 60 procent om fordonet är äldre än tre år.
Det justerade förmånsvärdet ska från och med beskattningsår 2019 uppgå till 60 procent av lastbilens ordinarie förmånsvärde. Detta oberoende av bilens ålder, vikt, drivmedel och nybilspris. Mer info på Skatteverkets hemsida.
En anledning att inte ta bilen på företaget är att man slipper allt jobb med att räkna och deklarera.
Det hanterar väl din ekonomiavdelning eller bokföringsfirma?
Jag är ekonom och när jag drev företag var jag min egen ekonomiavdelning. Nu kör jag bokföring åt min dotters företag, och dem har jag förbjudit att skaffa tjänstebil.
Hur gör du själv? Har du bilarna på företaget?
Nya bilen på företaget, den begagnade bilen har vi privat, men den går bara drygt 500 mil om året.
Bra uträkning och offentliggörande av kostnader. När man dessutom blandar in känslor så kan man tycka att det är värt det.
Jag tycker att man bör nämna att det finns kostnader som är till företagsfinansieringens fördel, nämligen kostnader för service/reparationer, däckbyte, tvätt, diverse tillbehör/vätskepåfyllning.
God hjul!
Absolut. Rimligtvis är det bara en tidsfråga till Skatteverket förmånsbeskattar även sådant.
Skippade tjänstebilen för några år sedan (egenföretagare). Utan att kalkylera ner på decimalerna var känslan at det bara var att betala dubbelt upp. På ny bil/3 års leasing är det knappt inga reparationer, däck eller andra kostnader som behöver att dras av på firman.
Jättebra att frågan lyftas.
Finns kanske en fördel på lyxbilar som tappar stort i värde på 3 år
Faslig tur att alla gruppchefer man haft startas åren bara har en lön på 85000 i månaden *plus* tjänstebil. Det hade ju kunnat kännas för dem att det varit underbetalda annars….
Och vissa av mina kollegor undrar på riktigt varför vi måste ha så extremt hög beläggningsgrad.
Ja, grovt räknat ska man nog säga att en tjäsntebil kostar arbetsgivaren 20000:- SEK i månaden.
Tre års körning med lätt lastbil, och har fört körjournal datum/anledning till resa, mil start – mil stopp. Har lyft av alla kostnader för reparationer, däck, underhåll, försäkring, parkering, bränsle mm. Redovisar 100 mil privatkörning per år (körda under semestertid). Skickade in körjournalen till SKV på deras begäran en gång, tillsammans med hundratals lösa parkeringsbiljetter, tanknotor och verkstadsräkningar för samma år. Allt kom i retur med ett följebrev – inga mer frågor. SKV såg inte värdet i att kontrollräkna kvitton och ifrågasätta mina resor. Äger en privatbil parallellt med firmabil, vilket alltid är att rekommendera i dessa fall.
Firmabil är ju en annan sak, men då ska det körjournalas och den får väl högst användas 100 mil eller 10 ggr för privata ärenden.
Om du tar några foton under resan som ska användas till en artikel så går det väll att räkna som tjänsteresa.
Knappast.
Har även firmabil, lätt lastbil, och om SKV är riktigt nitiska och ställer frågor på allt i den elektroniska körjournalen 6 mdr.bakåt, har jag inga större förväntningar på att komma undan. Handla på hemvägen, hämta plantor på helgen, skjutsa till stationen osv. 10 ggr är snabbt förbrukat = ingenting.
Det står helt klart att vi har ett sjukt skattesystem.
Körjournal ligger i mittfacket, Shells pappersversion, penna sitter i ryggen. Det blir en vana att skriva in datum och mätarställning före man vrider om nyckeln. Samma notering före man kliver ur. 100 mil/år korrekt, alltid enklast att redovisa dessa under semestern. Bilen måste inte stå still en månad bara för att…
Jag tycker att uträkningen är orimlig. För att betala 50 % skatt på hela lönen så behöver man komma upp i en månadslön på 300 000 kr enligt skattetabell. Då går 50 % i skatt. (Har man den lönen tror jag inte heller man orkar bry sig om att räkna och köper nog hellre en bil i de övre prisklasserna). Om man är egen företagare med ab så plockar man oftast ut upp till skiktgränsen på 600 000 kr. Runt 50 000 i månaden. Då ligger skatten enligt tabell på 25 %. Sen har man andra altertiv som aktieutdelning eller om man har enskild firma med kapital att ta räntefördelning. För att kunna kvitta mot ränteutgifter som huslån.
Exempel A blir då 8029/0,75*1,3142=14 068kr
Exempel B
(5598/0,75*1,3142)=9 809,189+7290=17 099,189
Slutsats att vid mer normala löner så lönar det sig att köpa. Men som sagt varje affär bör nog noga räknas igenom. Samt att man har finansiell leasing så tar firman värdeminskningen med oskattade pengar om man sedan köper ut bilen privat efter värdering. Men som bloggare brukar skriva. Fråga en expert 😂
Du betalar 50% (eller mer) på marginalen, varje extra krona över brytpunkten.
Finns någon som har en åsikt om hur många man timmar det krävs för att administrera hela grejen.
Administrationen av tjänstebilen kan väl max ta 1-2 timmar/år. Alla moderna ekonomiprogram har funktionerna inlagd.
Det är inte så i verkligheten, framförallt inte på mindre företag eller på ett företag där ingen bilkunnig har ansvar. Har varit med om att det blivit konflikt med en anställd om oväntade kostnader när bilen lämnas tillbaks som lätt slukade flera dagar. Har också varit med om att leasing företagen krånglar och att man varit oense om villkoren när tex en anställd ska lämna mitt under leasingen.
Danskelasse
Tänkte mig hela paketet, knepig grej det där med bil. Fy baljan.
Man får en känsla av bloggarens text att köra en ny bil är något man unnar sig alternativet är att man sitter i en förorts lägenhet och tittar på väggen.
Bilar är svarta hål för ekonomin. Ska kosta så lite som möligt. Själv anser jag att varje timme som jag tillbringar i bilen är en förlorad timme. Har valt att sluta arbeta när jag var 60. Bor i en stuga i kanten av skogen. Istället för att byta bil valde vi att köpa en liten grävmaskin.
Och känslan att ankomma Åre i grävmaskin på sportlovet, can’t beat beat the feeling.
Som pensionär behöver han inte åka i grävamaskinen till Åre på sportlovet, utan kan välja när han åker. Och som pensionär har han inte råd med Åre ändå.
Gosta kan arbeta med sin grävskopa o producera mervärde o deg till sig själv.
Sedan kan han galant åka hyrelbil till Åre o ta på Grand. (Om hotellet finns kvar)
Grävmaskinen är nog att betrakta som lyxkonsumtion inte tänkt att den ska dra in pengar. Åre har jag inte känt något behov av att besöka. Men det är nog trevligt där.
Det som är planerat är att åka veteran bil till Västervik helgen före midsommar.
Mängden pengar som strömmar in är rätt begräsad. Minns vad min farmor (född 1901) sa ”lite räcker till mycket går åt”.
Tycker att jag har en rätt bra tillvaro är väldigt nöjd med att hålla mig innom socknens gränser.
Sålde faktiskt bilen, inspirerad som jag var, och köpte en nästan ny asfaltstillplattare. Den är inte bra på långresor, nej det det kan man inte säga faktiskt, men det jämnar ut sig (hihi) av att man kan göra småjobb på vägen.
AHAHAHAHAHAHAHAHA!
Heja Gosta.
👍👍👍👍👍
Med detta kan man förstå att bilindustrin gräver sin egna grav , den industriella revolution är slut enligt devisen att massproduktion gör produkter billigare. Vi har övergått till plan-ekonomi, där politiken bestämmer spelplanen. Detta är fantasisummor för det flesta. När jag fick mitt första jobb (industri på golvet) kunde jag per omgående köpa mig en ny WV Golf, jag var 18 år. Kan min dotter köpa en EX30 på sitt första jobb,? NääÄÄÄ.
Man får väl inte dra av halva momsen längre..
https://carup.se/miljardsmall-stopp-for-momsavdrag-pa-tjanstebilar/
Gäller finansiell leasing, inte operationell leasing.
För >10 år sedan (preskriberat 🙂 hade en väldigt god egenföretagande bilintresserad vän till mig följande stående upplägg:
– Företagaren köpte ny dyr bil på företaget via leasing med 30% första förhöjd hyra till leasingbolaget, leasingperiod 24 månader, restvärde 50% (= full avdragsmöjlighet för hela leasingperiodens räntekostnad plus halva momsen på halva bilpriset)
– Företagaren körde bilen enbart i tjänsten (och förde givetvis körjournal)
– I företagarens hushåll med två körkortsinnehavare fanns redan två privata bilar (av god standard)
– Efter 24 månader värderades leasingbilen till restvärdet av två auktoriserade märkesåterförsäljare (som underlag för privat lösenköp)
= Ingen förmånsvärdesbelastning under leasingperioden p.g.a. uteslutande tjänstekörning, följt av privat köp av fin bil för halva nybilspriset — ett ur företagarens perspektiv förmånligt upplägg men likväl ur skattetekniskt hänseende fullt korrekt
Enda anledningen till att företagaren emellertid inte längre tillämpar detta upplägg var att hans ekonomiska rådgivare senare upplyste honom om att enskilda handläggare på Skatteverket rent hypotetiskt skulle ha kunnat göra en annan bedömning av situationen med resultatet att företagaren i sådant fall skulle ha behövt ägna sig åt en sannolikt utdragen juridisk process mot Skatteverket för att hävda sin rätt — trots att upplägget rent principiellt var helt legitimt. Och den, om än marginella, risken var han enl. uppgift inte villig att ta utan köper därför numera sina bilar privat (och lyfter i stället milersättning för körda mil i tjänsten)…
Man får se upp med generalklausulen.
Ann o Nyhm
Tjänstebilen blir bara häftigare, jvla cool grej.
😇
“Jag fick huvudvärk nu och blev påmind om varför jag lagt ut bokföringen på bokföringsfirma.”
Hahaha, ja underskatta inte värdet i att ha en bra redovisningsbyrå. De kostar inte mycket men herrejävlar vad de sparar mig tid på saker som jag inte begriper. Ett bra exempel på specialisering, jag är bra på det jag gör och de är bra på vad de gör.
Bästa fakturan jag betalar varje månad är den från bokföringsfirman.
+1 👍
Här finns det det faktiskt ett ställe där standard räcker fullt u
Ny eller begagnad bil är ungefär samma kapitalkostnad, de tappar 40-50% värde på tre år, skillnaden är att en beg tappar från en lägre nivå så mängden låst kapital är mindre. Fördelen med ny bil är att det mesta ingår, lägre pris på försäkring, däcken håller troligen hela 3 åren samt risken för dyra fel är liten.
Största fördelen med begagnade bilar är dock att de finns med fina analoga mätare i borstad aluminium för hastighet/varv/eleffekt iställlet för alla billiga kinaskärmar/ipads/32”TVsar som bilindustrin strösslar med för att de är billigare än mekanik.
Varför är något sämre bara för att det är billigare? Din dator är idag billigare än för 30* år sedan. Är den därmed sämre?
*1995 betalade jag 45 000:- för en PC med Pentiumprocessor, 16 MB minne, 512 MB HD (fritt ur minnet på den punkten) och 1 MB grafikkort.
Finare är iallafall en smaksak, jag föredrar analoga mätare och analog fru t ex. Sitter med skärmar 12-14h per dygn på arbetet och vill gärna slippa dem i bilen. Ja jag är medelålders bakåtsträvare.
Drömmen är en elbil med tre analoga mätare (hastighet, batteri%, effektuttag) plus en bra HUD-navigation som t ex BMW iX har. Sen kan barnen få leka med ipads i baksätet.
Eller så skaffar jag chaufför helt enkelt och njuter utan skärmar i baksätet.
Tror faktiskt det skulle finnas en marknad för en retro-elbil. En tvåsitsig sportbil av 70-talssnitt och med analoga mätare (som egentligen är digitala, men för att tilltala sådana som dig har analoga visare).
Elbilsmarknaden är dock än så länge inte inriktad på små serier av nischfordon. Finns väl knappt en elbilscab än?
Jag har chaufför. Min fru (analog) kör alltid när vi åker nånstans. Ensam kör jag så lite bil att det knappt räknas.
Svindyrt hur man än gör, ändå vimlar det av Teslor och liknade i 700.000 kr-klassen.
Kommer de nya reglerna kring slopat ränteavdrag för blancolån omfatta leasingavtal som defacto är ett blancolån?
Företag har andra skatteregler. Slopade avdrag för lån för företag vore nog … problematiskt.
Momsen bara avdragsgill om det är hyra!
Om det är finansiell leasing vilket det ofta är och flera av de exempel som nämns i kommentarerna är momsen inte avdragsgill. Nytt utslag kom för ca 1-2 veckor sedan om detta. Så du får dessutom inte ens lyfta halva momsen. Detta gäller dessutom retroaktiv 6 år tillbaka. (Så det måste alltså vara operationell leasing om det skall vara avdragsgillt.)
Det är kul att betala skatt?
Som företagare som sköter sin egen bokföring har jag ett annat synsätt på det.
Du betalar med skattade pengar oavsett så pengarna kostar lika. Ta den inte som en förmån över marginalskatt, det är hål i huvet.
Privatleasing 8029 kr, plus ränta, plus tvätt och andra kostnader?
Företagsleasing
Företagaren betalar förmånsvärdet, inget mer.
Företaget betalar leasingavgift, försäkring, tvätt, service, hjulskifte. Kostnaderna sänker skatten, inbetalning av förmånsvärdet höjer skatten.
Med förmånsbil har du ingen risk för oväntade kostnader (frånsett ändrad ränta och prisbasbelopp), med privatleasing kan du få betala för högt slitage och för många mil.
5 598 kr tycker jag är ok för att köra en ny bil.
När första snön kom rejält och tidigt för ett par år sedan kom bärgaren och hämtade grannens bil för att ta den till däckhotellet och lägga på vinterdäcken. Misstänker det var firmabil… 🙂